dobor parametru klotoidya


Zestawienie wypisów z Rozporządzenia MTiGW DZ.U. nr 43 i podstawowych wzorów
Krzywa przejściowa  klotoida
Wg Rozporządzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. ż 19) oś jezdni drogi w planie mo\e składać się z
odcinków prostych lub krzywoliniowych.
Wg Rozporządzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. ż 18.1 i 18.2)
1) Odcinek krzywoliniowy mo\e zawierać łuk kołowy, kombinacje łuków kołowych i krzywych przejściowych,
a tak\e inne rodzaje krzywych.
2) Usytuowanie osi obrotu jezdni powinno być tak dobrane, aby zapewnić sprawny odpływ wody oraz płynny
przebieg krawędzi jezdni, o którym mowa w ż 26 ust. 1 pkt 1.
Wg Rozporządzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. ż 21.1 i 21.2)
1) Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni powinna być wykonana na krzywej przejściowej, prostej
przejściowej, je\eli krzywa przejściowa nie jest wymagana lub na łuku kołowym o większym promieniu,
je\eli jest to krzywa koszowa.
2) Auk kołowy powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeństwo było zachowane
przy ruchu po mokrej nawierzchni z prędkością miarodajną  w przypadku drogi klasy G i dróg wy\szych
klas lub z prędkością projektową  na drodze klasy Z, L lub D.
Wg Rozporządzenia MTiGM (Dz. U. nr 43 z 1999 r. ż 22.4) Krzywych przejściowych mo\na nie stosować,
je\eli:
1) promień łuku w planie jest większy ni\ 2 000 m na drodze poza terenem zabudowy przy prędkości
projektowej 120 km/h i 100 km/h lub większy ni\ 1000 m przy prędkości projektowej 80 km/h i mniejszej,
2) droga na terenie zabudowy ma na Å‚uku w planie pochylenie poprzeczne jezdni jak na odcinku prostym.
Wg Rozporządzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. ż 22.5) Na drodze poza terenem zabudowy, gdy nie ma
potrzeby stosowania krzywych przejÅ›ciowych, a kÄ…t zwrotu trasy jest mniejszy ni\ 9°, dÅ‚ugość Å‚uku koÅ‚owego
nie powinna być mniejsza ni\ określona w tabeli:
Prędkość projektowa, [km/h] 120 100 80 70-60
Długość łuku kołowego, [m] 300 200 150 100
Klotoida (inaczej spirala Cornu) jest to krzywa najczęściej stosowana i zalecana
(WPD-2 str. 40 punkt 5.2.18) w projektowaniu tras drogowych.
Rys. 1. Klotoida w prostokątnym układzie współrzędnych
W ka\dym jej punkcie iloczyn długości, (liczonej od punktu zwanego początkiem lub
środkiem klotoidy) i promienia krzywizny jest stały i równa się A2. Zatem równanie klotoidy
(a właściwie rodziny klotoid ró\niących się wartością A) mo\na zapisać w postaci:
L R = A2
Rys. 2. Ró\ne klotoidy w zale\ności od wielkości parametru A
Opracowali: dr in\. A. Sołowczuk i mgr in\. St. Majer
Zestawienie wypisów z Rozporządzenia MTiGW DZ.U. nr 43 i podstawowych wzorów
1. Warunek dynamiczny (zapewnienie dynamiki i komfortu ruchu)
vp 3
Amin (1) =
3,63 k
Parametr k (opisujący przyrost przyspieszenia dośrodkowego działającego na pojazd
poruszający się z prędkością projektową vp), zale\ny jest od prędkości projektowej. Wartości
parametru k, przyjmuje się na podstawie Rozporządzenia MTiGW (D.U. nr 43 ż 22.1).
Wg Rozporządzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. ż 22.1)  Dwa odcinki drogi, które mają stałe i o ró\nej
wartości krzywizny w planie, powinny być połączone krzywą przejściową. Krzywa przejściowa powinna być
wykonana tak, aby przyrost przyspieszenia dośrodkowego działającego na samochód poruszający się z
prędkością projektową nie był większy ni\ określony w tabeli:
Prędkość projektowa [km/h] 120-100 80 70 60 50 40
Przyrost przyspieszenia dośrodkowego [m/s3] 0,3 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9
ż 22.2. Warunek ten nie musi być speÅ‚niony przy kÄ…cie zwrotu trasy mniejszym ni\ 9°, a tak\e na serpentynie.
2. Warunek geometryczny zespołu krzywa przejściowa-łuk kołowy-krzywa przejściowa
Obrany parametr klotoidy dla zespołu  krzywa przejściowa łuk kołowy krzywa przejściowa
powinien być dobrany przy zaÅ‚o\eniu lub (Ä…  2Ä) e" 0.
2Ä„Ä…
Amax (2) = R Ä… lub Amax (2) = R = 0,132077418 R Ä… H" 0,132R Ä…
360
gdzie: R  promień łuku kołowego, [m],
ą  kąt zwrotu trasy drogowej, wartość kąta zwrotu podaje się w radianach (wzór lewy) lub w
stopniach (wzór prawy).
3. Warunek estetyki (warunek kÄ…ta Ä
Ä)
Ä
Ä
KÄ…t Ä jaki tworzy styczna w koÅ„cowym punkcie krzywej przejÅ›ciowej z kierunkiem prostym
trasy powinien mieÅ›cić siÄ™ w granicach 3 ÷ 30o (RozporzÄ…dzenie MTiGW (D.U. nr 43 ż 22.1).
Rys. 4. KÄ…t Ä , jaki tworzy styczna w koÅ„cowym punkcie krzywej
Rys. 3. KÄ…t Ä
przejściowej z kierunkiem prostym trasy
Wg Rozporządzenia MTiGM (D.U. nr 43 z 1999 r. ż 22.1.) Dwa odcinki drogi, które mają stałe i o ró\nej
wartości krzywizny w planie, powinny być połączone krzywą przejściową, z zastrze\eniem ust. 3 i 4.
ż 22.1.2) Krzywa przejściowa powinna być wykonana tak, aby kąt zwrotu trasy na długości krzywej
przejÅ›ciowej mieÅ›ciÅ‚ siÄ™ w przedziale Ä = 3 ÷ 30°.
ż 22.2. Warunek ten nie musi być speÅ‚niony na Å‚uku przy kÄ…cie zwrotu trasy mniejszym ni\ 9°, ani na
serpentynie.
Opracowali: dr in\. A. Sołowczuk i mgr in\. St. Majer
PKP
P
K
Ä…
P
Ä
.
P
Ä
K
K
P
K
K
.
Ä…
W


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
dobór parametru klotoidy
klotoida dobor parametru
dobór parametrów przekładni zębatej
przyklad doboru parametru klotoidy3
dobor parametrów
Warunki doboru parametru A klotoidalnej krzywej przejsciowej
klotoida przyklad doboru parametru
Katalogowy dobór narzędzi i parametrów obróbki (politechnika rzeszowska)
Dobór narzedzi i parametrów skrawania do frezowania
Dobór bezpieczników topikowych
1 parametry technniczne wymiary tablic zal nr1id?43
Cw 6 Parametryczny stabilizator napiecia
3 dobór zmiennych do liniowego modelu ekonometrycznego

więcej podobnych podstron