basic model


Język polski. Poziom podstawowy 1
Język polski. Poziom podstawowy
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną
formę językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu . Oceniając pracę
ucznia, należy stosować punktację z modelu.
Uwaga: Za pełną odpowiedx przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną 
wskazaną w rubryce  punkty cząstkowe . Nie należy przyznawać połówek punktów.
Za brak odpowiedzi lub odpowiedx błędną nie przyznaje się punktów.
Punktacja
Nr
Proponowana odpowiedx
cząst- suma-
zad.
kowa ryczna
1. Wstępu/wprowadzenia. 0 1
2. Zagrożenie ze strony krewnych (niebezpieczeństwo wojny domo- 0
wej/niebezpieczeństwo utraty tronu) oraz ze strony zakonu krzy-
1
żackiego.
Można uznać: Jagiełło chciał dzięki temu zostać królem Polski.
3. Jagiełło wprowadził chrzeScijaństwo na Litwę, był więc  niosącym 0
1
Chrystusa jak Sw. Krzysztof; obaj byli nawróconymi poganami.
4.  Może również symbolizować smoka pogaństwa zgniecionego sto- 0
1
pą nowego Krzysztofa.
5. Lwy to uosobienie brutalnoSci, dzikoSci i siły. 0 1
6. Umieszczenie sokołów i psów u podstawy nagrobka może na- 0
wiązywać do litewskiej tradycji całopalenia zwłok wraz z najdroż-
1
szymi rzeczami zmarłego, także zwierzętami, jak miało to miejsce
podczas pogrzebu księcia Kiejstuta.
7. 1. Nieznane są losy pierwotnego baldachimu z nagrobka. 1
2
2. Nie wiadomo, co kryje grób króla.
Za jedną z odpowiedzi  1p.
8. Układanka, łamigłówka, rebus. 0 1
9. Aby uwiarygodnić wywód/ pisma Długosza są dla niego xródłem 0
1
informacji.
10. Orędownik  ktoS, kto się wstawia za kimS. 1
Neofita  nowy wyznawca.
2
Oręż  broń.
Za dwa wyjaSnienia  1p.
2 Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Punktacja
Nr
Proponowana odpowiedx
cząst- suma-
zad.
kowa ryczna
11.  szukanie drogi w gąszczu sprzecznych interpretacji i subtelnych 1
wieloznacznoSci ,
 Czy w mrokach grobu znajduje się klucz, który pozwoli nam
2
dopasować do siebie elementy łamigłówki?
(cytaty mogą być krótsze lub dłuższe, muszą zawierać podkreSlone
elementy).
Za jedną z odpowiedzi  1p.
12. c 0 1
13. a) informacja, 1
b) opinia,
2
c) opinia.
Za dwa uzupełnienia  1p.
14. Porządkują wywód/skłaniają do refleksji. (Funkcję kompozycyj- 0
1
ną/retoryczną.)
15. Autor podkreSla autentyczne zasługi władcy (stworzenie dyna- 0
stii, zwycięstwo pod Grunwaldem), aby jego portret nie został
zdominowany przez ciekawostki i zagadki./Autor skorzystał
2
z modnych ostatnio tendencji w popularnej literaturze, aby poka-
zać sylwetkę Władysława Jagiełły zarówno w kontekScie cieka-
wostek i zagadek, jak i autentycznego dorobku władcy.
Wydawnictwo Szkolne OMEGA
NAJLEPSZE KSIĄŻKI DO MATURY
Język polski. Poziom podstawowy 3
Temat 1.
Analizując podane fragmenty Pana Tadeusza oraz wykorzystując znajomoSć całego poe-
matu, wskaż różnice między dwoma gospodarstwami i scharakteryzuj ich mieszkańców.
I  ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
1. Wstępne rozpoznanie fragmentów, np.: 0 2
Gospodarstwo
a) opis dworu w Soplicowie,
b) powrót Tadeusza do Soplicowa (rodzinnego domu),
ZaScianek
c) opis zaScianka Dobrzyńskich.
Analiza fragmentu  Gospodarstwa
2. Przestrzeń, np.: 0 4
a) typowy dwór szlachecki (drewniany, podmurowany, z białymi
Scianami),
b) otoczony przyrodą (zieleń drzew, pola, brzeg ruczaju...),
c) kontrast bieli i zieleni,
d) gospodarstwo jest dostatnie (obfitoSć zboża, dobra ziemia),
e) piękno letniego dnia potęguje urok otoczenia,
f) porządek i ład wokół dworu,
g) portrety KoSciuszki, Rejtana, Korsaka, Jasińskiego,
h) zegar kurantowy grający Mazurka Dąbrowskiego,
i) okreSlenie patriotycznej wymowy portretów i zegara,
j) interpretacja powtarzających się słów  też same .
3. Bohater i jego zachowanie, np.: 0 2
a) młodzieniec (Tadeusz)  powraca z miasta, gdzie pobierał nauki,
b) ożywiony, radosny z powodu powrotu do domu,
c) wita dom (uosobienie),
d) spogląda na sprzęty z czułoScią,
e) z perspektywy czasu sprzęty wydają mu się mniejsze niż kiedyS.
4 Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Analiza fragmentu  ZaScianka
4. Przestrzeń, np.: 0 6
a) stare, zniszczone, poroSnięte mchem i trawą zabudowania miesz-
kalne i gospodarcze zubożałej/zaSciankowej szlachty,
b) przypominają ptaszarnię lub królikarnię,
c) roSlinnoSć jest dzika i zaniedbana,
d) resztki dawnej SwietnoSci  pozostałoSci murów obronnych,
e) kula armatnia, dziury w Scianach jako pamiątki walk szwedzkich,
f) cmentarz na niepoSwięconej ziemi,
g) drzwi się nie domykają (zniszczone i ucięte klamki),
h) wokół domów panuje nieład,
i) herby szlacheckie zasłonięte serami lub gniazdami jaskółek,
j) w częSciach uzbrojenia gniexdzi się ptactwo domowe,
k) rapiery służą jako rożny,
l) buńczuk służy do czyszczenia żaren,
m) odczytanie rycerskiej przeszłoSci mieszkańców,
n) interpretacja ostatnich wersów opisu (zwycięstwo Ceres nad Mar-
sem  zwycięstwo rolniczego trybu życia nad rycerskim).
5. Funkcjonalne wykorzystanie znajomoSci całego utworu, np.: 0 2
a) dostrzeżenie znaczenia obu fragmentów w poemacie,
b) wskazanie różnic majątkowych między mieszkańcami Soplicowa
i Dobrzyna,
c) wskazanie różnicy w stosunku do tradycji między mieszkańcami
Soplicowa i Dobrzyna,
d) wskazanie, że w obliczu wroga (Moskali) oba Srodowiska potrafią
się zjednoczyć,
e) wszyscy przyłączają się do armii Napoleona.
Soplicowie 0 3
f) przedstawienie rodziny Sopliców,
g) tradycyjny rytm życia zgodny z rytmem natury,
h) szlacheckie obyczaje i rozrywki  polowania, spacery, uczty,
i) rola tradycji,
j) znaczenie wartoSci rodzinnych,
k) różne postawy (np. przeszłoSć Jacka Soplicy),
l) toczenie z Horeszkami sporu o zamek.
Wydawnictwo Szkolne OMEGA
NAJLEPSZE KSIĄŻKI DO MATURY
Język polski. Poziom podstawowy 5
Dobrzyńscy 0 3
m) przedstawienie mieszkańców zaScianka,
n) tryb życia nieróżniący się od chłopskiego,
o) różnica między szlachtą zaSciankowa a chłopami  prawo uczestni-
czenia w sejmikach, różnice w wyglądzie,
p) skłonnoSć do warcholstwa  zajazd na Soplicowo,
q) rycerska przeszłoSć Maćka, weterana konfederacji barskiej.
6. Podsumowanie 0 3
pełne, np.: podkreSlenie różnic między opisami; obraz Soplicowa (3)
kontrastuje ze sposobem ukazania zaScianka; Mickiewicz, kreując
Soplicowo, stworzył sentymentalny obraz siedliska polskoSci, w za-
Scianku pokazał zanik tradycji szlacheckich i schłopienie mieszkań-
ców; dostrzeżenie, że oba Srodowiska wzajemnie się uzupełniają,
tworząc wizerunek polskiej szlachty w poemacie;
częSciowe, np.: podkreSlenie różnic między opisami; wskazanie, że (2)
oba Srodowiska wzajemnie się uzupełniają, tworząc wizerunek pols-
kiej szlachty w poemacie;
próba podsumowania, np.: podkreSlenie różnic między opisami. (1)
II  KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
Podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna 5
wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie
graficznym.
Uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyod- 3
rębnienie głównych częSci.
Wskazująca na podjęcie próby porządkowania mySli, na ogół spójna. 1
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
6 Modele odpowiedzi i schematy oceniania
III  STYL (maksymalnie 5 punktów)
Jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; uroz- 5
maicona leksyka.
Zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca 3
leksyka.
Na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. 1
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV  JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
Język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, 12
poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja.
Język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, 9
frazeologia i fleksja.
Język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większoSci 6
poprawne: składnia, słownictwo i frazeologia.
Język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słowni- 3
kowych, frazeologicznych i fleksyjnych.
Język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błę- 1
dów składniowych, słownikowych i frazeologicznych.
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V  ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
Bezbłędna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne błędy). 3
Poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia); na ogół poprawna 2
interpunkcja.
Poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia); interpunkcja 1
niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów).
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI  SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
0 4
W wypracowaniu krótszym niż około 250 słów ocenia się tylko rozwinięcie tematu;
kompozycja, styl, język i zapis nie są oceniane.
Wydawnictwo Szkolne OMEGA
NAJLEPSZE KSIĄŻKI DO MATURY
Język polski. Poziom podstawowy 7
Temat 2.
Zanalizuj załączone fragmenty Lalki oraz Ludzi bezdomnych i porównaj obrazy miasta
widziane oczami bohaterów. Wykorzystaj znajomoSć utworów.
I  ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
1. Wstępne rozpoznanie zasady zestawienia fragmentów, np.: 0 2
a) obrazy biednych dzielnic miasta,
b) dzielnice nędzy w Warszawie i Łodzi,
c) spacer głównego bohatera po ubogiej częSci miasta jako pretekst do
refleksji,
d) powrót bohaterów do ojczyzny i rodzinnych miast,
e) miasto widziane oczami bohatera,
f) narracja personalna (mowa pozornie zależna).
2. Funkcjonalne umiejscowienie fragmentów w utworach 0 2
Lalka
3. Obraz Warszawy we fragmencie, np.: 0 6
a) biedna, brzydka i hałaSliwa częSć miasta,
b) obraz konkretnych ulic, np. Karowej,
c) równoległe i prostopadłe ulice przypominają drabinę,
d) interpretacja metafory drabiny,
e) zabudowa  niskie rudery,
f) nędzne wnętrza domostw i zakładów,
g) nędzny wygląd mieszkańców,
h) słownictwo wartoSciujące (np.:  rudery zapadnięte niżej bruku ),
i) wizja nadania bulwarom wiSlanym pięknego charakteru,
j) porównanie sytuacji Wokulskiego i tragarza  paradoks,
k) poczucie niespełnienia, niemożnoSci zaspokojenia, osiągnięcia szczęScia,
l) poczucie odrzucenia ( jest jedną z plew ),
m) interpretacja metafory  młyn wielkomiejskiego życia ,
n) SwiadomoSć przemijania ludzkich wytworów,
o) PowiSle jest dla niego miniaturą kraju,
p) interpretacja metafory PowiSla jako miniatury kraju.
8 Modele odpowiedzi i schematy oceniania
4. Wykorzystanie kontekstu powieSci, np.: 0 3
a) przedstawienie bohatera (jego pochodzenie i dojScie do pieniędzy),
b) ukazanie rozdarcia Wokulskiego między romantycznym idealizmem
a pragmatyzmem,
c) nawiązanie do nieszczęSliwej miłoSci bohatera do Izabeli jako im-
pulsu popychającego i paraliżującego bohatera,
d) działania filantropijne Wokulskiego (Wysocki, Marianna),
e) projekty i plany bohatera,
f) znaczenie podróży do Paryża,
g) zakończenie powieSci jako dopełnienie kreacji Wokulskiego.
Ludzie bezdomni
5. Obraz miasta we fragmencie, np.: 0 6
a) brud i szaroSć ulicy,
b) wygląd małych sklepików,
c) interpretacja porównania sklepików do szuflad,
d) wygląd ludzi (dzieci, przechodnie, pracownice zakładu perukarskie-
go...),
e) podobieństwo ludzi i zabudowań,
f) wrażenie wywołane przez wnętrza pracowni,
g) wygląd rodzinnej kamienicy Judyma,
h) kolory użyte do stworzenia opisu,
i) słownictwo podkreSlające odrażający charakter obrazu,
j) bohater przemyka ukradkiem, nie chce zostać zauważony,
k) interpretacja  fałszywego wstydu Judyma,
l) wspomnienia z dzieciństwa  ich treSć i charakter,
m) dostrzeżenie porównania Scian budynku do trumny,
n) interpretacja tego porównania.
6. Wykorzystanie kontekstu powieSci, np.: 0 3
a) przedstawienie bohatera (okolicznoSci jego awansu społecznego),
b) ukazanie celów życiowych Judyma,
c) scharakteryzowanie poczucia długu bohatera wobec Srodowiska,
z którego pochodzi,
d) charakterystyka relacji Judyma z rodziną (bratem i bratową),
e) trudnoSci z realizacją zamierzeń przez bohatera,
f) nieumiejętnoSć odnalezienia swego miejsca na ziemi przez Judyma.
Wydawnictwo Szkolne OMEGA
NAJLEPSZE KSIĄŻKI DO MATURY
Język polski. Poziom podstawowy 9
7. Podsumowanie  porównanie wyznań 0 3
pełne, np.: powinno wskazywać podobieństwa obrazów miasta, ale (3)
i różnice: dystans Wokulskiego i emocje Judyma, który powraca do
korzeni, podczas gdy Wokulski szuka inspiracji do działania; Prus
koncentruje się na przeżyciach swojego bohatera, Żeromski opisuje
miejsce w sposób naturalistyczny; obaj bohaterowie mają problemy
ze znalezieniem sensu w życiu;
częSciowe, np.: powinno wskazywać podobieństwo i przynajmniej (2)
jedną różnicę w postrzeganiu miasta przez bohaterów;
próba podsumowania, np.: powinna zawierać stwierdzenie, że obaj (1)
bohaterowie szukają życiowego celu; dla obu wędrówka po ubogiej
dzielnicy miasta jest ważna.
II  KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
Podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna 5
wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie
graficznym.
Uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyod- 3
rębnienie głównych częSci.
Wskazująca na podjęcie próby porządkowania mySli, na ogół spójna. 1
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III  STYL (maksymalnie 5 punktów)
Jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; uroz- 5
maicona leksyka.
Zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca 3
leksyka.
Na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. 1
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
10 Modele odpowiedzi i schematy oceniania
IV  JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
Język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, 12
poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja.
Język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, 9
frazeologia i fleksja.
Język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większoSci 6
poprawne: składnia, słownictwo i frazeologia.
Język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słowni- 3
kowych, frazeologicznych i fleksyjnych.
Język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błę- 1
dów składniowych, słownikowych i frazeologicznych.
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V  ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
Bezbłędna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne błędy). 3
Poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia); na ogół poprawna 2
interpunkcja.
Poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia); interpunkcja 1
niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów).
Uwaga: jeSli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI  SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
0 4
W wypracowaniu krótszym niż około 250 słów ocenia się tylko rozwinięcie tematu;
kompozycja, styl, język i zapis nie są oceniane.
Wydawnictwo Szkolne OMEGA
NAJLEPSZE KSIĄŻKI DO MATURY


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
basic model
Model Railroader Basic electricity and control
Rzutparteru Model (1)
model ekonometryczny zatrudnienie (13 stron)
BASIC MILITARY REQUIREMENTS 2
,Modelowanie i symulacja systemów, Model dynamiczny
Jęazykoznawsto ogólne model sens tekst
son rise?v model 3 PL poziomo
droga Model (4)
2008 marzec OKE Poznań model odp pr

więcej podobnych podstron