Biznesplan w malej firmie Wydanie II zaktualizowane


Biznesplan
w małej firmie.
Wydanie II zaktualizowane
Autor: Colin Barrow, Paul Barrow, Robert Brown
Tłumaczenie: Ewa Borówka, Michał Lipa
ISBN: 978-83-246-1870-5
Tytuł oryginału: The Business Plan Workbook,
4th Edition (przepakowanie)
Format: A5, stron: 375
Sztab doradców ds. biznesplanu:
" zaprezentuje Ci procedury niezbędne do stworzenia doskonałego biznesplanu
" przeprowadzi z TobÄ… badania rynku
" opracuje strategiÄ™ przewagi konkurencyjnej
" pomoże Ci w prognozowaniu przyszłych działań i ich skutków
" podpowie, jak na bieżąco Sledzić wyniki finansowe firmy
" udzieli wskazówek na temat mistrzowskiego prezentowania biznesplanu
inwestorom
Genialnie zarządzana mała firma!
Cały dział wiedzy i doSwiadczenia w jednym tomie
Przygotowanie solidnego i budzÄ…cego zaufanie biznesplanu to podstawa sukcesu Twojego
przedsiębiorstwa. Będzie on Twoim orężem w walce o kredyt bankowy, kartą przetargową
w negocjacjach z inwestorami i sposobem na pozyskanie Srodków finansowych na dalszy
rozwój. Musi być doskonały w swej formie i treSci  odpowiednio napisany, zawierający
szczegółowe informacje na tematy dotyczące Twojej działalnoSci i w dodatku mistrzowsko
przedstawiony na zewnątrz. Skorzystaj z rad swojego działu wiedzy i doSwiadczenia
 wypłyń na szerokie wody biznesu.
Tytuły wchodzące w skład serii  Mała firma dedykowane są właScicielom niewielkich
przedsiębiorstw. Czytelnik znajdzie w nich profesjonalną wiedzę z zakresu zarządzania
przedsiębiorstwem w różnych jego aspektach, zawsze dostosowaną do realiów małej
firmy. Autorzy ilustrują poruszane tematy czytelnymi przykładami, pochodzącymi
z praktyki small biznesu. Drugie wydanie serii zostało uaktualnione zgodnie z bieżącymi
realiami rynkowymi i walutowymi oraz obecnym stanem prawnym.
" Bezbłędne kierowanie małą firmą.
" Wykorzystywanie zalet small biznesu.
" Skuteczne taktyki rozwoju przedsiębiorstwa.
" Unikanie pułapek w prowadzeniu działalnoSci gospodarczej.
Spis treści
Wstęp5
Jak korzystać z tego podręcznika 7
Dlaczego przygotowanie biznesplanu
jest takie istotne? 13
Oczekiwania podmiotów finansujących 17
1. Wcześniejsze działania i stan obecny 29
1. Zamierzenia i cele firmy 29
2. Opis przedsięwzięcia 38
3. Opis Twoich produktów i/lub usług 57
2. Badania rynku 79
Wprowadzenie 79
4. Klienci 81
5. Konkurencja 96
6. Plan badań rynkowych 109
3. Strategia budowania przewagi konkurencyjnej 127
Wprowadzenie 127
7. Ustalanie ceny 138
8. Reklama i promocja 146
9. Lokalizacja i dystrybucja 161
4. Działania 179
10. Plan działań 179
4 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
5. Prognozowanie wyników 195
Wprowadzenie 195
11. Prognoza sprzedaży195
12. Bilans prognostyczny 204
13. Prognostyczny rachunek zysków i strat 222
14. Prognostyczny rachunek przepływów pieniężnych 233
15. Analiza progu rentowności 244
16. Wymagania dotyczÄ…ce finansowania 257
6. Kontrola nad firmÄ… 271
Wprowadzenie 271
17. Controlling finansowy 272
18. Kontrola sprzedaży i działań marketingowych 282
19. Inne systemy kontroli 285
7. Pisanie i prezentacja biznesplanu 287
20. Pisanie i prezentacja biznesplanu 287
A yródła informacji przydatnych
w badaniach rynkowych 299
Badania gabinetowe 299
Badania terenowe 312
Adresy 314
B yródła finansowania nowych i małych firm 317
Sektor publiczny  dotacje 317
Sektor publiczny  pożyczki i kredyty 320
Zadłużenie 349
Kapitał własny 351
Konkursy 360
Przydatne adresy WWW 360
Skorowidz 363
6
Kontrola nad firmÄ…
Wprowadzenie
Jest mało prawdopodobne, aby ktoś potraktował poważnie wniosek
o dofinansowanie nowej firmy, jeśli jej założyciel jeszcze przed rozpo-
częciem działalności nie jest w stanie wykazać, że potrafi śledzić i kon-
trolować rezultaty swojego przedsięwzięcia.
Rysunek 6.1. Cykl kontroli
Twój biznesplan powinien obejmować nie tylko wyznaczone cele oraz
strategię, ale także zwięzły opis wybranej przez Ciebie metody kontro-
lowania wyników.
Każda firma musi monitorować swoje wyniki dotyczące finansów,
sprzedaży oraz działań marketingowych. Przedsiębiorstwa produkcyjne
oraz firmy badawcze, inwestycyjne i uzależnione od określonych tren-
dów powinny śledzić wyniki swoich działań na znacznie szerszą skalę.
W zadaniach zawartych w tym rozdziale powinieneś zająć się kwestiami,
które są istotne dla wybranego przez Ciebie typu działalności. Jeśli nie
masz bezpośredniego doświadczenia w prowadzeniu firmy z danej branży,
272 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
postaraj się znalezć kogoś, kto dysponuje takim doświadczeniem, lub za-
sięgnij profesjonalnej porady  np. doświadczonego audytora.
Możesz być pewien, że przedstawiciele instytucji, do których zwrócisz się
z prośbą o dofinansowanie swojego przedsięwzięcia, będą wymagali od
Ciebie co najmniej ustalenia metody księgowości.
17. Controlling finansowy
Aby Twoja firma mogła przetrwać i dobrze prosperować, musisz wie-
dzieć, ile posiadasz gotówki oraz jaki osiągasz zysk bądz jaką ponosisz
stratę. Aby firma przetrwała na rynku (nie wspominając już o jej rozwo-
ju), nieodzowne jest kontrolowanie tych wielkości raz w miesiącu, raz
w tygodniu, a nawet codziennie  w zależności od rodzaju działalności.
Czasem przyczyn upadku firmy upatruje siÄ™ w niesprzyjajÄ…cych oko-
licznościach. Znacznie częściej jednak brak powodzenia danego przed-
sięwzięcia wynika z braku wiarygodnej informacji finansowej, mimo iż
wszystkie informacje niezbędne do skutecznego zarządzania przedsiębior-
stwem są w zasięgu ręki. Dokonywane płatności, sporządzane faktury, pa-
ragony kasowe oraz wyciągi z rachunku bankowego powinny wystarczyć do
uzyskania jasnego obrazu wyników finansowych firmy. Aby taki obraz
uzyskać, należy jedynie odpowiednio zaksięgować i uporządkować uzyska-
ne informacje. Umiejętne zarejestrowanie tych danych wymaga poznania
podstaw księgowości.
Dostęp do informacji związanych z finansami jest potrzebny nie tylko
właścicielowi firmy. Bankierzy, udziałowcy i inspektorzy podatkowi nie
patrzą przychylnym okiem na przedsiębiorców, którzy nie potrafią po-
przeć swoich działań odpowiednią dokumentacją. Jeśli np. właściciel
firmy otrzymuje wezwanie z urzędu skarbowego, to jako podatnik musi
na podstawie swojej dokumentacji wykazać, czy roszczenia są uzasadnio-
ne, czy też nie. Jeśli nie jesteś w stanie wiarygodnie objaśnić, skąd pochodzą
środki na Twoim rachunku bankowym, urząd skarbowy może orzec, że
jest to dochód podlegający opodatkowaniu. Również dyrektor banku,
do którego zwracasz się z prośbą o zwiększenie zdolności kredytowej,
która może pomóc Ci w rozwoju małej firmy, będzie domagał się finan-
sowego uzasadnienia takiego wniosku. Bez odpowiedniej dokumentacji
możesz spodziewać się odpowiedzi odmownej, ponieważ banki ponoszą
pełną odpowiedzialność za wykorzystanie środków, którymi dysponują.
KONTROLA NAD FI RM 273
Prowadzenie nawet najprostszego rejestru  takiego, jak zapisywanie
zródeł wpłat na luznych kartkach lub w książeczce czekowej i księgowanie
danego zdarzenia gospodarczego w księdze głównej  sprawi, że Twoja
współpraca z bankiem i urzędem skarbowym będzie się układała znacz-
nie pomyślniej.
Jeśli będziesz po prostu gromadził swoje rachunki, paragony i odcinki
z książeczki czekowej w jednym miejscu i zanosił je do biura rachunko-
wego pod koniec roku (lub gdy skończy Ci się gotówka), zatrudnienie
księgowego będzie znacznie kosztowniejsze niż samodzielne i regularne
prowadzenie całej dokumentacji. Poza tym jeśli wybierzesz takie roz-
wiązanie, w trakcie prowadzenia działalności narazisz się na niemałą
dawkę stresu, ponieważ nigdy nie będziesz do końca pewien, jakie są efekty
Twoich działań.
Proste rozwiÄ…zanie na poczÄ…tek
Jeśli prowadzisz księgowość bez użycia programów komputerowych
i nie realizujesz zbyt wielu transakcji, najprostszym dopuszczalnym
rozwiązaniem będzie system księgowości uproszczonej. Zakłada on
jednokrotne zapisywanie w rejestrze każdego zdarzenia gospodarczego
(wskazane jest korzystanie ze specjalnej księgi). W ten sposób rejestru-
jesz stosunek dochodów do wydatków, notując sumy z przeniesienia,
na które składają się kwoty przyjęte (przychody brutto) oraz wypłacone
(płatności, wydatki). Przychody i wydatki powinny być notowane
i podsumowywane codziennie, raz w tygodniu lub raz w miesiÄ…cu, w za-
leżności od potrzeb danej firmy. Pod koniec roku należy podsumować
kwoty ze wszystkich 12 miesięcy, przygotowując się w ten sposób do
rocznego rozliczenia podatku.
Ten prosty system rejestracji określany jest jako księga kasowa. W tabeli
6.1 przedstawiamy przykład takiego rozwiązania.
W czterech kolumnach po lewej stronie podane są bieżące przychody
w danym miesiÄ…cu oraz kwoty i szereg podstawowych informacji. Na po-
czątku podana jest kwota gotówki przeniesiona z poprzedniego miesiąca.
274 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
Tabela 6.1. Prosta księga kasowa
Przychody Wydatki
Kwota Kwota
Data Nazwa Opis Data Nazwa Opis
w zł w zł
1 bilans z przenie- 450,55 4 Gibbs zakup 310,00
czerwca sienia czerwca towaru
4 Anderson sprzedaż 175,00 8 Gibbs zakup 130,00
czerwca czerwca towaru
6 Brown sprzedaż 45,00 12 TP S.A. opłata 55,23
czerwca czerwca za telefon
14 Smith&Co spłata 137,34 18 Colt wynajem 87,26
czerwca za zwrot czerwca Rentals pojazdu
towaru
17 Jenkins sprzedaż 190,25 22 Era GSM telefon 53,24
czerwca czerwca komórkowy
20 Hollis sprzedaż 425,12 27 Gibbs zakup 36,28
czerwca czerwca towaru
23 Jenkins sprzedaż 56,89
czerwca
672,01
30 saldo wypraco- 808, 14
czerwca wane
1 480,15 1480,15
1 bilans zamknięcia 808,14
lipca
Po prawej stronie w podobny sposób przedstawiono wydatki. Suma
przychodów w danym miesiącu wynosi 1 480,15 zł, natomiast suma wy-
datków  672,01 zł. Różnica pomiędzy tymi dwoma cyframi daje nam
ilość obecnie dostępnej gotówki. Ponieważ przychody firmy przedsta-
wionej w tabeli 6.1 są wyższe niż jej wydatki, kwota ta jest wyższa niż su-
ma z przeniesienia na początku miesiąca. Wartość 808,14 to kwota, która
zostanie przeniesiona na kolejny miesiąc. Suma miesięcznych wydat-
ków oraz wypracowanego salda jest równa sumie wszystkich przycho-
dów podanych w kolumnach po lewej stronie.
Jeśli prowadząc swoją firmę masz do czynienia z większą ilością transak-
cji, wówczas rozsądnym rozwiązaniem będzie rozbudowanie tej prostej
księgi kasowej o podstawową analizę liczbową  ten typ księgowości
można określić mianem księgi analitycznej.
KONTROLA NAD FI RM 275
Przykład strony dotyczącej wydatków z księgi analitycznej przedstawio-
ny jest w tabeli 6.2 (strona obejmująca przychody jest podobna, różni
się tylko pod względem podanych kategorii). Jest to metoda, która
umożliwi Ci szybkie zapoznanie się z przychodami i wydatkami, za-
równo w całości, jak i pod kątem poszczególnych kategorii. Takie zesta-
wienie pozwoli Ci na przykład zorientować się, ile wydajesz na poszcze-
gólne aspekty działalności albo kim są Twoi najważniejsi klienci. Wydatki
nie różnią się niczym od tych zawartych w tabeli 6.1, ale tym razem mo-
żesz dowiedzieć się, ile wydajesz np. na zakup towarów, na rozmowy te-
lefoniczne i na wynajem lub użytkowanie pojazdów. Liczby sumują się
zarówno pionowo - wzdłuż kolumny  Kwota w zł , jak i poziomo 
w wierszu  Suma , dając tę samą kwotę  672, 01 zł. Ta informacja jest
istotna nie tylko ze względów organizacyjnych  okaże się pomocna
również, gdy będziesz ubiegał się o zwrot podatku.
Tabela 6.2. Przykład księgi analitycznej
Wydatki Analiza
Data Nazwa Opis Kwota w zł Towary Pojazdy Telefon Inne
4 czerwca Gibbs zakup towaru 310 310
8 czerwca Gibbs zakup towaru 130 130
12 czerwca TP S.A. opłata 55,23 55,23
za telefon
18 czerwca Colt Rentals wynajem 87,26 87,26
pojazdu
22 czerwca Era GSM telefon 53,24 53,24
komórkowy
27 czerwca Gibbs zakup towaru 36,28 36,28
Suma 672,01 476,28 87,26 108,47
Jeśli planujesz zaciągnięcie kredytu bądz też jego udzielenie, z pewno-
ścią będziesz musiał zainteresować się bardziej skomplikowanym sys-
temem niż po prostu księga kasowa, niezależnie od tego, czy poddajesz ją
analizie, czy nie.
W takiej sytuacji będziesz musiał przechowywać kopie opłaconych i nie-
opłaconych faktur na zakup i sprzedaż towarów oraz wyciągi z rachun-
ków bankowych. Te ostatnie powinny następnie zostać uzgodnione
z księgą kasową, aby uzyskać spójny obraz przeprowadzonych transakcji.
276 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
Na przykład w omawianym przypadku wyciąg z rachunku bankowego
uzyskany pod koniec czerwca powinien wskazywać na kwotę 808,14 zł.
Na rysunku 6.2 przedstawiono, w jaki sposób działa tego typu system.
Rysunek 6.2. Prosty system księgowania
Opracowanie systemu
Jeśli Twoja firma funkcjonuje jako spółka partnerska (jawna), spółka
prawa handlowego, bądz też planujesz rozwijać działalność indywidu-
alną, będziesz musiał zapoznać się z systemem księgowości podwójnej.
Wymaga on wykorzystania księgi głównej, dziennego rejestru, księgi ra-
chunków bieżących, księgi drobnych transakcji, księgi płac oraz szeregu
segregatorów do przechowywania kopii faktur i rachunków.
Podwójna księgowość zakłada dwukrotne księgowanie każdej transakcji
 uwzględnia ona system sprawdzania i bilansowania danych, który
zapewnia precyzję obliczeń. Każda transakcja wymaga zapisu księgowego
po stronie  winien i po stronie  ma . Początkowo może wydawać się
to skomplikowane, ale tak naprawdę ważne jest tylko, abyś miał ogólne
pojęcie na ten temat.
System księgowości podwójnej jest bardziej skomplikowany i czaso-
chłonny, jeśli dokonujesz wszystkich zapisów ręcznie, ponieważ każda
transakcja wymaga dwukrotnego zapisu. Jeśli dokumentacja jest prowa-
KONTROLA NAD FI RM 277
dzona ręcznie, niezbędne jest zaopatrzenie się w szereg artykułów, ta-
kich jak księgi i dzienniki. Wszystkie transakcje powinny być zaksięgo-
wane w dzienniku i następnie wpisane do księgi głównej  taka sama
kwota jest wpisywana w dwóch różnych miejscach. Typowe raporty w księ-
dze głównej obejmują przychody i wydatki oraz aktywa i pasywa.
Spróbujmy przedstawić to na przykładzie. W systemie księgowości po-
dwójnej opłata za najem lokalu może wymagać dwóch niezależnych za-
pisów  po stronie  winien , np. w wysokości 250 zł oraz po stronie
 ma (tabela 6.3). W systemie księgowości podwójnej kwota po stronie
 winien powinna być równa kwocie po stronie  ma . Jeśli jest inaczej,
możesz być pewien, że gdzieś tkwi błąd. Ten system, w przeciwieństwie
do metody jednokrotnego księgowania, zezwala zatem na bilansowanie
ksiÄ…g.
Tabela 6.3. Przykład księgi prowadzonej w systemie księgowości podwójnej
Dziennik transakcji księgarni Biały Kruk
Data Przedmiot księgowania Winien Ma
10 lipca koszt najmu 250 zł
gotówka 250 zł
Twoje sprawozdanie powinno obejmować:
f& Dzienniki  czasem zwane również dzienną ewidencją lub dziennym
rejestrem  to w nich według daty wstępnie księgowana jest każda
transakcja. Każdy z dzienników przeznaczony jest do określonego
typu transakcji, więc jeśli istnieje wystarczająca liczba transakcji
tego samego typu, należy założyć dla nich osobny dziennik.
Na przykład jeśli chodzi o transakcje gotówkowe, zawsze jest ich
na tyle dużo, że prowadzenie dziennika kasowego jest uzasadnione.
Jeśli firma prowadzi sprzedaż na kredyt, należy również założyć
dziennik sprzedaży. Rodzaje ksiąg kasowych opisane są poniżej.
f& Księgi kasowe  wiele małych firm prowadzi działalność handlową,
posługując się zarówno gotówką (banknotami i monetami), jak
i czekami. Dla celów księgowych obie te kategorie określane są
mianem transakcji gotówkowych, pomimo iż wstępnie księgowane
są osobno. Księga drobnych transakcji jest wykorzystywana
do księgowania transakcji z wykorzystaniem banknotów i monet
 przychody sÄ… notowane po lewej stronie, a koszty  po prawej.
278 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
Do kosztów można zaliczyć na przykład wydatki na kawę lub
na znaczki pocztowe. Pamiętaj, aby zawsze zachowywać paragony,
ponieważ niewykluczone, że pewnego dnia będziesz musiał
zweryfikować te dane. Raz w tygodniu (lub  o ile istnieje taka
potrzeba  codziennie) powinieneś podsumować kwoty przychodów
i rozchodów, aby uzyskać saldo gotówkowe. Sprawdz, czy jest ono
zgodne z ilością gotówki w kasie lub kasetce.
W księdze kasowej powinna znalezć się także ewidencja wszystkich
przychodów i wydatków opłaconych czekiem. Ponownie po lewej
stronie znajdujÄ… siÄ™ przychody, a po prawej  koszty. Raz
w tygodniu powinieneś podsumować obie strony, aby sprawdzić
saldo gotówkowe na koncie. Przynajmniej raz w miesiącu warto
porównać te dane z wyciągiem bankowym, aby upewnić się,
czy Twoje informacje sÄ… zgodne ze stanem faktycznym konta.
f& Księga sprzedaży i księga zakupów  jeśli prowadząc działalność
udzielasz kredytu klientom bądz też bierzesz towar na kredyt
od dostawców, będziesz musiał założyć księgę sprzedaży i księgę
zakupów. Najlepiej, aby każda z nich miała osobne strony
na poszczególne typy transakcji.
Po prawej stronie księgi zakupów znajduje się data, opis, ilość
oraz koszt zakupu wszystkich towarów branych na kredyt. Po lewej
stronie natomiast zaksięgowane są wszystkie transakcje zawarte
z dostawcami oraz opis zakupionych towarów. Raz w miesiącu,
odliczajÄ…c kwotÄ™ z lewej strony od kwoty ze strony prawej,
powinieneś sprawdzić, ile jesteś winien każdemu z dostawców.
Każdy z nich powinien przesyłać Ci zestawienie sprzedanych
towarów, które możesz wykorzystywać w celu sprawdzenia,
czy zawarte w nim dane zgadzajÄ… siÄ™ z Twoimi.
Księga sprzedaży  czyli sposób, w jaki rozliczasz się z klientami
 jest zbudowana na podobnych zasadach. Istotna różnica jest
taka, że towary sprzedawane na kredyt znajdują się po lewej stronie
księgi, natomiast opłaty uiszczane przez klientów  po prawej.
Jest to po prostu kwestia ogólnie przyjętej konwencji. Dokonując
zapisów w księdze, warto każdorazowo notować adresy, numery
telefonów i nazwiska osób, z którymi należy się skontaktować
 zarówno w przypadku dostawców, jak i klientów. W ten sposób
w przypadku ewentualnych zapytań lub ściągania długów będziesz
miał zawsze pod ręką aktualne informacje.
KONTROLA NAD FI RM 279
f& Księgowanie aktywów majątkowych  spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością powinny prowadzić rejestr kapitału, który
może obejmować takie dobra, jak grunty, budynki, wyposażenie
lub pojazdy, wraz z ich wartością w dniu zakupu. Sprzedaż
któregoś z tych dóbr powinna być także odnotowana w rejestrze,
podobnie jak ich skumulowana amortyzacja.
f& Księga główna  przechowywana zazwyczaj przez głównego
księgowego. Znajduje się w niej podsumowanie wszystkich danych
z ksiÄ…g pierwotnych (zawierajÄ…cych podstawowe informacje).
Wydatki z ksiąg kasowych oraz z księgi zakupów są wpisywane
po lewej stronie księgi głównej, natomiast dochody ze sprzedaży
(oraz inne dochody)  po stronie prawej. Poszczególne kategorie
wydatków i dochodów powinny być zapisywane na osobnych
stronach, aby ułatwić ich pózniejszą analizę.
f& Bilans próbny  raz w miesiącu każda strona księgi głównej powinna
być podsumowana i wykorzystywana w celu sporządzenia bilansu
próbnego. Ostatecznie suma powstała w wyniku podliczenia wszystkich
kwot z lewej strony powinna odpowiadać sumie wszystkich kwot
ze strony prawej. W ten sposób w skrócie opisać można podstawy
księgowości podwójnej i przestrzeganie tych reguł powinno sprawić,
że Twoje księgi będą prowadzone w poprawny sposób.
Systemy komputerowe
Podczas gdy podstawowy komputerowy system księgowania nie jest szcze-
gólnie kosztowny, bardziej rozbudowane wersje mogą stanowić dla no-
wej firmy znaczny wydatek. Istnieje jednak wiele przyczyn, dla których
warto zainwestować w profesjonalne oprogramowanie:
f& Wyeliminowanie ewentualnych błędów rachunkowych. Każde
działanie matematyczne jest wykonywane bezbłędnie, o ile dane
wprowadzone są prawidłowo. Na przykład wpisując do programu
koszty najmu lokalu jako wydatek (po stronie  winien ), możemy
mieć pewność, że kwota ta zostanie automatycznie zapisana po
stronie  ma . W rezultacie użycie programu znacznie upraszcza
system podwójnego księgowania i eliminuje potrzebę korygowania
różnic między stroną  winien i  ma .
f& Wykorzystanie komputera sprawia, że wykonywanie rutynowych
czynności, takich jak wypełnianie deklaracji podatkowych, zajmuje
kilka minut, a nie kilka dni (odnosi się to zarówno do podatku VAT
w Europie, jak i do podatku od sprzedaży w Stanach Zjednoczonych).
280 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
System komputerowy gwarantuje, że konta w Twoim systemie
księgowym są właściwie prowadzone i odpowiednio uzgodnione,
a faktury są każdorazowo wystawiane poprawnie. Możesz także bez
trudu sprawdzić, którzy klienci ociągają się z płaceniem zaległości,
i załączyć opcję automatycznego przygotowywania monitów.
f& Jeśli Twoja działalność wiąże się z obrotem towarami z magazynu,
system komputerowy pomoże Ci dopasować poziom zapasów
do aktualnego popytu. Dodatkowo możesz szybko uzyskać
informacje na temat marży zysków poszczególnych produktów
i dzięki temu ocenić, które produkty są warte wypromowania,
a które wydają się mniej atrakcyjne.
f& Dzięki zastosowaniu oprogramowania możesz znacznie usprawnić
sporządzanie rocznych sprawozdań i  o ile to konieczne
 przeprowadzanie zewnętrznych audytów. Pozwoli Ci to
zaoszczędzić czas i środki, a także dokładnie kontrolować zyski
i przepływ gotówki.
Jeśli Twoja firma w ciągu miesiąca przeprowadza stosunkowo niewiele
transakcji (np. trzeba dokonać ok. 20  30 zapisów), możesz pójść na kom-
promis i posłużyć się wyłącznie arkuszem kalkulacyjnym. Takie rozwią-
zanie nie ma tylu zalet, co komputerowy system podwójnego księgowa-
nia, ale przy małej liczbie transakcji nie będziesz potrzebował bardziej
skomplikowanego oprogramowania. Zastosowanie arkusza kalkulacyj-
nego pomoże Ci wyeliminować błędy rachunkowe i oszczędzić czas
spędzany na obliczeniach, a także znacznie ułatwi cały proces wypeł-
niania księgi analitycznej. Jeśli posiadasz już arkusz kalkulacyjny, mu-
sisz jedynie poświęcić czas na określenie odpowiednich działań mate-
matycznych dostosowanych do poszczególnych komórek w arkuszu.
Jeśli jesteś właścicielem małej lub średniej firmy, możesz również wyko-
rzystać jeden z internetowych systemów do prowadzenia księgowości.
Absolwent MBA w Cranfield Humphrey Drummond oraz Ali Hakeem założyli
firmę internetową Ascot Drummond, aby wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli
jednoosobowych i niewielkich firm, którzy nie chcą spędzać piątkowych wie-
czorów na porządkowaniu dokumentacji. Dzienne i tygodniowe zestawienia
przesyłane są do londyńskiego biura Humphreya Drummonda, gdzie są skano-
wane do komputera i następnie przesyłane do Pakistanu, gdzie zespół księgo-
wych pod nadzorem Aliego niewielkim kosztem prowadzi i uzupełnia księgi.
KONTROLA NAD FI RM 281
Poniżej podajemy przykładowe adresy dostawców oprogramowania dla
firm:
Michalczyk i Prokop spółka z o.o. CDN COMARCH S.A.
ul. Skrzywana 9 ul. Jasnogórska 44
93-588 Aódz 31-358 Kraków
tel. (042) 682 57 25 tel. (012) 614 11 00
faks (042) 682 68 07 faks (012) 614 11 00
strona internetowa: www.mipro.pl strona internetowa: www.cdn.com.pl
e-mail: sales@mipro.pl e-mail: info@cdn.com.pl
Założenie firmy pochłonęło wszystkie zgromadzone wcześniej fundusze, tak
więc aby zaoszczędzić pieniądze, postanowiłem sam zajmować się księgowo-
ścią. Niestety, mieliśmy tak duży ruch, że nigdy nie miałem czasu na dokumen-
tację. Oczywiście, wysyłaliśmy faktury. Kiedy otrzymaliśmy informację z banku,
że przekroczyliśmy zdolność kredytową, poprosiłem o wyrozumiałość i zdołałem
uzyskać od kilku klientów zaległe opłaty. Należności firmy spłacałem wtedy,
gdy miałem pieniądze lub gdy potrzebowaliśmy więcej towaru od kogoś, komu
nie zapłaciliśmy jeszcze za poprzednią dostawę.
Wydawało się oczywiste, że jeśli nie narzekamy na brak klientów, na pewno
niezle zarabiamy. Pod koniec roku zdałem sobie sprawę, że w zasadzie w ogóle
nie zajmowałem się księgowością, więc zaniosłem pudełko pełne rachunków
do księgowego z prośbą o pomoc. Nie tylko musiałem zapłacić niespodziewanie
wysoką sumę za uporządkowanie tego całego bałaganu  księgowy udo-
wodnił również, że w istocie nie mieliśmy żadnego zysku, a wręcz straciliśmy
pieniądze. Co gorsza, przekroczyliśmy próg VAT-u i nie zarejestrowaliśmy się
na czas. Teraz mieliśmy jeszcze na głowie urząd skarbowy.
Okazało się zatem, że był to niezwykle pracowity i zarazem kompletnie nieudany
rok. Gdybym wówczas pomyślał o sprawnym systemie księgowości, prawdo-
podobnie już po trzech miesiącach wiedziałbym, jakie popełniamy błędy.
(nazwisko zatajone)
Zestaw ćwiczeń do zadania 17.
Controlling finansów
1. Jaki system księgowania planujesz wybrać dla swojej firmy
i dlaczego?
282 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
2. Jakie informacje dzięki temu uzyskasz i jak często planujesz
je kontrolować?
3. Kto będzie prowadził księgi i zajmował się rachunkowością?
4. Kim będą Twoi audytorzy?
18. Kontrola sprzedaży
i działań marketingowych
W pierwszych tygodniach i miesiącach działalności każdej nowej firmy
ilość pieniędzy oraz wysiłek włożony w rozwój przedsięwzięcia nie prze-
kłada się z reguły na znaczne przychody ze sprzedaży, nie wspominając
już o zyskach. Nawet jeśli firma działa już na rynku przez jakiś czas,
najbardziej wiarygodnym wskaznikiem przyszłych wyników będzie ana-
liza wcześniejszych wyników sprzedaży oraz działań marketingowych.
W swoim biznesplanie powinieneś wyjaśnić, w jaki sposób planujesz
śledzić i kontrolować te działania.
Gordon Smith założył firmę The Supreme Garden Furniture Company wkrótce
po tym, gdy został zwolniony z pracy. Wykorzystując parter starego zakładu włó-
kienniczego w Lancashire, którego powierzchnia wynosiÅ‚a zaledwie 75m², pla-
nował produkować szeroki wybór krzeseł i ławek ogrodowych w stylu wiktoriań-
skim, a także stołów o podobnym wzornictwie. Każdy produkt był wyrabiany
szczególnie starannie, z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów,
takich jak suszone w piecach solidne drewno z afrykańskich drzew.
Z pomocą profesjonalistów Smith sporządził biznesplan, w którym przedstawił pro-
gnozy zysku, ocenę rynku i ewentualnych konkurentów, opis maszyn i urządzeń
oraz kapitał początkowy, który był niezbędny do zrealizowania jego pomysłu.
Jako klientów docelowych wybrał duże sklepy ogrodnicze. Wydrukował także
folder i cennik, które miał zamiar wysyłać do potencjalnych klientów z innych
regionów kraju, z którymi planował nawiązać kontakty w pózniejszym okresie.
W celu kontrolowania swoich działań Smith mógł uwzględnić systemy kontroli
sprzedaży i działań marketingowych przedstawione na rysunku 6.1 w jego
wstępnym biznesplanie.
Kiedy Smith pozyskał już szereg klientów, zauważył, że w przyszłości sprzeda-
wanie produktów obecnym klientom wydaje się znacznie łatwiejsze niż bezu-
stanne poszukiwanie nowych nabywców. Dlatego też zaczął prowadzić karty
obecnych klientów, aby monitorować ich zakupy i planować ponowne wizyty.
KONTROLA NAD FI RM 283
Następnie na podstawie analizy kart klientów Smith dostrzegł, że sklepy ogrod-
nicze na południowym wschodzie kraju z reguły składały zamówienia na towary
warte około 2 000 funtów, podczas gdy w jego regionie zamówienie o wartości
500 funtów należało do wyjątkowych. W swoim biznesplanie na drugi rok dzia-
łalności Smith mógł już uwzględnić tę informację i odpowiednio zmodyfiko-
wać strategię sprzedaży.
Kolejnym istotnym zadaniem w poczÄ…tkowym okresie jest kontrola
kosztów promocji i ocena ich opłacalności (przykład podany w tabeli 6.4).
Tabela 6.4. Przykład kontrolowania kosztów promocji
Szacowana
Liczba Liczba Liczba Liczba wartość
Tydzień zapytań wysłanych zapytań spotkań sprzedaży
klientów folderów ofertowych z klientami w danym
tygodniu
W magazynach firmy Autoglass przy kasach umieszczono ankiety polecajÄ…c ka-
sjerom, aby pytali każdego z płacących klientów, skąd dowiedział się o usługach
świadczonych przez Autoglass. W ankiecie wymieniono szereg kanałów komu-
nikacji marketingowej wykorzystywanych przez firmÄ™, takich jak: reklamy
w lokalnej prasie, książka telefoniczna, ulotki na stacjach benzynowych i reko-
mendacje towarzystw ubezpieczeniowych. Co miesiąc porównywano zaznaczo-
ne pozycje z wydatkami na cele promocyjne, oszczędzając na drogich, ale
mało skutecznych kanałach (takich jak np. lokalna prasa) i zwiększając wydatki
na bardziej pożyteczne środki przekazu (np. książki telefoniczne). W okresie
pózniejszym uzyskiwano niezbędne informacje dołączając ankietę do faktur
dla klientów. To sprawiło, że udało się uzyskać wymagane informacje nie
tylko od klientów bezpośrednio odwiedzających magazyn.
284 BI ZNESPLAN W MAA EJ FI RMI E
Karta klienta firmy the Supreme Garden Furniture Company
Nazwisko i imię, adres, numer telefonu, najważniejsze formy i pory kontaktu
oraz wizyty
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Karta zakupów
data zakupiony produkt wartość uwagi
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Karta wizyt i rozmów telefonicznych
data cel rozmowy rezultat działanie
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Szczególne wymagania
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Rysunek 6.3. Przykładowa karta klienta
Należy zatem gromadzić pozyskane i przetworzone dane dotyczące kosz-
tów działań reklamowych w stosunku do wyników sprzedaży. Warto tak-
że pamiętać, że kupony i ulotki uprawniające do zniżki lub specjalnej
oferty pomagają w kontrolowaniu opłacalności działań promocyjnych.
KONTROLA NAD FI RM 285
Zestaw ćwiczeń do zadania 18.
Kontrola sprzedaży i działań marketingowych
1. Opisz swoje metody kontrolowania sprzedaży.
2. Sporządz kartę klienta lub zaprezentuj tę, której obecnie używasz.
3. Jakie inne sprawozdania marketingowe  dotyczące np. kosztów
działań reklamowych i ich rezultatów  planujesz sporządzać?
19. Inne systemy kontroli
W zależności od rodzaju planowanego przez Ciebie przedsięwzięcia, w swo-
im biznesplanie będziesz musiał wykazać, w jaki sposób zamierzasz kon-
trolować inne aspekty działalności firmy, takie jak na przykład:
f& produkcja;
f& akta osobowe pracowników, ewidencja wypadków przy pracy;
f& jakość produktów, reklamacje;
f& opracowywanie nowych produktów, wzornictwo.
Karty magazynowe wykorzystywane w poszczególnych etapach produk-
cji (nieprzetworzone materiały, półprodukty, ukończone produkty) są
szczególnie istotne, ponieważ pozwalają Ci się zorientować, w jakim tem-
pie wykorzystujesz poszczególne materiały, i w efekcie utrzymać  bezpiecz-
ny poziom zapasów. Jeśli chodzi natomiast o klientów  aby umożli-
wić im składanie reklamacji (lepiej, aby poinformowali Cię, na czym
polegają Twoje błędy, niż bez słowa odeszli do konkurencji), powinieneś
przygotować specjalną skrzynkę na zażalenia lub wyjaśnić im, w jaki
sposób mogą skontaktować się z dyrekcją (np. w restauracji można wy-
drukować nazwisko i numer telefonu kierownika na menu).
Zestaw ćwiczeń do zadania 19.
Inne systemy kontroli
1. Jakie inne systemy kontroli planujesz zastosować rozpoczynając
działalność?
2. Dlaczego sądzisz, że mogą być one istotne?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Badania marketingowe w malej firmie Wydanie II zaktualizowane
Zarzadzanie finansami w malej firmie Wydanie II zaktualizowane

więcej podobnych podstron