INFORMATOR


Informator o egzaminie
potwierdzajÄ…cym
kwalifikacje zawodowe
Technik administracji
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2005
Informator opracowała Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Aomży
oraz Ministrem właściwym do spraw administracji publicznej
ISBN 83-7400-093-7
 2 
Wstęp
Centralna Komisja Egzaminacyjna poleca trzecią edycję informatorów o egzaminie
potwierdzającym kwalifikacje zawodowe1 skierowaną do absolwentów szkół
ponadgimnazjalnych: techników i szkół policealnych.
Edycja obejmuje:
- 75 informatorów, opublikowanych w terminie do 31 sierpnia 2005 roku, dla zawodów,
w których po raz pierwszy w roku 2006, odbędzie się egzamin dla absolwentów ww.
typów szkół,
- 35 informatorów, dla pozostałych zawodów, przewidzianych do kształcenia na tym
poziomie, które zostaną opublikowane w terminie do 31 grudnia 2005 roku.
Prezentowana publikacja składa się z 75 odrębnych, dla poszczególnych zawodów,
opracowań (informatorów), w których opisano wymagania egzaminacyjne.
W każdym z informatorów omówiono:
- strukturÄ™ egzaminu, jego organizacjÄ™ i przebieg,
- wymagania, które należy spełnić żeby przystąpić do egzaminu i żeby zdać ten egzamin,
- materiał egzaminacyjny z zakresu danego zawodu  wiadomości i umiejętności, które
będą sprawdzane i oceniane na egzaminie, w etapie pisemnym i praktycznym, ilustrując
go przykładami zadań egzaminacyjnych wraz z kryteriami oceniania.
Informatory o egzaminie potwierdzajÄ…cym kwalifikacje zawodowe kierujemy przede
wszystkim do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, sądzimy jednak, że przedstawiony
w nich syntetyczny materiał dotyczący sprawdzanych umiejętności stanowiących
o kwalifikacjach zawodowych zainteresuje również innych czytelników, np.: przedstawicieli
organów prowadzących szkoły i nadzorujących kształcenie, pracodawców i specjalistów ds.
modelowania zawodów, kształcenia i doskonalenia zawodowego.
1
Podstawą prawną przeprowadzenia zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zwanego również egzaminem
zawodowym, jest:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r., w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 199, poz. 2046),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 maja 2004 r., w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego (Dz. U. Nr 114, poz. 1195),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów
wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 66, poz. 580).
Standardy, o których mowa w rozporządzeniu, stanowią oddzielny załącznik.
 3 
 4 
SPIS TREÅšCI
1. OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE POTWIERDZAJCYM
KWALIFIKACJE ZAWODOWE................................................................ 6
1.1. Struktura egzaminu oraz formy sprawdzania wiadomości i umiejętności z zakresu
zawodu .......................................................................................................................... 7
1.2. Wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie ................................................ 7
1.3. Wymagania, które trzeba spełnić, aby zdać egzamin................................................... 9
1.4. Wymagania, które trzeba spełnić, aby przystąpić do egzaminu................................... 9
1.5. Szczegółowe informacje o egzaminie zawodowym................................................... 10
2. ETAP PISEMNY EGZAMINU ................................................................... 11
2.1. Organizacja i przebieg................................................................................................ 11
2.2. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części I.................................... 13
2.3. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części II .................................. 25
2.4. Odpowiedzi do przykładowych zadań........................................................................ 29
3. ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU ......................................................... 30
3.1. Organizacja i przebieg................................................................................................ 30
3.2. Wymagania egzaminacyjne i ogólne kryteria oceniania ............................................ 31
3.3. Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych ............................................... 32
3.4. Przykład zadania praktycznego .................................................................................. 34
3.5. Komentarz do rozwiÄ…zania zadania wraz z kryteriami oceniania .............................. 36
4. ZAACZNIKI ............................................................................................... 38
4.1. Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu ..................................................... 38
4.2. Przykład karty odpowiedzi do etapu pisemnego ........................................................ 41
4.3. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory w 2005 r............................. 42
 5 
Ogólne informacje
1. OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE
POTWIERDZAJCYM KWALIFIKACJE
ZAWODOWE
Egzamin potwierdzajÄ…cy kwalifikacje zawodowe jest formÄ… oceny poziomu
opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu określonych
w standardzie wymagań, ustalonym przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Egzamin ten, zwany również egzaminem zawodowym, jest egzaminem zewnętrznym.
Umożliwia on uzyskanie porównywalnej i obiektywnej oceny poziomu osiągnięć zdającego
poprzez zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oceniania i zasad przeprowadzania
egzaminu, opracowanych przez instytucje zewnętrzne, funkcjonujące niezależnie od systemu
kształcenia.
Rolę instytucji zewnętrznych pełnią: Centralna Komisja Egzaminacyjna i osiem okręgowych
komisji egzaminacyjnych powołanych przez Ministra Edukacji Narodowej w 1999 roku.
Na terenie swojej działalności (patrz - mapka na wewnętrznej stronie okładki) okręgowe
komisje egzaminacyjne przygotowują, organizują i przeprowadzają zewnętrzne egzaminy
zawodowe. Egzaminy oceniać będą zewnętrzni egzaminatorzy.
Egzaminy zawodowe mogą zdawać absolwenci wszystkich typów szkół
zawodowych ponadgimnazjalnych i policealnych, które kształcą w zawodach ujętych
w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Egzaminy zawodowe przeprowadzane sÄ… 2 razy w ciÄ…gu roku szkolnego.
Harmonogram egzaminów ustala i ogłasza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie
pózniej niż na 4 miesiące przed terminem ich przeprowadzenia.
Dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych i szkół policealnych egzaminy
przeprowadzane są od następnego tygodnia po zakończeniu zajęć dydaktyczno-
wychowawczych, a dla absolwentów technikum i technikum uzupełniającego - od następnego
tygodnia po zakończeniu egzaminu maturalnego.
Do egzaminu mogą przystąpić również absolwenci szkół zawodowych kształcących
młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dla tej młodzieży, na podstawie opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznych lub orzeczeń lekarskich, czas egzaminu pisemnego
może być wydłużony o 30 minut, a warunki i przebieg egzaminu będą dostosowane do jej
potrzeb.
 6 
Ogólne informacje
1.1. Struktura egzaminu oraz formy sprawdzania wiadomości
i umiejętności z zakresu zawodu
Struktura egzaminu obejmuje dwa etapy: etap pisemny i etap praktyczny.
Etap pisemny składa się z dwóch części. Podczas części I zdający będą rozwiązywać
zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym
zawodzie, w części II  zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności związane
z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą.
Etap pisemny przeprowadzany jest w formie testu składającego się z zadań zamkniętych
zawierających cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna odpowiedz jest
prawidłowa.
W części I test zawiera 50 zadań, a w części II  20 zadań.
Czas trwania etapu pisemnego dla wszystkich zawodów wynosi 120 minut.
Etap praktyczny sprawdza umiejętności rozwiązywania typowych problemów
zawodowych o charakterze  łączenia teorii z praktyką , właściwych dla zawodu, w zakresie
wynikającym z zadania o treści ogólnej, ustalonym w standardzie wymagań
egzaminacyjnych.
Czas trwania etapu praktycznego nie może być krótszy niż 180 minut i dłuższy niż 240
minut.
1.2. Wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie
Na egzaminie będą sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały
zapisane w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla danego zawodu.
Standardy wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych zawodów ustalone zostały
rozporzÄ…dzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, z dnia 29 marca 2005 r.,
zmieniającym rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzenia egzaminu potwierdzajÄ…cego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 66, poz.
580). Teksty standardów wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych zawodów zostały
zamieszczone w oddzielnie opublikowanym załączniku do w/w rozporządzenia.
Struktura standardu wymagań egzaminacyjnych dla zawodu odpowiada strukturze
egzaminu. Oznacza to, że zawarte w standardzie umiejętności sprawdzane na egzaminie,
ustalono odrębnie dla obu etapów egzaminu.
 7 
Ogólne informacje
Umiejętności zapisane w standardzie, sprawdzane w etapie pisemnym, są przyporządkowane
do określonych obszarów wymagań.
Umiejętności sprawdzane w części pierwszej ujęto w trzech obszarach wymagań:
" czytanie ze zrozumieniem informacji przedstawionych w formie opisów,
instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych
i technologicznych,
" przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych,
" bezpieczne wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony
środowiska.
Umiejętności sprawdzane w części drugiej ujęto w dwóch obszarach wymagań:
" czytanie ze zrozumieniem informacji przedstawionych w formie opisów,
instrukcji, tabel, wykresów,
" przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych.
W etapie praktycznym egzaminu sprawdzane umiejętności są związane z zadaniem
o treści ogólnej. Z zadaniem ogólnym związane są odpowiednie układy umiejętności. Zakres
egzaminu w tym etapie obejmuje w zależności od zawodu i jego specyfiki
" opracowanie projektu realizacji określonych prac
lub
" opracowanie projektu realizacji i wykonanie określonych prac.
Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu stanowi podstawę do przygotowania
zadań egzaminacyjnych dla obu etapów egzaminu. Oznacza to, że zadania egzaminacyjne
będą sprawdzały tylko te umiejętności, które zapisane są w standardzie wymagań
egzaminacyjnych dla danego zawodu. Rodzaj zadań egzaminacyjnych sprawdzających
umiejętności przyporządkowane do danego obszaru wymagań w etapie pisemnym będzie
wiązał się ściśle z tym obszarem, a w etapie praktycznym - z zadaniem o treści ogólnej.
Umiejętności ujęte w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu, dla obu
etapów egzaminu, będą omówione wraz z przykładami zadań w rozdziałach 2. i 3.
informatora.
Każdy zdający powinien zapoznać się ze standardem wymagań egzaminacyjnych
dla zawodu, w którym chce potwierdzić kwalifikacje zawodowe. Standard zamieszczony
jest w rozdziale 4 niniejszego informatora.
 8 
Ogólne informacje
1.3. Wymagania, które trzeba spełnić, aby zdać egzamin
Przyjęto, że w etapie pisemnym zdający może otrzymać za każde prawidłowo
rozwiÄ…zane zadanie 1 punkt.
Zdający zda ten etap egzaminu, jeśli uzyska:
- z części I  co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania,
- z części II  co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania.
W etapie praktycznym, w zależności od zakresu egzaminu sformułowanego w zadaniu
o treści ogólnej oceniany będzie projekt realizacji określonych prac lub projekt realizacji
określonych prac oraz efekt wykonanych prac zgodnie z ustalonymi kryteriami oceniania
przyjętymi dla danego zadania. Spełnienie ustalonych dla zadania kryteriów wykonania,
pozwoli na uzyskanie maksymalnej liczby punktów.
Zdający zda ten etap egzaminu, jeśli uzyska co najmniej 75% punktów możliwych do
uzyskania.
Zdający zda egzamin zawodowy, jeśli spełni wymagania ustalone dla obu etapów
egzaminu.
Zdający, który zdał egzamin, otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe
w danym zawodzie.
UWAGA!
Informacje o wynikach egzaminu zdający uzyska od dyrektora szkoły, do której uczęszczał.
1.4. Wymagania, które trzeba spełnić, aby przystąpić do
egzaminu
ZdajÄ…cy powinien:
1. Ukończyć szkołę i otrzymać świadectwo ukończenia szkoły.
2. Złożyć pisemną deklarację przystąpienia do egzaminu zawodowego do dyrektora swojej
szkoły, nie pózniej niż do dnia 20 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić
do egzaminu zawodowego w sesji letniej, bezpośrednio po ukończeniu szkoły oraz nie
 9 
Ogólne informacje
pózniej niż do dnia 20 września roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do
egzaminu zawodowego w sesji zimowej.
3. Zgłosić się na egzamin w terminie i miejscu wyznaczonym przez okręgową komisję
egzaminacyjną z dokumentem potwierdzającym tożsamość (ze zdjęciem i z numerem
PESEL).
Zdający o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien dodatkowo przedłożyć
opinię lub orzeczenie wskazujące na dostosowanie warunków i formy przeprowadzania
egzaminu do jego indywidualnych potrzeb.
UWAGA!
Informacje o terminie i miejscu egzaminu może przekazać zdającym dyrektor szkoły lub
dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.
W zależności od specyfiki zawodu, w którym przeprowadzony będzie egzamin zawodowy,
okręgowa komisja egzaminacyjna może wezwać zdającego na szkolenie w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy związane z wykonywaniem zadania egzaminacyjnego na
określonych stanowiskach egzaminacyjnych. Szkolenie powinno być zorganizowane nie
wcześniej niż na dwa tygodnie przed terminem egzaminu.
1.5. Szczegółowe informacje o egzaminie zawodowym
Szczegółowych informacji o egzaminie zawodowym oraz wyjaśnień dotyczących, między
innymi, możliwości:
" powtórnego zdawania egzaminu zawodowego przez osoby, które nie zdały egzaminu,
" przystąpienia do egzaminu w terminie innym niż bezpośrednio po ukończeniu szkoły,
" udostępniania informacji na temat wyniku egzaminu,
" otrzymania dyplomu potwierdzajÄ…cego kwalifikacje zawodowe,
udziela dyrektor szkoły i okręgowa komisja egzaminacyjna.
 10 
Etap pisemny egzaminu
2. ETAP PISEMNY EGZAMINU
2.1. Organizacja i przebieg
Etap pisemny egzaminu będzie zorganizowany w szkole, do której uczęszczałeś.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy liczba zdających w danej szkole jest
mniejsza niż 25 osób, dyrektor komisji okręgowej może wskazać Ci inną szkołę albo
placówkę kształcenia praktycznego lub ustawicznego, zwane dalej  placówkami , w której
przystÄ…pisz do etapu pisemnego egzaminu zawodowego.
W dniu egzaminu powinieneś zgłosić się w szkole/placówce na 30 minut przed
godziną jego rozpoczęcia. Powinieneś posiadać dokument potwierdzający Twoją
tożsamość i numer ewidencyjny PESEL.
Przed wejściem do sali egzaminacyjnej będziesz poproszony o potwierdzenie
gotowości przystąpienia do etapu pisemnego egzaminu.
Słuchaj uważnie informacji przewodniczącego zespołu nadzorującego, który będzie
omawiał regulamin przebiegu egzaminu.
Po zajęciu miejsca w sali egzaminacyjnej otrzymasz arkusz egzaminacyjny
i KART ODPOWIEDZI.
Arkusz egzaminacyjny zawiera:
- stronę tytułową z nazwą i symbolem cyfrowym zawodu, w którym odbywa się etap
pisemny egzaminu oraz  InstrukcjÄ™ dla zdajÄ…cego (w instrukcji znajdujÄ… siÄ™ dane
o liczbie stron arkusza egzaminacyjnego, wskazania dotyczące rozwiązywania zadań,
zaznaczania odpowiedzi i sposobu poprawiania odpowiedzi w KARCIE
ODPOWIEDZI),
- test 70 zadań wielokrotnego wyboru, w tym 50 zadań w części I ponumerowanych od
1 do 50 oraz 20 zadań w części II ponumerowanych od 51 do 70.
KARTA ODPOWIEDZI stanowi jednÄ… stronÄ™. ZnajdujÄ… siÄ™ na niej:
- symbol cyfrowy zawodu i oznaczenie wersji arkusza egzaminacyjnego,
- miejsce na wpisanie Twojego numeru ewidencyjnego PESEL i zakodowanie go,
- miejsce na wpisanie Twojej daty urodzenia,
- tabele z numerami zadań odpowiadających części I oraz części II arkusza
egzaminacyjnego z układem kratek A, B, C, D do zaznaczania odpowiedzi,
- miejsce na naklejkę z kodem ośrodka egzaminacyjnego.
 11 
Etap pisemny egzaminu
Przeczytaj uważnie  Instrukcję dla zdającego w arkuszu egzaminacyjnym
i sprawdz, czy Twój arkusz jest kompletny i nie ma w nim braków. Wykonaj polecenia
zgodnie z  InstrukcjÄ… dla zdajÄ…cego .
Czas trwania etapu pisemnego egzaminu wynosi 120 minut (2 godziny zegarowe).
UWAGA: Jeśli jesteś egzaminowanym o potwierdzonych specjalnych potrzebach
edukacyjnych, to masz prawo do wydłużonego o 30 minut czasu trwania etapu pisemnego
egzaminu zawodowego. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego wskaże Ci
miejsce na sali egzaminacyjnej i dopilnuje, abyś mógł zdawać egzamin w ustalonym dla
Ciebie czasie.
Kolejność rozwiązywania zadań jest dowolna. Dobrze jednak będzie, jeśli
rozplanujesz sobie czas egzaminu. Na rozwiązanie zadań z części I arkusza powinieneś
przeznaczyć około 80 minut, na rozwiązanie zadań z części II - około 30 minut. Pozostałe 10
minut powinieneś wykorzystać na sprawdzenie, czy prawidłowo zaznaczyłeś odpowiedzi do
poszczególnych zadań w KARCIE ODPOWIEDZI.
Pamiętaj! Pracuj samodzielnie!
Przystępując do rozwiązywania każdego zadania powinieneś:
- uważnie przeczytać całe zadanie,
- przeanalizować rysunki, tabele, itp. oraz treść poleceń,
- dobrze zastanowić się nad wyborem prawidłowej odpowiedzi,
- starannie zaznaczyć wybraną odpowiedz w KARCIE ODPOWIEDZI zgodnie
z instrukcjÄ… w arkuszu egzaminacyjnym.
Po zakończeniu rozwiązywania zadań, sprawdz w KARCIE ODPOWIEDZI, czy
dla wszystkich zadań zaznaczyłeś odpowiedzi.
Przewodniczący ogłosi koniec egzaminu i poinformuje, w jaki sposób będziesz mógł
oddać swoją KART ODPOWIEDZI. Arkusz egzaminacyjny możesz zatrzymać dla siebie.
Jeśli wcześniej zakończysz rozwiązywanie zadań, zgłoś przez podniesienie ręki
gotowość do oddania KARTY ODPOWIEDZI.
 12 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części I
Zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych,
a w szczególności:
1.1. Rozróżniać pojęcia z zakresu prawa i ekonomii,
czyli:
" rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu prawa, np.: prawo, norma
prawna, zródła prawa, wykładnia prawa, zdarzenia prawne, stosunek prawny,
" rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu ekonomii, np.:
przedsiębiorstwo, inflacja, monopol, rynek, podaż, popyt, cena.
Przykładowe zadanie 1.
Akt normatywny, wydawany na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego
w ustawie przez wskazany organ w celu jej wykonania, to
A. ustawa.
B. zarzÄ…dzenie.
C. rozporzÄ…dzenie.
D. uchwała.
1.2. Charakteryzować strukturę organów administracji publicznej oraz ich kompetencje,
czyli:
" charakteryzować strukturę organów administracji rządowej, centralne organy
administracji rzÄ…dowej, organy administracji samorzÄ…dowej i ich kompetencje,
" charakteryzować terenowe organy administracji rządowej, organy administracji
samorzÄ…dowej i ich kompetencje.
Przykładowe zadanie 2.
Centralne miejsce w strukturze organizacyjnej samorzÄ…du terytorialnego zajmuje rada gminy,
rada powiatu i sejmik województwa. Rada gminy to organ, który
A. uchwala budżet powiatu.
B. uchwala statut gminy.
C. zarządza mieniem wojewódzkim.
D. wybiera samorzÄ…d powiatu.
 13 
Etap pisemny egzaminu
1.3. Określać instytucje prawa cywilnego i administracyjnego,
czyli:
" określać instytucje prawa cywilnego, np.: zdolność prawna, zdolność do czynności
prawnych, przedawnienie, zasiedzenie, przedstawicielstwo, pełnomocnictwo,
prawo do własności, rzecz, umowa, rękojmia, ograniczone prawo rzeczowe,
" określać instytucje prawa administracyjnego, np.: administracja publiczna, organ
administracji publicznej, akt administracyjny, stosunek administracyjno-prawny,
ugoda, skarga.
Przykładowe zadanie 3.
Instytucja prawa cywilnego polegająca na tym, że po upływie wskazanego przez prawo
terminu dłużnik może uchylić się od spełnienia świadczenia, jest określana mianem
A. przemilczenia.
B. prekluzji.
C. przedawnienia.
D. zasiedzenia.
1.4. Rozróżniać formy własności i prawne zasady jej ochrony,
czyli:
" rozróżniać formy własności ze względu na podmiot, któremu ona przysługuje,
ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w Kodeksie cywilnym, np.:
własność prywatna, własność komunalna, przeniesienie własności nieruchomości,
nabycie własności rzeczy ruchomych,
" rozróżniać prawne zasady ochrony własności, np.: roszczenie windykacyjne,
roszczenie negatoryjne.
Przykładowe zadanie 4.
Właściciel, którego pozbawiono faktycznego władztwa nad rzeczą, może wystąpić
przeciwko osobie naruszającej jego własność z roszczeniem
A. uzupełniającym.
B. windykacyjnym.
C. akcesoryjnym.
D. negatoryjnym.
 14 
Etap pisemny egzaminu
1.5. Rozróżniać zasady obiegu informacji w urzędach administracji publicznej
i przedsiębiorstwach,
czyli:
" rozróżniać systemy informacji, np.: formalne, półformalne, nieformalne,
" rozróżniać cechy informacji użytecznej, np.: dokładne, zrozumiałe,
" rozróżniać elementy struktury informacji, np.: treść, nośnik,
" rozróżniać czynności składające się na obieg informacji, np.: zbieranie danych,
porzÄ…dkowanie i systematyzowanie danych.
Przykładowe zadanie 5.
Po otrzymaniu informacji i ich selekcji, należy informacje użyteczne skierować do
A. odpowiedniego działu przedsiębiorstwa.
B. archiwum w celu likwidacji.
C. działu technicznego.
D. wszystkich pracowników.
1.6. Określać zasady organizacji i zarządzania jednostkami, zakładami budżetowymi
oraz przedsiębiorstwami,
czyli:
" określać zasady organizacji i zarządzania jednostkami, np.: zasady tworzenia
oraz funkcjonowania jednostek gospodarki budżetowej (policji, szkół publicznych,
publicznych zakładów opieki zdrowotnej),
" określać zasady organizacji i zarządzania zakładami budżetowymi, np.: zasady
tworzenia oraz funkcjonowania jednostek gospodarki budżetowej, np.: filharmonii,
teatrów, muzeów,
" określać zasady organizacji i zarządzania przedsiębiorstwami, np.: spółdzielniami,
spółkami prawa handlowego.
Przykładowe zadanie 6.
Państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne, nie posiadające osobowości prawnej,
których dochody i wydatki są objęte w pełnej wysokości planem budżetowym państwa lub
gminy, to
A. zakłady budżetowe.
B. jednostki budżetowe.
C. środki specjalne.
D. fundusze celowe.
 15 
Etap pisemny egzaminu
1.7. Rozróżniać zasady funkcjonowania kont księgowych,
czyli:
" rozróżniać zasady funkcjonowania kont aktywnych, pasywnych oraz aktywno-
pasywnych, tzn. określić na którą stronę poszczególnych rodzajów kont nanosi się
stany początkowe, zwiększenia i zmniejszenia stanu składnika oraz stan końcowy
konta,
" identyfikować zapisy po lewej stronie konta ( Winien ) jako debetowanie konta,
obciążanie konta, zapisanie w ciężar konta,
" identyfikować zapisy po prawej stronie konta ( Ma ) jako kredytowanie konta,
uznanie konta, zapisanie na dobro konta.
Przykładowe zadanie 7.
Księgowanie operacji gospodarczych w tej samej kwocie na dwóch różnych kontach po
przeciwnych stronach dwóch kont jest konsekwencją stosowania zasady
A. przeciwstawnego zapisu.
B. poczÄ…tkowego zapisu.
C. podwójnego zapisu.
D. równego zapisu.
1.8. Klasyfikować dowody księgowe,
czyli:
" klasyfikować dowody księgowe ze względu na jednostkę wystawiającą, np.: własne
i obce,
" klasyfikować dowody księgowe ze względu na przeznaczenie, np.: zewnętrzne
i wewnętrzne,
" klasyfikować dowody księgowe ze względu na etapy sporządzania, np.: zródłowe
i wtórne.
Przykładowe zadanie 8.
Spółka z o.o.  Karo , zajmująca się produkcją tablic szkolnych, otrzymała fakturę VAT
nr 15/2005 od Sp. z o.o.  Błysk za wywóz śmieci. Faktura ta jest dowodem księgowym
A. korygujÄ…cym.
B. wtórnym.
C. własnym.
D. obcym.
 16 
Etap pisemny egzaminu
1.9. Rozróżniać wskazniki stosowane w analizie statystycznej, ekonomiczno-finansowej,
czyli:
" rozróżniać wskazniki statystyczne, np.: wskazniki dynamiki, rozproszenia,
" rozróżniać wskazniki stosowane w analizie ekonomiczno-finansowej, np.:
wskazniki płynności, zadłużenia, rentowności, aktywności, rynku kapitałowego.
Przykładowe zadanie 9.
Wskazniki służące do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, obrazujące relację zysku
do innych wielkości ekonomicznych, to wskazniki
A. rentowności.
B. zadłużenia.
C. płynności.
D. aktywności.
1.10. Rozpoznawać zdarzenia gospodarcze opisane w dokumentacji działalności
przedsiębiorstw,
czyli:
" rozpoznawać cechy charakteryzujące podstawowe umowy zawierane w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej, np.: dostawa, sprzedaż, kontraktacja,
leasing, umowa o pracÄ™,
" rozpoznawać wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
wniosek o udzielenie lub zmianÄ™ koncesji.
Przykładowe zadanie 10.
Umowa, w której jedna strona zobowiązuje się do wytworzenia rzeczy oznaczonych tylko co
do gatunku oraz do ich dostarczenia częściami lub periodycznie, a druga strona zobowiązuje
się do odebrania tych rzeczy i do zapłacenia, to
A. sprzedaż handlowa.
B. kontraktacja.
C. dostawa.
D. leasing.
 17 
Etap pisemny egzaminu
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Interpretować akty prawne,
czyli:
" interpretować treść aktów prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa pracy.
Przykładowe zadanie 11.
 Art. 143. Jeżeli ojcostwo mężczyzny, który nie jest mężem matki, nie zostało ustalone,
zarówno dziecko, jak i matka dochodzić mogą roszczeń majątkowych związanych
z ojcostwem tylko jednocześnie z dochodzeniem ojcostwa.
Z zamieszczonego fragmentu artykułu 143 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że
dziecko i matka mogą dochodzić
A. ustalenia ojcostwa.
B. roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem.
C. jedynie roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem.
D. roszczeń majątkowych związanych z ojcostwem tylko z jednoczesnym
dochodzeniem ojcostwa.
2.2. Stosować klasyfikację budżetową,
czyli:
" stosować jednolitą systematykę dochodów i wydatków w jednostkach
budżetowych, określającą za pomocą symboli cyfrowych i nazw podziałki
klasyfikacji budżetowej organy państwowe i samorządowe, które wykonują
poszczególne zadania w zakresie dochodów i wydatków, zródeł i rodzajów
dochodów, przeznaczenia i rodzajów wydatków.
 18 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 12.
Na przykładzie zamieszczonego fragmentu klasyfikacji budżetowej, wskaż właściwą
klasyfikację budżetową wydatku poniesionego przez liceum ogólnokształcące, dotyczącego
zapłaty za zużytą energię elektryczną.
Fragment klasyfikacji budżetowej
Według działów Według rozdziałów Według paragrafów
730  Nauka 80110  Gimnazja 424  Zakup pomocy naukowych,
757  Obsługa długu 80111  Gimnazja specjalne dydaktycznych i książek
publicznego 80113  Dowożenie uczniów do 426  Zakup energii
758  Różne rozliczenia szkół Paragraf ten obejmuje opłaty
801  Oświata i wychowanie 80114  Zespoły ekonomiczno- za dostawę energii
803  Szkolnictwo wyższe administracyjne szkół elektrycznej, cieplnej i innej,
851  Ochrona zdrowia 80120  Licea ogólnokształcące gazu oraz wody.
853  Opieka społeczna 80121  Licea ogólnokształcące 428  Zakup usług zdrowotnych
specjalne 429  Zakup świadczeń
80122  Licea wojskowe zdrowotnych dla osób
80130  Szkoły zasadnicze nieobjętych obowiązkiem
80131  Licea i technika ubezpieczenia zdrowotnego
zawodowe 435  Zakup usług dostępu do sieci
Internet
A. Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf
426 Zakup energii.
B. Dział 803 Szkolnictwo wyższe, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf
426 Zakup energii.
C. Dział 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80131 Licea i technika zawodowe,
paragraf 426 Zakup energii.
D. Dział 730 Nauka, rozdział 80120 Licea ogólnokształcące, paragraf 426 Zakup
energii.
 19 
Etap pisemny egzaminu
2.3. Analizować obieg informacji w urzędach administracji publicznej
i przedsiębiorstwach,
czyli:
" analizować obieg informacji, oceniając np.: rzetelność, dokładność, jasność,
zrozumiałość, szybkość, terminowość, dostępność,
" analizować czynności składające się na obieg informacji, np.: zbieranie danych,
porzÄ…dkowanie, systematyzowanie,
" analizować kierunki przepływu informacji wewnętrznej w firmie, np.: pionowy
w dół, pionowy w górę, poziomy,
" analizować obieg informacji w różnych strukturach organizacyjnych, np.:
jednoliniowej, wieloliniowej, funkcjonalnej.
Przykładowe zadanie 13.
Burmistrz zlecił swojej sekretarce, by zadzwoniła do Biblioteki Miejskiej i zapowiedziała
jego wizytę. Wskaż kierunek przepływu informacji wewnętrznej w opisanej sytuacji.
A. Pionowy w górę.
B. Pionowy w dół.
C. Równoległy.
D. Poziomy.
2.4. Analizować sporządzone notatki urzędowe, protokoły, pisma,
czyli:
" analizować pisma z punktu widzenia skutków wynikających z ich treści dla stron,
np.: wezwania, podania.
" analizować sporządzone notatki i pisma urzędowe, oceniając, np.: poprawność
formalnÄ…,
" analizować informacje zawarte w sporządzonych protokołach, np.: zebrań, zdarzeń,
kontroli.
 20 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 14.
Z przedstawionego niżej protokołu wynika, że kontroli magazynów dokonali
Protokół
z przeprowadzenia kontroli magazynów Przedsiębiorstwa Przemysłu Cukierniczego
CUKIERECZEK w GÅ‚ownie, w dniu 23 kwietnia 2005 roku
PrzeprowadzajÄ…cy kontrolÄ™:
1. Prezes ZarzÄ…du CUKIERECZKA Jan Zgrzytowski
2. Księgowy Janusz Włodarski
1. KontrolÄ™ przeprowadzili z ramienia ZarzÄ…du CUKIERECZKA pan Prezes Jan Zgrzytowski
i pan Księgowy Janusz Włodarski w obecności Kierownika Magazynów pani Stanisławy
Stasiak i jej Zastępcy Ignacego Wióra.
2. Stan ilościowy towarów w magazynie zgodny z przedstawionymi dokumentami.
3. Dokumentacja stwierdzająca odbiór i wydawanie towarów w magazynie prowadzona
poprawnie.
4. W pracy magazynu stwierdzono następujące niedociągnięcia:
a) wiele rodzajów materiałów nie posiada oznakowania,
b) towary higroskopijnie, takie jak cukier i mąka, są przechowywane w sposób
niedostatecznie zabezpieczajÄ…cy przed wilgociÄ….
5. Przedstawiciele Przedsiębiorstwa Przemysłu Cukierniczego CUKIERECZEK w Głownie,
Kierownik Magazynów pani Stanisława Stasiak i jej Zastępca Ignacy Wiór, poinformowani
o wynikach kontroli, zastrzegli sobie prawo zgłaszania wyjaśnień i sprostowań do
29 kwietnia 2005 roku.
Prowadzący kontrolę przychylili się do punktu 5, który wnieśli kontrolowani.
Protokół przyjęli do wiadomości z zastrzeżeniami jak wyżej: Kierownik Magazynów Stanisława
Stasiak, Zastępca Kierownika Magazynu Ignacy Wiór.
Prezes  Janusz Zgrzytowski
Protokołowała:
Księgowy  Janusz Włodarski
Małgorzata Śniegowska
Kierownik  Stanisława Stasiak
Zastępca Kierownika  Ignacy Wiór
Do wiadomości:
1. Rada Nadzorcza Przedsiębiorstwa
Przemysłu Cukierniczego CUKIERECZEK
w GÅ‚ownie
2. Fundacja Obrony Konsumentów w Aodzi
A. Małgorzata Śniegowska i Stanisław Stasiak.
B. Ignacy Wiór i Stanisław Stasiak.
C. Jan Zgrzytowski i Janusz WÅ‚odarski.
D. Małgorzata Śniegowska i Ignacy Wiór
 21 
Etap pisemny egzaminu
2.5. Obliczać wskazniki statystyczne i wskazniki analizy ekonomicznej,
czyli:
" obliczać wskazniki statystyczne, np.: dynamiki, rozproszenia,
" obliczać wskazniki analizy ekonomicznej, np.: finansowe, działalności
gospodarczej, efektywności wykorzystania środków gospodarczych.
Przykładowe zadanie 15.
Na podstawie zamieszczonych danych z bilansu i rachunku zysków i strat spółki z o.o.
 AGRO oblicz, ile wyniesie wskaznik szybkiej płynności (II stopnia), tzw. mocny test.
Aktywa trwałe 100 000,-
Aktywa obrotowe 120 000,-
w tym:
Zapasy 56 000,-
Należności 38 000,-
Środki pieniężne 26 000,-
Kapitały własne 126 000,-
w tym:
Zysk netto 43 400,-
Zobowiązania krótkoterminowe 94 000,-
Przychody ze sprzedaży 324 000,-
A. 0,28
B. 0,68
C. 1,28
D. 2,34
 22 
Etap pisemny egzaminu
2.6. Interpretować informacje dotyczące zdarzeń i procesów gospodarczych
przedstawione w formie opisowej, tabelarycznej i graficznej,
czyli:
" interpretować informacje dotyczące np.: gospodarki pieniężnej przedsiębiorstwa,
podatków, kredytów, bezrobocia, deficytu budżetowego, wyniku finansowego,
rentowności sprzedaży, wydajności pracy.
Przykładowe zadanie 16.
Wskaż, która oferta banku przedstawia najniższy koszt kredytu w wysokości 50 000 zł
udzielanego na okres jednego roku.
A. prowizja 1,5% oprocentowanie 8,5%
B. prowizja 2,0% oprocentowanie 10,0%
C. prowizja 1,5% oprocentowanie 9,5%
D. prowizja 2,5% oprocentowanie 11%
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
a w szczególności;
3.1. Stosować przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące podczas wykonywania prac
biurowych,
czyli:
" stosować przepisy w zakresie bhp, obowiązujące podczas wykonywania prac
biurowych, np.: utrzymanie pomieszczeń biurowych w czystości i porządku,
zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, temperatury, wentylacji,
" stosować przepisy w zakresie ochrony przeciwpożarowej, obowiązujące podczas
wykonywania prac biurowych, np.: określać zasady postępowania w wypadku
pożaru, zagrożenia na stanowisku pracy, miejsca niebezpieczne, drogi ewakuacji,
" stosować przepisy w zakresie ochrony środowiska, obowiązujące podczas
wykonywania prac biurowych, np. określać występowanie czynników szkodliwych
w środowisku pracy i ich wpływ na zdrowie pracowników.
Przykładowe zadanie 17.
Temperatura w pomieszczeniach biurowych nie może być niższa niż
A. 16°C
B. 18°C
C. 20°C
D. 25°C
 23 
Etap pisemny egzaminu
3.2. Wskazywać sposoby zabezpieczeń tajnych dokumentów i danych liczbowych
zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami,
czyli:
" wskazywać sposoby zabezpieczeń informacji oznaczonych klauzulą:  ściśle tajne ,
 tajne ,  poufne ,  zastrzeżone ,
" wskazywać sposoby zabezpieczenia danych przechowywanych w pamięci
komputerów.
Przykładowe zadanie 18.
Dane przechowywane w pamięci komputerów zabezpiecza się przez
A. terminowe przekazywanie akt do archiwum zakładowego.
B. dopuszczenie do ich dostępu wyłącznie upoważnionych pracowników.
C. właściwy obieg akt, ustalony instrukcją kancelaryjną.
D. właściwe prowadzenie spisów spraw, rejestrów oraz teczek.
3.3. Stosować przepisy instytucji w zakresie zabezpieczenia urządzeń i pomieszczeń
oraz dokumentów,
czyli:
" stosować przepisy w zakresie zabezpieczenia urządzeń, np.: komputerów, kopiarek,
faksów, przestrzegać instrukcji obsługi urządzeń biurowych,
" stosować przepisy w zakresie zabezpieczenia pomieszczeń, np.: sekretariatów,
gabinetów, kas,
" stosować przepisy w zakresie zabezpieczenia dokumentów, np.: przepisy
o ochronie informacji niejawnych, o rachunkowości.
Przykładowe zadanie 19.
W celu zabezpieczenia dokumentów stosuje się oznaczenia kategorii akt. Kategoria akt B5
oznacza dokumenty o wartości użytkowej dla danej jednostki organizacyjnej, których okres
przechowywania wynosi
A. 5 lat.
B. 8 lat.
C. 10 lat.
D. 12 lat.
 24 
Etap pisemny egzaminu
2.3. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części II
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. Rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki
oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej,
czyli:
" rozróżniać pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki, np.: rynek, popyt, podaż,
bezrobocie, inflacja,
" rozróżniać pojęcia z zakresu prawa pracy, np.: umowa o pracę, urlop, wynagrodzenie
za pracÄ™,
" rozróżniać pojęcia z zakresu prawa podatkowego, np.: podatek dochodowy, podatek
VAT, akcyza, PIT,
" rozróżniać pojęcia z obszaru podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej,
np.: REGON, numer identyfikacji podatkowej-NIP, rachunek bankowy.
Przykładowe zadanie 1.
Poprzez określenie płacy brutto należy rozumieć kwotę wynagrodzenia pracownika
A. bez podatku dochodowego.
B. określoną w umowie o pracę.
C. obliczoną do wypłaty.
D. pomniejszoną o składki ZUS.
1.2. Rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej,
czyli:
" rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem, np.: umowa o pracę, Kodeks pracy,
deklaracja ZUS,
" rozróżniać dokumenty związane z działalnością gospodarczą, np.: polecenie przelewu,
faktura, deklaracja podatkowa.
 25 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 2.
Jak nazywa się przedstawiony na rysunku dokument regulujący rozliczenie bezgotówkowe?
A. Czek potwierdzony.
B. Polecenie przelewu.
C. Faktura VAT.
D. Weksel prosty.
1.3. Identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień
pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta,
czyli:
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracownika określone
w Kodeksie pracy, umowie o pracÄ™, np.: prawo do urlopu, czas pracy, wynagrodzenie
za pracÄ™,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracodawcy określone
w Kodeksie pracy, umowie o pracę, względem ZUS, urzędu skarbowego, np.:
terminowe wypłacanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek ubezpieczenia
zdrowotnego i emerytalnego, zapewnienie bezpiecznych warunków pracy,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia bezrobotnego na podstawie
Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, np.: rejestracja w biurze pracy,
zasady pobierania zasiłku, oferty pracy dla bezrobotnych, w tym bezrobotnych
absolwentów,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia klienta podane w umowach
kupna-sprzedaży, z tytułu gwarancji, reklamacji przy zakupach towarów i usług.
Przykładowe zadanie 3.
Na podstawie której z wymienionych poniżej umów, przysługuje pracownikowi prawo do
urlopu wypoczynkowego?
A. Umowy  zlecenia.
B. Umowy o dzieło.
C. Umowy o pracÄ™.
D. Umowy agencyjnej.
 26 
Etap pisemny egzaminu
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem
pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej,
czyli:
" analizować oferty urzędów pracy, placówek doskonalących w zawodzie oraz oferty
kursów zawodowych, dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych i dostosowania ich
do potrzeb rynku pracy,
" analizować oferty zakładów pracy, urzędów pracy, biur pośrednictwa dotyczące
poszukiwania pracownika i zatrudnienia, przedstawione w formie ogłoszeń
prasowych, internetowych, tablic ogłoszeń,
" analizować informacje związane z podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej zawarte, np.: w Kodeksie spółek handlowych, danych z urzędu pracy na
temat lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania na usługi i towary.
Przykładowe zadanie 4.
W lokalnej prasie ukazało się ogłoszenie następującej treści:
Firma z kapitałem zagranicznym specjalizująca się w wyposażeniu warsztatów
i magazynów w sprzęt techniczny poszukuje kandydata na stanowisko
MAGAZYNIERA
WYMAGANIA:
" wykształcenie średnie techniczne,
" obsługa komputera,
" znajomość języka niemieckiego.
Ponadto mile widziane jest:
" doświadczenie na podobnym stanowisku.
" prawo jazdy kategorii B.
Oferty wraz z listem motywacyjnym, życiorysem i zdjęciem w terminie dwóch tygodni od daty
ukazania się ogłoszenia prosimy przesyłać na adres:
Firma  TECHNOPOL 30-999 NIEZNANÓW ul. Warsztatowa 1.
Wymagania stawiane przez firmę spełnia osoba, która ukończyła
A. technikum budowlane, pracuje w magazynie i ma prawo jazdy kat.B.
B. technikum elektryczne, ma prawo jazdy kat B i zna język niemiecki.
C. technikum chemiczne, korzysta z komputera i pracowała jako magazynier.
D. technikum mechaniczne, obsługuje komputer i zna język niemiecki.
 27 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz
podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej,
czyli:
" sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem, np.: list
intencyjny, list motywacyjny, curriculum vitae,
" sporządzić dokumenty niezbędne przy uruchamianiu indywidualnej działalności
gospodarczej, np.: wniosek o zarejestrowanie firmy, zgłoszenie do urzędu
statystycznego o nadanie numeru REGON i urzędu skarbowego o przyznanie numeru
identyfikacji podatkowej-NIP,
" sporządzić dokumenty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej,
np.: zgłoszenie do ZUS, polecenie przelewu, fakturę, księgę przychodów
i rozchodów.
Przykładowe zadanie 5.
Na jaką kwotę w zł hotel wystawi fakturę firmie za korzystanie z noclegu przez dwóch jej
pracowników podczas służbowego wyjazdu?
Nazwa usługi J.M. Ilość Cena jedn. Wartość netto VAT Wartość Wartość
osób VAT brutto
Nocleg w jedna 2 100,00 zł 200,00 zł 7 % 14,00 zł zł
hotelu  Azalia doba
Razem: 200,00 zł 7 % 14,00 zł zł
zw
22%
W tym:
14,00 zł
7%
0%
Do zapłaty: zł
A. 107 zł
B. 114 zł
C. 207 zł
D. 214 zł
2.3. Rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
czyli:
" rozróżniać skutki zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, np.:
opłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, prawo do urlopu, wysokość
podatku,
" rozróżniać skutki rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
bez wypowiedzenia, niezgodne z prawem, np.: przywrócenie do pracy,
" rozróżniać skutki zawarcia i rozwiązania umowy o pracę dla pracodawcy, np.:
wystawienie świadectwa pracy, odprowadzanie składek pracowniczych, płacenie
podatków, ustalenie wymiaru urlopów, wypłacanie zaliczek.
 28 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 6.
Jaka kwota wynagrodzenia brutto w zł została naliczona pracownikowi za miesiąc pracy,
zatrudnionemu w HURTOWNI  AS S.A. na podstawie umowy o pracÄ™?
A. 2 400 zł
HURTOWNIA  AS S.A.
Poznań 2003.01.06
ul. Wiosenna 1
/pieczęć nagłówkowa pracodawcy/ /miejscowość i data/
B. 1 600 zł
60-623 Poznań
/numer REGON  EKD
012 775 62
C. 1 200 zł
UMOWA O PRAC
D. 240 zł
6 stycznia 2003 roku
zawarta w dniu .................................................................................................
/data zawarcia umowy/
Markiem Nowakiem - prezesem
między ..............................................................................................................
/imię i nazwisko pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy/
Anną Jabłońską, Poznań ul. Biała 12
a .....................................................................................................................
/imiÄ™ i nazwisko pracownika oraz jego miejsce zameldowania/
czas nieokreślony
zawarta na ......................................................................................................
/okres próbny, czas nieokreślony, czas określony, czas wykonywania określonej pracy/
1. Strony ustalają następujące warunki zatrudnienia:
sprzedawca
1) rodzaj umówionej pracy: ....................................................................
/stanowisko, funkcja, zawód, specjalność/
sprzedawca w Hurtowni  AS
2) miejsce wykonywania pracy: ..............................................................
etat  40 godz. tygodniowo
3) wymiar czasu pracy: ...............................................................
2000 zł /słownie dwa tysiące zł/ + premia
4) wynagrodzenie: ..................................................................................
regulaminowa 20% wynagrodzenia zasadniczego
....................................................................................................................
brak
5) inne warunki zatrudnienia: .................................................................
...................................................................................................................
2. Dzień rozpoczęcia pracy: .........................................................................
06 stycznia 2003 roku
06.01. 2003
M Nowak
A.Jablonska
/data i podpis pracownika/ /podpis pracodawcy lub osoby reprezentujÄ…cej
pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania
oświadczeń w imieniu pracodawcy/
2.4. Odpowiedzi do przykładowych zadań
Część pierwsza
Zadanie 1. C Zadanie 8. D Zadanie 14. C
Zadanie 2. B Zadanie 9. A Zadanie 15. B
Zadanie 3. C Zadanie 10. B Zadanie 16. A
Zadanie 4. B Zadanie 11. D Zadanie 17. B
Zadanie 5. A Zadanie 12. A Zadanie 18. B
Zadanie 6. B Zadanie 13. B Zadanie 19. A
Zadanie 7. C
Część druga
Zadanie 1. B Zadanie 2. B Zadanie 3. C Zadanie 4. D Zadanie 5. D Zadanie 6. A
 29 
Etap praktyczny egzaminu
3. ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU
3.1. Organizacja i przebieg
Etap praktyczny egzaminu może być zorganizowany w szkole lub innej placówce
wskazanej przez okręgową komisję egzaminacyjną.
W dniu egzaminu powinieneś zgłosić się w szkole/placówce na 30 minut przed
godziną jego rozpoczęcia. Powinieneś posiadać dokument ze zdjęciem potwierdzający
Twoją tożsamość i numer ewidencyjny PESEL.
Przed wejściem do sali egzaminacyjnej będziesz poproszony o potwierdzenie
gotowości przystąpienia do etapu praktycznego egzaminu.
Słuchaj uważnie informacji przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, który będzie
omawiał regulamin przebiegu etapu praktycznego egzaminu.
Po potwierdzeniu gotowości przystąpienia do etapu praktycznego wylosujesz zadanie
egzaminacyjne. Zadanie egzaminacyjne wraz z dokumentacjÄ… do jego wykonania
zamieszczone jest w arkuszu egzaminacyjnym. Na stronie tytułowej arkusza znajduje się
nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w którym odbywa się etap praktyczny egzaminu oraz
 Informacja dla zdajÄ…cego .
Przeczytaj uważnie  Informację dla zdającego znajdującą się na stronie
tytułowej w arkuszu egzaminacyjnym i sprawdz, czy arkusz jest kompletny i czy nie ma
w nim usterek. Wykonaj polecenia zawarte w  Informacji dla zdajÄ…cego .
Następnie zapoznaj się z treścią zadania egzaminacyjnego, dokumentacją do jego wykonania
oraz wyposażeniem stanowiska egzaminacyjnego, które umożliwi Ci jego rozwiązanie. Na
wykonanie tych czynności masz 20 minut, których nie wlicza się do czasu trwania egzaminu.
Dobrze wykorzystaj ten czas!
Etap praktyczny egzaminu trwa 180 minut. W ciągu tego czasu musisz wykonać
zadanie egzaminacyjne, które obejmuje opracowanie projektu realizacji określonych prac.
Opracowanie projektu musi być poprzedzone wnikliwą i staranną analizą treści zadania oraz
załączników stanowiących jej uzupełnienie. Wyniki tej analizy decydują o zawartości
projektu, tym samym o jakości wyniku rozwiązania zadania. Informacje zawarte w projekcie
można przedstawić w dowolny sposób, np. tekstu z elementami graficznymi, można również
do opracowania projektu wykorzystać komputer znajdujący się na stanowisku
egzaminacyjnym.
 30 
Etap praktyczny egzaminu
Pamiętaj!
Zawarte w projekcie informacje muszą stanowić logiczną, uporządkowaną całość.
Zadanie musisz wykonać samodzielnie i w przewidzianym czasie.
Jeśli zadanie egzaminacyjne wykonałeś przed upływem czasu trwania egzaminu, zgłoś ten
fakt przez podniesienie ręki.
Jeśli zadanie egzaminacyjne wykonałeś przed upływem czasu trwania egzaminu, zgłoś
ten fakt przez podniesienie ręki.
3.2. Wymagania egzaminacyjne i ogólne kryteria oceniania
Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania
egzaminacyjnego wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu określonych działań pracownika administracji,
związanych z obsługą interesantów w urzędach i instytucjach administracji
publicznej oraz związanych z wewnętrzną i zewnętrzną koordynacją działań
jednostek organizacyjnych, zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami, regulujÄ…cymi
sferę administracji publicznej i działalność przedsiębiorstw.
Absolwent powinien umieć:
1. Analizować dokumentację zawierającą podstawy prawne działalności administracji
państwowej i samorządowej oraz działalności przedsiębiorstw dla potrzeb opracowania
projektu realizacji działań pracownika administracji.
2. Dobierać metody i techniki załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych oraz
spraw związanych z ogólną działalnością jednostki organizacyjnej, z uwzględnieniem
ich właściwości na podstawie dokumentacji.
3. Dobierać określone środki, urządzenia i sprzęt techniczny, stosowany w pracy biurowej.
4. Dobierać metody i techniki do kontroli i weryfikacji wydanych aktów normatywnych
i administracyjnych oraz zgromadzonej informacji dotyczącej funkcjonowania środowiska
lokalnego na podstawie dokumentacji.
5. Określać warunki załatwiania spraw administracyjnych i ogólnych związanych
z funkcjonowaniem danej jednostki organizacyjnej.
6. Opracowywać projekt przebiegu procesu obsługi interesanta w urzędach i instytucjach
administracji publicznej, obejmującego prace związane z załatwianiem spraw
administracyjnych, od momentu przyjęcia podania od interesanta do chwili wydania
 31 
Etap praktyczny egzaminu
decyzji administracyjnej oraz projekt przebiegu czynności w procesie realizacji ogólnych
zadań jednostek organizacyjnych.
7. Opracowywać harmonogram prac realizowanych w procesie obsługi interesanta
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz w procesie realizacji ogólnych
zadań jednostek organizacyjnych, z uwzględnieniem warunków organizacyjnych oraz
technicznych, zgodnych z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej.
3.3. Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych
Zadania egzaminacyjne będą opracowywane na podstawie zadania o treści ogólnej
sformułowanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu. Treść ogólna
umożliwia przygotowanie nieskończenie wielu zadań egzaminacyjnych, wynikających
z różnorodności prac związanych z obsługą interesantów w urzędach i instytucjach
administracji publicznej, podstaw prawnych działalności administracji, metod i technik
załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych.
Zadanie egzaminacyjne może być związane z obsługą interesantów w urzędach
i instytucjach administracji publicznej, działaniami pracownika administracji publicznej
dotyczącymi załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych oraz spraw związanych
z ogólną działalnością jednostki organizacyjnej. Proces obsługi interesanta będzie określony
warunkami podanymi w treści zadania egzaminacyjnego. Podstawą opracowania projektu
realizacji prac będzie treść zadania i dokumentacja stanowiąca jej uzupełnienie.
Dokumentacja może stanowić załącznik do zadania.
Rozwiązanie zadania będzie obejmować opracowanie projektu realizacji prac związanych
z obsługą interesantów w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz związanych
z wewnętrzną i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych, zgodnie
z obowiązującymi przepisami, regulującymi sferę administracji publicznej i działalność
przedsiębiorstw.
 32 
Etap praktyczny egzaminu
Projekt realizacji prac powinien zawierać w swej strukturze:
1. Założenia (dane) do projektu realizacji prac, które odnalezć należy w treści zadania
i ewentualnie w załącznikach stanowiących jego uzupełnienie.
2. Wykaz działań pracownika administracji, związanych z obsługą interesantów
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz związanych z wewnętrzną
i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych, zgodnie
z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami, regulujÄ…cymi sferÄ™ administracji publicznej
i działalność przedsiębiorstw, opracowany na podstawie założeń i dokumentacji,
przedstawiony w formie listy prac lub schematu.
3. Opis sposobów realizacji prac określonych w wykazach w odniesieniu do zadań
i możliwości techniczno-organizacyjnych danego urzędu administracji publicznej.
4. Efekty prac, zaproponowanych w wykazie związanych z obsługą interesantów
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz związanych z wewnętrzną
i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych, zgodnie
z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami, regulujÄ…cymi sferÄ™ administracji publicznej
i działalności przedsiębiorstw, opracowywanymi na podstawie założeń i dokumentacji.
5. Harmonogram prac pracownika administracji, związanych z obsługą interesantów
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz związanych z wewnętrzną
i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych, zgodnie
z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.
Struktura projektu realizacji prac, w zależności od założeń (danych określonych w zadaniu)
może być różna od przedstawionej powyżej co do liczby elementów struktury i ich nazw,
z zachowaniem algorytmu rozwiÄ…zania zadania.
Projekt realizacji prac lub jego elementy mogą być opracowane z wykorzystaniem komputera
i oprogramowania wskazanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych.
Komputer z właściwym oprogramowaniem będzie dostępny na stanowisku egzaminacyjnym.
Kryteria oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:
- poprawność sformułowanych założeń do projektu w odniesieniu do treści zadania
i ewentualnej dokumentacji,
- poprawność opracowanego wykazu działań związanych z obsługą interesantów
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz związanych z wewnętrzną
i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych, w odniesieniu do
obowiązujących przepisów,
 33 
Etap praktyczny egzaminu
- poprawność opisu sposobu realizacji prac określonych w wykazach, w odniesieniu do
zadań i możliwości techniczno-organizacyjno danego urzędu administracji publicznej,
- poprawność prac, zaproponowanych w wykazie związanych z obsługą interesantów oraz
związanych z wewnętrzną i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych,
- poprawność opracowanego harmonogramu prac pracownika administracji, w odniesieniu
do założeń i dokumentacji
oraz
- przejrzystość struktury projektu,
- logikę układu przedstawianych treści,
- poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
- formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
3.4. Przykład zadania praktycznego
Jesteś pracownikiem Urzędu Gminy. Pracujesz na stanowisku Inspektora ds. Ewidencji
Ludności i Dowodów Osobistych. Zgłosił się do Ciebie interesant w sprawie wydania dowodu
osobistego. Jest to obywatel polski, osoba pełnoletnia, która nie zawarła związku
małżeńskiego i po raz pierwszy stara się o wydanie tego dokumentu.
Opracuj projekt realizacji prac zwiÄ…zanych z wydaniem dowodu osobistego
z uwzględnieniem warunków organizacyjnych urzędu.
Projekt realizacji prac powinien zawierać:
1. Wykaz dokumentów, jakie musi złożyć interesant ubiegający się o wydanie dowodu
osobistego.
2. Wykaz środków odwoławczych przysługujących interesantowi w przedmiotowej
sprawie.
3. Wykaz czynności jakie musi wykonać pracownik w czasie pierwszej wizyty interesanta.
4. Wykaz sprzętu technicznego niezbędnego przy obsłudze interesanta.
5. Ocenę poprawności wypełnienia wniosku przez interesanta, kompletności złożonych
dokumentów oraz zgodności danych (w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości,
wypisać je i wyjaśnić na czym polega błąd).
6. Wypełniony formularz przeznaczony do wysyłania do Centrum Personalizacji.
7. Harmonogram prac zwiÄ…zanych z wydaniem dowodu osobistego - od momentu
pierwszej wizyty interesanta do chwili wydania dowodu osobistego z uwzględnieniem
warunków organizacyjnych urzędu.
 34 
Etap praktyczny egzaminu
Do opracowania projektu realizacji prac wykorzystaj:
Informacje o interesancie  Załącznik 1.
Informacje potrzebne do sporządzenia formularza dla Centrum Personalizacji  Załącznik 2.
Akty prawne dotyczące ewidencji ludności oraz wydawania dowodów osobistych.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
Skrócony odpis aktu urodzenia.
Pokwitowanie uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego.
Formularz wysyłany do Centrum Personalizacji.
Projekt lub jego elementy możesz opracować z wykorzystaniem komputera i pakietu
biurowego oraz pakietu zawierającego system informacji prawnej, który wraz z drukarką
i skanerem będzie przygotowany na sali egzaminacyjnej.
Czas na wykonanie zadania wynosi 180 minut.
Załącznik 1.
Informacje o interesancie:
" Nazwisko  Kowalski,
" Imiona  Jan, Eugeniusz,
" Imiona rodziców  Anna, Antoni,
" Nazwisko rodowe matki  Nowak,
" Data urodzenia  12.12.1986 rok,
" Miejsce urodzenia  Szczuczyn,
" Miejsce zamieszkania  Aomża, ul. Polowa 12,
18  400 Aomża,
" Obywatelstwo  polskie,
" Stan cywilny  kawaler,
" Zameldowany na pobyt stały: od 01.12.1990 r pod adresem Aomża, ul. Polowa 12,
kod pocztowy18  400, ,
" Kolor oczu  niebieski, wzrost  185 cm,
" Nr PESEL 86121213055
Załącznik 2.
Informacje potrzebne do sporzÄ…dzenia formularza dla Centrum Personalizacji:
" Zamówienie Nr 2062011000008564
" Data złożenia wniosku - 06.06.2005
" Przyczyny wydania D.O. - PO RAZ PIERWSZY
" KT organu wydającego  2062011 AOMŻA
" Nazwa wystawcy D.O.  PREZYDENT MIASTA AOMŻY
" Miejscowość  20620011, AOMŻA
" Termin ważności D.O.  10 LAT
" Nazwisko wystawcy i Nr PESEL  dane zdajÄ…cego
" Data wystawienia formularza  06.06.2005
" Termin odbioru D.O.  06.07.2005
" Nazwa gminy  AOMŻA
 35 
Etap praktyczny egzaminu
3.5. Komentarz do rozwiÄ…zania zadania wraz z kryteriami
oceniania
RozwiÄ…zanie zadania obejmuje opracowanie projektu realizacji prac zwiÄ…zanych
z wydaniem dowodu osobistego z uwzględnieniem warunków organizacyjnych urzędu.
Projekt realizacji prac powinien mieć określoną strukturę (budowę). Elementy
struktury i ich nazwy odnalezć można w treści zadania po sformułowaniu  Projekt realizacji
prac powinien zawierać: .
Są one następujące:
1. Wykaz dokumentów, jakie musi złożyć interesant ubiegający się o wydanie dowodu
osobistego.
2. Wykaz środków odwoławczych przysługujących interesantowi w przedmiotowej
sprawie.
3. Wykaz czynności jakie musi wykonać pracownik w czasie pierwszej wizyty interesanta.
4. Wykaz sprzętu technicznego niezbędnego przy obsłudze interesanta.
5. Ocena poprawności wypełnienia wniosku przez interesanta, kompletności złożonych
dokumentów oraz zgodności danych (w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości,
wypisać je i wyjaśnić na czym polega błąd).
6. Wypełniony formularz przeznaczony do wysyłania do Centrum Personalizacji.
7. Harmonogram prac zwiÄ…zanych z wydaniem dowodu osobistego - od momentu
pierwszej wizyty interesanta do chwili wydania dowodu osobistego z uwzględnieniem
warunków organizacyjnych urzędu.
Elementy te powinny też występować w projekcie realizacji prac, np. jako tytuły lub
podtytuły rozdziałów. Zawartość merytoryczna projektu musi być odpowiednia do informacji
wynikających z treści zadania. Opracowanie projektu realizacji prac musi być zatem
poprzedzone wnikliwą, staranną analizą treści zadania i załączników stanowiących jej
uzupełnienie. Wyniki tej analizy są założeniami do projektu, tj. informacjami o charakterze
 danych do rozwiązania zadania. Założenia powinny wystąpić w strukturze
opracowywanego projektu przed punktem 1. (pod dowolną nazwą, np. Założenia, Dane do
projektu, itp.). Decydują one o zawartości projektu, tym samym o jakości wyniku rozwiązania
zadania.
Projekt realizacji prac jest opracowaniem o określonym zakresie treści, wyrażonym,
np. tytułem:  Projekt realizacji prac związanych z obsługą interesanta, który zgłosił się
w sprawie wydania mu dowodu osobistego .
 36 
Etap praktyczny egzaminu
Projekt realizacji prac jest opracowaniem o charakterze twórczym w odniesieniu do formy
i sposobu jego przedstawienia, natomiast założenia- dane do projektu wynikają z treści
zadania i są ściśle określone. Zatem informacje stanowiące treść merytoryczną projektu
można przedstawić w dowolny sposób, np. tekstu z elementami graficznymi (schematami,
rysunkami, tabelami, itp.). Do opracowania projektu lub jego elementów można wykorzystać
komputer, który znajduje się na stanowisku egzaminacyjnym.
Projekt powinien być przejrzysty, logicznie uporządkowany zarówno w swej
strukturze jak i w sposobie oraz kolejności przedstawiania treści merytorycznych.
Kryteria oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:
- poprawność sformułowanych założeń w odniesieniu do treści zadania i załączonej
dokumentacji,
- poprawność wykazu dokumentów, jakie musi złożyć interesant ubiegający się o wydanie
dowodu osobistego, w odniesieniu do obowiązujących przepisów,
- poprawność sporządzenia wykazu środków odwoławczych przysługujących
interesantowi w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do obowiązujących przepisów,
- poprawność sporządzenia wykazu czynności jakie musi wykonać pracownik w czasie
pierwszej wizyty interesanta,
- dobór sprzętu technicznego do wprowadzania danych interesanta, skanowania
formularza i zdjęcia oraz do przesyłania dokumentacji drogą elektroniczną,
- poprawność wykonania oceny wypełnienia wniosku przez interesanta oraz kompletności
złożonych dokumentów oraz zgodności danych,
- poprawność wypełnienia formularza przeznaczonego do wysyłania do Centrum
Personalizacji, w odniesieniu do załączonej dokumentacji,
- poprawność zapisów harmonogramu prac związanych z wydaniem dowodu osobistego 
od momentu pierwszej wizyty interesanta do chwili wydania dowodu osobistego.
oraz
- przejrzystość struktury projektu,
- logikę układu przedstawianych treści,
- poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
- formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
 37 
Załączniki
4. ZAACZNIKI
4.1. Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu
Zawód: technik administracji
symbol cyfrowy: 343[01]
Etap pisemny egzaminu obejmuje:
Część I - zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych,
a w szczególności:
1.1. rozróżniać pojęcia z zakresu prawa i ekonomii;
1.2. charakteryzować strukturę organów administracji publicznej oraz ich kompetencje;
1.3. określać instytucje prawa cywilnego i administracyjnego;
1.4. rozróżniać formy własności i prawne zasady jej ochrony;
1.5. rozróżniać zasady obiegu informacji w urzędach administracji publicznej
i przedsiębiorstwach;
1.6. określać zasady organizacji i zarządzania jednostkami, zakładami budżetowymi
oraz przedsiębiorstwami;
1.7. rozróżniać zasady funkcjonowania kont księgowych;
1.8. klasyfikować dowody księgowe;
1.9. rozróżniać wskazniki stosowane w analizie statystycznej, ekonomiczno-finansowej;
1.10. rozpoznawać zdarzenia gospodarcze opisane w dokumentacji działalności
przedsiębiorstw.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. interpretować akty prawne;
2.2. stosować klasyfikację budżetową;
2.3. analizować obieg informacji w urzędach administracji publicznej
i przedsiębiorstwach;
2.4. analizować sporządzone notatki urzędowe, protokoły, pisma;
2.5. obliczać wskazniki statystyczne i wskazniki analizy ekonomicznej;
2.6. interpretować informacje dotyczące zdarzeń i procesów gospodarczych
przedstawione w formie opisowej, tabelarycznej i graficznej.
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
a w szczególności:
3.1. stosować przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące podczas wykonywania prac
biurowych;
3.2. wskazywać sposoby zabezpieczeń tajnych dokumentów i danych liczbowych
zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami;
3.3. stosować przepisy instytucji w zakresie zabezpieczania urządzeń i pomieszczeń
oraz dokumentów.
 38 
Załączniki
Część II - zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością
gospodarczÄ…
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu funkcjonowania gospodarki oraz
prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej;
1.2. rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej;
1.3. identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień pracownika,
pracodawcy, bezrobotnego i klienta.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem pracy
i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;
2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz
podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;
2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy.
Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania egzaminacyjnego
wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji określonych prac, związanych z obsługą interesantów
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz związanych z wewnętrzną
i zewnętrzną koordynacją działań jednostek organizacyjnych na podstawie dokumentacji.
Absolwent powinien umieć:
1. Analizować dokumentację zawierającą podstawy prawne działalności administracji
państwowej i samorządowej oraz działalności przedsiębiorstw dla potrzeb
opracowania projektu realizacji działań pracownika administracji.
2. Dobierać metody i techniki załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych oraz
spraw związanych z ogólną działalnością jednostki organizacyjnej, z uwzględnieniem
ich właściwości na podstawie dokumentacji.
3. Dobierać określone środki, urządzenia i sprzęt techniczny, stosowany w pracy
biurowej.
4. Dobierać metody i techniki do kontroli i weryfikacji wydanych aktów normatywnych
i administracyjnych oraz zgromadzonej informacji dotyczÄ…cej funkcjonowania
środowiska lokalnego na podstawie dokumentacji.
5. Określać warunki załatwiania spraw administracyjnych i ogólnych związanych
z funkcjonowaniem danej jednostki organizacyjnej.
6. Opracowywać projekt przebiegu procesu obsługi interesanta w urzędach i instytucjach
administracji publicznej, obejmującego prace związane z załatwianiem spraw
administracyjnych, od momentu przyjęcia podania od interesanta do chwili wydania
decyzji administracyjnej oraz projekt przebiegu czynności w procesie realizacji
ogólnych zadań jednostek organizacyjnych.
7. Opracowywać harmonogram prac realizowanych w procesie obsługi interesanta
w urzędach i instytucjach administracji publicznej oraz w procesie realizacji ogólnych
zadań jednostek organizacyjnych, z uwzględnieniem warunków organizacyjnych oraz
 39 
Załączniki
technicznych, zgodnych z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej.
Niezbędne wyposażenie stanowiska do wykonania zadania egzaminacyjnego:
Stanowisko komputerowe: komputer podłączony do sieci lokalnej, drukarka sieciowa.
Oprogramowanie: pakiet biurowy (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do
prezentacji), pakiet zawierający system informacji prawnej. Formularze dokumentów. Statuty,
instrukcje i regulaminy. Cennik opłat administracyjnych. Spis urzędów i instytucji
publicznych. Apteczka.
 40 
Załączniki
4.2. Przykład karty odpowiedzi do etapu pisemnego
 41 
Załączniki
4.3. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory
w 2005 r.
1. Asystent osoby niepełnosprawnej 39. Technik masażysta
2. Asystentka stomatologiczna 40. Technik mechanik
3. Fototechnik 41. Technik mechanik okrętowy
4. Kelner 42. Technik mechanizacji rolnictwa
5. Korektor i stroiciel instrumentów 43. Technik mechatronik
muzycznych 44. Technik nawigator morski
6. Kucharz 45. Technik obsługi turystycznej
7. Opiekunka dziecięca 46. Technik ochrony środowiska
8. Opiekunka środowiskowa 47. Technik ogrodnik
9. Renowator zabytków architektury 48. Technik organizacji reklamy
10. Technik administracji 49. Technik organizacji usług gastronomicznych
11. Technik agrobiznesu 50. Technik ortopeda
12. Technik analityk 51. Technik poligraf
13. Technik architektury krajobrazu 52. Technik prac biurowych
14. Technik archiwista 53. Technik pszczelarz
15. Technik awionik 54. Technik rachunkowości
16. Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 55. Technik rolnik
17. Technik budownictwa 56. Technik rybactwa śródlądowego
18. Technik budownictwa okrętowego 57. Technik spedytor
19. Technik budownictwa wodnego 58. Technik technologii ceramicznej
20. Technik drogownictwa 59. Technik technologii chemicznej
21. Technik dróg i mostów kolejowych 60. Technik technologii drewna
22. Technik ekonomista 61. Technik technologii odzieży
23. Technik elektronik 62. Technik technologii wyrobów skórzanych
24. Technik elektroniki medycznej 63. Technik technologii żywności
25. Technik elektryk 64. Technik telekomunikacji
26. Technik geodeta 65. Technik transportu kolejowego
27. Technik geolog 66. Technik urządzeń audiowizualnych
28. Technik górnictwa podziemnego 67. Technik urządzeń sanitarnych
29. Technik handlowiec 68. Technik usług fryzjerskich
30. Technik hodowca koni 69. Technik usług kosmetycznych
31. Technik hotelarstwa 70. Technik usług pocztowych
32. Technik hydrolog i telekomunikacyjnych
33. Technik informacji naukowej 71. Technik weterynarii
34. Technik informatyk 72. Technik włókienniczych wyrobów
35. Technik instrumentów muzycznych dekoracyjnych
36. Technik inżynierii środowiska i melioracji 73. Technik włókiennik
37. Technik księgarstwa 74. Technik żeglugi śródlądowej
38. Technik leśnik 75. Technik żywienia i gospodarstwa domowego
Dla uczniów kształcących się w wymienionych zawodach informatory o egzaminach
potwierdzających kwalifikacje zawodowe są dostępne w szkołach. Centralna Komisja
Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne zamieściły na swoich stronach
internetowych pełne teksty wydawanych informatorów.
 42 
ISBN 83-7400-093-7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Teoria i metodologia nauki o informacji
plan nauczania technik informatyk wersja 1
t informatyk12[01] 02 101
informatyka w prawnicza testy
Wyk6 ORBITA GPS Podstawowe informacje
Informacja komputerowa
Podstawowe informacje o Rybnie
Zagrożenia bezpieczeństa informacji
INFORMACJA O FIRMIE
informacje dla szkolnej komisji
Informatyka rej
jak odczytywać informacje nazw Photoshopa
Informatyka dla maniaków
Informator Cementowy
Informator Odleżyny

więcej podobnych podstron