spoleczenstwo informacyjne w polsce 2015 notatka


GA脫WNY URZD STATYSTYCZNY Warszawa, 20.10.2015 r.
Opracowanie sygnalne
Spo艂ecze艅stwo informacyjne w Polsce w 2015 r.
Przedsi臋biorstwa
佛 Od 2012 r. odsetek du偶ych przedsi臋biorstw posiadaj膮cych dost臋p do Internetu jest bliski 100%, co 艣wiadczy
o nasyceniu zjawiska w tej grupie podmiot贸w.
佛 W 2015 r. dost臋p do Internetu posiada艂o 92,7% przedsi臋biorstw; najcz臋艣ciej korzysta艂y one z 艂膮czy szeroko
pasmowych (91,9%). Mobilne 艂膮cza szerokopasmowe u偶ywa艂o 61,5% przedsi臋biorstw.
佛 Wskaznik przedsi臋biorstw posiadaj膮cych w艂asn膮 stron臋 internetow膮 w 2015 r. wyni贸s艂 65,4%. Prawie dwie
trzecie firm wykorzystywa艂o stron臋 internetow膮 w celu prezentacji katalog贸w wyrob贸w i us艂ug.
佛 W 2014 r. co pi膮te przedsi臋biorstwo sk艂ada艂o zam贸wienia przez sieci komputerowe, a co dziesi膮te
otrzymywa艂o zam贸wienia przez Internet.
佛 Z e administracji w 2014 r. korzysta艂o 92,4% przedsi臋biorstw, przy czym t臋 form臋 kontaktu z administracj膮
publiczn膮 stosowa艂y prawie wszystkie firmy du偶e i 艣rednie.
佛 W 2015 r. prawie po艂owa du偶ych przedsi臋biorstw wykorzystywa艂a media spo艂eczno艣ciowe.
佛 Z us艂ug w chmurze obliczeniowej w 2015 r. korzysta艂a jedna czwarta du偶ych przedsi臋biorstw.
Gospodarstwa domowe
佛 W 2015 r. 77,9% gospodarstw domowych mia艂o w domu przynajmniej jeden komputer.
佛 Dost臋p do Internetu w 2015 r. posiada艂o 75,8% gospodarstw domowych, w tym 71,0%  szerokopasmowy.
佛 W 2015 r. 63,0% gospodarstw domowych jako g艂贸wn膮 przyczyn臋 nieposiadania dost臋pu do Internetu
w domu wskaza艂o brak potrzeby korzystania z niego.
佛 Z us艂ug e administracji w 2015 r. korzysta艂o 26,6% os贸b w wieku 16 74 lat.
I. WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNYCH W PRZEDSIBIORSTWACH
Dost臋p do Internetu
W 2015 r. udzia艂 podmiot贸w posiadaj膮cych dost臋p do Internetu wyni贸s艂 92,7%. Najwy偶sz膮 warto艣膰 wskaznika
odnotowano w przedsi臋biorstwach du偶ych (99,5%).
Wykres 1. Przedsi臋biorstwa posiadaj膮ce dost臋p do Internetu wed艂ug klas wielko艣ci
%
99,8
99,8
100 99,5
98,9
99,6
98,4
98,3
99,0
96
93,6
93,2
92,7
92,3
93,1 92,0
92 91,4
91,8
88
Og贸艂em Ma艂e 艢rednie Du偶e
(10 49 os贸b) (50 249 os贸b) (250 os贸b i wi臋cej)
2012 2013 2014 2015
Po艂膮czenia internetowe
Powszechnie dost臋pne medium, jakim jest Internet, stwarza rozleg艂e mo偶liwo艣ci komunikacyjne w sferze
spo艂ecznej, kulturalnej i biznesowej. Znosi ograniczenia czasowe i geograficzne, zmieniaj膮c tym samym spos贸b
prowadzenia dzia艂alno艣ci przez przedsi臋biorstwa.
Tablica 1. Wykorzystanie po艂膮cze艅 internetowych w przedsi臋biorstwach
2012 2013 2014 2015
Wybrane rodzaje po艂膮cze艅 internetowych
w %
Po艂膮czenia szerokopasmowe mobilne przez modem lub telefon 3 G
36,1 44,0 61,0 61,5
Po艂膮czenia szerokopasmowe (sta艂e lub mobilne) 81,9 82,6 90,4 91,9
W 2015 r., podobnie jak w ca艂ym prezentowanym okresie, przedsi臋biorstwa korzystaj膮ce z Internetu
najcz臋艣ciej u偶ywa艂y 艂膮czy szerokopasmowych (sta艂ych lub mobilnych). Ten rodzaj po艂膮cze艅 wykorzystywa艂o 91,9%
firm, tj. o 1,5 p. proc. wi臋cej ni偶 przed rokiem.
Korzystanie z us艂ug w chmurze obliczeniowej
W 2015 r. z us艂ug chmury obliczeniowej skorzysta艂o 7,3% przedsi臋biorstw. Najwy偶sz膮 warto艣膰 wskaznika
odnotowano w przedsi臋biorstwach du偶ych, w艣r贸d kt贸rych 24,7% deklarowa艂o korzystanie z tych us艂ug.
W por贸wnaniu z rokiem poprzednim wskaznik wzr贸s艂 o 1,5 p. proc.
Wykres 2. Przedsi臋biorstwa korzystaj膮ce z us艂ug w chmurze obliczeniowej w 2014 i 2015 r. wed艂ug klas wielko艣ci
5,8
Og贸艂em
7,3
4,5
Ma艂e
(10 49 os贸b)
5,6
艢rednie
10,6
(50 249 os贸b)
13,4
18,7
Du偶e
(250 os贸b i wi臋cej)
24,7
0 5 10 15 20 25%
2014 2015
Strona WWW
W 2015 r. udzia艂 przedsi臋biorstw posiadaj膮cych w艂asn膮 stron臋 internetow膮 utrzyma艂 si臋 na poziomie
podobnym jak przed rokiem i wyni贸s艂 65,4%.
Wykres 3. Przedsi臋biorstwa posiadaj膮ce w艂asn膮 stron臋 internetow膮 wed艂ug klas wielko艣ci
%
100
93,2
90,9
85,5
84,9
91,9 91,2
80
85,2 83,9
67,7
65,3
62,9
61,1
66,0 65,4
60
61,3 61,3
40
20
0
Og贸艂em Ma艂e 艢rednie Du偶e
(10 49 os贸b) (50 249 os贸b) (250 os贸b i wi臋cej)
2012 2013 2014 2015
2
Tablica 2. Przeznaczenie stron internetowych w przedsi臋biorstwach w 2015 r.
Wyszczeg贸lnienie W %
Prezentacja katalog贸w wyrob贸w i us艂ug 60,3
Stosowanie polityki prywatno艣ci, zapewnienie ochrony danych osobowych lub certyfikat
艣wiadcz膮cy o bezpiecznym korzystaniu ze strony 32,0
Umo偶liwienie u偶ytkownikom zamawiania produkt贸w wed艂ug w艂asnej specyfikacji 11,8
Prezentacja informacji o wolnych stanowiskach pracy i umo偶liwienie przesy艂ania
dokument贸w aplikacyjnych 16,5
Sprawdzanie stanu realizacji zam贸wienia on line 8,7
Zamawianie lub rezerwacja on line 13,0
Personalizacja zawarto艣ci strony dla sta艂ych u偶ytkownik贸w 6,8
Najcz臋艣ciej stosowan膮 funkcjonalno艣ci膮 stron internetowych jest prezentacja katalog贸w, wyrob贸w lub us艂ug
oraz stosowanie polityki prywatno艣ci, zapewnienie ochrony danych osobowych lub certyfikat 艣wiadcz膮cy
o bezpiecznym korzystaniu ze strony.
Handel elektroniczny
Wykres 4. Przedsi臋biorstwa sk艂adaj膮ce i otrzymuj膮ce zam贸wienia poprzez sieci komputerowe w 2014 r. wed艂ug
klas wielko艣ci
20,6
Og贸艂em
11,8
Ma艂e 17,8
(10 49 os贸b)
9,8
艢rednie
28,9
(50 249 os贸b)
18,6
Du偶e
59,0
(250 os贸b i wi臋cej)
34,6
0 1020304050 60%
Przedsi臋biorstwa
sk艂adaj膮ce zam贸wienia otrzymuj膮ce zam贸wienia
Przedsi臋biorstwa prowadz膮ce handel za po艣rednictwem sieci komputerowych cz臋艣ciej dokonywa艂y zakup贸w
ni偶 sprzeda偶y. W 2014 r. odsetek firm sk艂adaj膮cych zam贸wienia przez Internet by艂 prawie dwukrotnie wy偶szy ni偶
firm, kt贸re je otrzymywa艂y.
Elektroniczna administracja publiczna
Tablica 3. Przedsi臋biorstwa korzystaj膮ce z e administracji w 2013 i 2014 r. wed艂ug cel贸w
W %
Wyszczeg贸lnienie
2013 2014
Og贸艂em
88,0 92,4
w celu:
pozyskiwania informacji 76,4 78,7
pobierania formularzy 80,4 82,5
odsy艂ania wype艂nionych formularzy 82,7 91,6
obs艂ugi procedur administracyjnych ca艂kowicie drog膮 elektroniczn膮 61,0 56,1
W 2014 r. 92,4% przedsi臋biorstw korzysta艂o z us艂ug e administracji przynajmniej w jednym z wymienionych
obszar贸w. Prawie 92% badanych przedsi臋biorstw odsy艂a艂o wype艂nione formularze, a wi臋cej ni偶 trzy czwarte
3
przedsi臋biorstw wykorzystywa艂o Internet do pobierania formularzy. W por贸wnaniu z rokiem poprzednim
odnotowano wzrost odsetka przedsi臋biorstw korzystaj膮cych z e administracji o 4,4 p. proc.
Wykorzystanie medi贸w spo艂eczno艣ciowych
Media spo艂eczno艣ciowe nale偶膮 do narz臋dzi coraz powszechniej stosowanych w biznesie. Przedsi臋biorstwa
wykorzystuj膮 je przede wszystkim w celach marketingowych, jak r贸wnie偶 do wsp贸艂pracy z partnerami biznesowymi.
Wykres 5. Przedsi臋biorstwa wykorzystuj膮ce media spo艂eczno艣ciowe w 2014 i 2015 r.
21,7
Og贸艂em
22,2
Ma艂e
19,6
(10 49 os贸b)
19,7
艢rednie
29,1
(50 249 os贸b)
31,1
Du偶e
45,6
(250 os贸b i wi臋cej)
49,4
010 203040 50 60%
2014 2015
W 2015 r. w por贸wnaniu z rokiem poprzednim wskaznik dotycz膮cy korzystania z medi贸w spo艂eczno艣ciowych
utrzyma艂 si臋 na podobnym poziomie. Ponad jedna pi膮ta przedsi臋biorstw w Polsce korzysta艂a z mo偶liwo艣ci, jakie
stwarzaj膮 media spo艂eczno艣ciowe.
II. WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNYCH W PRZEDSIBIORSTWACH
DOMOWYCH I W艢R脫D OS脫B INDYWIDUALNYCH
Wyposa偶enie gospodarstw domowych w komputery
W 2015 r. 77,9% gospodarstw domowych z co najmniej jedn膮 osob膮 w wieku 16 74 lata mia艂o w domu
przynajmniej jeden komputer. Wskaznik ten z roku na rok systematycznie zwi臋ksza si臋 i w 2015 r. w por贸wnaniu
z rokiem poprzednim wzr贸s艂 o 0,8 p. proc., a w stosunku do 2012 r.  o 4,5 p. proc.
Wykres 6. Wyposa偶enie gospodarstw domowych w komputery (w % og贸艂u gospodarstw)
2012 73,4
2013 74,7
2014 77,1
2015 77,9
70 71 72 73 74 75 76 77 78 79%
Dost臋p do Internetu i po艂膮czenia internetowe
W 2015 r. dost臋p do Internetu posiada艂o 75,8% gospodarstw domowych. Odsetek ten by艂 wy偶szy o 1 p. proc.
ni偶 w roku poprzednim. W stosunku do 2014 r. udzia艂 gospodarstw domowych korzystaj膮cych z Internetu poprzez
szerokopasmowe 艂膮cze internetowe zmniejszy艂 si臋 o 0,1 p. proc. Zar贸wno dost臋p do Internetu, jak i rodzaj
posiadanych 艂膮czy internetowych by艂 zr贸偶nicowany pod wzgl臋dem typu gospodarstwa, klasy miejsca zamieszkania
oraz stopnia urbanizacji. Zdecydowanie wi臋cej gospodarstw posiada艂o dost臋p do Internetu (w tym tak偶e
szerokopasmowy) w gospodarstwach domowych z dzie膰mi. Uwzgl臋dniaj膮c klasy miejsca zamieszkania, dost臋p do
Internetu posiada艂o wi臋cej gospodarstw w miastach ni偶 na obszarach wiejskich. Taka sama sytuacja dotyczy艂a
dost臋pu do Internetu poprzez szerokopasmowe 艂膮cze. Podobnie jak w przypadku wyposa偶enia gospodarstw
domowych w komputery, wskaznik dost臋pu do Internetu (w tym tak偶e szerokopasmowego) najwy偶szy by艂
na obszarach wysoko zurbanizowanych.
4
Wykres 7. Dost臋p do Internetu w gospodarstwach domowych (w % og贸艂u gospodarstw)
70,5
2012
67,0
71,9
2013
68,8
74,8
2014
71,1
75,8
2015
71,0
60 65 70 75 80%
Og贸艂em w tym szerokopasmowy
Wykres 8. Dost臋p do Internetu w gospodarstwach domowych w 2014 i 2015 r. (w % og贸艂u gospodarstw)
94,0
z dzie膰mi
Typ gospodarstwa
95,0
65,2
bez dzieci
66,5
79,9
du偶e miasta
81,2
Klasa miejsca
72,8
a mniejsze miasta
zamieszkania
74,1
71,5
obszary wiejskie
72,0
78,6
wysoki
79,4
Stopie艅
73,8
b
urbanizacji 艣redni
74,1
71,1
niski
72,8
0 20 40 60 100%
80
2014 2015
a, b Patrz uwagi metodyczne, pkt 3 na str. 7.
W 2015 r. jako przyczyn臋 nieposiadania dost臋pu do Internetu w domu, podobnie jak w latach poprzednich,
najcz臋艣ciej wskazywano brak potrzeby korzystania z niego. Drugim istotnym powodem by艂 brak odpowiednich
umiej臋tno艣ci. Zbyt wysokie koszty sprz臋tu oraz dost臋pu do Internetu to r贸wnie偶 cz臋sto wymieniane przeszkody
w posiadaniu dost臋pu do Internetu w domu.
Wykres 9. Powody braku dost臋pu do Internetu w domu (w % gospodarstw bez dost臋pu do tej sieci)
57,2
64,9
Brak potrzeby korzystania z Internetu
59,1
63,0
37,9
35,8
Brak umiej臋tno艣ci
44,8
49,5
26,6
28,0
Zbyt wysokie koszty sprz臋tu
28,7
27,1
22,8
21,9
Zbyt wysokie koszty dost臋pu
22,4
19,2
4,8
3,8
Posiadanie dost臋pu do Internetu w innym miejscu
4,2
3,7
5,6
Niech臋膰 do Internetu
4,7
5,7
7,3
1,7
Brak technicznych mo偶liwo艣ci pod艂膮czenia
1,8
do Internetu 1,8
1,3
2,2
1,4
Wzgl臋dy prywatno艣ci lub bezpiecze艅stwa
2,3
3,5
0 10 20 30 40 50 70%
60
2012 2013 2014 2015
5
E administracja
Osoby korzystaj膮ce z us艂ug administracji publicznej przez Internet w ci膮gu ostatnich 12 miesi臋cy stanowi艂y
ponad jedn膮 czwart膮 populacji os贸b w wieku 16 74 lata. W por贸wnaniu z 2014 r. wskaznik ten zmala艂 o 0,3 p. proc.
Najcz臋艣ciej z e administracji korzystano w celu wyszukiwania informacji na stronach administracji publicznej,
a najrzadziej wysy艂ano wype艂nione formularze.
Tablica 4. Osoby korzystaj膮ce z us艂ug administracji publicznej za pomoc膮 Internetu w ci膮gu ostatnich
12 miesi臋cy wed艂ug celu
Wyszczeg贸lnienie 2012 2013 2014 2015
Osoby korzystaj膮ce z us艂ug administracji
publicznej za pomoc膮 Internetu 31,6 22,6 26,9 26,6
w celu:
wyszukiwania informacji na stronach
administracji publicznej 24,9 17,4 20,4 19,1
pobierania formularzy urz臋dowych 15,1 15,6 16,8 16,8
wysy艂ania wype艂nionych formularzy 10,6 11,4 14,8 15,7
E zdrowie
W 2015 r. badanie rozszerzone zosta艂o o zagadnienia dotycz膮ce korzystania z Internetu w sprawach zwi膮zanych
ze zdrowiem. Modu艂 e zdrowie badany by艂 tak偶e w 2012 r. Najcz臋艣ciej osoby korzystaj膮ce z Internetu w sprawach
zwi膮zanych ze zdrowiem wyszukuj膮 informacje dotycz膮ce zdrowia. Odsetek takich os贸b w 2015 r. wyni贸s艂 38,9%,
co oznacza wzrost o 7,5 p. proc w por贸wnaniu z 2012 r. Zdecydowanie rzadziej respondenci wykorzystywali Internet
do zamawiania produkt贸w zwi膮zanych ze zdrowiem oraz umawiania si臋 na wizyt臋 lekarsk膮.
Wykres 10. Osoby korzystaj膮ce z Internetu w sprawach zwi膮zanych ze zdrowiem w 2012 i 2015 r. (w % populacji)
Wyszukiwanie informacji dotycz膮cych
31,4
zdrowia
38,9
3,8
Zamawianie produkt贸w zwi膮zanych
4,4
ze zdrowiem
4,3
Umawianie si臋 na wizyt臋 lekarsk膮
5,6
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45%
2012 2015
Bezpiecze艅stwo w Internecie
W 2015 r. zgodnie z zaleceniami Eurostatu, do badania zosta艂 wprowadzony nowy modu艂 na temat
bezpiecze艅stwa w Internecie. Wyniki tego badania wskazuj膮, 偶e ponad jedna trzecia os贸b w wieku 16 74 lata tworzy
kopie zapasowe plik贸w z komputera, zapisuj膮c je na jakimkolwiek urz膮dzeniu do przechowywania danych. Blisko
jedna trzecia os贸b mia艂a 艣wiadomo艣膰, 偶e "ciasteczka" mog膮 by膰 stosowane do 艣ledzenia ruch贸w osoby w Internecie.
Wykres 11. Bezpiecze艅stwo w Internecie w 2015 r. (w % populacji)
Osoby, kt贸re kiedykolwiek zmienia艂y
ustawienia w swojej przegl膮darce
internetowej aby zapobiec
15,9
lub ograniczy膰 liczb臋 ciasteczek
instalowanych w komputerze
Osoby, kt贸re wiedz膮, 偶e  ciasteczka
31,5
mog膮 by膰 stosowane do 艣ledzenia
ruch贸w osoby w internecie
Osoby, kt贸re tworz膮 kopie zapasowe
34,5
plik贸w z komputera
0 5 10 15 20 25 30 35%
6
Uwagi metodyczne:
1. Informacj臋 opracowano na podstawie wynik贸w bada艅 GUS Wykorzystanie technologii informacyjno
 telekomunikacyjnych w przedsi臋biorstwach oraz Wykorzystanie technologii informacyjno telekomunikacyjnych
w gospodarstwach domowych, zrealizowanych w 2015 r.
2. Badaniem Wykorzystanie technologii informacyjno telekomunikacyjnych w przedsi臋biorstwach obj臋te by艂y
przedsi臋biorstwa o liczbie pracuj膮cych 10 os贸b i wi臋cej oraz rodzaju prowadzonej dzia艂alno艣ci zaklasyfikowanej
wed艂ug PKD 2007 do sekcji: sekcja C  przetw贸rstwo przemys艂owe, D  wytwarzanie i zaopatrywanie w energi臋
elektryczn膮, gaz, par臋 wodn膮, gor膮c膮 wod臋 i powietrze do uk艂ad贸w klimatyzacyjnych, E  dostawa wody;
gospodarowanie 艣ciekami i odpadami oraz dzia艂alno艣膰 zwi膮zana z rekultywacj膮, F  budownictwo, G  handel
hurtowy i detaliczny; naprawa pojazd贸w samochodowych, w艂膮czaj膮c motocykle, H  transport i gospodarka
magazynowa, I  dzia艂alno艣膰 zwi膮zana z zakwaterowaniem i us艂ugami gastronomicznymi, J  informacja
i komunikacja, L  dzia艂alno艣膰 zwi膮zana z obs艂ug膮 rynku nieruchomo艣ci, M  dzia艂alno艣膰 profesjonalna, naukowa
i techniczna (bez dzia艂u 75  weterynaria), N  dzia艂alno艣膰 w zakresie us艂ug administrowania i dzia艂alno艣膰
wspieraj膮ca, S  grupa 95.1 naprawa i konserwacja komputer贸w i sprz臋tu komunikacyjnego. Wyniki prezentuje
si臋 wed艂ug wielko艣ci przedsi臋biorstw.
3. Badaniem Wykorzystanie technologii informacyjno telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych
obj臋te by艂y gospodarstwa domowe z przynajmniej jedn膮 osob膮 w wieku 16 74 lata w wylosowanych mieszkaniach
oraz osoby w wieku 16 74 lata wchodz膮ce w sk艂ad badanych gospodarstw domowych.
a. Wyniki prezentowane s膮 wed艂ug klasy miejsca zamieszkania: DU呕E MIASTA  o liczbie mieszka艅c贸w
przekraczaj膮cej 100 000, MNIEJSZE MIASTA  do 100 000 mieszka艅c贸w i OBSZARY WIEJSKIE, a tak偶e wed艂ug
stopnia urbanizacji: obszary o WYSOKIM, 艢REDNIM i NISKIM stopniu zurbanizowania.
b. Obszar o WYSOKIM stopniu zurbanizowania  zbi贸r s膮siaduj膮cych ze sob膮 jednostek terytorialnych (lub
pojedyncza jednostka terytorialna), z kt贸rych ka偶da ma g臋sto艣膰 zaludnienia wy偶sz膮 ni偶 500 mieszka艅c贸w na 1 km2,
a og贸lna liczba ludno艣ci wynosi przynajmniej 50 000 mieszka艅c贸w. Obszar o 艢REDNIM stopniu zurbanizowania
 zbi贸r s膮siaduj膮cych ze sob膮 jednostek terytorialnych (lub pojedyncza jednostka terytorialna), z kt贸rych ka偶da ma
g臋sto艣膰 zaludnienia wy偶sz膮 ni偶 100 mieszka艅c贸w na 1 km2 i jednocze艣nie albo og贸lna liczba ludno艣ci zbioru
wynosi co najmniej 50 000 mieszka艅c贸w albo s膮siaduje on z obszarem g臋sto zaludnionym. Obszar o NISKIM
stopniu zurbanizowania  zbi贸r s膮siaduj膮cych ze sob膮 pozosta艂ych jednostek terytorialnych; niemniej w przypadku
zbioru jednostek terytorialnych o og贸lnej powierzchni mniejszej ni偶 100 km2, kt贸ry ze wzgl臋du na g臋sto艣膰
zaludnienia i liczb臋 ludno艣ci powinien zosta膰 zaliczony do obszar贸w o niskim stopniu urbanizacji, ale jest
ca艂kowicie otoczony przez obszar g臋sto lub 艣rednio zaludniony to uwa偶a si臋 go za cz臋艣膰 odpowiednio obszaru
o wysokim lub 艣rednim stopniu urbanizacji.
Opracowanie merytoryczne: Rozpowszechnianie:
Urz膮d Statystyczny Rzecznik Prasowy Prezesa GUS
w Szczecinie Artur Satora
dr Dominik Rozkrut Tel: 22 608 3475, 22 608 3009
Tel: 91 459 77 00 e mail: rzecznik@stat.gov.pl
Obszar tematyczny Nauka i technika, Spo艂ecze艅stwo informacyjne:
http://stat.gov.pl/obszary tematyczne/nauka i technika spoleczenstwo
informacyjne/
7


Wyszukiwarka