REWITALIZACJA MIAST SZANSĄ NA LEPSZĄ JAKOŚĆ ŻYCIA – POZNAŃ


Referat zaprezentowany na Seminarium ZwiÄ…zku Miast Polskich  Rewitalizacja miast , zorganizowanym w dniu 21-11-2006 r.
w ramach X Jubileuszowego Międzynarodowego Zjazdu Ekologicznego  Jedna Europa  wspólne środowisko
REWITALIZACJA MIAST SZANS NA LEPSZ JAKOŚĆ ŻYCIA  POZNAC
Lech Aangowski i Lech Podbrez
UrzÄ…d Miasta Poznania
Wprowadzenie
W latach 70 i 80 XX wieku, programy rewitalizacji były stosowane w miastach zachodnich
głównie jako narzędzie interwencji sektora publicznego w mechanizmy rynku
nieruchomości, w celu doprowadzenia do naprawy przestrzenno  funkcjonalnej obszarów
zdegradowanych w wyniku rozwoju tego rynku.
W wyniku zmian, zachodzących po 1990 roku w sytuacji ekonomiczno  społecznej miast
europejskich, będących skutkami procesu globalizacji, programy rewitalizacji jako
narzędzia wsparcia publicznego nabrały nowego znaczenia i kierunku. Obecnie, potrzeba
stosowania programów rewitalizacji wynika z konieczności zintegrowanego
przeciwdziałania licznym, bardzo złożonym i często niekorzystnym zjawiskom społecznym,
gospodarczym i przestrzennym. Wśród tych zjawisk można wymienić: wzrost ubóstwa
i wykluczenia społecznego, bezrobocia, wzrost przestępczości i dezaktualizację
potencjałów wykształcenia oraz towarzyszące im negatywne procesy demograficzne,
zanieczyszczenie środowiska, degradację techniczną infrastruktury, które dodatkowo
komplikują procesy zachodzące w przestrzeni i funkcjach miast. W tej sytuacji, działania
rewitalizacyjne muszą być kierowane jednocześnie na usuwanie deficytów oraz
wykorzystanie potencjałów i walorów rozwojowych miasta. Z powyższymi założeniami,
poprzez działania Unii Europejskiej, idea rewitalizacji znalazła się w Polsce. Narzędziem
jej realizacji sÄ…  Lokalne Programy Rewitalizacji (LPR).
W Poznaniu, proces rewitalizacji ujęty w ramy programowe rozpoczęto w maju 2005 roku,
gdy władze Poznania przystąpiły do opracowania i wdrożenia Miejskiego Programu
Rewitalizacji (MPR) jako programu wieloletniego, kroczÄ…cego, okresowo aktualizowanego
i opartego o partnerstwo i współdziałanie samorządu terytorialnego, społeczności lokalnej
oraz innych partnerów (m.in. organizacji społecznych, gospodarczych i pozarządowych)
zaangażowanych w działania rewitalizacyjne na danym obszarze. Równolegle, podjęto
również prace nad sporządzeniem dokumentu Strategii Rozwoju Narodowego Produktu
Turystycznego  Trakt Królewsko  Cesarski w Poznaniu. W czasie ostatnich 18 miesięcy
poczynione zostały trzy pierwsze kroki na drodze poznańskiego procesu rewitalizacji:
1) Przygotowano i przyjęto Założenia Miejskiego Programu Rewitalizacji - we wrześniu
2005 r.
2) Przygotowano i uchwalono Miejski Program Rewitalizacji dla obszaru pilotażowego
Åšrodka  w marcu 2006 r.
3) Przygotowano i uchwalono drugÄ… edycjÄ™ Miejskiego Programu Rewitalizacji dla
kolejnych obszarów kryzysowych  w pazdzierniku 2006 r. oraz rozpoczęto
realizację programu (studium) operacyjnego dla obszaru pilotażowego.
Na każdym etapie, wszystkim ww. działaniom towarzyszyły szeroko zakrojone konsultacje
społeczne, najpierw prowadzone w skali całego miasta, a pózniej na mniejszych
obszarach. Dzięki zasadzie programu kroczącego mogą powstawać kolejne jego edycje,
a jednocześnie, w oparciu o zdobyte  w drodze doświadczenia, jest tworzony
i modyfikowany model całego procesu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika model
trójstopniowy składający się z założeń programu, programu właściwego i programu
(studium) operacyjnego.
Krok pierwszy wykonano w celu wstępnego zidentyfikowania potrzeb działania poprzez
przyjęcie założeń programowych. Wzięto przy tym pod uwagę trzy elementy: opinie
mieszkańców, wyniki analiz występowania stanów kryzysowych w przestrzeni miejskiej
i priorytety wynikające ze strategii i planów rozwoju miasta.
W wyniku przyjęcia Założeń Miejskiego Programu Rewitalizacji dla Poznania możliwe było
przystąpienie do dalszych działań. Wykonano więc krok drugi obejmujący: zebranie
wniosków od osób fizycznych i prawnych o włączenie projektów do MPR,
przeprowadzenie I tury konsultacji z lokalnymi społecznościami oraz sporządzenie
i uchwalenie MPR dla etapu pilotażowego.
Tuż po uchwaleniu przez Radę Miasta Poznania dokumentu  Miejski Program
Rewitalizacji dla miasta Poznania  etap pilotażowy Śródka postawiono krok trzeci, na
który składają się: rozpoczęcie programu (studium) operacyjnego dla Śródki,
przeprowadzenie II tury konsultacji z lokalnymi społecznościami, a nieco pózniej
sporzÄ…dzenie i uchwalenie drugiej edycji MPR.
Problemy społeczne, gospodarcze i środowiskowe
Rozpoznanie problemów społeczno - gospodarczych i funkcjonalno - przestrzennych
występujących na obszarze miasta następowało na wszystkich wspomnianych wyżej
etapach procesu rewitalizacji.
Najpierw, aby zdobyć opinię mieszkańców, przeprowadzono konsultacje społeczne w skali
całego miasta. Terenowych badań ankietowych dokonała specjalistyczna firma badawcza
 Q-MR Market Research . W siedmiu zróżnicowanych przestrzennie i kulturowo punktach
miasta, w ciÄ…gu trzech dni, zapoznani z problematykÄ… rewitalizacji konsultanci, wciÄ…gali
przechodniów do rozmowy na temat rewitalizacji. Celem konsultacji ulicznych było
umożliwienie zainteresowanym mieszkańcom różnych dzielnic i osiedli Poznania
wypowiedzenie się na temat tego, jakie obszary w Poznaniu uznają za szczególnie
społecznie, kulturowo, ekonomicznie i przestrzennie zaniedbane, na czym owe
zaniedbania według mieszkańców polegają oraz jakie proponują ogólne kierunki ich
naprawy. Kluczowe pytanie konsultacji dotyczyło wyboru najbardziej zaniedbanego
obszaru w Poznaniu spośród wymienionych w kwestionariuszu lub przez samego
badanego. Zebrano 849 ankiet. Większość ankietowanych pochodziła z Poznania,
z dzielnic: Stare Miasto (29 %), Grunwald (21 %), Jeżyce i Nowe Miasto (po ok. 15 %).
Wśród ankietowanych była podobna liczba
kobiet i mężczyzn. Ankietowani reprezentowali
też różne grupy wiekowe: osoby w wieku do
30 lat stanowiły 45 %, a osoby w wieku
od 41 do 50 i od 51 do 60 lat, po 15 % ogółu
ankietowanych. Przeważały osoby z wyższym
i średnim wykształceniem (ok. 80 %).
Wg ankieterów: mieszkańcy wyznaczając
obszary  zaniedbane kierowali siÄ™ przede
wszystkim kryteriami najbardziej widocznymi,
oczywistymi, zdroworozsądkowymi: względami
estetycznymi (brud, bałagan, zniszczenia) i w większości nie dostrzegali bardziej
 ukrytych społeczno-kulturowych wymiarów zaniedbania. Jeżeli dostrzegali, to mieli na
myśli większe  w ich mniemaniu - nasilenie patologii społecznych i przestępczości.
Takie pojmowanie  zaniedbania wpłynęło zarówno na wskazanie najbardziej
2
zaniedbanych obszarów jak i na proponowane rozwiązania rewitalizacyjne. Za najbardziej
zaniedbaną część Poznania uznano Wildę w tym rejony takich ulic jak Fabryczna,
Robocza, Przemysłowa, św. Czesława i Sikorskiego. O takim wyborze zadecydowało
przekonanie o szczególnym niedoinwestowaniu ulic i budynków tej dzielnicy oraz
o znacznym nasileniu patologii społecznych. W dalszej kolejności wymieniano inne
dzielnice o starej, kamienicznej zabudowie: Główną, Chwaliszewo, Śródkę, Aazarz, Jeżyce
oraz zabudowaną barakami ulicę Opolską i opuszczone poprzemysłowe tereny Starej
Rzezni. Wg ankieterów, większość pytanych dostrzegało problem rewitalizacji przede
wszystkim w aspekcie zapotrzebowania na remont budynków i poprawę otoczenia,
a ożywienie przestrzeni miejskiej rozumiało przede wszystkim w kryteriach  kulturalno 
rozrywkowych , natomiast metody zapewnienia bezpieczeństwa publicznego dostrzegano
w działaniach represyjnych. Zrozumiały był w tej sytuacji brak wskazań na ścisłe Centrum
miasta (w obszarze tzw.  Ringu Stüebbena ). Wynika to niewÄ…tpliwie z faktu, że odbiór
rzeczywiście istniejących tam deficytów i zagrożeń, umyka uwadze mieszkańców, z racji
intensywnie rozwiniętych tam funkcji handlowych, gastronomicznych, usługowych oraz
wysokiej koncentracji i wartości obiektów zabytkowych. Wywołuje to silną identyfikację
i  ukrycie występujących tam, identycznych, jak gdzie indziej deficytów strukturalnych
i przestrzennych, ujawniających się bardziej ekspertom niż mieszkańcom. Ścisłe Centrum,
jest znacznie bardziej ożywione przez co cechy przestrzenne i stan substancji zabudowy
są inaczej postrzegane i przeżywane. Następuje swoista kompensacja deficytów
przestrzeni i substancji przez żywotność funkcji. Jest to zjawisko znane z pozytywnego
odbioru zaniedbanych, ale malowniczych, zalanych słońcem i żywych miast
południowoeuropejskich, przez obcokrajowców pochodzących nawet z bardzo zadbanych
miast innych krajów zachodnich. Zaskakujące jest to, że poznańskie  sypialnie , w tym
zwłaszcza Winogrady były wymieniane na równi z willowym Sołaczem, jako najbardziej
zadbane rejony miasta. Osiedla wielkopłytowe odbierane są pozytywnie, gdyż stanowią
jednolitą przestrzeń o określonym i łatwo czytelnym układzie, kojarząc się jeszcze silnie
z pozytywnymi doświadczeniami mieszkania w  nowym mieszkaniu , jak i brakiem
drastycznych procesów degradacji czy powstawania pustostanów (w odróżnieniu
np. od miast wschodnioniemieckich, gdzie osiedla wielkopłytowe stoją na najniższej
pozycji w hierarchii atrakcyjnych lokalizacji). Tego typu osiedla sÄ… w Poznaniu
sukcesywnie dowartościowywane nowymi inwestycjami deweloperskimi i TBS-owskimi, jak
i atrakcyjnymi powierzchniami użytkowymi. Jest to obserwacja bardzo ważna, gdyż może
świadczyć o tym, że ew. migracje, wywoływane procesami rewitalizacji starych zasobów,
kierujące się na nowe osiedla, nie będą odczuwane przez migrantów (np. grupy społeczne
nie mogące opłacić zwiększonych po rewitalizacji czynszów), jako akt degradacji
ich pozycji społecznej.
Niemal równocześnie, w celu przeprowadzenia analizy aktualnej sytuacji i uzyskania
informacji nt. występujących w mieście zjawisk kryzysowych, podjęto współpracę
z szeregiem instytucji. Były to m.in.: Izba Skarbowa, Miejska Komenda Policji, Miejski
Ośrodek Pomocy Rodzinie, Powiatowy Urząd Pracy, Poznański System Wodociągowy
"Aquanet", Urząd Statystyczny, Zarząd Dróg Miejskich i inne jednostki Urzędu Miasta
Poznania. W zakresie czynników społeczno - ekonomicznych, za stan kryzysowy uznano
występowanie wartości poszczególnych wskazników niższych niż średnie dla całego
miasta na poszczególnych jego obszarach. Wyniki analizy pokazano na mapach
prezentujących stany kryzysowe w rozkładzie przestrzennym w następującym zakresie:
poziom bezrobocia, poziom ubóstwa i poziom przestępczości, poziom przedsiębiorczości
mieszkańców i aktywności inwestycyjnej, poziom degradacji technicznej infrastruktury
i zanieczyszczenia środowiska naturalnego oraz wiek mieszkańców.
Przeprowadzone analizy pokazały, że obszarem koncentracji zjawisk kryzysowych jest
Śródmieście Poznania. Wśród badanych zjawisk, najpoważniejszym wyzwaniem pod
3
adresem polityki rozwojowej miasta jest sytuacja demograficzna na terenie Śródmieścia.
Charakteryzuje ją alarmujący spadek ludności, wynikający z faktu opuszczania przez nią
miejsc zamieszkania. Zjawisko to wyróżnia negatywnie Śródmieście od wszystkich innych
dzielnic miasta, jako że zmniejszenie się na tym obszarze liczby ludności w przeciągu
zaledwie 5 ostatnich lat, osiągnęło wielkość ok. 20 000 osób. Przyczyną tego procesu jest
wysoka podaż nowych miejsc zamieszkania na peryferyjnych obszarach miasta
i pogorszenie się warunków mieszkaniowych oraz walorów lokalizacyjnych Centrum
i historycznych przedmieść Miasta Poznania. Negatywna sytuacja demograficzna
Śródmieścia i proces degradacji jego wartości lokalizacyjnych (w szczególnym stopniu dla
mieszkalnictwa) wywołuje już od dłuższego czasu proces negatywnej selekcji
mieszkańców pod względem ich pozycji
społecznej. Wzrasta na obszarze liczba
osób bezrobotnych i ubogich. Proces ten
prowadzi do tworzenia siÄ™ na terenie
Śródmieścia dwóch warstw
funkcjonowania społeczno -
ekonomicznego. PierwszÄ… z nich jest
duża aktywność podmiotów
gospodarczych w zakresie handlu i usług
oraz wysoka liczba miejsc pracy
w dziedzinie kultury, administracji i nauki.
Drugą to, że w rynku pracy w coraz
to mniejszym stopniu uczestniczÄ…
mieszkańcy Śródmieścia, co prowadzi
do zjawiska ich marginalizacji. Innym
wymiarem sytuacji Śródmieścia jest zagrożenie istniejących tam obszarów aktywności
społeczno - ekonomicznej, wynikające z pogarszających się wartości lokalizacyjnych,
spowodowanych degradacją przestrzeni, substancji budynków i pogarszaniem się jakości
struktury społecznej. Znacznie większy niż na innych, szczególnie peryferyjnych
obszarach miasta, jest również na terenie Śródmieścia poziom przestępczości.
Jednocześnie na terenie Śródmieścia odnotowano relatywnie niski poziom
przedsiębiorczości mieszkańców. Na obszarze tym rośnie jednocześnie liczba osób
w starszym wieku. W zakresie czynników funkcjonalno  przestrzennych, stwierdzono
wysoki poziom degradacji technicznej infrastruktury i zanieczyszczenia środowiska.
Dotyczy to zarówno braków w sieci
kanalizacyjnej (m.in. kanalizacja
ogólnospławna) jak i skutków
użytkowania dużej liczby palenisk
indywidualnych w strefie ochrony
konserwatorskiej.
Z punktu widzenia podstawowych
kryteriów wyboru, wspólnym i nie
budzÄ…cym kontrowersji obszarem
wymagającym rewitalizacji okazało
się więc Śródmieście Poznania.
Wstępne analizy stanu struktury
przestrzenno  funkcjonalnej
i społeczno  ekonomicznej, jak
i dotychczasowa działalność inwestycyjna na obszarze Śródmieścia, wskazały na istnienie
tam potencjałów i walorów rozwojowych, zainteresowanie prywatnego i publicznego
sektora inwestycyjnego i istnienie niezwykle poważnych deficytów i zagrożeń,
4
utrudniających w zasadniczym stopniu pełnienie przez obszar Śródmieścia jego funkcji
i zagwarantowanie takiego rozwoju, które wyznacza mu polityka rozwojowa i jej cele
strategiczne.
Właśnie na obszarze śródmieścia przeprowadzono
szczegółowe konsultacje z lokalnymi społecznościami.
Aącznie, w trakcie I i II tury spotkań tj. od stycznia do
września 2006 r. przeprowadzono 12 spotkań w pięciu
dzielnicach i jednocześnie zebrano 154 wnioski
o umieszczenie projektów w Miejskim Programie
Rewitalizacji. Te informacje są i będą wykorzystywane
do konstruowania programu rewitalizacji kolejnych
edycji. Jednak podkreślić należy fakt, że na tych
obszarach większość przedstawicieli społeczności
lokalnej dostrzega wyrazne znamiona zjawisk niekorzystnych i kryzysowych. Wśród
kwestii wymienianych przez mieszkańców dzielnic śródmiejskich powtarzają się: problemy
zwiÄ…zane z degradacjÄ… miejsc zamieszkania, zaniedbanej przestrzeni publicznej
i bezpieczeństwa.
Działania rewitalizacyjne
Jak w wielu innych miastach, tak również w Poznaniu proces rewitalizacji rozpoczął się
jeszcze przed przystÄ…pieniem do sporzÄ…dzenia Lokalnego Programu Rewitalizacji.
Przedsięwzięciem rewitalizacyjnym, które zostało
z powodzeniem zrealizowane bez oparcia o ten
dokument, było działanie w rejonie ul. Półwiejskiej.
Na dwóch przeciwległych końcach tej ulicy (deptaka)
zostały wybudowane centra usługowo - handlowe:
 Kupiec Poznański i  Stary Browar , które odegrały rolę
katalizatorów przemian zdegradowanej przestrzeni
miejskiej znajdującej się między nimi. Niemal
jednocześnie Miasto przeprowadziło modernizację
nawierzchni i urządzenia samej ulicy Półwiejskiej.
Skutkiem tych działań jest obecnie znaczne ożywienie przestrzeni ulicy, co przejawia
się zwiększonym ruchem pieszym i remontowym oraz podniesieniem jakości przestrzeni
ulicy.
Proces rewitalizacji ujęty w ramy programowe znajduje się dopiero w początkowej fazie
swego istnienia. Rozpoczął się w 2005 roku, uchwałą Rady Miasta Poznania
o przystąpieniu do opracowania i wdrożenia Miejskiego Programu Rewitalizacji. Jako
pierwszy został opracowany i uchwalony dokument  Miejski Program Rewitalizacji  etap
pilotażowy Śródka . W ramach Śródmieścia Poznania, wybrano jako pilotażowy obszar
historycznej dzielnicy Śródka, która najpierw jako osada, a pózniej miasto, dopełniała
funkcji głównego ośrodka miejskiego od czasu, gdy na Ostrowie Tumskim w XI wieku
zabrakło miejsca pod dalszą zabudowę. W końcu XII w. wytyczono rynek, na którym
zbudowano kościół, najstarszy zachowany ślad kształtowania przestrzeni w Poznaniu.
Mimo braku murów obronnych, w XIII w. właśnie Śródka pełniła rolę miasta, a po lokacji
Poznania na lewym brzegu była określana  starym miastem . Obecnie, Śródka jest
obszarem, który wraz Ostrowem Tumskim i Obszarem Staromiejskim posiada kluczowe
znaczenie przestrzenno  funkcjonalne dla Centrum Miasta Poznania. Znaczną część
Śródki obejmują tereny zdegradowane przestrzennie i funkcjonalnie oraz zabudowa
wymagająca odnowy i uzupełnienia. Tereny zdegradowane obejmują obszary
zabudowane, zdziczałe obszary zieleni i nadbrzeża koryta rzeki Cybiny.
5
W ramach realizacji programu operacyjnego dla Śródki prowadzone są tam działania
społeczne, kulturalne i infrastrukturalne (przygotowawcze). Prócz działań koordynacyjnych
wewnątrz urzędu miasta, nawiązana została i jest kontynuowana współpraca z miejscową
Radą Osiedla,  Centrum Ekonomii Społecznej ,  Centrum Innowacji Społecznej SIC! ,
Stowarzyszeniem  InterCity (działania kulturalno - artystyczne), Stowarzyszeniem  Środek
Świata (kultura, edukacja) oraz miejscowymi instytucjami: antykwariatem "Pokój
z widokiem", kinem  Malta , Poznańską Ogólnokształcąca Szkołą Muzyczną I st., itp.
M.in. wyżej wymienieni partnerzy rewitalizacji byli współorganizatorami Europejskiego
Dnia Sąsiada na Śródce, który po raz pierwszy w tym roku obchodzono w Poznaniu,
a który był okazją do zainicjowania działań
społecznych, kulturalnych i edukacyjnych. Spotkanie
poprowadzili mieszkańcy Śródki. Dekoracje placu
przed kościołem przygotowały dzieci, które podczas
warsztatów odbywających się na kilka dni przez
obchodami święta, wykonały proporczyki, kotyliony
oraz plakaty zapraszające do udziału w spotkaniu.
Ich prace były porozwieszane na całej Śródce.
Tego dnia czekały na mieszkańców Śródki liczne
atrakcje, między innymi: wystawa prac dyplomowych
studentów Wydziału Architektury Politechniki
Poznańskiej przedstawiająca projekty dot. tego obszaru, pokaz znanego czeskiego filmu
animowanego pt. "Sąsiedzi", spacer z przewodnikami po Śródce, biesiada sąsiedzka na
placu przed kościołem Św. Małgorzaty, konkurs na ulubionego sąsiada oraz konkurs
kulinarny na najlepszy wypiek oraz sałatkę, bajka muzyczna pt. "Jaś i Małgosia"
w wykonaniu miejscowej szkoły muzycznej, stoisko wymiany "usług sąsiedzkich", zabawy
dla dzieci oraz rozgrywki sportowe dla młodzieży. W ciągu całego dnia na palcu przed
ośrodkiem zdrowia dzieci mogły malować po chodniku kolorową kredą oraz stworzyć
swoje kolorowe miasto - budujÄ…c miniaturowÄ…
Śródkę z kolorowych kartonów. Dużą atrakcją
był występ II Poznańskiej Drużyny Harcerskiej
"Wiarusy", a na zakończenie biesiady
odsłonięcie fresku przedstawiającego Most
Cybiński z 1919 roku, wykonanego przez
mieszkankę Śródki pracownika Akademii Sztuk
Pięknych oraz studentów tej szkoły.
Ostatecznie obchody Dnia Sąsiadów
zakończyły się póznym wieczorem projekcją
plenerowÄ… filmu "Amelia" przygotowanÄ… przez
kino Malta.
W lipcu i sierpniu br., pod hasłem "Pomaluj z nami miasto" odbywał się w Poznaniu cykl
wakacyjnych warsztatów plastycznych dla dzieci w ramach Miejskiego Programu
Rewitalizacji. Zabawy miały miejsce w pięciu rejonach przeznaczonych do rewitalizacji 
na "Wyspach", Jeżycach, Wildzie, Aazarzu oraz w Centrum. Były to dwudniowe warsztaty,
podczas których pierwszego dnia dzieci tworzyły ceramiczne modele charakterystycznych
ich zdaniem miejsc danej dzielnicy. Druga część polegała na umieszczeniu gotowych już
rzezb w przestrzeni. Udział w warsztatach dla dzieci w wieku od 5 do 15 lat był bezpłatny.
Zajęcia poprowadzili członkowie Stowarzyszenia "Środek Świata".
W pazdzierniku 2006 r. Stowarzyszenie  InterCity zorganizowało na Śródce
międzynarodową wystawę sztuki pt. "RE: GENERACJA". Jest to przedsięwzięcie
realizowane w ramach większego projektu "Dzielnica Artystyczna". Dzielnica artystyczna
to projekt promowania zapomnianych, zniszczonych dzielnic Poznania poprzez szereg
6
działań plastycznych, multimedialnych,
performatywnych, które jednocześnie promują
historyczne dzielnice miasta Poznania, jak i nasze
regionalne tradycje. W ramach prac artystycznych
przeprowadzane były m.in: adaptacje na czas
wystaw klatek schodowych kamienic, prelekcje
na ścianach budynków, wystawy plenerowe,
przedstawienia performerów itp.
Również w pazdzierniku, w ramach realizacji
Strategii Rozwoju Narodowego Produktu
Turystycznego "Trakt Królewsko-Cesarski" Urząd Miasta Poznania przy
współfinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zorganizował imprezę
pt. "Tu się Polska zaczęła ...Dni Ostrowa Tumskiego i Śródki". Celem "Dni..." było
pogłębienie świadomości historycznej i popularyzowanie wiedzy na temat początków
państwowości polskiej oraz narodzin Kościoła na ziemiach polskich, a także edukacja
patriotyczna dzieci i młodzieży. W pierwszym dniu zorganizowana została konferencja
popularno-naukowa pod hasłem "Tu się Polska zaczęła...", pod nadzorem merytorycznym
prof. Hanny Kó%0ńka-Krenz, dyr. Instytutu Prahistorii UAM. W drugim i trzecim dniu
zorganizowany został cykl imprez edukacyjno - kulturalnych. Dzieci i młodzież mogły wziąć
udział w warsztatach ceramicznych i malarskich, obejrzeć przedstawienie teatralne,
a także udać się na seans filmowy w kinie Malta, zaś dorośli uczestnicy - wysłuchać
koncertów w wykonaniu poznańskich chórów.
Wśród działań programowych na Śródce nie mogło zabraknąć prac inwentaryzacyjnych
w zakresie walorów i deficytów funkcjonalnych, przestrzennych i infrastrukturalnych.
W tym celu dokonano inwentaryzacji urbanistycznej i przeprowadzono badania
socjologiczne. Celem badań było przeprowadzenie szczegółowej analizy społeczno -
demograficznej, gospodarczej oraz technicznej obszaru objętego etapem pilotażowym
MPR. Ankietę przeprowadziła profesjonalna firma przy udziale miejscowych ankieterów.
Ww. badania są przygotowaniem do działań  twardych takich jak: renowacja przestrzeni
publicznej i kamienic, restrukturyzacja handlu i usług, pozyskiwanie inwestorów itd.
Szczególnie ważnym elementem programu, pomyślanym jako czynnik inicjujący cały
proces rewitalizacji na Śródce jest projekt odbudowy mostu dla ruchu pieszego na rzece
Cybinie, który ma połączyć ją z Ostrowem Tumskim i pobudzić proces odnowy. W sprawie
m.in. tego projektu Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął w lipcu br. decyzję
o przyznaniu Miastu dofinansowania w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju
Regionalnego (Działanie 3.3.1 Rewitalizacja obszarów miejskich), w kwocie ok. 8 mln zł.
Obecnie trwajÄ… prace nad projektem mostu, a jego realizacja rozpocznie siÄ™ w 2007 roku.
Równolegle do prac nad programem operacyjnym dla Śródki trwały prace nad
dokumentem  Miejski Program Rewitalizacji  druga edycja , który został uchwalony przez
RadÄ™ Miasta Poznania w pazdzierniku 2006 r. Na tym etapie zaproponowano
rozszerzenie obszaru Śródki o Ostrów Tumski i Chwaliszewo.
Obszar  Śródka  Ostrów Tumski  Chwaliszewo jest chronionym układem urbanistyczno
 architektonicznym i jednocześnie terenem historycznie związanym z rzeką Cybiną
i Wartą. Ostrów Tumski jest terenem o najwyższym znaczeniu symbolicznym i historyczno
 kulturowym rangi europejskiej, ogólnonarodowej, regionalnej i lokalnej, miejscem
określającym początek chrześcijaństwa i cywilizacji państwowej. Tereny Śródki, Ostrowa
Tumskiego, Chwaliszewa i Obszar Staromiejski wraz z śródmiejskimi odcinkami rzeki
Warty i Cybiny sÄ… zwornikiem zachodnich i wschodnich dzielnic miasta o znaczeniu
historycznym, kulturowym, rekreacyjnym, turystycznym i usługowym. Są to obszary
wyjątkowo istotne dla rozwoju Centrum miasta. Są również objęte ochroną
7
archeologicznÄ…, miejscem bogatym w zabytki architektury i sztuki o wysokim znaczeniu
w skali ogólnonarodowej. Posiadają wyjątkowo duży potencjał dla turystyki i rekreacji.
Są położone na początku Traktu Królewsko-Cesarskiego oraz na styku z największym
terenem rekreacyjnymi miasta, Maltą. Znaczną część Śródki, Ostrowa Tumskiego i
Chwaliszewa zajmujÄ… tereny zdegradowane funkcjonalnie i przestrzennie oraz zabudowa
wymagająca odnowy i uzupełnienia. Tereny zdegradowane obejmują obszary
zabudowane, niezabudowane, zdziczałe obszary zieleni i nadbrzeża koryta Cybiny
i Warty. To właśnie tu, na Śródce, Ostrowie Tumskim i Chwaliszewie wprowadzono w
życie w latach 60/70 dwudziestego wieku jedną z najbardziej dramatycznych decyzji
dotyczących rozwiązań przestrzennych w historii miasta. Obszary te zostały przecięte
szeroką trasą komunikacyjną o znaczeniu międzydzielnicowym i tranzytowym. Trasa
pofragmentowała i zniszczyła historyczny szlak, który łączył zamek królewski na wzgórzu
Przemysła, Stary Rynek, Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Śródkę. Zniszczyło to rozległe
ogrody przy pałacu arcybiskupim i seminarium duchownym. Odseparowało obszary
przykatedralny i Zagórza, na Śródce unicestwiło cały południowy obszar dzielnicy,
przechodząc przez południowy kraniec Rynku Śródeckiego. Powstał przypadkowy widok
na dolinę Warty, eksponujący kaleką, obciętą strukturę tej dzielnicy. Wspomniana trasa
o wyjątkowo dużym natężeniu ruchu dezintegruje te tereny przestrzennie i funkcjonalnie
oraz w poważnym stopniu ogranicza istniejące funkcje przestrzenne. Dostępność do nich
jest poważnie ograniczona brakiem bezpiecznych ciągów pieszych i rowerowych. Brak
jest, istniejącego dawniej zintegrowania całego obszaru, w tym nadbrzeży koryta Cybiny
i Warty systemem ciągów pieszych. Tereny zasypanego starego koryta Warty mimo
upływu ok. czterdziestu lat od chwili ich zasypania, wciąż szpecą jedno z najważniejszych
miejsc historycznego Poznania. Degradacja obszaru i jego dezintegracja przestrzenna
uniemożliwia realizowanie korzystnych dla tego terenu, pożądanych funkcji w nawiązaniu
do wysokich wartości historyczno  kulturowych i potencjału turystycznego. Funkcje
usługowe, turystyczne i kulturowe są zredukowane do wymiaru grożącego izolacją tego
obszaru od ważnych obszarów
Centrum, jak i innych obszarów
miasta. Znaczna część istniejących
funkcji mieszkalnych i substancji
budowlanej ulega postępującej
dekapitalizacji, względnie utracie
wartości lokalizacyjnych. Istniejąca
sytuacja, wyłącza te tereny
z przestrzenno - funkcjonalnego
systemu miasta i grozi również jego
dalszÄ… degradacjÄ… oraz stanowi
barierÄ™ dla skutecznej realizacji Misji
Miasta Poznania w tym rejonie.
Stanowi przez to istotnÄ… przeszkodÄ™
w realizowaniu głównych celów
rozwojowych miasta.
Do drugiej edycji Miejskiego Programu Rewitalizacji wybrano również obszar położony
poza ścisłym centrum, w bezpośrednim sąsiedztwie Międzynarodowych Targów
Poznańskich, w dwóch śródmiejskich dzielnicach przyłączonych do miasta w XIX wieku,
tj. na Jeżycach i Aazarzu. Położony jest na osi ważnych, ze względu na handel, usługi
i transport zbiorowy, ulic Kraszewskiego, Szylinga i Matejki oraz przecinany równie
ważnymi ze względów funkcjonalnych, radialnymi w układzie miasta, ulicami Bukowską,
Grunwaldzką i Głogowską. Jest objęty ochroną konserwatorską, miejscem bogatym
w zabytki urbanistyki, architektury i sztuki oraz wiele atrakcji turystycznych o dużym
znaczeniu w skali miasta i kraju. Jest położony na styku z Traktem Królewsko-Cesarskim
8
i w bezpośrednim sąsiedztwie terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz
w pobliżu poznańskiego dworca głównego PKP. Posiada duży potencjał o znaczeniu
historycznym, kulturowym oraz dla usług, turystyki i rekreacji. Dla zachodniej części miasta
jest obszarem o znaczeniu centrotwórczym. Część obszaru  Jeżyce  Aazarz obejmują
tereny zdegradowane przestrzennie i funkcjonalnie oraz zabudowa wymagajÄ…ca odnowy
i uzupełnienia. Tereny zdegradowane obejmują głównie tereny przeznaczone
do zabudowania lub restrukturyzacji (w rejonach ulic Zwierzynieckiej - Kraszewskiego 
Bukowskiej oraz Ułańskiej  Grunwaldzkiej - Matejki), a także poprzemysłowe
i powojskowe (w rejonach ul. Sienkiewicz - Gajowej  Zwierzynieckiej, Wawrzyniaka 
Jackowskiego  Kraszewskiego, Bukowskiej  Szylinga - Grunwaldzkiej oraz
Śniadeckich). W niektórych przypadkach, przedłużający się stan bezładu, grozi dalszą
degradacją tych obszarów. Istniejące funkcje mieszkalne i substancja budowlana ulega
postępującej dekapitalizacji, względnie utracie wartości lokalizacyjnych. Wymagają
odnowy, zarówno w sensie społeczno  gospodarczym jak i przestrzennym, kompleksy
zabudowy mieszkaniowej w rejonach ulic Skrytej - Matejki, Grottgera  Matejki 
Wyspiańskiego  Ułańskiej oraz Śniadeckich. Wymagają wsparcia działania w zakresie
rewaloryzacji i bezpieczeństwa, a niekiedy dostępności obszarów publicznych (uczelnie,
szkoły, parki, ulice). Niektóre ulice (Zwierzyniecka, Szylinga, część Kraszewskiego
i Matejki) wymagają przewartościowania w zakresie funkcji miejskich. Pośrednio,
dodatkowymi barierami rozwoju obszaru  Jeżyce  Aazarz są dwie z głównych ulic
miejskich: DÄ…browskiego (poza obszarem) i GÅ‚ogowska (na styku) prowadzÄ…ce ruch
tranzytowy. Sytuacja przestrzenno  funkcjonalna obszaru, stanowi barierÄ™ dla skutecznej
realizacji Misji Miasta Poznania w tym rejonie. Stanowi przez to istotnÄ… przeszkodÄ™
w realizowaniu celów rozwojowych miasta.
Rewitalizacja, zarówno obszaru  Śródka  Ostrów Tumski  Chwaliszewo , jak i  Jeżyce 
Aazarz ma wielkie znaczenie dla rozwoju terenów położonych na osi Traktu Królewsko-
Cesarskiego, dla którego strategia, jako narodowego produktu turystycznego jest obecnie
wdrażana w Poznaniu. Na wszystkich obszarach wybranych do rewitalizacji w MPR
istnieje zamiar realizowania programów operacyjnych, podobnie jak na obszarze
pilotażowym Śródka.
Podsumowanie
Wśród spodziewanych efektów Miejskiego Programu Rewitalizacji dla Poznania można
wymienić m.in.:
" Uzyskanie przez miasto nowych funkcji usługowych i kulturalnych, przyczyniających się
do rozwoju miasta jako metropolii.
" Przywrócenie obszarowi  Śródka  Ostrów Tumski  Chwaliszewo integracji
przestrzenno-funkcjonalnej z resztą miasta oraz jego znaczenia jako ważnego miejsca
historyczno-kulturowego związanego z początkiem polskiej państwowości, a przez
to wzrostu poczucia tożsamości narodowej, regionalnej i lokalnej oraz poczucia więzi
z europejskim obszarem kulturowym i cywilizacyjnym.
" Odzyskanie możliwości rozwoju walorów ekologicznych, przestrzenno  funkcjonalnych
oraz wartości historyczno  kulturowych.
" Powstanie obszarów o wysokich walorach krajobrazu kulturowego i naturalnego oraz
funkcji rekreacyjnych i turystycznych w powiązaniu z Traktem Królewsko-Cesarskim.
" Poprawę i zwiększenie atrakcyjnych, śródmiejskich lokalizacji mieszkaniowych.
" Poprawę systemu transportu w mieście, szczególnie w zakresie rozwoju systemu dróg
pieszych i rowerowych.
" Powstanie nowych miejsc pracy na obszarze kultury, usług turystyki i rekreacji.
" Poprawę w zakresie przestępczości i bezpieczeństwa.
9
Jedną z widocznych już korzyści wynikających z prowadzonego dotąd procesu
rewitalizacji jest możliwość integrowania się społeczności lokalnych wokół określonych
celów rozwojowych miasta. W społecznościach lokalnych istnieje potencjał i wola
włączania się do rozwiązywania miejscowych problemów. Społeczności te chcą mieć
wpływ na planowane w programie rewitalizacji zmiany. Program powoduje konieczność
stosowania nowych metod partycypacji społecznej i może przyczynić się do odbudowy
społeczeństwa obywatelskiego. Pełni również funkcje koordynacyjne wobec działań
różnorakich partnerów m.in. organizacji społecznych, gospodarczych i pozarządowych,
zaangażowanych w te działania na danym obszarze. Niebagatelnym czynnikiem działania
w procesie rewitalizacji jest także możliwość uzyskania dofinansowania do przedsięwzięć
rewitalizacyjnych z funduszy UE.
Literatura
[1]  Założenia Miejskiego Programu Rewitalizacji , Stanowisko Doraznej Komisji RMP
ds. Rewitalizacji z dnia 20 września 2005 r.
[2]  Miejski Program Rewitalizacji  etap pilotażowy Śródka , Uchwała Nr LXXXIX/1006/
/IV/2006 Rady Miasta Poznania z dnia 7 marca 2006 r.
[3]  Miejski Program Rewitalizacji  etap pilotażowy Śródka , Uchwała Nr CVI/1256/
/IV/2006 Rady Miasta Poznania z dnia 24 pazdziernika 2006 r.
[4] dr Andreas Billert, materiały robocze do Miejskiego Programu Rewitalizacji, 2005 -
2006.
[5] dr hab. Krzysztof Podemski,  Terenowe konsultacje społeczne poświęcone wyborowi
obszarów do rewitalizacji w Poznaniu - Wyniki wywiadów i obserwacji w wybranych
punktach miasta  , 2005 r.
[6] Natalia Szwarc, strony internetowe http://www.city.poznan.pl/rewitalizacja .
[7] Andrzej Kusztelski, materiały robocze do Miejskiego Programu Rewitalizacji, 2006.
Poznań, 21 listopad 2006 r.
10


Wyszukiwarka