monter kadlubow okretowych 721[02] z1 03 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jan Sarniak
Wykonywanie prefabrykacji sekcji kadłuba
721[02].Z1.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż. Bożena Kuligowska
mgr inż. Krzysztof Wejkowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Jan Sarniak
Konsultacja:
mgr inż. Andrzej Zych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 721[02].Z1.03
 Wykonywanie prefabrykacji sekcji kubła , zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu monter kadłubów okrętowych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 11
5.1. Zagadnienia podstawowe 11
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Technologia prefabrykacji wstępnej 17
5.2.1. Ćwiczenia 17
5.3. Technologia spawania na etapie prefabrykacji 22
5.3.1. Ćwiczenia 22
5.4. Technologia prefabrykacji sekcji 28
5.4.1. Ćwiczenia 28
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 33
7. Literatura 47
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik budownictwa okrętowego.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- ewaluację osiągnięć ucznia w postaci 2 testów wielokrotnego wyboru.
Poradnik zawiera materiał nauczania składający się z 4 tematów, są to: Zagadnienia
podstawowe, Technologia prefabrykacji wstępnej, Technologia spawania na etapie
prefabrykacji, Technologia prefabrykacji sekcji.
Treści zawarte w temacie  Zagadnienia podstawowe pomogą uczniowi zapoznać się
z problematyką podziału sekcyjnego kadłuba, podziału konstrukcyjno-technologicznego oraz
podziału na grupy obróbcze. Ponadto w tym temacie uczeń pozna zagadnienia związane
z zapasami i naddatkami technologicznymi oraz z wybranymi zagadnieniami bhp.
Treści zawarte w temacie  Technologia prefabrykacji wstępnej pomogą uczniowi
zapoznać się z oprzyrządowaniem, organizacją stanowiska prefabrykacyjnego, operacjami
technologicznymi, technologią wykonywania spoin sczepnych oraz metodami spawania
i tolerancjami wykonania na etapie prefabrykacji wstępnej.
Treści zawarte w temacie  Technologia spawania na etapie prefabrykacji pomogą
uczniowi zapoznać się z metodami i technikami oraz kolejnością spawania.
Treści zawarte w temacie  Technologia prefabrykacji sekcji pomogą uczniowi zapoznać
się z problematyką organizacji prefabrykacji sekcji płatowych i przestrzennych. Ponadto w tym
temacie uczeń pozna rodzaje oprzyrządowania oraz dokumentacją stoczniową do prefabrykacji
sekcji kadłuba.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem:
- dyskusji dydaktycznych,
- pokazu z objaśnieniem,
- pogadanki,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może
posłużyć się zamieszczonymi w rozdziale 6 testami.
W testach wielokrotnego wyboru zamieszczono:
- plany testu w formie tabelarycznej,
- punktację zadań,
- propozycję norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- karty odpowiedzi,
- zestawy zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
721[02].Z1
Technologia budowy kadłuba
okrętowego
721[02].Z1.01
Trasowanie blach i profili
721[02].Z1.02
Wykonywanie obróbki blach i profili
721[02].Z1.03
Wykonywanie prefabrykacji sekcji
kadłuba
721[02].Z1.04
Montowanie kadłuba statku
721[02].Z1.05 721[02].Z1.06
Montowanie elementów zbrojenia Przygotowanie statku i pochylni do
kadłuba wodowania
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- stosować terminologię z zakresu konstrukcji i technologii kadłuba statku,
- posługiwać się normami, dokumentacją technologiczną, rysunkami kadłubów okrętowych
oraz planami montażu,
- wykonywać szkice prostych elementów okrętowych,
- identyfikować ogólne i lokalne linie, płaszczyzny bazowe kadłuba oraz określać ich
przeznaczenie,
- posługiwać się urządzeniami, przyrządami, narzędziami i pomocniczym
oprzyrządowaniem monterskim, w tym narzędziami pneumatycznymi, magnetycznymi
i hydraulicznymi,
- posługiwać się podstawowym sprzętem spawalniczym do cięcia i sczepiania,
- posługiwać się elementarnym sprzętem do prostowania cieplnego i oprzyrządowaniem
pomocniczym,
- przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska,
- organizować stanowisko zgodnie z zasadami ergonomii,
- korzystać z różnych zródeł informacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- zorganizować stanowisko pracy do wykonywania prefabrykacji sekcji,
- dobrać narzędzia i przyrządy pomiarowe do prefabrykacji sekcji,
- określić warunki stosowania sprzętu spawalniczego w procesie prefabrykacji sekcji,
- zastosować narzędzia, oprzyrządowanie, urządzenia i materiały do spawania ręcznego,
- zastosować narzędzia, oprzyrządowanie, urządzenia i materiały do spawania
półautomatycznego i automatycznego,
- opracować plan prefabrykacji prostych podsekcji kadłuba,
- wykonać elementy sekcji kadłuba,
- rozpoznawać wady technologiczne sekcji,
- dobrać narzędzia i metody do prostowania konstrukcji sekcji,
- zlikwidować wady technologiczne sekcji powstałe podczas spawania, żłobienia
i prostowania sekcji,
- zapobiec powstawaniu wad technologicznych,
- posłużyć się dokumentacją techniczną podczas prefabrykacji sekcji kadłuba,
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony
środowiska pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Monter kadłubów okrętowych 721[02]
Moduł: Technologia budowy kadłuba okrętowego 721[02].Z1
Jednostka modułowa: Wykonywanie prefabrykacji sekcji kadłuba 721[02].Z1.03
Temat: Technologia spawania na etapie prefabrykacji.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności wykonywania prac spawalniczych przy prefabrykacji
sekcji grodzi.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- zaplanować proces technologiczny wykonywania spoin sczepnych,
- wykonać spoiny sczepne,
- dobrać materiały spawalnicze,
- dobrać parametry spawania.
- dobrać środki bhp do wykonywanej pracy.
Metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenie praktyczne,
 pogadanka.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- praca indywidualna.
Czas: 4 godziny dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
instrukcje technologiczne, dokumentacja prefabrykacyjna sekcji grodzi,
stoczniowe przepisy bhp i ochrony środowiska,
materiały konstrukcyjne grodzi,
narzędzia prefabrykacyjne,
sprzęt i materiały spawalnicze,
urządzenia i osprzęt transportowy,
stoczniowe przepisy bhp i ochrony środowiska,
środki ochrony bhp,
papier formatu A4, przybory do pisania,
poradnik dla ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Instruktaż wstępny:
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie samopoczucia uczniów i przygotowania do zajęć,
- przedstawienie przebiegu zajęć,
- podanie kryteriów ocen.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
2. Instruktaż bieżący:
Praca z poradnikiem:
- nadzorowanie pracy uczniów z poradnikiem (temat: Technologia spawania na etapie
prefabrykacji),
- sprawdzenie odpowiedzi na pytania sprawdzające.
Wykonanie ćwiczenia 4 z części 4.3.3. poradnika dla ucznia:
- sprawdzenie, czy uczniowie wykonują odpowiednie prace wg danych w ćwiczeniu,
- udzielanie dodatkowych wyjaśnień i wydawanie dodatkowych poleceń,
- sprawdzenie czy wszyscy uczniowie wykonali zadania,
- omówienie ćwiczenia, wskazanie na błędy.
3. Instruktaż końcowy:
- podsumowanie zajęć,
- wskazanie na najlepiej wykonane ćwiczenia,
- omówienie ćwiczeń wykonanych przez wszystkich uczniów,
- zwrócenie uwagi na błędy,
- przeprowadzenie pogadanki na temat wykonywania prac spawalniczych przy
prefabrykacji sekcji kadłuba,
- ocena pracy uczniów.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- poprzez przeprowadzenie pogadanki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Monter kadłubów okrętowych 721[02]
Moduł: Technologia budowy kadłuba okrętowego 721[02].Z1
Jednostka modułowa: Wykonywanie prefabrykacji sekcji kadłub 721[02].Z1.03
Temat: Prefabrykacja sekcji zrębnicy luku ładunkowego.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności wykonywania prefabrykacji sekcji kadłuba.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- zaplanować proces technologiczny wykonywania prefabrykacji sekcji zrębnicy luku
ładunkowego,
- wykonać wykaz materiałów konstrukcyjnych,
- wykonać wykaz materiałów spawalniczych,
- dobrać narzędzia do prefabrykacji,
- dobrać parametry spawania.
- dobrać środki bhp do wykonywanej pracy.
Metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenie praktyczne,
 pogadanka.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- praca indywidualna.
Czas: 4 godziny dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
instrukcje technologiczne, dokumentacja prefabrykacyjna sekcji zrębnicy luku
ładunkowego,
stoczniowe przepisy bhp i ochrony środowiska,
materiały konstrukcyjne zrębnicy luku ładunkowego,
narzędzia prefabrykacyjne,
sprzęt i materiały spawalnicze,
urządzenia i osprzęt transportowy,
stoczniowe przepisy bhp i ochrony środowiska,
środki ochrony bhp,
papier formatu A4, przybory do pisania,
poradnik dla ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Instruktaż wstępny:
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie samopoczucia uczniów i przygotowania do zajęć,
- przedstawienie przebiegu zajęć,
- podanie kryteriów ocen.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
2. Instruktaż bieżący:
Praca z poradnikiem
- nadzorowanie pracy uczniów z poradnikiem (temat: Prefabrykacja sekcji zrębnicy luku
ładunkowego),
- sprawdzenie odpowiedzi na pytania sprawdzające.
Wykonanie ćwiczenia 4 z części 4.4.3. poradnika dla ucznia:
- sprawdzenie, czy uczniowie wykonują odpowiednie prace wg danych w ćwiczeniu,
- udzielanie dodatkowych wyjaśnień i wydawanie dodatkowych poleceń,
- sprawdzenie czy wszyscy uczniowie wykonali zadania,
- omówienie ćwiczenia, wskazanie na błędy.
3. Instruktaż końcowy:
podsumowanie zajęć,
wskazanie na najlepiej wykonane ćwiczenia,
omówienie ćwiczeń wykonanych przez wszystkich uczniów,
zwrócenie uwagi na błędy,
przeprowadzenie pogadanki na temat wykonywania prac prefabrykacji sekcji kadłuba,
ocena pracy uczniów.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- poprzez przeprowadzenie pogadanki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5. ĆWICZENIA
5.1. Zagadnienia podstawowe
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Korzystając z podziału sekcyjnego kadłuba, który otrzymasz od nauczyciela, uzupełnij
tabelę podając nazwy i oznaczenia głównych grup sekcji kadłuba.
W miarę potrzeby poniższa tabela może być uzupełniona o większą ilość pozycji.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować podział sekcyjny kadłuba. W drugiej
części wypełniają tabelę. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz
pogadankę.
Lp. Nazwy sekcji kadłuba Oznaczenie
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować podział sekcyjny kadłuba,
2) wpisać w tabelę nazwy i oznaczenia głównych grup sekcji kadłuba,
3) porównać wypełnioną tabelę z tabelami kolegów.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- podział sekcji kadłuba statku,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Ćwiczenie 2
Przy wykorzystaniu podziału konstrukcyjno-technologicznego, który otrzymasz od
nauczyciela, uzupełnij poniższą tabelę podając informację dotyczącą zespołów konstrukcyjno--
technologicznych w klasie 1 (kadłub). W miarę potrzeby poniższa tabela może być uzupełniona
o większą ilość pozycji.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować podział konstrukcyjno-technologiczny
kadłuba. W drugiej części wypełniają tabelę zgodnie z poleceniem. Przy podsumowaniu zajęć
można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Grupy konstrukcyjno-technologiczne w klasie 1 (kadłub)
Lp. Nazwa zespołu Numer zespołu Oznaczenie
technologicznego technologicznego literowe
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować podział konstrukcyjno-technologiczny kadłuba,
2) wypełnić tabelę zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- podział konstrukcyjno-technologiczny kadłuba statku,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Ćwiczenie 3
Przy wykorzystaniu specyfikacji materiałowej prefabrykacji sekcji grodzi, którą otrzymasz
od nauczyciela, uzupełnij poniższą tabelę wpisując dane dla dowolnie wybranej pozycji
rysunkowej: numer pozycji rysunkowej, nazwę elementu kadłuba, stopień prefabrykacji oraz
nazwę wydziału stoczniowego, na którym ta prefabrykacja będzie wykonywana.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować specyfikację materiałową prefabrykacji
sekcji grodzi. W drugiej części wypełniają tabelę zgodnie z poleceniem. Przy podsumowaniu
zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Numer
Nazwa wydziału
pozycji Nazwa elementu kadłuba Stopień prefabrykacji
stoczniowego
rys.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować specyfikację materiałową prefabrykacji sekcji grodzi,
2) zapisać w tabeli numer pozycji rysunkowej, nazwę elementu kadłuba, stopień prefabrykacji
oraz nazwę wydziału stoczniowego, na którym ta prefabrykacja będzie wykonywana.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- specyfikacja materiałowa prefabrykacji sekcji grodzi,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 4
Przy wykorzystaniu dokumentacji prefabrykacyjnej i montażowej sekcji nadbudówki,
którą otrzymasz od nauczyciela, uzupełnij poniższą tabelę podając: numer rysunku, nazwę
sekcji, rodzaj i oznaczenie stosowanych zapasów.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną i
montażową sekcji nadbudówki. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy podsumowaniu zajęć
można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Numer
Nazwa i oznaczenie sekcji Rodzaj zapasu Oznaczanie zapasu
rysunku
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną i montażową sekcji nadbudówki, którą
otrzymasz od nauczyciela,
2) uzupełnić tabelę wpisując numer rysunku, nazwę sekcji kadłuba, rodzaj zapasu i jego
oznaczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja sekcji nadbudówki (prefabrykacja i montaż),
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tabelę wpisując zagrożenia mogące powstać przy prefabrykacji sekcji kadłuba
oraz podaj sposób zapobiegania. Poniższa tabela może być uzupełniona w miarę potrzeb
o dodatkowe pozycje.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z instrukcji stoczniowej
i poradników bhp. W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować zagrożenia
stanowiska prefabrykacji sekcji kadłuba. W drugiej części wypełniają tabelę zgodnie
z poleceniem. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Stanowisko prefabrykacji sekcji kadłuba
Lp. Zagrożenia Sposób zapobiegania
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować poradnik bhp i zanotować zagrożenia przy pracach na wydziałach
kadłubowych stoczni,
2) wypełnić tabelę zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- poradnik bhp przy pracach kadłubowych,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tabelę wykazu indywidualnych środków ochrony, niezbędnych na stanowisku
prefabrykacji sekcji kadłuba. Poniższa tabela może być uzupełniona w miarę potrzeb
o dodatkowe pozycje.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z instrukcji stoczniowej
i poradników bhp. W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować zapotrzebowanie
stanowiska prefabrykacji sekcji kadłuba w środki bhp. W drugiej części wypełniają tabelę
zgodnie z poleceniem. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz
pogadankę.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Stanowisko prefabrykacji sekcji kadłuba
Lp. Nazwa środka ochrony indywidualnej Ilość
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować poradnik bhp przy pracach na wydziałach kadłubowych stoczni, który
otrzymasz od nauczyciela,
2) wypełnić tabelę zgodnie z poleceniem.
Środki dydaktyczne:
- poradnik bhp przy pracach kadłubowych,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
5.2. Technologia prefabrykacji wstępnej
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na podstawie dokumentacji prefabrykacyjnej grodzi oraz katalogu kart technologii
spawania, które otrzymasz od nauczyciela, wykonaj wykaz materiałów spawalniczych do
wykonania prefabrykacji. Ilość pozycji w tabeli dostosuj do potrzeb.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną grodzi.
W drugiej części wypełniają tabelę. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję
oraz pogadankę.
Numer rysunku Nazwa zespołu
Lp. Nazwa materiału do spawania Ilość Uwagi
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną grodzi,
2) wypełnić tabelę zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna grodzi,
- katalogi kart technologii spawania,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Ćwiczenie 2
Wykonaj prefabrykację dennika, na podstawie dokumentacji, którą otrzymasz od
nauczyciela. Przed wykonaniem pracy uzupełnij tabelę wykazu materiałów konstrukcyjnych.
Ilość pozycji w tabeli dostosuj do potrzeb.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacji wstępnej
dennika oraz zapoznać się z przepisami bhp. W drugiej części wypełniają tabelę i wykonują
prace prefabrykacyjne. Zaleca się aby to ćwiczenie było wykonane na terenie stoczni. Przy
podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną dennika, którą otrzymasz od nauczyciela,
2) zapoznać się z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) uzupełnić tabelę zgodnie z poleceniem,
4) zgromadzić potrzebne narzędzia i środki bhp,
5) wykonać prefabrykację dennika na podstawie dokumentacji.
Numer rysunku Nazwa zespołu
Lp. Poz. Nazwa elementu Wymiary Gat. mat. Sztuk
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna dennika,
- materiały konstrukcyjne zgodnie ze specyfikacją,
- materiały spawalnicze,
- urządzenia i sprzęt spawalniczy,
- suwnica z osprzętem transportowym,
- narzędzia do prefabrykacji,
- łoże prefabrykacyjne,
- środki ochrony bhp,
- poradnik bhp,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
Ćwiczenie 3
Wykonaj prefabrykację wstępną grodzi na podstawie dokumentacji, którą otrzymasz od
nauczyciela. Przed wykonaniem pracy uzupełnij tabelę wykazu operacji w kolejności
technologicznej. Ilość pozycji w tabeli dostosuj do potrzeb.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej
oraz przestrzegania przepisów bhp. W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować
dokumentację prefabrykacji wstępnej grodzi oraz przepisy bhp. W drugiej części wypełniają
tabelę i wykonują operacje prefabrykacji. Zaleca się aby uczniowie wykonali to ćwiczenie na
terenie stoczni. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Numer rysunku Nazwa rysunku
Lp. Nazwa operacji Narzędzia prefabrykacyjne
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną grodzi, którą otrzymasz od nauczyciela,
2) zapoznać się z przepisami bhp,
3) zgromadzić materiały konstrukcyjne grodzi na stanowisku pracy,
4) zgromadzić narzędzia prefabrykacyjne,
5) zgromadzić środki bhp,
6) uzupełnić tabelę zgodnie z poleceniem,
7) wykonać prefabrykację grodzi na podstawie dokumentacji.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna grodzi,
- materiały konstrukcyjne grodzi zgodnie ze specyfikacją,
- materiały spawalnicze,
- urządzenia i sprzęt spawalniczy,
- suwnica z osprzętem transportowym,
- narzędzia do prefabrykacji,
- łoże prefabrykacyjne,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
- środki ochrony bhp,
- poradnik bhp,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 4
Wykonaj prefabrykację wstępną nadbudówki na podstawie dokumentacji, którą otrzymasz
od nauczyciela. Przed wykonaniem zaplanuj czynności związane z organizacją stanowiska i
zapisz w tabeli. Ilość pozycji w tabeli dostosuj do potrzeb.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacji wstępnej
nadbudówki oraz przepisy bhp. W drugiej części wypełniają tabelę i wykonują prefabrykację.
Zaleca się aby uczniowie wykonali to ćwiczenie na terenie stoczni. Przy podsumowaniu zajęć
można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Numer rysunku Nazwa rysunku
Lp. Czynności związane z organizacją stanowiska prefabrykacji wstępnej
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną nadbudówki, którą otrzymasz od
nauczyciela,
2) zapoznać się z przepisami bhp,
3) zgromadzić materiały konstrukcyjne i spawalnicze na stanowisku pracy,
4) zgromadzić narzędzia prefabrykacyjne,
5) zgromadzić środki bhp,
6) uzupełnić tabelę zgodnie z poleceniem,
7) wykonać prefabrykację wzdłużnika na podstawie dokumentacji.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna nadbudówki,
- materiały konstrukcyjne ścianki nadbudówki zgodnie ze specyfikacją,
- materiały spawalnicze,
- urządzenia i sprzęt spawalniczy,
- suwnica z osprzętem transportowym,
- narzędzia do prefabrykacji,
- łoże prefabrykacyjne,
- środki ochrony bhp,
- poradnik bhp,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 5
Zaplanuj środki ochrony bhp i ppoż. niezbędne na stanowisku prefabrykacji wstępnej
i wypełnij tabelę. Ilość pozycji w tabeli dostosuj do potrzeb.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania ze stoczniowej instrukcji
bhp i poradników technicznych. W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować
zapotrzebowanie stanowiska prefabrykacji sekcji kadłuba w środki bhp. W drugiej części
wypełniają tabelę. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Numer rysunku Nazwa rysunku
Lp. Środki ochrony bhp
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować poradnik bhp przy pracach na wydziałach kadłubowych stoczni, który
otrzymasz od nauczyciela,
2) wypełnić tabelę zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- poradnik bhp przy pracach kadłubowych,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
5.3. Technologia spawania na etapie prefabrykacji
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj plan wyposażenia stanowiska do spawania usztywnień pokładu. Pracę wykonaj
na podstawie dokumentacji, którą otrzymasz od nauczyciela.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną pokładu
oraz katalogi kart technologii spawania. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy
podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Plan wyposażenia powinien zawierać:
- wykaz materiałów do spawania,
- wykaz sprzętu i urządzeń spawalniczych,
- wykaz narzędzi niezbędnych do wykonania spoin,
- plan rozmieszczenia spoin czepnych,
- plan kolejności spawania usztywnień,
- parametry spawania,
- wykaz środków bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną pokładu oraz katalogi kart technologii
spawania, które otrzymasz od nauczyciela,
2) wykonać wykazy wyposażenia stanowiska spawalniczego zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- rysunek prefabrykacyjny ścianki wzdłużnika,
- katalog kart technologii spawania,
- poradnik bhp,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Ćwiczenie 2
Wykonaj spoiny sczepne do montażu usztywnień sekcji pokładu. Zadanie wykonaj przy
wykorzystaniu dokumentacji, którą otrzymasz od nauczyciela. Przed wykonaniem pracy
wypełnij poniższą tabelę wykazu materiałów do spawania oraz wykonaj szkic przygotowania
elementów do spawania.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji
pokładu oraz przepisy bhp.
W drugiej części wypełniają tabelę i wykonują spoiny sczepne. Zaleca się aby to ćwiczenie było
wykonane na terenie stoczni. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz
pogadankę.
Lp. Materiały do spawania ścianki dennika
Szkic przygotowania elementów do spawania
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji pokładu, którą otrzymał od
nauczyciela,
2) zapoznać się z przepisami bhp,
3) zgromadzić materiały konstrukcyjne i spawalnicze na stanowisku pracy,
4) zgromadzić narzędzia prefabrykacyjne,
5) zgromadzić środki bhp,
6) uzupełnić tabelę zgodnie z poleceniem,
7) wykonać spoiny sczepne.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna pokładu,
- katalogi kart technologii spawania,
- materiały konstrukcyjne zgodnie ze specyfikacją,
- materiały spawalnicze,
- urządzenia i sprzęt spawalniczy,
- suwnica z osprzętem transportowym,
- narzędzia do prefabrykacji,
- łoże prefabrykacyjne,
- środki ochrony bhp,
- poradnik bhp,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj spoiny sczepne styku czołowego sekcji płatowej. Zadanie wykonaj przy
wykorzystaniu dokumentacji stoczniowej, którą otrzymasz od nauczyciela. Przed wykonaniem
pracy wypełnij poniższą tabelę wykazu materiałów do spawania oraz wykonaj szkic
przygotowania elementów do spawania zgodnie z poleceniem.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji
płatowej. W drugiej części wypełniają tabelę i wykonują spoiny sczepne. Przy podsumowaniu
zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować rysunek prefabrykacyjny sekcji płatowej oraz katalog kart technologii
spawania, które otrzymasz od nauczyciela,
2) zapoznać się z przepisami bhp,
3) uzupełnić tabelę zgodnie z poleceniem,
4) zgromadzić na stanowisku materiały konstrukcyjne sekcji płatowej,
5) zgromadzić na stanowisku materiały spawalnicze,
6) zgromadzić na stanowisku narzędzia do prefabrykacji,
7) zgromadzić na stanowisku środki bhp,
8) wytrasować położenie spoin sczepnych,
9) wykonać spoiny sczepne usztywnień.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Lp. Materiały do spawania sekcji płatowej
Szkic przygotowania elementów do spawania
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne w zespołach 2-osobowych.
Środki dydaktyczne:
- rysunek prefabrykacyjny sekcji płatowej,
- katalogi kart technologii spawania,
- materiały konstrukcyjne sekcji płatowej,
- urządzenia, sprzęt i materiały spawalnicze,
- narzędzia prefabrykacyjne,
- środki ochrony osobistej,
- poradnik bhp,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 4
Wykonaj prace spawalnicze podczas prefabrykacji sekcji grodzi, wykorzystując przy
pracy: rysunki konstrukcyjne, instrukcje technologiczne, katalogi kart technologii spawania
i stosując podczas pracy przepisy bhp i ochrony środowiska.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej,
oraz przestrzegania przepisów bhp podczas pracy. W pierwszej części uczniowie powinni
przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji grodzi. W drugiej części wypełniają
tabelę i wykonują spoiny sczepne. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję
oraz pogadankę.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się ze stoczniowymi instrukcjami technologicznymi, dokumentacją grodzi oraz
wymaganiami przepisów bhp i ochrony środowiska dla danego rodzaju prac, przy
wykonaniu których będziesz współuczestniczył,
2) wziąć wspólnie z pracownikami stoczni udział w instruktażu stanowiskowym
i wykonywaniu prac spawalniczych podczas prefabrykacji,
3) sporządzić sprawozdanie z praktyki zawierające: wykaz wykonywanych operacji
technologicznych, wykaz narzędzi, wykaz materiałów spawalniczych, wykaz użytych
instrukcji technologicznych, rysunków, wykaz wymagań bhp i ochrony środowiska
związanych z wykonywanym zakresem prac.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- rysunek prefabrykacyjny sekcji grodzi,
- katalogi kart technologii spawania,
- materiały konstrukcyjne sekcji grodzi,
- urządzenia, sprzęt i materiały spawalnicze,
- narzędzia prefabrykacyjne,
- środki ochrony osobistej,
- stoczniowe przepisy bhp i ochrony środowiska,
- przybory do pisania, papier formatu A4,
- poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tabelę wykazu środków bhp dla stanowiska spawalniczego na wydziale
prefabrykacji sekcji kadłuba. Tabela w miarę potrzeb może być powiększana o dalsze pozycje.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej
i poradników technicznych.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować zapotrzebowanie stanowiska
prefabrykacji sekcji kadłuba w środki bhp. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy
podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Wykaz środków bhp dla stanowiska spawalniczego
Lp. Nazwa środka ochrony bhp i ppoż. Ilość
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować poradnik bhp przy pracach spawalniczych na wydziałach kadłubowych
stoczni, który otrzymał od nauczyciela,
2) wypełnić tabelę zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- poradnik bhp przy pracach kadłubowych,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
5.4. Technologia prefabrykacji sekcji
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na podstawie dokumentacji prefabrykacyjnej sekcji zrębnicy, który otrzymasz od
nauczyciela, uzupełnij tabelę wykazu materiałów konstrukcyjnych. W zależności od potrzeb
liczba pozycji może zostać powiększona.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji
zrębnicy i prowadzą notatki. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy podsumowaniu zajęć
można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Wykaz materiałów konstrukcyjnych sekcji zrębnicy
Numer rysunku Oznaczenie sekcji
Pozycja Nazwa elementu Wymiary Gatunek Ilość
rysunkowa konstrukcyjnego [mm] materiału sztuk
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji zrębnicy, który otrzymasz od
nauczyciela,
2) uzupełnić tabelę podając: numer pozycji rysunkowej, nazwę elementu konstrukcyjnego,
wymiary, gatunek materiału oraz ilość sztuk.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna sekcji zrębnicy,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
Ćwiczenie 2
Na podstawie dokumentacji prefabrykacyjnej sekcji dna oraz katalogów kart technologii
spawania uzupełnij tabelę wykazu oprzyrządowania technologicznego.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji
dna oraz odpowiednie karty technologii spawania. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy
podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Wykaz oprzyrządowania technologicznego
Numer rysunku Oznaczenie sekcji
Lp. Rodzaj oprzyrządowania Ilość Uwagi
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
3) przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji dna,
4) przeanalizować odpowiednie karty technologii spawania,
5) wykonać wykaz oprzyrządowania technologicznego zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna sekcji dna,
- katalogi kart technologii spawania,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
Ćwiczenie 3
Na podstawie rysunku prefabrykacyjnego bloku burtowego uzupełnij poniższą tabelę
wykazu narzędzi prefabrykacyjnych.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji
burtowej. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy podsumowaniu zajęć można wykorzystać
dyskusję oraz pogadankę.
Wykaz narzędzi do prefabrykacji bloku burtowego
Numer rysunku Oznaczenie sekcji
Lp. Nazwa narzędzia Ilość Uwagi
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować rysunek prefabrykacyjny bloku burtowego,
2) wykonać wykaz narzędzi zgodnie z poleceniem.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- dyskusja dydaktyczna,
Środki dydaktyczne:
- rysunek prefabrykacyjny bloku burtowego,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Ćwiczenie 4
Wykonaj prefabrykację sekcji zrębnicy luku ładunkowego, wykorzystując dokumentację
stoczniową, którą otrzymasz od nauczyciela.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej
oraz na przestrzeganie przepisów bhp w czasie wykonywania pracy. W pierwszej części
uczniowie powinni przeanalizować dokumentację prefabrykacyjną sekcji zrębnicy luku
ładunkowego. W drugiej części wykonują prefabrykację sekcji. Przy podsumowaniu zajęć
można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować rysunek prefabrykacyjny sekcji zrębnicy luku ładunkowego oraz katalogi
kart technologii spawania, które otrzymasz od nauczyciela,
2) zapoznać się ze stoczniowymi przepisami bhp,
3) wziąć udział w instruktażu stanowiskowym na terenie stoczni,
4) zgromadzić na stanowisku materiały konstrukcyjne sekcji płatowej,
5) zgromadzić na stanowisku materiały spawalnicze,
6) zgromadzić na stanowisku narzędzia do prefabrykacji,
7) zgromadzić na stanowisku środki bhp,
8) wziąć udział wspólnie z pracownikami stoczni przy prefabrykacji sekcji zrębnicy luku
ładunkowego,
9) sporządzić sprawozdanie zawierające: wykaz wykonywanych operacji technologicznych,
wykaz narzędzi, wykaz materiałów spawalniczych, wykaz użytych instrukcji
technologicznych, rysunków, wykaz wymagań bhp i ochrony środowiska związanych
z wykonywanym zakresem prac.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne w zespołach 2-osobowych.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna zrębnicy luku ładunkowego,
- katalogi kart technologii spawania,
- materiały konstrukcyjne zrębnicy luku ładunkowego oraz urządzenia, sprzęt i materiały
spawalnicze,
- narzędzia prefabrykacyjne,
- środki ochrony osobistej,
- stoczniowe przepisy bhp i ochrony środowiska,
- przybory do pisania,
- papier formatu A4,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tabelę pomiarów sekcji płatowej dna wewnętrznego. Do wykonania ćwiczenia
wykorzystaj dokumentację sekcji dna wewnętrznego, którą otrzymasz od nauczyciela. Tabelę
wykazu możesz uzupełnić o następne pozycje.
Wskazówki do realizacji
Szczególną uwagę należy zwrócić na umiejętność korzystania z dokumentacji stoczniowej.
W pierwszej części uczniowie powinni przeanalizować dokumentację sekcji płatowej oraz
instrukcję tolerancji wymiarów kadłuba. W drugiej części wypełniają tabelę. Przy
podsumowaniu zajęć można wykorzystać dyskusję oraz pogadankę.
Tabela pomiarów sekcji płatowej poszycia dna wewnętrznego
Numer rysunku Oznaczenie sekcji
Wymiar na Tolerancja
Wymiar zmierzony [mm]
Lp. rysunku wykonania Uwagi
Pomiar 1 Pomiar 2
[mm] [mm]
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować rysunek prefabrykacyjny sekcji płatowej poszycia dna wewnętrznego,
który otrzymasz od nauczyciela,
2) wykonać tabelę pomiarów zawierającą: numer porządkowy, wymiar na rysunku, tolerancję
wykonania, wymiar zmierzony ze wskazaniem ilość miejsc pomiarowych, uwagi o
wykonaniu.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne w zespołach 2-osobowych.
Środki dydaktyczne:
- dokumentacja prefabrykacyjna sekcji dna wewnętrznego,
- przybory do pisania,
- poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Wykonywanie prefabrykacji
sekcji kadłuba
Test składa się z 20 zadań wielokrotnego wyboru i na dobieranie, z których:
- zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20 są z poziomu podstawowego,
- zadania 8, 11, 12, 17, 18 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za uzyskanie co najmniej 9 punktów,
- dostateczny  za uzyskanie co najmniej 14 punktów,
- dobry  za uzyskanie co najmniej 16 punkty, w tym 3 punktów z zadań na poziomie
ponadpodstawowym,
- bardzo dobry  za uzyskanie co najmniej 19 punktów, w tym 4 punktów z zadań na
poziomie ponadpodstawowym.
Klucz odpowiedzi: 1. d, 2. b, 3. c, 4. c, 5. b, 6. a, 7. c, 8. d, 9. c, 10. a, 11. b,
12. d, 13. b, 14. a, 15. a, 16. d, 17. a, 18. c, 19. b, 20. a.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1 Określić kolejność operacji w procesie
A P d
prefabrykacji wstępnej
2 Rozróżnić stopień prefabrykacji A P b
3 Określić zakres wykonywanych prac
B C c
kadłubowych na podstawie stopnia prefabrykacji
4 Określić zasady odpalania zapasów
A P c
prefabrykacyjnych i montażowych
5 Określić zapasy prefabrykacyjne i montażowe na
A P b
podstawie symboliki rysunkowe
6 Dobrać metody i narzędzia do realizacji prac
A P a
traserskich
7 Dobrać metody do prowadzonych prac
B P c
kadłubowych
8 Dobrać materiały spawalnicze do spawania
C PP d
ręcznego
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
9 Dobrać materiały spawalnicze do spawania
B P c
ręcznego w miejscach trudnodostępnych
10 Zastosować odpowiednie materiały spawalnicze
B P a
do metod spawania
11 Dobrać oprzyrządowanie do wykonywanych
D PP b
prac spawalniczych
12 Dobrać oprzyrządowanie do prowadzonych prac
B PP d
montażowych sekcji kadłuba
13 Dobrać tolerancje wymiarów kadłuba w procesie
B P b
etapie prefabrykacji
14 Rozróżnić deformacje technologiczne B P a
15 Określić sposoby zapobiegania deformacjom
B P a
technologicznym
16 Określić sposoby i warunki prostowania
B P d
konstrukcji
17 Rozróżnić metody montażu usztywnień A PP a
18 Określić sposób udzielania pomocy porażonemu
C PP c
prądem elektrycznym
19 Zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny
pracy podczas wykonywania pracy C P b
w pomieszczeniach zamkniętych
20 Skorzystać z dokumentacji technologicznej A P a
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
5. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
6. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na
udzielanie odpowiedzi.
7. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
8. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
9. Sprawdz wyniki.
10. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu.
11. Opracuj wnioski do dalszego postępowania.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do każdego zadania dołączone są 4 możliwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawdziwa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. W przypadku odpowiedzi zbliżonych wybierz tę, która wydaje ci się najlepsza.
7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
8. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
9. Na rozwiązanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Kolejność operacji przy prefabrykacji wstępnej ścianki dennika będzie następująca
a) pomiary kontrolne, trasowanie, spawanie, prostowanie usztywnień, wykonanie spoin
sczepnych,
b) trasowanie, spawanie, prostowanie usztywnień, pomiary kontrolne, wykonanie spoin
sczepnych.
c) spawanie, trasowanie, wykonanie spoin sczepnych, prostowanie usztywnień, pomiary
kontrolne.
d) trasowanie, wykonanie spoin sczepnych, prostowanie usztywnień, pomiary kontrolne,
spawanie.
2. Stopień prefabrykacji wskazuje
a) poziom zaawansowania prac kadłubowych.
b) miejsce wykonywania prac kadłubowych.
c) okres budowy statku.
d) wielkość serii produkcyjnej.
3. Dla stopnia prefabrykacji 310 można stwierdzić, że element kadłuba będzie
a) montowany na wydziale wyposażenia.
b) wypalany.
c) montowany na pochylni.
d) poddany obróbce wstępnej.
4. Zapas montażowy jest odpalany
a) po wykonaniu prefabrykacji sekcji kadłuba.
b) przed wykonaniem prefabrykacji.
c) po wykonaniu pomiarów sekcji przed montażem.
d) w dowolnym etapie procesu technologicznego.
5. Zapas prefabrykacyjny wynosi
a) 20 mm.
b) 30 mm.
c) 40 mm.
d) 50 mm.
6. W procesie prefabrykacji wstępnej położenia usztywnień są trasowane przy wykorzystaniu
a) kredy i sznurka.
b) wysokościomierza traserskiego.
c) metod numerycznych.
d) metod optycznych.
7. W procesie prefabrykacji wstępnej usztywnienia są spawane
a) metodą TIG.
b) automatycznie łukiem krytym pod topnikiem.
c) półautomatycznie metodą MAG.
d) półautomatycznie metodą MIG.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
8. Parametry spawania na etapie prefabrykacji wstępnej dobierane są na podstawie
a) uwag na rysunku prefabrykacyjnym.
b) katalogu typowych elementów konstrukcji kadłuba.
c) doświadczeń spawacza.
d) karty technologii spawania półautomatycznego.
9. Do wykonywania spoin w miejscach trudnodostępnych należy zastosować
a) dwutlenek węgla CO2.
b) drut spawalniczy.
c) elektrody zasadowe.
d) acetylen.
10. Elektroda wolframowa jest stosowana do spawania
a) metodą TIG.
b) automatycznego łukiem krytym.
c) gazowego.
d) półautomatycznego metodą MIG.
11. W celu otrzymania właściwej jakości grani spoiny należy zastosować
a) podkładki wyrównawcze.
b) podkładki spawalnicze.
c) klamry montażowe.
d) spawanie metodą odcinkowo-wsteczną.
12. Montaż usztywnień do podsekcji płaskiej powinien być wykonany z tolerancją
a) ą 2 mm.
b) ą 3 mm.
c) ą 4 mm.
d) ą 5 mm.
13. Do operacji transportu i obracania sekcji przy montażu na pochylni należy wykorzystać
a) dzwig pływający.
b) uchwyty transportowe.
c) platformę samojezdną.
d) podnośnik śrubowy.
14. Odchyłki prostopadłości usztywnień do płata blachy w procesie prefabrykacji należy
ustalić na podstawie
a) tolerancji wymiarów kadłuba na etapie prefabrykacji.
b) rysunku prefabrykacyjnego.
c) planu spawania kadłuba na montażu.
d) własnego doświadczenia.
15. W celu zminimalizowania deformacji kadłuba w procesie montażu należy
a) prace spawalnicze wykonywać zgodnie z planem spawania kadłuba na montażu.
b) prace spawalnicze wykonywać przy wykorzystaniu specjalnego oprzyrządowania.
c) spawać stosując wstępne naprężenie konstrukcji.
d) spawać kadłub na montażu przy wykorzystaniu doświadczenia pracownika.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
16. Do prostowania bezudarowego należy zastosować
a) prasę hydrauliczną.
b) siłowniki hydrauliczne.
c) palnik gazowy i młot.
d) palnik i wodę.
17. Montaż wzdłużników i denników do podsekcji dna wewnętrznego i między sobą powinien
być prowadzony
a) od płaszczyzny symetrii ku brzegom.
b) od brzegów do płaszczyzny symetrii.
c) od brzegów do płaszczyzny symetrii lub od płaszczyzny symetrii ku brzegom.
d) jednocześnie od brzegów do płaszczyzny symetrii i od pł. symetrii ku brzegom.
18. W przypadku porażenia prądem elektrycznym, przy utracie przytomności należy
w pierwszej kolejności
a) wykonać sztuczne oddychanie, odłączyć zródło prądu, wezwać pomoc medyczną,
powiadomić przełożonego.
b) odłączyć zródło prądu, wezwać pomoc medyczną, wykonać sztuczne oddychanie,
powiadomić przełożonego.
c) odłączyć zródło prądu, wykonać sztuczne oddychanie, wezwać pomoc medyczną,
powiadomić przełożonego.
d) powiadomić przełożonego, odłączyć zródło prądu, wykonać sztuczne oddychanie,
wezwać pomoc medyczną.
19. Przy pracach spawalniczych w przestrzeniach komory łańcucha kotwicznego należy
koniecznie stosować
a) klimatyzację.
b) instalację nawiewowo-wyciągową.
c) maskę gazową.
d) maskę przeciwpyłową.
20. Montaż wszystkich sekcji kadłuba powinien być przeprowadzany
a) zgodnie z ramową technologią prefabrykacji i montażu sekcji opracowywaną przez
biura projektowe stoczni.
b) na podstawie planu montażu kadłuba na pochylni.
c) według planu spawania kadłuba.
d) dowolnie według własnego doświadczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Wykonywanie prefabrykacji sekcji kadłuba
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
Test 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Wykonywanie prefabrykacji
sekcji kadłuba
Test składa się z 20 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 16, 18, 19, 20 są z poziomu podstawowego,
- zadania 8, 11, 13, 15, 17 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt.
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za uzyskanie co najmniej 9 punktów,
- dostateczny  za uzyskanie co najmniej 14 punktów,
- dobry  za uzyskanie co najmniej 16 punkty, w tym 3 punktów z zadań na poziomie
ponadpodstawowym,
- bardzo dobry  za uzyskanie co najmniej 19 punktów, w tym 4 punktów z zadań na
poziomie ponadpodstawowym.
Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. a, 3. d, 4. c, 5. a, 6. a, 7. c, 8. d, 9. d, 10. a, 11. c,
12. a, 13. d, 14. d, 15. d, 16. c, 17. a, 18. b, 19. c, 20. a.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Określić kolejność operacji w procesie
1 A P c
prefabrykacji wstępnej
Określić stanowiska produkcyjne na podstawie
2 A P a
stopni prefabrykacji
Określić stopień prefabrykacji do wykonywania
3 O P d
prac kadłubowych
Określić zapasy prefabrykacyjne i montażowe na
4 A P c
podstawie symboliki rysunkowej
Określić zasady odpalania zapasów
5 A P a
prefabrykacyjnych i montażowych
Dobrać metody i narzędzia do realizacji prac
6 A P a
traserskich
7 Dobrać metody do realizacji prac traserskich B P c
Dobrać metody spawania do warunków
8 C PP d
przestrzennych
Dobrać parametry spawania do prowadzonych
9 B P d
prac kadłubowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
Dobrać materiały spawalnicze do spawania
10 B P a
ręcznego
Zastosować odpowiednie metody i materiały
11 D PP c
spawalnicze do wykonywanych prac
Dobrać oprzyrządowanie do wykonywanych
12 B P a
prac spawalniczych
Dobrać materiały spawalnicze do spawania
13 C PP d
półautomatycznego i automatycznego
Dobrać materiały spawalnicze do spawania
14 C P d
półautomatycznego
Rozróżnić metodę montażu sekcji dna
15 C PP d
podwójnego
16 Rozróżnić deformacje technologiczne C P c
Określić sposoby zapobiegania deformacjom
17 D PP a
technologicznym
Rozróżnić operacje procesu technologicznego
18 C P b
prefabrykacji wstępnej
19 Rozróżnić metody montażu usztywnień B P c
Zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny
20 B P a
pracy podczas wykonywania pracy
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
5. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
6. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na
udzielanie odpowiedzi.
7. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
8. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
9. Sprawdz wyniki.
10. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu.
11. Opracuj wnioski do dalszego postępowania.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do każdego zadania dołączone są 4 możliwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawdziwa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. W przypadku odpowiedzi zbliżonych wybierz tę, która wydaje ci się najlepsza.
7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
8. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
9. Na rozwiązanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Operacja trasowania rozmieszczenia spoin sczepnych w procesie prefabrykacji wstępnej
powinna być
a) pierwszą operacją procesu.
b) ostatnią operacją procesu.
c) wykonana po operacji trasowania położenia usztywnień.
d) wykonana po spawaniu usztywnień.
2. Drogę przebiegu materiału przez stanowiska produkcyjne stoczni można określić na
podstawie
a) stopnia prefabrykacji.
b) numeru pozycji rysunkowej.
c) numeru grupy obróbczej.
d) planu montażowego sekcji.
3. Element kadłuba podlega procesowi montażu na pochylni gdy w stopniu prefabrykacji
pierwszą cyfrą jest
a) 0.
b) 1.
c) 2.
d) 3.
4. Symbol Z50 jest oznaczeniem
a) węzłówki zakładkowej o zagięciu 50 mm.
b) zapasu montażowego.
c) zapasu prefabrykacyjnego.
d) zrębnicy luku ładunkowego.
5. Zapas prefabrykacyjny może być odpalany
a) po uprzednich pomiarach przed montażem elementu do sekcji.
b) bezpośrednio po wykonaniu prefabrykacji.
c) w dowolnym etapie procesu technologicznego.
d) przed pomiarami kontrolnymi.
6. W procesie prefabrykacji wstępnej rozmieszczenie spoin sczepnych jest trasowane przy
wykorzystaniu
a) miary zwijanej, rysika, kredy i sznurka.
b) wysokościomierza traserskiego i płyty traserskiej.
c) metod numerycznych.
d) metod optycznych.
7. Na trasowanym elemencie nanosi się dodatkowo
a) oznaczenia metody spawania.
b) wymiary montażowe.
c) symbolikę traserską.
d) numer stopnia prefabrykacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
8. W procesie prefabrykacji wstępnej spoiny położone w miejscach trudnodostępnych są
wykonywane
a) metodą TIG.
b) automatycznie łukiem krytym pod topnikiem.
c) półautomatycznie metodą MAG.
d) ręcznie elektrodami otulonymi.
9. Parametry spawania na etapie prefabrykacji wstępnej dobierane są na podstawie
a) doświadczenia spawacza.
b) rysunku prefabrykacyjnego.
c) karty technologii spawania automatycznego.
d) karty technologii spawania półautomatycznego.
10. Do wykonywania spoin metodą MAG należy zastosować
a) dwutlenek węgla CO2.
b) elektrodę węglową.
c) elektrody zasadowe.
d) butlę z argonem.
11. Przy spawaniu ręcznym styków doczołowych bez użycia podkładek spawalniczych, należy
a) wykonać spoinę z drugiej strony bez dodatkowych zabiegów.
b) wykonać spoinę z drugiej strony po wycięciu grani szlifierką.
c) wykonać spoinę z drugiej strony po wypaleniu grani elektrodą węglową.
d) wykonać spoinę z drugiej strony po wypalaniu grani palnikiem acetylenowym.
12. Do wykonania styków doczołowych przy spawaniu ręcznym elektrodami otulonymi należy
zastosować
a) płytki wybiegowe.
b) podwyższone parametry spawania.
c) elektrodę wolframową.
d) drut spawalniczy.
13. Przy spawaniu automatycznym łukiem krytym pod topnikiem należy zastosować
a) dwutlenek węgla.
b) podkładki spawalnicze.
c) klamry montażowe.
d) topnik.
14. Mieszanka gazów osłonowych argonu i helu stosowana jest do spawania
a) ręcznego elektrodami otulonymi.
b) automatycznego łukiem krytym pod topnikiem.
c) automatycznego metodą MAG.
d) półautomatycznego metodą TIG.
15. Sekcje dna podwójnego są montowane
a) w pozycji pływania na DZ.
b) w pozycji dowolnej.
c) w pozycji odwróconej na DW wyłącznie.
d) w pierwszej fazie montażu na DW a po obróceniu na DZ.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
16. Deformacje technologiczne poszycia dna wewnętrznego można określić na podstawie
a) obserwacji wizualnych.
b) własnych doświadczeń.
c) pomiarów niwelacyjnych.
d) literatury technicznej.
17. W celu zmniejszenia zakresu deformacji technologicznych należy
a) wykonywać spawanie według własnego doświadczenia.
b) prowadzić prace spawalnicze zgodnie z zasadami spawania kadłuba.
c) usuwać deformacje tylko poprzez prostowanie udarowe.
d) stosować podgrzewanie kadłuba przed spawaniem.
18. Proces technologiczny prefabrykacji wstępnej powinien zawierać następujące operacje
a) wstępna obróbka blach i profili, trasowanie, montaż usztywnień, spawanie
usztywnień, prostowanie, pomiary końcowe.
b) palenie i cięcie elementów kadłuba, gięcie, trasowanie, spawanie, pomiary końcowe,
oczyszczenie spoin, prostowanie.
c) trasowanie, montaż usztywnień, prostowanie, spawanie, oczyszczenie spoin, pomiary
końcowe.
d) gięcie, trasowanie, cięcie, spawanie, pomiary końcowe, oczyszczenie spoin, spawanie,
montaż usztywnień.
19. Montaż wzdłużników i denników do podsekcji dna wewnętrznego i między sobą powinien
być prowadzony
a) od płaszczyzny symetrii ku brzegom.
b) od brzegów do płaszczyzny symetrii.
c) od brzegów do płaszczyzny symetrii lub od płaszczyzny symetrii ku brzegom.
d) jednocześnie od brzegów do płaszczyzny symetrii i od płaszczyzny symetrii ku
brzegom.
20. Przy wpadnięciu ciała obcego do oka w trakcie prowadzenia prac spawalniczych kadłuba
należy
a) natychmiast udać się do lekarza.
b) pracować do końca zmiany a potem udać się do lekarza.
c) nałożyć opatrunek osobiście i powiadomić kierownika.
d) założyć okulary ochronne i pracować dalej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Wykonywanie prefabrykacji sekcji kadłuba
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
7. LITERATURA
1. Doerffer J.: Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie,
Gdańsk 1969
2. Palasik L.: Monter kadłubowy, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1969
3. Praca zbiorowa: Poradnik inżyniera  spawalnictwo, Wydawnictwa Naukowo
-Techniczne, Warszawa 1983
4. Stoczniowa dokumentacja konstrukcyjno-technologiczna
5. Szarejko J., Roguski R.: Zarys budowy okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1974
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 03 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 05 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 03 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 02 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 06 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 03 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 04 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 01 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 06 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 02 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 04 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 05 n
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 05 u
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 05 n
monter kadlubow okretowychr1[02] z2 02 n
monter kadlubow okretowychr1[02] o1 01 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z2 01 u

więcej podobnych podstron