statystyka demografia lab4


Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
Treść zajęć:
- podstawy estymacji parametrycznej
- podstawy weryfikacji hipotez statystycznych (testy parametryczne i nieparametryczne)
test istotności średniej
test istotności dwóch średnich
test niezale\ności chi-kwadrat
1. Podstawy estymacji parametrycznej
Ćwiczenie M.2.3.
Jedną z miar wydajności pracy w pewnym du\ym Fast Foodzie na Mazowszu była liczba
obsłu\onych klientów w jednostce czasu. Przeprowadzono trzydziestominutową obserwację
25 sprzedawców (w godzinie szczytu), ustalając ilu klientów ka\dy z pracowników obsłu\ył.
Otrzymano następujące wyniki:
Liczba obsłu\onych klientów Liczba pracowników
7 1
8 2
9 5
10 7
11 6
12 3
13 1
Zakładając poziom ufności l - ą = 0,90 zbuduj przedział ufności pokrywający średnią liczbę
obsługiwanych w ciągu pół godziny klientów w tej restauracji. Oceń precyzję dokonanego
szacunku.
RozwiÄ…zanie
Skorzystaj ze wzoru na przedział ufności dla średniej przy nieznanym odchyleniu
standardowym populacji i małej próbie, tzn. ze wzoru:
^ ^
Å„Å‚ üÅ‚
- -
S S
PôÅ‚X - tÄ… X < M < X + tÄ… X ôÅ‚ = 1-Ä…
òÅ‚ żł
N N
ôÅ‚ ôÅ‚
ół þÅ‚
gdzie:
M - określa średnią arytmetyczną populacji,
-
X - oznacza średnią obliczoną na podstawie próby,
-
S - oznacza odchylenie standardowe z próby,
X
tą - określa wartość zmiennej losowej rozkładu t-Studenta dla zadanego współczynnika
ufności 1 - ą i N  1 stopni swobody,
N - oznacza liczebność badanej próby.
- ^
X oraz S oblicz ze wzorów dla tych wartości dla szeregu rozdzielczego punktowego, tj.
X
ze wzorów:
1
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
n
- n -
-
1 1
S = - x)2 ni
X = ni X
"(xi
"xi
N -1
i=1
N
i=1
gdzie:
xi  oznaczają kolejne wartości cechy X,
ni  to liczebności zbiorowości o cesze xi.
Natomiast błąd względny szacunku oblicz ze wzoru:
^
-
tÄ… S
X
B(x) = 100%
-
x N
1. Otwórz skoroszyt ĆwiczenieM_2_3.xls.
2. Wykonaj obliczenia pomocnicze potrzebne do wyznaczenia średniej i odchylenia
standardowego z próby.
Do komórek od C4 do F4 wpisz kolejno =A4*B4 =A4-$C$12 =D4^2 =E4*B4
Następnie przekopiuj (odpowiednio) zawartość tych komórek do odpowiedniego obszaru.
Na koniec do komórek C11 i F11 wpisz =SUMA(C4:C10) oraz =SUMA(F4:F10)
3. Oblicz średnią i odchylenie standardowe.
Do komórek C12 i F13 wpisz następujące formuły =C11/B11 oraz
=PIERWIASTEK(1/(B11-1)*F11)
4. Oblicz wartość zmiennej losowej rozkładu t-Studenta dla współczynnika ufności 1 - ą
i N  1 = 24 stopni swobody.
Do komórki G20 wpisz =ROZKAAD.T.ODW(1-G19;G16-1)
5. Oblicz końce przedziału ufności.
Do komórek E22 i G22 wpisz kolejno =G17-G20*G18/PIERWIASTEK(G16),
=G17+G20*G18/PIERWIASTEK(G16)
6. Oblicz błąd względny szacunku.
Do komórki F24 wpisz =G20*G18/(G17*PIERWIASTEK(G16)) i zastosuj dla niej zapis
procentowy.
Ćwiczenie M.2.8.
W próbie 140-elementowej zaobserwowano frakcję o określonej wartości na poziomie p =
0,29. Przy zało\onym poziomie ufności l - ą = 0,90 ustal, jaka powinna być liczebność próby,
aby maksymalny błąd szacunku frakcji elementów wyniósł kolejno 4% i 2%.
2
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
RozwiÄ…zanie
Obliczenia wykonaj na podstawie następującego wzoru:
p (1- p)
2
N = ZÄ… 2
d
gdzie:
p - oznacza wskaznik struktury (frakcję) z próby,
Zą - to wartość standaryzowanej zmiennej losowej rozkładu normalnego dla zadanego
współczynnika ufności 1 - ą ,
d - oznacza maksymalny (zakładany) błąd szacunku wskaznika struktury.
1. Otwórz skoroszyt ĆwiczenieM_2_8.xls.
2. Oblicz liczebność próby przy zało\onym współczynniku ufności l - ą = 0,90 znanej frakcji
elementów z próby p = 0,29 oraz zadanej precyzji d= 4%.
Do komórki H7 wpisz liczbę 4. Następnie do komórki H9 wpisz formułę
=ZAOKR.W.GÓR(H4^2*H3*(1-H3)/H7^2;1)
3. Oblicz liczebność próby przy zało\onym współczynniku ufności 1 - ą = 0,90 znanej frakcji
elementów z próby p = 0,29 oraz zadanej precyzji d = 2%.
Do komórki H7 wpisz liczbę 2.
2. Weryfikacja hipotez statystycznych
Hipotezy statystyczne są rodzajem badań, na podstawie których uzyskujemy informacje
o charakterze badanej zbiorowości. Testy dotyczyć mogą:
" parametrów rozkładu (średnie, odchylenia standardowe)  wtedy stosujemy najczęściej
testy parametryczne,
" lub jego postaci (porównujemy pewne cechy rozkładu, które nie są parametrami jak np.
kształt rozkładu)  najczęściej stosujemy wtedy testy nieparametryczne.
W obu przypadkach z decyzją o przyjęciu bądz odrzuceniu hipotezy wią\e się ryzyko
popełnienia błędu. Błąd polegający na odrzuceniu hipotezy, która w rzeczywistości była
prawdziwa nazywamy błędem pierwszego rodzaju, zaś przyjęcie za prawdziwą hipotezy
fałszywej nazywamy błędem drugiego rodzaju. Ryzyko popełnienia tych błędów mo\na
jednak z góry określić.
Test istotności średniej
Najczęściej stawiana hipoteza parametryczna dotyczy wartości średniej. Wybór określonego
testu zale\y od poczynionych zało\eń co do postaci rozkładu badanej cechy w populacji,
liczebności próby oraz od znajomości bądz nieznajomości odchylenia standardowego.
" Hipoteza zerowa (H0)zakłada, \e nieznana średnia jest równa średniej hipotetycznej.
" Hipoteza alternatywna (H1)jest zaprzeczeniem hipotezy zerowej.
" Sprawdzianem hipotezy jest statystyka testowa, będąca funkcją wyników próby testowej.
3
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
Je\eli populacja ma rozkład normalny o nieznanej średniej i znanym odchyleniu
standardowym N(m, Ã ), natomiast liczebność próby jest dowolna to statystyka ma postać:
-
X - m0
Z = N
Ã
gdzie:
m0 - oznacza wartość hipotetyczną średniej,
-
X - oznacza średnią z próby,
à - określa odchylenie standardowe populacji,
N  to liczebność próby.
Je\eli H0: m = m0 jest prawdziwa, to średnia arytmetyczna obliczona z próby nie powinna się
istotnie ró\nić od hipotetycznej wartości m0. Innymi słowy, wartość bezwzględna statystyki Z
nie powinna przyjmować du\ych wartości, a dokładniej rzecz ujmując nie powinna
przekraczać wartości krytycznej zą , odczytanej z tablic rozkładu normalnego N(0,1) przy
ustalonym poziomie istotności ą w taki sposób aby zachodziło:
P(Z e" zÄ… )= Ä…
Wartości zmiennej Z spełniające nierówność: Z e" zą tworzą dwustronny obszar krytyczny
testu. Stosowanie testu istotności z tak zbudowanym obszarem krytycznym sprowadza się do
obliczenia z wyników konkretnej próby losowej wartości statystyki z i sprawdzenia czy
znajduje siÄ™ ona w obszarze krytycznym czy te\ nie.
Je\eli z e" zą to hipotezę H0 odrzucamy gdy\ ró\nica między średnią z próby a wartością
hipotetycznÄ… jest zbyt du\a (jest statystycznie istotna).
Je\eli z < zÄ… to stwierdzamy, \e nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej przy
poziomie istotności ą .
Je\eli hipoteza alternatywna ma postać:
" m = m0 mamy do czynienia z obustronnym obszarem krytycznym
" m < m0 mamy do czynienia z lewostronnym obszarem krytycznym
" m > m0 mamy do czynienia z prawostronnym obszarem krytycznym
Lewostronny obszar krytyczny tworzą wartości zmiennej Z spełniające nierówność Z d" zą ,
gdzie zą odczytujemy z tablic rozkładu normalnego N(0,1) tak aby zachodziło P(Z d" zą ) = ą
Prawostronny obszar krytyczny tworzą wartości zmiennej Z spełniające nierówność Z e" zą ,
gdzie zą odczytujemy z tablic rozkładu normalnego N(0,1) tak aby zachodziło P(Z e" zą ) = ą
4
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
Ćwiczenie M.3.1.
W pewnej cementowni w Wielkopolsce przeprowadzono kontrolÄ™ przestrzegania procedury
pakowania cementu do worków. Zwa\ono 100 worków i uzyskano średnią ich wagę 49,6 kg.
Norma zakładała, \e w ka\dym worku ma być 50 kg cementu. Z poprzednich badań wiadomo,
\e rozkład wagi produkowanego cementu jest normalny o odchyleniu standardowym à = 0,3.
Na poziomie istotności ą = 0,01 zweryfikuj hipotezę, \e procedura pakowania nie przebiega
prawidłowo.
RozwiÄ…zanie
Przyjmij następujące zało\enia (wynikające z treści ćwiczenia):
" hipoteza zerowa H0: M = 50
" hipoteza alternatywna H1: M<50
Skorzystaj ze wzoru na wartość statystyki z próby:
-
X - m0
Z = N
Ã
gdzie:
m0 - oznacza wartość hipotetyczną średniej,
-
X - oznacza średnią z próby,
à - określa odchylenie standardowe populacji,
N  to liczebność próby.
Lewostronny obszar krytyczny wyznacz z zale\ności:
Z d" zÄ…
gdzie:
zą - oznacza wartość standaryzowanej zmiennej losowej rozkładu normalnego dla zadanego
poziomu istotności ą .
1. Otwórz skoroszyt ĆwiczenieM_3_1.xls.
2. Oblicz wartość statystyki Z z próby.
Do komórki H9 wpisz =(H3-50)/H4*PIERWIASTEK(H2)
3. Oblicz zą przy zało\onym poziomie istotności ą = 0,01.
Do komórki H10 wpisz formułę = -ROZKAAD.NORMALNY.S.ODW(1-H5)
Wartość statystyki Z z próby mieści się w obszarze krytycznym, hipotezę zerową nale\y
odrzucić, natomiast przyjąć hipotezę alternatywną.
5
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
W sytuacji gdy rozkład populacji jest dowolny o nieznanej średniej i nieznanym odchyleniu
standardowym zaś liczebność próby jest n> 30 statystyka ma postać:
-
X - m0
t = N
S
Poniewa\ odchylenie standardowe (Ã ) nie jest znane to mo\na je zastÄ…pić odchyleniem
standardowym z próby (S). Wartość statystyki, którą obliczymy korzystając z powy\szego
wzoru, oznaczamy jako z. Następnie porównujemy ją z wartością krytyczną testu zą , którą
mo\emy odczytać z tablic standaryzowanego rozkładu normalnego, uwzględniając poziom
istotności ą. Decyzję o odrzuceniu H0 podejmujemy, je\eli wartość statystyki znajduje się w
obszarze krytycznym. Je\eli natomiast wartość ta znajdzie się poza obszarem krytycznym, nie
ma wtedy podstaw do odrzucenia H0.
Dl prób małych (liczebność próby jest n < 30), statystyka ma postać:
- -
X - m0 X - m0
t = N -1 = N
S
\
Przy zało\eniu prawdziwości H0 statystyka testowa ma rozkład Studenta o n-1 stopniach
swobody. Wartość statystyki, którą obliczymy korzystając z powy\szego wzoru, oznaczamy
jako t. Następnie porównujemy ją z wartością krytyczną testu tą, którą odczytujemy z tablic
rozkładu t-Studenta przy zało\onym poziomie istotności ą oraz liczbie stopni swobody n-1.
Decyzję o odrzuceniu H0 podejmujemy, je\eli wartość statystyki znajduje się w obszarze
krytycznym. Je\eli natomiast wartość ta znajdzie się poza obszarem krytycznym, nie ma
wtedy podstaw do odrzucenia H0.
Przykład
Plony \yta w gospodarstwach indywidualnych pewnego województwa mają rozkład normalny
o nieznanych parametrach. Przypuszcza się, \e plony są rzędu 30q/ha. Czy przypuszczenie to
jest słuszne, je\eli przy zało\onej próbie zło\onej z losowo wybranych gospodarstw
otrzymano średnią 28 q/ha z odchyleniem 4q/ha? Zakładamy poziom istotności 0,05.
Najpierw musimy sformułować hipotezę zerową. H0 m = 30
I hipotezę alternatywną, która mo\e mieć postać H1 m `" 30 lub H1 m < 30
Poniewa\ populacja ma rozkład normalny z nieznanymi parametrami do weryfikacji hipotezy
posłu\ymy się wzorem
-
X - m0 28 - 30
t = N -1 = 25 = -2,5
S 4
Odczytana z tablic rozkładu Studenta wartość krytyczna tą dla poziomu istotności 0,05 i 25
stopni swobody wynosi:
a) dla dwustronnego obszaru krytycznego (tzn. gdy H1 m `" 30) t0,05;25 = 2,060
poniewa\ t = 2,5 > tą = 2,06 to hipotezę H0 nale\y odrzucić. Średni plon \yta z próby ró\ni
się istotnie od 30q/ha. Ró\nica ta nie jest spowodowana przypadkiem i jest statystycznie istotna.
6
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
b) Dla jednostronnego obszaru krytycznego (lewo lub prawostronnego) przy odczytaniu
wartości tą z tablic rozkładu Studenta nale\y podwoić poziom istotności (wynika to z
konstrukcji tablic). W naszym przykładzie: H1 m < 30 odczytujemy z tablic wartość t
dla 2Ä… = 2*0,05 =0,1 i 25 stopni swobody. t0,1;25 = -1,708
W tym przypadku równie\ odrzucamy hipotezę zerową poniewa\ obliczona wartość
testu t (-2,5) znalazła się w lewostronnym obszarze krytycznym, który w tym
przypadku obejmuje przedział (-"m -1,708)
Ćwiczenie M.3.2.
Jedną z miar wydajności pracy w pewnym du\ym Fast Foodzie na Mazowszu była liczba
obsłu\onych klientów w jednostce czasu. Przeprowadzono trzydziestominutową obserwację 25
sprzedawców, ustalając, ilu klientów ka\dy z tych pracowników obsłu\ył. Otrzymano średnią
liczbę obsłu\onych klientów wynoszącą 10,1 osoby oraz odchylenie standardowe równe 1,4
osoby. Zakładając, \e rozkład obsługiwanych klientów jest normalny, zweryfikuj hipotezę, \e
średnia liczba obsługiwanych klientów (w okresie największego nasilenia ruchu) w tej
restauracji wynosi 10 osób na 30 minut, przyjmując poziom istotności ą = 0,03.
RozwiÄ…zanie
Przyjmij następujące zało\enia:
" hipoteza zerowa H0: M = 10
" hipoteza alternatywna H1: M<>10
Skorzystaj ze wzoru na wartość statystyki próby:
-
X - M
0
t = N
^
Sx
gdzie:
M - oznacza wartość hipotetyczną średniej,
0
-
X - oznacza średnią z próby,
^
S - to odchylenie standardowe z próby,
x
N - oznacza liczebność próby.
Dwustronny obszar krytyczny wyznacz z zale\ności:
| t | > tÄ…
gdzie:
tą - oznacza wartość zmiennej losowej rozkładu t-Studenta dla zadanego poziomu istotności
Ä… i N  1 stopni swobody.
7
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
RozwiÄ…zanie
1. Otwórz skoroszyt ĆwiczenieM_3_2.xls.
2. Oblicz wartość statystyki t z próby.
Do komórki H9 wpisz =(H3-10)/H4*PIERWIASTEK(H2)
3. Oblicz tą przy zało\onym poziomie istotności ą = 0,03.
Do komórki F10 wpisz =ROZKAAD.T.ODW(H5;H2-1) natomiast do komórki H10 wpisz
= -ROZKAAD.T.ODW(H5;H2-1)
Testy istotności dla dwóch wartości oczekiwanych
Niejednokrotnie zachodzi konieczność porównania dwóch średnich m1 i m2 w dwóch
populacjach (np. porównanie starej i nowej technologii produkcji wyrobów, porównanie
populacji zdrowych z populacją chorych). Weryfikuje się wówczas hipotezę H0 m1 = m2
wobec odpowiedniej hipotezy alternatywnej H1.
Ćwiczenie M.3.3.
Przeprowadzono badanie statystyczne, w którym ustalono długość \ycia 121 mę\czyzn i 124
kobiet pochowanych na cmentarzu w jednym z miast na Pomorzu w ostatnim roku. Zakładając,
\e rozkład długości \ycia zarówno kobiet, jak i mę\czyzn jest normalny, zweryfikuj na poziomie
istotności ą = 0,01 hipotezę, \e średnia długość \ycia wszystkich mę\czyzn (M1) i kobiet (M2)
pochowanych na tym cmentarzu nie ró\nią się istotnie. Za hipotezę alternatywną przyjmij
zało\enie, \e długość \ycia mę\czyzn jest krótsza.
RozwiÄ…zanie
Zadanie rozwią\ dwoma sposobami. Najpierw korzystając z dostępnych funkcji
statystycznych, a następnie wykorzystując narzędzie Analizy danych: Test t.
Przyjmij następujące zało\enia:
" hipoteza zerowa H0: M1 = M2
" hipoteza alternatywna H1: M1 < M2
Skorzystaj ze wzoru na wartość statystyki z próby:
- -
x x
1- 2
Z =
2 2
Sx Sx
1 2
+
n1 n2
8
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
gdzie:
- -
x , x - oznaczają średnie z próby odpowiednio pierwszej i drugiej,
1 2
2 2
Sx1, Sx2 - oznaczają wariancje z prób,
n1,n2 - to liczebności prób.
Jednostronny obszar krytyczny wyznacz z zale\ności:
| Z | > zÄ…
gdzie:
zą - oznacza wartość zmiennej losowej standaryzowanego rozkładu normalnego dla
zadanego poziomu istotności ą .
1. Otwórz skoroszyt ĆwiczenieM_3_3.xls.
2. Oblicz średnie z obu prób.
Do komórek I5 oraz I6 wpisz odpowiednio =ŚREDNIA(A3:A123) oraz
=ÅšREDNIA(B3:B126)
3. Oblicz wariancję z prób.
Do komórek I7 oraz I8 wpisz kolejno =WARIANCJA(A3:A123) oraz
=WARIANCJA(B3:B126)
4. Oblicz wartość statystyki Z z próby.
Do komórki I13 wpisz =(I5-I6)/PIERWIASTEK(I7/I3+I8/I4)
5. Oblicz zą przy zało\onym poziomie istotności ą = 0,01.
Do komórki I14 wpisz =ROZKAAD.NORMALNY.S.ODW(I9)
6. Oblicz wartość statystyki Z z próby oraz wartość krytyczną zą stosując Test t Analizy
danych Excela.
Z paska narzędzi wybierz polecenie Analiza danych i wybierz Test t: z dwiema próbami
zakładający nierówne wariancje.
Następnie wprowadz wartości odpowiednich pól:
Zakres zmiennej 1: $A$3:$A$123
Zakres zmiennej 2: $B$3:$B$126
Ró\nica średnich wg hipotezy: 0
Alfa: 0,01
9
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
Ç
Ç2)
Ç
3. Test niezale\noÅ›ci chi-kwadrat (Test Ç
Funkcja TEST.CHI zwraca wartość rozkÅ‚adu chi-kwadrat (Ç2) statystyki i wÅ‚aÅ›ciwych stopni
swobody. Test Ç2 mo\na stosować do sprawdzania, czy eksperyment zweryfikowaÅ‚
przewidywane rezultaty. Test chi-kwadrat umo\liwia porównanie obserwowanych
i oczekiwanych częstości w ka\dej kategorii wyznaczonej przez badaną zmienną, pozwala
sprawdzić czy wszystkie kategorie zawierają wartości w tych samych proporcjach, albo czy
ka\da z kategorii zawiera wartości w proporcjach określonych przez u\ytkownika.
TEST.CHI(zakres_rzeczywisty; zakres_przewidywany)
Zakres_rzeczywisty to zakres danych zawierający wartości obserwowane, które nale\y
porównać z wartościami przewidywanymi.
Zakres_przewidywany to zakres danych zawierający współczynnik iloczynu sum
wierszy i sum kolumn do sumy końcowej.
Przykład
Do badania wybrano 500 mieszkańców Rzeszowa, których poproszono o określenie, jakiego
typu programy rozrywkowe oglÄ…dajÄ… w TV - kabarety czy relacje z festiwali. Poni\sza tabela
przedstawia wyniki odpowiedzi respondentów. Sprawdz, czy rodzaj oglądanych programów
rozrywkowych i płeć respondenta są niezale\ne, przyjmując poziom istotności ą= 0,05.
Poziom istotności jest to wielkość błędu jaką dopuszczamy w badaniu. Poziom istotności 0,05 oznacza, \e
maksymalny poziom pomyłki jaki jesteśmy w stanie zaakceptować to 5%. Oczywiście im lepiej model wyjaśnia
dane zjawisko tym mniejszy błąd mu towarzyszy.
W naszym przykładzie mamy sprawdzić czy rodzaj oglądanych programów rozrywkowych
i płeć respondenta są niezale\ne czyli czy istnieje związek między płcią a oglądanymi
programami w telewizji.
OglÄ…dane programy
Płeć
Kabarety Festiwale
MÄ™\czyzna 30 80
Kobieta 170 220
Najpierw policzmy sumy kolumn i wierszy. Oraz
sumÄ™ wszystkich odpowiedzi. Wykorzystamy do
tego autosumowanie kolumn i wierszy.
OglÄ…dane programy
Płeć RAZEM
Kabarety Festiwale
MÄ™\czyzna 30 80 110
Kobieta 170 220 390
RAZEM 200 300 500
Następnie nale\y policzyć wartości teoretyczne.
10
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
Tabelę wartości teoretycznych tworzymy w następujący sposób:
Wartość teoretyczna dla mę\czyzn oglądających kabaret stanowi: iloczyn sumy po wierszu
i po kolumnie podzielony przez sumÄ™ wszystkich odpowiedzi.
Przy konstruowaniu formuły zablokuj odpowiednie wiersze i kolumny, następnie przeciągnij
formułę na pozostałe komórki.
Mając zbudowane tablice wartości rzeczywistych i teoretycznych przystępujemy do
obliczenia testu chi.
W wolnej komórce skorzystaj z funkcji TEST.CHI(). Funkcja znajduje się w grupie funkcji
statystycznych.
Zwrócona przez test wartość błędu wynosi 0,00203.
Wartość ta (0,00203)jest mniejsza od przyjętego poziomu błędu (0,05) co oznacza, \e płeć
i rodzaj oglądanych programów nie są od siebie niezale\ne, czyli istnieje związek między
płcią a oglądanymi programami w telewizji.
Ćwiczenie M.3.10.
W celu zbadania istnienia związku miedzy wykształceniem (W) a zarobkami (Z) wylosowano
950 osób. Uzyskano następujące dane:
Wykształcenie
podstawowe średnie wy\sze Ponad wy\sze
(W1) (W2) (W3) (W4)
Mniej ni\ 500 (Z1) 21 41 93 47
500-999 (Z2) 33 37 35 53
zarobki 1000-1499 (Z3 45 75 27 43
1500-1999 (Z4) 30 48 50 55
2000 i więcej (Z5) 71 47 49 50
Zbadaj czy istnieje zale\ność miedzy wykształceniem i zarobkami? Wykorzystaj do obliczeń
funkcjÄ™ TEST.CHI().
11
Wy\sza Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Statystyka  laboratorium IV
Literatura, z której pochodzi powy\szy materiał:
Andrzej Obecny - Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. Ćwiczenia praktyczne,
Wydawnictwo Helion 2002
Andrzej Obecny - Statystyka matematyczna w Excelu dla szkół. Ćwiczenia praktyczne,
Wydawnictwo Helion 2003
Stanisława Ostasiewicz, Zofia Rusnak, Urszula Siedlecka - Statystyka. Elementy teorii
i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu
1999
12


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Historia I r II stopnia Gr 1 Statystyka z demografiÄ historycznÄ wykĹ ad 2012 13
Statystyka z demografiÄ… w 6
Statystyka z demografiÄ… w 7
STATYSTYKA I DEMOGRAFIA cz 2
Statystyka z demografiÄ… w4
statystyka lab4
Analiza zależności dwóch cech statystycznych ilościowych
Lab4 1 R4 lab41
1 wprowadzenie do statystyki statystyka opisowa
Sozański Statystyczne miary zmienności a kwantyfikacja nierówności społecznej
kratky slovnik demografickych pojmov
statystyka w matlabie
Teoria Definicje Statystyka
Tablice statystyczne wartości krytyczne współczynnika korelacji Pearsona
lab4 spr

więcej podobnych podstron