sterownik świateł samochodowych


M I N I P R O J E K T Y
Sterownik świateł samochodowych  follow home
Dawniej, w bardziej bez- Z wyjścia układu IC2 jest
Prezentowane
piecznych czasach, mogliśmy wysterowywana bazatranzys-
w artykule urządzenie
wysiąśĘz samochodu pozosta- tora T1 włączającego przeka-
pełni dwie, moim
wiając kluczyk w stacyjce, nik RL1 wyposałony w dwie
zadaniem dośĘ
a tymsamym mając przezcały pary stykw przełącza-
ułyteczne funkcje.
czas włączone światła oświet- nych. Zastosowanie ta-
lające nam drogi ułatwiające kiego właśnie przekani-
Rozpatrzmy bowiem
otwarcie bramy lub garału. ka umołliwia zasilanie
nastpującą sytuacj:
Jednakobecniepoziombezpie- świateł,ktrychobwodysą
podjełdłamy w nocy
czestwa spadł tak bardzo, łe w instalacji samochodowej
samochodem pod drzwi
na porządku dziennymzdarza- oddzielone, np. świateł kie-
naszego garału lub
ją si porwania samochodw runkowskazw.
pozostawionych z kluczykiem ZwrĘmy teraz uwag na
bram, ktrą musimy
w stacyjce, nawet na krtko. układ wyzwalania przerzutni-
otworzyĘ.
A zatem stacyjk musimy wy- ka monostabilnego IC2, zbu-
łączyĘi manipulowaĘ przyza- dowany na dwch bramkach
WYKAZ ELEMENTÓW
mkach niekiedy w całkowitej NAND z histerezą: IC1B wstrząsy, wy-
ciemności. Zadaniem propo- i IC1A. Jełeli stacyjka jest sokiei niskietempe-
Rezystory
nowanego układujestautoma- włączona,to na wejściubram- ratury oraz wpływ agresyw-
PR1: potencjometr
tyczne włączanie świateł sa- ki IC1B wymuszony jest stan nych środkw chemicznych.
montażowy miniaturowy
mochodu po wyłączeniu sta- wysoki. Po wyłączeniustacyj- Dlatego teł lutowanie naleły
220k&!
cyjki i pozostawienie ich ki rezystor R5 zostaje przez wykonaĘ szczeglnie staran-
R1: 1k&!
w tymstanie przez pewien,re- odbiorniki energii instalacji nie, a podstawek pod układy
R2, R4, R5: 120k&!
gulowanyczas. A zatemzasto- samochodowej praktycznie scalone lepiej nie stosowaĘ.
R3: 330k&!
sowanietegoprostegourządze- zwarty do masy i napicie na Po zmontowaniu i sprawdze-
Kondensatory
nia zwiksza komfort posługi- wejściu bramki IC1B obniła niu płytki, nalełyją koniecz-
C1: 100F/16V
wania si pojazdem, a jedno- si, z pewnym opnieniem nie pokryĘ warstwą lakieru
C2, C5: 100nF
cześnie w pewnymstopniuza- zalełnym od pojemności kon- elektroizolacyjnego, najlepiej
C3: 10nF
bezpiecza go przed kradziełą. densatora C4. Po krtkiej poliuretanowego.
C4: 10F/16V
chwili na wyjściu IC1B poja- Zamontowanie wykonane-
Półprzewodniki Opis działania wiasistan wysoki,a w kon- go układu w samochodzietak-
Schemat elektryczny do- sekwencji na wyjściu bramki łe nie powinno okazaĘ si
D1: 1N4148
datkowego włącznika oświet- IC1A wygenerowany zostaje trudne. Musimy jedynie pa-
IC1: 4093
lenia pokazano na rys. 1. krtkiimpuls ujemny, włącza- mitaĘ o stosowaniu przewo-
IC2: NE555
Głwnym elementem układu jący przerzutnik IC2. dw o odpowiedniejśrednicy
T1: BC548
jest popularna kostka typu Montał i uruchomienie i wytrzymałości mechanicz-
Różne
NE555-IC2, ktrejzadaniem Na rys. 2 pokazano roz- nej, najlepiejtzw. olejoodpor-
CON1: ARK2
jest generowanie impulsu mieszczenie elementw na nych, uływanych zwykle
CON2: ARK3
o czasie trwania określonym płytce drukowanej, ktra zo- w samochodowych instala-
RL1: przekaznik RM-82
pojemnością C1 i wartością stała wykonana na laminacie cjach elektrycznych. Przewd
połączonych rezystancji PR1 jednostronnym. Montał wy- łączący nasz układz punktem
Płytka drukowana wraz z kom-
i R2. Z wartościami elemen- konamy w sposb nie odbie- instalacji samochodowej,
pletemelementwjest dostpna
tw,takimijak naschemacie, gający od sposobu montału w ktrym napicie wystpuje
w AVT- oznaczenie AVT-1292.
czas trwania tego impulsu innych urządzeelektronicz- nawet po wyłączeniustacyjki,
wynosi od 30 sekund do ok. nych. Musimy jednak pami- powinien mieĘ przekrj co
Wzorypłytekdrukowanych wfor-
1 minuty i mołe byĘ łatwo taĘ,łebudowany układ prze- najmniej 2,5mm2, podobnie
maciePDFsądostpne wInterne-
cie podadresem: http://www.ep.- zmieniony przez dobr innej znaczony jest do pracy w ek- jak przewody zasilające dołą-
com.pl/pcb.html oraz na płycie wartości pojemności konden- stremalnie ciłkich warun- czone do układu światła.
CD-EP12/2000 w katalogu PCB. satora C1. kach, narałony na silne Za pomocą potencjometru
montałowego PR1 mołemy
ustawiĘ długośĘ impulsu ge-
nerowanego przez IC2, a tym
samymczas przezjakiświatła
mają pozostawaĘ włączone.
TJ
Rys. 1. Rys. 2.
Elektronika Praktyczna 11/2000
76


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sterownik swiatel samochodowych follow home
Sterownik swiatel samochodowych follow home
inteligentny sterownik oswietlenia w samochodzie
zimowy włącznik świateł samochodowych
Sterownik swiatel do dyskoteki
Sterownik oswietlenia kabiny samochodu
samochodowy alarm ze zdalnym sterowaniem 2
sterownik lampki do kabiny samochodu
samochodowy alarm ze zdalnym sterowaniem, część 1
Elektrotechnika i elektronika samochodowa Walusiak
07 Charakteryzowanie budowy pojazdów samochodowych
swiateczne
automatyka i sterowanie wyklad
Automatyczna Ładowarka Akumulatorów Samochodowych

więcej podobnych podstron