JAK ORGANIZACJE POZARZADOWE CHRONIA PRAWA CZLOWIEKA


IV. Prawa człowieka 1
4. JAK ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
CHRONIĄ PRAWA CZŁOWIEKA?
W większoSci państw obok instytucji rządowych istnieją organizacje pozarządowe, odgrywające szcze-
gólną rolę w funkcjonowaniu społeczeństwa obywatelskiego (organizacje kulturalne, oSwiatowe, sto-
warzyszenia broniące praw mniejszoSci). Podczas realizacji tematu uczniowie dowiedzą się, jak pracują
pozarządowe organizacje zajmujące się ochroną praw i wolnoSci człowieka, czy mogą one skutecznie
przeciwstawiać się łamaniu praw człowieka oraz jakie są zasady, cele i metody ich działania.
CELE
PoproS o przeczytanie tekstu  Co mogą orga-
nizacje pozarządowe? . Po przeczytaniu uczniowie
Po zajęciach uczniowie powinni umieć:
powinni mieć czas na zgłaszanie wątpliwoSci i zada-
 okreSlić zasady, na których opierają
wanie pytań. Następnie poproS o odpowiedzi na py-
swoje działania organizacje pozarzą-
tania poprzedzające tekst. Zwróć uwagę na polskie
dowe zajmujące się obroną praw człowieka;
organizacje pozarządowe działające na rzecz praw
 podać ich główne cele i metody działania;
człowieka. Dobrym pomysłem jest oczywiScie zapro-
 wykorzystać tę wiedzę do opracowania minipro-
szenie na lekcję działacza jednej z tych organizacji.
jektu organizacji mającej występować w obronie
3. PodkreSl raz jeszcze, że większoSć organizacji poza-
praw człowieka;
rządowych to po prostu małe grupy ludzi zajmujące
 odróżniać organizacje pozarządowe od instytu-
się często jednym wybranym problemem w swoim
cji państwowych zajmujących się ochroną praw
najbliższym otoczeniu (osiedlu, wiosce, miasteczku,
człowieka.
gminie). Podaj 2 3 przykłady. PoproS, żeby uczniowie
podali inne (jeSli je znają) albo wymienili problemy
METODY PRACY
występujące w ich osiedlu, gminie, mieScie, którymi
mogłyby zająć się takie organizacje. W wykonaniu
" praca wgrupach
polecenia pomoże spis polskich organizacji pozarzą-
" gra symulacyjna
dowych działających na rzecz praw człowieka.
" projekt uczniowski
4. Podziel uczniów na 4-, 5-osobowe grupy. Każdy
zespół ma za zadanie  założyć (czyli wymySlić) or-
RRODKI DYDAKTYCZNE
ganizację pozarządową zajmującą się ochroną praw
człowieka. Uczniowie powinni stworzyć nazwę orga-
" arkusze papieru, flamastry
nizacji, okreSlić jej cele, zasady działania oraz podać
kilka metod, którymi będą się posługiwali. Sprawdx,
czy polecenie zostało dobrze zrozumiane. Gdy ze-
JAK PRZEPROWADZIĆ ZAJĘCIA?
społy będą gotowe, wybrani do tego celu sekretarze
WPROWADZENIE
zaprezentują wyniki pracy. Zwróć szczególną uwagę
1. PoproS, aby uczniowie przypomnieli so- na to, czy uczniowie odróżniają od siebie zasady, cele
bie doniesienia Amnesty International za- i metody działania oraz czy organizacja, którą  po-
mieszczone w poprzedniej lekcji i zastanowili się, kto
wołali , jest rzeczywiScie organizacją pozarządową.
 w tych krajach i poza nimi, może stanąć w obronie
5. Po wspólnym skorygowaniu ewentualnych błędów
pokrzywdzonych. Jakie formy protestu są możliwe?
w projektach możesz zaproponować zorganizowa-
Przykłady wypisz na tablicy.
nie  kongresu nowych organizacji na rzecz obrony
praw człowieka. Zespoły przygotowują ulotki infor-
ROZWINIĘCIE
macyjne na temat  swojej organizacji, opracowują
2. PoproS uczniów, by wymienili instytucje pań- jej symbol lub znak graficzny oraz wybierają delega-
stwowe, które działają na rzecz ochrony praw czło- tów na kongres. Następnie delegaci siadają przy usta-
wieka (sądy powszechne, rzecznik praw obywatel- wionych na Srodku sali stolikach, prezentują ulotki
skich). WyjaSnij, że na zajęciach poznają inne in- i odpowiadają na pytania pozostałych uczniów, któ-
stytucje chroniące prawa człowieka, potrzebne we rzy odgrywają rolę dziennikarzy.
wszystkich krajach, ale zwłaszcza tam, gdzie instytu- 6. PoproS uczniów, by na podstawie rysunku
cje państwowe nie tylko nie chronią praw obywateli, z ulotki stowarzyszenia  Nigdy więcej domySlili
ale wręcz je łamią. się, jakie cele stawia sobie ta organizacja poza-
Scenariusze lekcji KOSS
wersja rozszerzona  częSć I
2 IV. Prawa człowieka
rządowa. Jakie mogą być metody jej działania?  Czy metody działania organizacji pozarządowych
Gdy uczniowie skończą, poinformuj, że stowa- mogą być  twoim zdaniem  skuteczne? W ja-
rzyszenie chce przeciwdziałać nienawiSci Polaków kiej sytuacji politycznej organizacje niezależne od
do innych narodów, piętnuje przypadki rasizmu rządu są szczególnie potrzebne?
i neofaszyzmu, promuje postawy tolerancji. Prowa- Uczniowie projektują plakat zachęcający do
dziło kampanie  Muzyka przeciw rasizmowi ,  Wy- udziału w akcji (np. zbiórce pieniędzy i darów)
kopmy rasizm ze studiów oraz  Brunatną księgę , prowadzonej ostatnio przez jedną z wymienionych
w której odnotowuje przypadki wystąpień rasistow- w tekScie polskich organizacji.
8. Zaproponuj uczniom sporządzenie miniprzewod-
skich.
nika zawierającego spis organizacji pozarządowych
zajmujących się ochroną praw człowieka. Instrukcja
ZAKOŃCZENIE
do jego wykonania znajduje się w podręczniku na
7. PoproS uczniów o odpowiedx na następujące py-
stronie 153.
tania:
 Czym różnią się metody działania organizacji po-
UWAGI
zarządowych od innych znanych ci sposobów
Lekcję tę można połączyć z zajęciami na temat Amne-
ochrony praw człowieka?
sty International.
Scenariusze lekcji KOSS
wersja rozszerzona  częSć I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Organizacje pozarządowe w obronie praw człowieka
Komunikacja społeczna i promocja organizacji pozarządowych
Współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi (2002)
Pomoc dzieciom ulicy – doświadczenia organizacji pozarządowych
pomaranczowka2010 organizacje pozarządowe
Prawa człowieka w RP
Marek Nowicki czym sa prawa człowieka
Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Wydanie 2
Prawa Czlowieka podrecznik web rozdzial1
WYKAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH DZIAŁAJĄCYCH NA TERENIE POWIATU MIELECKIEGO
prywatność a prawa człowieka
Prawa Człowieka Foliogramy 2008
Organizacje Pozarzadowe1
PRAWA CZŁOWIEKA W ROSJI

więcej podobnych podstron