Technik dróg i mostów kolejowych


Informator o egzaminie
potwierdzającym
kwalifikacje zawodowe
Technik dróg
i mostów kolejowych
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2005
Informator opracowała Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Gdańsku
oraz Ministrem właściwym do spraw transportu
ISBN 83-7400-104-6
 2 
Wstęp
Centralna Komisja Egzaminacyjna poleca trzecią edycję informatorów o egzaminie
potwierdzającym kwalifikacje zawodowe1 skierowaną do absolwentów szkół
ponadgimnazjalnych: techników i szkół policealnych.
Edycja obejmuje:
- 75 informatorów, opublikowanych w terminie do 31 sierpnia 2005 roku, dla zawodów,
w których po raz pierwszy w roku 2006, odbędzie się egzamin dla absolwentów ww.
typów szkół,
- 35 informatorów, dla pozostałych zawodów, przewidzianych do kształcenia na tym
poziomie, które zostaną opublikowane w terminie do 31 grudnia 2005 roku.
Prezentowana publikacja składa się z 75 odrębnych, dla poszczególnych zawodów,
opracowań (informatorów), w których opisano wymagania egzaminacyjne.
W każdym z informatorów omówiono:
- strukturę egzaminu, jego organizację i przebieg,
- wymagania, które należy spełnić żeby przystąpić do egzaminu i żeby zdać ten egzamin,
- materiał egzaminacyjny z zakresu danego zawodu  wiadomości i umiejętności, które
będą sprawdzane i oceniane na egzaminie, w etapie pisemnym i praktycznym, ilustrując
go przykładami zadań egzaminacyjnych wraz z kryteriami oceniania.
Informatory o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe kierujemy przede
wszystkim do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, sądzimy jednak, że przedstawiony
w nich syntetyczny materiał dotyczący sprawdzanych umiejętności stanowiących
o kwalifikacjach zawodowych zainteresuje również innych czytelników, np.: przedstawicieli
organów prowadzących szkoły i nadzorujących kształcenie, pracodawców i specjalistów ds.
modelowania zawodów, kształcenia i doskonalenia zawodowego.
1
Podstawą prawną przeprowadzenia zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zwanego również egzaminem
zawodowym, jest:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r., w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 199, poz. 2046),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 maja 2004 r., w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego (Dz. U. Nr 114, poz. 1195),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów
wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 66, poz. 580).
Standardy, o których mowa w rozporządzeniu, stanowią oddzielny załącznik.
 3 
 4 
SPIS TREŚCI
1. OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE POTWIERDZAJCYM
KWALIFIKACJE ZAWODOWE................................................................ 6
1.1. Struktura egzaminu oraz formy sprawdzania wiadomości i umiejętności z zakresu
zawodu .......................................................................................................................... 7
1.2. Wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie ................................................ 7
1.3. Wymagania, które trzeba spełnić, aby zdać egzamin................................................... 9
1.4. Wymagania, które trzeba spełnić, aby przystąpić do egzaminu................................... 9
1.5. Szczegółowe informacje o egzaminie zawodowym................................................... 10
2. ETAP PISEMNY EGZAMINU ................................................................... 11
2.1. Organizacja i przebieg................................................................................................ 11
2.2. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części I.................................... 13
2.3. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części II .................................. 29
2.4. Odpowiedzi do przykładowych zadań........................................................................ 33
3. ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU ......................................................... 34
3.1. Organizacja i przebieg................................................................................................ 34
3.2. Wymagania egzaminacyjne i ogólne kryteria oceniania ............................................ 35
3.3. Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych ............................................... 35
3.4. Przykład zadania praktycznego .................................................................................. 37
3.5. Komentarz do rozwiązania zadania wraz z kryteriami oceniania .............................. 40
4. ZAACZNIKI ............................................................................................... 42
4.1. Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu ..................................................... 42
4.2. Przykład karty odpowiedzi do etapu pisemnego ........................................................ 45
4.3. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory w 2005 r............................. 46
 5 
Ogólne informacje
1. OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE
POTWIERDZAJCYM KWALIFIKACJE
ZAWODOWE
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest formą oceny poziomu
opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu określonych
w standardzie wymagań, ustalonym przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Egzamin ten, zwany również egzaminem zawodowym, jest egzaminem zewnętrznym.
Umożliwia on uzyskanie porównywalnej i obiektywnej oceny poziomu osiągnięć zdającego
poprzez zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oceniania i zasad przeprowadzania
egzaminu, opracowanych przez instytucje zewnętrzne, funkcjonujące niezależnie od systemu
kształcenia.
Rolę instytucji zewnętrznych pełnią: Centralna Komisja Egzaminacyjna i osiem okręgowych
komisji egzaminacyjnych powołanych przez Ministra Edukacji Narodowej w 1999 roku.
Na terenie swojej działalności (patrz - mapka na wewnętrznej stronie okładki) okręgowe
komisje egzaminacyjne przygotowują, organizują i przeprowadzają zewnętrzne egzaminy
zawodowe. Egzaminy oceniać będą zewnętrzni egzaminatorzy.
Egzaminy zawodowe mogą zdawać absolwenci wszystkich typów szkół
zawodowych ponadgimnazjalnych i policealnych, które kształcą w zawodach ujętych
w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Egzaminy zawodowe przeprowadzane są 2 razy w ciągu roku szkolnego.
Harmonogram egzaminów ustala i ogłasza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie
pózniej niż na 4 miesiące przed terminem ich przeprowadzenia.
Dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych i szkół policealnych egzaminy
przeprowadzane są od następnego tygodnia po zakończeniu zajęć dydaktyczno-
wychowawczych, a dla absolwentów technikum i technikum uzupełniającego - od następnego
tygodnia po zakończeniu egzaminu maturalnego.
Do egzaminu mogą przystąpić również absolwenci szkół zawodowych kształcących
młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dla tej młodzieży, na podstawie opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznych lub orzeczeń lekarskich, czas egzaminu pisemnego
może być wydłużony o 30 minut, a warunki i przebieg egzaminu będą dostosowane do jej
potrzeb.
 6 
Ogólne informacje
1.1. Struktura egzaminu oraz formy sprawdzania wiadomości
i umiejętności z zakresu zawodu
Struktura egzaminu obejmuje dwa etapy: etap pisemny i etap praktyczny.
Etap pisemny składa się z dwóch części. Podczas części I zdający będą rozwiązywać
zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym
zawodzie, w części II  zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności związane
z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą.
Etap pisemny przeprowadzany jest w formie testu składającego się z zadań zamkniętych
zawierających cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna odpowiedz jest
prawidłowa.
W części I test zawiera 50 zadań, a w części II  20 zadań.
Czas trwania etapu pisemnego dla wszystkich zawodów wynosi 120 minut.
Etap praktyczny sprawdza umiejętności rozwiązywania typowych problemów
zawodowych o charakterze  łączenia teorii z praktyką , właściwych dla zawodu, w zakresie
wynikającym z zadania o treści ogólnej, ustalonym w standardzie wymagań
egzaminacyjnych.
Czas trwania etapu praktycznego nie może być krótszy niż 180 minut i dłuższy niż 240
minut.
1.2. Wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie
Na egzaminie będą sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały
zapisane w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla danego zawodu.
Standardy wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych zawodów ustalone zostały
rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, z dnia 29 marca 2005 r.,
zmieniającym rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 66, poz.
580). Teksty standardów wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych zawodów zostały
zamieszczone w oddzielnie opublikowanym załączniku do w/w rozporządzenia.
Struktura standardu wymagań egzaminacyjnych dla zawodu odpowiada strukturze
egzaminu. Oznacza to, że zawarte w standardzie umiejętności sprawdzane na egzaminie,
ustalono odrębnie dla obu etapów egzaminu.
 7 
Ogólne informacje
Umiejętności zapisane w standardzie, sprawdzane w etapie pisemnym, są przyporządkowane
do określonych obszarów wymagań.
Umiejętności sprawdzane w części pierwszej ujęto w trzech obszarach wymagań:
" czytanie ze zrozumieniem informacji przedstawionych w formie opisów,
instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych
i technologicznych,
" przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych,
" bezpieczne wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony
środowiska.
Umiejętności sprawdzane w części drugiej ujęto w dwóch obszarach wymagań:
" czytanie ze zrozumieniem informacji przedstawionych w formie opisów,
instrukcji, tabel, wykresów,
" przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych.
W etapie praktycznym egzaminu sprawdzane umiejętności są związane z zadaniem
o treści ogólnej. Z zadaniem ogólnym związane są odpowiednie układy umiejętności. Zakres
egzaminu w tym etapie obejmuje w zależności od zawodu i jego specyfiki
" opracowanie projektu realizacji określonych prac
lub
" opracowanie projektu realizacji i wykonanie określonych prac.
Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu stanowi podstawę do przygotowania
zadań egzaminacyjnych dla obu etapów egzaminu. Oznacza to, że zadania egzaminacyjne
będą sprawdzały tylko te umiejętności, które zapisane są w standardzie wymagań
egzaminacyjnych dla danego zawodu. Rodzaj zadań egzaminacyjnych sprawdzających
umiejętności przyporządkowane do danego obszaru wymagań w etapie pisemnym będzie
wiązał się ściśle z tym obszarem, a w etapie praktycznym - z zadaniem o treści ogólnej.
Umiejętności ujęte w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu, dla obu
etapów egzaminu, będą omówione wraz z przykładami zadań w rozdziałach 2. i 3.
informatora.
Każdy zdający powinien zapoznać się ze standardem wymagań egzaminacyjnych
dla zawodu, w którym chce potwierdzić kwalifikacje zawodowe. Standard zamieszczony
jest w rozdziale 4 niniejszego informatora.
 8 
Ogólne informacje
1.3. Wymagania, które trzeba spełnić, aby zdać egzamin
Przyjęto, że w etapie pisemnym zdający może otrzymać za każde prawidłowo
rozwiązane zadanie 1 punkt.
Zdający zda ten etap egzaminu, jeśli uzyska:
- z części I  co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania,
- z części II  co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania.
W etapie praktycznym, w zależności od zakresu egzaminu sformułowanego w zadaniu
o treści ogólnej oceniany będzie projekt realizacji określonych prac lub projekt realizacji
określonych prac oraz efekt wykonanych prac zgodnie z ustalonymi kryteriami oceniania
przyjętymi dla danego zadania. Spełnienie ustalonych dla zadania kryteriów wykonania,
pozwoli na uzyskanie maksymalnej liczby punktów.
Zdający zda ten etap egzaminu, jeśli uzyska co najmniej 75% punktów możliwych do
uzyskania.
Zdający zda egzamin zawodowy, jeśli spełni wymagania ustalone dla obu etapów
egzaminu.
Zdający, który zdał egzamin, otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe
w danym zawodzie.
UWAGA!
Informacje o wynikach egzaminu zdający uzyska od dyrektora szkoły, do której uczęszczał.
1.4. Wymagania, które trzeba spełnić, aby przystąpić do
egzaminu
Zdający powinien:
1. Ukończyć szkołę i otrzymać świadectwo ukończenia szkoły.
2. Złożyć pisemną deklarację przystąpienia do egzaminu zawodowego do dyrektora swojej
szkoły, nie pózniej niż do dnia 20 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić
do egzaminu zawodowego w sesji letniej, bezpośrednio po ukończeniu szkoły oraz nie
 9 
Ogólne informacje
pózniej niż do dnia 20 września roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do
egzaminu zawodowego w sesji zimowej.
3. Zgłosić się na egzamin w terminie i miejscu wyznaczonym przez okręgową komisję
egzaminacyjną z dokumentem potwierdzającym tożsamość (ze zdjęciem i z numerem
PESEL).
Zdający o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien dodatkowo przedłożyć
opinię lub orzeczenie wskazujące na dostosowanie warunków i formy przeprowadzania
egzaminu do jego indywidualnych potrzeb.
UWAGA!
Informacje o terminie i miejscu egzaminu może przekazać zdającym dyrektor szkoły lub
dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.
W zależności od specyfiki zawodu, w którym przeprowadzony będzie egzamin zawodowy,
okręgowa komisja egzaminacyjna może wezwać zdającego na szkolenie w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy związane z wykonywaniem zadania egzaminacyjnego na
określonych stanowiskach egzaminacyjnych. Szkolenie powinno być zorganizowane nie
wcześniej niż na dwa tygodnie przed terminem egzaminu.
1.5. Szczegółowe informacje o egzaminie zawodowym
Szczegółowych informacji o egzaminie zawodowym oraz wyjaśnień dotyczących, między
innymi, możliwości:
" powtórnego zdawania egzaminu zawodowego przez osoby, które nie zdały egzaminu,
" przystąpienia do egzaminu w terminie innym niż bezpośrednio po ukończeniu szkoły,
" udostępniania informacji na temat wyniku egzaminu,
" otrzymania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
udziela dyrektor szkoły i okręgowa komisja egzaminacyjna.
 10 
Etap pisemny egzaminu
2. ETAP PISEMNY EGZAMINU
2.1. Organizacja i przebieg
Etap pisemny egzaminu będzie zorganizowany w szkole, do której uczęszczałeś.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy liczba zdających w danej szkole jest
mniejsza niż 25 osób, dyrektor komisji okręgowej może wskazać Ci inną szkołę albo
placówkę kształcenia praktycznego lub ustawicznego, zwane dalej  placówkami , w której
przystąpisz do etapu pisemnego egzaminu zawodowego.
W dniu egzaminu powinieneś zgłosić się w szkole/placówce na 30 minut przed
godziną jego rozpoczęcia. Powinieneś posiadać dokument potwierdzający Twoją
tożsamość i numer ewidencyjny PESEL.
Przed wejściem do sali egzaminacyjnej będziesz poproszony o potwierdzenie
gotowości przystąpienia do etapu pisemnego egzaminu.
Słuchaj uważnie informacji przewodniczącego zespołu nadzorującego, który będzie
omawiał regulamin przebiegu egzaminu.
Po zajęciu miejsca w sali egzaminacyjnej otrzymasz arkusz egzaminacyjny
i KART ODPOWIEDZI.
Arkusz egzaminacyjny zawiera:
- stronę tytułową z nazwą i symbolem cyfrowym zawodu, w którym odbywa się etap
pisemny egzaminu oraz  Instrukcję dla zdającego (w instrukcji znajdują się dane
o liczbie stron arkusza egzaminacyjnego, wskazania dotyczące rozwiązywania zadań,
zaznaczania odpowiedzi i sposobu poprawiania odpowiedzi w KARCIE
ODPOWIEDZI),
- test 70 zadań wielokrotnego wyboru, w tym 50 zadań w części I ponumerowanych od
1 do 50 oraz 20 zadań w części II ponumerowanych od 51 do 70.
KARTA ODPOWIEDZI stanowi jedną stronę. Znajdują się na niej:
- symbol cyfrowy zawodu i oznaczenie wersji arkusza egzaminacyjnego,
- miejsce na wpisanie Twojego numeru ewidencyjnego PESEL i zakodowanie go,
- miejsce na wpisanie Twojej daty urodzenia,
- tabele z numerami zadań odpowiadających części I oraz części II arkusza
egzaminacyjnego z układem kratek A, B, C, D do zaznaczania odpowiedzi,
- miejsce na naklejkę z kodem ośrodka egzaminacyjnego.
 11 
Etap pisemny egzaminu
Przeczytaj uważnie  Instrukcję dla zdającego w arkuszu egzaminacyjnym
i sprawdz, czy Twój arkusz jest kompletny i nie ma w nim braków. Wykonaj polecenia
zgodnie z  Instrukcją dla zdającego .
Czas trwania etapu pisemnego egzaminu wynosi 120 minut (2 godziny zegarowe).
UWAGA: Jeśli jesteś egzaminowanym o potwierdzonych specjalnych potrzebach
edukacyjnych, to masz prawo do wydłużonego o 30 minut czasu trwania etapu pisemnego
egzaminu zawodowego. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego wskaże Ci
miejsce na sali egzaminacyjnej i dopilnuje, abyś mógł zdawać egzamin w ustalonym dla
Ciebie czasie.
Kolejność rozwiązywania zadań jest dowolna. Dobrze jednak będzie, jeśli
rozplanujesz sobie czas egzaminu. Na rozwiązanie zadań z części I arkusza powinieneś
przeznaczyć około 80 minut, na rozwiązanie zadań z części II - około 30 minut. Pozostałe 10
minut powinieneś wykorzystać na sprawdzenie, czy prawidłowo zaznaczyłeś odpowiedzi do
poszczególnych zadań w KARCIE ODPOWIEDZI.
Pamiętaj! Pracuj samodzielnie!
Przystępując do rozwiązywania każdego zadania powinieneś:
- uważnie przeczytać całe zadanie,
- przeanalizować rysunki, tabele, itp. oraz treść poleceń,
- dobrze zastanowić się nad wyborem prawidłowej odpowiedzi,
- starannie zaznaczyć wybraną odpowiedz w KARCIE ODPOWIEDZI zgodnie
z instrukcją w arkuszu egzaminacyjnym.
Po zakończeniu rozwiązywania zadań, sprawdz w KARCIE ODPOWIEDZI, czy
dla wszystkich zadań zaznaczyłeś odpowiedzi.
Przewodniczący ogłosi koniec egzaminu i poinformuje, w jaki sposób będziesz mógł
oddać swoją KART ODPOWIEDZI. Arkusz egzaminacyjny możesz zatrzymać dla siebie.
Jeśli wcześniej zakończysz rozwiązywanie zadań, zgłoś przez podniesienie ręki
gotowość do oddania KARTY ODPOWIEDZI.
 12 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części I
Zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych,
a w szczególności:
1.1. Rozpoznawać elementy podtorza, nawierzchni kolejowej, inżynieryjnych obiektów
mostowych, budowli kolejowych oraz określać ich funkcje,
czyli:
" rozpoznawać elementy podtorza, np.: nasypy, przekopy, urządzenia odwadniające
oraz określać ich funkcje,
" rozpoznawać elementy nawierzchni kolejowej, np.: szyny, podkłady, podsypkę,
rozjazdy i określać ich funkcje,
" rozpoznawać elementy inżynieryjnych obiektów mostowych, np. przęsła, filary,
przyczółki, łożyska i określać ich funkcje,
" rozpoznawać elementy budowli kolejowych, np. perony, rampy, magazyny, place
ładunkowe i określać ich funkcje.
Przykładowe zadanie 1.
Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny drogi kolejowej. Cyfrą 1 oznaczono
A. nasyp.
B. torowisko.
C. podsypkę.
D. podkład.
 13 
Etap pisemny egzaminu
1.2. Rozpoznawać i wskazywać zastosowanie materiałów budowlanych do budowy,
remontów i eksploatacji dróg kolejowych i kolejowych obiektów mostowych na
podstawie deklaracji zgodności, certyfikacji, znakowania wyrobów,
czyli:
" rozpoznawać i wskazywać na podstawie certyfikacji i deklaracji zgodności
zastosowanie materiałów budowlanych do budowy, remontów i eksploatacji dróg
kolejowych oraz kolejowych obiektów mostowych, np.: szyn, pokładów, cementu,
stali,
" rozpoznawać materiały dopuszczone do obrotu i stosowania na podstawie
oznakowania wyrobów symbolem lub .
Przykładowe zadanie 2.
Poniżej zamieszczono fragment deklaracji zgodności, jaką wydał producent na produkowaną
emalię ftalową modyfikowaną ogólnego stosowania. Na podstawie dokumentu można
stwierdzić, że farba ta może mieć zastosowanie do malowania
A. wszystkich przedmiotów z drewna, drewnopochodnych i metali.
B. tylko przedmiotów z drewna i drewnopochodnych.
C. przedmiotów z drewna, drewnopochodnych i metali uprzednio zagruntowanych.
D. tylko przedmiotów z metali wcześniej zagruntowanych.
2. Nazwa wyrobu: EMAKOL 3000  Emalia ftalowa modyfikowana ogólnego
stosowania & & & & & & & & & & .............................................& & & & & & &
(nazwa, nazwa handlowa, typ, odmiana, gatunek, klasa)
3. Klasyfikacja wyrobu: & PKWiU: 24.30.12-29.00 & & & & & &
(symbol SWW lub kod PKWiU)
4. Przeznaczenie i zakres stosowania wyrobu: ...do malowania przedmiotów z drewna,
drewnopochodnych i metali uprzednio zagruntowanych& & & & & & ...............
(zgodnie z dokumentem odniesienia)
5. Dokumenty odniesienia: & PN-C-81607:1998. Emalie olejno-żywiczne, ftalowe,
ftalowe modyfikowane i ftalowe kopolimeryzowane styrenowane& & & & & & ...
(numer, tytuł i rok ustanowienia Polskiej Normy lub numer, tytuł i rok wydania aprobaty
technicznej oraz nazwa jednostki aprobującej)
6. Partia wyrobu objęta deklaracją: ..zgodnie z normą ZN-PCW-2198:2004& & & & ..
(dane niezbędne do identyfikacji partii określonej w programie badań)
Deklaruję z pełną odpowiedzialnością, że wyroby z partii określonej w pkt 6 są zgodne z
dokumentami odniesienia wymienionymi w pkt 5.
 14 
Etap pisemny egzaminu
1.3. Rozpoznawać maszyny i urządzenia do robót ziemnych, torowych, mostowych,
czyli:
" rozpoznawać maszyny i urządzenia do robót ziemnych oraz ich rodzaje, np.:
koparki (łyżkowe, chwytakowe, zgarniakowe), spycharki, równiarki, zgarniarki,
walce, ubijaki spalinowe,
" rozpoznawać maszyny i urządzenia do robót torowych oraz ich rodzaje, np.
podbijarki (do torów, do rozjazdów), oczyszczarki tłucznia, zgrzewarki szyn,
zakrętarki, podbijaki, nasuwarki,
" rozpoznawać maszyny i urządzenia do robót mostowych, np. kafary, żurawie,
młoty, betoniarki, wibratory do betonu.
Przykładowe zadanie 3.
Na zamieszczonym rysunku przedstawiono
A. spycharkę.
B. równiarkę.
C. zgarniarkę.
D. ładowarkę.
1.4. Określać zasady wykonywania pomiarów sytuacyjno-wysokościowych, wytyczania
i niwelowania tras komunikacyjnych,
czyli:
" określać zasady wykonywania pomiarów sytuacyjnych (tzn. pomiarów szczegółów
terenowych, np.: osi torów, słupów trakcyjnych, mostów) w zależności od przyjętej
metody pomiaru, np. metody domiarów prostokątnych, metody wcięć liniowych,
" określać zasady wykonywania pomiarów wysokościowych, np. zakładania ciągów
niwelacyjnych z dowiązaniem ich do reperów, określania wysokości zadanych
punktów,
" określać zasady wytyczania tras komunikacyjnych, np. wytyczania trasy w terenie
za pomocą znaków osiowych, a także zasady wytyczania tras komunikacyjnych
związanej z projektowaniem ich przebiegu geometrycznego,
" określać zasady niwelowania tras komunikacyjnych, np. niwelowania za pomocą
zakładanych reperów, a także określać zasady związane z projektowaniem
przebiegu niwelety.
 15 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 4.
Pomiary szczegółów terenowych, wykonywane metodą domiarów prostokątnych, realizuje
się przy użyciu
A. tylko węgielnicy.
B. niwelatora i przymiarów wstęgowych.
C. tylko przymiarów wstęgowych.
D. węgielnicy i przymiarów wstęgowych.
1.5. Opisywać metody dotyczące kontroli i oceny stanu technicznego obiektów torowych
i mostowych,
czyli:
" opisywać metody dotyczące np.: oględzin, badań technicznych oraz pomiarów
obiektów torowych i mostowych.
Przykładowe zadanie 5.
Oględziny obiektów mostowych to kontrola ich stanu przez
A. wykonanie niezbędnych pomiarów.
B. wzrokową ocenę stanu technicznego.
C. wykonanie badań głównych elementów.
D. wzrokową ocenę i pomiary.
1.6. Rozpoznawać technologie wykonywania robót związanych z budową, remontem
i eksploatacją dróg kolejowych i kolejowych obiektów mostowych,
czyli:
" rozpoznawać technologie wykonywania robót związanych z budową dróg
kolejowych, np. technologię przęsłowej układki nawierzchni, wykonywanej metodą
pełnej mechanizacji przy użyciu suwnic bramowych SBT-5B,
" rozpoznawać technologie wykonywania robót związanych z remontem
i eksploatacją dróg kolejowych, np. technologię wymiany pojedynczych szyn,
" rozpoznawać technologie wykonywania robót związanych z budową kolejowych
obiektów mostowych, np. technologię wymiany przęsła mostowego przy użyciu
żurawia kolejowego,
" rozpoznawać technologie wykonywania robót związanych z remontem
i eksploatacją kolejowych obiektów mostowych, np. technologię wymiany
pojedynczych mostownic.
 16 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 6.
Zestaw maszyn służący do ciągłego podbijania torów składa się z podbijarki torowej,
profilarki podsypki i dynamicznego stabilizatora podsypki. Kolejność pracy maszyn jest
następująca
A. podbijarka, dynamiczny stabilizator, profilarka.
B. profilarka, podbijarka, dynamiczny stabilizator.
C. dynamiczny stabilizator, podbijarka, profilarka.
D. podbijarka, profilarka, dynamiczny stabilizator.
1.7. Określać zasady organizacji kolejowych robót torowych i mostowych,
czyli:
" określać zasady organizacji kolejowych robót torowych i mostowych, związane np.
z wykonywaniem prac w torze zamkniętym lub torze otwartym dla ruchu
z ograniczeniem lub bez ograniczenia prędkości pociągów.
Przykładowe zadanie 7.
Wymianę pojedynczych podkładów metodą,  co czwarty podkład , należy wykonywać
A. wyłącznie w torze zamkniętym dla ruchu.
B. w torze czynnym bez ograniczenia prędkości pociągów.
C. wyłącznie w torze otwartym dla ruchu.
D. w torze czynnym z ograniczeniem prędkości pociągów.
1.8. Określać zasady i kryteria zużycia i przydatności elementów nawierzchni kolejowej,
czyli:
" określać zasady zużywania się elementów nawierzchni kolejowej (szyn,
podkładów, podsypki itd.), np. ze względu na geometrię toru, stan utrzymania toru,
obciążenie przewozami, rodzaj zastosowanych materiałów,
" określać kryteria zużycia i przydatności elementów nawierzchni kolejowej, np.
dopuszczalne pionowe zużycie główki szyny, stopień zanieczyszczenia podsypki,
stopień zużycia podkładów.
 17 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 8.
Wadą podkładu betonowego, kwalifikującą go do usunięcia z toru, jest
A. zniszczenie dybla.
B. odpryski betonu w części środkowej.
C. zawilgocenie betonu.
D. pojedyncze, włoskowate pęknięcia w części środkowej.
1.9. Stosować przepisy prawa o transporcie kolejowym, prawa budowlanego, prawa
o ruchu drogowym, stosowane w robotach torowych i mostowych,
czyli:
" stosować przepisy prawa o transporcie kolejowym, stosowane w robotach torowych
i mostowych, dotyczące np. obowiązku wstrzymania lub ograniczenia ruchu na linii
kolejowej w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa,
" stosować przepisy prawa budowlanego, stosowane w robotach torowych
i mostowych, dotyczące np. pełnienia samodzielnych funkcji technicznych na
budowie,
" stosować przepisy prawa o ruchu drogowym, stosowane w robotach torowych oraz
mostowych, dotyczące np. zasad pierwszeństwa i sposobów zabezpieczania ruchu
na przejazdach kolejowych.
Przykładowe zadanie 9.
Ustawa Prawo budowlane mówi m.in. o samodzielnych funkcjach technicznych
w budownictwie. Taką funkcją jest np. kierownik budowy. Kierownikiem budowy może
zostać osoba
A. z dużym doświadczeniem zawodowym.
B. posiadająca uprawnienia budowlane.
C. wyłącznie z odpowiednim wykształceniem.
D. wyznaczona przez dyrektora zakładu.
 18 
Etap pisemny egzaminu
1.10. Określać zasady magazynowania, przechowywania i składowania materiałów oraz
przygotowanie kolei do pracy w okresie zimowym,
czyli:
" określać zasady magazynowania i przechowywania materiałów, np.: papy,
cementu, termitu,
" określać zasady składowania materiałów, np. kruszywa, stali zbrojeniowej, szyn,
podkładów,
" określać zasady przygotowania kolei do pracy w okresie zimowym, dotyczące
zabezpieczania nawierzchni kolejowej i podtorza oraz przygotowania
odpowiedniego sprzętu odśnieżającego oraz zasłon odśnieżnych.
Przykładowe zadanie 10.
Złączki szynowe, w bazie nawierzchniowej przy stanowiskach montażowych, powinny być
składowane
A. w paletach skrzyniowych.
B. bezpośrednio na wyrównanym podłożu gruntowym.
C. na paletach płaskich.
D. bezpośrednio na podłożu betonowym.
1.11. Opisywać budowę i zasadę działania urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
czyli:
" opisywać budowę i zasadę działania urządzeń sterowania ruchem kolejowym, np.:
urządzenia srk stacyjne, liniowe, urządzenia scentralizowane, zabezpieczające ruch
na przejazdach kolejowych.
Przykładowe zadanie 11.
Linia kolejowa wyposażona w samoczynną blokadę liniową jest podzielona na
A. szlaki.
B. sekcje blokowe.
C. odcinki.
D. odstępy blokowe.
 19 
Etap pisemny egzaminu
1.12. Określać zasady niwelacji toru i terenu oraz budowy toru kolejowego,
czyli:
" określać zasady niwelacji toru, dotyczące np. niwelacji główki szyny w celu
określenia kierunku i wielkości pochylenia podłużnego toru, a także niwelacji
przekrojów poprzecznych drogi kolejowej,
" określać zasady budowy toru kolejowego, dotyczące np. określania zadanej
wysokości toru lub podtorza w odniesieniu do punktu o znanej wysokości.
Przykładowe zadanie 12.
Za pomocą niwelatora i łaty niwelacyjnej można w sposób bezpośredni (bez dodatkowych
obliczeń) określić
A. różnicę wysokości dowolnych punktów.
B. położenie dowolnego punktu we współrzędnych prostokątnych.
C. wysokość dowolnego punktu w [m npm].
D. różnicę współrzędnych prostokątnych dowolnych punktów.
1.13. Określać zasady wykonywania i organizacji robót: ziemnych, fundamentowych,
betoniarskich i zbrojarskich związanych z realizacją podtorza, nawierzchni
kolejowej obiektów mostowych oraz rodzaje obciążeń budowlanych,
czyli:
" określać zasady wykonywania i organizacji robót ziemnych związane z realizacją
podtorza, w tym obiektów mostowych, np.: z budową nasypów, z wykonywaniem
wykopów,
" określać zasady wykonywania i organizacji robót fundamentowych związane
z realizacją podtorza, np.: z budową przepustów, wiaduktów,
" określać zasady wykonywania i organizacji robót zbrojarskich oraz betoniarskich,
związane z realizacją podtorza w tym obiektów mostowych, np. wykonywania
podpór mostowych,
" określać zasady wykonywania nawierzchni kolejowej obiektów mostowych, np.:
nawierzchni na mostownicach, nawierzchni na podkładach i podsypce tłuczniowej,
" określać rodzaje obciążeń budowlanych, np. ze względu na czas ich trwania
i sposób działania, ze względu na dynamikę przyłożenia do konstrukcji.
Przykładowe zadanie 13.
Obciążenie konstrukcji mostu, wywołane przejazdem pociągu, to obciążenie
A. zmienne długotrwałe.
B. dynamiczne.
C. statyczne.
D. zmienne wyjątkowe.
 20 
Etap pisemny egzaminu
1.14. Określać zasady eksploatacji nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów
mostowych oraz organizacji bieżących remontów,
czyli:
" określać zasady eksploatacji nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów
mostowych, związane np.: ze standardami konstrukcyjnymi nawierzchni kolejowej,
dopuszczalną prędkością pociągów, natężeniem przewozów, skrajnią i nośnością,
" określać zasady organizacji bieżących remontów, dotyczące np. czasu i metod ich
realizacji, prowadzenia ruchu podczas pracy.
Przykładowe zadanie 14.
Linia kolejowa o prędkości maksymalnej 80 < Vmax d" 120 [km/h] zaliczana jest do kategorii
A. magistralnej.
B. pierwszorzędnej.
C. drugorzędnej.
D. znaczenia miejscowego.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Wykonywać badania techniczne torów i rozjazdów,
czyli:
" wykonywać badania techniczne torów, takie jak pomiary bezpośrednie konstrukcji
toru, np.: szerokości toru, położenia toru w planie, pomiary przechyłki, badania
defektoskopowe szyn,
" wykonywać badania stanu technicznego elementów rozjazdów ich układu
geometrycznego, sprawności działania i stanu utrzymania, zgodnie z określoną
przepisami częstotliwością.
Przykładowe zadanie 15.
Badanie techniczne rozjazdu obejmuje rewizję stanu technicznego wszystkich jego części
konstrukcyjnych, sprawności ich działania, stanu utrzymania oraz pomiary szerokości
A. torów, żłobków i przechyłki, wykonywanych co czwartą podrozjezdnicę.
B. torów i żłobków, wykonywanych w odstępach co 1 m.
C. torów, żłobków i przechyłki w miejscach wskazanych w arkuszu badania
technicznego rozjazdu.
D. torów w miejscach wskazanych w arkuszu badania technicznego rozjazdu
i długości elementów rozjazdu.
 21 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Sporządzać szkice elementów dróg kolejowych i inżynieryjnych obiektów
mostowych,
czyli:
" sporządzać szkice elementów dróg kolejowych, np. przytwierdzenia szyn,
przekrojów poprzecznych nawierzchni i podtorza, schematów rozjazdów i stacji,
" sporządzać szkice elementów inżynieryjnych obiektów mostowych, np.: przęseł
mostowych, przyczółków, filarów, elementów przepustów.
Przykładowe zadanie 16.
Zamieszczony szkic przedstawia
A. przyczółek.
B. przepust.
C. filar mostowy.
D. mur oporowy.
2.3. Dokonywać przeglądów: podtorza, nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych
obiektów mostowych i podejmować działania w przypadku zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
czyli:
" dokonywać przeglądów podtorza, np.: przeglądów bieżących, okresowych oraz
specjalnych, określać ich częstotliwość i zakres,
" dokonywać przeglądów nawierzchni kolejowej, realizowanych np.: w ramach
obchodów torowych, objazdów sprawdzających, pomiarów bezpośrednich,
" dokonywać przeglądów inżynieryjnych obiektów mostowych, np.: przeglądów
bieżących, podstawowych, szczegółowych oraz specjalnych, określać ich
częstotliwość i zakres,
" podejmować działania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
np.: w przypadku pęknięcia szyny, deformacji toru, uszkodzenia podtorza.
Przykładowe zadanie 17.
Przeglądu podstawowych inżynieryjnych obiektów mostowych, obejmujących wizualną
ocenę poszczególnych elementów obiektu i przeprowadzenie podstawowych pomiarów oraz
badań, dokonuje się
A. raz w roku.
B. co 3 miesiące.
C. raz na dwa lata.
D. co 6 miesięcy.
 22 
Etap pisemny egzaminu
2.4. Sporządzać dokumenty związane z eksploatacją linii kolejowej,
czyli:
" sporządzać dokumenty związane z eksploatacją linii kolejowej, np.: dokonywać
wpisów w książce kontroli stanu toru, w arkuszu badań technicznych rozjazdu,
metryce toru bezstykowego.
Przykładowe zadanie 18.
W arkuszu badania technicznego rozjazdu jeden z wymiarów dotyczących szerokości został
podkreślony na czerwono. Oznacza to, że
A. wartość ta przekracza dozwoloną tolerancję.
B. zmierzona wartość mieści się w tolerancjach, ale rozjazd wymaga w tym miejscu
regulacji.
C. wielkość zmierzono ze zbyt dużym błędem.
D. organ kontrolny stwierdził, że wymiar wpisany do arkusza nie zgadza się
z rzeczywistym.
2.5. Dokonywać odbioru robót nawierzchniowych i rozliczać zużyte materiały,
czyli:
" dokonywać odbioru robót nawierzchniowych (międzyoperacyjnego,
eksploatacyjnego, ostatecznego) po naprawach bieżących i naprawach głównych
nawierzchni,
" rozliczać zużyte do robót nawierzchniowych materiały, np. podkłady, szyny,
złączki, kruszywo.
Przykładowe zadanie 19.
Na budowę 1 km toru zużyto 1600 sztuk podkładów. Liczba niezbędnych do tej budowy śrub
stopowych wyniosła
A. 3200 sztuk.
B. 6400 sztuk.
C. 1600 sztuk.
D. 12800 sztuk.
 23 
Etap pisemny egzaminu
2.6. Sporządzać harmonogramy organizacji robót i organizacji ruchu kolejowego
w czasie robót oraz przedmiary robót,
czyli:
" sporządzać harmonogramy organizacji robót ogólne i szczegółowe, dotyczące np.:
wykonywanych prac, zatrudnienia, materiałów, kosztów,
" sporządzać harmonogramy organizacji ruchu kolejowego w czasie robót, związane
np.: z organizacją zamknięć torowych, ograniczeniami prędkości pociągów,
" sporządzać przedmiary robót, np.: ziemnych, torowych, podsypkowych,
rozjazdowych.
Przykładowe zadanie 20.
Poniżej zamieszczono harmonogram zatrudnienia pracowników niezbędnych do wymiany
toru przy użyciu trzech różnych technologii (PUN, SBT 5-B i UK 25). Z harmonogramu
można odczytać, że liczba pracowników zatrudnionych w siódmy dniu robót, wykonujących
prace przy użyciu suwnic bramowych SBT 5-B, wyniesie
A. 30
B. 65
C. 31
D. 66
Har m onogr am zat r udnienia pr acowników podczas wym iany nawier z chni,
wy k o n y wa n e j w t r z e c h r ó ż nych t echnologiach
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 0 1 1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 9
Kolejny dzień r obót
Technologia PUN Technologia SBT 5- B Technologia UK 25
 24 
71
66
66
66
66
66
65
65
65
64
63
63
62
55
53
52
43
43
36
33
32
31
31
31
31
31
31
31
30
30
30
29
28
26
Niezb
ę
dna ilo
ść
pracowników
14
11
Etap pisemny egzaminu
2.7. Interpretować wyniki badań toków szynowych i torów bezstykowych,
czyli:
" interpretować wyniki badań toków szynowych, np.: analizować pomiary zużycia
główki szyny, obliczać wartość wichrowatości toru na podstawie wyników
niwelacji toru, klasyfikować wady szyn na podstawie badań defektoskopowych,
" interpretować wyniki badań torów bezstykowych na podstawie np.: analizy
wyników przesunięć toków szynowych względem punktów stałych i analizy
temperatur przytwierdzenia szyn.
Przykładowe zadanie 21.
Na podstawie wyników niwelacji toków szynowych przedstawionych w tabeli można
obliczyć wartość wichrowatości toru, która wyniesie (patrz znak zapytania w tabeli)
A. 2,00
B.  1,00
C. 1,00
D.  2,00
Względna różnica
wysokości toków
Różnica
szynowych w stosunku
wysokości
Wichrowatość
do osi celowej "h = hi  h(i-1)
toków
w odstępach s = 2 m w = "h/s
hi = zil  zip
lewego prawego [mm] [0 ]
[mm]
z il z ip
[mm]
1 2 3 4 5
30 35  5
32 36  4 1 0,5
33 33 0 4 2,0
34 30 4 4 ?
 25 
Etap pisemny egzaminu
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
a w szczególności:
3.1. Stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska obowiązujące w robotach torowych i mostowych oraz
przewidywać zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika na torach kolejowych
i inżynieryjnych obiektach mostowych,
czyli:
" stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące we wszystkich
robotach torowych oraz mostowych, dotyczące np.: stosowania środków ochrony
indywidualnej, eksploatacji maszyn, urządzeń, znakowania i zabezpieczania
miejsca robót,
" stosować przepisy ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w robotach torowych
oraz mostowych, np. dotyczące stosowania pasów przeciwpożarowych
usytuowanych wzdłuż linii kolejowych, dotyczące robót spawalniczych,
" stosować przepisy ochrony środowiska obowiązujące w robotach torowych
i mostowych, np. dotyczące stosowania materiałów smarnych, odchwaszczania
torów, utylizacji materiałów rozbiórkowych niepodlegających powtórnemu
wbudowaniu,
" przewidywać zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika, które mogą wystąpić
na torach kolejowych w wyniku np.: potrącenia pracownika przez pojazd szynowy,
porażenia prądem elektrycznym, zgniecenia lub skaleczenia kończyn,
" przewidywać zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika, które mogą wystąpić
na inżynieryjnych obiektach mostowych w wyniku np.: upadku z wysokości,
przygniecenia gruntem, uderzenia i przygniecenia spadającym lub przenoszonym
elementem budowlanym, zatrucia oparami chemicznymi.
Przykładowe zadanie 22.
Pracownik, wykonujący metalizację stalowych elementów mostu, jest narażony przede
wszystkim na
A. porażenie wzroku.
B. zatrucie oparami.
C. skaleczenie kończyn i krwotok.
D. porażenie prądem.
 26 
Etap pisemny egzaminu
3.2. Określać zasady stosowania i doboru odpowiedniej odzieży roboczej i środków
ochrony indywidualnej do robót torowych i mostowych,
czyli:
" określać zasady stosowania i doboru do konkretnych robót torowych oraz
mostowych, odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, np. ubrania
drelichowego, kamizelki odblaskowej, okularów ochronnych, osłon twarzy,
kasków, rękawic ochronnych.
Przykładowe zadanie 23.
Pracownik, wykonujący dokręcanie złączek w torze czynnym dla ruchu kolejowego,
powinien być wyposażony w odzież roboczą, rękawice ochronne oraz
A. okulary ochronne.
B. maskę oddechową.
C. kamizelkę odblaskową.
D. fartuch ochronny.
3.3. Wskazywać sygnalizację kolejową, sygnalizację świetlną i inną obowiązującą
na torach kolejowych oraz przepisy dotyczące prowadzenia prac w bezpośrednim
sąsiedztwie torów czynnych i poruszania się po torach czynnych,
czyli:
" wskazywać sygnalizację kolejową, sygnalizację świetlną oraz inną, obowiązującą
na torach kolejowych, np.: sygnały na semaforach, sygnały dzwiękowe, wskazniki,
" wskazywać przepisy dotyczące prowadzenia prac w bezpośrednim sąsiedztwie
torów czynnych, np. dotyczące składowania materiałów i narzędzi w miejscu robót,
" wskazywać przepisy dotyczące poruszania się po torach czynnych, np.: dotyczące
oznakowania miejsca robót, zachowania się pracownika podczas przejazdu pojazdu
szynowego, wyposażenia pracownika w kamizelki odblaskowe.
Przykładowe zadanie 24.
Pracownik, realizujący obchody torowe podczas przejazdu pociągu, powinien zejść na ławę
torowiska lub skarpę nasypu bądz przekopu na odległość nie mniejszą niż 2 m od
A. osi toru i ustawić się twarzą do przejeżdżającego pociągu.
B. zewnętrznego toku szynowego i ustawić się tyłem do przejeżdżającego pociągu.
C. zewnętrznego toku szynowego i ustawić się twarzą do przejeżdżającego pociągu.
D. osi toru i ustawić się tyłem do przejeżdżającego pociągu.
 27 
Etap pisemny egzaminu
3.4. Wskazywać i stosować zasady zabezpieczania wykopów i nasypów oraz środki
skutecznej ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym,
czyli:
" wskazywać i stosować zasady zabezpieczania wykopów, np. za pomocą podparć
oraz rozparć ścian wykopów,
" wskazywać i stosować zasady zabezpieczania nasypów, np.: właściwe
kształtowanie pochylenia skarp, stopniowanie gruntu rodzimego pod nasypem
w terenie pochyłym,
" wskazywać i stosować środki skutecznej ochrony przed porażeniem prądem
elektrycznym, np. stosować ręczne narzędzia izolacyjne, gumowe chodniki
i rękawice dielektryczne oraz stałą kontrolę instalacji elektrycznych.
Przykładowe zadanie 25.
Wykop o ścianach pionowych wykonany w gruncie nieskalistym, należy zabezpieczyć
podparciem lub rozparciem ścian, jeżeli głębokość wykopu przekracza
A. 1 m
B. 2 m
C. 1,5 m
D. 2,5 m
3.5. Wskazywać i stosować zasady udzielania pierwszej pomocy,
czyli:
" wskazywać i stosować zasady postępowania w sytuacjach wymagających
udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach, np.: porażenia
prądem elektrycznym, przysypania gruntem w wykopie, upadków z wysokości,
uderzenia oraz przygniecenia spadającym lub przenoszonym elementem
budowlanym,
" wskazywać i stosować zasady udzielania pierwszej pomocy, gdy u pracownika
wystąpią np.: zaburzenia w oddychaniu, zatrzymanie czynności serca, złamanie
kości kończyny lub kręgosłupa, krwotok.
Przykładowe zadanie 26.
Sztuczne oddychanie z pośrednim masażem serca ratownik rozpoczyna od
A. wykonania dwóch wdechów.
B. piętnastu uciśnięć mostka.
C. wykonania jednego wdechu i pięciu uciśnięć mostka.
D. udrożnienia dróg oddechowych.
 28 
Etap pisemny egzaminu
2.3. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części II
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. Rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki
oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej,
czyli:
" rozróżniać pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki, np.: rynek, popyt, podaż,
bezrobocie, inflacja,
" rozróżniać pojęcia z zakresu prawa pracy, np.: umowa o pracę, urlop, wynagrodzenie
za pracę,
" rozróżniać pojęcia z zakresu prawa podatkowego, np.: podatek dochodowy, podatek
VAT, akcyza, PIT,
" rozróżniać pojęcia z obszaru podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej,
np.: REGON, numer identyfikacji podatkowej-NIP, rachunek bankowy.
Przykładowe zadanie 1.
Poprzez określenie płacy brutto należy rozumieć kwotę wynagrodzenia pracownika
A. bez podatku dochodowego.
B. określoną w umowie o pracę.
C. obliczoną do wypłaty.
D. pomniejszoną o składki ZUS.
1.2. Rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej,
czyli:
" rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem, np.: umowa o pracę, Kodeks pracy,
deklaracja ZUS,
" rozróżniać dokumenty związane z działalnością gospodarczą, np.: polecenie przelewu,
faktura, deklaracja podatkowa.
 29 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 2.
Jak nazywa się przedstawiony na rysunku dokument regulujący rozliczenie bezgotówkowe?
A. Czek potwierdzony.
B. Polecenie przelewu.
C. Faktura VAT.
D. Weksel prosty.
1.3. Identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień
pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta,
czyli:
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracownika określone
w Kodeksie pracy, umowie o pracę, np.: prawo do urlopu, czas pracy, wynagrodzenie
za pracę,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracodawcy określone
w Kodeksie pracy, umowie o pracę, względem ZUS, urzędu skarbowego, np.:
terminowe wypłacanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek ubezpieczenia
zdrowotnego i emerytalnego, zapewnienie bezpiecznych warunków pracy,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia bezrobotnego na podstawie
Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, np.: rejestracja w biurze pracy,
zasady pobierania zasiłku, oferty pracy dla bezrobotnych, w tym bezrobotnych
absolwentów,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia klienta podane w umowach
kupna-sprzedaży, z tytułu gwarancji, reklamacji przy zakupach towarów i usług.
Przykładowe zadanie 3.
Na podstawie której z wymienionych poniżej umów, przysługuje pracownikowi prawo do
urlopu wypoczynkowego?
A. Umowy  zlecenia.
B. Umowy o dzieło.
C. Umowy o pracę.
D. Umowy agencyjnej.
 30 
Etap pisemny egzaminu
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem
pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej,
czyli:
" analizować oferty urzędów pracy, placówek doskonalących w zawodzie oraz oferty
kursów zawodowych, dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych i dostosowania ich
do potrzeb rynku pracy,
" analizować oferty zakładów pracy, urzędów pracy, biur pośrednictwa dotyczące
poszukiwania pracownika i zatrudnienia, przedstawione w formie ogłoszeń
prasowych, internetowych, tablic ogłoszeń,
" analizować informacje związane z podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej zawarte, np.: w Kodeksie spółek handlowych, danych z urzędu pracy na
temat lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania na usługi i towary.
Przykładowe zadanie 4.
W lokalnej prasie ukazało się ogłoszenie następującej treści:
Firma z kapitałem zagranicznym specjalizująca się w wyposażeniu warsztatów
i magazynów w sprzęt techniczny poszukuje kandydata na stanowisko
MAGAZYNIERA
WYMAGANIA:
" wykształcenie średnie techniczne,
" obsługa komputera,
" znajomość języka niemieckiego.
Ponadto mile widziane jest:
" doświadczenie na podobnym stanowisku.
" prawo jazdy kategorii B.
Oferty wraz z listem motywacyjnym, życiorysem i zdjęciem w terminie dwóch tygodni od daty
ukazania się ogłoszenia prosimy przesyłać na adres:
Firma  TECHNOPOL 30-999 NIEZNANÓW ul. Warsztatowa 1.
Wymagania stawiane przez firmę spełnia osoba, która ukończyła
A. technikum budowlane, pracuje w magazynie i ma prawo jazdy kat.B.
B. technikum elektryczne, ma prawo jazdy kat B i zna język niemiecki.
C. technikum chemiczne, korzysta z komputera i pracowała jako magazynier.
D. technikum mechaniczne, obsługuje komputer i zna język niemiecki.
 31 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz
podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej,
czyli:
" sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem, np.: list
intencyjny, list motywacyjny, curriculum vitae,
" sporządzić dokumenty niezbędne przy uruchamianiu indywidualnej działalności
gospodarczej, np.: wniosek o zarejestrowanie firmy, zgłoszenie do urzędu
statystycznego o nadanie numeru REGON i urzędu skarbowego o przyznanie numeru
identyfikacji podatkowej-NIP,
" sporządzić dokumenty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej,
np.: zgłoszenie do ZUS, polecenie przelewu, fakturę, księgę przychodów
i rozchodów.
Przykładowe zadanie 5.
Na jaką kwotę w zł hotel wystawi fakturę firmie za korzystanie z noclegu przez dwóch jej
pracowników podczas służbowego wyjazdu?
Nazwa usługi J.M. Ilość Cena jedn. Wartość netto VAT Wartość Wartość
osób VAT brutto
Nocleg w jedna 2 100,00 zł 200,00 zł 7 % 14,00 zł zł
hotelu  Azalia doba
Razem: 200,00 zł 7 % 14,00 zł zł
zw
22%
W tym:
14,00 zł
7%
0%
Do zapłaty: zł
A. 107 zł
B. 114 zł
C. 207 zł
D. 214 zł
2.3. Rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
czyli:
" rozróżniać skutki zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, np.:
opłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, prawo do urlopu, wysokość
podatku,
" rozróżniać skutki rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
bez wypowiedzenia, niezgodne z prawem, np.: przywrócenie do pracy,
" rozróżniać skutki zawarcia i rozwiązania umowy o pracę dla pracodawcy, np.:
wystawienie świadectwa pracy, odprowadzanie składek pracowniczych, płacenie
podatków, ustalenie wymiaru urlopów, wypłacanie zaliczek.
 32 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 6.
Jaka kwota wynagrodzenia brutto w zł została naliczona pracownikowi za miesiąc pracy,
zatrudnionemu w HURTOWNI  AS S.A. na podstawie umowy o pracę?
A. 2 400 zł
HURTOWNIA  AS S.A.
Poznań 2003.01.06
ul. Wiosenna 1
/pieczęć nagłówkowa pracodawcy/ /miejscowość i data/
B. 1 600 zł
60-623 Poznań
/numer REGON  EKD
012 775 62
C. 1 200 zł
UMOWA O PRAC
D. 240 zł
6 stycznia 2003 roku
zawarta w dniu .................................................................................................
/data zawarcia umowy/
Markiem Nowakiem - prezesem
między ..............................................................................................................
/imię i nazwisko pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy/
Anną Jabłońską, Poznań ul. Biała 12
a .....................................................................................................................
/imię i nazwisko pracownika oraz jego miejsce zameldowania/
czas nieokreślony
zawarta na ......................................................................................................
/okres próbny, czas nieokreślony, czas określony, czas wykonywania określonej pracy/
1. Strony ustalają następujące warunki zatrudnienia:
sprzedawca
1) rodzaj umówionej pracy: ....................................................................
/stanowisko, funkcja, zawód, specjalność/
sprzedawca w Hurtowni  AS
2) miejsce wykonywania pracy: ..............................................................
etat  40 godz. tygodniowo
3) wymiar czasu pracy: ...............................................................
2000 zł /słownie dwa tysiące zł/ + premia
4) wynagrodzenie: ..................................................................................
regulaminowa 20% wynagrodzenia zasadniczego
....................................................................................................................
brak
5) inne warunki zatrudnienia: .................................................................
...................................................................................................................
2. Dzień rozpoczęcia pracy: .........................................................................
06 stycznia 2003 roku
06.01. 2003
M Nowak
A.Jablonska
/data i podpis pracownika/ /podpis pracodawcy lub osoby reprezentującej
pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania
oświadczeń w imieniu pracodawcy/
2.4. Odpowiedzi do przykładowych zadań
Część pierwsza
Zadanie 1. C Zadanie 10. A Zadanie 19. B
Zadanie 2. C Zadanie 11. D Zadanie 20. B
Zadanie 3. B Zadanie 12. A Zadanie 21. A
Zadanie 4. D Zadanie 13. B Zadanie 22. B
Zadanie 5. B Zadanie 14. B Zadanie 23. C
Zadanie 6. A Zadanie 15. C Zadanie 24. C
Zadanie 7. D Zadanie 16. A Zadanie 25. A
Zadanie 8. A Zadanie 17. A Zadanie 26. D
Zadanie 9. B Zadanie 18. A
Część druga
Zadanie 1. B Zadanie 2. B Zadanie 3. C Zadanie 4. D Zadanie 5. D Zadanie 6. A
 33 
Etap praktyczny egzaminu
3. ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU
3.1. Organizacja i przebieg
Etap praktyczny egzaminu może być zorganizowany w szkole lub innej placówce
wskazanej przez okręgową komisję egzaminacyjną.
W dniu egzaminu powinieneś zgłosić się w szkole/placówce na 30 minut przed
godziną jego rozpoczęcia. Powinieneś posiadać dokument ze zdjęciem potwierdzający
Twoją tożsamość i numer ewidencyjny PESEL.
Przed wejściem do sali egzaminacyjnej będziesz poproszony o potwierdzenie
gotowości przystąpienia do etapu praktycznego egzaminu.
Słuchaj uważnie informacji przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, który będzie
omawiał regulamin przebiegu etapu praktycznego egzaminu.
Po potwierdzeniu gotowości przystąpienia do etapu praktycznego wylosujesz zadanie
egzaminacyjne. Zadanie egzaminacyjne wraz z dokumentacją do jego wykonania
zamieszczone jest w arkuszu egzaminacyjnym. Na stronie tytułowej arkusza znajduje się
nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w którym odbywa się etap praktyczny egzaminu oraz
 Informacja dla zdającego .
Przeczytaj uważnie  Informację dla zdającego znajdującą się na stronie
tytułowej w arkuszu egzaminacyjnym i sprawdz, czy arkusz jest kompletny i czy nie ma
w nim usterek. Wykonaj polecenia zawarte w  Informacji dla zdającego .
Następnie zapoznaj się z treścią zadania egzaminacyjnego, dokumentacją do jego wykonania
oraz wyposażeniem stanowiska egzaminacyjnego, które umożliwi Ci jego rozwiązanie. Na
wykonanie tych czynności masz 20 minut, których nie wlicza się do czasu trwania egzaminu.
Dobrze wykorzystaj ten czas!
Etap praktyczny egzaminu trwa 180 minut. W ciągu tego czasu musisz wykonać
zadanie egzaminacyjne, które obejmuje opracowanie projektu realizacji określonych prac.
Opracowanie projektu musi być poprzedzone wnikliwą i staranną analizą treści zadania oraz
załączników stanowiących jej uzupełnienie. Wyniki tej analizy decydują o zawartości
projektu, tym samym o jakości wyniku rozwiązania zadania. Informacje zawarte w projekcie
można przedstawić w dowolny sposób, np. tekstu z elementami graficznymi, można również
do opracowania projektu wykorzystać komputer znajdujący się na stanowisku
egzaminacyjnym.
 34 
Etap praktyczny egzaminu
Pamiętaj!
Zawarte w projekcie informacje muszą stanowić logiczną, uporządkowaną całość.
Zadanie musisz wykonać samodzielnie i w przewidzianym czasie.
Jeśli zadanie egzaminacyjne wykonałeś przed upływem czasu trwania egzaminu, zgłoś ten
fakt przez podniesienie ręki.
3.2. Wymagania egzaminacyjne i ogólne kryteria oceniania
Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania
egzaminacyjnego wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji prac związanych z eksploatacją podtorza,
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
Absolwent powinien umieć:
1. Dokonywać odczytu z planu schematycznego stacji oraz dokumentacji technicznej
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
2. Dokonywać przeglądu i wykrywać usterki w podtorzu, nawierzchni kolejowej
i inżynieryjnych obiektach mostowych.
3. Dobierać metody, techniki i urządzenia do kontroli określonych parametrów
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
4. Dobierać technologie, narzędzia oraz części zamienne do likwidacji usterek podtorza,
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
5. Opracowywać harmonogramy organizacji ruchu kolejowego i dokonywać wpisów
w dokumentacjach eksploatacyjnych.
3.3. Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych
Zadania egzaminacyjne będą opracowywane na podstawie zadania o treści ogólnej
sformułowanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu. Treść ogólna
umożliwia przygotowanie wielu różnorodnych zadań egzaminacyjnych, wynikających
z różnorodności prac obejmujących eksploatację, naprawy, remonty podtorza oraz
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych. W zadaniu egzaminacyjnym
może być przedstawiona określona sytuacja wskazująca zakres prac będący podstawą
przygotowania projektu realizacji i lub jego elementów. Informacja o zakresie oraz
 35 
Etap praktyczny egzaminu
technologii wykonania prac związanych z eksploatacją podtorza oraz nawierzchni kolejowej i
inżynieryjnych obiektów mostowych może być przedstawiona w formie opisu lub
dokumentacji.
Proces realizacji prac może być zorganizowany w przedsiębiorstwach o różnej strukturze
organizacyjnej i warunkach technicznych.
Podstawą przygotowania projektu realizacji prac związanych z eksploatacją lub
przeprowadzaniem napraw podtorza, nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów
mostowych jest dokumentacja techniczno-eksploatacyjna, Katalog nakładów rzeczowych,
instrukcje specjalistyczne. Dokumentacja może występować jako załącznik do zadania.
Rozwiązanie zadania będzie obejmować opracowanie projektu realizacji prac związanych
z eksploatacją lub przeprowadzaniem napraw podtorza oraz nawierzchni kolejowej
i inżynieryjnych obiektów mostowych na podstawie dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej
nawierzchni kolejowych i inżynieryjnych obiektów mostowych.
Projekt realizacji prac powinien zawierać w swej strukturze:
1. Założenia (dane do projektu realizacji prac, które odnalezć należy w treści zadania i
ewentualnie dokumentacji, która stanowi jej uzupełnienie).
2. Wykaz prac związanych z dokonywaniem przeglądów i wykrywaniem usterek
podtorza, nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych na podstawie
dokumentacji.
3. Dobór metod i technik oraz urządzeń do kontroli określonych parametrów
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
4. Dobór technologii, narzędzi oraz części zamiennych do wykonania prac związanych
z likwidacją usterek podtorza, nawierzchni kolejowej
i inżynieryjnych obiektów mostowych
5. Harmonogram organizacji ruchu kolejowego podczas wykonywania napraw lub
remontów z uwzględnieniem dokumentacji eksploatacyjnej.
Struktura projektu realizacji prac, w zależności od zakresu dokumentacji oraz założeń
(danych określonych w zadaniu) może być różna od przedstawionej, powyżej co do liczby
elementów struktury i ich nazw, z zachowaniem algorytmu rozwiązania zadania.
Projekt realizacji prac lub jego elementy mogą być opracowane z wykorzystaniem komputera
i oprogramowania wskazanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych.
 36 
Etap praktyczny egzaminu
Komputer z właściwym oprogramowaniem będzie dostępny na stanowisku egzaminacyjnym.
Kryteria oceniania projektu realizacji będą uwzględniać:
- poprawność sformułowania założeń do projektu w odniesieniu do treści zadania
i ewentualnie dokumentacji,
- poprawność wykazu prac związanych z dokonywaniem przeglądów i wykrywaniem
usterek podtorza, nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych na
podstawie dokumentacji,
- poprawność doboru technologii i urządzeń do kontroli określonych parametrów
nawierzchni kolejowej lub inżynieryjnych obiektów mostowych,
- poprawność doboru technologii, narzędzi oraz części zamiennych niezbędnych do
likwidacji usterek podtorza, nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów
mostowych,
- poprawność sporządzonego harmonogramu organizacji ruchu kolejowego podczas
wykonywania napraw lub remontów z uwzględnieniem dokumentacji eksploatacyjnej
oraz
- przejrzystość struktury projektu,
- poprawność terminologiczną i merytoryczną właściwą dla zawodu lub branży,
- formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
3.4. Przykład zadania praktycznego
Zaprojektuj realizację prac prowadzących do wykonania naprawy nawierzchni kolejowej
w torze stacyjnym nr 4, przedstawionym na poniższym schemacie stacji Rąbki.
Tor stacyjny jest stykowej konstrukcji z szyn typu S49, na podkładach drewnianych
z przytwierdzeniem klasycznym.
W celu określenia rodzaju naprawy, jej zakresu i terminu wykonania, przeanalizuj protokół
z badania technicznego torów głównych dodatkowych i bocznych (Załącznik nr 1) oraz
dokumentację (wyciągi z odpowiednich instrukcji) w formie załączników dostępnych na
stanowisku egzaminacyjnym.
 37 
Etap praktyczny egzaminu
Schemat układu torowego stacji Rąbki
Projekt realizacji prac powinien zawierać:
- wykaz uszkodzeń nawierzchni kolejowej, w torze stacyjnym nr.4 na podstawie
protokołu z badania technicznego,
- opis metody oraz zakresu i terminu przeprowadzenia naprawy nawierzchni w torze
nr.4 na podstawie protokołu z badania technicznego,
- opis organizacji ruchu kolejowego podczas naprawy z uwzględnieniem osób
odpowiedzialnych za konkretne działania,
- opis sposobu zabezpieczenia miejsca robót z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych
za konkretne działania oraz szkic osygnalizowania toru,
- wykaz niezbędnych materiałów do wykonania naprawy z uwzględnieniem konstrukcji
toru oraz uszkodzeń nawierzchni,
- opis czynności technologicznych obejmujących prace przygotowawcze, zasadnicze
i wykończeniowe z uwzględnieniem niezbędnego sprzętu, narzędzi i maszyn.
Podczas wykonywania zadania korzystaj z dostępnych na stanowisku dokumentów:
Wyciąg z Warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych D-1.
Wyciąg z Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP S.A. R-1.
Wyciąg z Instrukcji sygnalizacji na PKP S.A. E-1.
Wyciąg z Katalogu nakładów rzeczowych - KNR 2-37  Budowa i remont nawierzchni
torowych  tor o prześwicie normalnym 1435 mm .
Czas na wykonanie zadania wynosi 180 minut.
 38 
Etap praktyczny egzaminu
Gdynia, 04.04.2005 r.
Załącznik 1
PROTOKÓA
z badania technicznego torów głównych dodatkowych i bocznych
na stacji Rąbki, linia nr 202, przeprowadzonego w dn. 01.04.2005 r.
I . W czasie badania stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1. Tor nr 3,- zachwaszczenie od km - 26,200 do km 26,450,
- brak konserwacji przytwierdzenia,
- nadmierne spływy w szynie w łuku za Rz 4 w toku lewym,
2. Tor nr 4, - w km 26,300 pęknięcie szyny w toku lewym, prowizorycznie zabezpieczone
15.03. b.r.,
- brak pojedynczych śrub stopowych (9 sztuk),
3. Tor nr 6, - nierówności toru w planie i profilu,
- w km 26,550 spróchniałe podkłady drewniane (3 szt.),
- od km 26,230 do km 26,280 boczne zużycia szyn w łuku (do 12 mm).
II. Wnioski i zalecenia:
1. Tor nr 3: dokonać ręcznego odchwaszczenia toru, wykonać konserwację przytwierdzenia,
obciąć spływy w lewym toku,
2. Tor nr 4: dokonać ostatecznej naprawy pęknięcia szyny w km 26,300, uzupełnić śruby
stopowe,
3. Tor nr 6: usunąć nierówności w planie i profilu poprzez ręczne podbicie toru, wymienić
podkłady w km 26,550, zamienić tokami szyny od km 26,230 do km 26,280.
III. Kolejność i termin usuwania usterek:
1. Tor nr 3: do 30.04., w pierwszej kolejności obcięcie spływów, w następnej konserwacja
przytwierdzenia i odchwaszczenie,
2. Tor nr 4: ostateczną naprawę pęknięcia szyny oraz uzupełnienie brakujących złączek,
wykonać natychmiast,
3. Tor nr 6: do 30.04., w pierwszej kolejności wymiana podkładów i zamiana tokami szyn,
w następnej podbicie toru.
Protokół sporządził:
Jan Kowalski
Inspektor d.s. nawierzchni i podtorza
 39 
Etap praktyczny egzaminu
3.5. Komentarz do rozwiązania zadania wraz z kryteriami
oceniania
Rozwiązanie zadania obejmuje opracowanie projektu realizacji prac prowadzących do
wykonania naprawy nawierzchni kolejowej w torze stacyjnym, stwierdzonych przez
inspektora d/s nawierzchni i podtorza, sformułowanych w protokole
z badania technicznego torów, z uwzględnieniem odpowiednich instrukcji specjalistycznych.
Projekt realizacji prac powinien mieć określoną strukturę (budowę). Elementy struktury i ich
nazwy można odnalezć w treści zadania po sformułowaniu  Projekt realizacji prac powinien
zawierać:
Są one następujące:
1. Wykaz zaplanowanych prac prowadzących do usunięcia uszkodzeń nawierzchni
kolejowej, zakresu i terminu naprawy nawierzchni kolejowej w torze stacyjnym
ustalonych na podstawie protokołu badań.
2. Harmonogram organizacji ruchu kolejowego i sposobu zabezpieczenia miejsca robót
podczas naprawy z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych za konkretne działania.
3. Szkic osygnalizowania miejsca robót torowych podczas naprawy.
4. Wykaz niezbędnych materiałów do wykonania naprawy toru, z uwzględnieniem
stwierdzonych uszkodzeń i konstrukcji toru.
5. Harmonogram przebiegu naprawy toru obejmującej wykonanie niezbędnych czynności
technologicznych przygotowawczych, zasadniczych i wykończeniowych
z uwzględnieniem niezbędnych maszyn, sprzętu i narzędzi.
Elementy te powinny też występować w projekcie realizacji prac, np. jako tytuły lub
podtytuły rozdziałów. Zawartość merytoryczna projektu musi być odpowiednia do informacji
wynikających z treści zadania. Opracowanie projektu realizacji prac musi być, zatem
poprzedzone wnikliwą, staranną analizą treści zadania i załączników stanowiących jej
uzupełnienie. Do opracowania projektu lub jego elementów można wykorzystać komputer,
który znajduje się na stanowisku egzaminacyjnym.
Projekt powinien być przejrzysty, logicznie uporządkowany zarówno w swej strukturze jak
i w sposobie oraz kolejności przedstawiania treści merytorycznych.
 40 
Etap praktyczny egzaminu
Kryteria oceniania projektu realizacji prac, obejmują:
- poprawność sformułowanych założeń do projektu w odniesieniu do treści zadania i
wskazanej dokumentacji,
- poprawność ustalenia rodzaju uszkodzeń nawierzchni kolejowej na wskazanym
odcinku toru nr 4, na podstawie protokołu z badania technicznego torów głównych,
dodatkowych i bocznych na stacji Rąbki, przeprowadzonego przez inspektora ds.
nawierzchni podtorza,
- poprawność doboru metody, zakresu i terminów wykonania naprawy uszkodzeń oraz
zakresu prac konserwacyjnych zgodnie z określonym zakresem prac,
- poprawność opisu organizacji i zabezpieczenia ruchu kolejowego podczas
wykonywania naprawy i konserwacji nawierzchni kolejowej na wskazanym odcinku
toru z określeniem niezbędnych działań oraz osób funkcyjnych odpowiedzialnych za
wykonanie naprawy i zabezpieczenia toru, z uwzględnieniem odpowiednich
przepisów i instrukcji,
- poprawność wykonanego szkicu przedstawiającego sposób osygnalizowania miejsca
wykonywania robót związanych z naprawą nawierzchni kolejowej dla danego toru,
pod względem bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wyjaśnieniem zastosowanych
na schemacie oznaczeń i symboli graficznych,
- poprawność doboru niezbędnych materiałów do przeprowadzenia naprawy
i konserwacji wskazanego odcinka toru z uwzględnieniem ich rodzaju i przybliżonej
ilości,
- poprawność przebiegu przeprowadzenia naprawy nawierzchni kolejowej na
wskazanym odcinku toru z uwzględnieniem niezbędnych czynności technologicznych,
w tym czynności przygotowawczych, zasadniczych i wykończeniowych oraz
przewidywanych do zastosowania podczas naprawy rodzaju maszyn, urządzeń,
sprzętu i narzędzi
oraz
- przejrzystość struktury projektu,
- logikę układu przedstawionych treści,
- poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
- formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
 41 
Załączniki
4. ZAACZNIKI
4.1. Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu
Zawód: technik dróg i mostów kolejowych
symbol cyfrowy: 311[06]
Etap pisemny egzaminu obejmuje:
Część I - zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji określonych
w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych,
a w szczególności:
1.1. rozpoznawać elementy podtorza, nawierzchni kolejowej, inżynieryjnych obiektów
mostowych, budowli kolejowych oraz określać ich funkcje;
1.2. rozpoznawać i wskazywać zastosowanie materiałów budowlanych do budowy,
remontów i eksploatacji dróg kolejowych i kolejowych obiektów mostowych na
podstawie deklaracji zgodności, certyfikacji, znakowania wyrobów;
1.3. rozpoznawać maszyny i urządzenia do robót ziemnych, torowych, mostowych;
1.4. określać zasady wykonywania pomiarów sytuacyjno-wysokościowych, wytyczania
i niwelowania tras komunikacyjnych;
1.5. opisywać metody dotyczące kontroli i oceny stanu technicznego obiektów torowych
i mostowych;
1.6. rozpoznawać technologie wykonywania robót związanych z budową, remontem
i eksploatacją dróg kolejowych i kolejowych obiektów mostowych;
1.7. określać zasady organizacji kolejowych robót torowych i mostowych;
1.8. określać zasady i kryteria zużycia i przydatności elementów nawierzchni kolejowej;
1.9. stosować przepisy prawa o transporcie kolejowym, prawa budowlanego, prawa
o ruchu drogowym, stosowane w robotach torowych i mostowych;
1.10. określać zasady magazynowania, przechowywania i składowania materiałów oraz
przygotowanie kolei do pracy w okresie zimowym;
1.11. opisywać budowę i zasadę działania urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
1.12. określać zasady niwelacji toru i terenu oraz budowy toru kolejowego;
1.13. określać zasady wykonywania i organizacji robót: ziemnych, fundamentowych,
betoniarskich i zbrojarskich związanych z realizacją podtorza, nawierzchni
kolejowej obiektów mostowych oraz rodzaje obciążeń budowlanych;
1.14. określać zasady eksploatacji nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów
mostowych oraz organizacji bieżących remontów.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. wykonywać badania techniczne torów i rozjazdów;
2.2. sporządzać szkice elementów dróg kolejowych i inżynieryjnych obiektów
mostowych;
2.3. dokonywać przeglądów: podtorza, nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów
mostowych i podejmować działania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
kolejowego;
2.4. sporządzać dokumenty związane z eksploatacją linii kolejowej;
 42 
Załączniki
2.5. dokonywać odbioru robót nawierzchniowych i rozliczać zużyte materiały;
2.6. sporządzać harmonogramy organizacji robót i organizacji ruchu kolejowego
|w czasie robót oraz przedmiary robót;
2.7. interpretować wyniki badań toków szynowych i torów bezstykowych.
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
a w szczególności:
3.1. stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska obowiązujące w robotach torowych i mostowych oraz
przewidywać zagrożenia dla życia i zdrowia pracownika na torach kolejowych
i inżynieryjnych obiektach mostowych;
3.2. określać zasady stosowania i doboru odpowiedniej odzieży roboczej i środków
ochrony indywidualnej do robót torowych i mostowych;
3.3. wskazywać sygnalizację kolejową, sygnalizację świetlną i inną obowiązującą na
torach kolejowych oraz przepisy dotyczące prowadzenia prac w bezpośrednim
sąsiedztwie torów czynnych i poruszania się po torach czynnych;
3.4. wskazywać i stosować zasady zabezpieczania wykopów i nasypów oraz środki
skutecznej ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym;
3.5. wskazywać i stosować zasady udzielania pierwszej pomocy.
Część II - zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością
gospodarczą
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu funkcjonowania gospodarki oraz
prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej;
1.2. rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej;
1.3. identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień
pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem
pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej;
2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz
podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;
2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy.
Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania egzaminacyjnego
wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji prac związanych z eksploatacją podtorza, nawierzchni
kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
 43 
Załączniki
Absolwent powinien umieć:
1. Dokonywać odczytu z planu schematycznego stacji oraz dokumentacji technicznej
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
2. Dokonywać przeglądu i wykrywać usterki w podtorzu, nawierzchni kolejowej
i inżynieryjnych obiektach mostowych.
3. Dobierać metody, techniki i urządzenia do kontroli określonych parametrów
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
4. Dobierać technologie, narzędzia oraz części zamienne do likwidacji usterek podtorza,
nawierzchni kolejowej i inżynieryjnych obiektów mostowych.
5. Opracowywać harmonogramy organizacji ruchu kolejowego i dokonywać wpisów
w dokumentacjach eksploatacyjnych.
Niezbędne wyposażenie stanowiska do wykonania zadania egzaminacyjnego:
Stanowisko komputerowe: komputer podłączony do sieci lokalnej, drukarka sieciowa.
Oprogramowanie: pakiet biurowy (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do
prezentacji), pakiet do wspomagania projektowania sieci kolejowych i infrastruktury kojowej.
Dokumentacja projektowa i wykonawcza robót torowych i mostowych. Dokumentacja
utrzymania obiektu kolejowego: protokoły przeglądów, odbiorów robót. Mapy warstwicowe,
sytuacyjne i schematyczne. Poradniki: poradnik majstra, poradnik kierownika budowy.
Tablice i katalogi do projektowania dróg kolejowych i konstrukcji mostowych. Dokumentacja
wykonania i odbioru robót torowych i mostowych. Zestaw norm stosowanych w
budownictwie, kolejnictwie, drogownictwie. Cenniki materiałów i robót. Katalogi materiałów
i wyrobów budowlanych, drogowych i mostowych. Katalogi nakładów rzeczowych. Wzory
dokumentów: dziennik pomiarowy, umowy, dziennik budowy, książka obiektu, protokoły
odbioru robót. Apteczka.
 44 
Załączniki
4.2. Przykład karty odpowiedzi do etapu pisemnego
 45 
Załączniki
4.3. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory
w 2005 r.
1. Asystent osoby niepełnosprawnej 39. Technik masażysta
2. Asystentka stomatologiczna 40. Technik mechanik
3. Fototechnik 41. Technik mechanik okrętowy
4. Kelner 42. Technik mechanizacji rolnictwa
5. Korektor i stroiciel instrumentów 43. Technik mechatronik
muzycznych 44. Technik nawigator morski
6. Kucharz 45. Technik obsługi turystycznej
7. Opiekunka dziecięca 46. Technik ochrony środowiska
8. Opiekunka środowiskowa 47. Technik ogrodnik
9. Renowator zabytków architektury 48. Technik organizacji reklamy
10. Technik administracji 49. Technik organizacji usług gastronomicznych
11. Technik agrobiznesu 50. Technik ortopeda
12. Technik analityk 51. Technik poligraf
13. Technik architektury krajobrazu 52. Technik prac biurowych
14. Technik archiwista 53. Technik pszczelarz
15. Technik awionik 54. Technik rachunkowości
16. Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 55. Technik rolnik
17. Technik budownictwa 56. Technik rybactwa śródlądowego
18. Technik budownictwa okrętowego 57. Technik spedytor
19. Technik budownictwa wodnego 58. Technik technologii ceramicznej
20. Technik drogownictwa 59. Technik technologii chemicznej
21. Technik dróg i mostów kolejowych 60. Technik technologii drewna
22. Technik ekonomista 61. Technik technologii odzieży
23. Technik elektronik 62. Technik technologii wyrobów skórzanych
24. Technik elektroniki medycznej 63. Technik technologii żywności
25. Technik elektryk 64. Technik telekomunikacji
26. Technik geodeta 65. Technik transportu kolejowego
27. Technik geolog 66. Technik urządzeń audiowizualnych
28. Technik górnictwa podziemnego 67. Technik urządzeń sanitarnych
29. Technik handlowiec 68. Technik usług fryzjerskich
30. Technik hodowca koni 69. Technik usług kosmetycznych
31. Technik hotelarstwa 70. Technik usług pocztowych
32. Technik hydrolog i telekomunikacyjnych
33. Technik informacji naukowej 71. Technik weterynarii
34. Technik informatyk 72. Technik włókienniczych wyrobów
35. Technik instrumentów muzycznych dekoracyjnych
36. Technik inżynierii środowiska i melioracji 73. Technik włókiennik
37. Technik księgarstwa 74. Technik żeglugi śródlądowej
38. Technik leśnik 75. Technik żywienia i gospodarstwa domowego
Dla uczniów kształcących się w wymienionych zawodach informatory o egzaminach
potwierdzających kwalifikacje zawodowe są dostępne w szkołach. Centralna Komisja
Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne zamieściły na swoich stronach
internetowych pełne teksty wydawanych informatorów.
 46 
ISBN 83-7400-104-6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
,drogi i ulice, DEFINICJE KLAS TECHNICZNYCH DRÓG
Warunki technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
PREZENTACJA Cement w budownictwie dróg i mostów
Analiza warunków technicznych elementów nawierzchni kolejowej oraz graficzna prezentacja
Mechanika Techniczna I Skrypt 4 7 5 Most kolejowy
5 ROZ warunki techniczne skrzyżowania linii kolejowych
Technik transportu kolejowego
Inżynieria kolejowa Budowa dróg kolejowych Nawierzchnia kolejowa
Odwodnienie obiektów mostowych dróg ekspresowych i autostrad
40 06 Podstawy drog kolejowych
Raport o stanie technicznym sieci dróg krajowych na koniec 2011 r
standardy techniczne wykonawcze drog rowerowych
Populacja i stan techniczny kolejowych obiektów inżynieryjnych w utrzymaniu PKP Polskie
TECHNIKI PRZYRZĄDOWE UDRAŻNIANIA DRÓG ODDECHOWYCH
Instrukcja Techniczna G 19 2000r Organizacja i wykonywanie pomiarów w geodezji kolejowej
Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

więcej podobnych podstron