Wykład 3 (13 03 2009) montaż


OBIEKTYWY
Typy obiektywów:
1. w ą s k o k ą t n e (z długą ogniskową)
soczewka to wycinek koła, dlatego przy obiektywie wąskokątnym ma
się mniejszy obraz widzenia, ale wszelkie zniekształcenia są praktycznie
niewidoczne.
2. s z e r o k o k ą t n e (z krótką ogniskową)
Przy obiektywie szerokokÄ…tnym jest szerszy obraz widzenia, ale widoczne sÄ…
zniekształcenia (na brzegach obrazu zakrzywienia obrazu wynikają z
kolistości soczewki). Większe nagromadzenie przedmiotów na tej samej
przestrzeni
Transfokatory (teleobiektywy)  efekt  najazdu n przedmiot (zoom). Przejście z obiektu
wÄ…skokÄ…tnego do szerokokÄ…tnego (zmiana ogniskowej)
Ujęciu scen dramatycznych służy lepiej obiektyw wąskokątny (długotrwałe budowanie
napięcia), zaś w wypadku filmu komediowego  obiektyw szerokokątny.
MONTAÅ»
Montaż  polega na cięciu i klejeniu taśmy filmowej, co ma na celu  montowanie filmu.
Polega na segmentacji i porządkowaniu materiału filmowego zgodnie z zamysłem twórcy.
Zanim zostanie dokonany montaż musi on wstępnie powstać w planach twórcy. Montaż
dokonuje się już na poziomie ujęcia  to dostosowanie przestrzeni do jego czasu trwania.
Scenopis  rozpisanie noweli filmowej w formie literackiej na ujęcia. To wstępna
segmentacja materiału.
Ujęcie musi trwać na tyle długo żeby widz zorientował się w jego zawartości, ale na tyle
krótko, żeby się nim nie znudzić (nie może trwać której niż kadr!).
Zawartość informacyjna ujęcia jest mniejsza w planach bliskich (półujęciach). Plany
ogólne (dalsze) zaś powinny trwać dłużej, bo mają większą zawartość informacyjną.
Ważne w czasie trwania ujęcia jest też to czy dany obraz jest dynamiczny czy statyczny.
Rodzaje montażu:
1. m o n t a ż c i ę t y  występuje tam, gdzie mamy dużo krótkich ujęć. Obraz jest przez to
bardziej dynamiczny, widz jest cały czas zaangażowany w niego i mobilizuje zmysły
do szybkiego rejestrowania ujęć.
2. m o n t a ż p ł y n n y  występuje ta, gdzie mamy dłuższe ujęcia. Tego typu kompozycja
często zawiera więcej szczegółów, np. wkomponowuje się w przestrzeń muzykę i
dzieła sztuki. Jest to odbiór bardziej percepcyjny i kontemplacyjny.
Tempo montaży wpływa na odbiór obrazu filmowego.
Funkcje montażu:
1. Budowanie tempa montażu
2. Wpływanie na poetykę odbioru
3. Nadawanie tempu filmowemu porządku (rytm montażowy  zrytmizowanie długości
ujęcia do jego zawartości)
4. Wpływanie na kompozycje utworu filmowego. Od montażu zależy charakter całego
filmu:
·ð m o n t a ż r ó w n o l e g Å‚ y  mamy z nim do czynienia wówczas, gdy w jednym
utworze połączone są dwa lub więcej wątków. Dwie akcje oddalone od siebie w
przestrzeni ukazane są poprzez przeplatanie ze sobą ujęć raz jednego, raz drugiego
wątku. Wątki rozwijają się stopniowo, mając ze sobą bezpośredni lub pośredni
zwiÄ…zek.
·ð m o n t a ż s y n c h r o n i c z n y  Å‚Ä…czenie dwóch lub wiÄ™cej wÄ…tków dziejÄ…cych siÄ™
w tym samym czasie. To odmiana montażu równoległego. Kilka wątków w
montowanym filmie zazębia się, rozgrywają się równocześnie
5. Budowanie napięcia dramaturgicznego:
David Wark Griffith: Narodziny Narodu (1915)
Nietolerancja (1916)
Rozpowszechnił on tę funkcję już w drugim dziesięcioleciu XX wieku w w/w filmach.
6. Funkcja skojarzeniowa (w tym zawiera się też metafora)  zestawienie obrazów, które
nadaj im dodatkowe znaczenie np. kobieta kołysząca dziecko na czarnym tle
(Nietolerancja) wskazuje na obecność grzechu pierworodnego od początku ludzkości.
7. Funkcja znaczeniotwórcza  ujęcia zestawione ze sobą wpływają na siebie nawzajem
(kontekst wewnÄ…tzfilmowy)
Radziecka szkoła montażu (wykreowana w latach 20stych)  wskazywała na decydującą
rolę montażu w odbiorze ujęcia.
Nazwiska związane z tą szkołą:
·ð S i e r g i e j E i s e n s t e i n  stworzyÅ‚ tzw. montaż atrakcji, który polega na kreowaniu
zaskakujących połączeń, mających zaszokować widza.
·ð W s i e w o Å‚ o d P u d o w k i n  montaż intelektualny: polega na wprowadzeniu za
pomocą obrazu i dzwięku abstrakcyjnego pojęcia, bez potrzeby wyjaśniania go. z
zestawienia dwóch obrazów ma
·ð L e w K u l e s z o w  wykonaÅ‚ on eksperyment z twarzÄ… Mozżuchina (tzw.  efekt
Kuleszowa ). Skomponował on trzy ujęcia z twarzą słynnego aktora, która miała wyraz
obojętny. Za każdym razem nabierała ona wtedy innego znaczenia (w zależności od
tego na co, według montażu, patrzył aktor). Kuleszow chciał w ten sposób udowodnić
kluczowe znaczenie montażu.
Znaczenie ujęcia jest zestawieniem jego zawartości oraz montażu.
Fraza montażowa  ukazanie pewnej sytuacji poprzez montaż. zestawienie montażowe
obrazu, dzwięku słowno - muzycznego, stanowiące najmniejszy niepodzielny element
filmowej akcji.
Stałe frazy montażowe (przykłady):
1. ujęcie / przeciwujęcie  stosuje się ją przy filmowaniu rozmów. Z jednego profilu
pokazuje się osobę mówiącą, a za chwilę z odwrotnego profilu osobę odpowiadającą 
15°ð od kamery.
2. przejścia montażowe:
suture - wszywania widza w strukturÄ™ filmu poprzez manipulowanie jego spojrzeniem
·ð analityczne (od ogółu do szczegółu)
·ð syntetyczne (od szczegółu do ogółu)
3. Sekwencja montażowa  pokazanie pewnego fragmentu za pomocą montażu na
poziomie montażu (jego sens wypływa właśnie z montażu)
Orsan Welles, Obywatel Kane, 1941
Często powtarzane sekwencje to np. przebieg dziejów: zrobienie kompuś
kompromitujÄ…cego zdjÄ™cia ®ð zaniesienie go do drukarni ®ð drukowanie gazety ®ð
trafienie gazety ze zdjęciem do odbiorcy. lub ukazywanie spadających kartek
kalendarza jako symbol upływu czasu.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wykład 2 (06 03 2009) ruchy kamery, plan, punkty widzenia kamery
Fizyka wykład 3 13 10 2009
Wykład 5 (27 03 2009) narracja, gatunek filmowy
NOTATKI WYKLAD2 13 03 09
NOTATKI WYKLADI 13 03 09
0202 04 03 2009, wykład nr 2 , Budowa i funkcje błony komórkowej oraz transport przez błony(1)
0214 13 10 2009, wykład nr 14 , Układ pokarmowy, cześć II Paul Esz
0203 11 03 2009, wykład nr 3 , Białka powierzchni komórkowej Cząsteczki adhezyjne
29 04 & 06 05 & 13 05 2009, wykład, Wzrost, różnicowanie i starzenie się komórek Paul Esz
Wyklad Inf 18 03 2009
Budownictwo Ogolne II zaoczne wyklad 13 ppoz
wykład 13 24 1 13
Wyklad 13 Elektryczność i magnetyzm Prąd elektryczny
0106 30 03 2009, cwiczenia nr 6 , Wrzeciono podziałowe Paul Esz

więcej podobnych podstron