Zarabianie na stronie WWW reklama kontekstowa


Reklama w i nt ernecie, AdSense, AdKont ekst , Onet Kont ekst
Zarabianie na stronie WWW: reklama kontekstowa
Jedn z metod zarabiania na ma ej, jak i wi kszej stronie WWW, jest reklama
kontekstowa. Wy wietlanie reklam pozwala generowa zyski z hobbistycznie
prowadzonych stron, ale staje si tak e cz ci modelów biznesowych du ych portali
internetowych.
Bart omiej Dymecki
Czym jest reklama kontekstowa? Jest to typ reklam tekstowych i graficznych, które
dostosowuj si do tre ci serwisu. Oznacza to, e je li prowadzisz stron na temat
samochodów sportowych, to uka si na niej reklamy firm motoryzacyjnych lub firm
oferuj cych ubezpieczenia samochodowe. Reklamy zostan automatycznie dobrane na
podstawie tre ci serwisu (chocia mechanizm ten nie zawsze dzia a idealnie).
To rozwi zanie ma istotne zalety. Wy wietlane reklamy s na ogó dostosowane do
zainteresowa czytelników serwisu. Dla reklamodawców oznacza to wi ksz szans na
zainteresowanie ich ofert , a dla wydawców wi cej klikni w reklam .
Webmaster chc cy wy wietla reklamy kontekstowe musi tylko zarejestrowa si w jednej
z kilku sieci reklamowych i umie ci na stronie odpowiedni kod. O reszt zadba sie
przyjmuj ca rol po rednika mi dzy wydawcami reklam, a reklamodawcami.
W systemach reklamy kontekstowej obowi zuj inne zasady, ni w typowych sieciach
reklamowych. Przede wszystkim nie s wy wietlane inwazyjne reklamy, które np.
zas aniaj pó okna przegl darki (albo i ca e). Nie s wi c one tak irytuj ce dla
ytkowników i nie generuj przypadkowych klikni podczas prób ich zamkni cia.
Reklamy rozliczane s w modelu Pay Per Click (w skrócie PPC), czyli p atno ci za ka de
klikni cie. W tradycyjnych kampaniach reklamowych prowadzonych np. w du ych
portalach horyzontalnych pod uwag brana jest liczba wy wietle . W modelu PPC
reklamodawca p aci tylko i wy cznie za faktyczne zainteresowanie jego ofert .
Google AdSense
Informacje: http://www.google.com/adsense/
Najpopularniejszym w Polsce i na wiecie systemem reklamy kontekstowej jest Google
AdSense. Swoj popularno w naszym kraju zawdzi cza du ej bazie reklamodawców.
Konkurencja mi dzy nimi wp ywa na wy sze ceny oferowane za klikni cia w reklamy.
Strony na których wy wietlamy reklamy nie s od razu weryfikowane. Jedynie pierwszy
serwis musi zosta r cznie zaakceptowany. Pó niej mo esz wy wietla reklamy, gdzie tylko
masz na to ochot .
Powa wad AdSense jest nie najlepiej dzia aj cy dzia pomocy. Cz sto u ytkownikom
nie udaje si uzyska odpowiedzi na pytania lub wymaga to d ugiego czekania. Google
pomimo pozytywnego wizerunku swojej wyszukiwarki nie buduje takiego samego
wizerunku sieci AdSense. Na webmasterskich forach pojawia si wielu u ytkowników
twierdz cych, e ich konta w AdSense zosta y zamkni te pomimo przestrzegania
regulaminu.
To jednak Google daje dost p do najbardziej zaawansowanych statystyk z mo liwo ci
generowania szczegó owych raportów oraz kana ów. Dzi ki nim mo esz dok adnie ledzi
klikalno poszczególnych reklam. adna z polskich sieci reklamy kontekstowej nie
dorównuje AdSense pod tym wzgl dem.
SmartContext
Informacje: http://www.smarcontext.pl
Ilustracja 1. Przyk adowa reklama sieci
SmartContext w serwisie LuxLux.pl Model reklam proponowany przez SmartContext
mocno wyró nia si na tle konkurencji. Firma oferuje system SmartLink wy wietlaj cy tzw.
reklamy intekstowe. Musimy przyzna , e okre lenie nie jest najfortunniej dobrane. W
systemie SmartLink wybrane s owa z tekstu zostaj podkre lone, a gdy u ytkownik skieruje
na nie kursor myszy, to wy wietlany jest specjalny dymek reklamowy. Jest to pomys owe
rozwi zanie.
W przeciwie stwie do zwyk ych odno ników, s owa wyró nione w ramach SmartLink
oznaczane s podwójnym podkre leniem. Zmniejsza to dezorientacj u ytkowników, którzy
w przeciwnym razie mogliby myli reklamy z normalnymi linkami.
AdKontekst
Informacje: http://www.adkontekst.pl
Ilustracja 2. Przyk adowe reklamy sieci AdKontekst
w serwisie Instalki.pl Sie reklamowa AdKontekst zosta a uruchomiona przez
wyszukiwark NetSprint.pl oraz portal Wirtualna Polska. Nie ka dy serwis mo e nale do
tej sieci. Po dokonaniu weryfikacji, uczestnik otrzymuje indywidualn propozycj stawki
atno ci za klikni cia. AdKontekst ró ni si wi c znacz co od AdSense, gdzie cena
klikni uzale niona jest od zainteresowania reklamodawców.
We wrze niu br. w AdKontekst wprowadzono tak e system Intertext dzia aj cy na tej samej
zasadzie,co SmartLink w sieci SmartContext. AdKontekst znany jest tak e z szybkiego
dzia ania pomocy technicznej, co jest wa zalet . Wa niejszy jest jednak szeroki wybór
dost pnych form reklamowych i mo liwo ci lepszego ni w AdSense dostosowania reklam
do wygl du strony. AdKontekst posiada tak e kana y, które okre laj od razu tematyk
reklamy, jak i pozwalaj na ledzenie ich popularno ci.
OnetKontekst
Informacje: http://www.kontekst.onet.pl
OnetKontekst to sie reklamowa nale ca do portalu Onet.pl. Tak jak w przypadku
AdKontekstu, zarobki osi gane w tej sieci na ogó nie s tak wysokie, jak w przypadku
AdSense. Wad systemu jest tak e utrudnione zg aszanie stron. Nale y w tym celu poda
adres witryny, charakteryzuj ce j s owa kluczowe i poczeka na ich akceptacj . Liczba
formatów reklam w OnetKontekst jest przyzwoita, chocia nie wyró nia si ilo ci . Nie
otrzymujesz jednak dost pu do kana ów, ani bardzo zaawansowanych statystyk.
Du zalet OnetKontekstu (ale tak e innych polskich sieci reklamy kontekstowej) w
stosunku do AdSense jest fakt podpisania pisemnej umowy. Upraszcza to rozliczenia
podatkowe. Obecnie AdSense zdaje si ignorowa problemy polskich u ytkowników z
urz dami skarbowymi.
Jeden z kontrowersyjnych zapisów w regulaminie OnetKontekstu mówi, e boks
reklamowy musi znale si na ka dej stronie serwisu. Cz sto webmasterzy nie chc
umieszcza reklam na wszystkich stronach z powodu architektury serwisu lub wzgl dów
marketingowych. A niekiedy jest to trudne do realizacji od strony technicznej.
adSearch
Informacje: http://www.adsearch.pl
Sie adSearch zosta a stworzona przez portal Interia.pl i zintegrowana z boksami
reklamowymi w wyszukiwarce portalu. Oznacza to, e reklamodawcy wy wietlaj cy
reklamy w wyszukiwarce mog atwo zacz wy wietla je tak e w serwisach nale cych
do sieci. Od strony oferowanych funkcjonalno ci adSearch nie jest tak zaawansowan sieci
jak Google AdSense, czy nawet OnetKontekst. Do dyspozycji wydawców oddano jedynie
trzy formaty reklamowe, co jest bardzo skromn liczb i nie sprzyja nawi zaniu konkurencji
z innymi sieciami.
Któr sie wybra ?
W obecnych warunkach najpowa niejszym wyborem - mimo problemów z obs ug - jest
wci Google AdSense. Na drugie miejsce coraz wyra niej zdaje si wysuwa sie
AdKontekst. Pami taj jednak, e wybór jest uzale niony od twoich indywidualnych
warunków.
Tylko testuj c ka z sieci reklamowych b dziesz na pewno wiedzie , która z nich da
najwy sze zarobki. Oczywi cie regulaminy sieci nie pozwalaj na wykorzystywanie wi cej
ni jednej z nich w tym samym momencie. Daj ka dej z nich minimum 2 tygodnie czasu, a
dziesz móg podj racjonaln decyzj .
Zawsze przed skorzystaniem z danej sieci reklamowej przeczytaj jej regulamin. Niezale nie
od tego, z jakiej sieci korzystasz, nie namawiaj tak e internautów odwiedzaj cych serwis do
klikania w reklamy. Mo e si to sko czy usuni ciem twojego konta. Szczególnie wiele
takich przypadków ma miejsce w przypadku programu AdSense.
Co wp ywa na sukces?
Je eli chcesz dobrze zarabia na wy wietlaniu reklam kontekstowych, powiniene pozna
kilka istotnych zasad.
Pierwszym i tak naprawd najwa niejszym czynnikiem jest odpowiedni ruch na stronie.
ciciele serwisu odwiedzanych przez ma liczb osób na pewno nie zarobi na
reklamie kontekstowej. Kilkuset unikalnych u ytkowników dziennie to minimum, od
którego mo na zacz my le o zarobieniu pieni dzy wartych zachodu.
Nie jest atwo okre li , jaki dok adnie ruch jest potrzebny w przypadku ka dego serwisu.
Na ogó 200-300 unikalnych u ytkowników dziennie to podstawa. Je li okazuje si , e taki
ruch nie generuje zysków, nie warto wy wietla reklam irytuj cych u ytkowników, a lepiej
dzie pomy le o innych formach monetyzacji ruchu.
Zarobki s w du ej mierze uzale nione od poziomu klikalno ci. Wysoko wska nika CTR,
czyli liczby klikni w stosunku do liczby wy wietle danej reklamy, jest z kolei
uzale niona od takich czynników, jak kolorystyka i po enie reklamy, a tak e jej
dopasowanie do grupy docelowej. Te czynniki przenikaj si z elementem pierwszym,
albowiem im wi kszy ruch na stronie, tym mniejszej klikalno ci potrzebujemy, aby zarobi
przyzwoite pieni dze.
Ilustracja 3. Reklamy AdSense w serwisie
Gramy.org s dobrze dopasowane i nie przeszkadzaj u ytkownikom, jednak ich
umiejscowienie w dolnej cz ci strony zapewne mocno zmniejsza klikalno Tak samo ma
si sprawa ze stawk za klikni cia. Im wy sza stawka, tym mniej klikni jest nam
niezb dnych i tym mniejszy ruch jest nam potrzebny. W systemie AdKontekst otrzymujemy
sta stawk za klikni cia. Natomiast w pozosta ych sieciach zale y ona od tre ci witryny,
poniewa reklamy automatycznie dostosowuj si do zawarto ci naszej strony. Reklamy z
wysoko konkurencyjnych bran , np. z bran y kredytów, s dro sze ni reklamy
popularnych serwisów blogowych albo aukcyjnych. Im wi cej firm w danej bran y chce
wy wietla swoje reklamy, tym staj si one dro sze i tym wi cej pieni dzy p ynie do
cicieli stron internetowych.
Wa nym czynnikiem jest tak e dopasowanie reklam. Reklamy dobrze wkomponowane w
stron i nie przywo uj ce na my l tradycyjnych reklam maj wi ksze szanse na
zainteresowanie u ytkowników. Reklama kontekstowa nie powinna przypomina zwyk ego
bannera reklamowego ze wzgl du na zjawisko zwane banner blindness czyli lepot
bannerow . Internauci tak bardzo przyzwyczaili si do reklam, e automatycznie omijaj je
wzrokiem! Dlatego reklamy w sieciach kontekstowych powinny by wkomponowane w
stron tak, aby przypomina y jej cz .
Reklama kontekstowa, a podatki
Ilustracja nr 4. Reklamy wy wietlane na stronie
Zgry.pl zosta y bardzo dobrze dopasowane do wygl du serwisu. Sprawiaj wra enie, e s
jego integraln cz ci Kwestia podatków wcale nie jest prosta. Zacznijmy od tego, e
niep acenie podatków od pieni dzy o których nie wie fiskus, nie jest rozs dne. Mo e si to
udawa nawet przez lata, ale w ko cu sko czy bardzo, bardzo le. Nie warto podejmowa
takiego ryzyka.
Niestety ka dy urz d skarbowy zarobki osi gane poprzez reklam kontekstow mo e
interpretowa inaczej. Zdarza si np. zakwalifikowanie tego typu zarobków, jako
dzia alno ci gospodarczej, co oczywi cie nara a na k opoty podatników takiej dzia alno ci
nie prowadz cej.
Je eli prowadzisz dzia alno gospodarcz , to rozliczenie podatków b dzie dla ciebie
bardzo proste. W przeciwnym razie istniej dwie popularne metody. Po pierwsze,
wy wietlanie reklam mo esz zakwalifikowa , jako wynajem powierzchni reklamowej. Na
przyk ad podczas rejestracji w systemie adSearch od razu zapoznajemy si z "regulaminem
najmu powierzchni reklamowej". T sam metod stosuje OnetKontekst.
Je eli sie nie okre la z góry formy rozliczenia, musisz sam podj odpowiedni decyzj .
Tak jest w przypadku AdSense. Drug opcj jest zakwalifikowanie wy wietlania reklam,
jako "dzia alno ci wykonywanej osobi cie", co opisuje autor bloga po wi conego
zarabianiu na blogach w swoim tek cie: http://zarabianie-na-blogu.pl/.... Warto tak e czyta
tki na forum http://forum.optymalizacja.com, gdzie wielu u ytkowników dzieli si
swoimi do wiadczeniami.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak zwiekszyc ruch na stronie www
Jak Zwiekszyc Ruch Na Stronie www
Jak zwiekszyc ruch na stronie WWW
jak zwiekszyc ruch na stronie www www przeklej pl
jak zwiekszyc ruch na stronie www
Jak zwiększyć ruch na stronie www Netigo
Jak zwiekszyc ruch na stronie www
jak zwiekszyc ruch na stronie www
Majewski Piotr Jak zwiększyć ruch na stronie WWW
Jak zwiększyć ruch na stronie www
Jak zwiekszyc ruch na stronie www(1)

więcej podobnych podstron