Maiso333





Jean Maisonneuve - Rytualy dawne i wspolczesne




3. Istotne i przemijajace.

Powyzsze analizy ukazuja zycie codzienne jako mniej lub bardziej
uporzadkowane przedstawienie, rodzaj dramaturgii - wedlug okreslenia Goffmanna.
Czy decyduje o tym sztucznosc, czy tez pospolita rytualnosc pozbawiona
glebi, nawet jesli nie ogranicza sie ona tylko do zwyczaju? Z pewnoscia
w tym znaczeniu skutecznosc symboliczna dotyczy relacji z bliznim, a nie
z istota boska, odnosi sie jednak w rownym stopniu do swietosci zwiazanej
calkowicie z okreslonym porzadkiem spolecznym poza ideologia indywidualizmu.
Dzieki temu w prozaicznej codziennosci odnajdujemy transcendentny aspekt
rytualu, jego sedno, ktore nie moze zniknac ani wskutek utraty znaczenia
przez niektore dzialania, ani wraz z przemijaniem czasu.

Znany fragment z Saint-Exupry'ego okresla funkcjonalny i symboliczny
zasieg rytualow codziennych. Chodzi o zdanie, w ktorym Lis mowi do Malego
Ksiecia, iz:


zeby go spotkac, trzeba wrocic o tej samej
godzinie. (...) Jesli bedziesz wracal o roznych porach, nigdy nie bede
wiedzial na kiedy mam sie przygotowac. (...) Potrzeba
rytualow. (...) To one powoduja, ze dzisiejszy
dzien jest inny od pozostalych.


Nastepnie Lis podaje przyklad uporzadkowanego czasu mysliwych, ktory
pozwala Lisowi na dzien odpoczynku. Pisarz doskonale uchwycil tutaj akcentowanie
pewnych momentow zycia wlasciwe rytualom.


This page hosted by
Get your own Free Home
Page





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Maiso343
Maiso323
Maiso342 (2)
Maiso344
Maiso33 (2)
Maiso345 (2)
Maiso322 (2)
Maiso3 (2)
Maiso341 (2)
Maiso331

więcej podobnych podstron