Eksploatacja urządzeń


ROZPORZDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOAECZNEJ
z dnia 29 pazdziernika 2003 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń
transportu bliskiego
(Dz. U. Nr 193, poz. 1890)
Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 oraz z 2002 r.
Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
ż 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie eksploatacji następujących urządzeń
transportu bliskiego:
1) wciągarek i wciągników,
2) suwnic,
3) żurawi,
4) układnic,
5) wyciągów towarowych,
6) podestów ruchomych,
7) urządzeń dla osób niepełnosprawnych,
8) schodów i chodników ruchomych,
9) przenośników okrężnych kabinowych i platformowych,
10) dzwigów, w szczególności do transportu osób lub ładunków, dzwigów budowlanych i dzwigów towarowych małych,
11) dzwignic linotorowych,
12) urządzeń technicznych służących do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych,
13) dzwigników przeznaczonych do przemieszczania ładunków nieprostoliniowo, w tym systemów do parkowania
samochodów,
14) wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia
- zwanych dalej "UTB".
ż 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) udzwig - nominalną, maksymalną wielkość obciążenia wyrażoną w kilogramach lub tonach, dla której zaprojektowano UTB
i dla której producent zapewnia prawidłową jego pracę;
2) niebezpieczne uszkodzenie - nieprzewidziane uszkodzenie UTB, w wyniku którego UTB nie nadaje się do eksploatacji lub
jego dalsza eksploatacja stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska;
3) nieszczęśliwy wypadek - zdarzenie nagłe, które spowodowało śmierć, trwałą lub czasową niezdolność do pracy osób
narażonych;
4) osoba narażona - osobę znajdującą się w strefie niebezpiecznej;
5) strefa niebezpieczna - strefę w obrębie lub wokół UTB, w której występuje zagrożenie bezpieczeństwa lub zdrowia
ludzkiego.
ż 3. 1. Formy dozoru technicznego i terminy badań technicznych UTB określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. W przypadkach uzasadnionych stanem technicznym, mającym wpływ na bezpieczeństwo UTB, terminy badań
technicznych UTB mogą być skrócone na podstawie decyzji organu właściwej jednostki dozoru technicznego.
Rozdział 2
Dokumentacja
ż 4. 1. Zgłaszając UTB do organu właściwej jednostki dozoru technicznego, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze
dokumentacji określonej w ust. 2, z zastrzeżeniem ż 22 ust 2.
2. W przypadku gdy rozporządzenia wydane na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
(Dz. U. Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1652) albo specyfikacje techniczne
uzgodnione z organem właściwej jednostki dozoru technicznego nie stanowią inaczej, dokumentacja zawiera w szczególności:
1) opis techniczny;
2) rysunek zestawieniowy;
3) schematy: elektryczny, hydrauliczny i pneumatyczny, o ile mają zastosowanie;
4) schemat układów cięgnowych w mechanizmach napędowych;
5) instrukcję eksploatacji;
6) kopie świadectw badania typu dla urządzeń zabezpieczających, o ile ma to zastosowanie;
7) dokumentację uzupełniającą, o ile ma to zastosowanie;
8) potwierdzenie prawidłowości zainstalowania urządzenia w strefie zagrożonej wybuchem, o ile ma to zastosowanie.
ż 5. 1. Opis techniczny UTB powinien zawierać:
1) nazwę i adres wytwórcy;
2) określenie rodzaju UTB i jego przeznaczenia;
3) typ UTB, numer fabryczny, rok budowy, oznakowania;
4) podstawowe parametry i urządzenia zabezpieczające, o ile mają zastosowanie, w szczególności:
a) udzwig,
b) wysokość podnoszenia,
c) prędkości ruchów roboczych,
d) rodzaj napędu,
e) wielkość całkowitej masy UTB,
f) ograniczniki ruchów roboczych,
g) szczegółowe dane dotyczące urządzeń chwytających,
h) dane techniczne cięgien nośnych, z określeniem współczynników bezpieczeństwa,
i) urządzenia sygnalizacyjne,
j) ograniczniki obciążenia,
k) miejsce i rodzaj sterowania,
l) ograniczniki prędkości i urządzenia chwytne lub inne elementy zapobiegające nadmiernemu wzrostowi prędkości.
2. W zależności od rodzaju UTB opis techniczny powinien zawierać informacje dla:
1) suwnic:
a) wielkość rozpiętości mostu,
b) określenie największych nacisków kół jezdnych,
c) wskazanie rodzajów odbojnic i zderzaków;
2) wciągników i wciągarek:
a) określenie największych nacisków kół jezdnych,
b) wskazanie rodzajów odbojnic i zderzaków;
3) żurawi:
a) diagram udzwigów,
b) wielkość kąta obrotu wysięgnika,
c) wskazanie rodzaju pracy dla żurawi samojezdnych - na podporach lub bez podpór,
d) parametry pracy, przy których współczynnik stateczności osiąga wartość minimalną,
e) dla żurawi torowych określenie największych nacisków kół jezdnych oraz wskazanie rodzajów odbojnic i zderzaków;
4) układnic:
a) rysunek pola pracy urządzenia z pokazaniem pól remontowych, przejść i dojść do układnicy,
b) określenie rodzaju i typu urządzeń zabezpieczających i urządzeń ochronnych na czole magazynu oraz polach
odkładczych;
5) wyciągów towarowych:
a) wysokość podnoszenia mierzona w pionie,
b) kąt nachylenia prowadnic,
c) sposób zabezpieczenia otworów ładunkowych;
6) podestów ruchomych - dodatkowe wyposażenie, jeżeli jest stosowane;
7) urządzeń dla osób niepełnosprawnych:
a) rodzaj elementu przenoszącego obciążenie,
b) liczbę przystanków i drzwi przystankowych,
c) opis urządzeń ryglujących drzwi przystankowych;
8) dzwigów:
a) liczbę przystanków i drzwi przystankowych,
b) masę kabiny i przeciwwagi,
c) opis dojścia do maszynowni i linowni,
d) stosowne obliczenia,
e) opis urządzeń ryglujących drzwi przystankowych;
9) dzwignic linotorowych:
a) dopuszczalną wielkość rozpiętości między podporami toru jezdnego,
b) określenie środków porozumiewawczych niezbędnych do obsługi UTB;
10) urządzeń technicznych służących do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych:
a) diagram udzwigu,
b) parametry pracy, przy których współczynnik stateczności osiąga wartości minimalne;
11) wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia:
a) diagram udzwigów,
b) zdolność pokonywania wzniesień,
c) rodzaj i typ urządzeń zabezpieczających oraz, o ile ma to zastosowanie, urządzeń ochronnych na czole magazynu oraz
polach odkładczych, w przypadku wózków jezdniowych z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
d) określenie dopuszczalnych nacisków kół jezdnych, w przypadku wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z
ładunkiem i wózków z wysięgnikiem.
ż 6. 1. Dla UTB montowanych w miejscu eksploatacji powinna być dostarczona dokumentacja uzupełniająca, o której
mowa w ż 4 ust. 2 pkt 7, zawierająca:
1) szkic sytuacyjny zmontowanego UTB uwzględniający w szczególności, nieujęte w rysunku zestawieniowym, rzeczywiste
odległości UTB od otoczenia, przejścia, dojścia i ewentualne elementy osłonowe;
2) schematy zasilania UTB ze wskazaniem w szczególności: osprzętu, wielkości, rodzaju zabezpieczeń, rodzaju i typu
przewodów zasilających;
3) poświadczenie prawidłowości montażu i przeprowadzonych prób pomontażowych, wystawione przez instalującego;
4) protokoły pomiarów rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz instalacji
odgromowej;
5) protokół odbioru części budowlanej UTB.
2. W przypadku wciągników poświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, może być wystawione przez osobę, dla której
organ właściwej jednostki dozoru technicznego wydał odpowiednie zaświadczenie kwalifikacyjne dotyczące konserwacji,
zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania
kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849 oraz z 2003 r. Nr 50, poz.
426).
3. W przypadku zmiany miejsca zainstalowania wymagającego demontażu i ponownego montażu UTB przepis ust. 1
stosuje się odpowiednio.
ż 7. Instrukcja eksploatacji UTB, o której mowa w ż 4 ust. 2 pkt 5, powinna zawierać w szczególności:
1) wskazania dotyczące bezpiecznej eksploatacji UTB, w zależności od jego przeznaczenia i przewidywanych warunków
pracy, a także dających się przewidzieć sytuacji anormalnych;
2) informacje dotyczące wymaganych kwalifikacji osób zajmujących się obsługą i konserwacją UTB;
3) opis budowy, działania i regulacji mechanizmów, zespołów i elementów wyposażenia mechanicznego, elektrycznego,
hydraulicznego lub pneumatycznego;
4) opis budowy, działania i regulacji elementów bezpieczeństwa;
5) w zakresie obsługi UTB:
a) opis działania urządzeń sterowniczych i sygnalizacyjnych,
b) informacje dotyczące wskazań przyrządów pomiarowo-kontrolnych wraz z rysunkami przedstawiającymi
rozmieszczenie tych przyrządów,
c) wskazanie sposobu i zasad sterowania ruchami mechanizmów,
d) wykaz obowiązków obsługującego i niezbędnych do wykonania czynności przed, podczas i po zakończeniu pracy;
6) w zakresie konserwacji UTB:
a) zasady wykonywania czynności konserwacyjnych, technologii montażu i demontażu, z określeniem wielkości
momentów dokręcania połączeń śrubowych oraz sprawdzenia prawidłowości wykonanych działań wraz z określeniem
zakresów i terminów przeprowadzanych przeglądów,
b) wykaz czynności niezbędnych do wykonania przez konserwującego w ramach jego obowiązków;
7) wykaz podstawowych usterek lub nieprawidłowości, które mogą występować podczas eksploatacji UTB, z określeniem
przyczyn i sposobu ich usunięcia;
8) warunki dotyczące wykonania i eksploatacji torowiska i toru jezdnego, o ile ma to zastosowanie.
Rozdział 3
Ogólne warunki eksploatacji UTB
ż 8. 1. Przed wydaniem decyzji zezwalającej na eksploatację UTB organ właściwej jednostki dozoru technicznego
wykonuje następujące czynności:
1) sprawdza kompletność i odpowiedniość dokumentacji, o której mowa w ż 4;
2) identyfikuje UTB, sprawdza jego stan techniczny i oznakowanie;
3) sprawdza zgodność wyposażenia z przedłożoną dokumentacją;
4) przeprowadza badania odbiorcze.
2. Badania odbiorcze przeprowadza się w przypadku:
1) UTB montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji, gdy bezpieczna eksploatacja UTB zależy od warunków jego
zainstalowania;
2) pozostałych UTB, o ile nie zostały wprowadzone do obrotu albo udostępnione po raz pierwszy użytkownikowi na podstawie
przepisów innych rozporządzeń, wydanych na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
3. W przypadku UTB, o których mowa w ust. 2 pkt 1, badania odbiorcze przeprowadza się u eksploatującego.
4. W przypadku UTB, o których mowa w ust. 2 pkt 2, dopuszcza się przeprowadzenie badań odbiorczych u
wytwarzającego.
ż 9. 1. UTB powinny być eksploatowane zgodnie z instrukcją, o której mowa w ż 4 ust. 2 pkt 5, i użytkowane zgodnie z
przeznaczeniem, z zastrzeżeniem ż 17.
2. Eksploatujący powinien wyposażyć UTB w stanowiskową instrukcję obsługi, opracowaną na podstawie instrukcji
eksploatacji i dostępną dla obsługującego.
ż 10. W celu bezpiecznej eksploatacji UTB eksploatujący zapewnia właściwą obsługę i konserwację UTB.
ż 11. Eksploatujący powinien dla każdego UTB założyć i przechowywać dziennik konserwacji prowadzony przez
konserwującego, w którym odnotowuje wykonywane czynności.
ż 12. 1. W przypadku UTB wyposażonych w aparaty elektryczne eksploatujący powinien zapewnić wykonywanie:
1) pomiarów rezystancji izolacji:
a) nie rzadziej niż raz w roku - dla urządzeń pracujących w pomieszczeniach lub strefach zagrożonych wybuchem, z
wyziewami żrącymi, urządzeń pracujących na otwartym powietrzu oraz dzwigów,
b) nie rzadziej niż raz na dwa lata - dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż wymienione w lit. a;
2) pomiarów rezystancji uziemień roboczych, o ile są stosowane, oraz skuteczności ochrony przeciwporażeniowej:
a) nie rzadziej niż raz w roku - dla urządzeń pracujących na otwartym powietrzu lub w pomieszczeniach bardzo
wilgotnych, gorących lub z wyziewami żrącymi,
b) nie rzadziej niż raz na dwa lata - dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż wymienione w lit. a.
2. Niezależnie od pomiarów, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonane także pomiary każdorazowo po
wprowadzeniu zmian lub wykonaniu prac w instalacji elektrycznej, przestawieniu i zmontowaniu UTB na nowym miejscu oraz
we wszystkich przypadkach, gdy możliwe jest przypuszczenie, że stan izolacji lub ochrony przeciwporażeniowej uległ
pogorszeniu lub wystąpiły uszkodzenia.
ż 13. Do obsługującego UTB należy w szczególności przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi UTB.
ż 14. 1. Do konserwującego należy w szczególności:
1) przestrzeganie instrukcji eksploatacji;
2) dokonywanie przeglądów konserwacyjnych UTB w terminach i zakresie określonych w instrukcji eksploatacji, w tym
sprawdzanie:
a) stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań,
b) działania elementów bezpieczeństwa i ograniczników ruchowych,
c) działania urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych,
d) prawidłowości obsługi UTB;
3) sprawdzanie przez oględziny, nie rzadziej niż co 12 miesięcy, jeżeli w instrukcji eksploatacji nie ustalono innych terminów,
stanu:
a) konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń spawanych, nitowanych i rozłącznych,
b) toru jezdnego dzwignic szynowych,
c) instalacji ochrony przeciwporażeniowej;
4) bieżące usuwanie usterek i innych nieprawidłowości w działaniu UTB;
5) odnotowywanie z podaniem daty i potwierdzanie podpisem w dzienniku konserwacji wyników przeglądów i
wykonywanych czynności;
6) bezzwłoczne powiadamianie eksploatującego UTB o nieprawidłowościach, które spowodowały konieczność wyłączenia
UTB z eksploatacji, i dokonywanie odpowiedniego wpisu do dziennika konserwacji.
2. Konserwujący w ramach czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4, może bez uzgodnienia z organem właściwej
jednostki dozoru technicznego dokonać wymiany elementów UTB, o ile mają one parametry techniczne i charakterystyki takie
jak elementy wymieniane i uwzględnione są wymagania określone w ż 24 ust. 2.
3. Przeglądy konserwacyjne powinny być wykonywane nie rzadziej niż w terminach określonych w załączniku nr 2 do
rozporządzenia, o ile wytwórca nie określa inaczej.
ż 15. W przypadku zmian lokalizacji związanej z demontażem i ponownym montażem UTB wymienionych w ż 25,
niewymagających wykonania doraznych badań eksploatacyjnych, do konserwującego należy:
1) sprawdzenie stanu technicznego mechanizmów napędowych cięgien i ich zamocowań;
2) sprawdzenie zgodności montażu z dokumentacją;
3) sprawdzenie poprawności działania elementów bezpieczeństwa;
4) przeprowadzenie prób ruchowych bez obciążenia i z obciążeniem nominalnym;
5) po pozytywnych wynikach oceny zgodnie z wymaganiami, o których mowa w pkt 1-4, odnotowanie w dzienniku
konserwacji faktu uruchomienia UTB w nowym miejscu pracy.
ż 16. Eksploatacja UTB w pobliżu napowietrznych linii elektroenergetycznych może się odbywać pod warunkiem
zachowania minimalnych odległości określonych w przepisach dotyczących linii elektroenergetycznych.
ż 17. 1. Eksploatacja UTB w przypadku innego zastosowania niż przeznaczenie określone przez wytwórcę lub w
warunkach kolizyjnej lokalizacji jest dozwolona za zgodą organu właściwej jednostki dozoru technicznego.
2. Eksploatujący, w przypadku zastosowań UTB, o których mowa w ust. 1, powinien przedłożyć i uzgodnić z organem
właściwej jednostki dozoru technicznego instrukcję eksploatacji zawierającą co najmniej:
1) szkic sytuacyjny;
2) wskazanie możliwych elementów kolizyjnych;
3) zastosowane techniczne i organizacyjne środki zabezpieczające.
3. W przypadku gdy obsługujący UTB nie jest w stanie obserwować całej drogi, jaką pokonuje ładunek, osoba kierująca
ładunkiem powinna pozostawać w ciągłym kontakcie z obsługującym UTB. Powinny być zapewnione środki organizacyjne
zapobiegające możliwym kolizjom ładunku.
4. W przypadku gdy ładunek ma być podniesiony przez dwa lub więcej UTB, instrukcja, o której mowa w ust. 2, powinna
zawierać odpowiednią procedurę zapewniającą właściwą koordynację pracy współpracujących UTB.
5. W przypadku podnoszenia osób przez UTB niezaprojektowane specjalnie do tego celu, należy zapewnić spełnienie
odpowiednio przepisów ust. 1 i 2.
6. Zgoda, o której mowa w ust. 1, nie dotyczy przypadków kolizyjnej lokalizacji UTB na terenie budowy.
ż 18. Do eksploatującego należy w szczególności odpowiednie dobranie zawiesi z uwzględnieniem:
1) rodzaju i wartości przewidywanych obciążeń;
2) miejsc uchwytu;
3) sposobu podwieszania ładunku;
4) warunków środowiskowych.
Rozdział 4
Rodzaje, zakres i terminy badań technicznych
ż 19. 1. Organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza następujące rodzaje badań technicznych UTB:
1) odbiorcze - wykonywane po zakończeniu wytwarzania UTB, w warunkach jego gotowości do pracy, przed wydaniem
decyzji zezwalającej na eksploatację;
2) okresowe - wykonywane w toku eksploatacji UTB objętych dozorem pełnym, w terminach określonych dla danego rodzaju
UTB;
3) dorazne - eksploatacyjne i kontrolne, powypadkowe lub poawaryjne oraz wykonywane w terminach wynikających z
bieżących potrzeb.
2. Badań technicznych nie przeprowadza się dla UTB objętych dozorem uproszczonym.
ż 20. 1. Zgłaszający UTB do badań przedkłada, w zależności od rodzaju badania, odpowiednią dokumentację w zakresie
niezbędnym do wykonania badania.
2. UTB przedstawione do badań powinno być całkowicie zmontowane, sprawne technicznie i przygotowane do
eksploatacji, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i instrukcji eksploatacji.
3. Eksploatujący, zgłaszając UTB do badań, powinien zapewnić bezpieczne warunki pracy oraz oprzyrządowanie do
przeprowadzenia badań.
4. Badania UTB przeprowadzane u eksploatującego powinny być wykonywane w obecności eksploatującego oraz
konserwującego i obsługującego UTB.
ż 21. 1. Celem badania odbiorczego jest stwierdzenie, czy:
1) UTB jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
2) montaż i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji i przepisami o dozorze technicznym;
3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTB oraz są czytelne i zrozumiałe;
4) UTB może być przekazane do bezpiecznej eksploatacji.
2. Przed przystąpieniem do badania odbiorczego UTB w miejscu zainstalowania, organ właściwej jednostki dozoru
technicznego upewnia się, czy dokumentacja dotycząca UTB została sprawdzona, zgodnie z wymaganiami, o których mowa w ż
8 ust. 1.
3. Zakres badania odbiorczego powinien obejmować:
1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania UTB i jego przeznaczenia, zgodnie z instrukcją eksploatacji;
2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do
stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają
prawidłowo;
3) przeprowadzenie przed rozpoczęciem eksploatacji prób z przeciążeniem lub prób równoważnych.
4. W przypadku UTB posiadających świadectwo badania typu:
1) dopuszcza się ograniczenie prób, o których mowa w ust. 3 pkt 2, do prób bez obciążenia;
2) nie przeprowadza się prób z przeciążeniem, o których mowa w ust. 3 pkt 3.
ż 22. 1. Egzemplarz dokumentacji, o której mowa w ż 4 ust. 1, po zakończeniu badania odbiorczego jest ostemplowany i
dołączony do księgi rewizyjnej UTB.
2. Drugi egzemplarz dokumentacji, którego zawartość organ właściwej jednostki dozoru technicznego może ograniczyć, po
ostemplowaniu pozostaje w aktach organu właściwej jednostki dozoru technicznego.
ż 23. 1. Celem badania okresowego jest stwierdzenie, czy:
1) zrealizowano zalecenia zamieszczone w protokole z poprzedniego badania;
2) nie powstały uszkodzenia lub zmiany stanu UTB mające wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji UTB lub mogące być
przyczyną zagrożenia w przyszłości;
3) istnieją i pracują prawidłowo niezbędne urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne;
4) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTB oraz są czytelne i zrozumiałe;
5) UTB wymaga przeprowadzenia działań naprawczych.
2. Podczas badania okresowego organ właściwej jednostki dozoru technicznego sprawdza:
1) księgę rewizyjną i dziennik konserwacji UTB;
2) protokoły pomiarów elektrycznych;
3) zaświadczenia kwalifikacyjne konserwujących i obsługujących UTB.
3. Zakres badania okresowego UTB powinien obejmować co najmniej:
1) oględziny UTB w miejscach dostępnych;
2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do
stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy, urządzenia zabezpieczające i ochronne działają
prawidłowo.
4. Próby, o których mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadzane są bez obciążenia dla:
1) dzwigów do transportu osób lub ładunków;
2) dzwigów towarowych małych;
3) urządzeń dla osób niepełnosprawnych.
ż 24. 1. Celem badania doraznego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, że dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana
elementu, demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu pracy nie mają wpływu na bezpieczną eksploatację UTB.
2. Badanie dorazne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:
1) po wymianie:
a) cięgien nośnych,
b) urządzeń chwytających,
c) zespołu napędowego lub elementów zespołu napędowego, działającego na zasadzie sprzężenia ciernego,
d) mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu,
e) urządzeń zabezpieczających, w szczególności ogranicznika prędkości, urządzeń chwytnych, ogranicznika obciążenia lub
systemu ryglowania drzwi przystankowych;
2) po naprawie mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu;
3) po naprawie konstrukcji nośnej UTB lub jego elementów;
4) po modernizacji uzgodnionej z organem właściwej jednostki dozoru technicznego;
5) zmiany miejsca pracy UTB wymagającej jego demontażu i ponownego montażu, z zastrzeżeniem ż 25.
3. Badanie dorazne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach, po
uzgodnieniu z organem właściwej jednostki dozoru technicznego.
4. Podczas badania doraznego eksploatacyjnego organ właściwej jednostki dozoru technicznego sprawdza:
1) księgę rewizyjną UTB i dziennik konserwacji;
2) protokoły pomiarów elektrycznych;
3) zaświadczenia kwalifikacyjne konserwujących i obsługujących UTB;
4) niezbędne rysunki i obliczenia;
5) niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne;
6) dokumentację uzupełniającą, o której mowa w ż 6 ust. 1.
5. Zakres badania doraznego eksploatacyjnego UTB obejmuje co najmniej:
1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTB, zgodnie z instrukcją eksploatacji UTB;
2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do
stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy i urządzenia zabezpieczające i ochronne działają
prawidłowo;
3) przeprowadzenie przed rozpoczęciem eksploatacji prób z przeciążeniem lub prób równoważnych.
6. Badania dorazne eksploatacyjne powinny potwierdzić, że:
1) UTB jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
2) instalacja i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji;
3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTB oraz są czytelne i zrozumiałe.
ż 25. 1. Po zmianie lokalizacji UTB, związanej z ich demontażem i ponownym montażem, nie wymagają badań doraznych
eksploatacyjnych:
1) wciągniki i wciągarki z napędem ręcznym;
2) wyciągi towarowe przewozne i przenośne;
3) dzwigniki przenośne;
4) szybkomontujące żurawie przewozne;
5) żurawie samojezdne;
6) UTB z zasilaniem jednofazowym;
7) UTB z napędem spalinowym, o ile nie są kotwione do obiektu.
2. W przypadku podestów ruchomych i dzwigów budowlanych badanie dorazne eksploatacyjne wymagane jest po
pierwszym montażu na danym obiekcie.
ż 26. 1. Cel badania doraznego kontrolnego powinien być zgodny z wymaganiami określonymi w ż 23 ust. 1, jak dla badań
okresowych.
2. Zakres badania doraznego kontrolnego powinien obejmować:
1) oględziny UTB w miejscach dostępnych;
2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej, bez obciążenia.
3. W przypadkach uzasadnionych stanem bezpieczeństwa UTB zakres badania doraznego kontrolnego może być
rozszerzony przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
ż 27. 1. Celem badania doraznego powypadkowego i poawaryjnego jest określenie stanu technicznego UTB oraz przyczyn
nieszczęśliwego wypadku lub niebezpiecznego uszkodzenia.
2. Badanie, o którym mowa w ust. 1, organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza po otrzymaniu
zawiadomienia lub informacji dotyczącej niebezpiecznego uszkodzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanego z eksploatacją
UTB.
3. Zakres dokumentacji wymaganej do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 1, oraz zakres tego badania ustala
organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
ż 28. Organ właściwej jednostki dozoru technicznego w ramach badań, o których mowa w ż 21 ust. 3 pkt 3 i ż 24 ust. 5 pkt
3, przeprowadza próby: statyczną i dynamiczną.
ż 29. 1. Próba statyczna UTB jest wykonywana z przeciążeniem utrzymywanym w czasie nie krótszym niż 60 minut.
2. Wielkość przeciążenia podczas próby, o której mowa w ust. 1, odpowiada udzwigowi UTB powodującemu największe
obciążenie konstrukcji nośnej, pomnożonemu przez współczynnik, którego wartość przyjmuje się jako:
1) 1,5 - dla UTB z napędem ręcznym,
2) 1,25 - dla pozostałych UTB wyposażonych w napęd inny niż ręczny
- o ile zastosowane normy lub specyfikacje techniczne nie określają inaczej.
3. W przypadku gdy ma to zastosowanie, należy sprawdzać odkształcenia konstrukcji nośnej UTB w celu zapewnienia, że
ustalone wartości graniczne nie będą przekroczone.
4. Po zakończeniu próby należy potwierdzić, że nie nastąpiły żadne uszkodzenia ani trwałe odkształcenia UTB.
ż 30. 1. Próbę dynamiczną UTB przeprowadza się z przeciążeniem, wykonując ruchy robocze pojedyncze oraz kojarzone,
zgodnie z instrukcją eksploatacji.
2. Próba powinna być przeprowadzona przy takich prędkościach roboczych, które nie zagrażają bezpieczeństwu
przeprowadzania badania.
3. Wielkość przeciążenia powinna odpowiadać udzwigowi UTB powodującemu największe obciążenie konstrukcji nośnej,
pomnożonemu przez współczynnik, którego wartość przyjmuje się jako 1,1, o ile zastosowane specyfikacje techniczne nie
określają inaczej.
4. Przeprowadzona próba powinna potwierdzić, że sterowanie UTB i ruchy robocze, urządzenia zabezpieczające i
urządzenia ochronne funkcjonują prawidłowo oraz że po jej zakończeniu nie nastąpiły żadne uszkodzenia i trwałe odkształcenia.
ż 31. Organ właściwej jednostki dozoru technicznego powinien przeprowadzić inne badania z przeciążeniem, o ile zostały
określone w specyfikacjach technicznych zastosowanych przez wytwórcę.
ż 32. 1. Terminy badań okresowych wyznacza się zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 1 do
rozporządzenia, z zastrzeżeniem ż 3 ust. 3, przy czym termin pierwszego badania okresowego ustala się odpowiednio od daty
wydania decyzji zezwalającej na eksploatację. Terminy wyznacza się, podając miesiąc i rok.
2. Za zgodą eksploatującego termin kolejnego badania okresowego może być ustalony od daty wykonania badania
doraznego eksploatacyjnego, jeżeli badanie dorazne eksploatacyjne obejmowało pełny zakres odpowiedniego badania
okresowego.
3. Na uzasadniony wniosek eksploatującego badanie okresowe może być przeprowadzone wcześniej do sześciu miesięcy
przed wyznaczonym terminem, pod warunkiem, że termin badania zostanie uzgodniony przez eksploatującego z organem
właściwej jednostki dozoru technicznego z 14-dniowym wyprzedzeniem.
4. W uzasadnionych przypadkach na wniosek eksploatującego organ właściwej jednostki dozoru technicznego, po
przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badania doraznego kontrolnego, może odroczyć termin wykonania badania
okresowego do sześciu miesięcy, przy czym odroczenie terminu może nastąpić najwyżej dwukrotnie, tak aby łączny czas
odroczenia nie przekroczył dwunastu miesięcy.
ż 33. 1. Terminy badań doraznych kontrolnych UTB wyznacza się zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 1
do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ż 3 ust. 3, przy czym termin pierwszego badania kontrolnego UTB objętego formą dozoru
ograniczonego wyznacza się od daty wydania decyzji zezwalającej na eksploatację. Terminy wyznacza się, podając miesiąc i rok.
2. Wykonywanie badań doraznych kontrolnych UTB zgodnie z wymaganiem określonym w ust. 1 nie wyklucza
wykonywania tych badań, uzasadnionych stanem technicznym UTB, w innych terminach ustalonych przez organ właściwej
jednostki dozoru technicznego lub na wniosek eksploatującego.
Rozdział 5
Przepis końcowy
ż 34. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAACZNIKI
ZAACZNIK Nr 1
FORMY DOZORU TECHNICZNEGO UTB ORAZ TERMINY BADAC OKRESOWYCH I DORAyNYCH
KONTROLNYCH
Forma dozoru Termin i rodzaj badania
Lp. Urządzenie transportu bliskiego technicznego
okresowe dorazne
kontrolne
1 2 3 4 5
1 UTB wykonane w całości lub częściowo w wersji pełny co jeden rok -
przeciwwybuchowej
2 Wciągniki i wciągarki z napędem o udzwigu do 2.000 uproszczony - -
ręcznym kg
3 o udzwigu powyżej ograniczony - co 3 lata
2.000 kg
4 Wciągniki i wciągarki z napędem mechanicznym ogólnego ograniczony - co 2 lata
przeznaczenia
5 Wciągniki i wciągarki z napędem elektrycznym uproszczony - -
jednofazowym do 1.000 kg
6 Wciągniki i wciągarki z napędem mechanicznym pełny co jeden rok -
specjalistyczne
7 Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym ograniczony - co 2 lata
8 Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem innym niż pełny co 2 lata -
ręczny
9 Suwnice specjalnego przeznaczenia pełny co jeden rok -
10 o udzwigu do 2.000 uproszczony - -
Żurawie z napędem ręcznym kg
11 o udzwigu powyżej ograniczony - co 3 lata
2.000 kg
12 Żurawie samojezdne; żurawie wieżowe; szybkomontujące pełny co jeden rok -
żurawie przewozne, żurawie szynowe, żurawie przenośne o
udzwigu powyżej 3.200 kg
13 Żurawie przenośne pozostałe; żurawie przewozne inne niż ograniczony - co 2 lata
szybkomontujące i żurawie stacjonarne
14 Układnice magazynowe pełny co jeden rok -
15 Wyciągi towarowe ograniczony - co 2 lata
16 Podesty ruchome przejezdne pełny co jeden rok -
17 Podesty ruchome wiszące pełny co jeden rok -
18 Podesty ruchome masztowe pełny co jeden rok -
19 Podesty ruchome stacjonarne ograniczony - co 2 lata
20 Podesty ruchome załadowcze ograniczony - co 2 lata
21 Urządzenia dla osób niepełnosprawnych pełny co 2 lata -
22 Schody i chodniki ruchome pełny co jeden rok -
23 Przenośniki okrężne kabinowe pełny co jeden rok -
24 Dzwigi osobowe, w tym dzwigi przeznaczone do zapewnienia pełny co jeden rok -
dostępu do maszyn
25 Dzwigi towarowe małe i towarowe bez prawa wstępu osób do pełny co 3 lata -
kabiny
26 Dzwigi budowlane towarowo-osobowe pełny co jeden rok -
27 Dzwigi budowlane towarowe ograniczony - co 2 lata
28 Dzwignice linotorowe pełny co jeden rok -
29 Urządzenia służące do przemieszczania kontenerów przy pełny co jeden rok -
pracach przeładunkowych
30 Dzwigniki, według ż 1 pkt 13 rozporządzenia, w których pełny co jeden rok -
przewidziano podczas ich eksploatacji wchodzenie osób na
element przenoszący obciążenie lub przebywanie pod tym
elementem
31 stałe i przewozne ograniczony - co 2 lata
32 Dzwigniki, według ż 1 pkt 13 przenośne o ograniczony - co 3 lata
rozporządzenia, inne niż w lp. 30 udzwigu powyżej 2
ton
33 przenośne o uproszczony - -
udzwigu do 2 ton
34 Wózki jezdniowe z wysięgnikiem pełny co jeden rok
35 Wózki jezdniowe z osobą obsługującą podnoszoną wraz z pełny co jeden rok
ładunkiem
36 Pozostałe wózki jezdniowe podestowe lub z pełny co jeden rok -
podnośnikowe z mechanicznym siedziskiem dla
napędem podnoszenia obsługującego
37 prowadzone i ograniczony - co dwa lata
zdalnie sterowane
ZAACZNIK Nr 2
TERMINY WYKONYWANIA PRZEGLDÓW KONSERWACYJNYCH UTB
Lp. Urządzenie transportu bliskiego Termin przeglądu
konserwacyjnego
1 2 3
1 UTB wykonane w całości lub częściowo w wersji przeciwwybuchowej co 30 dni
2 Wciągniki i wciągarki z napędem ręcznym co 90 dni
3 Wciągniki i wciągarki z napędem mechanicznym ogólnego przeznaczenia co 30 dni
4 Wciągniki i wciągarki specjalistyczne co 30 dni
5 Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym co 90 dni
6 Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem innym niż ręczny co 30 dni
7 Suwnice specjalnego przeznaczenia co 30 dni
8 Żurawie z napędem ręcznym co 90 dni
9 Żurawie samojezdne; żurawie wieżowe; szybkomontujące żurawie przewozne, żurawie co 30 dni
szynowe
10 Żurawie przenośne; żurawie przewozne inne niż szybkomontujące i żurawie co 60 dni
stacjonarne
11 Układnice magazynowe co 30 dni
12 Wyciągi towarowe co 90 dni
13 Podesty ruchome przejezdne co 30 dni
14 Podesty ruchome wiszące co 30 dni
15 Podesty ruchome masztowe co 30 dni
16 Podesty ruchome stacjonarne co 60 dni
17 Podesty ruchome załadowcze co 180 dni
18 Urządzenia dla osób niepełnosprawnych co 30 dni
19 Schody i chodniki ruchome co 30 dni
20 Przenośniki okrężne kabinowe co 30 dni
21 Dzwigi osobowe, w tym dzwigi przeznaczone do zapewnienia dostępu do maszyn co 30 dni
22 Dzwigi towarowe małe i towarowe bez prawa wstępu osób do kabiny co 60 dni
23 Dzwigi budowlane towarowo-osobowe co 30 dni
24 Dzwigi budowlane towarowe co 30 dni
25 Dzwignice linotorowe co 30 dni
26 Urządzenia służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych co 30 dni
27 Dzwigniki, według ż 1 pkt 13 rozporządzenia, w których przewidziano podczas ich co 90 dni
eksploatacji wchodzenie osób na element przenoszący obciążenie lub przebywanie pod
tym elementem
28 Dzwigniki, według ż 1 pkt 13 stałe i przewozne co 180 dni
29 rozporządzenia przenośne co 180 dni
30 Wózki jezdniowe z wysięgnikiem co 30 dni
31 Wózki jezdniowe z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem co 30 dni
32 Wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym podestowe lub z co 30 dni
napędem podnoszenia siedziskiem dla
obsługującego
33 prowadzone i zdalnie co 60 dni
sterowane


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ie 3 Wytyczne techniczno eksploatacyjne urządzeń do wykrywania stanów alarmowych taboru
Instrukcja obslugi i eksploatacji urzadzeń chlodniczych
instrukcja bhp przy eksploatacji urzadzen i instalacji elektroenergetycznych na placu budowy
INSTRUKCJA EKSPLOATACJI URZĄDZEŃ I INSTALACJI ENERGETYCZNYCH
15 Eksploatowanie urządzeń do wzbogacania i przeróbki
04 rozp BHP przy eksploatacji urządzeń energetycznych Dz U 1999 nr80poz912
instrukcja bhp przy eksploatacji urzadzen napedowych
instrukcja bhp przy eksploatacji urzadzen teletransmisyjnych zasilanych lokalnie
15 Eksploatowanie maszyn i urządzeń do obróbki termicznej
Bezpieczeństwo pracy przy eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych
Eksploatacja maszyn i urządzeń do nawożenia i ochrony roślin
Eksploatacja maszyn i urządzeń wykład
Eksploatowanie narzędzi, maszyn i urządzeń do nawożenia i ochrony roślin
Eksploatowanie maszyn, instalacji i urządzeń technicznych

więcej podobnych podstron