'Fabryka planów' planowanie przestrzenne w Gdańsku


Planowanie przestrzenne
Fabryka planów
Jak zapewnić na przełomie XX i XXI wieku rozwój miasta z ponad 1000-letnią
tradycją? To pytanie zadawały sobie władze Gdańska od początku lat 90-tych
ubiegłego stulecia. Jedną z odpowiedzi było powołanie Biura Rozwoju Gdańska
(BRG), jednostki organizacyjnej miasta w całości finansowanej z budżetu gminy
i pracującej wyłącznie na jej potrzeby.
Uzasadniając podjęcie uchwały o powołaniu Biura Rozwoju Gdańska (BRG)
Ryszard Gruda, ówczesny zastępca prezydenta Gdańska do spraw polityki przestrzen-
nej napisał: gospodarka przestrzenna, a w jej obrębie przede wszystkim sporządzanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jest jednym z najważniejszych
zadań samorządu gminnego. Gmina musi posiadać pełną kontrolę nad całym procesem
planistycznym.
Metoda, którą w Gdańsku stosowano w ostatniej dekadzie XX wieku, a która jest jesz-
cze praktykowana w wielu gminach w kraju, posiadała poważne mankamenty. Zlecanie
planów i innych opracowań z zakresu gospodarki przestrzennej zewnętrznym podmio-
tom komercyjnym powodowało wiele trudności i niedogodności, w tym między innym:
w wyegzekwowaniu jednolitej formy planów, ułatwiającej korzystanie z nich przez
inwestorów i urzędników, we wzajemnej koordynacji merytorycznej planów sporządza-
nych przez różnych autorów, w wyrażeniu poziomu rygoryzmu bądz liberalizmu po-
szczególnych planów odpowiadającego strategii rozwoju miasta, w prowadzeniu prac
studialnych przed i po planistycznych, ale również w koordynacji planów miejscowych
z innymi opracowaniami i działaniami realizacyjnymi miasta.
Metoda ta stwarzała również wiele zagrożeń związanych z lekceważeniem interesu
miasta przez projektanta planu (dążenie do sukcesu komercyjnego), długotrwałością
procedury udzielenia zamówień publicznych czy wyborem projektanta nie zawsze naj-
lepszego, ale za to najtańszego.
Wyścig z czasem
Powstające Biuro Rozwoju Gdańska musiało stoczyć wyścig z czasem. Powołano je
bowiem w piątym roku obowiązywania ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospoda-
rowaniu przestrzennym, której zapisy zapowiadały, że tylko jeszcze przez trzy lata
(z ośmiu zapisanych w ustawie) będą obowiązywać plany uchwalone przed 1994
41
Gdańsk
rokiem. W konsekwencji groziłoby to chaosem planistycznym i skutkami finansowymi
dla budżetu miasta. Należało uchwalić nowe plany miejscowe podtrzymujące do-
tychczasowe rezerwacje gruntowe, które umożliwiłyby rozwój miasta, nie powodując
przy tym dodatkowych kosztów związanych z odszkodowaniami. Należy zaznaczyć,
że wspomniana wyżej ustawa po raz pierwszy wprowadziła instytucję odszkodowa-
nia w związku z uchwaleniem planów. Co gorsza, Gdańsk nie posiadał również stu-
dium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W takiej sytuacji
faktyczno-prawnej i pod wielką presją czasową rozpoczęło swoją działalność Biuro
Rozwoju Gdańska, prawdziwa fabryka planów - jak się wkrótce miało okazać.
Entuzjazm, marzenia i nadzieje, które towarzyszą każdym narodzinom, udzieliły się
nie tylko twórcom Biura, ale również jego organizatorom i projektantom. Biuro ulo-
kowało się na czwartym piętrze w legendarnym budynku Solidarności przy ul. Wały
Piastowskie 24, skąd na cztery strony Gdańska rozpościera się piękny i jakże zróżni-
cowany widok. Pracę projektantów na co dzień inspirują widoki historycznego Śród-
mieścia i Starego Miasta, industrialne tereny postoczniowe z krzyżami Solidarności
na pierwszym planie i tętniącymi codziennym rytmem głównymi arteriami Gdańska.
Całości widoku dopełniają forty napoleońskie oraz bardzo charakterystyczny prawie
100 metrowy  Zieleniak - budynek wzniesiony metodą ślizgową (był budowany od
góry do dołu) w latach 70 ubiegłego stulecia.
Widok z okna można nazwać wizualizacją zagadnień i problemów rozwiązywanych
w Biurze, ze szczególnym uwzględnieniem terenów historycznych sąsiadujących z no-
woczesnymi zespołami śródmiejskimi i to wszystko w zgodzie z nierzadko sprzecznymi
oczekiwaniami mieszkańców i inwestorów. Rozwój układu komunikacyjnego w tkance
śródmiejskiej, ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego z poszanowaniem
i zrównoważeniem prawa do ochrony z prawem do rozwoju, adaptacja historycznych
struktur urbanistycznych do nowych funkcji - to tylko przykładowe zadania, realizo-
wane w BRG. Najczęściej wykorzystywaną formą pracy są studia dzielnicowe, studia
branżowe (komunikacyjne, infrastrukturalne, społeczno-demograficzne i inne). Efekty
wyżej wymienionych działań znajdują odzwierciedlenie w podstawowych i zasadniczych
produktach pracy Biura tj. w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego
oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Bardzo ważnym, nowatorskim pomysłem Biura jest organizowana od 2001 roku kon-
ferencja gminnych służb planowania przestrzennego W pierwszym spotkaniu, w Gdań-
sku, uczestniczyli przedstawiciele z Wrocławia, Torunia, Bydgoszczy, Poznania, Biel-
ska-Białej. Od tego czasu regularnie, co pół roku, odbywają się zjazdy przedstawicieli
coraz liczniej powstających biur (obecnie jest ich już 17). Warunkiem uczestnictwa
jest fakt bycia jednostką gminną. Do tej pory konferencje odbyły się kolejno w Gdań-
Unia Metropolii
42
Gdańsk
Polskich
Planowanie przestrzenne
sku, Poznaniu, Bydgoszczy, Wrocławiu, Szczecinie, Bielsku-Białej, Toruniu, Skier-
niewicach, Lublinie, Krakowie, Bydgoszczy, Białymstoku, Rzeszowie, Aodzi, Kielcach
i ponownie w Gdańsku z okazji X-lecia Biura. Spotkania pozwalają na bezpośrednią
wymianę doświadczeń i umiejętności, zarówno w dziedzinie zarządzania przestrzenią,
jak i zarządzania strukturami wewnątrz biurowymi.
Czynniki powodzenia
Trzeba brać pod uwagę kilka czynników, które decydują o powodzeniu projektu po-
wołania gminnego biura planistycznego. Po pierwsze - budżet, który umożliwia za-
trudnienie odpowiedniej (do wielkości i potrzeb miasta) liczby projektantów różnych
branż. W Biurze Rozwoju Gdańska od początku zakładano, że zatrudnionych zostanie
około stu osób. Po drugie - odpowiednia struktura zatrudnienia, która musi umożli-
wiać samodzielne wykonywanie wszystkich miejscowych planów, jak również studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Na zewnątrz powinny
być zlecane jedynie bardzo specjalistyczne i rzadko wykonywane prace np. komplekso-
43
Gdańsk
we badania ruchu czy badania gruntu.
Po trzecie, istotnym elementem efektywnego biura jest infrastruktura techniczna (dzi-
siaj bardziej adekwatnym określeniem byłaby infrastruktura informatyczna). W Biurze
Rozwoju Gdańska tempo i liczba sporządzanych planów szybko wymusiły zmiany
w technologii i w przyzwyczajeniach projektantów. Z listy zakupów zniknęły kredki,
farby, rapidografy, a w ich miejsce pojawiły się dyskietki, nieco pózniej płyty CD, pen
drive, carrtrige, programy graficzne itp. Był to niewątpliwie znak czasu i przemian
technologicznych zachodzących coraz szybciej również poza Biurem, ale także efekt
pracy dyrektora Marka Piskorskiego, który od samego początku lansował pogląd, że
każdy projektant własnoręcznie sporządza projekt planu przy użyciu programów CAD-
owskich.
Upór, nakład sił i środków przyniósł szybkie efekty. To nie tylko przyrost planów
miejscowych, ale również prestiżowa nagroda BE Award of Excellence, którą Biuro
otrzymało w maju 2004 roku. Nagroda jest przyznawana za rewolucyjne myślenie
o planowaniu przestrzennym, przeniesienie całości planowania z papieru na kompute-
ry, stworzenie nowych narzędzi dla projektantów, w krótkim czasie wdrożenie nowych
technologii oraz rozpoczęcie budowy urbanistycznej części miejskiego systemu infor-
macji przestrzennej (MSIP). Otrzymanie BE Award of Excellence świadczy o sukce-
sie i prestiżu wyróżnionej firmy. W 2004 roku przyznano ją po raz pierwszy polskiej
jednostce.
Liczba uchwalonych planów
Ważnym efektem pracy Biura jest Gdański System Planowania Przestrzennego. Ma on
podnieść jakość i zwiększyć liczbę uchwalanych planów miejscowych, przy minimaliza-
cji kosztów i czasu ich sporządzania. System oparty jest na dwóch platformach (Ben-
tley i Oracle), posiada narzędzia do sporządzania między innymi miejscowych planów,
do budowy modelu 3D, do przygotowywania wizualizacji przestrzennych, do zarządza-
nia zasobami bazodanowymi.
Plany uchwalone Liczba planów Powierzchnia Udział % powierzchni pla-
planów (w ha) nów do powierzchni miasta
1995-1998 42 1005,74 3,8
1999-2009 405 17570,96 63,0*
*do terenów zainwestowanych: 87
Unia Metropolii
44
Gdańsk
Polskich
Planowanie przestrzenne
Niezależnie od planów miejscowych, Biuro przygotowało między innymi:
" Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta
Gdańska (dwie edycje: w 2001 i 2007 roku)
" Studium lokalizacji obiektów wysokościowych (SLOW). Dokument jako pierwszy
w Polsce obejmuje cały obszar miasta. Zawiera wyznaczone tereny lokalizacji obiek-
tów wysokościowych i procedury postępowania z OW w różnych sytuacjach plani-
stycznych. SLOW określa elementy poszerzenia ustawowej procedury sporządzania
miejscowego planu ze szczególnym uwzględnieniem udziału społeczności lokalnej
w podejmowaniu dyskusji dotyczącej lokalizacji OW i kształtowania krajobrazu
miasta
" prognozy ruchu na podstawie kompleksowych badań (pierwsze badanie ruchu zosta-
ło przeprowadzone w 1998, drugie w 2009 roku)
" opracowania z zakresu programowania urbanistycznego
" własną metodę sporządzania prognozy skutków ekonomicznego uchwalenia miejsco-
45
Gdańsk
wego planu (mpzp)
" prognozy środowiskowe i ekonomiczne
" bazodanowe sporządzanie mpzp
" program rewitalizacji obszarów zdegradowanych w Gdańsku
" słownik zapisów mpzp i połączenie tekstu z rysunkiem planu
Gdańsk jest dziś miastem zaplanowanym, gotowym na realizację śmiałych i nowocze-
snych wyzwań. Na sukces ten składają się idee, ludzie i technologia komputerowa.
W zakresie idei tworzą go wprowadzone zasady polityki przestrzennej miasta, konse-
kwentnie i jednolicie zapisane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzen-
nego, wprowadzone i stosowane zasady utrzymujące równowagę pomiędzy interesem
publicznym a prywatnym w zapisach planów miejscowych, równowaga pomiędzy re-
strykcyjnością i liberalizmem ustaleń planu. Także zrównoważenie celów rozwojowych
i ochronnych w myśl zasady, że to inwestor  buduje miasto oraz racjonalizacja warto-
ści przestrzeni realizująca założenie, że przestrzeń - jako najwyższa wartość wspólnoty
samorządowej - musi być wykorzystywana w sposób oszczędny i bardzo przemyślany.
Ludzie natomiast - to pracownicy, przyjaciele i współpracownicy Biura Rozwoju
Gdańska, którzy każdego dnia realizują myśl zawartą w słowach Abrahama Lincolna:
 To piękne, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto
może być z niego dumne .
Trzeba brać pod uwagę kilka czynników, które decydują o powodzeniu
projektu powołania gminnego biura planistycznego. Po pierwsze - bu-
dżet, który umożliwia zatrudnienie odpowiedniej (do wielkości i potrzeb
miasta) liczby projektantów różnych branż. W Biurze Rozwoju Gdańska
od początku zakładano, że zatrudnionych zostanie około stu osób. Po
drugie - odpowiednia struktura zatrudnienia, która musi umożliwiać
samodzielne wykonywanie wszystkich miejscowych planów, jak również
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Opracowanie: Barbara Pujdak, zastępca dyrektora
Biura Rozwoju Gdańska
Unia Metropolii
46
Gdańsk
Polskich


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Planowanie przestrzenne a polityka
wartości w planowaniu przestrzennym
Analiza FOR Nieplanowane skutki planowania przestrzennego 1 12
Systemy Informacji Przestrzennej w Planowaniu Przestrzennym
Ochrona zabytków w planowaniu przestrzennym
notatek pl wyklad 5 planowanie przestrzenne wyklad
zmiany do ustawy o planowaniu przestrzennym z 2009
Podstawy Planowania Przestrzennego zagadnienia na egzamin
Podstawy planowania przestrzennego egzamin
o planowaniu przestrzennym
Batkowska planowanie przestrzenne 11 10
Wykład Planowanie przestrzenne dla studentów
planowanie przestrzenne i waloryzacja terenow
Planowanie przestrzenne
Ustawa z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

więcej podobnych podstron