Potrenuj 4


2006 by Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków
BaSń i prawda
Gimnazjalisto!
Proponujemy Ci lekturę tekstów dotyczących Swiata Narni i Swiata rzeczywistego,
choć z odległej przeszłoSci. Przeczytaj uważnie załączone materiały i wykonaj
poniższe zadania.
Życzymy Ci powodzenia!
Tekst I.
Kiedy pozostałe dzieci obudziły się na- W kilka minut póxniej sama Czarownica
stępnego ranka [...], pierwszą rzeczą, o jakiej pojawiła się na szczycie wzgórza, przeszła
dowiedziały się (od pani Bobrowej) było to, że przez otwartą przestrzeń i stanęła przed Asla-
w nocy ich brat został odbity i przyniesiony nem. Na widok jej twarzy ciarki przebiegły po
do obozu; teraz rozmawia z nim Aslan. Gdy plecach trójce dzieci, które zobaczyły ją po raz
tylko zjadły Sniadanie, wyszły na zewnątrz pierwszy. Dało się również słyszeć stłumiony
i zobaczyły Aslana spacerującego z Edmun- pomruk wSród wszystkich zwierząt. Pomimo
dem po mokrej od rosy trawie, z dala od reszty pełnego słońca wszystkich przeszył chłód.
dworu. Nie sądzę, abym musiał wam opo- Było coS niesamowitego w widoku tych dwu
wiadać, co mu Aslan powiedział, ale była to twarzy  złotej i martwobiałej  tak blisko sie-
rozmowa, której Edmund nigdy nie zapomni. bie. Ale  jak nie omieszkał zauważyć pan Bóbr
Kiedy dzieci się zbliżyły, Aslan zwrócił się  Czarownica nie patrzyła Aslanowi w oczy.
w ich stronę i popchnął ku nim Edmunda.
 Masz tu zdrajcę, Aslanie  powiedziała.
 Oto wasz brat. Nie ma potrzeby wracać
Nikt nie miał wątpliwoSci, że chodzi
do tego, co było. [...]
o Edmunda. [...]
Ale zanim zdążyło to ich wprawić w kom-  No cóż  odrzekł Aslan  nie ciebie on
pletne zmieszanie, jeden z leopardów zbliżył
zdradził.
się do Aslana i powiedział:
 CzyżbyS zapomniał o Wielkich Czarach?
 MiłoSciwy panie, przybył poseł od wro-  zapytała.
ga i prosi o przyjęcie.
 Powiedzmy, że zapomniałem  odpo-
 Niech się zbliży  odpowiedział Aslan. wiedział Aslan chłodno.  Opowiedz nam
[...] o Wielkich Czarach.
 Królowa Narni i Cesarzowa Samotnych  Opowiedzieć ci?  głos Czarownicy
Wysp pragnie tu przybyć i odbyć z tobą roz- przeszedł nagle w pisk.  Opowiedzieć ci, co
mowę na temat, który jest przedmiotem za- jest wyryte na głębokoSć ostrza włóczni na
interesowania obu stron. [...] krzemiennych głazach Tajemnego Wzgórza?
1
Powiedzieć ci, co jest napisane na berle Wszyscy posłuchali. Był to straszny okres
Władcy-Zza-Morza? Znasz przecież Prawo,
oczekiwania [...] Ale w końcu zapanowała głę-
które Władca ustanowił w Narni na samym
boka cisza, tak że można było usłyszeć buczenie
początku. Wiesz, że każdy zdrajca do mnie
przelatującego trzmiela, Spiew ptaków w la-
należy jako moja prawowita zdobycz i że za
sach na zboczach wzgórza i szelest liSci na
każdą zdradę mam prawo zabić. [...]
wietrze. Rozmowa wciąż trwała.
 Tak więc  ciągnęła dalej Czarownica 
Wreszcie usłyszeli głos Aslana.
to ludzkie stworzenie do mnie należy. Jego
 Możecie wszyscy wrócić! Sprawa zo-
życie jest moją własnoScią.
stała załatwiona. Ona zrzekła się roszczeń do
 Więc chodx i spróbuj go wziąć  zary-
krwi waszego brata.  I po całym wzgórzu ro-
czał jeden z byków o ludzkiej głowie.
zległ się taki odgłos, jakby przedtem wszyscy
 Głupcze!  warknęła Czarownica z okrut-
wstrzymali oddechy, a teraz jednoczeSnie wy-
nym uSmiechem  Czy mySlisz, że twój pan
puScili powietrze z płuc. Potem dał się słyszeć
może mi siłą wydrzeć moje prawa? On dobrze
szmer przyciszonych rozmów.
zna Wielkie Czary. Wie, że jeSli nie dostanę tej
Na twarzy Czarownicy malował się okrut-
krwi, jak nakazuje Prawo, to cała Narnia za-
ny triumf.
padnie się i zniknie w ogniu i wodzie. [...]
C. S. Lewis, Lew, czarownica i stara szafa,
 Cofnijcie się wszyscy!  zawołał Aslan. 
Chcę porozmawiać z Czarownicą sam na sam. Media Rodzina, Poznań 1996, s. 135-140.
Zadanie 1. 1p.
Winą Edmunda było
A. sprzeniewierzenie się Czarownicy.
B. niewiernoSć wobec przyjaciół.
C. skrzywdzenie zwierząt.
D. szantażowanie Aslana.
Zadanie 2. 1p.
Pojawienie się Czarownicy wywołało wSród zgromadzonych przede wszystkim
A. złoSć.
B. grozę.
C. zdumienie.
D. panikę.
2
Zadanie 3. 1p.
Aslan traktował Czarownicę jak
A. wroga, którego należy zniszczyć.
B. siłę, z którą należy się liczyć.
C. tyrana, który brutalnie przejął władzę.
D. sojuszniczkę w walce ze zdrajcami.
Zadanie 4. 1p.
Wielkie Czary były
A. żywiołami przyrody.
B. przepowiednią sprzed lat.
C. dawnymi prawami.
D. magią stosowaną przez Czarownicę.
Zadanie 5. 1p.
Nieprzestrzeganie Wielkich Czarów groziło
A. Smiercią Aslana.
B. utratą autorytetu przez Czarownicę.
C. zagładą całej narnijskiej krainy.
D. niemożliwoScią powrotu bohaterów do rodziców.
Zadanie 6. 1p.
Aslan i Czarownica to postacie, które zostały
A. wyolbrzymione.
B. skontrastowane.
C. uosobione.
D. ożywione.
3
Tekst II.
Byli jednak w społeczeństwie rzymskim marcowe miało się to według umowy kon-
mężowie, dla których  wolnoSć , libertas, spiratorów stać. [& ] Gdy Juliusz wszedł [do
miała przemożne znaczenie. OczywiScie nie
senatu], wszyscy senatorowie powstali. Kie-
była to wolnoSć dla niewolników. Ale wSród
dy usiadł na krzeSle, otoczyli go spiskowcy
reszty społeczeństwa, wSród ludu, stopień
z ukrytymi mieczami. Niektórzy z nich stali
osobistej niepodległoSci był niemały. [& ]
za krzesłem, a inni podeszli do niego z przo-
Dla owych mężów Cezar był najoczywist-
du, jakby chcieli poprzeć petycję, którą jeden
szym wrogiem republikańskiej wolnoSci. Przed
z nich, niejaki Tillius Cimber, przedstawiał
planowaną wyprawą Juliusza na Wschód za-
w obronie swojego skazanego na wygnanie
wiązał się spisek. Należeli do sprzysiężenia
brata. Kiedy Cezar odkładał sprawę, Tillius
Pompejuszowcy1, głównie ci, którzy mieli wo-
obiema rękami pociągnął jego togę w dół, żeby
bec Juliusza urazy osobiste. [& ] Nad innych
Juliusz, spętany, nie mógł się bronić. To był
spiskowców wznosili się dwaj przywódcy,
sygnał do ataku. [& ] Juliusz był osaczony ze
którzy doznali od Juliusza łaskawoSci. Jeden
wszystkich stron [& ] JakoS się bronił przed
z nich to Marcus Junius Brutus2 [& ]. Drugi
ciżbą, ale kiedy sam Brutus zranił go w biod-
szef spisku to Gaius Cassius Longinus. [& ]
ro, już przestał walczyć. Pono rzekł wtedy: Et
Nadszedł dzień Idów marcowych 44 roku
tu, Brute!  ,,I ty, Brutusie! , albo czulej po
przed Chrystusem. Słowo Idus w kalendarzu
grecku: Kai sy, teknon!  ,,I ty, dziecko! .
rzymskim oznaczało trzynasty dzień więk-
szoSci miesięcy, a piętnasty dzień w marcu, Zygmunt Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian,
maju, lipcu i paxdzierniku. WłaSnie w Idy Rwiat Książki, Warszawa 2003, s. 403-406.
Zadanie 7. 1p.
Juliusza Cezara zamordowano
A. 13 marca 44 r. p.n.e.
B. 15 marca 44 r.
C. 13 marca 44 r.
D. 15 marca 44 r. p.n.e.
Zadanie 8. 1p.
Na czele spisku stanęli dwaj ludzie, którzy
A. żywili urazy osobiste do Cezara.
B. byli wrogami republikańskiej wolnoSci.
C. występowali w obronie skazanych wygnańców.
D. doznali od Cezara łaskawoSci.
1 Zwolennicy Gnejusza Pompejusza, przeciwnika Cezara.
2 Według tradycji był uważany za przyjaciela Juliusza Cezara.
4
Zadanie 9. 1p.
Rmierć Cezara spowodowała
A. przywrócenie republiki rzymskiej.
B. klęski w wojnach na Wschodzie.
C. wojnę domową.
D. upadek Rzymu.
Zadanie 10. 1p.
Jednym z najważniejszych dokonań Juliusza Cezara było
A. zreformowanie kalendarza.
B. uczynienie z chrzeScijaństwa religii państwowej.
C. wzniesienie w Rzymie Koloseum.
D. podzielenie państwa na częSć wschodnią i zachodnią.
Tekst III
Horacjusze to według tradycji rzymskiej, Na obrazie bracia przed wyruszeniem do
trzej bracia, którzy za panowania Tytusa Ho- boju Slubują ojcu, że albo zwyciężą, albo zginą.
styliusza (VII w. p.n.e.) stoczyli walkę z trze- Kobiety po prawej smucą się z powodu dra-
ma braćmi Kuracjuszami, aby rozstrzygnąć matycznej decyzji.
spór między Rzymem i Alba Longa. Na podstawie Wielkiej Encyklopedii Powsze-
chnej, PWN, Warszawa 2002, t. 11, s. 460.
Jacques-Louis David, Przysięga Horacjuszy, Sztuka Swiata, Arkady, Warszawa 1994, t. 8, s. 29.
5
Zadanie 11. 1p.
OpowieSć o przysiędze trzech braci ma służyć jako wzór postawy wyrażającej
A. bierny stosunek do tradycji i interesów własnego państwa.
B. nietolerancję i wrogoSć wobec innych narodów.
C. nienawiSć do innych narodów i prawo do ich ujarzmienia.
D. miłoSć ojczyzny i gotowoSć poniesienia dla niej ofiary.
Zadanie 12. 1p.
Z gestów mężczyzn można odczytać
A. postanowienie działania.
B. zniechęcenie trudnoSciami.
C. pozdrowienie.
D. niezdecydowanie.
Zadanie 13. 1p.
Obraz został namalowany pod wpływem
A. klasycznej kultury grecko-rzymskiej.
B. sztuki europejskiego baroku.
C. póxnoSredniowiecznego gotyku.
D. sztuki romańskiej.
6
Tekst IV
Siedmiotomowy cykl  OpowieSci z Nar- wówczas, gdy potrafimy dostrzec religijną
ni [Lewis] napisał w epoce sprzed Beatlesów warstwę tej historii. [& ]
i młodzieżowych telewizji muzycznych; pier-
Film Adamsona podąża tym tropem. Moż-
wsza opowieSć, którą teraz sfilmował Andrew
na go odbierać jako religijny i duchowy, ale
Adamson [& ] wyszła w 1950 r. [...]
można zatrzymać się na progu samej baSni.
Film Adamsona otwiera bynajmniej nie
Opowiada bowiem o sprawach znanych w każ-
baSniowa sekwencja wojenna. Lotnictwo Hit-
dej kulturze: o winie i karze, zdradzie i wyba-
lera bombarduje Londyn. Władze nakazują
czaniu, odwadze i poSwięceniu, o wyborze
ewakuację dzieci: czworo rodzeństwa musi
dobra przeciwko złu. KtoS, kto zna katechizm,
się rozstać z matką (ojciec walczy z Niem-
przeżyje jednak szczególne wzruszenie na
cami) i wyjechać dla bezpieczeństwa na wieS.
widok Aslana wędrującego pod nóż Białej Cza-
Trafiają do starej i tajemniczej rezydencji pew-
rownicy, by odkupić zdradę jednego z czwórki
nego ekscentrycznego profesora (ma on coS
dzieci. Niesamowite wrażenie, jakie wywołu-
w sobie z samego pisarza.) Tam, bawiąc się
je ta sekwencja nie tylko u dzieci [& ], uwaga
z nudów w chowanego, znajdują na strychu
rodzice!  potęgują znakomite efekty pla-
starą szafę. Najmłodsza z czwórki Łucja (dos-
styczne wzięte w tej scenie jakby z obrazów
konała rola 9-letniej Georgie Heleny, dubbin-
Hieronima Boscha. [& ]
gowanej głosem Mai Cygańskiej) pierwsza
MiłoSnikom  Władcy pierScieni , a nawet
odkrywa, że garderoba jest w istocie wrotami
filmów o Harrym Potterze, wizualna strona
do krainy Narni. BaSniowy wątek sekretnego
 Lwa, Czarownicy i starej szafy może wydać
przejScia do innej rzeczywistoSci nie jest oczy-
się uboższa, choć komputerowy Aslan jest
wiScie niczym nowym, ale filmowa Narnia
majstersztykiem efektów specjalnych, a sceny
Adamsona od pierwszych ujęć  cichego lasu,
bitewne z powodzeniem nawiązują do ekra-
prószącego Sniegu i jasnej latarni, spotkania
nowych sag rycerskich. Adamson chyba po
Łucji z faunem Tumnusem i złą Białą Czarow-
prostu nie chciał podejmować rywalizacji na
nicą (znakomita Tilda Swinton)  stwarza tę
tym polu, wiedząc, że literacki materiał wyj-
aurę, o którą chodziło Lewisowi.
Sciowy na to nie pozwala [& ] Ale C.S. Lewis
Jego opowieSć nie jest bowiem prostą ale-
byłby chyba rad: wilki są naprawdę groxne,
gorią, lecz wyprawą w Swiat  prawdziwych
bobry naprawdę zabawne, faun Tumnus
mitów . Można naturalnie przeczytać wszyst-
(w dubbingu Grzegorza Damięckiego) na-
kie siedem tomów  Narni i obejrzeć  Lwa,
prawdę uroczy, karzeł czarownicy  wstrętny,
Czarownicę i starą szafę i nawet się nie
obie armie  Aslana i Czarownicy  budzą
zorientować, o jaki tu  prawdziwy mit cho-
respekt i walczą, co się zowie. [& ]
dzi. Wtedy i tak przeżyjemy wzruszenia,
jakich zwykle dostarczają baSnie  zarówno Adam Szostkiewicz, Witajcie w Narni,
dzieciom, jak i dorosłym  lecz nie takie jak  Polityka nr 1, 7 I 2006.
7
Zadanie 14. 1p.
Film Andrew Adamsona jest
A. parodią powieSci Lewisa.
B. adaptacją powieSci Lewisa.
C. impresją reżysera na temat powieSci Lewisa.
D. etiudą zrealizowaną na podstawie fragmentu powieSci Lewisa.
Zadanie 15. 1p.
W recenzji nie poddane zostały ocenie
A. praca reżysera.
B. gra aktorska.
C. muzyka.
D. efekty specjalne.
Zadanie 16. 1p.
Na podstawie tego fragmentu recenzji można stwierdzić, że widzów najbardziej
porusza scena
A. bombardowania Londynu.
B. przejScia przez szafę.
C. ofiary Aslana.
D. bitwy dwóch armii.
Zadanie 17. 1p.
Słowo majstersztyk oznacza
A. fachową robotę.
B. ekstrawagancką realizację.
C. mistrzowsko wykonane dzieło sztuki.
D. efektowne połączenie fragmentów.
8
Tekst V
Od niepamiętnych lat Czy lepszy z cegieł dom,
BaSń i proza są w waSni: Prawdziwy, prozaiczny?
Czy w prozie prawda jest? Czy też baSniowy cud,
Czy też prawda jest w baSni? Fikcyjny, fantastyczny.
Jan Lemański, BaSń o prawdzie, Warszawa 1910, s. 20.
Zadanie 18. 1p.
WaSń to inaczej
A. dyskusja.
B. kłótnia.
C. rozmowa.
D. mediacja.
Zadanie 19. 1p.
Słowa  z cegieł dom możemy odczytać w tym wierszu jako
A. znak Swiata realnego.
B. miejsce akcji utworu.
C. symbol zamknięcia.
D. element wprowadzający ciepły nastrój.
Zadanie 20. 1p.
Fikcja literacka to
A. tylko elementy realistyczne dzieła.
B. tylko elementy fantastyczne utworu.
C. wymySlony przez autora Swiat.
D. marzenia czytelnika.
Zadanie 21. 1p.
WyjaSnij, jak rozumiesz w kontekScie tekstu II ostanie słowa Cezara:  I ty Brutusie .
Zadanie 22. 1p.
Na podstawie recenzji (tekst IV) podaj dwa motywy baSniowe pojawiające się
w filmie  Lew, Czarownica i stara szafa .
9
Zadanie 23. 1p.
W zdaniu:  Ale w końcu zapanowała głęboka cisza, tak że można było usłyszeć
buczenie przelatującego trzmiela, Spiew ptaków w lasach na zboczach wzgórza
i szelest liSci na wietrze. pojawiają się wyrazy dxwiękonaSladowcze. Jaki nastrój
one wprowadzają?
Zadanie 24. 1p.
Czarownica w tekScie I została przedstawiona jako postać zła. Podaj dwie cechy jej
charakteru potwierdzające tę ocenę.
Zadanie 25. 2p.
Wypowiedx Czarownicy przekształć na mowę zależną, włączając w nią treSć zdania
wczeSniejszego.
Czarownica nie patrzyła Aslanowi w oczy.
 Masz tu zdrajcę, Aslanie  powiedziała.
Zadanie 26. 1p.
Na podstawie IV akapitu recenzji wyjaSnij, kogo symbolizuje Aslan.
Zadanie 27. 1p.
Odwołując się do treSci recenzji, wytłumacz, na czym polega alegorycznoSć filmu
Andrew Adamsona.
Zadanie 28. 1p.
Zacytuj fragment zdania, w którym autor recenzji pozytywnie ocenia filmową adap-
tację powieSci Lewisa.
Zadanie 29. 5p.
Przeprowadx krótki wywiad z Aslanem (co najmniej 2 pytania i 2 odpowiedzi
zgodne z wymową fragmentu powieSci), aby dowiedzieć się, jakich rad udzielił
Edmundowi.
Zadanie 30. 16 p.
 Niezapomniane widowisko czy kompletna nuda?
Przedstaw w recenzji własną ocenę filmowej adaptacji dowolnej powieSci.
10
Rozwiązania i schemat punktacji
Zadania zamknięte
Nr zadania
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Odpowiedx
B B B C C B D D C A
Nr zadania
11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
Odpowiedx
D A A B C C C B A C
Zadania otwarte
Nr Liczba
Rozwiązanie Schemat punktacji
zad. punktów
21. Np. Cezar się zasmucił i zdziwił, że jego 1 p. przyznaje się za 0 1
przyjaciel jest jednym z morderców. zgodne z tekstem
wyjaSnienie słów Cezara.
22. Np. postać czarownicy. 1 p. przyznaje się za 0 1
podanie dwóch
Postacie fantastyczne  np. faun, karzeł,
motywów baSniowych.
centaur.
Fantastyczne miejsca, kraina Narni.
Elementy fabuły  motyw sekretnego
przejScia do innego Swiata.
Czas zdarzeń  czas mityczny, odległa,
nieokreSlona przeszłoSć.
Motyw walki dobra ze złem.
Uosobienia  mówiące zwierzęta.
23. Np. nastrój niepewnoSci, oczekiwania, 1 p. przyznaje się za 0 1
zagadkowoSci, tajemniczoSci. okreSlenie nastroju
wprowadzonego przez
wyrazy dxwięko-
naSladowcze.
24. Np. okrutna, bezlitosna, lekceważąca 1 p. przyznaje się za 0 1
innych. podanie 2 cech
charakteru.
11
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Nr Liczba
Rozwiązanie Schemat punktacji
zad. punktów
25. Np. Czarownica, nie patrząc Aslanowi 1 p. przyznaje się za 0 2
w oczy, powiedziała, że ma on u siebie poprawne
zdrajcę. przekształcenie
konstrukcji mowy
niezależnej na zależną.
1 p. przyznaje się za
poprawne włączenie
wtrącenia,
imiesłowowego
równoważnika zdania.
26. Np. Aslan może symbolizować Chrystusa, 1 p. przyznaje się za 0 1
ponieważ ofiarował swe życie za zdrajcę odpowiedx na pytanie
Edmunda, tak jak Chrystus oddał swoje oraz za prawidłowe
dla odkupienia wszystkich grzeszników. wyjaSnienie.
27. Np. baSniowe elementy odnieSć można do 1 p. przyznaje się za 0 1
kwestii religijnych znanych z Biblii. prawidłowe
wytłumaczenie
Elementy realistyczne, splecione
alegorycznoSci dzieła na
z baSniowymi, skłaniają do poszukiwania
podstawie treSci recenzji.
dodatkowych znaczeń.
Zawiera dwie warstwy: baSniową
i religijną.
Pozwala na przenoSne odczytanie filmu,
na skojarzenia z treSciami biblijnymi.
Autor recenzji wskazuje na poziom
baSniowy i religijny odbioru tego dzieła.
Dzieło zawiera ukryte sensy, daje
możliwoSć wyprawy zarówno w Swiat
baSni i mitów, jak i w Swiat wiary, religii,
duchowoSci.
28. Np.  Ale C. S. Lewis byłby chyba rad: [...] 1 p. przyznaje się za 0 1
stwarza tę aurę, o którą chodziło przepisanie
Lewisowi . odpowiedniego zdania.
12
Kryteria oceny wywiadu
Nr Liczba
Kryterium Zasady przyznawania punktów
zad. punktów
1. Ułożenie 2 pytań związanych 1 p. przyznaje się za ułożenie 1
z tematem rozmowy. 2 pytań związanych z celem
rozmowy.
2. Ułożenie 2 odpowiedzi 1 p. przyznaje się za ułożenie 1
zawierających konkretne 2 odpowiedzi zgodnych
informacje. z wymową całego fragmentu.
3. SpójnoSć i logika wypowiedzi. 1 p. przyznaje się za logiczne 1
i spójne powiązanie pytań
i odpowiedzi.
4. PoprawnoSć językowa (fleksyjna, Dopuszcza się 1 błąd językowy. 1
leksykalna, frazeologiczna,
słowotwórcza, brak powtórzeń).
5. PoprawnoSć ortograficzna Dopuszcza się 1 błąd 1
i interpunkcyjna. ortograficzny i 1 błąd
interpunkcyjny.
Uwaga:
Wobec prac uczniów ze stwierdzoną dysortografią stosuje się inne kryteria do-
tyczące zapisu w wywiadzie:
5. PoprawnoSć ortograficzna i interpunkcyjna (dopuszcza się 2 błędy orto-
graficzne i 2 interpunkcyjne.
13
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Kryteria oceny recenzji
Nr Liczba
Kryterium Zasady przyznawania punktów
zad. punktów
TreSć
1. Podanie informacji o utworze. 1 p. przyznaje się za podanie 1
krótkiej informacji o tytule
filmu, reżyserze, aktorach itp.
2. Podanie informacji na temat 1 p. przyznaje się za podanie 1
pierwowzoru literackiego filmu. tytułu i autora zekranizowanej
powieSci.
3. Przedstawienie relacji między 1 p. przyznaje się za wskazanie 1
utworem literackim a filmem. relacji między filmem a pierwo-
wzorem literackim (podo-
bieństwa, różnice).
4. Streszczenie właSciwych 1 p. przyznaje się za streszcze- 1
fragmentów. nie fragmentów, które póxniej
zostaną poddane ocenie.
5. Ocena różnych elementów 1 p. przyznaje się za ocenę gry 2
tworzywa filmowego. aktorów, pracy reżysera i np.
autora zdjęć.
1 p. przyznaje się za ocenę
muzyki, scenografii, efektów
specjalnych itp.
6. Sformułowanie opinii o wartoSci 1 p. przyznaje się za 1
filmu. wprowadzenie zdania
wartoSciującego całoSć utworu.
Kompozycja
7. Odpowiednia do przyjętych 1 p. przyznaje się za 1
założeń recenzji kompozycja, odpowiednią do koncepcji
zastosowanie akapitów. pracy kompozycję, zachowanie
właSciwych proporcji między
między informacjami o filmie,
streszczeniem a oceną.
8. Logika i spójnoSć wypowiedzi. W pracy występują wskaxniki 1
zespolenia oraz nie ma
nieuzasadnionych powtórzeń
mySli.
14
Nr Liczba
Kryterium Zasady przyznawania punktów
zad. punktów
Język i styl
9. PoprawnoSć językowa (fleksyjna, Od 0 do 3 błędów 3p. 3
leksykalna, frazeologiczna,
4 błędy 2p.
słowotwórcza, bogactwo
5 błędów 1p.
słownictwa).
6 błędów 0p.
10. Dostosowanie wypowiedzi do 1 p. przyznaje się za konsekwentne 1
sytuacji komunikacyjnej. prowadzenie narracji wypowiedzi
typowej np. dla recenzji  tekstu
argumentacyjnego
przypominającego rozprawkę,
 recenzji  felietonu czy eseju ,
 recenzji  artykułu .
Zapis
11. PoprawnoSć interpunkcyjna. Dopuszcza się 3 błędy 1
interpunkcyjne.
12. PoprawnoSć ortograficzna. 0 bł.  2p. 2
1bł.  1p.
2bł.  0p.
Uwaga: Wobec prac uczniów ze stwierdzoną dysortografią stosuje się inne kryteria
dotyczące zapisu w recenzji.
12. PoprawnoSć interpunkcyjna (dopuszcza się 4 błędy interpunkcyjne) 0-1 p.
13. PoprawnoSć ortograficzna (dopuszcza się 4 błędy ortograficzne) 0-1 p.
14. Zapis umożliwia komunikację 0 1 p.
Autorzy:
Ewa Horwath, Marek Zieliński
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Potrenuj 1
Posiłek potreningowy a kreatyna
Potrenuj 5
Potrenuj 2
Potrenuj 3
Potrenuj 6

więcej podobnych podstron