Sprawozdanie 2015 KRDW


Sprawozdanie z działalności
Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych
Instytutu Geografii UKW
obejmujÄ…ce okres 01.10.2014 r. do 30.05.2015 r.
Bydgoszcz, dn. 9 czerwca 2015 r.
Skład osobowy Katedry:
Prof. dr hab. Zygmunt Babiński
Dr hab. inż. Wiesław Galor
Dr Piotr Gierszewski
Dr Michał Habel (p.o. kierownik Katedry)
Dr Hubert Rabant
Dr Dominika Muszyńska-Jeleszyńska
Dr Maria Dombrowicz
Mgr Dawid Szatten
Mgr inż. Grzegorz Nadolny
Mgr Żaneta Marciniak
I. ROZWÓJ NAUKOWY KADRY
1. Zakończone w okresie sprawozdawczym przewody doktorskie i habilitacje
brak
2. Otwarte przewody doktorskie
Dawid Szatten, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN w Warszawie
3. Złożone wnioski habilitacyjne
brak
II. INNE FORMY ROZWOJU NAUKOWEGO KADRY
Recenzje prac doktorskich
Zygmunt Babiński, mgr Adama Michalskiego -  Antropogeniczne przekształcenia pokrywy
glebowej prawobrzeżnej równiny zalewowej Wisły na odcinku Pędzewo-Czarnowo , UMK w
Toruniu, 9 str., 13.03.2015
Zygmunt Babiński, Opinia pracy doktorskiej (kandydat nauk): Mikhajlova Nadieżda
Mikhajlovna   Reżim deformacij perekatov i jevo vlijanije na uslovija sudokhodstva r.
Severnoj Dviny ,  Deformation regime of the sand bars and their impact on navigation
conditions , Faculty of Geography M.V. Lomonosov Moscow State University, 2014. 2 str.
Recenzje artykułów i tomów naukowych:
Michał Habel do Geografia Fisica e Dinamica Quaternaria, Dipartimento di Scienze della
Terra, Pisa  Italy, Assessment of Runoff Generation Processes on Hillslope Scale in the Rift
Valley of Northern Tanzania, Authors: Geraldine Quénéhervé, Felix Bachofer, Felix Mtalo,
and Michael Märker
Nagrody i wyróżnienia:
Zygmunt Babiński, Medal Kazimierza Wielkiego za zasługi dla Miasta Bydgoszczy, Rada
Miasta Bydgoszcz, 25.03.2015
Redakcje monografii:
Maria Dombrowicz, Rezerwaty przyrody okolic Bydgoszczy, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kazimierza Wielkiego, 2014. - 136 s. ISBN: 978-83-8018-003-1
III. DZIAAALNOŚĆ NAUKOWO-BADAWCZA
1. Główne kierunki badawcze
Badania prowadzone sÄ… w ramach:
·ð Rewitalizacja dróg wodnych
·ð Współczesne procesy korytowe rzek
·ð WpÅ‚yw stopni wodnych na procesy erozyjno-akumulacyjne rzek.
·ð Gospodarka wodna na obszarze doliny WisÅ‚y (wÄ™zÅ‚a bydgoskiego).
·ð Rewitalizacja terenów nadrzecznych
·ð SpoÅ‚eczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju transportu wodnego Å›ródlÄ…dowego
2. Badania statutowe
Od 2015 toku realizowany jest jeden wspólny temat badawczy pracowników KRD
 Rewitalizacja dróg wodnych i terenów nadrzecznych w świetle uwarunkowań
przyrodniczych i społeczno  ekonomicznych
W 2014 roku realizowano:
a) Wpływ zapór na procesy korytowe rzek aluwialnych - prof . zw. dr hab. Zygmunt Babiński
b) Zmiany procesów korytowych Wisły poniżej Zbiornika Włocławskiego - dr Michał Habel
c) Rewitalizacja drogi wodnej dolnej Wisły (E-40) na tle rzek i kanałów świata- prof. zw. dr
hab. Zygmunt Babiński
d) Przebieg procesów sedymentacyjnych na przykładzie ujściowego odcinka rzeki Brdy - dr
Michał Habel, mgr Dawid Szatten
e) Zmiany transportu rumowiska unoszonego rzeki nizinnej pod wpływem zabudowy
hydrotechnicznej na przykładzie Zbiornika Koronowskiego - mgr Dawid Szatten
f) Rewitalizacja doliny dolnej Wisły w świetle uwarunkowań geologicznych - mgr Żaneta
Marciniak
3. Badania młodych naukowców
Mgr Dawid Szatten Zmiany transportu rumowiska unoszonego pod wpływem zabudowy
hydrotechnicznej na przykładzie Zbiornika Koronowskiego, zakończony w 2014 roku
Mgr Dawid Szatten  kierownik projektu; Tytuł: Porównanie metod nefelometrycznych i
tradycyjnych pod kątem badań nad dynamiką transportu rumowiska unoszonego w profilu
podłużnym Wisły od Zbiornika Włocławskiego do Grudziądza; termin realizacji: III-XI.2015
4. Realizowane projekty badawcze
Dawid Szatten, projekt Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu PRELUDIUM 6
 Model transportu rumowiska unoszonego dla rzek nizinnych będących pod wpływem
zabudowy hydrotechnicznej na przykładzie Zbiornika Koronowskiego , od 08.2014 do
02.2016, UMO-2013/11/N/ST10/01762
Michał Habel, projekt UE 7 Pogram Ramowy Maria Cure IRSES, acronym FLUMEN,
 Fluvial processes and sediment dynamics of slope channel systems: Impacts of socio
economic-and climate change on river system characteristics and related services , od
01.2013 do 30.12.2016
Dominika Muszyńska-Jeleszyńska, projekt badawczy  Otwarte innowacje , Związek
Pracodawców  Pracodawcy Pomorza i Kujaw , tytuł przedsięwzięcia rozwojowego:
Opracowanie koncepcji innowacji produktowej w zakresie produktu turystycznego
dotyczącego rewitalizacji miejsc i obiektów poprzemysłowych nad rzeką Brdą i Kanałem
Bydgoskim, realizacja od 10.2014 do 03.2015.
5. Udział pracowników w badaniach poza UKW
Zygmunt Babiński, Michał Habel, Dawid Szatten  Opracowanie mapy batymetrycznej,
profili prędkościowych i jakości wód Wisły na odcinku Otorowo-Fordon. Na zlecenie UKW
dla Gaz-SYSTEM S.A., maj 2015.
Zygmunt Babiński, Wiesław Galor, Michał Habel, Nadolny Grzegorz, Hubert Rabant, Dawid
Szatten - Ekspertyza Nawigacyjno - Hydrologiczna dotycząca: możliwości transportu
rzecznego urządzeń ciśnieniowych dla nowo budowanego bloku gazowo  parowego
Elektrociepłowni Stalowa Wola, na zlecenie UKW dla Elektrociepłownia Stalowa Wola od
01.03  30.05.2015.
Zygmunt Babiński, Michał Habel, Nadolny Grzegorz, Dawid Szatten, Hubert Rabant, Iwona
Józefowicz, Dominika Muszyńska-Jeleszyńska - Ocena warunków nawigacyjno 
żeglugowych oraz uwarunkowań społeczno-ekonomicznych na polskim odcinku
Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (połączenie Odra  Kanał Hawela - ujście Brdy), na
zlecenie UKW dla Województwa Pomorskiego, od 01.07.2014 do 20.07.2015
Michał Habel, Dawid Szatten - Ekspertyza Hydrologiczna Hydrograficzna cieku
przepływającego w Bydgoszczy pod ulicą Pod Skarpą na wysokości nieruchomości numer 5
na zlecenie UKW dla Urzędu Miasta w Bydgoszczy, grudzień 2014.
Zygmunt Babiński, Michał Habel - projekt badawczy Miasta Toruń i Miejskiego Zarządu
Dróg w Toruniu,  OCENA WYBRANYCH ELEMENTÓW ŚRODOWISKA
GEOGRAFICZNO-PRZYRODNICZEGO W STREFIE BUDOWY MOSTU
DROGOWEGO PRZEZ WISA W TORUNIU , od 09.2011 do 10.2014
Dawid Szatten, udział w badaniach terenowych: Landscape assessment and landscape
reconstruction techniques in the Cinque Terre, Liguria, WÅ‚ochy, badania transportu
rumowiska unoszonego, organizator: Uniwersytet we Florencji, 05-13.10.2014,
6. Współpraca z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi
Współpraca formalna:
Umowa dwustronna z Uniwersytetem Floty Morskiej i Rzecznej w St. Petersburgu, z KatedrÄ…
Dróg Wodnych, prof. dr Gienadym Gladkowem
Umowa dwustronna z Uniwersytetem Eberswalde University of Applied Sciences, z Faculty
of Landscape Management and Nature Conservation dr Jana Chmieleski.
Współpraca nieformalna:
Moskiewski Państwowy Uniwersytet im. Aomonosowa, z Faculty of Geography prof. dr
Roman Chalov
Współpraca przy tworzeniu wniosku do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Porozumienie z Akademią Morską w Gdyni - prof. dr hab. inż., kap. ż.w. Zbigniew Burciu
przy programie Eko Innovative Transport on Shallow Waters (inni partnerzy: Akademia
Górniczo Hutnicza w Krakowie, Politechnika Wrocławska oraz Uniwersytet Kazimierza
Wielkiego w Bydgoszczy). Wniosek złożono w kwietniu 2015
2014-2015 Współpraca w ramach projektu EMMA, Podmiot wiodący Port w Hamburgu.
(Współpraca KRDW IG UKW Bydgoszcz, Urząd Marszałka Województwa Kujawsko 
Pomorskiego). Projekt w fazie wstępnej akceptacji programu.
7. Stypendia naukowe
brak
8. Organizacja i udział w konferencjach
Udział:
Zygmunt Babiński 17.10.2014. Rewitalizacja dróg wodnych. Nowy, unikatowy kierunek
studiów na UKW, UTP Bydgoszcz, ref. dla uczniów szkół średnich,
Zygmunt Babiński 28.11.2014. Debata nt. Programu działa w zakresie rewitalizacji drogi
wodnej Wisły, Akademia Morska w Gdyni, głos w dyskusji.
Zygmunt Babiński 15.01.2015. Wisła  dziś i jutro. Możliwości rewitalizacji drogi wodnej.
Projekt: Woda yródłem Życia, szkolenie: Pomysły dla Wisły, wykład.
Zygmunt Babiński 15.01.2015. Rok Kanału Bydgoskiego, Miejskie Centrum Kultury w
Bydgoszczy.
Zygmunt Babiński 29.01.2015. Ogólnopolska Konferencja nt.: Przebudowa stacji pomp
Czarnowo, ref.: Wisła Dolna  szanse i zagrożenia dla żeglugi. Problem powodzi, Kujawsko-
Pomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, Ostromecko,
Zygmunt Babiński 29.01.2015. Konferencja sprawozdawcza, ref. Ocena zmian wybranych
elementów środowiska geograficzno-przyrodniczego w strefie budowy mostu drogowego
przez Wisłę w Toruniu, Urząd Miejski w Toruniu, wspólnie z M. Hablem
Zygmunt Babiński 4.02.2015. Rada Ochrony Przyrody, obszary ochronne dla Natura 2000
Ostoja Lidzbarska i Bory Tucholskie, głos w dyskusji
Zygmunt Babiński 2.03.2015. XXII Forum Gospodarcze  Welconomy Forum in Toruń ,
Panel pt.  Reforma gospodarki wodnej i jej skutki , ref.  Centrum Rewitalizacji Dróg
Wodnych w Bydgoszczy jako instytucja wspierająca Zarząd Dorzecza Wisły
Zygmunt Babiński 6.03.2015. UKW Bydgoszcz, Drzwi otwarte, ref.: Rewitalizacja dróg
wodnych unikalnym kierunkiem w Europie.
Zygmunt Babiński 19.03.2015. Spotkanie konsultacyjne dot. Aktualizacji Planu
Gospodarowania Wodami i Planu ZarzÄ…dzania Ryzykiem Powodziowym, KZGW, Zawisza
Bydgoszcz, głos w dyskusji.
Zygmunt Babiński 21.03.2015. Zjazd PTG, UMK Toruń, ref. Rewitalizacja doliny Dolnej
Wisły szansą rozwoju regionalnego.
Zygmunt Babiński 22.04.2015. Światowy Dzień Ziemi, ref.: Czysta energia z wody, UKW
Zygmunt Babiński 14.05.2015. ref. Powodzie na rzekach (Dolna Wisła) i ich zapobieganie.
Zespół Szkół Elektrycznych w Bydgoszczy,
Zygmunt Babiński 19.05.2015. III Międzynarodowy Kongres Ekologii Miast, Ecometropolis,
Opera Nova, Bydgoszcz, udział,
Zygmunt Babiński 22.05.2015. IV Kongres Transportowo-Logistyczny nt.: Współczesne
problemy logistyki, Bydgoska Szkoła Wyższa, ref.: Port multimodalny w Solcu Kujawskim
Zygmunt Babiński 26.05.2015. XXIII Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla
Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN, Bydgoszcz, Hala  Auczniczki .
Michał Habel, 14-16.03.2015 r. Konferencja podsumowująca project  Cast off  The future of
water tourism as a job motor organizator: Land Brandenburg i Association of Friends of
Finow Canal, Eberswalde, Niemcy, referat: Revitalisation of Bydgoszcz Canal  sediments.
Michał Habel, 15.01.2015 Znaczenie projektowanego stopnia wodnego w Siarzewie na
bezpieczeństwo powodziowe mieszkańców doliny Wisły, szkolenie dla studentów pt. Pomysły
dla Wisły, jako część projektu  Woda yródłem Życia , Miejski Ośrodek Edukacji
Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Fundacja na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju z siedzibą w
Warszawie
Michał Habel, 19.10.2014 Znaczenie projektowanego stopnia wodnego w Siarzewie na
bezpieczeństwo powodziowe mieszkańców doliny Wisły, szkolenie dla nauczycieli pt. Pomysły
dla Wisły, jako część projektu  Woda yródłem Życia , Miejski Ośrodek Edukacji
Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Fundacja na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju z siedzibą w
Warszawie
Dawid Szatten, 15.01.2015 Wpływ antropopresji na jakość wód powierzchniowych na
przykładzie rzeki Brdy, szkolenie dla nauczycieli pt. Pomysły dla Wisły, jako część projektu
 Woda yródłem Życia , Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Fundacja
na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju z siedzibą w Warszawie
Dawid Szatten, 19.10.2014 Wpływ antropopresji na jakość wód powierzchniowych na
przykładzie rzeki Brdy, szkolenie dla nauczycieli pt. Pomysły dla Wisły, jako część projektu
 Woda yródłem Życia , Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Fundacja
na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju z siedzibą w Warszawie
Dawid Szatten, 11-17.04.2015 General Assembly 2015, European Geosciences Union,
Wiedeń Austria  poster pt.  Influence of the hydrotechnical structures on the changes of total
suspension transport - illustrated by the example of the Koronowski Reservoir on Brda River
(sesja: HS9  Erosion, sedimentation and river processes; HS9.1/GM7.10 Measurement and
monitoring techniques for evaluating sediment transport and dynamic processes in open-water
environments)
Hubert Rabant, Michał Habel, Konferencja, rejs badawczo - naukowy po rzece Odrze -
 Odzieramy Odrę z Mitów  udział, pazdziernik 2014
Hubert Rabant, Konsultacje a przedstawicielami Portu w Hamburgu w ramach projektu
EMMA, (listopad) 2014
Hubert Rabant, Konferencja podsumowująca Projekt Inwapo w Warszawie  udział, (listopad)
2014
Hubert Rabant, IV Kongres Transportowo Logistyczny Bydgoszcz (Bydgoska Szkoła
Wyższa)  udział, 22 maj 2015
Marciniak Żaneta  konferencja dot. Reformy gospodarki wodnej  złożenia reformy,
rozwiązania instytucjonalne, finansowanie, Wrocław, 20 listopad 2014
Marciniak Żaneta  konferencja dot. Reformy gospodarki wodnej ze szczególnym
uwzględnieniem Zarządu Dorzecza Wisły w Bydgoszczy, Bydgoszcz, listopad 2014
Marciniak Żaneta, Konferencja Ogólnopolska dot. Planów Gospodarowania Wodami,
Warszawa, listopad 2014
Marciniak Żaneta, Konferencja Ogólnopolska dot. Planów Zarządzania Ryzykiem
Powodziowym (udział), Warszawa, 13 styczeń 2015
Żaneta Marciniak, Ogólnopolska Konferencja nt.: Przebudowa stacji pomp Czarnowo,
Kujawsko-Pomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, Ostromecko, 29 styczeń 2015.
Żaneta Marciniak, Konferencja dot. Planów Gospodarowania Wodami i Planów Zarządzania
Ryzykiem Powodziowym w rejonie Środkowej Wisły, 3 luty 2015
Marciniak Żaneta, Walne Zebranie Członów Stowarzyszenia Korytarza Transportowego
Bałtyk-Adriatyk, Gdańsk, luty 2015
Marciniak Żaneta, konferencja konsultacyjna w sprawie lokalizacji stopnia wodnego poniżej
Włocławka i zapewnienia bezpieczeństwa powodziowego w rejonie dolnej Wisły, Warszawa,
styczeń 2015
Marciniak Żaneta, Krajowe Forum Wodne, Warszawa, 25-26 marzec 2015
Marciniak Żaneta, XXII Forum Gospodarcze w Toruniu, panel pt. Reforma gospodarki
wodnej i jej skutki (organizacja i moderowanie panelu w ramach Forum), marzec 2015
Muszyńska-Jeleszyńska D., 04.02. 2015, Transfer wiedzy do/dla przestrzeni,
Międzynarodowa konferencja pt.  Bottom up! - nowatorskie narzędzie kształtowania
przestrzeni publicznej. Transfer, adaptacja, realizacja , Gorzów Wielkopolski.
Muszyńska-Jeleszyńska D., 2.07.2014, Moderowanie panelu dotyczące inwestycji
nadrzecznych w Polsce pn.  Płynie Wisła, płynie a dopóki płynie& , Międzynarodowa
Konferencja pt.  Miasto, Wizja, Przestrzeń Publiczna , EurobuildCEE, Warszawa
Muszyńska-Jeleszyńska D., 15-17.05.2014, Dziedzictwo kulturowe rzeki w procesie
rewitalizacji, Konferencja naukowa  Ochrona dziedzictwa kulturowego na terenie
województwa kujawsko-pomorskiego. Doświadczenia, stan obecny, perspektywy , Urząd
Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Lubostroń.
Muszyńska-Jeleszyńska D., 23.06.2014, 1. Rewitalizacja terenów nadrzecznych. Przykład
Bydgoszczy. /2. Bydgoski Wezeł Wodny na tle problemów aktywizacji europejskich,
śródlądowych dróg wodnych ,IV konferencja naukowa  Metoda i narzędzia obsługi
logistycznej w teorii i praktyce, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Bydgoszcz.
9. Wykaz prac opublikowanych w latach 2014/2015
Zygmunt Babiński, Michał Habel, Józef Dziopak, Alicja Aątka, Margarita Ilieva, Zapory na
rzekach a ekologia w Polsce, Journal of Education, Health and Sport - 2015, Vol. 5, no 5, s.
427-434.
Zygmunt Babiński, 2014. Wprowadzenie, (w:) S. Aaniecki (red.), Mrocza. Monografia miasta
i gminy, T. I. Åšrodowisko geograficzno-przyrodnicze, 11-12. ISBN 978-83-61641-38-4.
Zygmunt Babiński Z., 2014. Potencjał przyrodniczy miasta i gminy Mrocza. Podsumowanie,
Aaniecki (red.), Mrocza. Monografia miasta i gminy, T. I. Åšrodowisko geograficzno-
przyrodnicze, 279-287. ISBN 978-83-61641-38-4.
Zygmunt Babiński, Michał Habel, Sergey Chalov, 2014, Prediction of the Vistula channel
development between Wloclawek and Torun: evaluation with regard to the new geological
survey, Quaestiones Geographicae - 2014, Vol. 33, iss 3, pp. 5-13
Zygmunt Babiński, 2014, Potencjał przyrodniczy miasta i gminy Mrocza : podsumowanie
[W:] Mrocza : monografia miasta i gminy : T. 1, Åšrodowisko geograficzno-przyrodnicze / red.
S. Aaniecki., Wydawnictwo Pejzaż, Bydgoszcz, s. 279-28
Zygmunt Babiński, Michał Habel, 2014, O celowości budowy stopni wodnych na przykładzie
Niepołomic i II stopnia poniżej Włocławka na Wiśle, Gospodarka Wodna - 2014, R. 74, nr
11, s.408-413
Zygmunt Babiński, Michał Habel, Dawid Szatten, Jarosław Dąbrowski, 2014, Influence of
hydrological and sedimentological processes on the functioning of inland waterway transport
on an example of Brdyujście Regatta Track, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej, Szczecin,
t.37, z.109, s.16-21
Michał Habel, 2015. Żegluga na Brdzie i Wiśle, Kalendarz Bydgoski, R. 48, s. 120-122,
ISSN: 0209-3081.
Michał Habel, Hubert Rabant, Zygmunt Babiński, Dawid Szatten, Żaneta Marciniak, Piotr
Gierszewski, 2014,Uwarunkowania budowy portu multimodalnego na dolnej Wiśle w
okolicach Bydgoszczy, Logistyka - 2014, nr 6
Marta Kunicka, Wiesław Galor, Michał Habel, 2014. Ocena zagrożenia powodziowego w
dolinie dolnej Wisły w rejonie Bobrownik, Journal of Health Sciences -, Vol. 4, no 16, s. 197-
205.
Dominika Muszyńska-Jeleszyńska, 2015, Znaczenie konsultacji społecznych w procesach
rewitalizacji obszarów miejskich [w] Problemy rozwoju współczesnego miasta, Ruch
Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, R. 77, z. 1, s. 257-271.
Dominika Muszyńska-Jeleszyńska, 2014, Tereny nadrzeczne w strukturze przestrzenno-
funkcjonalnej Bydgoszczy. Problemy rozwoju i rewitalizacji [W:] Innowacyjne rozwiÄ…zania
rewitalizacji terenów zdegradowanych [Dokument elektroniczny] / red. nauk. J. Skowronek,
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych : Centrum Badań i Dozoru Górnictwa
Podziemnego, Katowice; Lędziny, s.245-257
Hubert Rabant, 2014, Struktura gospodarki [W:] Mrocza : monografia miasta i gminy : T. 1,
Środowisko geograficzno-przyrodnicze / red. S. Aaniecki, Wydawnictwo Pejzaż, Bydgoszcz,
s.224-24
Hubert Rabant, Michał Habel, Zygmunt Babiński, 2014,Przeprawa promowa przez Wisłę w
Solcu Kujawskim - projekt i realizacja, Logistyka - 2014, nr 6
Maria Dombrowicz, 2014, Revitalization of natural resources surrounding the Bydgoszcz
Canal, Journal of Health Sciences, Vol. 4, no 10, s. 179-182
Aleksander Jankowski, Maria Dombrowicz, 2014. Kanał bydgoski Harmonia techniki i
natury, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, s.245.
Grzegorz Nadolny, 2014, Droga wodna Wisła - Odra i jej wpływ na rozwój regionów,
Logistyka - 2014, nr 6, s. 7737-7745
Dawid Szatten, 2015, Wpływ antropopresji na stan ekologiczny małej zlewni rzecznej na
przykładzie Strugi Młyńskiej, Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(5):401-412,
DOI: 10.5281/zendo.17905
Dawid Szatten, Michael Marker, 2015, Influence of the hydrotechnical structures on the
changes of total suspension transport - illustrated by the example of the Koronowski
Reservoir on Brda River, EGU General Assembly 2015, held 11 April - 17 April 2015 in
Vienna, Austria (Poster), DOI: 10.5281/zenodo.17000
Dawid Szatten, Damian Jendrzejek, 2014, Charakterystyka przepływu wód podziemnych
pomiędzy kanałem lateralnym Zbiornika Koronowskiego a korytem "Martwej" Brdy, Journal
of Health Sciences - 2014, Vol. 4, no 11, p. 145-155
Dawid Szatten, Michał Habel, 2014, Human impact on hydrological and sedimentological
processes on the example of brdyujście regatta track [W:] Erozionnye i ruslovye procesy i
sovremennye metody ih issledovaniâ : Materialy X seminaria molodyh u%0Å„enyh vuzov :
ob"edinâemyh sovetom po probleme rozionnyh, ruslovyh I ust'evyh processov, Belgorod,
22-25 aprelâ 2014 goda, LitKaraVan, Belgorod, p. 236-242
Mieczysław Wojtasik, Dawid Szatten, 2015, Granulometryczny wskaznik gęstości naturalnej
gleb, Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(5):76-85, DOI: 10.5281/zenodo.17444
Mieczysław Wojtasik, Dawid Szatten, 2015, Wyznaczanie gęstości naturalnej gleb, Journal of
Education, Health and Sport. 2015;5(3):218-228, DOI: 10.5281/zenodo.16379
Mieczysław Wojtasik, Dawid Szatten, 2014, Zmienność wskazników podatności gleb na
erozjÄ™ wykorzystywanych w obliczeniach strat glebowych z wybranych powierzchni :
Variability of indicators of soils' susceptibility on erosion used in the calculation of soil loss
from the selected areas, Journal of Health Sciences - 2014, Vol. 4, no 12, pp. 11-20
Mieczysław Wojtasik, Dawid Szatten, 2014, Bilans dostawy rumowiska w wyniku erozji
wodnej dla zlewni rzeki Brdy określony za pomocą modelu USLE, Journal of Health Sciences
- 2014, Vol. 4, no 11, p. 61-70
Gilewska Katarzyna, Rabant Hubert. Stan infrastruktury transportowej i bazie noclegowej w
kontekście Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 Journal of Education, Healthand
Sport. 2015;5(5):253-262. ISSN 2391-8306.
IV. DZIAAALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
1. Bydgoski Festiwal Nauki 2015:
Dawid Szatten, Michał Habel, Laboratorium na wodzie  warsztaty, 22 maj 2015,
Grzegorz Nadolny  Rejsy po Kanale Bydgoskim  Wykład na temat drogi wodnej E70 dla
uczestników rejsu; 21,22,23 maja 2015r.
Hubert Rabant, Słoneczna Italia  5000 kilometrów w dziewięć dni, 22 maj 2015
Koordynator Wydziałowy Bydgoskiego Festiwalu Nauki
Dominika Muszyńska-Jeleszyńska, Wspólna nie znaczy niczyja  warsztaty dotyczące
nadrzecznej przestrzeni publicznej, 22 maj 2015
Piotr Gierszewski, Jak bardzo Zbiornik Włocławski zmienił środowisko doliny Wisły?, 22 maj
2015
2. Drzwi Otwarte 2015:
Dawid Szatten, Laboratorium na Brdzie  warsztaty, 6 marca 2015,
3. Wykłady dla uczniów bydgoskich szkół średnich:
Zygmunt Babiński, Rewitalizacja dróg wodnych. Nowy, unikatowy kierunek studiów na
UKW, UTP Bydgoszcz, ref. dla uczniów szkół średnich, 17.10.2014.
V. INNE WAŻNE OSIGNICIA NIE WYMIENIONE W PKT. I-VII
Powołanie Pracowni i Laboratorium w ramach KRDW (zarządzenie JM Rektora nr
17/2014/2015 z dnia 27.01.2015)
Pracownia Transportu i Logistyki
kierownik: dr Hubert Rabant
Celem działalności pracowni są przede wszystkim badania systemów transportowych w
Polsce, w szczególności tych powiązanych z siecią dróg wodnych oraz realizacja badań
wdrożeniowych na potrzeby samorządu lokalnego, ministerstw i firm prywatnych.
Cele szczegółowe działalności dotyczą badań:
- Rozwoju portów i centrów multimodalnych,
- Integracji w transporcie ładunków,
- Kosztów ekologicznych transportu i ich internalizacji,
- Ekonomiki wiedzy, innowacji i konkurencyjność w transporcie,
- Finansowania rozwoju transportu wodnego,
- Metod benchmarkingowych w transporcie,
- Oceny projektów gospodarczych,
- Obserwacji europejskich rynków transportowych,
- Rozwoju metod badawczych we współczesnej ekonomii,
- Scenariuszy rozwoju systemów gospodarczych,
- Sektora samochodowego i kolejowego w Unii Europejskiej,
- Transformacji gospodarczej transportu w Europie Åšrodkowej i Wschodniej,
- Współzależności rozwoju transportu i turystyki,
- Założeń i uwarunkowania restrukturyzacji gospodarki transportowej Polski.
Pracownia Rewitalizacji Terenów Nadrzecznych
kierownik: dr Dominika Muszyńska-Jeleszyńska
Celem działalności pracowni jest realizacja badań oraz zadań dydaktycznych nad
zagospodarowaniem miejskich terenów nadrzecznych, odnowy związków przestrzenno 
funkcjonalnych miasta z rzeką. Rewitalizacja terenów nadwodnych jest jedną z tendencji
rozwojowych europejskich miast. Tereny nadrzeczne są obszarami o szczególnym i
priorytetowym znaczeniu w kontekście rozwoju miast nadrzecznych. W pracowni powstają
projekty wdrożeniowe na zlecenie firm oraz samorządów lokalnych.
Badania szczegółowe dotyczą:
- dobrych praktyk w procesach rewitalizacyjnych,
- problemów miejskich terenów nadrzecznych,
- architektury i urbanistyki trenów nadrzecznych,
- polityki rozwoju projektów rewitalizacyjnych rzek,
- analiz uwarunkowań historycznych, przestrzennych i krajobrazowych miast nadrzecznych,
- urbanistyki i kształtowania terenów nadrzecznych (waterfrontów) oraz architektury,
- dziedzictwa kulturowego i nadwodnej tożsamości,
- planowania, zarządzania i organizacji rozwoju miast nad wodą oraz projektów frontów
wodnych miast.
Pracownia Badań Zasobów Turystycznych i Kulturowych Dróg Wodnych
kierownik: dr Maria Dombrowicz
Celem powołania pracowni jest prowadzenie prac badawczych pod kątem waloryzacji
potencjału turystycznego i kulturowego, zarówno samych dróg wodnych jak i ich otoczenia.
Służyć ma to zdiagnozowaniu stanu obecnego zasobów turystycznych i kulturowych
powiązanych z drogami wodnymi oraz głównych kierunków rozwoju turystyki na drogach
wodnych w celu efektywniejszego ich wykorzystania.
Problematyka badawcza skupia siÄ™ na:
- waloryzacji zasobów turystycznych dróg wodnych w Polsce,
- waloryzacji zasobów kulturowych - samych dróg wodnych oraz ich otoczenia,
- badaniach rynku turystycznego pod kątem wykorzystania dróg wodnych,
- prowadzeniu monitoringu ruchu turystycznego na drogach wodnych,
- wyznaczaniu nowych szlaków turystycznych w obrębie dróg wodnych.
Pracownia Nawigacji Śródlądowej i Przybrzeżnej
kierownik: mgr inż. kpt.ż.ś. Grzegorz Nadolny
Celem działalności pracowni są badania i realizacja zadań dydaktycznych w oparciu o
zgromadzone do tej pory zaplecze aparaturowe, w tym statku rzecznego w specjalistycznÄ…
aparaturą do technicznej nawigacji na śródlądowych drogach wodnych. Badani naukowe
dotyczą w szczególności jakości oznakowania dróg wodnych oraz funkcjonowania
infrastruktury technicznej dróg wodnych.
Szczegółowe cele działalności pracowni to:
- podwyższenie poziomu kwalifikacji absolwentów kierunku rewitalizacja dróg wodnych, w
aspekcie zdobycia kwalifikacji zawodowych  patentów żeglugowych,
- realizacja odpłatnych kursów przygotowawczych dla załóg jednostek żeglugi śródlądowej
do okresowych egzaminów na patenty żeglarskie, wynikających z rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg
statków żeglugi śródlądowej,
- współpraca z przedsiębiorcami z regionu (komercjalizacja wiedzy) szczególnie w zakresie
implementacji systemów informacji rzecznej na drogach wodnych oraz w zakresie
bezpieczeństwa na drogach wodnych i zarządzania jednostkami żeglugi śródlądowej.
Laboratorium Analiz Jakości Wód Powierzchniowych
kierownik: mgr Dawid Szatten
Laboratorium zajmuje siÄ™ diagnozowaniem stanu fizykochemicznego i ekologicznego, a
docelowo również chemicznego wód powierzchniowych płynących i stojących. Obecna
aparatura laboratoryjna pozwala na oznaczanie m.in. następujących parametrów jakości wód:
temperatura, tlen rozpuszczony, przezroczystość, odczyn pH, przewodność elektrolityczna
właściwa, TOC, zawiesina ogólna wraz z udziałem części mineralnych i organicznych,
chemiczne zapotrzebowanie na tlen.
Do sprzętu wykorzystywanego w Laboratorium należeć będzie aparatura naukowo-badawcza
zakupiona w ramach grantów badawczych pracowników Katedry Rewitalizacji Dróg
Wodnych, sprzętu pozyskanego na rzecz jednostki przez kierownika Laboratorium oraz
sprzętu będącego na posiadaniu Laboratorium Sedymentologiczno-Hydrochemiczno-
Gleboznawczego Instytutu Geografii UKW, m.in.:
- Przenośny mętnościomierz HACH-LANGE 2100QIS01,
- Zestawy do filtracji zawiesin (SARTORIUS / KNF LABOPORT, BECKER D5600),
- Aaznia wodna GFL 1031,
- Waga analityczna RADWAG AS 110/C/2,
- Komora badań cieplnych WAMED KBC-25W,
- Komora badań cieplnych WAMED KBC-G-65/250,
- Mineralizator WSL M9,
- Przenośna sonda termiczno-tlenowa WTW Oxi 197i,
- Przenośna sonda HYDROLAB MS5,
- Echosonda LOWRANCE HDS-5 Gen2.
Inne osiągnięcia:
Hubert Rabant, Staż zawodowy w firmie TROPS S.A. w Toruniu w okresie czerwiec 
sierpień 2014 r. na stanowisku referent ds. transportu i logistyki w wymiarze 12 godzin
tygodniowo. (potwierdzony opinią o odbytym stażu), 2014
Hubert Rabant, Współprowadzenie programu naukowego studenta na wymianie
międzynarodowej w ramach programu Krajów Grupy Wyszehradzkiej.
Żaneta Marciniak:
We współpracy z koordynowanym przez Żanetę Marciniak Biurem ds. Dróg Wodnych w
ramach Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Kujawsko-Pomorskiego wykazano w latach 2014-2015 następujące aktywności i osiągnięcia
do których włączono UKW (Katedrę Rewitalizacji Dróg Wodnych):
Aktywny udział w ogólnokrajowych Zespołach:
- Komitecie SterujÄ…cym nad sporzÄ…dzeniem projektu Planu ZarzÄ…dzania Ryzykiem
Powodziowym dla Regionu Wodnego Dolnej Wisły,
- Komitecie SterujÄ…cym nad sporzÄ…dzeniem projektu Planu ZarzÄ…dzania Ryzykiem
Powodziowym dla Regionu Wodnego Środkowej Wisły oraz Regionu Wodnego Ayny i
Węgorapy,
- Radzie promocji żeglugi przy Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju,
- Zespole Roboczym ds. podpisania porozumienia AGN (MIR),
- Posiedzeniach Zespołów Parlamentarnych,
- Grupie roboczej nr 4 Komisji ds. rozwoju szlaku wodnego E 40 na odcinku Dniepr 
Wisła.
Skierowanie pomysłu Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego do Prezydenta
RP o podjęcie inicjatywy dotyczącej aktywizacji gospodarczej polskich rzek i obszarów
nadwodnych (I i II kwartał 2015)
Wystąpienie Marszałka WK-P do Prezydenta RP w sprawie aktywizacji gospodarczej
polskich rzek została wywołana oddolną presją środowisk gospodarczych, naukowych i
samorządowych, a także brakiem na poziomie rządowym działań i organu, który
obejmowałby całą gospodarkę wodną i organizował ją w kontekście szeroko rozumianego
interesu narodowego. W związku z powyższym konieczne jest dokonanie w tej problematyce
nowego otwarcia oraz zainicjowanie merytorycznego dialogu środowisk prorozwojowych ze
środowiskami ekologicznymi w kierunku sporządzenia  Planu aktywizacji gospodarczej
rzek . Propozycja została przesłana 12 listopada 2014 r. do Kancelarii Prezydenta RP i
spotkała się z zainteresowaniem i akceptacją.
Wstępne działania dotyczące przystąpienia (napisanie fiszka projektu) do
międzynarodowego projektu EMMA, którego liderem jest port morski w Hamburgu,
dot. roli transportu śródlądowego w obsłudze portów morskich rejonu Morza
Bałtyckiego (opracowania analityczne i promocyjne)  prace prowadzone II i IV kwartał
2014 oraz 2015 (trwajÄ… nadal)
Międzynarodowy projekt EMMA ma na celu wzmocnienie transportu śródlądowego
i morskiego w regionie Morza Bałtyckiego, w którym co roku wzrasta liczba przewożonych
ładunków. Idea ta wpisuje się idealnie w nasze założenia by odciążyć pozostałe gałęzie
transportowe na rzecz dróg wodnych oraz eliminacji wąskich gardeł. W ramach projektu
przewidywane są głównie działania miękkie polegające m.in. na opracowywaniu
dokumentacji w zakresie wdrażania nowych programów i koncepcji aktywizacji rzek oraz na
działania promocyjne i pilotażowe w ww. tematach. Terytorialnie projekt obejmuje region
Morza Bałtyckiego i w pierwszej fazie akces do programu zgłosili przedstawiciele z Niemiec
(Port Hamburg Marketing jako lider projektu), Szwecji (Viktoria Swedish ICT), Litwy
(Klaipeda Shipping Research Centre) i Finlandii (Regional Council of North Karelia) oraz my
jako Województwo. Aplikacja wstępna została złożona w pierwszym zaproszeniu do
Programu Regionu Morza Bałtyckiego 2014-2020, czyli na początku lutego 2015 roku. Po
pozytywnym wyniku pierwszego etapu nastąpi złożenie właściwiej fiszki projektowej (maj-
czerwiec), natomiast realizacja projektu rozpocznie siÄ™ na poczÄ…tku 2016 r. Pracownicy
Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych zostali włączeni do zespołu roboczego opracowującego
fiszkę, a następnie aplikację projektowa, jak również wszystkie spotkania organizowane w
ramach sporządzania aplikacji i formowania zespołów roboczych z poszczególnych krajów
(partnerów projektu).
Wsparcie organizacyjne i finansowe możliwości organizacji rejsu badawczego UKW na
trasie Nakło- Niderfinow
Rejs odbył się w maju 2014 r. Został zorganizowany z włączenie pracowników Katedry
rewitalizacji dróg Wodnych UKW i sfinansowany w większości ze wspólnych środków
porozumienia województw MDW E70. Efektem było opracowanie badań batymetrycznych,
przyrodniczych i zagospodarowania polskiego odcinka E70 od Bydgoszczy do Kostrzyna.
Współorganizacja Targów WaterWays Expo 2014, Bydgoszcz 10-12.06.2014 r.
i II Międzynarodowej Konferencji i Semiku żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej.
Osiągnięciem było zachęcenie inwestorów i organizatorów tj. firmę Targi Warszawskie do
zorganizowania w Bydgoszczy drugiej edycji Targów WaterWays Expo 2014, a następnie
zorganizowanie i współtworzenie programu merytorycznego konferencji, przygotowaliśmy i
II Sejmiku Żeglugi Śródlądowej oraz panelu pt.  Finansowani
i wzajemna koordynacja wielofunkcyjnych inwestycji zwiÄ…zanych z gospodarczym
wykorzystaniem rzek i  Koncepcje zagospodarowania śródlądowych dróg wodnych i
zintegrowane zarzÄ…dzanie
i realizacja inwestycji . Od samego początku UKW (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych)
została włączona w merytoryczną organizację konferencji i targów.
Organizacja we współpracy Uniwersytet Kazimierza Wielkiego  Urząd Marszałkowski
Województwa Kujawsko-Pomorskiego odbytych w dniu 5 września 2014 r. w trakcie
rejsu po Wiśle na odcinku Nieszawa-Grudziądz kolejnych  Warsztatów -
międzynarodowej, naukowo-samorządowej konferencji dotyczącej dróg wodnych w
Polsce pod hasłem,  32 km3 wody Wisły  jak ją zagospodarować? .
Efektem  warsztatów było pokazanie najbardziej zdewastowanego odcinka Dolnej
Wisły, a także wskazanie na szanse, możliwości i zasadność jej zagospodarowania w celach
transportowych, retencyjnych, przyrodniczych, hydroenergetycznych i turystycznych z
zachowaniem wymogów środowiskowych i Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz zbliżeniem
środowisk: naukowych, samorządowych, przedsiębiorców i ekologów.
W części merytorycznej warsztatów przedstawione zostały, m.in.: założenia budowy
platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy-Solca Kujawskiego jako niezbędnego
zaplecza logistycznego dla polskich portów morskich, wpływ budowy kolejnego stopnia
wodnego na Wiśle poniżej Włocławka na poprawę bezpieczeństwa powodziowego i
warunków żeglugowych, a na przykładzie Wrocławia, Bydgoszczy i Torunia, skutki
finansowe dla samorządów spowodowane zmianami w planach zagospodarowania
województw, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, decyzjach o ustaleniu
lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzjach o warunkach zabudowy wynikajÄ…ce z map
zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego w świetle Ustawy Prawo wodne
i Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz część praktyczna z zakresu
batymetrii i nawigacji.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sprawozdanie ćw 15 (2)
sprawozdanie IUM 15 projekt 4 Byczek
Sprawozdanie ćw4,5 grupa poniedziałek 12 15
Sprawozdanie ćw3 poniedziałek 12 15
Sprawozdanie ćw 15 (3)
Sprawozdanie IUM 15 laboratowium Czarne Orły
Sprawozdanie IUM 15 projekt 1 Byczek
sprawozdanie IUM 15 projekt 1 Byczek
Sprawozdanie IUM 15 projekt Byczek
2012 05 15 Zajęcia w KSP i Muzeum Policji sprawozdanie Sine Cura Suwałki
sprawozdanie IUM 15 lab( gr2)
Formatka sprawozdaniia z Chemii 15

więcej podobnych podstron