2010 poznan


Miejsce
na naklejkę
MATERIAA ĆWICZENIOWY
Z CHEMII
POZIOM ROZSZERZONY
STYCZEC 2010
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron
(zadania 1  36). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego.
2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy ka\dym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania, prowadzący do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. U\ywaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie u\ywaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, \e zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Za rozwiązanie
7. Mo\esz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych, linijki
wszystkich zadań
oraz kalkulatora.
mo\na otrzymać
łącznie
60 punktów
śyczymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
PESEL ZDAJCEGO ZDAJCEGO
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
2
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. (1 pkt)
Zapisz pełną konfigurację elektronową trójdodatniego jonu pierwiastka o liczbie
atomowej Z = 26.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Zadanie 2. (2 pkt)
W skład rdzenia atomowego pewnego pierwiastka E wchodzi: 15 protonów, 16 neutronów i X
elektronów.
a) Podaj liczbę elektronów wchodzących w skład rdzenia atomowego.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
b) Napisz konfigurację elektronów walencyjnych dla atomu pierwiastka E za pomocą
poziomów orbitalnych (zapis graficzny).
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Zadanie 3. (2 pkt)
Narysuj wykres przedstawiający zmiany masy radu-225 w ciągu 60 dni. Uwzględnij
następujące informacje:
" okres półtrwania 225Ra 1/2 = 15 dni,



" masa radionuklidu po upływie 60 dni wynosiła 0,1 mg.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
3
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 4. (1 pkt)
W tabeli przedstawiono wartości elektroujemności wybranych pierwiastków wg Paulinga.
1
1 H 2 13 14 15 16 17
2,1
2 Li Be B C N O F
1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0
3 Na Mg Al Si P S Cl
0,9 1,2 1,5 1,8 2,1 2,5 3,0
4 K Ca Ga Ge As Se Br
0,8 1,0 1,6 1,8 2,0 2,4 2,8
Uzupełnij poni\sze zdania, korzystając z danych zawartych w tabeli.
Sól sodowa o największej ró\nicy elektroujemności pomiędzy pierwiastkami nazywa się
& & & & & & & & & & & & & .
Siarczek o największej ró\nicy elektroujemności pomiędzy pierwiastkami posiada
wzór& & & & & & & & .......... .
Zadanie 5. (2 pkt)
Pierwiastek gal występuje w przyrodzie w postaci dwóch izotopów 69Ga i 71Ga.
Oblicz procentowy skład izotopowy tego pierwiastka wiedząc, \e masa atomowa galu
wynosi 69,72 u.
Obliczenia:
Odpowiedz:
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
4
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 6. (2 pkt)
Na podstawie momentu dipolowego cząsteczek mo\na określić kształty prostych drobin
chemicznych, np.: tlenku siarki(VI), tlenku węgla(IV), wody, amoniaku i tetrachlorometanu.
Uzupełnij tabelę, wpisując nazwy cząsteczek niepolarnych. Wybierz spośród
wymienionych powy\ej związków chemicznych.
Moment
Kształt cząsteczki Nazwa związku chemicznego
dipolowy
digonalna
= 0
trygonalna
= 0
tetraedryczna
= 0
Zadanie 7. (1 pkt)
Poni\ej przedstawiono geometrię cząsteczek: metanu, amoniaku i wody. We wszystkich
cząsteczkach atom centralny występuje w stanie hybrydyzacji sp3. Kąty pomiędzy wiązaniami
w cząsteczce metanu wynoszą 10928 , co odpowiada wartości kąta tetraedrycznego.
Natomiast w cząsteczce amoniaku kąty pomiędzy wiązaniami wynoszą 10627 ,
a w cząsteczce wody 10430 .
Wyjaśnij przyczynę zmiany wartości kątów pomiędzy wiązaniami w cząsteczkach
amoniaku i wody w stosunku do wartości kąta tetraedrycznego.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
5
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 8. (2 pkt)
Zakwalifikuj ka\dy z kwasów o następujących wzorach:
HClO4(stę\.), H2S(aq), HF(aq), H2SO4(stę\.), HNO3(stę\.), HCOOH(aq)
do odpowiedniej grupy lub grup związków (kwasy wieloprotonowe, kwasy słabe
elektrolitycznie, kwasy o właściwościach utleniających).
Kwasy wieloprotonowe
Kwasy słabe elektrolitycznie
Kwasy o właściwościach utleniających
Zadanie 9. (1 pkt)
Określ odczyn roztworów I, II i III na podstawie następujących danych:
Roztwór Dane Odczyn roztworu
mol
I
[OH- ]=0,0001
dm3
II pH = 6
III mol
[H+ ]=10-7
dm3
Zadanie 10. (1 pkt)
śelazo spala się w chlorze, tworząc chlorek \elaza(III), zgodnie z następującym równaniem
reakcji:
2Fe(s) + 3Cl2(g) 2FeCl3(s)
Uzupełnij poni\sze zdanie:
W reakcji 1 mola atomów \elaza z 2 molami cząsteczek chloru , przy zało\eniu 100%
wydajności reakcji, powstaje(-ą) & & & & mol(-e) cząsteczek chlorku \elaza (III).
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 11. (3 pkt)
Napisz równanie reakcji w formie jonowej skróconej, przebiegającej między jonami
MnO4- i NO2- w środowisku obojętnym. Dobierz współczynniki stechiometryczne
metodą bilansu elektronowego.
Równanie reakcji:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Bilans elektronowy: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Zadanie 12. (1 pkt)
W trzech probówkach (I, II i III) znajdują się wodne roztwory kwasów: chlorowodorowego
(solnego), siarkowego(VI), azotowego(V). W celu zidentyfikowania zawartości probówek,
przeprowadzono dwa doświadczenia.
Doświadczenie I:
Do roztworów z probówek (I, II i III) dodano wodny roztwór azotanu(V) srebra(I).
Doświadczenie II:
Do roztworów z probówek (I, II i III) dodano wodny roztwór chlorku baru.
Obserwacje z doświadczeń przedstawiono w tabeli:
Nr probówki Doświadczenie I Doświadczenie II
Probówka I brak objawów reakcji brak objawów reakcji
Probówka II wytrąca się biały osad wytrąca się biały osad
Probówka III wytrąca się biały osad brak objawów reakcji
Na podstawie opisu objawów reakcji napisz nazwy kwasów, znajdujących się
w probówkach oznaczonych numerami I, II i III.
Probówka I: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Probówka II: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Probówka III: & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
7
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 13. (2pkt)
Oblicz pH roztworu wodorotlenku wapnia, zawierającego 0,037 g Ca(OH)2 w 100 cm3
roztworu.
Obliczenia:
Odpowiedz:.
Zadanie 14. (1 pkt)
Zbudowano ogniwo składające się z dwóch półogniw redoks A i B.
2- +
Półogniwo A: Cr2O7 + 14H + 6e- 2Cr3+ +7H2O E0 = +1,23V
! A
0
Półogniwo B: Fe3+ + e- Fe2+ EB = +0,77V
!
Na podstawie podanych wartości standardowych potencjałów półogniw redoks, napisz
w formie jonowej sumaryczne równanie reakcji, które zachodzi w ogniwie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 15. (2 pkt )
Jednym ze stosowanych sposobów zapobiegania korozji du\ych obiektów jest tzw. ochrona
protektorowa.
a) Spośród poni\szych metali podkreśl ten, który mo\e słu\yć jako protektor do ochrony
przed korozją stalowego kadłuba statku.
Na, Mg, Cu, Cd
b) Zapisz schemat ogniwa, które powstanie po zastosowaniu ochrony protektorowej.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
8
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 16.(2 pkt)
W trzech elektrolizerach I, II, III, przeprowadzono elektrolizę wodnych, roztworów: K2SO4,
KOH i KCl wobec elektrod platynowych. Obserwacje przedstawiono w poni\szej tabeli:
Elektrolizer I II III
obserwacje na katodzie i anodzie na katodzie wydziela się na katodzie
wydzielają się bezbarwny, bezwonny gaz, i anodzie wydzielają
bezbarwne, bezwonne na anodzie wydziela się się bezbarwne,
gazy gaz barwy zółtozielonej bezwonne gazy
o charakterystycznym
zapachu
pH wodnego
roztworu
pH > 7 pH = 7 pH = 7
przed
elektrolizą
pH wodnego
roztworu pH > 7 pH > 7 pH = 7
po elektrolizie
Na podstawie przedstawionych informacji:
a) nazwij produkty reakcji elektrodowych w elektrolizerach I, II, III.
Elektrolizer I II III
Produkt reakcji katodowej
Produkt reakcji anodowej
b) uzasadnij, dlaczego w elektrolizerze II nastąpiła zmiana pH wodnego roztworu
elektrolitu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
9
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 17. (2 pkt)
W dwóch naczyniach o ró\nej objętości: 1 dm3 (zbiornik I) i 2 dm3 (zbiornik II), w tej samej
temperaturze przeprowadzono reakcję chlorowodoru z tlenem w fazie gazowej,
przebiegającej zgodnie z równaniem:
4HCl(g) + O2(g) ! 2H2O(g) + 2Cl2(g)
W obu zbiornikach do reakcji u\yto tę samą liczbę moli substratów. Szybkość reakcji
w zbiorniku I (vI) jest opisana następującym równaniem:
vI = k [HCl]4[O2]
a) Napisz równanie przedstawiające szybkość reakcji w naczyniu II o objętości
dwukrotnie większej od naczynia I.
vII =
b) Oblicz, ile razy wzrosła lub zmalała szybkość reakcji w naczyniu II w stosunku
do szybkości reakcji w naczyniu I.
vII
=
vI
Odpowiedz:
Informacja do zadania 18. i 19.
Twardość wody przemijająca i nieprzemijająca jest spowodowana obecnością ró\nych soli
głównie: wodorowęglanów, chlorków oraz siarczanów(VI) wapnia i magnezu.
Zadanie 18. (1 pkt)
Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji ilustrującej usuwanie twardości wody
przez gotowanie.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Zadanie 19. (1 pkt)
Określ do jakiego typu reakcji (syntezy, analizy, wymiany) mo\na zakwalifikować
reakcję zachodzącą podczas gotowania wody.
Typ reakcji: & & & & & & & & & & & & & & &
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
10
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 20. (2 pkt)
Przeprowadzono doświadczenie, które przedstawiono na rysunku:
KOH(aq)
Cr2(SO4)3(aq)
W miarę dodawania po kropli roztworu wodorotlenku potasu, wytrącał się jasnozielony osad.
Po dodaniu następnych porcji zasady uległ on rozpuszczeniu. Produktem reakcji
rozpuszczenia osadu jest związek kompleksowy chromu (hydroksokompleks), w którym liczba
koordynacyjna jonu centralnego wynosi 6.
Zapisz w formie jonowej skróconej
a) równanie reakcji otrzymywania osadu:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
b) równanie reakcji rozpuszczania osadu:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Zadanie 21. (2 pkt)
Płytkę niklową o masie 100 g zanurzono w roztworze azotanu(V) srebra(I). Po pewnym
czasie płytkę wyjęto, a po wysuszeniu jej masa wynosiła 107 g. Oblicz, ile gramów srebra
osadziło się na płytce, wiedząc, \e reakcja przebiegała zgodnie z równaniem:
Ni + 2AgNO3 Ni(NO3)2 + 2Ag
Wynik podaj z zaokrągleniem do jednego miejsca po przecinku. W obliczeniach
przyjmij przybli\one wartości mas molowych: MNi = 59 g " " mol-1.
" mol-1, MAg = 108 g "
" "
" "
Obliczenia:
Odpowiedz:
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
11
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 22. (1 pkt)
W trzech nieoznaczonych probówkach znajdowały się wodne roztwory alkoholu, aldehydu
i kwasu karboksylowego. Ka\dy ze związków organicznych zawierał dwa atomy węgla
w cząsteczce. Celem zaklasyfikowania związków organicznych do odpowiedniej grupy
jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów, przeprowadzono trzy doświadczenia. Wyniki
eksperymentów przedstawiono w poni\szej tabeli. Wprowadzono następujące oznaczenia:
+ reakcja zachodzi, % reakcja nie zachodzi.
Reakcja chemiczna Związek I Związek II Związek III
z sodem % + +
z roztworem % + %
wodorotlenku sodu
z amoniakalnym + % %
roztworem tlenku
srebra(I)
Na podstawie opisu reakcji chemicznych przedstawionych w tabeli, napisz numer
związku, który jest:
alkoholem ....................................................
aldehydem ...................................................
kwasem karboksylowym ............................
Zadanie 23. (2 pkt)
Oblicz rozpuszczalność tlenku węgla(IV) w temperaturze pokojowej, je\eli wiadomo,
\e do 1 dm3 wody wprowadzono 0,0386 mola CO2. Wynik podaj z zaokrągleniem
do dwóch miejsc po przecinku.
Obliczenia:
Odpowiedz:
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
12
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 24. (2 pkt)
Przeprowadzono reakcje przebiegające według następującego schematu:
rekcja I. reakcja II.
a) Napisz wzory półstrukturalne związków organicznych oznaczonych literami X i Y.
Wzór związku X:
Wzór związku Y:
b) Określ typy reakcji I. i II., posługując się podziałem charakterystycznym dla chemii
organicznej:
Typ reakcji I.: ..............................................................................................................................
Typ reakcji II.: .............................................................................................................................
Zadanie 25. (2 pkt)
Białka zbudowane są z ą-aminokwasów, wyodrębniono ich ponad 20, najprostsze to glicyna
i alanina.
Wpisz znak X w odpowiednie pola obok podanych zdań, wskazując, czy zdania te są
prawdziwe, czy fałszywe:
PRAWDA FAASZ
1. Glicyna jest aminokwasem posiadającym centrum
chiralności.
2. Alanina jest homologiem glicyny.
3. Alanina posiada dwa enancjomery.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
13
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 26. (1 pkt)
W poni\szej tabeli przedstawiono wartości temperatur topnienia i wrzenia jednofunkcyjnych
pochodnych węglowodorów.
Nazwa systematyczna Temperatura topnienia Temperatura wrzenia
(oC) (oC)
cykloheksanol 26 161
chloroetan -136 12
nitrobenzen 6 211
benzenol 41 182
etanoamina -81 17
Na podstawie: W. Mizerski,  Tablice chemiczne , Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2008.
Na podstawie analizy danych zawartych w powy\szej tabeli, napisz nazwy
systematyczne wszystkich związków, które w temperaturze 20oC i pod ciśnieniem
1013 hPa występują w stanie skupienia: gazowym, ciekłym i stałym
Stan Nazwy systematyczne związków
skupienia
gazowy
ciekły
stały
Zadanie 27. (2 pkt)
Wzór taflowy przedstawia jeden ze znanych disacharydów.
C H C H
H O H2 O
2
C O C O
H H
H H
H H
C C C C
H H
O O
H H
O
O
H
O C C C C
H
H O H O
H H
a) Podaj nazwę disacharydu:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
b) Napisz pełną nazwę anomeru monosacharydu, który powstanie po reakcji hydrolizy
tego disacharydu:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
14
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 28. (3 pkt)
Benzoesan sodu jest jedną z najbardziej znanych substancji konserwujących (symbol E 211),
stosowaną w przemyśle spo\ywczym.
Stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, napisz równania
reakcji 1., 2., 4., zachodzących zgodnie z poni\szym schematem. Uwzględnij warunki
reakcji.
Równanie reakcji 1.: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Równanie reakcji 2.: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Równanie reakcji 4.: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Zadanie 29. (3 pkt)
Wykonano doświadczenia przedstawione na poni\szym rysunku:
CH3COOH
CuO
CH3COOH
NaOH(aq)
+ fenoloftaleina
I. II.
I
a) Napisz po jednej obserwacji, wynikającej z prezentowanych doświadczeń:
Probówka I.: .................................................................................................................................
Probówka II.: ................................................................................................................................
b) Zapisz równanie reakcji w formie cząsteczkowej przebiegającej w probówce I.:
......................................................................................................................................................
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
15
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Informacja do zadania 30. i 31.
Poni\ej przedstawiono schemat reakcji etylobenzenu z chlorem w zale\ności od warunków
przeprowadzenia reakcji.
Zadanie 30. (1 pkt)
Uzupełnij zdania, wpisując według jakiego mechanizmu: wolnorodnikowego
czy elektrofilowego, przebiegają powy\sze reakcje substytucji .
Reakcja substytucji etylobenzenu w obecności katalizatora FeCl3 przebiega według
mechanizmu & & & & & & & & & & & & & & .. .
Reakcja substytucji etylobenzenu w obecności światła przebiega według
mechanizmu.......................................................... .
Zadanie 31. (2 pkt)
Podaj nazwy systematyczne związków A i B.
Nazwa związku A :& & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Nazwa związku B :& & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
16
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 32. (2 pkt)
Węglowodory cykliczne wykazują właściwości chemiczne podobne do odpowiadających
im węglowodorów alifatycznych.
Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli odró\nić cykloheksan od cykloheksenu.
W tym celu:
a) uzupełnij schemat doświadczenia, wpisując nazwę u\ytego odczynnika
wybranego spośród podanych:
" mieszanina nitrująca,
" woda bromowa,
" woda amoniakalna.
............................
............................
II
I
cykloheksen
cykloheksan
b) zapisz obserwacje:
Probówka I: ...................................................................................................
Probówka II: ..................................................................................................
Zadanie 33. (1 pkt)
Woski to nierozpuszczalne w wodzie tłuszczopochodne substancje, słu\ące często w świecie
roślinnym i zwierzęcym jako powłoki ochronne. Woski roślinne i zwierzęce są mieszaninami
estrów nasyconych kwasów karboksylowych i alkoholi o długich prostych łańcuchach.
Na podstawie:P. Mastalerz ,  Chemia Organiczna Wyd. PWN, Warszawa 1986.
Zapisz równanie reakcji, wraz z warunkami jej przeprowadzenia, pozwalające
na otrzymanie związku o wzorze:
& & & & & & & & & + & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & + & &
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
17
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 34. (1 pkt)
Najnowsze prace naukowców z Uniwersytetu Południowej Karoliny pokazują, \e tradycyjne
świeczki parafinowe emitują więcej szkodliwych składników ni\ świeczki woskowe. Tłumaczy
się to stosunkowo niską temperaturą palenia się świec parafinowych, która pozwala
na przetrwanie i obecność w dymie takich składników, jak benzen czy toluen.
Uzupełnij zdanie, które pozwoli wyjaśnić, dlaczego warto zmienić świeczki parafinowe
na woskowe:
Dym świeczek parafinowych zawiera szkodliwe węglowodory & & & & & & & & .& & & ..,
które mają działanie& & & & & & & & & , poniewa\ ich cząsteczki posiadają
wiązanie& & & & & & & & & & &
Zadanie 35. (2 pkt)
Przedstaw projekt doświadczenia, za pomocą którego mo\na otrzymać kwas octowy.
W tym celu:
a) uzupełnij schematyczny rysunek, wpisując nazwę u\ytego odczynnika, wybranego
spośród ni\ej podanych:
" tlenek miedzi(II),
" zakwaszony wodny roztwór manganianu(VII) potasu,
" zawiesina świe\o strąconego wodorotlenku miedzi(II)
Schematyczny rysunek:
.........................................................................
etanol
b) zapisz dwie obserwacje, jakich dokonano podczas przebiegu doświadczenia:
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
18
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
Zadanie 36. (1 pkt)
Poni\ej narysowano wzory trzech stereoizomerów 2,3-dichlorobutanu w projekcji Fischera.
Podaj numery wzorów cząsteczek 2,3 % dichlorobutanu, które są optycznie czynne.
Numery wzorów: & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
19
Materiał ćwiczeniowy z chemii
Poziom rozszerzony
BRUDNOPIS


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Styczeń 2010 Poznań ODP
2010 styczen OKE Poznań
2010 styczeń OKE Poznań (2)
2010 styczeń OKE Poznań
2010 styczeń OKE Poznań
2009 2010 rejon
Instrukcja F (2010)
OTWP 2010 TEST III

więcej podobnych podstron