kryteria wyboru ofert pozacenowe 310111


Kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie 
rekomendacje dla beneficjentów realizujących projekty
indywidualne
Warszawa, dnia 20 lipca 2010 r.
Rekomendacje przygotowano w ramach umowy zawartej z Ministrem Rozwoju
Regionalnego, częściowo finansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc
Techniczna 2007-2013. Poglądy wyra\one w opinii nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Ministra Rozwoju
Regionalnego.
Spis treści
Wstęp 3
Rozdział 1. Rekomendacje ogólne 6
ż 1. Dobór kryteriów oceny ofert 6
ż 2. Opis kryteriów 7
ż 3. Waga (znaczenie) kryteriów i podkryteriów 7
ż 4. Określenie sposobu oceny wartościującej ofert 9
ż 5. Ocena wartościująca ofert 10
Rozdział 2. Rekomendacje szczegółowe 12
ż 6. Usługi o charakterze priorytetowym 12
I. Kryteria wraz z opisem 12
II. Waga kryteriów i ewentualnych podkryteriów 13
III. Określenie sposobu oceny ofert 14
ż 7. Usługi o charakterze niepriorytetowym 15
I. Kryteria wraz z opisem 15
II. Waga kryteriów i ewentualnych podkryteriów 17
III. Określenie sposobu oceny ofert 17
ż 8. Roboty budowlane 19
I. Kryteria wraz z opisem 19
II. Waga kryteriów i ewentualnych podkryteriów 21
III. Określenie sposobu oceny ofert 21
Załącznik I. Usługi projektowe 24
Załącznik II. Usługi in\yniera kontraktu/wykonanie raportu
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
/wykonanie studium wykonalności 29
Załącznik III. Usługi w zakresie doradztwa prawnego 33
Załącznik IV. Drogowe roboty budowlane 39
Załącznik V. Dokumentowanie wartościującej oceny ofert 43
2
Wstęp
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi do wyboru oferty
najkorzystniejszej wedle kryteriów ustalonych przez zamawiającego. Zamawiający ma prawo
wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie (tj. przedstawiającej najkorzystniejszy bilans
ceny i innych kryteriów) albo oferty o najni\szej cenie1. Mimo to zdecydowana większość
zamówień udzielana jest na podstawie kryterium najni\szej ceny2, chocia\ umo\liwia ono
wybranie oferty najtańszej, nie zaś tej, która w najlepszym stopniu odpowiada potrzebom
zamawiającego3.
Niniejszy dokument ma zachęcić zamawiających do odrzucenia tej praktyki. Z
przeprowadzonych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego analiz wynika, \e jest ona
najczęściej spowodowana obawą popełnienia błędów podczas sporządzania kryteriów oceny
ofert. Rekomendacje mają na celu wskazanie praktycznych przykładów stosowania kryteriów
słu\ących do wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie. Zawarte w dokumencie wytyczne
nie mają charakteru wią\ącego, mo\na je równie\ stosować wybiórczo.
Zamawiający ma prawo dokonać wyboru oferty nie tylko na podstawie ceny, ale równie\ w
oparciu o inne kryteria oceny ofert, takie jak np. jakość, wartość techniczna, właściwości
estetyczne i funkcjonalne4. Zamawiający mo\e ustanowić tak\e inne kryteria oceny ofert. Je\eli
zaś zamawia świadczenie w zakresie działalności twórczej lub naukowej, którego przedmiotu
nie mo\na z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący (np. prace architektoniczne,
kampania promocyjna), ma ustawowy nakaz stosowania takich dodatkowych kryteriów5.
1
Zgodnie z legalną definicją zawartą w art. 2 pkt 5 ustawy z 29.1.2004 r.  Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z
2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), dalej  Pzp , przez ofertę najkorzystniejszą nale\y rozumieć ofertę, która
przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia albo
ofertę z najni\szą ceną; zob. G.Wicik, w: G.Wicik, P.Wiśniewski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
Warszawa 2007, s. 471.
2
Wedle danych statystycznych 90% zamówień o wartościach poni\ej progów UE udzielanych jest na podstawie
kryterium najni\szej ceny; zob. Sprawozdanie z funkcjonowania zamówień publicznych w 2009 r., kwiecień
2010 r., s. 26.
3
Zob. Z.Raczkiewicz, Oferta najtańsza czy najbardziej korzystna, Przetargi Publiczne 8/2009, s. 30.
4
Wynika to wprost z art. 91 ust. 2 Pzp.
5
Zob. art. 2 pkt 5 Pzp; szerzej na ten temat G.Wicik, P.Wiśniewski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
Warszawa 2007, s. 45 i 46.
3
Zamawiający mo\e stosować pozacenowe kryteria oceny ofert w ka\dym z trybów udzielenia
zamówienia, z wyjątkiem trybu zapytania o cenę i licytacji elektronicznej. Dokument nie ma
równie\ zastosowania do trybu zamówienia z wolnej ręki poniewa\ jest to tryb w którym
wykonawca nie składa oferty.
Kryteriów słu\ących do wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie nie mo\na mylić z
warunkami udziału w postępowaniu, takimi jak dysponowanie doświadczeniem, sprzętem czy
personelem, odpowiednimi do przedmiotu zamówienia. Są to dwie ró\ne i oddzielne
zagadnienia. Warunki udziału w postępowaniu powinien spełnić ka\dy wykonawca ubiegający
się o zamówienie. Ich niespełnienie powoduje wykluczenie wykonawcy z postępowania o
udzielenie zamówienia. Przy czym warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości
samego wykonawcy, nigdy zaś do oferowanego przez niego świadczenia. Dlatego postawienie
nawet restrykcyjnego opisu sposobu dokonywania oceny warunków udziału w postępowaniu nie
gwarantuje, \e kierując się kryterium najni\ej ceny dokonamy wyboru oferty o
najkorzystniejszej relacji ceny do wartości zaoferowanego świadczenia. Zaoferowanie czegoś
więcej ni\ minimum zawarte w specyfikacji w przewa\ającej liczbie przypadków
zaowocowałoby wy\szą ceną, a co za tym idzie  zmniejszyłoby szansę pozyskania
zamówienia6.
Uzyskanie świadczenia o niskiej wartości niesie szczególne ryzyko przy realizacji projektów
indywidualnych. Brak nale\ycie przygotowanych projektów mo\e być jednym z głównych
powodów braku pełnego wykorzystania pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej.
Stosowanie ceny jako jedynego kryterium nie znajduje uzasadnienia w przypadku zamówień,
których przedmiotem są usługi, zwłaszcza usługi projektowe, prawnicze, in\yniera kontraktu
czy opracowania studium wykonalności lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko. Kryterium najni\szej ceny praktycznie uniemo\liwia ocenę zró\nicowanego
podejścia i stosowania rozmaitych standardów przez poszczególnych wykonawców
ubiegających się o zamówienie7.
6
Zob. Z.Raczkiewicz, Oferta najtańsza czy najbardziej korzystna, Przetargi Publiczne 8/2009, s. 30.
7
Ibidem
4
Jakkolwiek niniejsze rekomendacje są przygotowane z myślą o zamawiających - beneficjentach
realizujących projekty indywidualne, to jednak z powodzeniem mogą być stosowane równie\
przez pozostałych beneficjentów funduszy europejskich. Reguły rządzące wyborem oferty
najkorzystniejszej ekonomicznie mają charakter uniwersalny i dotyczą wszystkich zamówień,
niezale\nie od ich wartości i zródła finansowania.
Rekomendacje składają się trzech części. W pierwszym rozdziale zostały zamieszczone ogólne
wskazówki, jak dobierać i opisywać kryteria oceny ofert, a tak\e jak na tej podstawie oceniać
zło\one oferty. Uwagi te odnoszą się do wszystkich rodzajów zamówień, niezale\nie od ich
przedmiotu. Rozdział drugi zawiera uszczegółowienie i rozwinięcie zaleceń zawartych w
rozdziale pierwszym. Odnieśliśmy się w nim wyłącznie do wyboru oferty najkorzystniejszej
ekonomicznie na usługi i roboty budowlane. Bardzo wa\ną częścią rekomendacji są załączniki,
które zawierają przykłady zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówień (siwz)
odnoszące się do kryteriów oceny ofert. W załącznikach uwzględniliśmy takie przedmioty
zamówień, jak wykonanie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i
odbioru robót (względnie programu funkcjonalno-u\ytkowego), wykonanie raportu
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub studium wykonalności, usługi in\yniera
kontraktu, usługi doradztwa prawnego w zakresie zamówień publicznych, a tak\e roboty
drogowe.
Dokument zawiera jedynie przykładowe kryteria oceny ofert. Ka\de
kryterium/podkryterium musi być dokładnie opisane przez zamawiającego, w celu
wyraznego wskazania na jakiej zasadzie przyznawane będą punkty w ramach danego
kryterium/podkryterium.
Zaproponowane przykłady postanowień siwz mają jedynie charakter instrukcyjny i za
ka\dym razem muszą zostać dostosowane do konkretnego zamówienia.
5
Rozdział 1. Rekomendacje ogólne
ż 1. Dobór kryteriów oceny ofert
1. Kryteria oceny ofert nale\y podać w ogłoszeniu o zamówieniu.
2. Jednym z kryteriów oceny ofert musi być cena. Pozostałe kryteria nale\y dobierać mając na
względzie przedmiot i zło\oność zamówienia.
3. Zamawiający dysponuje swobodą określenia kryteriów oceny ofert8, z tym \e ka\de
kryterium oceny ofert musi odnosić się do danego przedmiotu zamówienia (być z nim
związane). Kryteria mogą być zarówno wymierne (mierzalne) jak i niewymierne
(niemierzalne). Jednak\e kryteria niewymierne muszą poddawać się kwantyfikacji.
Kryteriami mogą być w szczególności jakość, cena, wartość techniczna, właściwości estetyczne
i funkcjonalne, aspekty środowiskowe, koszty u\ytkowania, rentowność, serwis oraz pomoc
techniczna, termin dostarczenia lub realizacji9, pewność i ciągłość dostaw10.
4. Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego
wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Nie wolno posługiwać się takimi
kryteriami, jak np.: doświadczenie i rzetelność w realizacji podobnych zamówień, posiadanie
certyfikatów, zgodność działań wykonawcy z normami jakościowymi, posiadany sprzęt,
kwalifikacje personelu, odległość siedziby wykonawcy (jego punktu serwisowego) od siedziby
zamawiającego itp.
Jednak istnieje wyjątek od tej reguły. Zakaz stosowania kryteriów odnoszących się do
właściwości wykonawcy nie dotyczy zamówień na usługi o charakterze niepriorytetowym.
8
Zob. np. wyrok ETS z 4.12.2003 r. w sprawie C  448/01.
9
Zob. art. 53 ust. 1 lit. a dyrektywy 2004/18/WE.
10
Zob. wyrok ETS z 28.3.1995 r. w sprawie C-324/93 ( Diamorfina ).
6
ż 2. Opis kryteriów
1. W siwz nale\y zamieścić opis kryteriów oceny ofert.
2. Kryteria muszą być jasne11 i nie mogą stwarzać dowolności interpretacyjnej. Ka\de kryterium
(i opis jego stosowania) musi być sformułowane jednoznacznie i precyzyjnie, tak \eby ka\dy
przeciętnie profesjonalny oferent, który doło\y nale\ytej staranności mógł interpretować je w
jednakowy sposób. Dlatego kryteria powinny być opisane w siwz w sposób czytelny i
zrozumiały.
3. W szczególności kryteria mo\na opisać przy pomocy szczegółowych podkryteriów12. Je\eli
kryterium jest opisane poprzez podanie podkryteriów, te ostatnie  je\eli nie są jednoznaczne 
równie\ powinny być opisane (np. przy pomocy uzupełniających haseł).
Przykład:
Kryterium: Koszty po zakupie produktu
Podkryteria:
- koszty eksploatacji (energia, obsługa, materiały eksploatacyjne)
- serwis
- wdro\enie (przeszkolenie, instruktorzy, przerwy w pracy itp.)
- konserwacja (budynek, elewacja itp.).
4. Opis kryteriów (oraz opis sposobu oceny ofert) mo\e pozostawiać zamawiającemu pewien
zakres uznania. Nie mo\e jednak przyznawać zamawiającemu nieograniczonej swobody
(arbitralnego) wyboru oferty13.
ż 3. Waga (znaczenie) kryteriów i podkryteriów
1. Ka\demu z kryteriów nale\y przypisać wagę, tak aby móc określić, jakie znaczenie przy
ocenianiu będzie miało dane kryterium. Ustala się to liczbą procentową (wartość punktowa
11
Zob. wyrok ETS z 7.10.2004 r. w sprawie C-247/02.
12
Por. G.Wicik, w: G.Wicik, P.Wiśniewski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007, s. 253.
13
Zob. np. wyrok ETS z 17.09.2002 r. w sprawie C  513/99; por. M.Lemke, D.Piasta, Analiza orzecznictwa ETS
dotyczącego zamówień publicznych w okresie od 1999 do 2005 r., Warszawa 2006, s. 49.
7
wagi w %) dla ka\dego z kryteriów przy zało\eniu, \e wszystkie kryteria łącznie stanowią
100%14. Zamawiający dysponuje swobodą określenia wagi kryteriów15.
Przykład:
Kryterium: Wartość punktowa wagi w %
Cena brutto 50
Jakość 30
Wartość techniczna 10
Termin realizacji 10
2. Waga kryteriów powinna być podana w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w siwz.
3. Je\eli kryteria zostały opisane przy pomocy podkryteriów, zamawiający mo\e przypisać
równie\ wagę podkryteriom (wartość punktowa wagi w %). Wagę podkryteriów podaje się w
siwz; nie ma potrzeby zamieszczania jej w ogłoszeniu o zamówieniu. Nadawanie wagi
poszczególnym podkryteriom mo\na zilustrować poni\szym przykładem, odnoszącym się do
usług:
Przykład:
Jakość: 30%
Podkryterium Wartość
punktowa
wagi w %
obsługa klienta (komunikacja z zamawiającym, helpdesk) 5
organizacja zespołu (czytelność podziału ról i zakresu 10
odpowiedzialności członków zespołu oraz jego adekwatność w stosunku
do celu projektu, przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu,
koordynacja realizacji zamówienia przez kierownika)
zastępowalność kluczowego personelu (choroba, urlop itp.) 5
organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości, zasada 10
czterech oczu)
14
Por. G.Wicik, w: G.Wicik, P.Wiśniewski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007, s. 254.
15
Zob. np. wyrok ETS z 4.12.2003 r. w sprawie C  448/01.
8
Podany przykład ma charakter ogólny, a zamawiający powinien określić sposób oceny ofert w
ramach poszczególnych podkryteriów, o czym w dalszej części dokumentu.
ż 4. Określenie sposobu oceny wartościującej ofert
1. Obok opisu kryteriów i ich wagi (znaczenia) w siwz nale\y podać sposób oceny ofert.
2. Sposób oceny ofert to sposób mierzenia stopnia spełnienia przez ofertę preferencji
zamawiającego wyra\onej w postaci kryterium16. Sposób oceny ofert określa się ustalając
zasady przyznawania punktów poszczególnym ofertom (punktacja). Zasady te obejmują
zarówno reguły przyznawania punktacji łącznej (suma punktów uzyskana przez ofertę,
stanowiąca o kolejności w rankingu ofert), jak i wartości punktowej oferty w ramach
pojedynczych kryteriów oraz w ramach pojedynczych podkryteriów. Je\eli zamawiający będzie
przeprowadzał ocenę na podstawie dokumentów (w tym składanych przez wykonawcę wraz z
ofertą), nale\y wskazać te dokumenty.
3. Rekomendujemy przyjęcie ogólnej zasady, \e ocena będzie dokonywana według skali
punktowej, przy zało\eniu, \e maksymalna punktacja wynosi 500 punktów (wartość punktowa
oferty x wartość punktowa wagi).
4. Zasady przyznawania punktów (wartości punktowej oferty) przedstawiają się inaczej w
przypadku kryteriów (lub podkryteriów) wymiernych, inaczej zaś w odniesieniu do kryteriów
(lub podkryteriów) niewymiernych.
5. Co do kryteriów wymiernych (np. cena, termin realizacji zamówienia, okres gwarancji, moc
silnika, ścieralność nawierzchni, grubość podło\a itp.) to z reguły (choć nie wyłącznie) punkty
przyznaje się stosując formuły arytmetyczne (wzory matematyczne).
W zale\ności od kryterium przedmiotem oceny mo\e być wielkość (kryteria ilościowe) lub
jakość (kryteria jakościowe).
6. Co zaś się tyczy kryteriów niewymiernych (np. właściwości estetyczne, komfort, organizacja
przedsięwzięcia itp.) to konieczna jest ich kwantyfikacja. Kryteria niewymierne z reguły
16
Por. G.Wicik, w: G.Wicik, P.Wiśniewski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007, s. 253.
9
podlegają kwantyfikacji przez stopniowanie spełnienia przez ofertę preferencji zamawiającego
wyra\onej w postaci danego kryterium. Ka\dy ze stopni spełnienia preferencji zamawiającego
nale\y opisać (np. za pomocą wyrazów wartościujących) i nadać mu określoną wartość w
punktach.
Przykład:
5 punktów (= max.) dla  dobry/spełnia/kompletny/optymalny itp.
3 punkty dla  dostateczny/częściowo spełnia/ zdatny/przeciętny itp.
1 punkt (= min.) dla  niedostateczny/nie spełnia/wybrakowany/niezdatny itp.
Celem zwiększenia zró\nicowania oceny zamawiający mo\e zastrzec, \e punktacja mo\e być
wyra\ana w ułamkach punktów. Mo\na przy tym przyjąć zasadę, \e oferta spełniająca w
najwy\szym stopniu preferencje zamawiającego będzie punktem odniesienia (tzw. benchmark)
przy ocenie pozostałych ofert w ramach danego kryterium. Świadomie nie proponujemy
wyodrębnienia stopnia  bardzo dobry . W praktyce nie jest sprawą łatwą wykazać ró\nicę
pomiędzy oceną  bardzo dobry a  dobry .
Wedle tego samego schematu mo\na opisać sposób oceny ofert w ramach podkryteriów.
7. Odnośnie ka\dego kryterium zamawiający musi określić (i podać do wiadomości oferentom
w siwz) w jaki sposób będzie weryfikował prawdziwość informacji zawartych w ofercie i -
je\eli jest to konieczne dla zapewnienia efektywnej kontroli - \ądać od wykonawców
dostarczenia dokumentów (dowodów), które pozwolą na przejrzystą i obiektywną ocenę ofert17.
Inaczej mówiąc: odnośnie ka\dego wprowadzonego kryterium zamawiający musi być w stanie i
musi mieć zamiar sprawdzać, na ile poszczególne oferty rzeczywiście spełniają wymagania, do
których odnosi się dane kryterium (na ile są wiarygodne pod tym względem)18.
ż 5. Ocena wartościująca ofert
1. Zamawiający dokonuje wartościującej oceny ofert stosując się do opisu kryteriów i ich
znaczenia (wagi) oraz sposobu oceny ofert podanego w siwz.
17
Zob. wyrok ETS z 4.12.2003 r. w sprawie C-448/01, akapit 50 - 52; zob. M.Lemke, D.Piasta, Analiza
orzecznictwa ETS dotyczącego zamówień publicznych w okresie od 1999 do 2005 r., Warszawa 2006, s. 143.
18
Zob. M.Lemke, D.Piasta, Analiza orzecznictwa ETS dotyczącego zamówień publicznych w okresie od 1999 do
2005 r., Warszawa 2006, s. 146.
10
2. Z przebiegu oceny wartościującej ofert zamawiający sporządza pisemny protokół, którego
częścią są karty indywidualnej oceny ofert oraz streszczenie oceny i porównania zło\onych
ofert. Szczegółowe wytyczne dokumentowania przebiegu oceny wartościującej ofert zostały
zamieszczone w załączniku V.
3. Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zawiadamia wykonawców, którzy zło\yli
oferty o wyborze najkorzystniejszej oferty. W zawiadomieniu podaje nazwę (firmę) albo
imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres wykonawcy, którego ofertę
wybrano, uzasadnienie jej wyboru oraz nazwy (firmy) albo imiona i nazwiska, siedziby albo
miejsca zamieszkania i adresy wykonawców, którzy zło\yli oferty, a tak\e punktację
przyznaną ofertom w ka\dym kryterium oceny ofert i łączną punktację;
4. Zamieszczone w ogłoszeniu o zamówieniu kryteria oceny ofert i ich waga nie mogą ulegać
zmianie po upływie terminu składania ofert, a w przypadku przetargu ograniczonego, negocjacji
z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego po upływie terminu składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Równie\ sposób oceny ofert określony w siwz nie
podlega zmianie po upływie terminu składania ofert. Ustalone we właściwym czasie kryteria
oceny ofert i ich waga oraz sposób oceny ofert muszą być obowiązkowo przestrzegane i
stosowane w sposób konsekwentny. Dlatego treść siwz, zawiadomienia o wyborze
najkorzystniejszej oferty i protokołu (karta indywidualnej oceny ofert oraz streszczenie oceny i
porównania zło\onych ofert) powinny być ze sobą spójne. Uzasadniając przyznaną punktację
nie mo\na odwoływać się do innych, ni\ wymienione w opisie kryteriów, czynników
(mierników).
11
Rozdział II. Rekomendacje szczegółowe
ż 6. Usługi o charakterze priorytetowym19.
I. Kryteria wraz z opisem
Ni\ej wymienione propozycje 3 kryteriów oceny ofert wraz z opisem nie stanowią zamkniętej
listy, lecz raczej winny być potraktowane jako zródło inspiracji. Zamawiający winni dobierać
poni\sze kryteria (w tym podkryteria) stosownie do właściwości przedmiotu zamówienia oraz
własnych indywidualnych preferencji, pamiętając jednak, \e cena jest kryterium
obligatoryjnym. Mo\na przewidzieć równie\ inne, indywidualnie dobrane do specyfiki
zamówienia, kryteria. Nale\y jednak przestrzegać zasady, aby dobrane kryteria (i podkryteria)
odnosiły się do przedmiotu zamówienia (były związane z przedmiotem zamówienia i
uzasadnione jego specyfiką) oraz słu\yły wyborowi oferty najkorzystniejszej ekonomicznie.
Cena:
Ocenie podlega cena całkowita brutto
Jakość:
- dostępność kluczowego personelu (24 h na dobę, 365 dni w roku, czas reakcji itp.)
- obsługa klienta (komunikacja z zamawiającym, helpdesk)
- organizacja zespołu (czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków zespołu,
przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu, koordynacja realizacji zamówienia przez
kierownika)
19
Usługi o charakterze priorytetowym są wymienione w załączniku 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz.U. Nr 12,
poz. 68). Zawarty tam katalog usług o charakterze priorytetowych ma charakter zamknięty i obejmuje: usługi
konserwacyjne i naprawcze; usługi transportu lądowego, w tym usługi samochodów opancerzonych oraz usługi
kurierskie z wyjątkiem transportu poczty; usługi transportu lotniczego pasa\erów i towarów, z wyjątkiem
transportu poczty; transport poczty drogą lądową i lotniczą; usługi telekomunikacyjne; usługi finansowe: a)usługi
ubezpieczenioweb) usługi bankowe i inwestycyjne; usługi komputerowe i usługi z nimi związane; usługi badawcze
i rozwojowe; usługi w zakresie księgowości, audytu oraz prowadzenia ksiąg rachunkowych; usługi badania rynku i
opinii publicznej; usługi konsultacyjne w zakresie zarządzania i usługi z nimi związane; usługi architektoniczne,
in\ynieryjne i zintegrowane usługi in\ynieryjne;usługi urbanistyczne, architektury krajobrazu, związane z nimi
usługi konsultacji naukowych i technicznych; usługi badań i analiz technicznych; usługi reklamowe; usługi
sprzątania budynków i usługi zarządzania mieniem; usługi w zakresie publikowania i drukowania  wykonywane z
tytułu wynagrodzenia lub umowy; usługi w zakresie odprowadzania ścieków i wywozu nieczystości; usługi
sanitarne i podobne.
12
- zastępowalność kluczowego personelu (choroba, urlop itp.)
- organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości, zasada czterech oczu)
- planowane zaanga\owanie sił i środków (w tym ludzkich, finansowych) zamawiającego20
- zastosowana metodyka prowadzenia projektu (realizacji zamówienia)21
Wartość techniczna:
- sposób realizacji zamówienia (analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń
związanych z jego realizacją, propozycje rozwiązań problemów)
- harmonogram realizacji zamówienia (kompletność i szczegółowość harmonogramu
wynikająca z wykresu Gantta, zastosowane środki/procedury celem dotrzymania
harmonogramu, spójność rozplanowania poszczególnych części składowych zamówienia w
czasie z zaproponowanym sposobem realizacji przedmiotu zamówienia; adekwatność
harmonogramu i zastosowanych środków/procedur celem dotrzymania harmonogramu
względem przedmiotu zamówienia itp.).
Ka\de z wy\ej wymienionych podkryteriów powinno zostać szczegółowo opisane przez
zamawiającego.
Przykład: Zamawiający powinien precyzyjnie określić co rozumie poprzez podkryterium
organizacja zespołu i wskazać jaki podział ról i zakres odpowiedzialności czy koordynacja
zespołu będą przez niego najwy\ej ocenione oraz jakie dokładnie elementy będą brane pod
uwagę.
II. Waga kryteriów i ewentualnych podkryteriów
1. Rekomenduje się stosowanie następujących wag kryteriów oceny ofert (wartość punktowa
wagi w %):
Cena Jakość Wartość techniczna Pozostałe
30 - 50 20 - 30 20 - 30 5 - 10
20
Premiowane będzie jak najmniejsze zaanga\owanie sił i środków zamawiającego.
21
Premiowane mogą być rodzaje zastosowanych metodyk, takie jak PRINCE2, PCM itp., o ile sposób premiowania
oddaje obiektywną wartość poszczególnych rodzajów metodyk.
13
2. Wagę podkryteriów nale\y dobierać indywidualnie, mając na uwadze specyfikę oraz stopień
skomplikowania przedmiotu zamówienia. W załącznikach I i II podane zostały przykładowe
propozycje wag niektórych podkryteriów.
III. Określenie sposobu oceny ofert
1. Rekomenduje się przeprowadzenie oceny punktowej w zakresie kryterium  cena w jeden z
dwóch alternatywnych sposobów:
1)
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
(XY) 5
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
Stosując ten wzór ró\nice cenowe pomiędzy ofertami mają du\o mniejsze znaczenie ni\ we
wzorze nr 2.
2)
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- oferta z najwy\szą ceną otrzymuje 1 punkt
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
5  4 [(Y - X) / (Z - X)]
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
Z = cena oferty, która otrzymała 1 punkt
Ten wariant punktacji kładzie du\y nacisk na ró\nice cenowe i  eliminuje oferty o
najwy\szych cenach.
14
2. Celem uniknięcia ewentualnych sporów na tle kwestii, czy niezawarcie informacji
wymaganych do oceny ofert na podstawie kryteriów  jakość lub  wartość techniczna
powoduje niezgodność oferty z siwz i - wskutek tego - jej odrzucenie, czy te\ jedynie skutkuje
przyznaniem ni\szej punktacji, zalecamy przesądzenie tej sprawy w siwz. Zamawiający
powinien określić, które z informacji są dla niego niezbędnym minimum oraz które z informacji
są elementami dodatkowymi, za zamieszczenie których będzie przyznawana wy\sza punktacja,
natomiast ich brak nie spowoduje niezgodności oferty z siwz,,
3. W załącznikach I i II podane zostały przykłady opisów sposobu oceny ofert.
ż 7. Usługi o charakterze niepriorytetowym22.
I. Kryteria wraz z opisem
1. Ustalając kryteria oceny ofert na świadczenie usług o charakterze niepriorytetowym dobrze
jest pamiętać, \e sprawa doboru kryteriów przedstawia się tu nieco inaczej, ni\ w przypadku
usług priorytetowych. Tylko tu istnieje mo\liwość zastosowania kryteriów oceny ofert
dotyczących właściwości wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej,
technicznej lub finansowej. Warto z tej mo\liwości skorzystać.
2. Poni\ej zaproponowane 4 kryteria oceny ofert wraz z opisem nie stanowią zamkniętej listy,
lecz raczej winny być potraktowane jako zródło inspiracji. Zamawiający winni dobierać
poni\sze kryteria (w tym podkryteria) stosownie do właściwości przedmiotu zamówienia oraz
własnych indywidualnych preferencji pamiętając jednak, \e cena jest kryterium obligatoryjnym.
Mo\na przewidzieć równie\ inne, indywidualnie dobrane do specyfiki zamówienia, kryteria.
Nale\y jednak przestrzegać zasady, aby dobrane kryteria (i podkryteria) odnosiły się do
przedmiotu zamówienia (były związane z przedmiotem zamówienia i uzasadnione jego
specyfiką) oraz słu\yły wyborowi oferty najkorzystniejszej ekonomicznie  nawet je\eli dotyczą
22
Usługi o charakterze niepriorytetowym to usługi wymienione w załączniku 2 do rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym
(Dz.U. Nr 12, poz. 68). W grupie usług o charakterze niepriorytetowym mieszczą się usługi hotelarskie i
restauracyjne, usługi transportu kolejowego, usługi transportu wodnego, dodatkowe i pomocnicze usługi
transportowe, usługi prawnicze, usługi rekrutacji i pozyskiwania personelu, usługi detektywistyczne i
bezpieczeństwa, z wyjątkiem usług samochodów opancerzonych, usługi edukacyjne i szkoleniowe, usługi
społeczne i zdrowotne, usługi rekreacyje, kulturalne i sportowe, a tak\e inne usługi niewymienione w załączniku 1
ww. rozporządzenia.
15
właściwości wykonawcy. Właściwości wykonawcy, uwzględnione przy ustalaniu kryteriów
(podkryteriów), powinny mieć wpływ na wykonanie zamówienia (np. na jakość).
Cena:
Ocenie podlega cena całkowita brutto
Jakość:
- dostępność kluczowego personelu (24 h na dobę, 365 dni w roku, czas reakcji itp.)
- czas przebywania w siedzibie zamawiającego23
- liczba członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
- liczba członków zespołu, którzy posiadają prawo wykonywania zawodu adwokata lub radcy
prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
- organizacja zespołu (czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków
zespołuprzypływ informacji pomiędzy członkami zespołu, koordynacja realizacji zamówienia
przez kierownika)
- zastępowalność kluczowego personelu (choroba, urlop itp.)
- organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości, zasada czterech oczu)
Wartość techniczna:
- sposób realizacji zamówienia (analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń
związanych z jego realizacją, propozycje rozwiązań problemów, adekwatność sposobu realizacji
zamówienia do jego przedmiotu)
Doświadczenie:
- doświadczenie osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, przy świadczeniu
usług podobnych do przedmiotu zamówienia
- dorobek naukowy osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia (autorstwo lub
współautorstwo monografii24 lub publikacji naukowych w czasopismach recenzowanych)
- doświadczenie wykonawcy w realizacji usług podobnych do przedmiotu zamówienia.
23
W zale\ności od potrzeb premiowana mo\e być największa ilość czasu przebywania w siedzibie zamawiającego,
lub przeciwnie  najmniejsza.
24
Przez "monografię" nale\y rozumieć wielostronicowe opracowanie naukowe opublikowane jako ksią\ka lub
odrębny tom omawiający jakieś zagadnienie w sposób wyczerpujący, oryginalny i twórczy
16
Ka\de z wy\ej wymienionych podkryteriów powinno zostać szczegółowo opisane przez
zamawiającego.
Przykład: Zamawiający powinien precyzyjnie określić co rozumie poprzez podkryterium
organizacja zespołu i wskazać jaki podział ról i zakres odpowiedzialności czy koordynacja
zespołu będą przez niego najwy\ej ocenione oraz jakie dokładnie elementy będą brane pod
uwagę.
II. Waga kryteriów i ewentualnych podkryteriów
1. Rekomenduje się stosowanie następujących wag kryteriów (wartość punktowa wagi w %)
oceny ofert:
Cena Jakość Wartość Doświadczenie Pozostałe
techniczna
30 - 50 20 - 40 10 - 30 10 - 30 10 - 20
2. Wagę podkryteriów nale\y dobierać indywidualnie, mając na uwadze specyfikę oraz stopień
skomplikowania przedmiotu zamówienia. W załączniku III podane zostały przykładowe
propozycje wag niektórych podkryteriów.
III. Określenie sposobu oceny ofert
1. Rekomenduje się przeprowadzenie oceny punktowej w zakresie kryterium  cena w jeden z
dwóch alternatywnych sposobów:
1)
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
(XY) 5
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
17
Stosując ten wzór ró\nice cenowe pomiędzy ofertami mają du\o mniejsze znaczenie ni\ we
wzorze nr 2.
2)
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- oferta z najwy\szą ceną otrzymuje 1 punkt
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
5  4 [(Y - X)/ (Z - X)]
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
Z = cena ofert, która otrzymała 1 punkt
Ten wariant punktacji kładzie du\y nacisk na ró\nice cenowe i  eliminuje oferty o
najwy\szych cenach.
2. Zamawiający ocenia oferty w ramach kryterium  doświadczenie na podstawie
następujących dokumentów, zło\onych wraz z ofertą:
1) wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami
budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a tak\e zakresu
wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami;
2) wykazu osób, którymi dysponuje lub będzie dysponował wykonawca i które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, a tak\e zakresu wykonywanych przez nie
czynności;
3) wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych równie\
wykonywanych, usług w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia, a je\eli okres prowadzenia działalności jest
18
krótszy  w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością usługom
stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i odbiorców, oraz dokumentów potwierdzających, \e usługi zostały
wykonane nale\ycie.
Celem uniknięcia ewentualnych sporów na tle kwestii, czy niezawarcie informacji wymaganych
do oceny ofert na podstawie kryteriów  jakość ,  wartość techniczna lub  doświadczenie
powoduje niezgodność oferty z siwz i - wskutek tego - jej odrzucenie, czy te\ jedynie skutkuje
przyznaniem ni\szej punktacji, zalecamy przesądzenie tej sprawy w siwz. Zamawiający
powinien określić, które z informacji są dla niego niezbędnym minimum oraz które z informacji
są elementami dodatkowymi, za zamieszczenie których będzie przyznawana wy\sza punktacja,
natomiast ich brak nie spowoduje niezgodności oferty z siwz,
3. W załączniku III podane zostały przykłady opisów sposobu oceny ofert.
ż 8. Roboty budowlane
I. Kryteria wraz z opisem
Poni\sze propozycje 4 kryteriów oceny ofert wraz z opisem nie stanowią zamkniętej listy, lecz
raczej winny być potraktowane jako zródło inspiracji. Zamawiający winni dobierać poni\sze
kryteria (w tym podkryteria) stosownie do właściwości przedmiotu zamówienia oraz własnych
indywidualnych preferencji pamiętając jednak, \e cena jest kryterium obligatoryjnym.
Kryterium  Właściwości estetyczne i funkcjonalne posługujemy się wyłącznie wtedy, gdy
przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Zamawiający mo\e przewidzieć równie\ inne, indywidualnie dobrane do specyfiki zamówienia,
kryteria. Nale\y jednak przestrzegać zasady, aby dobrane kryteria (i podkryteria) odnosiły się do
przedmiotu zamówienia (były związane z przedmiotem zamówienia i uzasadnione jego
specyfiką) oraz słu\yły wyborowi oferty najkorzystniejszej ekonomicznie.
Cena:
Ocenie podlega cena całkowita brutto
Wartość techniczna:
- sposób realizacji zamówienia (analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń
związanych z jego realizacją, propozycje rozwiązań problemów, adekwatność sposobu realizacji
19
zamówienia do jego przedmiotu, zastosowanie najnowocześniejszych dostępnych technik i
technologii, ograniczenie zakłóceń w działalności zamawiającego/utrudnień w ruchu)
- długość okresu gwarancji jakości
- harmonogram realizacji zamówienia (kompletność i szczegółowość wynikająca z wykresu
Gantta, zastosowane środki/procedury celem dotrzymania harmonogramu, spójność
rozplanowania poszczególnych części składowych zamówienia w czasie z zaproponowanym
sposobem realizacji przedmiotu zamówienia)
Aspekty środowiskowe
- energochłonność (zsumowana moc poszczególnych urządzeń będących częściami składowymi
obiektu budowlanego lub sieci)
Właściwości estetyczne i funkcjonalne:
- wygląd (harmonia, kolorystyka, zastosowanie materiałów wykończeniowych adekwatnych do
funkcji i miejsca)
- wkomponowanie w otoczenie (dostosowanie formy architektonicznej do sąsiedztwa
istniejącego zagospodarowania terenu i układu zieleni)
- nowatorstwo i oryginalność przyjętych rozwiązań architektonicznych
- funkcjonalność rozwiązań (organizacja wewnętrznej funkcji budynku i komunikacji,
czytelność głównej funkcji obiektu wyra\ona w formie architektonicznej projektowanego
obiektu, jednoznaczność i czytelność funkcjonalna poszczególnych elementów funkcjonalnych
obiektu, jednoznaczność i czytelność form kształtujących układ przestrzenny stref wejściowych
i segregowanych przestrzeni wewnętrznych, rozwiązania zagospodarowania terenu z
uwzględnieniem układu komunikacyjnego, połączenie nowego budynku z istniejącymi
budynkami).
Ka\de z wy\ej wymienionych podkryteriów powinno zostać szczegółowo opisane przez
zamawiającego.
Przykład: Zamawiający powinien precyzyjnie określić co rozumie poprzez podkryterium
funkcjonalność rozwiązań  m.in. jaka organizacja wewnętrznej funkcji budynku i
komunikacji, czy te\ rozwiązania zagospodarowania terenu będą przez niego najwy\ej
ocenione oraz jakie dokładnie elementy będą brane pod uwagę podczas oceny ofert.
20
II. Waga kryteriów i ewentualnych podkryteriów
1. Rekomenduje się stosowanie następujących wag kryteriów (wartość punktowa wagi
kryterium w %) oceny ofert:
Kryterium Cena Wartość Aspekty Właściwości Pozostałe
techniczna środowiskowe estetyczne i
funkcjonalne
- proste zamówienie 70  80 0 - 15 0 - 5 5- 10 0-10
-przeciętne 60 - 70 5 - 20 0 -5 10 - 20 0-10
zamówienie 40 - 50 10 - 30 0 -5 10 - 30 0-10
- zło\one zamówienie
2. Wagę podkryteriów nale\y dobierać indywidualnie, mając na uwadze specyfikę oraz stopień
skomplikowania przedmiotu zamówienia. W załączniku IV podane zostały przykładowe
propozycje wag niektórych podkryteriów.
III. Określenie sposobu oceny ofert
1. Rekomenduje się przeprowadzenie oceny punktowej w zakresie kryterium  cena w jeden z
dwóch alternatywnych sposobów:
1)
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
(XY) 5
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
Stosując ten wzór ró\nice cenowe pomiędzy ofertami mają du\o mniejsze znaczenie ni\ we
wzorze nr 2.
2)
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- oferta z najwy\szą ceną otrzymuje 1 punkt
21
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
5  4 [(Y - X)/ (Z - X)]
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
Z = cena oferty, która otrzymała 1 punkt
Ten wariant punktacji kładzie du\y nacisk na ró\nice cenowe i  eliminuje oferty o
najwy\szych cenach
2. Celem uniknięcia ewentualnych sporów na tle kwestii, czy niezawarcie informacji
wymaganych do oceny ofert na podstawie kryterium  wartość techniczna powoduje
niezgodność oferty z siwz i - wskutek tego - jej odrzucenie, czy te\ jedynie skutkuje
przyznaniem ni\szej punktacji, zalecamy przesądzenie tej sprawy w siwz. Zamawiający
powinien określić, które z informacji są dla niego niezbędnym minimum oraz które z informacji
są elementami dodatkowymi, za zamieszczenie których będzie przyznawana wy\sza punktacja,
natomiast ich brak nie spowoduje niezgodności oferty z siwz.
3. Je\eli w ramach kryterium  wartość techniczna jednym z podkryteriów jest  długość okresu
gwarancji jakości , zaleca się następujący sposób oceny ofert:
- oferta, w której przewidziano najdłu\szy okres gwarancji jakości otrzymuje 5 punktów
- oferty, w których przewidziano minimalny ustalony przez zamawiającego okres gwarancji
jakości (ew. oferta z najkrótszym okresem gwarancji jakości) otrzymują 1 punkt
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
5  4 [(X  Y)/ (X  Z)]
X = najdłu\szy zaoferowany okres gwarancji jakości
Y = okres gwarancji jakości zaoferowany w ocenianej ofercie
Z = minimalny ustalony przez zamawiającego okres gwarancji jakości (ew. najkrótszy
zaoferowany okres gwarancji jakości)
22
4. Zamawiający ocenia oferty w ramach kryterium  właściwości estetyczne i funkcjonalne na
podstawie koncepcji architektonicznej, zło\onej wraz z ofertą.
5. W załączniku IV podane zostały przykłady opisów sposobu oceny ofert.
23
Załącznik I. Usługi projektowe
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
na wykonanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru
robót/programu funkcjonalno-u\ytkowego  Modernizacji ulic w ciągu drogi krajowej
& ..
(Wyciąg)
7. Oświadczenia i dokumenty niezbędne do dokonania oceny spełnienia warunków udziału
w postępowaniu oraz oceny ofert
(& )
7.2.2. Niezawarcie informacji dotyczących & 25, wymaganych do oceny ofert zgodnie z pkt
14.2.2.  14.2.3. nie powoduje niezgodności oferty z siwz, natomiast ich zamieszczenie mo\e
spowodować przyznanie dodatkowej punktacji.
(& )
14. Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z
podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert
14.1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty spośród ofert niepodlegających odrzuceniu
Zamawiający będzie stosował ni\ej podane kryteria:
Wartość punktowa wagi w %
Cena brutto 50
Jakość 30
Wartość techniczna 20
25
W tym miejscu nale\y określić, które z wymaganych informacji nie są obligatoryjne do podania przez
wykonawcę.
24
14.2. Ocena będzie dokonywana według skali punktowej, przy zało\eniu, \e maksymalna
punktacja wynosi 500 punktów (wartość punktowa oferty x wartość punktowa wagi), w
następujący sposób:
14.2.1. Cena brutto:
Ocenie podlega cena całkowita (w złotych brutto) wynikająca ze zsumowania wszystkich
pozycji formularza cenowego. Je\eli zło\ono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania
obowiązku podatkowego Zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w
zakresie dotyczącym wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, Zamawiający w celu oceny
takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby
obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
(XY) 5
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
14.2.2. Jakość
Przy ocenie ofert w kryterium  Jakość Zamawiający będzie stosował następujące podkryteria:
Podkryterium Wartość punktowa
wagi w %
organizacja zespołu (czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności 15
członków zespołu, przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu,
koordynacja realizacji zamówienia przez kierownika)
zastępowalność kluczowego personelu (choroba, urlop itp.) 5
organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości) 10
25
W ramach podkryterium  organizacja zespołu punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się
w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację zespołu, która w stopniu dobrym
gwarantuje: czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków zespołu, przypływ
informacji pomiędzy członkami zespołu oraz koordynację realizacji zamówienia przez
kierownika, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację zespołu, która w stopniu dostatecznym
gwarantuje: czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków zespołu, przypływ
informacji pomiędzy członkami zespołu oraz koordynację realizacji zamówienia przez
kierownika, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację zespołu, która w stopniu
niedostatecznym gwarantuje: czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków
zespołu, przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu oraz koordynację realizacji
zamówienia przez kierownika, otrzymuje 1 punkt
W ramach podkryterium  zastępowalność kluczowego personelu punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował min. 2 dodatkowe osoby na zastępstwo członków
zespołu, spełniające minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone w
pkt& ..26, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował 1 dodatkową osobę na zastępstwo członków
zespołu, spełniającą minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone w
pkt & ., otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca nie zaproponował dodatkowej osoby na zastępstwo członków
zespołu, spełniającej minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone
w pkt& .., otrzymuje 1 punkt
W ramach podkryterium  organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości)
punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który w stopniu
dobrym gwarantuje zapewnienie i kontrolę jakości, otrzymuje 5 punktów
26
Badanie spełnienia przez dodatkowe osoby zaproponowane na zastępstwo członków zespołu wymagań w
zakresie kwalifikacji i doświadczenia następuje na etapie oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
26
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który w stopniu
dostatecznym gwarantuje zapewnienie i kontrolę jakości, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który nie
gwarantuje zapewnienia i kontroli jakości, otrzymuje 1 punkt
14.2.3. Wartość techniczna
Przy ocenie ofert w kryterium  Wartość techniczna Zamawiający będzie stosował następujące
podkryteria o jednakowej wartości punktowej wagi (10%):
- analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń związanych z jego realizacją,
propozycje rozwiązań problemów
- harmonogram realizacji zamówienia
W ramach podkryterium  analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń
związanych z jego realizacją, propozycje rozwiązań problemów punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zawarł kompletny wykaz problemów i zagro\eń związanych z
realizacją zamówienia oraz zaproponował dobry sposób ich rozwiązania lub zapobie\enia im,
otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zawarł dostateczny wykaz problemów i zagro\eń związanych z
realizacją zamówienia oraz zaproponował dostateczny sposób ich rozwiązania lub zapobie\enia
im, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował wybrakowany wykaz problemów i zagro\eń
związanych z realizacją zamówienia lub zaproponował niedostateczny sposób ich rozwiązania
lub zapobie\enia im, otrzymuje 1 punkt.
W ramach podkryterium  harmonogram realizacji zamówienia punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której zaproponowany harmonogram realizacji zamówienia i środki/procedury celem
dotrzymania harmonogramu gwarantują dotrzymanie terminu realizacji w stopniu dobrym,
otrzymuje 5 punktów
27
- oferta, w której zaproponowany harmonogram realizacji zamówienia i środki/procedury celem
dotrzymania harmonogramu gwarantują dotrzymanie terminu realizacji w stopniu dostatecznym,
otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której zaproponowany harmonogram realizacji zamówienia i środki/procedury celem
dotrzymania harmonogramu gwarantują dotrzymanie terminu realizacji w stopniu
niedostatecznym, otrzymuje 1 punkt.
14.2.4. Za ofertę najkorzystniejszą będzie uznana oferta, która przy uwzględnieniu powy\szych
kryteriów i ich wag otrzyma najwy\szą punktację. Je\eli nie będzie mo\na dokonać wyboru
oferty najkorzystniejszej ze względu na to, \e dwie lub więcej ofert otrzyma taką samą
punktację, Zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertą z najni\szą ceną.
28
Załącznik II. Usługi in\yniera kontraktu/wykonanie raportu oddziaływania
na przedsięwzięcia na środowisko/wykonanie studium wykonalności
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
na usługi in\yniera kontraktu w ramach inwestycji  Modernizacja ulic w ciągu drogi
krajowej & .. /na wykonanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko/studium wykonalności projektu  Modernizacja ulic w ciągu drogi krajowej
& ..
(Wyciąg)
7. Oświadczenia i dokumenty niezbędne do dokonania oceny spełnienia warunków udziału
w postępowaniu oraz oceny ofert
(& )
7.2.2. Niezawarcie informacji dotyczących & 27, wymaganych do oceny ofert zgodnie z pkt
14.2.2.  14.2.3. nie powoduje niezgodności oferty z siwz, natomiast mo\e spowodować
przyznacie dodatkowej punktacji.
(& )
14. Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z
podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert
14.1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty spośród ofert niepodlegających odrzuceniu
Zamawiający będzie stosował ni\ej podane kryteria:
Wartość punktowa wagi w %
Cena brutto 50
Jakość 5028
27
W tym miejscu nale\y określić, które z wymaganych informacji nie są obligatoryjne do podania przez
wykonawcę.
28
Dla zastosowanego rozkładu wagi kryteriów przyjęto, \e stosuje się wynagrodzenie kosztorysowe. W przypadku
wynagrodzenia ryczałtowego sugeruje się zastosować wagi: cena 70%, jakość 30%.
29
14.2. Ocena będzie dokonywana według skali punktowej, przy zało\eniu, \e maksymalna
punktacja wynosi 500 punktów (wartość punktowa oferty x wartość punktowa wagi), w
następujący sposób:
14.2.1. Cena brutto:
Ocenie podlega cena całkowita (w złotych brutto) wynikająca ze zsumowania wszystkich
pozycji formularza cenowego. Je\eli zło\ono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania
obowiązku podatkowego Zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w
zakresie dotyczącym wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, Zamawiający w celu oceny
takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby
obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- oferta z najwy\szą ceną otrzymuje 1 punkt
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
5  4 [(Y - X)/ (Z - X)]
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
Z = cena ofert, która otrzymała 1 punkt
14.2.2. Jakość
Przy ocenie ofert w kryterium  Jakość Zamawiający będzie stosował następujące podkryteria:
Podkryterium Wartość punktowa
wagi w %
organizacja zespołu (czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności 25
członków zespołu, przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu,
koordynacja realizacji zamówienia przez kierownika)
zastępowalność kluczowego personelu (choroba, urlop itp.) 5
30
organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości) 20
W ramach podkryterium  organizacja zespołu punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się
w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację zespołu, która w stopniu dobrym
gwarantuje: czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków zespołu, przypływ
informacji pomiędzy członkami zespołu oraz koordynację realizacji zamówienia przez
kierownika, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację zespołu, która w stopniu dostatecznym
gwarantuje: czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków zespołu, przypływ
informacji pomiędzy członkami zespołu oraz koordynację realizacji zamówienia przez
kierownika, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację zespołu, która w stopniu
niedostatecznym gwarantuje: czytelność podziału ról i zakresu odpowiedzialności członków
zespołu, przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu oraz koordynację realizacji
zamówienia przez kierownika, otrzymuje 1 punkt
W ramach podkryterium  zastępowalność kluczowego personelu punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował min. 2 dodatkowe osoby na zastępstwo członków
zespołu, spełniające minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone w
pkt& ..29, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował 1 dodatkową osobę na zastępstwo członków
zespołu, spełniającą minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone w
pkt & ., otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca nie zaproponował dodatkowej osoby na zastępstwo członków
zespołu, spełniającej minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone
w pkt& .., otrzymuje 1 punkt
W ramach podkryterium  organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości)
punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
29
Zamawiający musi zweryfikować spełnienie przez osoby wskazane na zastępstwo członków zespołu wymagań w
zakresie kwalifikacji i doświadczenia na etapie oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
31
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który w stopniu
dobrym gwarantuje zapewnienie i kontrolę jakości, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który w stopniu
dostatecznym gwarantuje zapewnienie i kontrolę jakości, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który nie
gwarantuje zapewnienia i kontroli jakości, otrzymuje 1 punkt
14.2.3. Za ofertę najkorzystniejszą będzie uznana oferta, która przy uwzględnieniu powy\szych
kryteriów i ich wag otrzyma najwy\szą punktację. Je\eli nie będzie mo\na dokonać wyboru
oferty najkorzystniejszej ze względu na to, \e dwie lub więcej ofert otrzyma taką samą
punktację, Zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertę z najni\szą ceną.
32
Załącznik III. Usługi w zakresie doradztwa prawnego
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
na usługi w zakresie doradztwa prawnego na rzecz Zamawiającego w zakresie
przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w
ramach projektu  Modernizacja ulic w ciągu drogi krajowej & ..
(Wyciąg)
7. Oświadczenia i dokumenty niezbędne do dokonania oceny spełnienia warunków udziału
w postępowaniu oraz oceny ofert
(& )
7.2.1. Dokumenty składane wraz z ofertą w celu oceny ofert30 zgodnie z pkt 14.2.2. - 14.2.3.:
1) wykaz osób, którymi dysponuje lub będzie dysponował wykonawca i które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych, oraz przygotowanych lub przeprowadzonych przez nie w
okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia
równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 Pzp, z podaniem wartości zamówienia, przedmiotu, dat wykonania i
zamawiających, oraz dokumentów wystawionych przez zamawiających
potwierdzających, \e osoby te przygotowały lub przeprowadziły wymienione
postępowania, lub nazwisk i danych kontaktowych przedstawicieli zamawiających,
którzy mogą potwierdzić, \e osoby te przygotowały lub przeprowadziły wymienione
postępowania;
2) wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych równie\
wykonywanych, usług w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia, a je\eli okres prowadzenia działalności jest
krótszy  w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością usługom
stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
30
Z uwagi na fakt, \e przedmiotem postępowania są usługi niepriorytetowe, kryteria oceny ofert mogą równie\
dotyczyć właściwości wykonawcy.
33
wykonania i odbiorców, oraz dokumentów potwierdzających, \e usługi zostały
wykonane nale\ycie.
7.2.2. Niezawarcie informacji dotyczących & 31, wymaganych do oceny ofert zgodnie z pkt
14.2.2.  14.2.3. nie powoduje niezgodności oferty z siwz.
(& )
14. Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z
podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert
14.1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty spośród ofert niepodlegających odrzuceniu
Zamawiający będzie stosował ni\ej podane kryteria:
Wartość punktowa wagi w %
Cena brutto 40
Jakość 35
Doświadczenie 25
14.2. Ocena będzie dokonywana według skali punktowej, przy zało\eniu, \e maksymalna
punktacja wynosi 500 punktów (wartość punktowa oferty x wartość punktowa wagi), w
następujący sposób:
14.2.1. Cena brutto:
Ocenie podlega cena całkowita (w złotych brutto) wynikająca z sumowania wszystkich pozycji
formularza cenowego. Je\eli zło\ono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku
podatkowego Zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie
dotyczącym wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, Zamawiający w celu oceny takiej
oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby
obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami.
31
W tym miejscu nale\y określić, które z wymaganych informacji nie są obligatoryjne do podania przez
wykonawcę.
34
Punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
(XY) 5
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
14.2.2. Jakość
Przy ocenie ofert w kryterium  Jakość Zamawiający będzie stosował następujące podkryteria:
Podkryterium Wartość punktowa
wagi w %
liczba członków zespołu, którzy posiadają prawo wykonywania zawodu 10
adwokata lub radcy prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia
liczba członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w wykonywaniu 10
zamówienia
zastępowalność kluczowego personelu (choroba, urlop itp.) 5
organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i kontroli jakości) 10
W ramach podkryterium  liczba członków zespołu, którzy posiadają prawo wykonywania
zawodu adwokata lub radcy prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował min. 3 członków zespołu, którzy posiadają prawo
wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował 2 członków zespołu, którzy posiadają prawo
wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia, otrzymuje 3 punkty
35
- oferta, w której wykonawca zaproponował 1 członka zespołu, który posiada prawo
wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego i będzie uczestniczył w wykonywaniu
zamówienia, otrzymuje 1 punkt32.
W ramach podkryterium  liczba członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący
sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował 4 członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia, otrzymuje 5 punktów33
- oferta, w której wykonawca zaproponował 3 członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował 2 członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia, otrzymuje 1 punkt34.
W ramach podkryterium  zastępowalność kluczowego personelu punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował min. 2 dodatkowe osoby na zastępstwo członków
zespołu, spełniające minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone w
pkt& .., otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował 1 dodatkową osobę na zastępstwo członków
zespołu, spełniającą minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone w
pkt & ., otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca nie zaproponował dodatkowej osoby na zastępstwo członków
zespołu, spełniającej minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia określone
w pkt& .., otrzymuje 1 punkt
W ramach podkryterium  organizacja kontroli jakości punkty (wartość punktowa oferty)
przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
32
Przyjmuje się, \e warunkiem udziału w postępowaniu jest dysponowanie przynajmniej jedną osobą, która
posiada prawo wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego i będzie uczestniczyła w wykonywaniu
zamówienia. Dlatego oferta, w której wykonawca nie zaproponował członka zespołu, który posiada prawo
wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego, podlega odrzuceniu.
33
Przyjmuje się, \e zamawiający ograniczył maksymalną liczbę członków zespołu do 4.
34
Przyjmuje się, \e warunkiem udziału w postępowaniu jest dysponowanie przynajmniej dwoma osobami, które
posiadają wymagane kwalifikacje i doświadczenie i będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia. Dlatego
oferta, w której wykonawca nie zaproponował min. 2 członków zespołu, podlega odrzuceniu.
36
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który w stopniu
dobrym gwarantuje zapewnienie i kontrolę jakości, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który w stopniu
dostatecznym gwarantuje zapewnienie i kontrolę jakości, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości, który nie
gwarantuje zapewnienia i kontroli jakości, otrzymuje 1 punkt
Oferta spełniająca w najwy\szym stopniu preferencje zamawiającego będzie punktem
odniesienia (tzw. benchmark) przy ocenie pozostałych ofert w ramach podkryterium
 organizacja kontroli jakości .
14.2.3. Doświadczenie
Przy ocenie ofert w kryterium  Doświadczenie Zamawiający będzie stosował następujące
podkryteria:
Podkryterium Wartość punktowa
wagi w %
- doświadczenie osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu 15
zamówienia, przy świadczeniu usług podobnych do przedmiotu zamówienia
- doświadczenie wykonawcy w realizacji usług podobnych do przedmiotu 10
zamówienia.
W ramach podkryterium  doświadczenie osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia, przy świadczeniu usług podobnych do przedmiotu zamówienia punkty (wartość
punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował członków zespołu, z których ka\dy w okresie
ostatnich 3 lat przygotował lub przeprowadził przynajmniej 5 postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zaproponował członków zespołu, z których ka\dy w okresie
ostatnich 3 lat przygotował lub przeprowadził przynajmniej 3 postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował członków zespołu, z których ka\dy w okresie
ostatnich 3 lat przygotował lub przeprowadził 2 postępowania o udzielenie zamówienia
37
publicznego o wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, otrzymuje 1 punkt35
W ramach podkryterium  doświadczenie wykonawcy w realizacji usług podobnych do
przedmiotu zamówienia , punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w
następujący sposób:
- oferta wykonawcy, który w okresie ostatnich 3 lat przygotował lub przeprowadził
przynajmniej 5 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia
równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
Pzp, otrzymuje 5 punktów
- oferta wykonawcy, który w okresie ostatnich 3 lat przygotował lub przeprowadził
przynajmniej 3 postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia
równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
Pzp, otrzymuje 3 punkty
- oferta wykonawcy, który w okresie ostatnich 3 lat przygotował lub przeprowadził 2
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub
przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp,
otrzymuje 1 punkt36
14.2.4. Za ofertę najkorzystniejszą będzie uznana oferta, która przy uwzględnieniu powy\szych
kryteriów i ich wag otrzyma najwy\szą punktację. Je\eli nie będzie mo\na dokonać wyboru
oferty najkorzystniejszej ze względu na to, \e dwie lub więcej ofert otrzyma taką samą
punktację, Zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertę z najni\szą ceną.
35
Przyjmuje się, \e warunkiem udziału w postępowaniu jest dysponowanie przynajmniej dwoma osobami, z
których ka\da w okresie ostatnich 3 lat przygotowała lub przeprowadziła przynajmniej 2 postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
36
Przyjmuje się, \e warunkiem udziału w postępowaniu jest przygotowanie lub przeprowadzenie w okresie
ostatnich 3 lat przynajmniej 2 postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej
lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
38
Załącznik IV. Drogowe roboty budowlane
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
na roboty budowlane polegające na modernizacji drogi krajowej nr 60 na terenie miasta
(& )
(Wyciąg)
3. Oferty wariantowe
Zamawiający dopuszcza składanie ofert wariantowych, które przewidują krótsze, ni\ określone
w Opisie Przedmiotu Zamówienia, terminy utrudnień w ruchu.
(& )
7. Oświadczenia i dokumenty niezbędne do dokonania oceny spełnienia warunków udziału
w postępowaniu oraz oceny ofert
(& )
7.2.2. Niezawarcie informacji dotyczących & 37, wymaganych do oceny ofert zgodnie z pkt
14.2.2.  14.2.3. nie powoduje niezgodności oferty z siwz, natomiast mo\e skutkować
przyznaniem dodatkowej punktacji.
(& )
14. Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z
podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert
14.1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty spośród ofert niepodlegających odrzuceniu
Zamawiający będzie stosował ni\ej podane kryteria:
37
W tym miejscu nale\y określić, które z wymaganych informacji nie są obligatoryjne do podania przez
wykonawcę.
39
Wartość punktowa wagi w %
Cena brutto 60
Wartość techniczna 40
14.2. Ocena będzie dokonywana według skali punktowej, przy zało\eniu, \e maksymalna
punktacja wynosi 500 punktów (wartość punktowa oferty x wartość punktowa wagi), w
następujący sposób:
14.2.1. Cena brutto:
Ocenie podlega cena całkowita (w złotych brutto) wynikająca ze zsumowania wszystkich
pozycji formularza cenowego.
Je\eli zło\ono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku podatkowego
Zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym
wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, Zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do
przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek wpłacić
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Oceny dokonuje się w następujący sposób:
- oferta z najni\szą ceną otrzymuje 5 punktów
- pozostałe oferty są punktowane liniowo wedle następującej formuły arytmetycznej:
(XY) 5
gdzie:
X = najni\sza cena
Y = cena ocenianej oferty
14.2.2. Wartość techniczna
Przy ocenie ofert w kryterium  Wartość techniczna Zamawiający będzie stosował następujące
podkryteria o jednakowej wartości punktowej wagi (5%):
40
- analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń związanych z jego realizacją,
propozycje rozwiązań problemów
- zastosowanie najnowocześniejszych dostępnych technik i technologii
- ograniczenie utrudnień w ruchu
- harmonogram realizacji zamówienia.
W ramach podkryterium  analiza zamówienia ze wskazaniem problemów i zagro\eń
związanych z jego realizacją, propozycje rozwiązań problemów punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zawarł kompletny wykaz problemów i zagro\eń związanych z
realizacją zamówienia oraz zaproponował dobry sposób ich rozwiązania lub zapobie\enia im,
otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zawarł dostateczny wykaz problemów i zagro\eń związanych z
realizacją zamówienia oraz zaproponował dostateczny sposób ich rozwiązania lub zapobie\enia
im, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował wybrakowany wykaz problemów i zagro\eń
związanych z realizacją zamówienia lub zaproponował niedostateczny sposób ich rozwiązania
lub zapobie\enia im, otrzymuje 1 punkt.
W ramach podkryterium  zastosowanie najnowocześniejszych dostępnych technik i
technologii punkty (wartość punktowa oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący
sposób:
- oferta, w której wykonawca zastosował najnowocześniejsze dostępne techniki i technologie w
stopniu dobrym, otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której wykonawca zastosował najnowocześniejsze dostępne techniki i technologie w
stopniu dostatecznym, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zastosował najnowocześniejsze dostępne techniki i technologie w
stopniu niedostatecznym, otrzymuje 1 punkt.
W ramach podkryterium  ograniczenie utrudnień w ruchu punkty (wartość punktowa oferty)
przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację robót, która w dobrym stopniu
gwarantuje ograniczenie utrudnień w ruchu, otrzymuje 5 punktów
41
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację robót, która w dostatecznym stopniu
gwarantuje ograniczenie utrudnień w ruchu, otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której wykonawca zaproponował organizację robót, która w niedostatecznym stopniu
gwarantuje ograniczenie utrudnień w ruchu, otrzymuje 1 punkt.
W ramach podkryterium  harmonogram realizacji zamówienia punkty (wartość punktowa
oferty) przyznaje się w skali od 1 do 5 w następujący sposób:
- oferta, w której zaproponowany harmonogram realizacji zamówienia i środki/procedury celem
dotrzymania harmonogramu gwarantują dotrzymanie terminu realizacji w stopniu dobrym,
otrzymuje 5 punktów
- oferta, w której zaproponowany harmonogram realizacji zamówienia i środki/procedury celem
dotrzymania harmonogramu gwarantują dotrzymanie terminu realizacji w stopniu dostatecznym,
otrzymuje 3 punkty
- oferta, w której zaproponowany harmonogram realizacji zamówienia i środki/procedury celem
dotrzymania harmonogramu gwarantują dotrzymanie terminu realizacji w stopniu
niedostatecznym, otrzymuje 1 punkt.
14.2.3. Za ofertę najkorzystniejszą będzie uznana oferta, która przy uwzględnieniu powy\szych
kryteriów i ich wag otrzyma najwy\szą punktację. Je\eli nie będzie mo\na dokonać wyboru
oferty najkorzystniejszej ze względu na to, \e dwie lub więcej ofert otrzyma taką samą
punktację, Zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertę z najni\szą ceną.
42
Załącznik V
Dokumentowanie wartościującej oceny ofert
Dokument prezentuje praktyczne aspekty sporządzania tabeli oceny ofert oraz uzasadnienia
indywidualnej oceny ofert na przykładzie zamówienia na usługi doradztwa prawnego w zakresie
przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego (zob.
załącznik III). Mo\e mieć jednak odpowiednie zastosowanie do pozostałych rodzajów
zamówień.
1. Uzasadnienie indywidualnej oceny ofert
Wykonawca Kancelaria Prawna Kowalski i Wspólnicy Sp.k.:
Kryterium Podkryterium liczba Uzasadnienie
pkt
Cena brutto --------------- 3,2 Punkty przyznane według wzoru
Jakość liczba członków zespołu, którzy 5 Wykonawca zaproponował 3 członków zespołu, którzy
posiadają prawo wykonywania posiadają prawo wykonywania zawodu adwokata lub radcy
zawodu adwokata lub radcy prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
prawnego i będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia
liczba członków zespołu, którzy 3 Wykonawca zaproponował 3 członków zespołu, którzy będą
będą uczestniczyć w uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
wykonywaniu zamówienia
zastępowalność kluczowego 1 Wykonawca nie zaproponował dodatkowej osoby na
personelu (choroba, urlop itp.) zastępstwo członków zespołu
organizacja kontroli jakości (plan 3 Wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości,
zapewnienia i kontroli jakości) który w dostatecznym stopniu gwarantuje zapewnienie i
kontrolę jakości. Przewidziano zastosowanie zasady
 czterech oczu . Plan gwarantuje przestrzeganie jakości oraz
jej kontrolę na ka\dym etapie realizacji zamówienia, czemu
słu\y wyznaczenie członka zespołu o najwy\szym
doświadczeniu na kierownika projektu, który będzie:
1) przyjmował zlecenia od zamawiającego i odpowiadał
za przekazywanie zamawiającemu opracowanych
przez pozostałych członków zespołu dokumentów,
2) rozdzielał pracę pomiędzy pozostałych członków
zespołu,
3) na bie\ąco na spotkaniach omawiał z członkami
zespołu stan prac, udzielał konsultacji i
rozwiązywał problemy,
4) przed ka\dorazowym przekazaniem zamawiającemu
dokumentu opracowanego przez pozostałych
członków zespołu kontrolował jego jakość.
Doświadczenie doświadczenie osób, które będą 3 Wykonawca zaproponował członków zespołu, z których
43
uczestniczyć w wykonywaniu ka\dy w okresie ostatnich 3 lat przygotował lub
zamówienia, przy świadczeniu przeprowadził przynajmniej 3 postępowania o udzielenie
usług podobnych do przedmiotu zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub
zamówienia przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp
doświadczenie wykonawcy w 5 Wykonawcy w okresie ostatnich 3 lat przygotował 5
realizacji usług podobnych do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o
przedmiotu zamówienia wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 Pzp
Wykonawca Nowak i Konsultanci s.c.:
Kryterium Podkryterium liczba Uzasadnienie
pkt
Cena brutto --------------- 5 Oferta z najni\szą ceną
Jakość liczba członków zespołu, którzy 1 Wykonawca zaproponował 1 członka zespołu, który posiada
posiadają prawo wykonywania prawo wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego
zawodu adwokata lub radcy i będzie uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
prawnego i będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia
liczba członków zespołu, którzy 1 Wykonawca zaproponował 2 członków zespołu, którzy będą
będą uczestniczyć w uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
wykonywaniu zamówienia
zastępowalność kluczowego 3 Wykonawca zaproponował 1 dodatkową osobę na
personelu (choroba, urlop itp.) zastępstwo członków zespołu, spełniającą minimalne
wymagania w zakresie kwalifikacji i doświadczenia
określone w pkt & .
organizacja kontroli jakości (plan 1 Wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości,
zapewnienia i kontroli jakości) który w niedostatecznym stopniu gwarantuje zapewnienie i
kontrolę jakości. Przewidziano zasadę  czterech oczu tylko
w odniesieniu do niektórych dokumentów. Plan nie
gwarantuje przestrzegania jakości oraz jej kontroli na
ka\dym etapie realizacji zamówienia, poniewa\ jeden z
członków zespołu działa niezale\nie od drugiego i tym
samym nie ma na bie\ąco wiedzy o pracy partnera.
Wykonawca nie posługuje się listami sprawdzającymi.
Doświadczenie doświadczenie osób, które będą 3 Wykonawca zaproponował członków zespołu, z których
uczestniczyć w wykonywaniu ka\dy w okresie ostatnich 3 lat przygotował lub
zamówienia, przy świadczeniu przeprowadził przynajmniej 3 postępowania o udzielenie
usług podobnych do przedmiotu zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub
zamówienia przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp
doświadczenie wykonawcy w 3 Wykonawca w okresie ostatnich 3 lat przygotował 4
realizacji usług podobnych do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o
przedmiotu zamówienia wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 Pzp
44
Wykonawca Kancelaria Prawna Smith & Partners Sp.k.:
Kryterium Podkryterium liczba Uzasadnienie
pkt
Cena brutto --------------- 1 Najwy\sza cena
Jakość liczba członków zespołu, którzy 5 Wykonawca zaproponował. 3 członków zespołu, którzy
posiadają prawo wykonywania posiadają prawo wykonywania zawodu adwokata lub radcy
zawodu adwokata lub radcy prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
prawnego i będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia
liczba członków zespołu, którzy 5 Wykonawca zaproponował 5 członków zespołu, którzy będą
będą uczestniczyć w uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
wykonywaniu zamówienia
zastępowalność kluczowego 1 Wykonawca nie zaproponował dodatkowej osoby na
personelu (choroba, urlop itp.) zastępstwo członków zespołu
organizacja kontroli jakości (plan 5 Wykonawca przedstawił plan zapewnienia i kontroli jakości,
zapewnienia i kontroli jakości) który w dobrym stopniu gwarantuje zapewnienie i kontrolę
jakości. Przewidziano zastosowanie zasady  czterech oczu .
Plan gwarantuje przestrzeganie jakości oraz jej kontrolę na
ka\dym etapie realizacji zamówienia, czemu słu\y
wyznaczenie członka zespołu o najwy\szym doświadczeniu
na kierownika projektu, który będzie:
1) przyjmował zlecenia od zamawiającego i odpowiadał
za przekazywanie zamawiającemu opracowanych
przez pozostałych członków zespołu dokumentów,
2) rozdzielał pracę pomiędzy pozostałych członków
zespołu,
3) na bie\ąco na spotkaniach omawiał z członkami
zespołu stan prac, udzielał konsultacji i
rozwiązywał problemy,
4) przed ka\dorazowym przekazaniem zamawiającemu
dokumentu opracowanego przez pozostałych
członków zespołu kontrolował jego jakość.
Celem usprawnienia kontroli jakości Wykonawca będzie
posługiwał się listami sprawdzającymi, których projekty
zostały załączone do planu zapewnienia i kontroli jakości.
Doświadczenie doświadczenie osób, które będą 3 Wykonawca zaproponował członków zespołu, z których
uczestniczyć w wykonywaniu ka\dy w okresie ostatnich 3 lat przygotował lub
zamówienia, przy świadczeniu przeprowadził przynajmniej 3 postępowania o udzielenie
usług podobnych do przedmiotu zamówienia publicznego o wartości zamówienia równej lub
zamówienia przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp
doświadczenie wykonawcy w 5 Wykonawcy w okresie ostatnich 3 lat przygotował 5
realizacji usług podobnych do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o
przedmiotu zamówienia wartości zamówienia równej lub przekraczającej kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 Pzp
45
2. Tabela oceny ofert
Kryterium/Podkryterium Wartość Wykonawca Kancelaria Wykonawca Nowak i Wykonawca Kancelaria
Lp.
punktowa wagi Prawna Kowalski i Konsultanci s.c. Prawna Smith &
kryterium/ Partnerzy Sp.k. Partners Sp.k
podkryterium Punkty* Ocena Punkty* Ocena Punkty* Ocena
w %
Cena 40 3,2 128 5 200 1,5 60
Jakość 35
Liczba członków zespołu, którzy posiadają prawo 10 5 50 1 10 5 50
wykonywania zawodu adwokata lub radcy
prawnego i będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia
Liczba członków zespołu, którzy będą 10 3 30 1 10 5 50
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
Zastępowalność kluczowego personelu (choroba, 5 1 5 3 15 1 5
urlop itp.)
Organizacja kontroli jakości (plan zapewnienia i 10 3 30 1 10 5 50
kontroli jakości)
Doświadczenie 25
Doświadczenie osób, które będą uczestniczyć w 15 3 45 3 45 3 45
wykonywaniu zamówienia, przy świadczeniu usług
podobnych do przedmiotu zamówienia
Doświadczenie wykonawcy w realizacji usług 10 5 50 3 30 5 50
podobnych do przedmiotu zamówienia
Suma 100 338 320 310
Miejsce 1 2 3
* ró\nym kryteriom przyznaje się ten sam zakres punktowy


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kryteria wyboru projektow dzialanie I 3 kwiecien 09
klastry kryteria wyboru projektow dzialanie 1 4 kwiecien 09
Metody ustalania wag kryteriów wyboru wykonawcy
rozwoj gosp kryteria wyboru projektow dzialanie 1 4 kwiecien 09
Kryteria wyboru projektów
promocja gosp kryteria wyboru projektow dzialanie 1 4 kwiecien 09
kryteria wyboru projektow
kryteria wyboru finansowanych operacji
ARTYKUŁY ZWIĄZEK DYLEMATY WYBORU
2005 styczeń Śladami Stasia i Nel kryteria
kryteria ekolandu
warzywa owoce kryteria
kryteria oceny gamy
A 36 kryteria
Alarm Do Wyboru
Kryterium
2005 styczeń Pies kryteria
kryteria wlesie

więcej podobnych podstron