ż
nej rzeczywistości50. Pozbawiona imponderabiliów narodowościowych grupa etniczna przejawiała swoiście śpraktyczny” stosunek do rzeczywistości, stanęła w obronie władzy najbardzej odpowiadającej potrzebom ubogich chłopów, władzy głoszącej poza tym równe prawa obywateli niezależnie od wyznania, narodowości czy przynależności etnicznej.
To, co zostało powiedziane nic wyczerpuje wszystkich odmienności zachowań społecznych członków tych społeczności. Będą je jeszcze niejednokrotnie konstatował w następnych rozdziałach pracy. W tym miejscu poprzestańmy na wniosku, iż we wschodnich powiatach Białostocczyzny ukształtowała się na bazie odrębności wyznaniowej grupa etniczna nie posiadająca własnego oblicza etnograficznego, wyróżniająca się jednak wyraźnie świadomością swej śinności” i odmiennością zbiorowych zachowań. Jest to więc grupa, która istnieje przede wszystkim dla socjologa, nie może jednak z jej istnienia i jej charakteru nie zdawać sobie sprawy również badający te tereny etnograf, ponieważ jej charakter przemożnie wrpływa na dynamikę przemian kulturowych w tych społecznościach, jak również historyk mający wyjaśnić przyczyny tych czy innych zbiorowych zachowań politycznych.
2ob. H. Majeckl; Z problemów powstania i rozwoju orpanUocyj-nego PPR na t«reni« województwa Walortockłego <1944 - 1949) w: śRocznik Białostocki” t. IV,
m
ŚWIATOPOGLĄD JEDNOSTKI W TRADYCYJNEJ SPOŁECZNOŚCI TERYTORIALNEJ
UWAGI METODOLOGICZNE
Zadanie, przed którym stoimy, nasuwa pewne problemy metodologiczne: w jaki sposób określić światopogląd nic żyjącego już w zasadzie pokolenia ludu zamieszkującego objęte badaniami terytorium? Czy można to zrobić lepiej od etnografów, którzy mieli bezpośredni kontakt z tymi społecznościami, opisywali ich życie i obyczaje?
Sprawa dotyczy rozumienia kultur odmiennych od kultury, w której tkwi badacz. Kwestia ta jest mało istotna, dopóki stoimy na gruncie tradycyjnej etnografii zajmującej się opisem poszczególnych wytworów kulturowych, ich klasyfikacją oraz rozkładem przestrzennym i czasowym, staje się natomiast zasadnicza, gdy pytamy
0 antropologiczną funkcję tych wytworów, o funkcję, jaką pełnią one w kształtowaniu czy wyrażaniu stosunku człowiek"człowiek i człowiek"przyroda. W grę wchodzi tu bowiem niejednakowe znaczenie poszczególnych wytworów kulturowych dla badacza i dla członków grup przez niego opisywanych. Mogą one mieć
1 często mają zupełnie inne znaczenie i inną treść w kulturze, w której tkwi badacz, inne zaś w kulturze opisy* wanej.
Wyjście poza ograniczoność własnej kultury przy ba
M
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
Pawluczuk Socjologia7Pawluczuk Socjologia8Pawluczuk Socjologia6Pawluczuk Socjologia3Pawluczuk Socjologia6Pawluczuk Socjologia 1Pawluczuk Socjologia 6Pawluczuk Socjologia1Pawluczuk Socjologia7Pawluczuk Socjologia9Pawluczuk Socjologia5Pawluczuk Socjologia 8Pawluczuk Socjologia 4Pawluczuk Socjologia0Pawluczuk Socjologia 2Pawluczuk Socjologia4Pawluczuk Socjologia4Pawluczuk Socjologia1Pawluczuk Socjologia5Pawluczuk Socjologia2więcej podobnych podstron