! Barok sonet IV szarzynskiego


barok116aangelsa

Temat: Sonet IV Sępa-Szarzyńskiego.

Analizę utworu najlepiej rozpocząć od pewnego spójnika, który w tym wierszu
pełni bardzo ważną rolę:
"Pokój szczęśliwość. Ale bojowanie
Byt nasz podniebny".
Chodzi o krótkie "ale" , które oddziela od siebie dwie rzeczywistości: ziemskość
i kosmos (niebo). Sferze ziemskości określani jako "byt podniebny", przysługuje
walka, bojowanie, wszelkie marności, pożądania dla rzeczy materialnych, słabość
i męczące człowieka rozdwojenie na ciało i duszę. Ponad wszystkim góruje sfera
sac- rum wyznaczona przez takie pojęcia jak: pokój, szczęśliowść, możny Pan,
Król powszechny, zbawienie, nadzieja i zwycięstwo.
Spójnik "ale" wskazuje na wciąż toczącą się walkę, na przeciwstawianie bytów i
pragnień, pozwala na zestawianie po przeciwnych stronach człowieka i jego
przeciwników.
Sęp-Szarzyński postrzega człowieka z całą pokorą żarliwego katolicyzmu:
"Cóż będę czynił w tak straszliwym boju?
Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie".
Poeta nie ufa rozumowi, nie odnajduje w nim uspokojenia. Wprost przeciwnie.
Zwraca się raczej ku uczuciom, a one każą mu czuć rozdwojenie. Przeciwnikami
człoweika są szatan, ciemność, zło, wartości materialne i pokusy świata.
Trzeba w tym miejscu zwrócić uwagę na tytuł utworu: "O wojnie naszej, którą
wiedziemy z sztanem, światem i ciałem". Sęp Szarzyński wymienia przeciwników
człowieka w następującej kolejności: szatan, świat i ciało. Szatan znajduje się
najdalej, gdzieś w kosmosie, bliżej jest świat, na wyciągnięcie ręki, najbliżej
znajduje się ciało, a więc wszelkie zmysłowe pokusy i doznania. Jedyną nadzieję
poeta widzi w Bogu, który jest wartością nadrzędną. To zupełna nowość w polskiej
poezji renesansowej.
Sęp Szarzyński zastosował w tym sonecie przerzutnie, które sprawiają wrażenie
niepokoju, pozwalają odczuć wzrastające napięcie i służą przeciwstawieniu pojęć
i rzeczywistości. W utworze dominuje rzeczowniki, co charakterystyczne jest dla
sentencji. Taka budowa wypowiedzi pozwala zmieścić dużą ilość pojęć w stosunkowo
krótkim tekście. Szarzyński doskonale operuje również epitetami: "byt
podniebny", "hetman ciemności", "łakoma marności", "król powszechny",
"straszliwy bój".


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
! Barok sonet V szarzynskiego
Sonet IV Sępa Szarzyńskiego
! Barok wizja swiata u szarzynskiego
Barok metafizyczny Sępa Szarzyńskiego (renesans, treść, ~421
Barok metafizyczny Sępa Szarzyńskiego
! Barok szarzynski kontra morsztyn
! Barok szarzynski tworczosc
! Barok Szarzynski i Naborowski o wartosciach trwalych i przemijajacych
! Barok ?rok nurty w literaturze(dworski i ziem
Bandit IV AB [DM] MV32 89 1
IV CSK 109 09 1

więcej podobnych podstron