2
Poruszam si�
pieszo
Cel zaj��
Zapoznanie dzieci z zasadami
bezpiecznego poruszania si� pieszo.
wiedzie� powinno
Zapoznanie dzieci z sygnalizacją
Co dziecko wiedzie� powinno
Ęwietlną.
Istnieją specjalne zasady dotyczące poruszania
si� pieszych, podobnie jak istnieją zasady dotyczące
poruszania si� samochodów. Zasad tych naleŻy przestrzega�.
Zasady bezpieczełstwa
Zasady poruszania Jak naleŻy si�
dotyczące pieszych
Na chodniku naleŻy porusza� si�
si� pieszych zachowa�?
jak najdalej od jego kraw�dzi. Kiedy
wskazówki dla dzieci
idziemy brzegiem chodnika, moŻe-
my straci� równowag� i przewróci�
Elementy sygnalizacji,
si� na jezdni�. Mogą nas takŻe ude-
znaki
Jak naleŻy si� zachowa�
rzy� gwa"townie otwarte drzwi za-
przy przechodzeniu przez
parkowanego samochodu.
ulic� dwukierunkową
JeŻeli drog� na chodniku zagra-
PrzejĘcie dla pieszych
dza nam jedna lub kilka osób, wy- Przed przejĘciem naleŻy spojrze�
(znak informacyjny)
przedzamy je po lewej stronie, ni- w lewo, w prawo, nast�pnie zanim
wejdziemy na jezdni� jeszcze raz
gdy nie schodząc na jezdni�.
w lewo, gdyŻ pojazdy nadjeŻdŻają
W nocy naleŻy nosi� jasne ubra-
z lewej strony. Na Ęrodku jezdni po-
PrzejĘcie dla pieszych nia i opaski lub elementy
nownie spojrze� w prawo.
(znak ostrzegawczy ustawia si�: odblaskowe, Żeby "atwiej by"o nas
Na przejĘciu z sygnalizacją
na drogach o dopuszczalnej dostrzec (zob. karta tematyczna
Ęwietlną naleŻy zaczeka�, aŻ Ęwia-
pr�dkoĘci powyŻej 60 km/h W nocy).
od 150 do 300 metrów przed t"o b�dzie zielone. Sprawdzi�, czy
Na drodze lub ulicy bez chodni-
przejĘciem dla pieszych wszystkie samochody zatrzyma"y
ka idziemy lewą stroną jezdni.
na pozosta"ych drogach do si� i dopiero wej� na jezdni�.
W mieĘcie przez ulic� przecho-
100 metrów przed przejĘciem
Nigdy nie wolno przebiega�
dzimy tylko w miejscu oznaczonym
dla pieszych)
przez jezdni�: moŻe to zaskoczy�
pasami.
kierowc� nadjeŻdŻającego pojazdu.
Nie naleŻy takŻe ociąga� si� ani za-
trzymywa� na Ęrodku jezdni, lecz
Zakaz ruchu pieszych
i� zwyk"ym krokiem.
(znak zakazu)
W Polsce rocznie ginie ok. 200 dzieci (poniŻej 14 roku Życia)
Droga dla pieszych
poruszających si� pieszo, a prawie 1000 zostaje ci�Żko rannych.
(znak nakazu)
Najbardziej naraŻona jest grupa wiekowa pomi�dzy 6 a 9 rokiem Życia.
Mniej niŻ po"owa dzieci (43%) uleg"a wypadkom przy przechodzeniu
Koniec drogi dla pieszych przez jezdni�, a w 25% przypadków na przejĘciu dla pieszych.
(znak kołca nakazu)
Co roku ginie we Francji 100 dzieci (poniŻej 14 roku Życia) poruszają-
cych si� pieszo, a 1000 zostaje ci�Żko rannych. Najbardziej naraŻona jest
grupa wiekowa mi�dzy 5 a 9 rokiem Życia. W 27% przypadków wypadek
mia" miejsce w obecnoĘci rodziców i w pobliŻu domu.
17
PRZEMIESZCZANIE SIó
ź%
?
Czy wiesz, Że
1
NaleŻy uwaŻa� na rowery i mo-
tocykle, które wyprzedzają samo-
chody po prawej stronie i które nie
zawsze wida� lub s"ycha�.
Kiedy przechodzimy przez jezd-
ni�, naleŻy zwróci� uwag� na po-
jazdy, które nadjeŻdŻają innym pa-
�wiczenie 1
sem i skr�cają, by wjecha� na pas,
Zapyta� dzieci, jakie by"yby podstawowe punkty po-
przez który chcemy przejĘ�.
zwalające na uzyskanie i zachowanie karty pieszego ,
Na przejĘciu dla pieszych prze-
gdyby taka istnia"a.
chodzimy prostopadle do osi drogi,
a nie pod kątem. Przez drogi szyb-
kiego ruchu naleŻy przechodzi�
przejĘciami podziemnymi lub k"ad- �wiczenie 2
kami.
Poprosi�, aby kaŻdy uczeł wykona" rysunek zawiera-
jący nast�pujące elementy: Ęwiat"a, przejĘcie dla pie-
szych, chodnik, ulic�, pieszego, który idzie po chodniku
i pieszego, który przechodzi przez ulic�.
Zebra� wszystkie rysunki i wybra� 2 lub 3, na których
elementy te są rozmieszczone prawid"owo (Ęwiat"a
w stosunku do chodnika i do przejĘcia dla pieszych, oso-
by w stosunku do przejĘcia i Ęwiate" etc.). Wybra� rów-
nieŻ 2 lub 3 rysunki, na których rozmieszczenie jest nie-
prawid"owe lub zosta"y ęle narysowane.
Zwróci� uwag� dzieci na róŻnice pomi�dzy rysunka-
mi, na elementy poprawne i nieprawid"owe.
�wiczenie 3
W czasie wycieczki klasowej zwróci� uwag� na miej-
sca niebezpieczne dla pieszych (brak sygnalizacji
przy przechodzeniu przez
Ęwietlnej, szosa, brak przejĘ� dla pieszych) i miejsca od-
ulic� jednokierunkową
powiednio przystosowane do ruchu pieszego. Poprosi�
Samochody zawsze nadjeŻdŻają
dzieci o przejĘcie przez ulic�, wyjaĘniając im, jak i dla-
z tej samej strony. Przed wejĘciem
czego prosimy o przejĘcie w takim miejscu. Zach�ci�
na jezdni� naleŻy prawid"owo okre-
dzieci do reakcji i dyskusji.
Ęli� kierunek ruchu.
KOMENTARZ DO �iczeł
znajdujących si w zeszycie ucznia
�wiczenie 1
Cel: sprawdzenie, czy uczniowie zrozumieli
zaleŻnoĘ� pomi�dzy sygnalizacją Ęwietlną dla pie-
�wiczenie 3 Cel: nauka s"ownictwa dotyczące-
szych i dla samochodów.
go pieszych. Zrozumienie tych s"ów w kon-
tekĘcie i nabycie umiej�tnoĘci ich stosowa-
�wiczenie 2
Cel: dziecko stawia siebie na miejscu kie-
nia.
rowcy samochodu, Żeby zrozumie�, Że pieszy prze-
chodzący przez jezdni� jest jednym z wielu elemen-
�wiczenie 4
Cel: okreĘlenie niebezpiecznych
tów ruchu drogowego. UĘwiadamia sobie takŻe, Że
sytuacji. NaleŻy sprawdzi�, czy dziecko jest
kierowca musi zwraca� uwag� na duŻą liczb� infor-
w stanie oceni� swoją umiej�tnoĘ� bez-
macji z otoczenia.
piecznego przejĘcia przez jezdni�.
PRZEMIESZCZANIE SIó
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
Zeszyt Nauczyciela13Zeszyt Nauczyciela15Zeszyt Nauczyciela14Zeszyt Nauczyciela10Zeszyt Nauczyciela08Zeszyt Nauczyciela02Zeszyt Nauczyciela01Zeszyt Nauczyciela11Zeszyt Nauczyciela03Zeszyt Nauczyciela06Zeszyt Nauczyciela09Zeszyt Nauczyciela12Zeszyt Nauczyciela04Zeszyt Nauczyciela05odzywki uczniow i nauczycieliPrzestrzeganie przepisów BHP nauczycielwięcej podobnych podstron