odpowiedzi styczen 2012


Materiał ćwiczeniowy z matematyki
Poziom podstawowy
Styczeń 2012
Klucz odpowiedzi do zadań zamkniętych
oraz
schemat oceniania
2 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
KLUCZ ODPOWIEDZI DO ZADAC ZAMKNITYCH
Nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Odpowiedz C D A B C D C B B B A D B D B C B B A A D C B
MODEL OCENIANIA ZADAC OTWARTYCH
Zadanie 24. (0 - 2)
Rozwiąż równanie x3 - 2x2 - 13x + 26 = 0 .
I sposób rozwiązania (metoda grupowania)
Przekształcamy lewą stronę równania do postaci iloczynowej, stosując metodę grupowania
wyrazów.
x2(x - 2) -13(x - 2) = 0 lub x(x2 -13) - 2(x2 -13) = 0
(x2 -13)(x - 2) = 0
StÄ…d x = 13 lub x = - 13 lub x = 2 .
II sposób rozwiązania (metoda dzielenia)
Stwierdzamy, że liczba 2 jest pierwiastkiem wielomianu x3 - 2x2 -13x + 26 .
Dzielimy wielomian x3 - 2x2 -13x + 26 przez dwumian x - 2 .
Zatem (x2 -13)(x - 2) = 0 . StÄ…d x = 13 lub x = - 13 lub x = 2 .
III sposób rozwiązania (schemat Hornera)
Szukamy pierwiastka wśród całkowitych dzielników wyrazu wolnego
{- 26,-13,-2,-1,1,2,13,26}. Stwierdzamy, że pierwiastkiem jest liczba 2.
WykorzystujÄ…c schemat Hornera
1 -2 -13 26
2 1 0 -13 0
wyznaczamy iloraz z dzielenia wielomianu x3 - 2x2 -13x + 26 przez dwumian x - 2 :
x2 -13 .
Zatem (x2 -13)(x - 2) = 0 . StÄ…d x = 13 lub x = - 13 lub x = 2 .
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu 3
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Schemat oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 1pkt
gdy:
" zapisze równanie w postaci iloczynowej: x2(x - 2) -13(x - 2) = 0
lub x(x2 -13) - 2(x2 -13) = 0
albo
" podzieli wielomian x3 - 2x2 -13x + 26 przez dwumian (x - 2) otrzymujÄ…c iloraz:
x2 -13 .
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................ 2pkt
gdy wyznaczy bezbłędnie wszystkie rozwiązania równania: x = 13 lub x = - 13 lub x = 2 .
Zadanie 25. (0 - 2)
Udowodnij, że suma kwadratów dwóch kolejnych liczb nieparzystych jest liczbą parzystą.
I sposób rozwiązania
Zapisujemy dwie kolejne liczby nieparzyste w postaci 2n +1 oraz 2n + 3 , gdzie n należy
do zbioru liczb całkowitych.
Suma kwadratów dwóch kolejnych liczb nieparzystych jest równa (2n +1)2 + (2n + 3)2 .
Przekształcając wyrażenie otrzymujemy:
4n2 + 4n +1+ 4n2 +12n + 9 = 8n2 +16n +10 = 2(4n2 + 8n + 5) .
II sposób rozwiązania
Zapisujemy dwie kolejne liczby nieparzyste w postaci 2n -1 oraz 2n +1, gdzie n należy
do liczb całkowitych.
Suma kwadratów dwóch kolejnych liczb nieparzystych jest równa (2n -1)2 + (2n +1)2 .
Przekształcając wyrażenie otrzymujemy:
4n2 - 4n +1+ 4n2 + 4n +1 = 8n2 + 2 = 2(4n2 +1)
Schemat oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 1pkt
gdy zapisze wyrażenie w postaci (2n +1)2 + (2n + 3)2 lub (2n -1)2 + (2n +1)2 , gdzie n należy
do zbioru liczb całkowitych.
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 2pkt
gdy przekształci wyrażenie (2n +1)2 + (2n + 3)2 lub (2n -1)2 + (2n +1)2 do postaci 2k , gdzie
k należy do zbioru liczb całkowitych.
Uwaga
Jeżeli zdający sprawdzi prawdziwość twierdzenia dla konkretnych wartości, to otrzymuje
0 punktów.
4 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Zadanie 26. (0 - 2)
Wyznacz sumÄ™ wszystkich dwucyfrowych parzystych liczb naturalnych.
RozwiÄ…zanie
Dwucyfrowe parzyste liczby naturalne tworzą ciąg arytmetyczny, w którym a1 = 10 , r = 2 ,
n = 45 .
Obliczamy sumę tych liczb, korzystając ze wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu
a1 + a45 a1 + a1 + (45 -1)Å" r
arytmetycznego: S45 = Å" 45 = Å" 45 = 2430 .
2 2
Schemat oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 1pkt
gdy zapisze a1 = 10 , r = 2 , n = 45 .
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 2pkt
gdy wyznaczy S45 = 2430 .
Uwagi
1. Jeżeli zdający poda tylko sumę, to otrzymuje 0 punktów.
2. Jeżeli zdający wypisze wszystkie dwucyfrowe parzyste liczby naturalne i poda ich sumę,
to otrzymuje 2 punkty.
Zadanie 27. (0 - 2)
2
cos3 Ä… + sin Ä… Å" cosÄ…
Wyznacz miarę kąta ostrego ą , dla którego wyrażenie ma wartość 2.
cos2 Ä…
I sposób rozwiązania
2
cos3 Ä… + sin Ä… Å" cosÄ…
Zapisujemy równanie = 2 .
cos2 Ä…
Przekształcamy lewą stronę, wyłączając wspólny czynnik przed nawias i stosując  jedynkę
cosÄ…
trygonometrycznÄ…, otrzymujemy = 2 .
cos2 Ä…
1
StÄ…d cosÄ… = .
2
Zatem Ä… = 60°
.
II sposób rozwiązania
2
cos3 Ä… + sin Ä… Å" cosÄ…
Zapisujemy równanie = 2 .
cos2 Ä…
Mnożąc obustronnie przez cos2 Ä… otrzymujemy cos3 Ä… + sin2 Ä… Å" cosÄ… = 2cos2 Ä… .
2
Dzielimy obustronnie przez cosÄ… ( cosÄ… > 0 ) otrzymujÄ…c cos2 Ä… + sin Ä… = 2cosÄ… .
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu 5
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
1
Lewa strona równania jest  jedynką trygonometryczną, więc 1 = 2cosą . Stąd cosą = .
2
Zatem Ä… = 60°
.
Schemat oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 1pkt
2
cos3 Ä… + sin Ä… cosÄ… cosÄ…
" gdy przekształci równanie = 2 do postaci : = 2 .
cos2 Ä… cos2 Ä…
albo
2
cos3 Ä… + sin Ä… cosÄ…
" gdy przekształci równanie = 2 do postaci :
cos2 Ä…
2
cos2 Ä… + sin Ä… = 2cosÄ…
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 2pkt
1
gdy obliczy cosÄ… = i poda rozwiÄ…zanie: Ä… = 60° .
2
Zadanie 28. (0 - 2)
Trójkąt ABC jest prostokątny. Punkt D jest spodkiem
wysokości opuszczonej na przeciwprostokątną BC oraz
1
DC = BD (patrz rysunek). Wykaż, że "ABD = 300 .
3
I sposób rozwiązania
Zauważamy, że trójkąty ADC i BDA są podobne (cecha kk, "ACD = "BAD
AD DC
2
oraz "DAC = "DBA ). Zatem = , skÄ…d AD = BD Å" DC .
BD AD
1 2 1
Ponieważ DC = BD , wiÄ™c AD = BD Å" BD .
3 3
2
ëÅ‚ öÅ‚ AD
AD
1 3
ìÅ‚ ÷Å‚
Po przekształceniu otrzymujemy = , stąd mamy = .
ìÅ‚ ÷Å‚
BD 3 BD 3
íÅ‚ Å‚Å‚
AD
3
Z definicji funkcji tangens kÄ…ta ABD w "BDA mamy: tg "ABD = = .
BD 3
Zatem "ABD = 30° .
6 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Schemat oceniania I sposobu rozwiÄ…zania:
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................ 1pkt
2 1
gdy zapisze AD = BD Å" BD .
3
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................ 2pkt
gdy wykaże, że "ABD = 30° .
Uwaga
Zdający nie musi wykazywać podobieństwa "ADC i "BDA .
II sposób rozwiązania
Korzystamy z własności wysokości w trójkącie prostokątnym, poprowadzonej z kąta
2
prostego: AD = BD Å" DC .
1
Ponieważ DC = BD , więc DC = x , BD = 3x .
3
2
Zatem AD = 3x2 .
StÄ…d AD = x 3 .
AD
x 3 3
W trójkącie prostokątnym ABD obliczamy tg "ABD = = = .
BD 3x 3
Zatem "ABD = 30° .
Schemat oceniania II sposobu rozwiÄ…zania:
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................ 1pkt
gdy wyznaczy AD = x 3 .
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................ 2pkt
gdy wykaże, że "ABD = 30° .
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu 7
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Zadanie 29. (0 - 2)
Wyznacz równania stycznych do okręgu o równaniu x2 + y2 - 4x + 2y +1 = 0 , równoległych
do osi odciętych układu współrzędnych.
RozwiÄ…zanie
Wyznaczamy współrzędne środka okręgu i długość jego promienia.
2 2
" Doprowadzamy równanie okręgu do postaci (x - 2) + (y +1) = 22 . Stąd odczytujemy:
S = (2,-1) oraz r = 2 .
albo
" Wykorzystujemy równanie okręgu i zapisujemy: - 2a = -4 , - 2b = 2 oraz korzystamy
ze wzoru r = a2 + b2 - c . StÄ…d a = 2 oraz b = -1, czyli S = (2,-1).
2
Obliczamy r : r = 22 + (-1) -1 = 2 .
Sporządzamy rysunek i odczytujemy równania stycznych: y = 1 i y = -3 .
Schemat oceniania
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 1pkt
gdy wyznaczy współrzędne środka okręgu i długość jego promienia: S = (2,-1), r = 2 .
ZdajÄ…cy otrzymuje ............................................................................................................. 2pkt
gdy poda równania stycznych: y = 1 i y = -3 .
Uwagi
1. Jeżeli zdający wyznaczy współrzędne środka okręgu z błędem rachunkowym
i konsekwentnie do popełnionego błędu wyznaczy równania stycznych, to otrzymuje
za całe rozwiązanie 1 punkt.
2. Jeżeli zdający wyznaczy długość promienia okręgu z błędem rachunkowym
i konsekwentnie do popełnionego błędu wyznaczy równania stycznych, to otrzymuje
za całe rozwiązanie 1 punkt.
8 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Zadanie 30. (0 - 4)
Wśród 150 mieszkańców pewnego osiedla przeprowadzono ankietę. Zadano pytanie, z jakiej
sieci telefonii komórkowej korzystają. Wyniki badania przedstawiono w tabeli:
Sieć Ile osób korzysta
 Krzyżyk 75
 Kółko 60
Okazało się, że wśród ankietowanych, 10 osób posiada telefony w obydwu sieciach. Oblicz
prawdopodobieństwo, że losowo wybrana osoba spośród ankietowanych nie posiada telefonu
w żadnej z wymienionych sieci. Wynik przedstaw w formie nieskracalnego ułamka.
I sposób rozwiązania
Oznaczmy zdarzenia:
A  zdarzenie polegające na wylosowaniu osoby, która jest abonentem sieci  Krzyżyk ,
B  zdarzenie polegające na wylosowaniu osoby, która jest abonentem sieci  Kółko ,
C  zdarzenie polegające na wylosowaniu osoby, która nie posiada telefonu w żadnej
z wymienionych sieci.
Ankietę przeprowadzono wśród 150 osób, zatem &! = 150 .
Ponieważ wśród ankietowanych występują osoby, korzystające z obu sieci, więc
A *" B = A + B - A )" B .
StÄ…d A *" B = 75 + 60 -10 = 125 .
Zatem C = &! - A *" B = 25 .
25 1
P(C) = =
150 6
II sposób rozwiązania
Oznaczmy:
C  zdarzenie polegające na wylosowaniu osoby, która nie posiada telefonu w żadnej
z wymienionych sieci.
&! = 150
Telefon, w co najmniej jednej z sieci, posiada 50 +10 + 65 = 125 osób.
Zatem C = 150 -125 = 25.
25 1
StÄ…d P(C) = = .
150 6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu 9
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiÄ…zania & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & . 1 pkt
Zapisanie &! = 150 lub opisanie liczby abonentów poszczególnych sieci telefonicznych,
np. w postaci zbiorów.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp & & & & & & & & & & & & & ..& & & .. 2 pkt
Wyznaczenie A *" B : A *" B = 125 .
Pokonanie zasadniczych trudności zadania & & & & & & & & & & & & & & & ..& . 3 pkt
Wyznaczenie C : C = 25 .
Rozwiązanie pełne & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..& & & & & & & .. 4 pkt
1
Wyznaczenie prawdopodobieństwa w postaci ułamka nieskracalnego: P(C) = .
6
Uwagi
1
1. Jeżeli zdający poda tylko wynik P(C) = , to otrzymuje 0 punktów.
6
2. Jeśli zdający rozwiąże zadanie do końca i P(C) > 1 lub P(C)< 0 , to otrzymuje za całe
rozwiązanie 0 punktów.
25 5
3. Jeżeli zdający wyznaczy poprawnie P(C), np. P(C) = , P(C) = , i nie przedstawi
150 30
wyniku w postaci ułamka nieskracalnego, to otrzymuje maksymalnie 3 punkty.
4. Jeżeli zdający popełni błąd rachunkowy przy wyznaczaniu A *" B lub C ,
i konsekwentnie do popełnionego błędu rozwiąże zadanie do końca, to otrzymuje
maksymalnie 3 punkty.
Zadanie 31. (0 - 5)
Liczba a jest o 3 większa od liczby b. Iloraz liczb a i b jest dwa razy mniejszy od sumy tych
liczb. Wyznacz liczby a i b.
RozwiÄ…zanie
Liczba a jest o 3 większa od liczby b, zatem a = b + 3.
a a + b
Iloraz liczb a i b jest dwa razy mniejszy od sumy tych liczb, zatem = i b `" 0 .
b 2
a = b + 3
Å„Å‚
ôÅ‚
Rozwiązując układ równań: , otrzymujemy równanie kwadratowe
òÅ‚a a + b
ôÅ‚b = 2
ół
2b2 + b - 6 = 0 .
a = 1 a = 4,5
Å„Å‚ Å„Å‚
Rozwiązaniem równania jest b = -2 lub b = 1,5. Zatem
òÅ‚b = -2 lub òÅ‚b = 1,5 .
ół ół
10 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do całkowitego
rozwiÄ…zania zadania .......................................................................................................... 1pkt
a a + b
Zapisanie jednego z równań a = b + 3 lub = (b `" 0)
b 2
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ..................................................................... 2pkt
a = b + 3
Å„Å‚
ôÅ‚
Zapisanie układu równań:
òÅ‚a a + b
ôÅ‚b = 2
ół
Pokonanie zasadniczych trudności zadania..................................................................... 3pkt
Doprowadzenie układu równań do postaci równania kwadratowego: 2b2 + b - 6 = 0
i rozwiÄ…zanie go: b = -2 lub b = 1,5.
Rozwiązanie zadania do końca, lecz z usterkami, które jednak nie przekreślają
poprawności rozwiązania (np. błędy rachunkowe)......................................................... 4pkt
" doprowadzenie układu równań do równania kwadratowego z błędem rachunkowym
i konsekwentne do popełnionego błędu rozwiązanie zadania do końca
albo
" rozwiązanie równania kwadratowego z błędem rachunkowym i konsekwentne
do popełnionego błędu rozwiązanie zadania do końca.
Rozwiązanie bezbłędne ................................................................................................... 5 pkt
a = 1 a = 4,5
Å„Å‚ Å„Å‚
Podanie wartości liczb a i b:
òÅ‚b = -2 lub òÅ‚b = 1,5 .
ół ół
Zadanie 32. (0 - 6)
Mamy dwa pojemniki: pierwszy ma kształt sześcianu, drugi - ostrosłupa prawidłowego
czworokątnego. Przekątna sześcianu ma długość 6 2 cm . Wysokość ostrosłupa tworzy ze
Å›cianÄ… bocznÄ… kÄ…t o mierze 60° . Pole powierzchni bocznej ostrosÅ‚upa jest równe 64 3 cm2 .
Sprawdz na podstawie odpowiednich obliczeń, czy woda wypełniająca całkowicie pierwszy
pojemnik zmieści się w drugim pojemniku.
RozwiÄ…zanie
Strategia rozwiązania tego zadania sprowadza się do realizacji następujących etapów:
" narysowanie obu brył: sześcianu i ostrosłupa prawidłowego czworokątnego
z zaznaczonym kątem pomiędzy wysokością a ścianą boczną,
" obliczenie długości krawędzi sześcianu,
" obliczenie krawędzi podstawy ostrosłupa i jego wysokości,
" obliczenie objętości obu brył i ich porównanie.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu 11
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Rysujemy sześcian i wprowadzamy oznaczenia:
AB = BC = a - długość krawędzi sześcianu,
V1 - objętość sześcianu.
W sześcianie przekątna ma długość BD' = 6 2 cm .
Wyznaczamy długość krawędzi a , korzystając
z twierdzenia Pitagorasa w "BA' D' :
2 2 2
A' D' + A' B = BD'
a2 + (a 2)2 = (6 2)2
3a2 = 72
Zatem a = 2 6 cm .
Wyznaczamy objętość sześcianu: V1 = a3 = (2 6)3 = 48 6 cm3 H" 117,6 cm3 .
Rysujemy ostrosłup i wprowadzamy oznaczenia:
EF = FG = b - długość krawędzi podstawy ostrosłupa,
SO = h - długość wysokości ostrosłupa,
SM = h1 - długość wysokości ściany bocznej ostrosłupa,
V2 - objętość ostrosłupa.
W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym pole
powierzchni bocznej jest równe Pb = 64 3 .
b
2
"SOM jest prostokÄ…tny, zatem sin 600 = .
h1
StÄ…d b = 3h1.
1 1
Ponieważ Pb = 64 3 i Pb = 4 Å" Å" b Å" h1 , wiÄ™c 64 3 = 4 Å" Å" 3h1 Å" h1.
2 2
Zatem h1 = 4 2 cm , b = 4 6 cm .
Obliczamy długość wysokości ostrosłupa h , korzystając
albo
" z definicji funkcji tangens. " z twierdzenia Pitagorasa
2 2
b
h2 +(2 6) = (4 2)
2
tg600 =
h = 2 2 cm .
h
h = 2 2 cm .
1 1
Wyznaczamy objÄ™tość ostrosÅ‚upa V2 = Å" b2 Å" h = Å" (4 6)2 Å" 2 2 = 64 2 cm3 H" 90,5 cm3 .
3 3
Ponieważ V1 > V2 , stąd wniosek, że woda z pierwszego pojemnika nie zmieści się w drugim
pojemniku.
12 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Model oceniania
Materiał ćwiczeniowy z matematyki - poziom podstawowy
Schemat oceniania:
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do całkowitego
rozwiÄ…zania zadania .......................................................................................................... 1pkt
" wyznaczenie długości krawędzi sześcianu: a = 2 6 cm
albo
" zapisanie zależności pomiędzy długością krawędzi podstawy ostrosłupa a długością
wysokości jego ściany bocznej: b = 3h1.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ..................................................................... 2pkt
" wyznaczenie objętości sześcianu V1 : V1 = 48 6 cm3 H" 117,6 cm3
albo
" wyznaczenie długości krawędzi podstawy ostrosłupa b : b = 4 6 cm .
Pokonanie zasadniczych trudności zadania..................................................................... 4pkt
Wyznaczenie objętości sześcianu i ostrosłupa:
V1 = 48 6 cm3 H" 117,6 cm3 , V2 = 64 2 cm3 H" 90,5 cm3
Rozwiązanie zadania do końca, lecz z usterkami, które jednak nie przekreślają
poprawności rozwiązania (np. błędy rachunkowe)......................................................... 5pkt
" wyznaczenie długości krawędzi sześcianu z błędem rachunkowym i konsekwentne
doprowadzenie rozwiązania zadania do końca
albo
" wyznaczenie długości wysokości ściany bocznej ostrosłupa z błędem rachunkowym
i konsekwentne doprowadzenie rozwiązania zadania do końca
albo
" wyznaczenie długości krawędzi podstawy ostrosłupa z błędem rachunkowym
i konsekwentne doprowadzenie rozwiązania zadania do końca
albo
" wyznaczenie objętości sześcianu z błędem rachunkowym i konsekwentne
doprowadzenie rozwiązania zadania do końca
albo
" wyznaczenie objętości ostrosłupa z błędem rachunkowym i konsekwentne
doprowadzenie rozwiązania zadania do końca
Rozwiązanie pełne.............................................................................................................. 6pkt
Porównanie objętości obu brył i wyciągnięcie wniosku: woda z pierwszego pojemnika
nie zmieści się w drugim pojemniku.
Uwagi
1. Jeżeli zdający wyznaczy objętość sześcianu i długość krawędzi podstawy ostrosłupa
i na tym poprzestanie, to otrzymuje maksymalnie 3 punkty.
2. Jeżeli zdający obliczy tylko objętość ostrosłupa i na tym poprzestanie, to otrzymuje
maksymalnie 3 punkty.


Wyszukiwarka