Maiso12





Jean Maisonneuve - Rytualy dawne i wspolczesne




II. Sposoby poznawania rytualu.

Badacze rytualow posluguja sie roznorodnymi metodami stosowanymi
w naukach humanistycznych. W licznych przypadkach zdobywaja materialy posrednio,
poprzez dokumenty historyczne dotyczace minionych okresow lub pochodzace
z badan biezacych, ktore sa przekazywane rytuologom.
Takich dzialan bez watpienia nie da sie uniknac, poniewaz jedna osoba lub
grupa ankieterow nie jest w stanie zebrac wszystkich potrzebnych danych.
Pochodza one z porownywania i oceny materialow na poziomie gromadzenia,
opracowywania i interpretacji.

Z punktu widzenia antropologii J.Cazeneuve podlresla korzysci plynace
ze stosowania metody porownawczej: badz to w celu okreslenia globalnego
znaczenia zachowan rytualnych, czy to dla znalezienia wlasciwych pojec
do ustalenia typologii, albo aby zaznaczyc zasieg interpretacji (lokalny
lub ponadkulturowy). Oczywiscie nalezy dysponowac zawsze jak najobszerniejszym
materialem dokumentacyjnym. Powszechnie znany jest przypadek stosowania
identycznych rytualow wsrod ludow bardzo oddalonych od siebie lub w kulurach
nie majacych w ogole zadnego kontaktu, jak np.: obrzezanie, niektore rytualy
biesiadne, pewne obrzedy pogrzebowe.


Dwa sposoby obserwacji.



This page hosted by
Get your own Free Home
Page





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Maiso114
Maiso113
Maiso132 (2)
Maiso1
Maiso13 (2)
Maiso121
Maiso131 (2)
Maiso11 (2)
Maiso111

więcej podobnych podstron