Impuls Wychowawczy Program Autorski Dla Uczniow Gimnazjum Klasa Humanistyczna


Wychowawczy program autorski
dla uczniów gimnazjum
 problemy i ich rozwiÄ…zania
Klasa humanistyczna
Regina Gierlich
Wychowawczy program autorski
dla uczniów gimnazjum
 problemy i ich rozwiÄ…zania
Klasa humanistyczna
Oficyna Wydawnicza  Impuls
Kraków 2006
© Copyright by Oficyna Wydawnicza  Impuls , Kraków 2006
Redakcja wydawnicza:
Małgorzata Miller
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN 83-7308-628-5
ISBN 978-83-7308-628-9
Oficyna Wydawnicza  Impuls
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (0-12) 422-41-80, fax (0-12) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2006
Spis treści
Wstęp ............................................................................................... 7
Proces tworzenia klasy humanistycznej
Pierwszy krok ..................................................................................... 9
Do rodziców ..................................................................................... 10
Do nauczycieli .................................................................................. 11
Główny cel programu wychowawczego ............................................. 12
Zaplanowane wizyty, wycieczki, akcje, życie kulturalne ..................... 15
Struktura samorzÄ…du klasowego ........................................................ 15
Integracja i wychowanie
Spotkanie z paniÄ… pedagog ................................................................ 19
Moja ekipa ....................................................................................... 20
Przebieg zabawy w podchody ........................................................... 21
Kolejne próby integracji ................................................................... 23
Andrzejki klasowe ............................................................................. 30
Wagary ............................................................................................. 31
Dzień wiosny ................................................................................... 31
Na biwaku ........................................................................................ 32
Jeszcze raz przy  okrągłym stole ....................................................... 37
5
Działania kulturalne
Scenariusz na Dzień Nauczyciela ...................................................... 42
Zabawa w teatr ................................................................................. 45
Kino i radio ...................................................................................... 48
Udział w konkursie literackim .......................................................... 58
Jesteśmy humanistami
Święta Bożego Narodzenia ................................................................ 65
Listy humanistów do gimnazjalistów ................................................ 67
Rodzice w szkole .............................................................................. 73
Zakończenie ..................................................................................... 79
Aneks ............................................................................................... 81
Wstęp
Jestem nauczycielką. Prowadzę lekcje języka polskiego od dwudzie-
stu jeden lat. Pracę zaczęłam w małej wiejskiej szkole podstawowej, po-
tem pracowałam w podobnej placówce w Lesznie. Od pięciu lat uczę
w leszczyńskim gimnazjum.
Powszechna jest opinia, że ciężko pracuje się z gimnazjalistami, że są
aroganccy, zbuntowani, po prostu trudni. Wiele razy siÄ™ o tym przekona-
łam, dlatego kiedy w ubiegłym roku nadchodziła pora rozstania z moimi
wychowankami  trzecioklasistami, zastanawiałam się, co zaproponować
grupie pierwszoklasistów, by na nowo odnalezć sens pracy, którą kocham.
Nie jest tajemnicą, że gdy człowiek przestaje rozumieć i lubić to, co robi,
nie może pracować efektywnie.
W zadanej przeze mnie pracy domowej: Portret współczesnego gim-
nazjalisty, jeden z uczniów sformułował pytanie, które uznałam za pro-
wokację. Brzmiało ono:
Dzieci kocha się za to, że są dziećmi, dorosłych szanuje się za to, że są do-
rośli. A co z gimnazjalistami?
Postanowiłam znalezć odpowiedz na to pytanie albo przynajmniej
stworzyć uczniom takie warunki poszukiwań, by sami ją odkryli, zanim
opuszczÄ… mury gimnazjum.
Kto to jest gimnazjalista? To trzynastoletni Człowiek, który stoi  na
progu : raz cofa się w stronę dzieciństwa, kiedy indziej daje krok w doro-
słość, zależnie od sytuacji. A przy tym tyle w nim nieufności, niepewno-
ści, wrażliwości, agresji... To charakterystyczne dla tego wieku. Jak pra-
cować z takim człowiekiem, jak nawiązać z nim kontakt, jak przekonać
go do siebie i jak mu pomóc?
7
Warto przypomnieć, że poświęcenie, cierpliwość, serdeczność, zaufa-
nie, toleracja..., a nie  słowa, słowa, słowa i mała ilość czasu, mogą sprawić,
że staniemy się przyjaciółmi, przewodnikami i opiekunami gimnazjalisty;
powinniśmy się kierować w wychowawczym działaniu miłością i życiową
mądrością, choć bez gwarancji odniesienia sukcesu wychowawczego.
Te przemyślenia były punktem wyjścia do utworzenia klasy huma-
nistycznej ze ściśle wiążącymi się ze sobą programami autorskimi: wy-
chowawczym i dydaktycznym (dla języka polskiego).
Myślę, że wiele moich koleżanek i kolegów przeżywa liczne rozter-
ki i dochodzi do zbliżonych wniosków. Z tymi, którzy myślą i działają
podobnie, łączę się w tej książce duchową sympatią. Tym, którzy mają
wątpliwości, tracą wiarę w to, co robią, może dodam sił, podpowiem pew-
ne rozwiÄ…zania, pomogÄ™. MÅ‚odym nauczycielom po prostu opowiadam
o pracy w szkole. Myślę, że warto skorzystać z doświadczenia starszej kole-
żanki, nawet jeśli nie brakuje własnych pomysłów. Doświadczenie i mło-
dzieńcza spontaniczność to atrakcyjne zestawienie w pracy z uczniami.
Rodzicom chciałabym przypomnieć, że razem z nauczycielami i uczniami
stanowią trzy nierozerwalne ogniwa funkcjonowania szkoły.
Książka nie jest naukowym wywodem na temat pracy w szkole. Jest
natomiast opowieścią o moich uczniach, o tworzeniu klasy z programem
autorskim i stosowaniu go w praktyce, o działaniach integracyjnych i wy-
chowawczych w ciągu roku szkolnego, życiu kulturalnym mojej klasy,
rodzicach, problemach wychowawczych i sposobach ich rozwiÄ…zania.
Proces tworzenia klasy humanistycznej
Pierwszy krok
Zgodę na utworzenie i prowadzenie klasy humanistycznej otrzymałam
po przedstawieniu tego pomysłu dyrekcji mojej szkoły jeszcze w czerwcu
2003 roku. W ostatnim tygodniu roku szkolnego spotkałam się z ucznia-
mi klas szóstych oraz ich rodzicami i zaproponowałam naukę w mojej kla-
sie. Wyjaśniłam potencjalnym kandydatom i ich rodzicom, co zamierzam
zrobić. Przygotowałam krótkie przemówienie, które miało zachęcić uczest-
ników spotkania do wybrania mojej klasy. Brzmiało mniej więcej tak:
Tego jeszcze nie było!
Szukam ludzi, którzy od szkoły oczekują nie tylko nauki. Chcę stworzyć
klasę nieprzeciętną, ambitną, wesołą. Taką klasę, w której uczniowie czują się
świetnie, a nauczyciele chcą uczyć. Niemożliwe? Dlaczego? Przecież tak na-
prawdę każdy z was jest znudzony tym, co zazwyczaj proponuje szkoła. Ja ofe-
ruję coś więcej.
Proponuję, by nie traktować szkoły jako przykrego obowiązku, jako ko-
lejnego etapu w nauce, który trzeba po prostu przejść. Chcę wam udowodnić,
że szkoła może się stać sympatyczna i dawać mnóstwo radości.
Chcę wam zaproponować ciekawe spędzenie trzech lat nauki. Gwarantu-
ję, że będziecie bardzo długo pamiętać wszystko, co w tym czasie przeżyjecie
i czego doświadczycie. Będziemy się bawić, ale także ciężko pracować. Będziemy
poznawać świat, który nas otacza. Klasa, którą chcę stworzyć, jest otwarta dla
młodych artystów, muzyków, pasjonatów, poszukiwaczy przygód, przyszłych ak-
torów czy polityków. Może odkryjemy pisarza albo gwiazdę rocka? Jest tu miej-
9
sce dla każdego wrażliwego, nieprzeciętnego człowieka. Pokażemy, że można się
uczyć i robić coś więcej: poznawać siebie, nowych ludzi...
Jesteście wyjątkowi i wybitni, tylko nie każdy z was jeszcze o tym wie. Jeżeli
chcecie odkrywać swoje talenty w mojej klasie i spróbować je rozwinąć  zapra-
szam!
Nie ukrywałam, że będę wiele oczekiwać od uczniów i ich rodziców.
Koleżanka obecna na tym spotkaniu zapytała mnie, czy naprawdę chcę
utworzyć taką klasę, jeśli już na początku stawiam wymagania; ale mi
zależało na ludziach, którzy dokonają świadomego wyboru.
Niepokoiłam się, czy znajdą się chętni. Pomysł utworzenia takiej kla-
sy pojawił się bowiem w mojej szkole po raz pierwszy. Nie potrafiłam więc
ocenić, jakie jest zapotrzebowanie na niestandardowe nauczanie, choć
intuicja podpowiadała mi, że się uda. Znam przecież potrzeby młodego
człowieka, zwłaszcza jego ciekawość. Obawiałam się tylko, że zabraknie
mu odwagi, by podjąć moje wyzwanie. W czasie wakacji często się do-
wiadywałam w sekretariacie szkoły o liczbę chętnych do mojej klasy. Pod
koniec sierpnia było zapisanych dwudziestu czterech uczniów.
Moim celem nie było utworzenie elitarnej klasy. Chciałam dać równe
szanse wszystkim; nie stawiałam żadnych wymagań (np. wysoka średnia);
nie przeprowadzałam rozmów kwalifikacyjnych. Wystarczyło się zapisać,
mieć chęci i zapał.
Do rodziców
Od początku podkreślałam, że chcę intensywnie współpracować
z rodzicami, traktować ich jako współtwórców wszystkich działań, dlate-
go w pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego skierowałam do nich
następujący list:
10
Szanowni Rodzice,
Rodzina to podstawowe i bodaj najważniejsze środowisko, które kształtuje
dziecko pod każdym względem. Rodzice to główni wychowawcy. Szkoła, po domu
rodzinnym, decyduje o rozwoju młodzieży, dlatego bardzo ważna jest współpraca
tych środowisk. Służą temu kontakty między nauczycielami, wychowawcą i ro-
dzicami uczniów, nie tylko na zakończenie semestru, ale też na comiesięcznych
zebraniach, na spotkaniach indywidualnych (zaproponuję określone dni i godzi-
nę), czy wreszcie kontakty telefoniczne. Dzięki takim kontaktom lepiej poznam
swoich uczniów i zyskam sojuszników w realizacji wyznaczonych zadań.
Przewiduję pedagogizację rodziców z udziałem psychologa i pedagoga. Za-
mierzam włączyć rodziców do pracy w realizację tego programu. Szczególnie
liczÄ™ na:
 szczere rozmowy,
 udział w organizowaniu wycieczek i rajdów,
 opiekę w czasie wyjazdów klasowych,
 nagrywanie wskazanych przeze mnie audycji na taśmach video,
 pomoc w nawiązaniu kontaktu i określenie terminu spotkania z gościem czy
firmą, z którą ważne będzie nawiązanie współpracy.
Wiem, że jeśli przekonam rodziców do współdziałania, zdołam zrealizować
mój program  z korzyścią dla młodzieży.
Sama pragnę być wychowawcą  dojrzałym przyjacielem, niezawodnym prze-
wodnikiem i opiekunem. Postaram się organizować zajęcia, tak aby wyzwalały
w młodych ludziach aktywność, pożądane emocje, pozwalały na zrozumienie
oraz ocenę własnych działań. Pragnę, by moi uczniowie zapamiętali Gimnazjum
nr 8 jako miejsce pracy twórczej.
Do nauczycieli
Nauczyciel powinien być otwarty na wszystko, co nowe. Musi bo-
wiem pogłębiać swoją wiedzę merytoryczną i metodyczną, aby sprostać
wciąż rosnącym wymaganiom nowej szkoły. Śledzenie doświadczeń in-
nych nauczycieli i nowatorskich rozwiązań jest znakomitym antidotum
na rutynÄ™ i skostnienie metod oraz form pracy pedagogicznej.
11
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka