kontrola spoleczna


KONTROLA SPOAECZNA
Pojęcie kontroli społecznej wprowadził do słownika socjologicznego w 1890 roku
Edward A. Ross, który definiował ją jako zamierzone panowanie społeczeństwa
nad jednostką w odróżnieniu od niezamierzonego  społecznego wpływu" na
jednostkę. Udział świadomego zamiaru w funkcjonowaniu kontroli społecznej był
pózniej niejednokrotnie kwestionowany, poza kontrowersją w ujęciu problemu
pozostał natomiast przymus, jaki zbiorowość społeczna wywiera na jednostkę
pozostającą składnikiem tej zbiorowości. Do przymusu odwoływały się klasyczne i
bodaj najrozleglejsze opracowania kontroli społecznej powstałe na przełomie stuleci.
Emil Durkheim pisał o wyobrażeniach zbiorowych społeczności odciskających się w
postępowaniu jednostki, a William G. Sumner o zwyczajach, które kierują bezwiednie
postępowaniem jednostki zmuszając ją do respektowania oczekiwań społeczeństwa.
Obaj autorzy zwrócili specjalną uwagę właśnie na te produkty społecznego życia
ludzi, które kontrolę umożliwiają. Współcześnie przyjęło się je określać zbiorowym
pojęciem normy bądz systemu normatywnego jako czegoś, co skłania jednostkę do
zachowania zgodnego z nakazem (bądz zakazem) w normie wyrażonym, ponieważ
w normie ujęty zostaje wzór, który społeczeństwo chciałoby nałożyć na zachowania
wszystkich uczestników zbiorowego życia.
1. Formy kontroli społecznej
Do pewnego stopnia proces kontroli społecznej przypomina proces standaryzacji czy
też normalizacji produktów ludzkiej pracy. Jak wiadomo każdy produkt (bądz usługa)
przed dopuszczeniem na rynek musi być zgodny z ustanowioną normą jako
gwarancją jakości. Wolno sądzić, że jednostka ludzka musi spełniać w podobny
sposób formułowane wymogi, jeśli chce być zaakceptowana jako uczestnik
społecznego życia. Poza analogicznym sposobem  normalizacji" produktów i ludzi
(jako produktów społeczeństwa) zachodzi jednak między nimi parę różnic. Po
pierwsze, norma produktu to techniczny standard zdefiniowany w precyzyjnym,
pozbawionym dwuznaczności języku, norma społeczna to raczej standard
moralny odwołujący się do społecznego osądu (oceny i wartości zawarte w
społecznym doświadczeniu), najczęściej nie sformułowanego expressis verbis
(pewien stopień precyzji osiągany jest jedynie w sformalizowanej normie prawnej) i
pozostawiającego jednostkę wobec wyboru własnego działania  na wyczucie". Po
wtóre, produkt niezgodny z normą jest usuwany z obszaru rynku, natomiast
jednostka lekceważąca normy społeczne jest usuwana ze społeczeństwa na
ogół tylko w ostateczności, przeważnie jest dotykana rozmaitymi dotkliwymi
sankcjami ze strony tych, którzy normy respektują i uważają, że tak się
powinno czynić,
l wreszcie, konsekwencje nie przestrzegania norm technicznych (np. normy
wytrzymałości materiałów) są zawsze negatywne, czego nie możemy odnieść do
przypadku norm społecznych. Niekiedy ich omijanie, a jeszcze bardziej spontaniczne
bądz zamierzone tworzenie nowych wzorów społecznej interakcji, prowadzi do
pożądanych innowacji w społeczeństwie.
Aby spełniać rolę skutecznej kontroli zachowań jednostki, normy muszą być przez
nią zinternalizowane, tzn. włączone w ramy własnej osobowości, innymi słowy
normy, które narzucane są jednostce z zewnątrz przez społeczeństwo, są przez nią
rozumiane jako własne, pochodzące od niej samej oądz biorące początek z samej
natury rzeczy jako coś, co zawsze i wszędzie obowiązywało. Internalizacja normy
jest właściwym zadaniem procesu wychowawczego, czyli socjalizacji, która ma
jednostkę czynić sposobną do życia w społeczeństwie.
Normy obowiązujące w jakimś społeczeństwie mają zwykle zróżnicowaną naturę.
Mogą one wypływać z powszechnych w społeczeństwie obyczajów jako normy
obyczajowe dyktować jednostce sposób postępowania w określonych sytuacjach.
yródłem norm może być także moralność, którą socjologicznie należałoby
zdefiniować jako sublimację obyczaju, choć warto zaznaczyć, że obyczaj bywa
często osądzany z punktu widzenia etyki (np. rasowe obyczaje białej ludności
południowych stanów USA lub obyczaj rabowania łupów i gwałcenia kobiet przez
zwycięskie armie).
Religia zwykle dostarcza obowiązujących wzorów postępowania, najczęściej przy
tym skodyfikowanych w księgach świętych. Jednak najpełniejszy stopień kodyfikacji
osiągają normy prawne. To rozróżnienie rodzajów norm czy systemów
normatywnych obowiązujących w społeczeństwie, aczkolwiek ewidentne z punktu
widzenia każdej z tych dziedzin, ma jednak mniejsze znaczenie z punktu widzenia
społecznej kontroli. Pewne normy zasadnicze będą polecane przez wszystkie
systemy, np. zakaz kradzieży cudzej własności; wówczas normy odróżniają się
jedynie pod względem formalnym. Pewne inne zalecenia będą respektowane w
szerszej skali głównie poprzez dominujący obyczaj (np. rozwody, pijaństwo czy
łapownictwo mogą być respektowanymi ogólnie normami pomimo ostrzeżeń i ataków
http://notatek.pl/kontrola-spoleczna?notatka
ze strony religii czy moralności) bądz prawo (zwłaszcza w nowoczesnych
społeczeństwach, np. ruch drogowy, zakaz lub dopuszczalność spędzania płodu
itp.). Należy jednak podkreślić, że podstawowym celem społecznej kontroli jest
jedność i zwartość społeczeństwa poprzez zapewnienie integracji jednostki ze
społeczeństwem i z tego powodu konflikty systemów normatywnych są
zagrożeniem dla kontroli.
Obowiązujące w społeczeństwie normy mogą być ugruntowane przez tradycję; z
natury rzeczy obyczaje są zakorzenione w tradycji. Bardzo wielu ludzi przytacza jako
jedyny powód swoich zachowań to, że tak zawsze czyniono, lub że wszyscy tak
postępują. Inaczej mówiąc, wzór działania umieszczany bywa w przeszłości.
Jakkolwiek dążeniem każdego społeczeństwa jest zgodność i wewnętrzna integracja
norm, to jednak takich zintegrowanych systemów normatywnych jest tyle, ile
społeczeństw i kultur. Normy prawne regulujące stosunki pracy, a jeszcze bardziej
normy obyczajowe regulujące motywację do pracy, są odmienne w Polsce i
Niemczech pomimo bliskości geograficznej. Zabijanie wroga jest w europejskiej
kulturze motywowane wojną, wśród plemion kani-balskich Polinezji potrzebą
zaspokojenia głodu. U Aszantich opilstwo uznane było za okoliczność łagodzącą w
wypadku popełnienia wykroczenia (ponieważ zamroczony alkoholem nie wie, co
czyni), a choroba umysłowa nie inaczej niż w kulturze europejskiej. U niektórych
ludów pierwotnych rozpowszechniona była swego rodzaju  prostytucja małżeńska"
polegająca na utrzymywaniu rozległych stosunków erotycznych przez żonę, która
uzyskiwała z tego procederu podarunki przeznaczone dla prawowitego męża; ten był
ukontentowany wówczas, gdy darów było jak najwięcej. Egzekucje publiczne
szubrawców były niezwykle popularnym widowiskiem w XVII-XVIII wieku w Anglii,
nawet wśród szacownych warstw społeczeństwa; współcześnie są odbierane w
Europie jako obyczaj barbarzyński sądząc po ocenach podobnych widowisk w
krajach muzułmańskich. Istnieje mnóstwo przykładów na poparcie tak rozumianego


Wyszukiwarka