korektor i stroiciel instrumentow muzycznych 311[01] z2 01 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marcin Winiarski
Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
311[01].Z2.01
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Katarzyna Ziomek
mgr Marian Maruszak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Marcin Winiarski
Konsultacja:
dr in\. Jacek Przepiórka
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[01].Z2.01
 Ocenianie jakości instrumentów muzycznych , zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu korektor i stroiciel instrumentów muzycznych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 6
3. Cele kształcenia 7
4. Przykładowe scenariusze zajęć 8
5. Ćwiczenia 12
5.1. Tworzenie bezpiecznego stanowiska pracy zgodnego z wymogami
12
ergonomii
5.1.1. Ćwiczenia 12
5.2. Odczytywanie karteczek rozpoznawczych, stylistyka i znaki szczególne
14
instrumentów muzycznych
5.2.1. Ćwiczenia 14
5.3. Określenie przydatności do gry, brzmienie i intonacja oraz klasyfikacja
16
instrumentów muzycznych
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4. Współdziałanie, funkcjonowanie i stopień zu\ycia elementów
18
instrumentów oraz określanie jakości materiałów u\ytych do ich budowy
5.4.1. Ćwiczenia 18
5.5. Poprawne zastosowanie wymiarów  estetyczne wykonanie instrumentu
20
muzycznego
5.5.1. Ćwiczenia 20
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 22
7. Literatura 39
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie korektor i stroiciel instrumentów
muzycznych. Mamy nadzieję, \e poradnik stanie się dla Państwa podstawowym zródłem
informacji dotyczących dokonywania oceny instrumentów muzycznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć ju\ ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania
uczenia oraz środkami dydaktycznymi,
- ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
- literaturę uzupełniającą.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone ró\nymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zró\nicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Jako pomoc w realizacji jednostki modułowej dla uczniów przeznaczony jest Poradnik
dla ucznia. Nauczyciel powinien ukierunkować uczniów na właściwe korzystanie z poradnika
do nich adresowanego.
Materiał nauczania (w Poradniku dla ucznia) podzielony jest na rozdziały, które zawierają
podrozdziały. Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest zwrócenie
uwagi na następujące elementy:
- materiał nauczania  w miarę mo\liwości uczniowie powinni przeanalizować
samodzielnie. Obserwuje siÄ™ niedocenianie przez nauczycieli niezwykle wa\nej
umiejętności, jaką uczniowie powinni bezwzględnie posiadać  czytanie tekstu
technicznego ze zrozumieniem,
- pytania sprawdzające mają wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy jest
przygotowany do wykonania ćwiczeń. W zale\ności od tematu mo\na zalecić uczniom
samodzielne odpowiedzenie na pytania lub wspólne z całą grupą uczniów, w formie
dyskusji opracowanie odpowiedzi na pytania. Druga forma jest korzystniejsza, poniewa\
nauczyciel sterując dyskusją mo\e uaktywniać wszystkich uczniów oraz w trakcie
dyskusji usuwać wszelkie wątpliwości,
- ćwiczenia  pełnią one dominującą rolę w kształtowaniu umiejętności oraz opanowaniu
materiału. W trakcie wykonywania ćwiczeń uczeń powinien zweryfikować wiedzę
teoretyczną oraz opanować nowe umiejętności. Przedstawiono dosyć obszerną propozycję
ćwiczeń wraz ze wskazówkami o sposobie ich przeprowadzenia, uwzględniając ró\ne
mo\liwości ich realizacji w szkole. Nauczyciel decyduje, które z zaproponowanych
ćwiczeń jest w stanie zrealizować przy określonym zapleczu techniczno dydaktycznym
szkoły. Prowadzący mo\e równie\ zrealizować ćwiczenia, które sam opracował,
- sprawdzian postępów stanowi podsumowanie rozdziału, zadaniem uczniów jest
udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczeń na tej podstawie powinien
stwierdzić, czy opanował materiał rozdziału. Je\eli uczeń zaznaczy odpowiedz
(odpowiedzi)  nie  to wówczas nauczyciel powinien do tych zagadnień wrócić,
sprawdzając czy braki w opanowaniu materiału są wynikiem niezrozumienia przez ucznia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
tego zagadnienia, czy niewłaściwej postawy ucznia w trakcie nauczania. W tym miejscu
jest szczególnie wa\na rola nauczyciela, gdy\ od postawy nauczyciela, sposobu
prowadzenia zajęć zale\y między zainteresowanie ucznia omawianymi treściami. Uczeń
nie zainteresowany materiałem nauczania, wykonywaniem ćwiczeń nie nabędzie w pełni
umiejętności zało\onych w jednostce modułowej. Nale\y rozbudzić wśród uczniów tak
zwaną  ciekawość wiedzy . Potwierdzenie przez ucznia opanowania materiału nauczania
rozdziału stanowi podstawę dla nauczyciela do sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia
z tego zakresu. Nauczyciel realizując jednostkę modułową, powinien zwracać uwagę na
predyspozycje ucznia, ocenić, czy uczeń ma większe uzdolnienia manualne, czy mo\e
lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów teoretycznych,
- testy zamieszczone w rozdziale Ewaluacja osiągnięć ucznia zawierają zadania z zakresu
całej jednostki modułowej i nale\y je wykorzystać do oceny uczniów, a wyniki osiągnięte
przez uczniów powinny stanowić podstawę do oceny pracy własnej nauczyciela
realizującego tę jednostkę modułową. Ka\demu zadaniu testu przypisano określoną
liczbę mo\liwych do uzyskania punktów (0 lub 1 punkt). Ocena końcowa uzale\niona
jest od ilości uzyskanych punktów. Nauczyciel mo\e zastosować test według własnego
projektu oraz zaproponować własną skalę ocen. Nale\y pamiętać, \eby tak przeprowadzić
proces oceniania ucznia, aby umo\liwić mu jak najpełniejsze wykazanie swoich
umiejętności.
Metody polecane do stosowania podczas kształcenia modułowego to:
- pokaz,
- ćwiczenie (laboratoryjne lub inne),
- projektów,
- przewodniego tekstu.
Miejsce jednostki modułowej w strukturze modułu 311[01].Z2.  Ocenianie jakości
instrumentów muzycznych jest pokazane na schemacie zamieszczonym na stronie 5.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
311[01].Z2
Korekta i strojenie
instrumentów muzycznych
311[01].Z2.01
Ocenianie jakości instrumentów
muzycznych
311[01].Z2.03
311[01].Z2.02
Wykonywanie napraw, korekty
Regulacja mechanizmów instrumentów
i konserwacji instrumentów muzycznych
muzycznych
311[01].Z2.04
Strojenie instrumentów muzycznych
311[01].Z2.05
Posługiwanie się językiem
obcym zawodowym
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
 organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
 określać wiek instrumentu muzycznego,
 określać gatunki drewna, które były wykorzystane do budowy instrumentu
 rozpoznawać instrumenty po barwie dzwięku,
 oceniać dopasowanie elementów instrumentu,
 sporządzać opisy procesów technologicznych,
 rozpoznawać wysokości dzwięku,
 rozpoznawać interwały brzmiące melodycznie i harmonicznie,
 grać na instrumencie na poziomie podstawowym,
 stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpo\arowej
obowiÄ…zujÄ…ce na danym stanowisku pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,
- zidentyfikować znaki szczególne instrumentu muzycznego,
- odczytać sygnatury i metryczki twórców instrumentów,
- określić wiek i pochodzenie instrumentu muzycznego,
- określić wymiary i proporcje instrumentu muzycznego,
- ocenić poprawność wymiarów i proporcji instrumentu,
- ocenić estetykę wykonania instrumentu muzycznego,
- ocenić jakość materiału u\ytego do budowy instrumentu,
- ocenić jakość i trwałość lakieru,
- ocenić jakość sklejenia elementów instrumentów,
- określić stopień zu\ycia elementów i zespołów konstrukcyjnych instrumentów
muzycznych,
- skontrolować funkcjonowanie i współdziałanie poszczególnych elementów instrumentu
muzycznego,
- ocenić poprawność intonacji instrumentów muzycznych,
- ocenić czystość tonu instrumentu,
- ocenić brzmienie i dzwięk instrumentu,
- ocenić przydatność instrumentu do gry,
- ocenić stan techniczny instrumentów muzycznych,
- określić wartość rynkową instrumentu,
- sporządzić opis techniczny instrumentów wzorcowych i poddawanych renowacji,
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpo\arowej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadzÄ…ca: & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych 311[01]
Moduł: Korekta i strojenie instrumentów muzycznych 311[01].Z2
Jednostka modułowa: Ocenianie jakości instrumentu muzycznych 311[01].Z2.01
Temat: Charakterystyka elementów instrumentów smyczkowych.
Cel ogólny: Rozpoznawanie elementów instrumentów smyczkowych.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- rozró\nić elementy wewnętrzne i zewnętrzne instrumentu muzycznego,
- dokonać oceny brzmienia i intonacji instrumentów,
- określić przydatność instrumentu do gry.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Czas: 2 godziny dydaktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
- fotografie elementów skrzypiec,
- formy i szablony elementów,
- elementy instrumentów,
- instrumenty smyczkowe,
- tablica,
- zeszyt przedmiotowy,
- arkusz papier format A4,
- stanowiska do pracy grupowej.
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu zajęć oraz organizacja stanowiska pracy.
2. Podanie celów zajęć, omówienie sposobu pracy.
3. Zarys historyczny powstawania skrzypiec.
4. Podział elementów na wewnętrzne i zewnętrzne.
5. Poło\enie elementów wewnętrznych.
6. Poło\enie elementów zewnętrznych.
7. Pogadanka na temat współczesnych zmian w budowie elementów i akcesoriów
instrumentów smyczkowych.
8. Podsumowanie zajęć. Podział przez uczniów elementów instrumentu na wewnętrzne
i zewnętrzne. Uczniowie ustalają końcowe wnioski.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Wykonanie projektu wybranego elementu skrzypiec.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowa ankieta ewaluacyjna dotycząca sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadzÄ…ca: & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Korektor i stroiciel instrumentów muzycznych 311[01]
Moduł: Korekta i strojenie instrumentów muzycznych 311[01].Z2
Jednostka modułowa: Ocenianie jakości instrumentu muzycznych 311[01].Z2.01
Temat: Odczytywanie z karteczek rozpoznawczych autora, czasu i miejsca powstania
instrumentu oraz określenie stylistyki instrumentu.
Cel ogólny: Wykształcenie umiejętności odczytywania karteczek rozpoznawczych.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- odczytać karteczki rozpoznawcze,
- rozpoznać cechy określające styl wykonania instrumentu,
- określić znaki szczególne instrumentu.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Czas: 3 godziny dydaktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
- przykładowe karteczki rozpoznawcze,
- tablica,
- fotografie karteczek rozpoznawczych,
- zeszyt przedmiotowy,
- arkusz papier format A4,
- przykładowe instrumenty,
- fotografie instrumentów,
- stanowiska do pracy grupowej.
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu zajęć. Przygotowanie stanowiska pracy.
2. Przedstawienie celu zajęć i sposobu pracy.
3. Rys historyczny dotyczący tematu zajęć. Najstarsze zachowane karteczki rozpoznawcze.
4. Prezentacja kopii oryginalnych karteczek dawnych i współczesnych mistrzów lutnictwa.
5. Pokaz zdjęć karteczek rozpoznawczych mistrzów włoskich.
6. Cechy stylistyczne instrumentów: efy, liry, ślimaki.
7. Porównanie instrumentów.
8. Indywidualne wypowiedzi uczniów związane z tematem.
9. Podsumowanie zajęć. Ustalenie błędów popełnianych przy odczytywaniu karteczek
rozpoznawczych i określaniu stylu prezentowanych instrumentów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Zaprojektowanie własnej karteczki rozpoznawczej.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowa ankieta ewaluacyjna dotycząca sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
5. ĆWICZENIA
5.1. Tworzenie bezpiecznego stanowiska pracy zgodnego
z wymogami ergonomii
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj szkic pracowni do prowadzenia korekty instrumentów muzycznych
o wymiarach 6x6 metrów gdzie okna o szerokości 3 m umieszczone są centralnie z jednej
strony.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić zasady funkcjonowania pracowni,
2) stworzyć szkic podziału pomieszczenia,
3) zanotować napotkane problemy,
4) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- wykaz narzędzi do rozmieszczenia,
- katalogi narzędzi specjalistycznych,
- przymiar kreskowy,
- przybory do kreślenia i pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Zaprojektuj oświetlenie pomieszczenia o wymiarach 5x5 metrów, przeznaczonego na
pracownię korekty instrumentów muzycznych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić zasady prawidłowego oświetlenia pracowni instrumentów muzycznych,
2) wykonać szkic pracowni,
4) zanotować napotkane problemy,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda.
Åšrodki dydaktyczne:
- przymiar kreskowy,
- przybory do kreślenia i pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.2. Odczytywanie karteczek rozpoznawczych, stylistyka i znaki
szczególne instrumentów muzycznych
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Sporządz karteczkę rozpoznawczą, która będzie zawierać imię, nazwisko, czas i miejsce
wykonania potencjalnego instrumentu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) sporządzić szkic metryczki,
2) umieścić na karteczce treść,
3) zanotować napotkane problemy,
4) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- blok techniczna A4,
- przybory plastyczne (ołówek, suche pastele, węgiel, drzewny),
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Odczytaj karteczkę rozpoznawczą, a następnie scharakteryzuj styl wykonania instrumentu
smyczkowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) rozpoznać cechy stylistyczne instrumentów,
2) odczytać karteczki rozpoznawcze,
3) odnalezć znaki szczególne instrumentów,
4) zanotować napotkane problemy,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- fotografie instrumentów,
- kopie metryczek,
- instrument muzyczny,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Określenie przydatności do gry, brzmienie i intonacja oraz
klasyfikacja instrumentów muzycznych
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Oceń przydatność instrumentu muzycznego do gry.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) ocenić stan techniczny instrumentu,
2) ocenić brzmienie instrumentu,
3) zanotować napotkane problemy,
4) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- instrument fabryczny,
- instrument mistrzowski,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Dokonaj oceny brzmienia instrumentu muzycznego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) rozpoznać brzmienie instrumentu solowego i orkiestrowego,
2) rozpoznać brzmienie instrumentu kameralnego i szkolnego,
3) określić cechy dzwięku instrumentu solowego i orkiestrowego,
4) określić cechy dzwięku instrumentu kameralnego i szkolnego,
5) dokonać klasyfikacji instrumentów,
6) zanotować napotkane problemy,
7) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- dowolny sprzęt audio,
- nagrania dzwięku ró\nych instrumentów smyczkowych,
- instrument,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
5.4. Współdziałanie, funkcjonowanie i stopień zu\ycia elementów
instrumentów oraz określanie jakości materiałów u\ytych do
ich budowy
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dopasuj podstawek do instrumentu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) ocenić wykonanie podstawka,
2) określić kształt płyty rezonansowej w miejscu mocowania podstawka,
3) dopasować podstawek do kształtu płyty,
4) sprawdzić dopasowanie podstawka,
5) zanotować zaistniałe problemy,
6) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- instrument,
- specjalistyczne narzędzia lutnicze,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Oceń stan techniczny podstrunnicy instrumentu smyczkowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) rozpoznać materiał z jakiego wykonana została podstrunnica,
2) zmierzyć grubość podstrunnicy,
3) określić stan techniczny pro\ka,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
4) sprawdzić powierzchnię gryfu,
5) ocenić jakość dzwięku badanego instrumentu,
6) zanotować napotkane problemy,
7) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- instrument smyczkowy,
- specjalistyczne narzędzia lutnicze,
- przybory do pisania,
- notatnik
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Oceń jakość materiału u\ytego do wykonania płyt i boczków wiolonczeli.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić gatunki drewna z jakich zostały zbudowane płyty i boczki,
2) ocenić gęstość i uło\enie słojów płyty górnej,
3) sprawdzić uło\enie słojów na płycie dolnej,
4) ocenić materiał u\yty do wytworzenia boczków,
5) ocenić brzmienie instrumentu,
6) zanotować napotkane problemy,
7) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- wiolonczela,
- tabela najczęściej u\ywanych gatunków drewna przez lutników,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
5.5. Poprawne zastosowanie wymiarów  estetyczne wykonanie
instrumentu muzycznego
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Określ model, na podstawie którego został zbudowany instrument muzyczny.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dokonać pomiaru płyty górnej,
2) dokonać pomiaru płyty dolnej,
3) zmierzyć wysokość boczków,
4) sprawdzić wycięcia efów,
5) zanotować zaistniałe problemy,
6) określić model według którego został wykonany instrument muzyczny,
7) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- instrument muzyczny,
- specjalistyczne narzędzia lutnicze,
- przyrzÄ…dy pomiarowe,
- tabele z wymiarami ró\nych modeli instrumentów muzycznych,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Oceń estetykę wykonania instrumentu smyczkowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić treść zadania,
2) ocenić dobór materiału na instrument,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
3) określić jakość powłoki lakierowanej,
4) ocenić czystość klejeń,
5) ocenić symetrie efów,
6) ocenić poprawność wyrobienia płyty górnej,
7) zanotować napotkane problemy,
8) sprawdzić poprawność wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Åšrodki dydaktyczne:
- smyczkowy instrument muzyczny,
- specjalistyczne narzędzia lutnicze,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
TEST 1
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Ocenianie jakości
instrumentów muzycznych
Test składa się z 21 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1÷15 sÄ… z poziomu podstawowego,
- zadania 16÷21 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 11 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego,
Klucz odpowiedzi: 1. a, 2. d, 3. b, 4. d, 5. c, 6. b, 7. b, 8. b, 9. c, 10. d, 11. b,
12. c, 13. b, 14. a, 15. a, 16. b, 17. d, 18. b, 19. a, 20. d, 21. a.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Wskazać nazwisko lutnika włoskiego \yjącego na
1 A P a
przełomie XVII XVIII w
Wskazać imię i nazwisko lutnika, który na
2 karteczkach rozpoznawczych umieszczał sygnaturę A P d
I.H.S
Wskazać, jaki kształt posiada karteczka
3 A P b
rozpoznawcza
4 Wskazać lutnika działającego w Cremonie A P d
Wskazać gdzie M. Groblicz I umieszczał rzezbę lwa
5 A P c
lub smoka
Określić, jakiego gatunku drewna u\ywa się do
6 A P b
wyrabiania boczków
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Określić, jakiego gatunku drewna u\ywa się do
7 B P b
wykonania deki górnej
Wskazać, jakiego rodzaju materiału u\ywa się do
8 B P b
wytworzenia podstrunnicy
Nazwać wałeczek znajdujący się we wnętrzu
9 B P c
kontrabasu między płytami
10 Określić instrument wykonany przez artystę lutnika B P d
Określić typ wiolonczeli, na której muzyk gra
11 A P b
w kwartecie smyczkowym
12 Scharakteryzować dzwięk altówki solowej B P c
Nazwać element nieruchomy najbardziej nara\ony na
13 A P b
zu\ycie w instrumencie smyczkowym
Określić, w jaki sposób podstawek łączy się z górną
14 A P a
płytą
Określić miejsce instrumentu, w którym znajdują się
15 A P a
kołki
16 Określić, co to jest intarsja C PP b
17 Rozpoznać model skrzypiec A. Stradivariusa z 1694r C PP d
18 Rozpoznać efy B. Dankwarta I C PP b
19 Rozpoznać ślimak G. Guarneri C PP a
Określić wymiar menzury skrzypiec z
20 D PP d
bukszpanowymi kołkami
Wskazać, z jakiego materiału wykonane jest
21 D PP a
Wiązadło kontrabasu kameralnego
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej
jednotygodniowym.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań zawartych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przygotuj odpowiednią liczbę testów.
5. Zapewnij samodzielność podczas rozwiązywania zadań.
6. Przed rozpoczęciem testu przeczytaj uczniom instrukcję dla ucznia.
7. Zapytaj, czy uczniowie wszystko zrozumieli. Wszelkie wątpliwości wyjaśnij.
8. Nie przekraczaj czasu przeznaczonego na test.
9. Kilka minut przed zakończeniem testu przypomnij uczniom o zbli\ającym się czasie
zakończenia udzielania odpowiedzi.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcjÄ™.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 21 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 60 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
-
-
-
- zestaw zadań testowych,
-
-
-
- karta odpowiedzi.
-
-
-
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Nazwisko lutnika włoskiego \yjącego na przełomie XVII XVIII to
a) Stradivarius.
b) Tourte.
c) Stainer.
d) Salieri.
2. Na karteczkach rozpoznawczych znak I.H.S. umieszczał
a) Gaspar da Salo.
b) Pietro Guarneri.
c) Marcin Groblicz II.
d) Giuseppe Guarneri del Gesł.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
3. Karteczka rozpoznawcza posiada najczęściej kształt
a) koła.
b) prostokÄ…ta.
c) rombu.
d) trójkąta.
4. W Cremonie działał
a) Tomasz Knot.
b) Wojciech Aukasz.
c) Marcin Groblicz starszy.
d) Giuseppe Guarneri del Gesł.
5. M. Groblicz I umieszczał rzezbę lwa lub smoka na
a) duszy.
b) dece dolnej.
c) szyjce.
d) podstawku.
6. Do wyrabiania boczków stosuje się drewno
a) modrzewiowe.
b) jaworowe.
c) śliwkowe
d) świerkowe.
7. Gatunek drewna u\ywany do wykonania deki górnej to
a) heban.
b) świerk.
c) olcha.
d) jawor.
8. Rodzaj materiału u\ywanego do wytworzenia podstrunnicy jest
a) ostry.
b) twardy.
c) mokry.
d) ciÄ™\ki.
9. Wałeczek znajdujący się we wnętrzu kontrabasu między płytami to
a) efy.
b) kołek.
c) dusza.
d) pieniek.
10. Instrument wykonany przez artystÄ™ lutnika nazwany jest instrumentem
a) fabrycznym.
b) orkiestrowym.
c) szkolnym.
d) lutniczym.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
11. Wiolonczelę na której muzyk gra w kwartecie smyczkowym nazwiemy wiolonczelą
a) orkiestrowÄ….
b) kameralnÄ….
c) szkolnÄ….
d) solowÄ….
12. Altówka solowa powinna posiadać dzwięk
a) cichy.
b) Å‚agodny.
c) nośny.
d) skrzypiÄ…cy.
13. Element nieruchomy najbardziej nara\ony na zu\ycie w instrumencie smyczkowym to
a) pieniek.
b) podstrunnica.
c) deka dolna.
d) belka basowa.
14. Podstawek łączy się z górną płytą poprzez
a) nó\ki.
b) serduszko.
c) nosek.
d) krawędz boczną.
15. Miejsce instrumentu, w którym znajdują się kołki nazywamy
a) komorą kołkową.
b) gryfem.
c) pudłem rezonansowym.
d) komorÄ… naciÄ…gu.
16. Intarsja to technika zdobienia polegajÄ…ca na
a) rzezbieniu.
b) wykładaniu powierzchni drewnianych innymi gatunkami drewna.
c) wykładaniu powierzchni drewnianych innymi materiałami ni\ drewno.
d) wykładaniu powierzchni macicą perłową.
17. Skrzypce A. Stradivariusa z 1694 r majÄ… wymiary
a) długość 355,5 mm,
szerokość 210 mm,
szerokość 171,5 mm,
wysokość boczków 30,5 mm,
wysokość boczków 27 mm.
b) długość 363,5 mm,
szerokość 208 mm,
szerokość 163,5 mm,
wysokość boczków 31 mm,
wysokość boczków 30 mm.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
c) długość 363,5 mm,
szerokość 203 mm,
szerokość 163,5 mm,
wysokość boczków 30 mm,
wysokość boczków 29,5 mm.
d) długość 362 mm,
szerokość 208,5 mm,
szerokość 168 mm,
wysokość boczków' 28,5 mm,
wysokość boczków 28,8 mm.
18. Efy B. Dankwarta I pokazane sÄ… na rysunku
a) b)
c) d)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
19. Åšlimak G. Guarneriego przedstawia rysunek
a) b)
c) d)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
20. Wymiar menzury skrzypiec posiadających bukszpanowe kołki to
a) 189 mm.
b) 187 mm.
c) 174 mm.
d) 195 mm.
21. Wiązadło kontrabasu kameralnego wykonane jest z
a) mocnego drutu.
b) grubego sznura.
c) skórzanego pasa.
d) mocnego rzemienia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko..........................................................................................
Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Ocenianie jakości
instrumentów muzycznych
Test składa się z 21 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 21 sÄ… z poziomu podstawowego,
- zadania 16, 17, 18, 19, 20 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 11 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 1 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego,
Klucz odpowiedzi: 1. b, 2. a, 3. c, 4. d, 5. c, 6. b, 7. a, 8. c, 9. c, 10. d, 11. b,
12. c, 13. c, 14. a, 15. c, 16. c, 17. a, 18. d, 19. b, 20. b, 21. d.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1 Określić styl element instrumentu A P b
Wskazać lutnika, który umieszczał podwójną \yłkę
2 A P a
w swoich instrumentach:
Wskazać miasto w Polsce, z którego pochodził
3 A P c
M. Groblicz I
4 Określić miejsce działalności J. Stainera B P d
Określić poło\enie gdzie M. Groblicz I umieszczał
5 A P c
rzezby lwa lub smoka na skrzypcach
Wskazać, jakiego gatunku drewna u\ywa się do
6 A P b
wyrabiania \yłki
Wskazać, jakiego gatunku drewna u\ywa się do
7 B P a
wytworzenia smyczków
Wskazać, jakiego gatunku drewna u\ywa się do
8 B P c
wytworzenia smyczków
Wskazać, z jakim elementem skrzypiec nosek stanowi
9 B P c
całość
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
10 Określić czy pieniek dolny jest elementem B P d
Nazwać wiolonczelę, na której muzyk gra
11 A P b
w orkiestrze kameralnej
Wskazać jedną z cech dzwięku, jaką powinna
12 B P c
posiadać wiolonczela solowa
Wskazać, jakiego gatunku drewna mo\emy u\ywać
13 A P c
do wykonania podbródka
14 Określić miejsce styku podstawka ze struną A P a
15 Wskazać jak inaczej nazwiemy korpus kontrabasu A P c
16 Określić technikę zdobienia C PP c
17 Rozpoznać instrument N. Amati z 1648 r C PP a
18 Rozpoznać efy M. Groblicza I C PP d
19 Porównać ślimaki mistrzów włoskich C PP b
20 Wskazać menzurę skrzypcową D PP b
Wskazać zastosowanie drewna platanowego
21 A P d
w konstrukcji skrzypiec
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej
jednotygodniowym.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań zawartych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przygotuj odpowiednią liczbę testów.
5. Zapewnij samodzielność podczas rozwiązywania zadań.
6. Przed rozpoczęciem testu przeczytaj uczniom instrukcję dla ucznia.
7. Zapytaj, czy uczniowie wszystko zrozumieli. Wszelkie wątpliwości wyjaśnij.
8. Nie przekraczaj czasu przeznaczonego na test.
9. Kilka minut przed zakończeniem testu przypomnij uczniom o zbli\ającym się czasie
zakończenia udzielania odpowiedzi.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcjÄ™.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 21 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 60 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
-
-
-
- zestaw zadań testowych,
-
-
-
- karta odpowiedzi.
-
-
-
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Elementy instrumentu określające styl jego wykonania to
a) dusza.
b) ślimak.
c) pieńki.
d) belka basowa.
2. Podwójną \yłkę w swoich instrumentach wstawiał
a) G. P. Maggini.
b) Pietro Guarneri.
c) Marcin Groblicz II.
d) Giuseppe Guarneri del Gesu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
3. M. Groblicz I urodził się w
a) Warszawie.
b) Gdańsku.
c) Krakowie.
d) Poznaniu.
4. J. Stainer pochodził z
a) WÅ‚och.
b) Francji.
c) Polski.
d) Tyrolu.
5. M. Groblicza I umieszczał rzezbę lwa lub smoka na
a) duszy.
b) dece dolnej.
c) szyjce.
d) podstawku.
6. Gatunek drewna u\ywany do wyrabiania \yłki to
a) modrzew.
b) jawor.
c) śliwa.
d) świerk.
7. Gatunek drewna u\ywany do wykonania strunociÄ…gu to
a) heban.
b) świerk.
c) olcha.
d) jawor.
8. Gatunek drewna u\ywany do wytworzenia smyczków to
a) brzoza.
b) bukszpan.
c) brezylka ciernista.
d) machoń.
9. Elementem skrzypiec nosek stanowi całość z
a) szyjkÄ….
b) gryfem.
c) dekÄ… dolnÄ….
d) podstawkiem.
10. Pieniek dolny jest elementem
a) kołków.
b) belki basowej.
c) pudła rezonansowego.
d) podstawka.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
11. Wiolonczela na której muzyk gra w orkiestrze kameralnej to
a) wiolonczela ludowa.
b) kameralna.
c) szkolna.
d) solowa.
12. Wiolonczela solowa posiada dzwięk
a) cichy.
b) Å‚agodny.
c) nośny.
d) skrzypiÄ…cy.
13. Do wykonania podbródka stosujemy drewno z
a) platanu.
b) topoli.
c) czeremchy.
d) sosny.
14. Miejsce styku podstawka ze strunÄ… to
a) rowek.
b) serduszko.
c) nosek.
d) krawędz boczna.
15. Korpus kontrabasu to
a) komora kołkowa.
b) gryf.
c) pudło rezonansowe.
d) komora naciÄ…gu.
16. Inkrustacja to technika zdobienia polegajÄ…ca na
a) rzezbieniu.
b) wykładaniu powierzchni drewnianych innymi gatunkami drewna.
c) wykładaniu powierzchni drewnianych innymi materiałami ni\ drewno.
d) wykładaniu powierzchni macicą perłową.
17. Model N. Amati 1648 r posiada wymiary
a) długość 355,5 mm,
szerokość 210 mm,
szerokość 171,5 mm,
wysokość boczków 30,5 mm,
wysokość boczków 27 mm.
b) długość 363,5 mm,
szerokość 208 mm,
szerokość 163,5 mm,
wysokość boczków 31 mm,
wysokość boczków 30 mm.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
c) długość 363,5 mm,
szerokość 203 mm,
szerokość 163,5 mm,
wysokość boczków 30 mm,
wysokość boczków 29,5 mm.
d) długość 362 mm,
szerokość 208,5 mm,
szerokość 168 mm,
wysokość boczków' 28,5 mm,
wysokość boczków 28,8 mm.
18. Efy M. Groblicza I to
a) b)
c) d)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
19. Åšlimak A. Stradivariusa przedstawiony jest na rysunku
a) b)
c) d)
20. Menzura skrzypiec ma wymiar
a) 189 mm.
b) 195 mm.
c) 174 mm.
d) 187 mm.
21 Platan stosujemy do
a) wyrobienia boczków.
b) zabezpieczenia drewna przed szkodnikami.
c) malowania instrumentów.
d) wyrabiania podstawka.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko..........................................................................................
Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
7. LITERATURA
1. Kamiński W., Świrek J.: Lutnictwo. PWM, Kraków1972
2. Karoń J., Poznaj skrzypce. PWM, Kraków 1969
3. Kusiak J.: Skrzypce od A do Z. PWM, Kraków 1988
4. Aapa A., Harajda H.: Akustyczne zagadnienia lutnictwa cz. I Dobór drewna. Ars Nova,
Poznań 1997
5. Menuhin Y.: Skrzypce i ja. Arkady, Warszawa 2000
6. Szulc Z.: Słownik lutników polskich. PTPN, Poznań 1953
7. Hansen A.: Bezpieczeństwo i higiena pracy. WSiP, Warszawa 1998
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39


Wyszukiwarka