plik


ÿþ Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment peBnej wersji pod tytuBem: "Skuteczne poszukiwanie klientów" Aby przeczyta informacje o peBnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez ZloteMysli.pl Niniejsza publikacja mo|e by kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyBcznie w formie dostarczonej przez Wydawc. Zabronione s jakiekolwiek zmiany w zawarto[ci publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania si jej odsprzeda|y, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa ZBote My[li. © Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl Data: 20.10.2006 TytuB: Skuteczne poszukiwanie klientów (fragment utworu) Autor: Artur Wojciechowski Projekt okBadki: Marzena Osuchowicz Korekta: Sylwia Fortuna SkBad: Anna Popis-Witkowska Internetowe Wydawnictwo ZBote My[li Netina Sp. z o. o. ul. DaszyDskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www.ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrze|one. All rights reserved. SPIS TREZCI CZYM S TWOI POTENCJALNI KLIENCI?..............................................................5 Jakich nawyków potrzebujesz?........................................................................................9 Cele niniejszego ebooka..................................................................................................11 JAK ZNALEy KLIENTÓW?..................................................................................13 Okre[lanie tendencji wzrostowych bran|y...............................................................15 Profil klienta....................................................................................................................16 ZDOBYWANIE NAZWISK.....................................................................................29 Kontakty osobiste...........................................................................................................29 Zapisz si do organizacji bran|owej lub zawodowej................................................29 Zapisz si do organizacji, do której nale| Twoi klienci.........................................30 Skontaktuj si ze swymi dawnymi klientami...........................................................32 Skontaktuj si z kolegami z bran|y...........................................................................33 Popro[ o pomoc przyjacióB........................................................................................33 Korzystaj z caBej swojej sieci kontaktów...................................................................33 Przemawiaj na forum publicznym............................................................................34 Zorganizuj szkolenie..................................................................................................35 Rozmawiaj z ka|dym.................................................................................................35 Odszukaj swoich naturalnych potencjalnych klientów  Twoich przyjacióB..............36 Referencje, rekomendacje i polecenia od klientów......................................................37 Dlaczego powinni[my pyta o polecenia?................................................................39 Dlaczego nie masz wikszej liczby poleceD?............................................................40 W jaki sposób powinni[my pyta?............................................................................41 Sugestie do poleceD...................................................................................................44 Pro[ o rekomendacje!................................................................................................45 Sugestie do rekomendacji.........................................................................................47 Bierz referencje!.........................................................................................................47 Kiedy powinni[my prosi o referencje?...................................................................49 Sugestie do referencji................................................................................................50 O[rodki oddziaBywania...................................................................................................51 Rozwijaj o[rodki oddziaBywania...............................................................................52 Koncepcja "krgów koncentrycznych".....................................................................54 yródBa publikowane........................................................................................................55 {óBte kartki w ksi|kach telefonicznych...................................................................55 Informatory gospodarcze i publikacje o charakterze ogólnym...............................55 Prenumerata prasy....................................................................................................56 Pisma bran|owe.........................................................................................................57 Wykorzystuj listy w celu rozszerzania krgu Twoich potencjalnych klientów.......57 Inne zródBa......................................................................................................................59 Grupa wymieniajca informacje o nabywcach........................................................59 Klienci Twoich konkurentów....................................................................................60 Obserwuj codzienne |ycie.........................................................................................60 Rozwijaj swoje rynki za pomoc sprawdzonych w dziaBaniu [rodków........................61 Buduj grupy potencjalnych klientów........................................................................61 Bezpo[rednia korespondencja pocztowa.................................................................62 Poszukiwanie potencjalnych klientów przez telefon...............................................63 Wykorzystaj e-mail w poszukiwaniu klientów.........................................................63 Eliminuj  chiDskie jaja ..................................................................................................75 JAK KWALIFIKOWA POTENCJALNYCH KLIENTÓW?........................................77 Jak ocenisz fakty dotyczce potencjalnego klienta?.....................................................77 Korzystaj z obserwacji osobistych.............................................................................77 Jakie konkretne potrzeby maj potencjalni klienci?....................................................80 Zmieniajce si potrzeby..........................................................................................80 Czy potencjalny klient zostanie zakwalifikowany przez firm?...................................82 Czy mo|esz skontaktowa si z wybran osob?..........................................................83 LISTA NAZWISK..................................................................................................85 Czteropunktowa metoda kwalifikacji............................................................................87 Kartoteka klientów.........................................................................................................89 PODSUMOWANIE................................................................................................92 DODATEK  CRM ................................................................................................94 CRM - co to jest?............................................................................................................94 CRM - Korzy[ci...............................................................................................................96 CeReM Personal.............................................................................................................97 Dla kogo jest przeznaczony program CeReM Personal?.........................................97 Co zawiera program CeReM Personal?....................................................................97 ZAPOWIEDZI.....................................................................................................100 Ju| dostpne.............................................................................................................................100 SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 5 Artur Wojciechowski Czym s Twoi potencjalni klienci? Czym s Twoi potencjalni klienci? zym s potencjalni klienci w kontek[cie Twojego sukcesu C w sprzeda|y? Nie pytam: "kim s Twoi potencjami klienci?", poniewa| chciaBbym, aby[ pomy[laB lub pomy[laBa najpierw o wBasnych d|eniach finansowych, o tym, jaka bdzie Twoja sytuacja za tydzieD, za miesic, za rok od dzisiaj. Ile planujesz zarobi w cigu roku? W jakim stopniu potencjalni klienci mog przyczyni si do osignicia tego celu finansowego? Mówiono Ci, |e nie istnieje górny puBap Twoich mo|liwo[ci w sprzeda|y. To prawda, istnieje jednak górny puBap liczby godzin, jakimi dysponujesz w cigu dnia. Istnieje granica tego, co mo|esz dokona w cigu dnia. Niezale|nie od tego, jakie s Twoje cele w kwestii osignicia okre[lonego dochodu, s one zawsze niejasnymi, nierzeczywistymi i postulowanymi marzeniami, je[li nie powi|esz ich z konkretnymi ludzmi, Twoimi potencjalnymi nabywcami. CaBa Twoja przyszBo[, zwizana ze sprzeda|, zale|y od Twoich mo|liwo[ci w zakresie utrzymywania staBego poziomu potencjalnych klientów i zwizanego z tym staBego poziomu sprzeda|y. W tym momencie mo|esz powiedzie:  Ale| oczywi[cie, by mo|e którego[ dnia bd potrzebowaB wicej potencjalnych klientów, jednak na dzieD dzisiejszy mam kilkaset osób na li[cie. Dlaczego nie miaBbym lub nie miaBabym poczeka, a| wyczerpi list, zanim zaczn si martwi poszukiwaniem potencjalnych klientów? Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 6 Artur Wojciechowski To pytanie jest w zasadzie sBuszne. Spójrzmy jednak na fakty. Stowarzyszenie Badania Rynku UbezpieczeD Na {ycie. "Life Insurance Marketing and Research Association" (LIMRA) zwróciBo si do osób, którym nie powiodBo si jako konsultantom, a przepracowaBy w bran|y póBtora roku, z nastpujcym pytaniem: "Co okazaBo si najtrudniejsze przy sprzedawaniu produktów finansowych?" Odpowiedz, której udzielano trzy razy cz[ciej ni| innych, brzmiaBa: Poszukiwanie potencjalnych klientów. Niedostateczne dziaBania w zakresie poszukiwania potencjalnych klientów mog prowadzi do niepowodzenia wielu handlowców, ale jak to wyglda w przypadku osób, które osigaj sukcesy? Czy dobrze prowadzone poszukiwanie potencjalnych klientów wyja[nia ich sukcesy? Poni|ej podajemy niektóre wyniki badaD, przeprowadzonych przez  LIMRA na temat metod sprzeda|y w[ród zwykBych konsultantów: " Konsultanci osigajcy sBabsze wyniki w zbyt du|ym stopniu koncentruj si na tych osobach, które znaBy ju| w momencie rozpoczynania swojej dziaBalno[ci zawodowej. W ten sposób wykorzystali oni swoje stare znajomo[ci. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 7 Artur Wojciechowski " Konsultanci osigajcy sBabsze wyniki nigdy nie stworzyli nawyku codziennego szukania potencjalnych klientów. Dopuszczaj do tego, |e lista potencjalnych klientów szybko si wyczerpuje. " Konsultanci osigajcy lepsze wyniki poznaj nowe osoby, które staj si dobrymi klientami perspektywicznymi. A ponadto& " Konsultanci osigajcy lepsze wyniki znali w mniejszym procencie swoich potencjalnych klientów osobi[cie, zanim zostali konsultantami - oraz znali ich przez krótszy okres - ni| konsultanci, którzy uzyskuj gorsze wyniki. " Konsultanci osigajcy najlepsze wyniki - od samego pocztku wypracowali nawyk zdobycia i sprawdzenia minimum 10-15 nazwisk potencjalnych klientów ka|dego dnia. Nawyk starannej pracy obowizuje od samego pocztku. W tym miejscu mo|esz zadawa sobie pytanie:  A co z tymi starymi kumplami, których znam ze szkoBy? Czy jest to dobry materiaB na potencjalnych klientów? Oczywi[cie, |e tak, ale tylko na samym pocztku. Wszystkie wyniki badaD sprowadzaj si do jednego, niezaprzeczalnego faktu: trzeba stale poszukiwa potencjalnych klientów, je[li chce si utrzyma w sprzeda|y. Poszukiwanie potencjalnych klientów mo|e by Twoim najwikszym problemem, Twoim najwikszym "bólem gBowy", ale te| i najwiksz Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 8 Artur Wojciechowski szans, najwy|szym wyzwaniem - w zale|no[ci od Twojego stosunku do tej kwestii. Wcze[nie rozwijaj nawyki dotyczce poszukiwania potencjalnych klientów. Pewien menad|er, odnoszcy sukcesy, stwierdziB niedawno: "Dobry handlowiec zdaje sobie spraw, |e sukces zale|y nie od kontaktów, ustanowionych przed wej[ciem do bran|y, lecz od ilo[ci nowych znajomo[ci zawartych i wykorzystanych. Wiedzc o tym, handlowiec stara si skonstruowa rynek "nowych twarzy integrujc je z jego naturalnymi kontaktami. Kiedy handlowiec u[wiadamia sobie potrzeb i wyksztaBca w sobie nawyk rozwijania tego nowego rynku, jest on na dobrej drodze, aby zosta samodzielnym handlowcem, który odnosi sukcesy.'' SBowem kluczowym jest tu sBowo "nawyk". Jak zauwa|a  LIMRA w jednej ze swoich publikacji, istnieje kilka doskonaBych powodów, dla których konieczna jest staranna organizacja dziaBalno[ci, majcej na celu poszukiwanie potencjalnych klientów w pracy konsultanta: " Konsultanci, którzy odnosz sukcesy stosuj samoorganizacj w zakresie poszukiwania potencjalnych klientów oraz w innych rodzajach dziaBalno[ci. " Konsultanci nie odnoszcy sukcesów nigdy nie wyksztaBcaj w sobie nawyków codziennego poszukiwania potencjalnych klientów. UBo|ona przez nich wcze[niej lista przyjacióB i znajomych pozwala im spa spokojnie. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 9 Artur Wojciechowski " Konsultanci, którzy odnosz sukcesy wyksztaBcaj w sobie wcze[nie nawyk wyszukania minimum dziesiciu potencjalnych klientów dziennie. Spotykaj si co najmniej z trzema nowymi osobami dziennie. Odbywaj co najmniej jedno spotkanie dziennie z osob, która rokuje nadzieje. Nawyk ten jest ksztaBtowany od samego pocztku ich dziaBalno[ci. Jakich nawyków potrzebujesz? woja przyszBo[ zale|y od wyksztaBcenia i zachowania piciu T konkretnych nawyków, zwizanych z poszukiwaniem potencjalnych klientów: 1. Poznawanie nazwisk: na podstawie osobistych obserwacji, zawieranych znajomo[ci, od u|ytkowników produktów, od o[rodków oddziaBywania, z bezpo[redniej korespondencji, z gazet, list. Te nazwiska pozostaj "podejrzane" do momentu, kiedy zostan zakwalifikowane. 2. Kwalifikowanie osób: mo|na uzyskiwa setki ró|nych nazwisk, lecz na niewiele si zdadz, je[li nie uzyskasz informacji, które pozwol zakwalifikowa te osoby jako potencjalnych klientów. Wówczas mo|esz okre[li, czy s to nazwiska osób, których szukasz, czy te| nie nale|y ich rozpatrywa jako potencjalnych klientów. 3. Zapisywanie informacji: nie mo|na wymaga, aby Twoja pami byBa w stanie zapamita informacje na temat kilkuset potencjalnych klientów, tak wic logiczne jest zapisanie tych informacji w najbardziej porczny sposób. 4. Przedstawianie si: jest rzecz rozsdn spotyka si z ludzmi w jak najbardziej sprzyjajcych okoliczno[ciach. Je[li jest to Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 10 Artur Wojciechowski mo|liwe, po|danym jest osobiste przedstawienie lub przedstawienie przy pomocy listu. 5. Eliminowanie  chiDskich jaj : je[li potencjalny klient opiera si zabiegom handlowca i nie zgadza si na spotkanie po kilkakrotnych próbach umówienia, staje si on "chiDskim jajem". W dawnych czasach, w dziedzinie hodowli drobiu sztuczne jaja chiDskie lub porcelanowe wkBadano pod wysiadujc kur, aby zachci j do siedzenia nawet wtedy, kiedy nie byBo |adnych jaj, wymagajcych wysiadywania do czasu, kiedy co[ si z nich wylgnie. Z tych "chiDskich jaj" nigdy oczywi[cie nic si nie wylgaBo. Tak samo jest wic z osobami, które wci| odmawiaj spotkania. Z caB pewno[ci mo|na powiedzie, |e prawdopodobnie nigdy nie zostan oni klientami, a dla konsultanta próby kontaktu z takimi osobami s tylko niepotrzebn strat zarówno czasu, jak i energii. Takie "chiDskie jaja" nale|y okresowo wykre[la z list potencjalnych klientów. "Lista potencjalnych klientów nie powinna by zbiornikiem, lecz strumieniem nazwisk potencjalnych klientów, napBywajcych i wypBywajcych." Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 11 Artur Wojciechowski Cele niniejszego ebooka elem niniejszego opracowania jest dostarczenie Ci motywacji C do rozwijania nawyków poszukiwania potencjalnych klientów. Rozpoczynamy od Twoich naturalnych potencjalnych klientów, obecnych posiadaczy Twoich produktów oraz innych osób, które ju| znasz. Kwalifikujemy te osoby wedBug prostej, czterostopniowej skali. Nastpnie pracujemy nad zbudowaniem listy potencjalnych klientów poprzez o[rodki oddziaBywania. Nauczymy si sprawdzonych w praktyce sposobów docierania do potencjalnych klientów. Nauczymy si, jak eliminowa "chiDskie jaja" z naszych list, tak aby znajdowaBy si na nich zawsze nazwiska aktualne. Na czym polega wBa[ciwe podej[cie do poszukiwania potencjalnych klientów? Nawyki i umiejtno[ci, omawiane w niniejszym ebooku, maj wa|ne znaczenie, jednak u ich podBo|a znajduje si jeden fundamentalny czynnik: Twoje podej[cie do poszukiwania potencjalnych klientów. Oto, co powiedziaB na ten temat pewien do|ywotni czBonek "OkrgBego StoBu Miliona Dolarów": "Chocia| pracuj w bran|y od prawie 20 lat i wyksztaBciBem w sobie nawyki prowadzenia rozmów, analizowania przypadków i finalizowania spraw, to wci| musz by w gotowo[ci wobec nowych sytuacji i poszukiwa nazwisk potencjalnych klientów, tak |e w rezultacie co tydzieD jestem w stanie rozpocz znaczn ilo[ spraw." Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 12 Artur Wojciechowski Rzeczywi[cie, profesjonalny handlowiec mo|e rozwiza wszystkie problemy zwizane ze sprzeda|, jednak najlepiej o jego profesjonalizmie [wiadczy jego stosunek do kwestii poszukiwania potencjalnych klientów. Handlowiec, który odnosi sukcesy uwa|a poszukiwanie potencjalnych klientów za instrument dotarcia do wBa[ciwych osób i przedstawienia im z peBnym przekonaniem informacji na temat oferowanych produktów. Dla takiego handlowca poszukiwanie potencjalnych klientów stanowi proces, a nie problem. Je[li wierzysz w ide w wystarczajcym stopniu, je[li wyksztaBcisz w sobie umiejtno[ przedstawiania tematu, to bdziesz chcie rozmawia o tym z coraz wiksz liczb osób z coraz szerszych krgów. Czym s potencjalni klienci w kontek[cie Twojego sukcesu w sprzeda|y? Odpowiedz na to pytanie zale|y, oczywi[cie, od Ciebie. To Ty mo|esz kontrolowa kwalifikacje potencjalnych klientów, z którymi si spotykasz. Ty mo|esz rozszerza swój rynek. Mówi si, |e proces poszukiwania potencjalnych klientów polega na dziaBaniu, a nie na wiedzy. Proponuj potraktowa przedstawiony materiaB jako projekt, który nale|y uzupeBnia. Chodzi o to, |eby[ nie ograniczyB lub nie ograniczyBa si tylko do przeczytania tego opracowania, ale aby[ faktycznie wBczyB lub wBczyBa si do proponowanych w nim dziaBaD. Czy jeste[ gotowy lub gotowa uczyni cokolwiek w sprawie poszukiwania potencjalnych klientów? Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 13 Artur Wojciechowski Jak znalez klientów? Jak znalez klientów? twiera si przed Tob caBy [wiat okazji do sprzeda|y. O Odkrywanie, kim s Twoi klienci przypomina troch podró| do nowego miejsca. Wiesz, gdzie si znajdujesz i dokd zmierzasz, ale nie jeste[ pewien lub pewna, jak tam dotrze. RozdziaB ten to rodzaj mapy, która pomo|e Ci odnalez Twych potencjalnych klientów. Jest taka pora w |yciu czBowieka, |e je[li wtedy popBynie z prdem, dopBynie do fortuny. Szekspir Potencjalni klienci s wszdzie. Rzecz w tym, aby nauczy si, gdzie s najlepsi i jak ich zdoby oraz gdzie s najgorsi i jak ich unikn. Nie podam Ci spisu tych miejsc, a raczej udziel Ci kilku wskazówek, które pomog okre[li i dotrze do niewyczerpanego zródBa potencjalnych klientów. Najpierw musisz postawi sobie pytanie: skd powinni pochodzi moi klienci w tym roku, w roku przyszBym i tak dBugo, jak dBugo bd zajmowaB lub zajmowaBa si sprzeda|? Zamiast poszukiwa klientów w[ród przypadkowo napotykanych na swojej drodze ludzi, jak to czyni wikszo[ sprzedajcych, polecam Ci bardziej przemy[lane podej[cie. Gdyby[ mógB lub mogBa wybiera spo[ród podanych ni|ej grup klientów, na kogo by[ si zdecydowaB lub zdecydowaBa? Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 14 Artur Wojciechowski Osoby lub firmy 1. z bran|y, która osignBa ju| swój szczyt, a teraz jest w fazie schyBkowej, 2. z bran|y stabilnej - ani w fazie wzrostu, ani w fazie schyBku, 3. z bran|y dopiero rozwijajcej si, ale ju| w fazie przyspieszonego wzrostu. Je[li tak jak wikszo[ handlowców, wybraBe[ lub wybraBa[ wariant 3, to gratuluj! Jest to najlepszy wybór. Która bdz które bd to bran|e w Twoim przypadku? I co zrobisz, aby upewni si, |e wybraBe[ lub wybraBa[ wBa[ciw bran|? Gdyby[ mógB lub mogBa zajrze w przyszBo[ i ujrze si tam jako dostawca dla takiej bran|y, Twój sukces mógBby by niemal pewny. Aatwiej jest sprzedawa ludziom bdz firmom, które s w fazie wznoszenia si. Optymistyczniej patrz w przyszBo[, s pewniejsi swego sukcesu i czuj si bezpieczniej. Kupuj wicej i szybciej. Mówi o tych, którzy staj si [wiadomi swych tendencji wzrostowych. Wtedy jest rzeczywi[cie Batwo. Jedyne, co musisz robi, to zwraca uwag na [wiat wokóB Ciebie. Bdziesz w stanie zobaczy tylko pewne elementy, ale one uBatwi Ci decyzje. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 15 Artur Wojciechowski Okre[lanie tendencji wzrostowych bran|y 1. Rozwijajca si bran|a przyciga wicej osób mBodych ni| starych. Potrzebuje [wie|ych pomysBów, entuzjazmu i ludzi, którzy nie s obarczeni utrwalonym nastawieniem: "po co zmienia?" 2. Rozwijajca si bran|a cierpi na gBód ludzi. Promocja odbywa si szybko, ekspansja jest bByskawiczna, a potrzeba ludzi nieustanna. 3. W rozwijajcej si bran|y mniejsze firmy s kupowane lub wchBaniane przez firmy wiksze, poprzez wcielenie lub wykupienie. 4. Z zaBo|enia inwestorzy finansuj te bran|e, które wykazuj tendencj wzrostow. 5. Rozwijajca si bran|a cz[ciej pojawia si w mediach. To s firmy, które swoim dziaBaniom nadaj dynamizm. Zatrzymaj si teraz na kilka minut. Odpocznij. Jakie bran|e bd si rozwijaBy w cigu nastpnych dwóch dekad i jak nale|y ukierunkowa poszukiwanie klientów, aby na tym rozwoju skorzysta? Polecam Ci lektur kilku najpowa|niejszych czasopism ekonomicznych i naukowych. Te publikacje pozwol Ci zorientowa si, ku jakim bran|om i jakim produktom mo|esz si skierowa, aby szuka klientów efektywniej. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 16 Artur Wojciechowski Profil klienta ierz mi. Je[li entuzjazm wobec tego, co sprzedajesz W utwierdza Ci w przekonaniu, |e ka|dy zechce kupowa Twe usBugi, czeka Ci tylko rozczarowanie. Zwiadczenie usBug szerokiemu ogóBowi ludno[ci (zwane  by wszystkim dla wszystkich ) powoduje, |e [wiadczysz usBugi miernej jako[ci, za[ klienci s zdezorientowani i niezdecydowani. Ka|de przedsibiorstwo musi zadecydowa, komu bdzie sprzedawa swoje produkty. To najprostsza droga do sukcesu. OdwoBywanie si do profilu potencjalnego klienta podczas poszukiwania klientów mo|e przynie[ Ci dwie wa|ne korzy[ci: 1. wskaza obszary zagro|enia w Twoim ewentualnym poszukiwaniu klientów, 2. podsun oczywiste sposoby, które umo|liwi Ci zwikszenie wpBywów i rezultatów, dziki zrczniejszemu, bardziej efektywnemu podej[ciu do caBego obszaru pozyskiwania nowych klientów. Powiedzmy, |e Twój przecitny  profilowy  klient ma 45 lat, jest kobiet i prowadzi wBasne interesy od piciu lat. Grzegorz, stary przyjaciel, poleca Ci potencjalnego klienta. Ta osoba ma 39 lat, jest m|czyzn, wiceprezesem wykonawczym maBej fabryki. Tego samego dnia Joanna, tak|e dobra znajoma, poleca Ci kobiet, która ma 43 lata, jest wBa[cicielk sklepu z upominkami i prowadzi go od czterech i póB roku. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 17 Artur Wojciechowski Które z nich, na podstawie profilu typowego klienta jest Twoim lepszym potencjalnym klientem? Przejrzyj katalog swoich klientów. Poszukaj kluczowych elementów, które sprawiaj, |e to wBa[nie oni s dla Ciebie wa|ni: czy jest to ich siBa nabywcza, czy zapotrzebowanie na Twój produkt, czy siBa rozwoju, czy wskaznik dochodów lub sprzeda|y, czy inny jeszcze element, dziki któremu s oni Twoimi dobrymi klientami. I teraz, uzyskujc jakiekolwiek polecenie, porównuj je z Twoim profilem klienta. W ten sposób swoj decyzj o kontakcie z potencjalnym klientem mo|esz podj w sposób bardziej przemy[lany. Oczywi[cie, ten system dziaBa najlepiej wtedy, gdy zawsze masz wiksz liczb potencjalnych klientów, ni| mo|esz obj wzrokiem. System ten mo|e mie zarówno pozytywne, jak i negatywne nastpstwa. 1. Pozytywny. Powiedzmy, |e zarabiasz obecnie 50 000 PLN rocznie, a Twój przecitny klient to firma, która kupuje od Ciebie miesicznie przecitnie za 1000 PLN. W roku nastpnym chciaBby[ zwikszy swoje wpBywy do 100 000 PLN. Masz do wyboru nastpujce drogi: Ï% podwoi liczb klientów, Ï% podwoi kwot, któr Twój przecitny klient wydaje albo Ï% poBczy obie metody, aby osign swoje cele. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 18 Artur Wojciechowski 2. Negatywny. Twój dochód wynosi 30 000 PLN, a Twoimi przecitnymi klientami s nowo po[lubione pary. Docierasz do nich i sprzedajesz im bez trudu, poniewa| nie masz problemów z porozumiewaniem si i wchodzeniem z nimi w relacje. Jeste[ w komfortowej sytuacji. Jednak|e Twoim celem w tym roku jest zarobienie 50 000 PLN. Masz zatem do wyboru: Ï% zrezygnowa z dodatkowych wpBywów albo Ï% zrezygnowa z dobrego samopoczucia i kontaktów z tego typu potencjalnymi klientami. Stara kupiecka maksyma (a istniej ich setki) mówi:  Wytrawny sprzedawca ju| z daleka rozpozna na ulicy, czy te| na jakim[ przyjciu, spotkaniu czy szkoleniu, swego kolejnego klienta. Dzieje si tak dlatego, |e klienci w jakiejkolwiek bran|y maj pewne podobne, okre[lone cechy. Im lepiej znasz cechy swych obecnych klientów, tym Batwiej bdzie Ci znalez nowych nabywców. Bardzo dobra praktyczna reguBa zaleca, by rozpozna co najmniej pi wspólnych cech, jakie przejawiaj klienci Twojej firmy. Niektóre z tych cech bd dotyczy kwestii demograficznych lub statystycznych, takich jak wielko[ przedsibiorstwa, wiek nabywcy, miejsce zamieszkania i inne kluczowe dane na temat klientów, którym [wiadczysz usBugi. Informacje statystyczno-demograficzne s dla Ciebie nie tylko wa|ne, ale i Batwe do zdobycia. Mo|esz je Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 19 Artur Wojciechowski zobaczy, zmierzy, obliczy, albo pój[ do biblioteki i ich poszuka. Dane demograficzne to fakty dotyczce klientów z Twego rynku docelowego. Na przykBad wBa[ciciel zakBadu fotograficznego poBo|onego w pobli|u centrum du|ego miasta, w ten sposób okre[liB cechy demograficzne swych klientów: a) S to rodziny, w których rodzice przekroczyli 22 rok |ycia; b) Maj dzieci w wieku niemowlcym lub starsze, lecz poni|ej 18 lat; c) Rodziny, w których oboje rodzice pracuj zawodowo; d) Rodziny, których dochód przekracza 24.000 zB rocznie; e) Osoby mieszkajce raczej w o[rodkach miejskich ni| poza nimi; f) Osoby, które mog mie rodzin w innych miastach. Dobrze prosperujcy sklep z tapetami w mie[cie [redniej wielko[ci organizuje szkolenie w profesjonalnym kBadzeniu tapet. Kurs ten zazwyczaj przyciga osoby o nastpujcych cechach demograficznych: a) Kobiety niepracujce zawodowo; b) WBa[cicieli domów, którzy osigaj [rednie i wy|sze dochody roczne; c) Osoby, które s wBa[cicielami domów od ponad dwóch lat; d) Konsumentów mieszkajcych w promieniu okoBo siedmiu kilometrów od wspomnianego sklepu; e) Rodziny z obojgiem rodziców i dziemi powy|ej trzeciego roku |ycia. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 20 Artur Wojciechowski Istniejca od kilku lat kancelaria prawnicza, która specjalizuje si w obsBudze [rednich i maBych firm, tak okre[liBa cechy statystyczne swoich klientów: a) Przedsibiorstwa, których roczne obroty przekraczaj 500.000 zB; b) ZakBady produkcyjne lub sklepy, które maj swe placówki w kilku miejscach oraz prywatne praktyki zawodowe, w których dziaBa ponad trzech wspólników; c) Firmy istniejce na rynku od ponad trzech lat; d) Przedsibiorstwa, które osignBy pewn stabilno[ na rynku i przynosz zyski, chocia| niekoniecznie notuj staBy wzrost swoich obrotów; e) Firmy zlokalizowane w miastach lub na przedmie[ciach. Inny sposób rozpoznania swego rynku docelowego to okre[lenie jego cech psychograficznych. W przeciwieDstwie do statystyk czy danych demograficznych, nie mo|na zobaczy psychograficznych cech klienta. S to emocje i sposób my[lenia. Niemniej jednak cechy psychograficzne dostarczaj nieocenionych informacji i pomog Ci lepiej zrozumie klienta, ani|eli dane demograficzne. Klienci zakBadu fotograficznego mog odznacza si takimi cechami psychograficznymi: a) Bardzo ceni silne wizy rodzinne, nawet je[li dziadkowie mieszkaj daleko od nich. b) Uwa|aj, |e dzieciom nale|y co roku robi portrety w profesjonalnym studiu fotograficznym. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 21 Artur Wojciechowski W kursie zorganizowanym przez sklep z tapetami mog bra udziaB klienci, którzy uwa|aj, |e maj uzdolnienia w kierunku dekorowania wntrz. Za[ cech psychograficzn klientów kancelarii prawniczej mo|e by to, |e nale|  raczej do ludzi ostro|nych ni| charyzmatycznych . Znajomo[ cech demograficznych i psychograficznych swoich klientów pomo|e Ci na wiele sposobów. " Po pierwsze, ulotki i inne materiaBy reklamowe, z jakich korzystasz w czasie rozmów handlowych, bd zawiera bardziej konkretne informacje i przez to bd skuteczniej przyciga klienta. " Po drugie, mo|esz bra udziaB w spotkaniach czy odwiedza miejsca, w których prawdopodobnie spotkasz swych potencjalnych klientów. " Po trzecie, szybciej zacznie oddziaBywa poczta pantoflowa i zasada sze[ciokrotnego kontaktu, gdy| ludzie o podobnych cechach maj skBonno[ci do czstszego przebywania w swoim towarzystwie. " Po czwarte, mo|esz czyta to, co lubi czyta Twoi klienci. Dostarczy Ci to jeszcze wicej informacji na ich temat. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 22 Artur Wojciechowski Zadanie WypeBnij arkusz  Profil Klienta i zastanów si, co wiesz o swych klientach. Je[li dojdziesz do wniosku, |e wiesz jedynie, czego klienci od Ciebie potrzebuj, od ka|dego z nich zacznij zbiera dodatkowe informacje. Oto kilka sposobów, jak to zrobi. Je[li jeste[ wBa[cicielem sklepu, mo|esz: a) Z wystawionych rachunków i faktur spisa adresy klientów i ustali, gdzie oni mieszkaj lub pracuj. b) Papierem w jaskrawym kolorze mo|esz oklei jakie[ pudeBko, napisa na nim du|ymi literami  ankieta klientów" i poprosi ka|dego, kto odwiedziB Twoj firm o wypeBnienie anonimowej ankiety. UBó| pytania tak, by odpowiedzi na nie ukazaBy cechy demograficzne i psychograficzne Twoich klientów. Zobacz przykBadow ankiet sklepu z tapetami. Je[li prowadzisz prywatn praktyk zawodow lub firm usBugow, mo|esz: a) Wrczy osobom, które po raz pierwszy przychodz do firmy 1 kart informacyjn klienta i poprosi o jej wypeBnienie lub mo|esz to zrobi samodzielnie podczas pierwszego spotkania z klientem. b) Gdy koDczysz ju| prac dla jakiego[ klienta, wy[lij mu ankiet pt.  Jak ocenia Pan/Pani moj prac? . Ostatnich kilka pytaD w takim formularzu mo|e dotyczy cech demograficznych. Pewien prawnik, który sporzdziB tak ankiet, otrzymaB odpowiedzi od wszystkich swych klientów! Zobacz przykBad takiej ankiety dla kancelarii adwokackiej. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 23 Artur Wojciechowski Arkusz: Profil klienta Arkusz Klienta & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & . imi i nazwisko lub nazwa firmy Cechy demograficzne Klient indywidualny Przedsibiorstwo Dochód & & & & & & & & & & & & & & . Roczne obroty & & & & & & & & & & & .. Grupa wiekowa/wiek & & & & & & & & . Ile lat firma dziaBa na rynku & & & & Miejsce zamieszkania & & & & & & & & Lokalizacja & & & & & & & & & & & & & Stan cywilny & & & & & & & & & & & & . Zyskowno[ firmy & & & & & & & & & & Wiek dzieci & & & & ...& & & & & & & & Rodzaj dziaBalno[ci & & & & & & & & & .. & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .. & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .. Cechy psychograficzne Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Inne cechy & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 24 Artur Wojciechowski Ankieta dla klientów w placówce handlowej Ankieta dla klientów sklepu. 1. Kiedy po raz pierwszy zrobiB Pan/Pani zakupy w sklepie (wstaw nazw sklepu)? Orientacyjna data:____________________ 2. Ile mniej wicej razy byB Pan/Pani w sklepie (wstaw nazw sklepu) wliczajc w to obecn wizyt? ¡% l raz ¡% 2 razy ¡% 3 razy ¡% 4 razy ¡% 5 razy ¡% wicej ni| 5 razy ¡% nie pamitam 3. Gdy wstpiB Pan/Pani do naszego sklepu, czy przyszedB Pan/Pani specjalnie, czy tylko przy okazji innych zakupów? ¡% PrzyszedBem specjalnie do sklepu. ¡% ByBem na zakupach i tylko wstpiBem do sklepu. ¡% Szukam (prosz wstawi nazw towaru) i dlatego do Was przyszedBem. ¡% Nie pamitam; ró|nie si zdarza. 4. Jak ocenia Pan/Pani swoje zdolno[ci do ukBadania tapet? ¡% Mam du|e zdolno[ci ¡% Mam troch zdolno[ci ¡% Nie mam wcale zdolno[ci 5. Je[li zaproponowaliby[my dwukrotne szkolenie w profesjonalnym ukBadaniu tapet, ile zapBaciBby Pan/Pani za zdobycie tej umiejtno[ci? Prosz zakre[li wBa[ciw odpowiedz. ¡% 10 zB ¡% 15zB ¡% 20zB ¡% 25zB ¡% 30zB Uwaga: Kolejne pytania pozwol nam lepiej pozna naszych klientów. Zapewniamy, |e PaDstwa odpowiedzi pozostan anonimowe. 6. Ile ma Pan/Pani lat? ¡% Poni|ej 30 lat ¡%30-35 lat ¡% 35-40 lat ¡% 40-45 lat ¡% 45-50 lat ¡% 50-55 lat ¡% 55-60 lat ¡% ponad 60 lat ¡% WolaBbym/wolaBabym nie odpowiada na to pytanie. Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 25 Artur Wojciechowski 7. Prosz poda swój stan cywilny ¡% Samotny / samotna ¡% {onaty / zam|na ¡% Rozwiedziony / rozwiedziona ¡% Wdowiec / wdowa ¡% WolaBbym/wolaBabym nie odpowiada na to pytanie. 8. Czy ma Pan/Pani dzieci? ¡% tak ¡% nie w jakim wieku _________________ 9. W jakiej mieszka Pan/Pani dzielnicy? _________________ (Prosz poda nazwy dzielnic lub przedmie[) 10. Czy jest Pan/Pani wBa[cicielem domu/mieszkania? ¡% tak ¡% nie 11. Gdzie mieszka Pan/Pani z rodzin? ¡% we wBasnym domu ¡% w mieszkaniu wBasno[ciowym ¡% w wynajmowanym/spóBdzielczym mieszkaniu ¡% inne ________ __ __ 12. Jaki jest Bczny miesiczny dochód Pana/Pani rodziny? ¡% poni|ej 500zB ¡% midzy 500zB i 1000zB ¡% midzy 1000zB i 2000zB ¡% powy|ej 2000zB Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 26 Artur Wojciechowski Ankieta oceniajca poziom usBug (ankieta wysyBana poczt do klientów) Nadawca: kancelaria prawnicza Prosimy o podanie swojego imienia i nazwiska oraz numeru telefonu. Wprawdzie rzadko napotykamy trudno[ci w obsBudze naszych klientów, je[li jednak si to zdarzy, chcieliby[my do PaDstwa zadzwoni i wspólnie to wyja[ni. Imi i nazwisko_____________________ Telefon_____________________ 1. Czy byli[my uprzejmi i przyjaznie nastawieni odpowiadajc na Pana/Pani telefoniczne pytania bdz te| w czasie Pana/Pani wizyty w naszym biurze? ¡% tak ¡% nie Je[li nie, prosz krótko opisa swoje do[wiadczenia. Chcemy naprawi wszelkie niedocignicia. Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 2. Czy Pana /Pani zdaniem na bie|co informowali[my o postpach w prowa- dzonej przez nas sprawie? ¡% tak ¡% nie Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 3. Czy wyja[nili[my dokBadnie nasze stawki za oferowane usBugi? ¡% tak ¡% nie Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 4. Czy Pana /Pani zdaniem nasze stawki s rozsdne? ¡% tak ¡% nie Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 27 Artur Wojciechowski 5. Czy pamitaB Pan/Pani o tym, |e nie gwarantujemy ostatecznego wyniku prowadzonej przez nas sprawy? ¡% tak ¡% nie Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 6. Czy uwa|a Pan/Pani, |e w prowadzonej sprawie zrobili[my wszystko, co byBo w naszej mocy? ¡% tak ¡% nie Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & 7. Czy ufa Pan/Pani naszej firmie na tyle, by wspomnie o naszych usBugach swoim znajomym i kolegom? ¡% tak ¡% nie Uwagi: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & Bdziemy wdziczni za odpowiedzi na poni|sze pytania, które pozwol nam lepiej pozna naszych klientów. Pytania te znajduj si na oddzielnej kartce, a nasi pracownicy oddzielaj t stron od reszty korespondencji, by zapewni caBkowit anonimowo[ ankiety. 8. Od ilu lat prowadzi Pan/Pani przedsibiorstwo? ¡% Mniej ni| rok ¡% Od 1 roku-3 lat ¡% Od 3-5 lat ¡% Ponad 5 lat ¡% Ponad 10 lat ¡% Ponad 15 lat ¡% Ponad 20 lat ¡% Ponad 25 lat Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 28 Artur Wojciechowski 9. Jaki jest to rodzaj dziaBalno[ci? ¡% DziaBalno[ produkcyjna ¡% Handel ¡% Prywatna praktyka zawodowa ¡% Inny typ dziaBalno[ci 10. Ilu jest w przedsibiorstwie wspólników? & & & & & & & & & & & & & & 11. Jakie obroty osignBa firma w minionym roku? ¡% do 500.000 zB ¡% midzy 500.000 i 1.000.000 zB ¡% powy|ej 1.000.000 zB Dzikujemy za szczero[ i czas, jaki PaDstwo nam po[wicili (Podpis osoby zarzdzajcej kancelari) & & & & & & & & & .. (Nazwa kancelarii prawniczej) & & & & & & & & & & & & & & . Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski SKUTECZNE POSZUKIWANIE KLIENTÓW - darmowy fragment - kliknij po wicej Ï% str. 29 Artur Wojciechowski Jak skorzysta z wiedzy zawartej w peBnej Jak skorzysta z wiedzy zawartej w peBnej wersji ebooka? wersji ebooka? Wicej praktycznych porad dotyczcych skutecznego zdobywania klientów dla Twojej firmy znajdziesz w peBnej wersji ebooka. Zapoznaj si z opisem na stronie: http://poszukiwanie-klientow.zlotemysli.pl/ Naucz si skutecznego zdobywania klientów! Copyright by ZBote My[li & Artur Wojciechowski POLECAMY TAK{E PORADNIKI: POLECAMY TAK{E PORADNIKI: UmysB sprzedawcy - Artur Wojciechowski Sekrety skutecznego sprzedawcy Je[li sprzeda| bezpo[rednia to Twoje pole dziaBania i pragniesz dokonywa satysfakcjonujcych sprzeda|y i transakcji zakoDczonych sukcesem, zwielokrotniajc swoje zyski, mo|esz si tego dowiedzie od osoby, która dziki zastosowaniu pewnych prostych zasad zwielokrotniBa swoje zyski, które generowaBa sprzeda| bezpo[rednia. Wicej o tym poradniku przeczytasz na stronie: http://sprzedaz-bezposrednia.zlotemysli.pl "W sposób jasny i klarowny opisuje najprostsze metody samomotywacji, przezwyci|enia "sprzeda|owego lku", bo w tej profesji najpierw trzeba pokona lk, który jest w nas, a potem motywowa samego siebie. I do tego wBa[nie autor nas prowadzi i zachca." Arkadiusz Tylza, 30 lat, dziennikarz, zajmuje si sprzeda| bezpo[redni Odrodzenie Feniksa  Nikodem MarszaBek Poznaj sekrety zwykBych ludzi, którzy osigaj niezwykBe rezultaty Bycie zwycizc jest nastawieniem, sposobem |ycia. "Odrodzenie Feniksa" to naukowe podej[cie i jednocze[nie wiczenie jakie powiniene[ pozna. Je|eli rozpoznasz i zaczniesz rozwija to co ju| masz - zadziwisz innych. Wicej o tym poradniku przeczytasz na stronie: http://feniks.zlotemysli.pl "To jest to czego mi byBo potrzeba. Polecam tego ebooka wszystkim, którzy nie wiedz jak i co zrobi ze swoim |yciem." MichaB Waszczyk, student Zobacz peBen katalog naszych praktycznych poradników na stronie www.zlotemysli.pl

Wyszukiwarka