Pawluczuk Socjologia 012


ż




tym będę na centralnym dla niej problemie, na stosunku człowieka do natury a w szczególności do czasowej nie-trwałości istniejących form bytu, do zjawiska przemijania i śmierci. Bunt przeciwko zjawisku przemijania jest zasadniczą cgzemplifikacją buntu przeciwko zewnętrznym warunkom bytu, jest przejawem owego przeciwstawiania się, oporu świata ludzkiej woli.
Antynomia bytu i świadomości była zawsze zasadniczym problemem filozofii europejskiej " a przynajmniej tej jej tendencji, która postawiła pytanie o miejsce człowieka w świccie. Dwudzieste stulecie wyraźnie poszerzyło zainteresowanie tą problematyką, stała się ona nieomal wyróżnikiem współczesnej literatury. Jak stwierdza bowiem Ałberes, literatura ta śopisuje nie życic ludzkie w jego przebiegu psychologicznym i anegdotycznym, lecz odbicie życia każdego z nas w wieczności lub przynajmniej " dla niewierzących " wobec wieczności” Tworzy bohaterów, którzy śszukają dla siebie usprawiedliwiania, czyli zwycięstwa, dzięki któremu nie czuliby się upokorzeni wobec ludzi, wobec śmierci, wobec wieczności i «gwiaździstego nieba*”8.
Antynomia bytu i świadomości daje się nawet logicznie wyjaśnić i uzasadnić na gruncie naszych doświadczeń i naszego sposobu rozumowania. Wynika ona niejako z istoty świadomości, takiej jaką znamy w jej specyficznym, wynikającym z europejskiej tradycji, opisie. Człowiek jest więc nie tylko podmiotem, ale i przedmiotem własnej refleksji. Człowiek jako podmiot czuje, pożąda, pragnie i w tym właśnie subiektywnym odczuciu jest dla siebie, jak mówi Feuerbach, istotą śnieskończoną” * jest swoistym śmikrokosmosem” znaj-
t R. M. Alberes: mian* literatury XX toicfcti. Wartuwa 1950, o. 113.
ó    ibidem.
ó    Feuerbach pi**e: śKażda istota wystarcza sobie same). Żadna istota nie może sobie, (o Jest swej Istoty, nejowat.
dującym w sobie samym rację swego istnienia. Jednocześnie jednak człowiek potrafi wyjść poza siebie, dostrzec siebie jako przedmiot " skończony, ograniczony w swych możliwościach, skazany na działanie ślepych sił przypadku, podporządkowany bezmyślnym, ślepym, niewrażliwym prawom natury, dostrzec siebie przede wszystkim jako istotę skończoną i śmiertelną.
Trudno by było wyrazić dobitniej tę swoistą logikę człowieka XX stulecia aniżeli uczynił to Erich Fromm. Posłużmy się cytatami:
śProblem egzystencji ludzkiej zatem jest problemem jedynym i niepowtarzalnym w całej naturze. Człowiek jak gdyby wypadł ze stanu natury, a zarazem tkwi w naturze, jest istotą po części boską, a po części zwierzęcą, w części nieskończoną a w części skończoną. Konieczność znajdowania coraz to nowych rozwiązań sprzeczności tkwiących w egzystencji człowieka " znajdowania coraz to wyższych form jedności z naturą, bliźnimi i ze sobą samym jest źródłem wszystkich sił psychicznych, które powodują człowiekiem, wszystkich jego namiętności, uczuć i lęków” l0.
śCzłowiek jest obdarzony rozumem: jest on życiem świadomym samego siebie " ma on świadomość siebie, swych bliskich, swej przeszłości i możliwości tkwiących w swej przyszłości. Ta świadomość siebie jako odrębnej istoty, świadomość krótkości swego życia, świadomość, że człowiek urodził się bez swojej woli i umrze wbrew swojej woli, świadomość, że umrze przed tymi, których kocha, świadomość swojej samotności i odrębności, świadomość własnej bezradności wobec sil natury i spo-2adna Istota nie jest w sobie samej ograniczona. Każda Utota jest raczej w sobie 1 dla siebie nieskończona dranica Jakiejś Istoty istnieje tylko dU innej istoty, dla istoty pora nlq lub nad nie**. (L. Feuerbach: O Istocie cftrześcUatUtuu. Warszawa I9S9, *.4«-49). u G. Fromm: Szkice z pspehotoffii religil. Warszawa 1946, s. 33.
61



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pawluczuk Socjologia7
Pawluczuk Socjologia8
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia3
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia7
Pawluczuk Socjologia9
Pawluczuk Socjologia5
Pawluczuk Socjologia8
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia0
Pawluczuk Socjologia2
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia5

więcej podobnych podstron