Photoshop lekcja 5 (rysowanie i edycja)


5
Rysowanie i edycja
2
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
W tej lekcji poznasz następujące zagadnienia związane z rysowaniem i
edycją. Nauczysz się:
" Używać podstawowych narzędzi rysunkowych i dobierać różne do-
stępne dla nich opcje
" Pracować z kolorem, gradientem oraz wzorem na warstwie
" Używać warstw do rysowania, dopasowywania, tworzenia efektów
oraz zmieniać kolor w wybranych częściach obrazu
" Ustawiać tryb nakładania warstw oraz zmieniać przezroczystość
narzędzi rysunkowych, aby dopasować je do edytowanego obrazu
" Używać narzędzi wymazujących, pędzla historycznego oraz palety
History do wprowadzania poprawek w edytowanym dokumencie
" Używać próbki z innego obrazu do wypełnienia obramowania obra-
zu wzorem
" Tworzyć własne pędzle i udostępniać je innym narzędziom rysun-
kowym
Lekcja powinna zakończyć się po około 120 minutach całkowitym opa-
nowaniem materiału. Wykonywane ćwiczenia dotyczą programu Adobe
Photoshop. Przygotuj się do przećwiczenia lekcji i skopiuj do lokalnego
katalogu Moje dokumenty katalog Photoshop Lekcja5 z podanej
przez prowadzącego lokalizacji.
Rozpoczynamy pracę
Prze rozpoczęciem pracy przywróć domyślne ustawienia aplikacji
(otwarte palety, ustawienia narzędzi). Zobacz  Lekcja 1  Rozpoczęcie
pracy z programem .
1 Uruchom program Adobe Photoshop
2 Wybierz polecenie File Open i otwórz plik L5_rys_ef_kon.psd,
który znajduje się w katalogu Photoshop-Lekcja5 na dysku lokalnym
twojego komputera. Po otwarciu pliku zobaczysz finalny obrazek z
dzisiejszej lekcji. Jest to zadanie, które wykonasz w dzisiejszej lek-
cji. Plik możesz zamknąć lub zostawić otwarty jako wzorzec.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
3
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Wypełnienie warstwy tła kolorem
Podczas tej lekcji będziesz zmuszony do używania różnych narzędzi ry-
sunkowych. Pierwsze narzędziem, jakie wykorzystamy będzie Paint
Bucket Tool. Za pomocą niego zmienimy kolor tła obrazu na jasnozielo-
ny kolor. Narzędzie Paint Bucket Tools wypełnia selekcję lub warstwę
kolorem pierwszoplanowym, drugoplanowym lub wzorem.
1 Otwórz plik L5_rys_pocz.psd z katalogu Photoshop-Lekcja5, który
znajduje się na twoim dysku twardym w katalogu Moje dokumenty.
2 Jeśli paleta Layers nie jest widoczna, wybierz Window Show
Layers, aby ją wyświetlić.
W palecie Layers zobaczysz dziewięć warstw. Każda z nich pozwala to-
bie rysować, stosować efekty lub zmieniać kolor wybranych części ob-
razu.
3 W palecie Layers wybierz warstwę tła (Background).
4 Jeśli w oknie są widoczne linie pomocnicze (guides), wybierz View
Show Extras lub View Show Guides, aby je teraz ukryć.
Będziesz ich używać pod koniec tej lekcji.
5 Jeśli paleta Color nie jest widoczna, wybierz Window Show Co-
lor, aby ją wyświetlić.
6 Upewnij się, że w ustawieniach palety Color jest wybrany tryb RGB
Sliders.
7 W palecie Color ustaw kolor używając następujących wartości: R =
182, G = 201, B = 139.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
4
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Zauważ, że podana definicja koloru odpowiada jasnej oliwkowej zieleni
i ten kolor ustawił się jako kolor pierwszoplanowy.
8 Wybierz narzędzie Pain Bucket Tool - , jest ono ukryte pod
przyciskiem Gradient Tool - .
9 Kliknij wewnątrz obrazu wybranym narzędziem, aby wypełnić war-
stwę tła jednolitym kolorem oliwkowym.
10 Zapisz swoją pracę.
Nałożenie warstwy z obrazem na tło
Tryby nakładania ustalają, w jaki sposób piksele powstające podczas
używania narzędzi rysunkowych lub edycyjnych oddziaływują na obraz.
Pomocną w zrozumieniu tego zagadnienia będzie wyjaśnienie terminów
stosowanych w tej lekcji.
" Kolor podstawowy (Base Color)  oryginalny kolor obrazu
" Kolor nakładany (Blend Color)  kolor narzędzia lub warstwy na-
kładanej
" Kolor wynikowy (Result Color)  kolor otrzymany w wyniku zmie-
szania kolorów
Podczas tej lekcji nauczysz się dobierać sposób nakładania na siebie
warstw jak i sposobu nakładania narzędzi rysunkowych i edycyjnych.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
5
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Ustawianie trybów nakładania warstw (tłumaczenie z wbudo-
wanej pomocy Adobe Photoshop)
Opcje nakładania warstw w oknie dialogowym Layer Style w Photosho-
pie i palecie Layer Options w programie ImageRead, dają tobie możli-
wość zmiany przezroczystości warstwy i sposobu mieszania pikseli z
warstwami pod nią.
Zapamiętaj, że przezroczystość i sposób nakładania warstwy wpływa na
przezroczystość i tryb nakładania narzędzi, które użyjesz do malowania
czy edycji na tej warstwie. Na przykład, pracujesz na warstwie, której
tryb nakładania jest ustawiony na Disolve a przezroczystość na 50%.
Jeśli zaczniesz rysować na tej warstwie narzędziem Paintbrush usta-
wionym na 100% krycie i tryb nakładania Normal, rysunek na warstwie
pojawi się z 50% przezroczystością tryb nałożenia Disolve. Tak się dzie-
je, ponieważ takie ograniczenia narzuca warstwa dla wszystkich narzę-
dzi na niej stosowanych. Z drugiej strony, jeśli nie warstwa nie ma
żadnych ograniczeń, a narzędzie ustawisz na przykład na 60% krycia i
tryb Multiply to otrzymasz rysunek właśnie z takimi ograniczeniami i
tylko dla tego narzędzia. Jeśli użyjesz narzędzia Eraser z ustawionymi
ograniczeniami co do przezroczystości to będziesz mógł usuwać piksele
zgodnie z ustawieniami narzędzia.
Użyjemy teraz możliwości zmiany trybu nakładania warstw tak, aby
zmieszać białe tło obrazu z liliami oliwkowym tłem warstwy Backgro-
und.
1 W palecie Layers wybierz warstwę Lilie.
2 Kliknij dwukrotnie na warstwie Lilie, otworzy się okno Layer Style.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
6
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
3 W oknie Layer Style włącz opcję Preview, a następnie wybieraj
różne tryby z menu Blend Mode i obserwuj jak zmienia się obraz.
Możesz przesunąć okno dialogowe, aby widzieć większą część edy-
towanego obrazu.
Zapamiętaj: Do zmiany trybu nakładania warstw i przezroczystości mo-
żesz też używać rozwijanego menu i suwaka na palecie Layers, które
znajdują się w jego górnej części. Nie ma tam jednak wielu opcji do-
stępnych w oknie dialogowym Layer Style.
4 Ostatecznie wybierz jako tryb nakładania Multiply i zamknij okno
Layer Style przez kliknięcie na przycisku OK.
Warstwa Lilie w trybie Normal Warstwa Lilie w trybie Multiply
W trybie Multiply kolor każdej warstwy leżącej pod tą, którą zmieniamy
jest mnożony przez kolor warstwy nakładanej. Kolor wynikowy jest
zawsze ciemniejszy od oryginalnego. Pomnożenie dowolnego koloru
przez kolor czarny da nam w efekcie zawsze kolor czarny. Pomnożenie
dowolnego koloru przez biały pozostawi kolor niezmieniony. Jeśli uży-
jesz koloru innego niż czarny lub biały, zmiana trybu nakładania spo-
woduje powstanie koloru ciemniejszego niż kolor oryginalny na war-
stwie.
5 Zapisz teraz swoją pracę.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
7
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Kolorowanie płatków kwiatów
Teraz zastosujemy narzędzie Paintbrush Tool, aby namalować białe
płatki lilii.
1 W palecie Layers przejdz na warstwę Kwiaty.
2 Za pomocą przełącznika kolorów (Switch Foreground and
Background Colors - ), ustaw jako pierwszoplanowy kolor biały
(jako kolor drugoplanowy automatycznie ustawi się kolor oliwkowy).
3 Wybierz narzędzie Paintbrush Tool - .
4 Na pasku opcji rozwiń menu stylów pędzli i wybierz pędzel o średni-
cy 5 pikseli i twardych brzegach (Hard Round 5 Pixels).
5 W polu Opacity ustaw teraz za pomocą suwaka wartość 75%.
6 Kliknij teraz na przycisk Brush Dynamic - , który znajduje się
na pasku opcji z prawej strony. Otworzy się dodatkowa paleta opcji.
Rozwiń teraz pozycję Opacity i wybierz z niej opcję Fade. W tek-
stowym polu - steps, które się teraz uaktywni, wprowadz wartość
50.
Ustawienia opcji pędzla  po Opcja Fade ustawiona Opcja Fade ustawiona
50 krokach pędzel zanika na 10 kroków na 50 kroków
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
8
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Czym większa liczbę wartość wprowadzimy w tym polu tym dłuższy bę-
dzie ślad pędzla zanim on zniknie.
7 Tak przygotowane narzędzie zastosujemy teraz na warstwie Kwiaty
do nałożenia subtelnych pociągnięć pędzlem na płatkach kwiatów.
Zauważ, że każde maznięcie pędzlem powoduje że zaczynamy rysować
białą linię, ale od początkowej przezroczystości 75% do jej całkowitego
zanikania. Inną metodą zmiany wielkości malowanej linii jest użycie
pędzli o mniejszej lub większej średnicy. Podczas rysowania do zmiany
rozmiarów pędzla, wygodnie jest stosować skróty na klawiaturze: [ -
rozmiar pędzla zmniejszmy o stopień, ]  rozmiar pędzla zwiększamy o
stopień.
8 Teraz namaluj wszystkie płatki kwiatów. Zmieniaj rozmiar pędzla i
jeśli sobie życzysz inne opcje narzędzia Paintbrush.
Zapamiętaj: Możesz zmieniać wygląd kursora narzędzia na ekranie
przez wybranie Edit Preferences Display & Cursors. W sekcji
Painting Cursors masz do wyboru: Standard, Precise i Brush Size.
Rozmiar pędzla zmieni się na większy jeśli naci-
śniesz klawisz ].
9 Zapisz swoją pracę.
Wnoszenie poprawek
Podczas pracy nad obrazem, mogą się zdarzyć sytuacje, kiedy będziesz
chciał cofnąć czynność, aby poprawić błąd. Istnieje wiele metod na po-
prawienie błędów w Photoshopie. Poniżej znajdziesz opis jak można
wykorzystać paletę History, narzędzie Eraser Toll i History Brush Tool,
aby przywrócić obraz do poprzedniego stanu.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
9
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Używanie palety History
Możesz używać palety History do przywracania poprzedniego stanu ob-
razu, do kasowania stanu obrazu z pozycji na liście oraz, w programie
Adobe Photoshop, do tworzenia nowego dokumentu z danego stanu.
1 Narysuj kilka linii powyżej kwiatów na obrazie.
2 Jeśli paleta History jest niewidoczna, wybierz Window Show
History, aby ją wyświetlić.
Każda linia, którą narysujesz narzędziem Paintbrush Tool pojawia się
na liście w palecie History. Najświeższe czynności znajdują się na dole
listy.
3 Na liście w palecie History wskaż przedostatni stan użycia narzę-
dzia Paintbrush.
Zauważ, że ostatnia narysowana linia zniknie z obrazu. Możesz wrócić
do dowolnego stanu wyświetlanego na liście i przywracać w ten sposób
obraz przed wieloma zmianami lub z powrotem je włączać.
Używanie narzędzia Eraser
Narzędzie Eraser(gumka) zmienia piksele obrazu, nad którymi przecią-
gniesz myszką. Jeśli pracujesz na warstwie tła lub warstwie z włączona
opcją utrzymania przezroczystości, zmieniane piksele przybierają kolor
drugoplanowy. W każdym innym przypadku uzyskujemy przezroczyste
piksele. Poza tym możesz użyć narzędzia Eraser, aby przywrócić edy-
towaną powierzchnię do stanu wskazanego w palecie History.
1 Wybierz narzędzie Eraser Tool - .
2 Przeciągnij narzędziem Eraser Toll nad narysowanymi liniami na
obrazie lilii.
Zauważ, że ta operacja zostanie natychmiast umieszczona w palecie
History.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
10
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Użycie narzędzia Eraser Tool jest natychmaist widoczne na
liście w palecie History.
3 Na pasku opcji narzędzia wybierz odpowiedni rozmiar pędzla oraz
ustaw parametr Opacity na 10%  20%.
Zwiększenie przezroczystości będzie miało wpływ na subtelność efektu
działania narzędzia.
Dodatkowo masz możliwość zmiany trybu, w jakim pracuje narzędzie
Eraser. Możesz wybrać tryby: Airbrush, Pencil lub Block. Zmiana trybu
działania narzędzia Eraser pozwala jemu na używanie stylu, w jakim
pracuje specyficzne narzędzie.
4 Przeciągnij myszką nad innymi już zamalowanymi częściami obrazu.
Zauważ jak miękki jest efekt działania narzędzia Eraser.
5 W palecie History wybierz ostatni stan, od którego chcesz kontynu-
ować pracę.
6 Zapisz swoja pracę.
Używanie narzędzi historycznych
Narzędzia historyczne rysują linie oparte na zaznaczonym stanie lub
migawce (snapshot) w palecie History. Teraz poznasz dwa narzędzia
pracujące tą techniką: Art History Brush Toll oraz History Brush Tool.
Narzędzie Art History Brush Tool rysuje wymodelowane linie, które mo-
gą emulować różne style malowania.
1 W palecie History kliknij na przycisk tworzenia migawki - Create
New Snapshot - .
Na liście w palecie History pojawi się miniaturka, która zapisuje aktual-
ny stan obrazu, jest to jak gdyby kamień milowy.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
11
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
2 W palecie Layers zaznacz warstwę Lilie.
3 Wybierz narzędzie Art History Brush Tool - , które jest ukryte
pod narzędziem History Brush Tool - .
4 W opcjach narzędzia wybierz mały rozmiar pędzla (np. Hard Round
3 Pixels) a w pozycji Style wybierz jakąś pozycję (np. Tight
Long).
5 Obrysuj teraz narzędziem Art History Brush Toll krawędzie kwia-
tów oraz liści. Możesz także poeksperymentować z pojedynczym
kliknięciem i przeciągnięciem myszką pewnego obszaru.
6 Wybierz inne style w opcjach narzędzia i spróbuj je zastosować,
aby uzyskać artystyczny efekt.
Przed i po zastosowaniu narzędzia Art History Brush Toll
Narzędzie History Brush rysuje kopie wybranego poprzedniego etapu
obrazu na bieżącym widoku. Możesz użyć tego narzędzia do usunięcia
linii utworzonych przy pomocy narzędzia Art History Brush  przywrócić
oryginalne linie rysunku lilii przed zmianami. Jako zródła dla narzędzia
History Brush możesz użyć migawki (snapshot), stworzonej na począt-
ku tego rozdziału.
7 Kliknij na puste pole z lewej strony miniaturki migawki.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
12
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Ikona - , która tam pojawi się oznacza, że każda linia narysowana
tym narzędziem usunie w tym obszarze wszystkie pozycje aż do wska-
zanego miejsca.
8 Wybierz narzędzie History Brush Tool - i przeciągnij myszka
nad obszarami, na których używałeś narzędzia Art History Brush
Tool.
Zauważ, że linie, które rysujesz narzędziem History Brush Tool odsła-
niają oryginalne linie zmodyfikowane przy pomocy narzędzia Art History
Brush Tool.
9 W palecie History wskaż migawkę, którą stworzyłeś wcześniej, aby
odwrócić wszystkie zmiany.
10 Zapisz swoją pracę.
Rozmazywanie brzegów linii
Teraz poznasz metodę rozmazania narysowanych linii przy pomocy na-
rzędzia Smudge Tool. Narzędzie to symuluje rozmazywanie palcem
mokrej farby na rysunku. Podczas rysowania linii pobierana jest próbka
powierzchni rysunku i przepychana w kierunku, w którym pociągniesz
myszką.
1 Upewnij się, że warstwa Kwiaty jest zaznaczona (jeśli robiłeś
wszystko zgodnie z ćwiczeniem to powinna być wybrana w migawce,
którą tworzyłeś).
2 Wybierz narzędzie Paintbrush Tool - .
3 Na pasku opcji kliknij na przycisk Brush Dynamic - i wyłącz
opcję Fade (ustaw pozycję Opacity na Off).
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
13
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
4 Narysuj kilka linii, tak jak przy rysowaniu płatków kwiatów.
5 Wybierz narzędzie Smudge Tool - , które jest ukryte pod narzę-
dziem Blur Tool - .
6 Przy użyciu tego narzędzia spróbuj przeciągnij nad liniami narzędzia
Paintbrush Tool.
Przed i po zastosowaniu narzędzia Smudge Tool
Możesz także używać narzędzia Smudge Tool do rysowania nowych li-
nii, wystarczy zaznaczyć opcję Finger Painting w opcjach narzędzia.
7 Przywróć teraz stan początkowy przez kliknięcie na migawkę na pa-
lecie History.
8 Zapisz swoja pracę.
Tworzenie subtelnego efektu nałożenia
Teraz dokończymy kolorowanie kwiatka i zastosujemy tryb Overlay do
subtelnego zmieszania warstwy kwiatów z warstwami leżącymi pod
spodem.
Tryb nakładania  Overlay mnoży lub przesiewa kolory zależnie od wy-
branego koloru bazowego. Podczas nakładania koloru bazowego są za-
chowywane jasne i ciemne obszary na oryginalnych pikselach, jednak
przybierają one nakładany kolor. Bazowy kolor jest mieszany z kolora-
mi, na który jest nakładany tak, aby odwzorować blaski i cienie orygi-
nalnego obrazu.
1 W palecie Color wybierz żółty kolor jako kolor pierwszoplanowy.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
14
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
2 Wybierz narzędzie Paintbrush Tool - i namaluj żółte pręciki
kwiatów lilii.
3 Kliknij dwukrotnie na warstwie Kwiaty, aby otworzyć okno dialogo-
we Layer Style. Przesuń je teraz tak, aby widzieć jednocześnie za-
wartość okno i obraz.
4 W oknie dialogowym Layer Style wybierz tryb Overlay z menu
Blend Mode oraz ustaw przezroczystość (Opacity) na 70%. Kliknij
OK.
5 Zapisz swoją pracę.
Rysowanie cieni w nieprzezroczystych obszarach
W tej części zablokujesz miejsca przezroczyste na warstwie Liście przed
edycją. W ten sposób wprowadzimy restrykcje rysowania tylko tam
gdzie piksele są wypełnione jakimś kolorem, piksele przezroczyste na-
tomiast zostaną nienaruszone.
1 W palecie Layers wybierz warstwę Liscie i zrób ją widoczną.
2 W palecie Colors wybierz ciemno-zielony kolor.
3 Wybierz narzędzie Paintbrush Tool - i namaluj długą linię przez
kilka liści kwiatu. Robimy to, aby pokazać znaczenie blokowania
przezroczystości.
Zauważ, że linie są rysowane wszędzie gdzie przeciągasz narzędziem
malarskim.
4 Wybierz Edit Undo Paintbrush.
5 Na górze palety Layers kliknij na opcji Lock - , aby zablokować
przezroczyste piksele na warstwie Liscie.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
15
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
6 Narysuj jeszcze raz długą linie przecinającą liście.
Zauważ, że teraz przestrzeń miedzy liśćmi nie zostaje zamalowana.
Piksele przezroczyste są zablokowane przed edycją.
Oryginalny obraz Rysowanie linii z Włączenie opcji
wyłączoną opcją Lock chroni prze-
Lock zroczyste piksele
7 Jeszcze raz cofnij ostatnią czynność (Edit Undo Paintbrush).
8 Teraz przy zablokowanej edycji przezroczystych pikseli narysuj cie-
nie, które powstają pod kwiatami i liśćmi.
9 Zmień przezroczystość warstwy Liscie do około 80%.
10 Zapisz swoją pracę.
Dodanie gradientu do tła
Narzędzie Gradient Tool pozwala tobie stworzyć prostoliniowe, kołowe,
kątowe, odbłyskowe i diamentowe przejście między kolorami. Przy po-
mocy tego narzędzia możesz wypełnić tło lub selekcję płynnym przej-
ściem między kolorami.
1 W palecie Layers wybierz warstwę Gradient.
2 Wybierz narzędzie Gradient Tool - ukryte pod narzędziem
Bucket Tool - .
Chcemy stworzyć przejście od koloru białego na lewej części obrazu do
koloru brązowego na prawej części obrazu.
3 W opcjach narzędzia rozwiń style gradientów, przez kliknięcie na
okienko podglądu wybranego stylu.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
16
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Okno dialogowe, które się teraz otworzy  Gradient Editor, pozwala to-
bie na modyfikację istniejących stylów, tworzenie nowych, dodawanie
jednego lub więcej kolorów pośrednich oraz zarządzania stylami.
4 W otwartym oknie  Gradient Editor, kliknij dwukrotnie na ikonce
odpowiedzialnej za kolor końcowy  Color Stop - , znajdującą się
na dolnej lewej części paska gradientu. Wyświetlisz w ten sposób
okno wyboru koloru.
Dwukrotne kliknięcie na kolorach
krańcowych poniżej paska gradietnu
otwiera okno wyboru koloru
5 W oknie wyboru koloru Color Picker, wybierz biały kolor z górnego
lewego rogu a następnie zaznacz opcję Only Web Colors, aby za-
stosować kolor zarezerwowany dla stron WWW.
6 Kliknij OK.
7 W podobny sposób włącz okienko wyboru koloru dla koloru końco-
wego na prawej części paska gradientu.
8 W oknie Color Picker ustaw kolor o następujących parametrach: R
= 147, G = 132, B = 100.
Podczas wprowadzania tych wartości Photoshop automatycznie dopasu-
je kolory do tych, stosowanych na stronach WWW. Ustawi, więc nastę-
pujące wartości: R = 153, G = 153, B = 102.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
17
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
9 Kliknij OK, aby zamknąć okno Color Picker, a pózniej jeszcze raz
OK, aby zamknąć okno Gradient Editor.
10 W opcjach narzędzia Gradient wybierz kierunek gradientu: Radial
Gradient - .
11 Narysuj teraz gradient od środka obrazu do brzegów.
Narysowanie gradientu od środka obrazu
Biały kolor gradientu znajdzie się w środku obrazu i płynnie przechodzi
do brzegów obrazu. Jeszcze tylko dopasujemy jaskrawość gradientu do
jaskrawości oliwkowego tła obrazu.
12 W palecie Layers zmień tryb nakładania warstwy Gradient na Lu-
minosity, co da nam zmieszanie gradientu z tłem pod względem
jaskrawości obydwu warstw.
13 Zapisz swoją pracę.
Tworzenie efektu poświaty przy pomocy narzędzia Airbrush
Narzędzie Airbrush rysuje linie z bardzo miękkim brzegiem. Masz moż-
liwość stworzenia własnych stylów rozpylania i następnie zapisać je do
ponownego użycia.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
18
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
1 W palecie Layers zaznacz warstwę Poswiata.
2 Wybierz narzędzie Airbrush Tool - .
3 Naciśnij i przytrzymaj klawisz Alt, aby zmienić wskaznik narzędzia
na próbnik koloru (Eyedropper - ) i kliknij na płatek kwiatu, aby
pobrać próbkę koloru z jego jasnej części.
Kolor, który pobrałeś z płatka kwiatu pojawi się jako kolor pierwszopla-
nowy. Teraz dopasujemy rozmiar narzędzia Airbrush do naszych po-
trzeb.
4 Na pasku opcji kliknij na przycisk Brush Editor - , na lewo od
strzałki rozwijającej menu wyboru końcówki narzędzia.
5 W palecie Brush Editor wprowadz wartość 150 pikseli w polu
Diameter. Zachowaj parametr Hardness na poziomie 0% oraz
Spacing na 25%. Następnie wpisz nazwę dla nowego pędzla w po-
lu Name, nazwij go np. Glow Brush.
6 Teraz kliknij na przycisk Create New Preset - w prawej górnej
części palety Brush Editor.
Przycisk tworzenia nowego pędzla w
palecie Brush Editor
Nowa końcówka narzędzia pojawi się teraz na liście dostępnych pędzli
oraz będzie automatycznie wybrana do użycia.
Możesz wyświetlić listę dostępnych pędzli w różnej postaci. Wystarczy
wejść do menu palety (kliknij na mały trójkącik w kółku) i wybrać inny
typ listy np. Small List. Poeksperymentuj i zapoznaj się z innymi wido-
kami dostępnymi w menu palety.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
19
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
7 Przeciągnij teraz lekko nowostworzoną przez nas końcówką pędzla
narzędzia Airbrush wokół kwiatów, aby powstał efekt poświaty.
Tworzenie efektu poświaty przy pomocy nowej
końcówki narzędzia Airbrush
8 W palecie Layers ustaw przezroczystość warstwy na 80% oraz
włącz tryb Overlay.
9 Zapisz swoją pracę.
Tworzenie efektu naturalnej tekstury przy pomocy dodatkowe-
go pędzla
Teraz stworzysz efekt tekstury wokół lilii przy użyciu naturalnego pędz-
la i stosowania różnych trybów mieszania dla malowanych linii.
Wraz z programem Adobe Photoshop dostępne są specjalne bonusowe
dodatki takie jak dodatkowe kształty i pędzle. Można je dodać do palety
standardowych pędzli. W tej lekcji dodamy dodatkowe naturalne pędz-
le. Naturalne pędzle symulują używanie takich narzędzi malarskich jak:
pióro, ołówek, węgiel, kredka.
1 W palecie Layers wybierz warstwę Tekstura.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
20
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
2 Na pasku opcji dla narzędzia Airbrush Tool rozwiń paletę dostęp-
nych rodzajów pędzli a następnie wybierz z menu palety pozycję
Natural Brushes 2.abr.
Wybór dodatkowych pędzli z menu palety Brush
3 W oknie dialogowym, które się teraz pojawi, kliknij Append, aby
dołączyć nowe pędzle do już istniejących.
4 W palecie Brush wybierz pędzel o oznaczeniu 118 Pastel Light
120 Pixels.
5 W opcjach narzędzia wybierz tryb Screen z menu Mode oraz ustaw
parametr Pressure na 50%.
6 Na pasku narzędzi kliknij na kolor pierwszoplanowy, aby wywołać
okno wyboru kolory (Color Picker).
7 W oknie Color Picker zanzacz opcję Only Web Color i wybierz
ciemno niebieski kolor lub wpisz następujące wartości: R = 65, G =
73, B = 157.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
21
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
8 Przy użyciu narzędzia Airbrush i wybranej końcówki nałóż wokół
kwiatów oraz w środku lilii kolorową teksturę.
Nie martw się, że nałożyłeś zbyt dużo niebieskiego koloru. Zastosujemy
tryb mieszania, który zniweluję większość tego koloru. Namalowane li-
nie znikną i odkryją częściowo oryginalny kolor obrazu.
Rysowanie narzędziem Airbrush z użyciem
naturalnego pędzla
9 W opcjach narzędzia, wybierz teraz tryb Color Dodge z menu Mo-
de.
Tryb mieszania Color Dodge analizuje kolor na każdym kanale i rozja-
śnia kolor podstawowy, aby odzwierciedlić kolor mieszany. Mieszanie
koloru bazowego z czarnym nie powoduje żadnych zmian w tym trybie.
10 W tym trybie rozjaśnij partie obrazu w środku kwiatów dodając wię-
cej jasnego koloru.
11 Dodamy teraz filtr z szumem, wybierz Filter Noise Add No-
ise.
12 W oknie dialogowym filtru Add Noise ustaw wartość 10 w polu
Amount, wybierz rodzaj Gaussian dla opcji Destribution oraz
Monochromatic i kliknij OK.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
22
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Filtr Noise dodaje lub usuwa każdy piksel obrazu lub wprowadza do
niego szum z losowo generowanych poziomów kolorów, jest to losowa-
nie oparte na matematycznych wzorach z rachunku prawdopodobień-
stwa. Ta technika pomaga czasami wtopić zaznaczony obszar w otacza-
jący obraz. Filtr ten potrafi generować ciekawe tekstury oraz usuwać z
obrazu niepożądane rzeczy np. kurz lub zadrapania.
13 W palecie Layer wybierz tryb nakładania Diference dla warstwy
Tekstura i ustaw przezroczystość na 80%.
Zależnie od tego jak dużo wprowadziłeś na początku koloru niebieskie-
go, może go teraz okazać się mniej lub więcej.
W trybie Difference analizowany jest kolor na każdym kanale i odejmo-
wany od koloru bazowego każdy kolor mieszany lub odwrotnie, zależnie
od jasności kolorów. Mieszanie z białym tworzy inwersję koloru bazo-
wego. Mieszanie z czarnym nie powoduje żadnych zmian.
14 Zapisz swoją pracę.
Tworzenie obramowania
W poprzednich lekcjach wspomnieliśmy, że selekcję można wypełnić
kolorem, teksturą lub wzorem. W tej części zdefiniujemy wzór sza-
chownicy i wypełnimy nim obramowanie przy pomocy narzędzia Paint
Bucket Tool.
1 W palecie Layers wybierz warstwę Ramka.
2 Otwórz teraz plik L5_rys_szachownica.psd z katalogu Photoshop 
Lekcja5.
3 Wybierz Select All.
4 Wybierz Edit Define Pattern.
5 W oknie dialogowym Pattern Name, wpisz nazwę dla nowo two-
rzonego wzoru np. Szachownica i kliknij OK.
6 Zamknij plik L5_rys_szachownica.psd.
7 Wybierz narzędzie Paint Bucket Tool - , ukryte pod narzędziem
Gradient Tool - .
8 Na pasku opcji wybierz opcję Pattern w menu Fill. Następnie roz-
wiń paletę wyboru wzorów i wybierz wzór szachownicy, który przed
chwilą zdefiniowaliśmy.
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
23
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
Wybór zdefiniowanego wzoru dla narzędzia Pa-
int Bucket Tool
9 Kliknij teraz narzędziem Paint Buck Tool - na oknie z obrazem,
aby go wypełnić wzorem szachownicy.
Wzorem pokryje się cała warstwa, przysłaniając wszystko, co znajduje
się pod nią. Możesz teraz użyć linii pomocniczych (prowadnic), które
pomogą tobie wyciąć środkową część okna.
10 Wybierz View Show Extras lub View Show Guides.
11 Wybierz narzędzie do selekcji Rectangular Marquee Toll - i
narysuj prostokątne zaznaczenie zostawiając po brzegach miejsce
na ramkę, kieruj się liniami pomocniczymi.
Aby uprościć sobie pracę, upewnij się, że masz włączoną opcję przycią-
gania do prowadnic (View Snap To Guides).
Prostokątna ramka selekcji Wycięcie zaznaczonej powierzchni
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław
24
Lekcja 5
Adobe Photoshop  Rysowanie i edycja
12 Wybierz Edit Cut, aby wyciąć zaznaczoną część.
13 Zmień teraz tryb nakładania warstwy Ramka na tryb Multiply.
Tryb Multiply powoduje mnożenie koloru mieszanego z kolorem orygi-
nalnym, co w efekcie daje zawsze ciemniejszy kolor końcowy.
Aby zobaczyć obraz bez prowadnic wybierz View Show Extras lub
View Show Guides.
14 Na tym kończymy pracę, zapisz swoją pracę.
Pytania kontrolne
1 Co to jest tryb nakładania (Blending Mode) i jakie trzy zdefiniowane
typy kolorów możesz wykorzystać do opisu jego działania?
2 Co mają wspólnego paleta History, narzędzie Eraser Tool oraz na-
rzędzie Paintbrush Tool?
3 Jaka jest różnica pomiędzy narzędziem Art History Brush Tool i Hi-
story Brush Tool?
4 W jakim celu używałeś narzędzia Smudge Tool?
5 Jakie zastosowanie ma w palecie History migawka (Snapshot)?
6 Opisz, w jaki sposób można utworzyć nową końcówkę pędzla
(Brush)?
7 W jaki sposób możesz chronić przezroczyste obszary warstwy przed
zmianami?
8 Opisz, w jaki sposób zdefiniować nowy typ gradientu.
9 W jaki sposób działa filtr Noise?
10 Opisz, w jaki sposób zdefiniować nowy typ wzoru (Pattern).
Materiały szkoleniowe do użytku wewnętrznego CKP Wrocław


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Photoshop lekcja 10 (optymalizacja)
Photoshop lekcja 7 (obiekty wektorowe i sciazka wycinajaca)
Photoshop lekcja 4 (maski i kanaly)
Photoshop lekcja 8 (wykorzystanie technik Slice i Rollovers)
Photoshop lekcja 3 (praca z warstwami)
Photoshop lekcja 6 (ścieżki podstawowe techniki)
www livemocha com angielski lekcja audio
jezyk ukrainski lekcja 03
Lekcja sortowanie
lekcja12
Kris Jamsa Wygraj Z C lekcja32
Szybki kurs Adobe Photoshop
jak odczytywać informacje nazw Photoshopa
lekcja1 (2)
Lekcja7
ćw oswajające z piłką lekcja dla dzieci

więcej podobnych podstron