pytania o czas pracy kierowcy


Wasze pytania i odpowiedzi dotyczące wątpliwości związanych z nową wersją
rozporządzenia UE VO(EWG) 561/2006
Zrobiłem skróconą do 30 godzin przerwę weekendową; czy muszę oddać za nią
pełne 24 godziny, czy też tylko różnicę do 45 godzin?
Dyrektywa UE nr 561/2006 w tym punkcie brzmi tu jednoznacznie. Na podstawie
artykułu 8 punkt 6 kierowca zobowiązany jest do oddania czasu, o który została skrócona
przerwa weekendowa. Oznacza to, że jeśli kierowca wykonał skróconą do np 30 godzin
weekendową przerwę - jest w wyniku tego zobowiązany do  oddania 15 godzin. Ta
dodatkowa, służąca za wyrównanie przerwa musi spełniać następujące warunki:
- przerwa nie może zostać wliczona do dobowej przerwy nocnej; oznacza to, że nasze
przykładowe 15 godzin mogą zostać podczepione pod dobową przerwę nocną o
długości minimum 9 godzin - co daje razem 24 (stąd bierze się powszechne
mniemanie, że wyrównanie skróconej przerwy weekendowej powinno
wynosić minimum 24 godziny), dobowa przerwa nocna nie może zostać jednak
wliczona do omawianego wekendowego  wyrównania (trzymając się naszego
przykładu: 15 godz. minus 9 godzin dają 6 godzin wyrównania, co nie pokrywa
skrócenia)
- skrócona przerwa weekendowa musi zostać wyrównana przed upływem 21 dni
kalendarzowych od momentu jej zakończenia
- Skrócona przerwa weekendowa nie może zostać odbytą ani w siedzibie
właściciela/użytkownika poja- zdu, ani też w miejscu zamieszkania
kierowcy (art. 6 punkt 8 VO 561/2006)
Czy musze posiadać poświadczenie urlopu po każdej pełnej (45 godzin)
przerwie weekendowej, jeśli spędziłem ją w domu, po odstawieniu wozu w
firmie?
Na podstawie informacji uzyskanych przez nas od BAG tego rodzaju zaświadczenie jest
wymagane po odbyciu każdej pełnej przerwy weekendowej; również, gdy przerwę tę
spędziliście w samochodzie, będąc w trasie. Brak zaświadczenia zagrożony jest wysokimi
mandatami (np w Polsce: PLN 3.000/EUR 800,-). Omawiane zaświadczenie musi być
zgodne ze wzorem UE, wymaganym na podstawie VO 561/2006 . Jeśli spędzicie
weekendową przerwę w drodze - w kabinie , wasza firma jest zobowiązana przysłać Wam
rzeczone zaświadczenie faksem; faks jest uznawany przez wszystkie sądy za oficjalny
dokument. Dla pewności radzimy Wam wziąć ze sobą do wozu również wydruk raportu
nadania/odbioru z faksu, na który przysłano wam ww zaświadczenie!
Czy istnieją konkretne przepisy regulujące czas pracy?
Wyliczenie czasu pracy wynika z prostego rachunku: wymagana w dyrektywie VO
561/2006 regularna przerwa nocna liczy 11 godzin. Po odjęciu tych 11 godzin od liczby
godzin jednaj doby - 24 h - otrzymamy maksymalny czas pracy 13 godzin. Zwróćcie
uwagę: maksymalny, gdyż jeśli np zrobicie skróconą do 9 godzin przerwę nocną to
jesteście zobowiązani wyrównać ją w tej samej dobie (czyli przed jej zrobieniem),
wykonując jedną, dodatkową minimum 3 godziny trwającą przerwę. To skraca czas pracy
do maksimum 12 godzin.
Czy mogę zostać ukarany w jednym kraju za wykroczenie popełnione w innym?
VO 561/2006 jest dyrektywą obowiązującą wszystkie kraje członkowskie UE. Oznacza to,
że wykroczenia przeciw tej dyrektywie podlegają karze na terenie całej UE, niezależnie od
kraju ich popełnienia. Ta zasada dotyczy nie tylko tras międzynarodowych; trasy
wewnątrzkrajowe są tym również objęte, ale tylko, jeśli naruszają VO 561/2006.
Przykład: jeśli zostaniecie zatrzymani przez francuskiego żandarma, który przypadkowo
zna polskie prawo i który podczas kontroli stwierdzi wykroczenie przeciwko któremuś z
zaostrzonych wobec VO 561/2006 polskich przepisów, podczas gdy wobec dyrektywy UE
nie stwierdzi żadnego wykroczenia - nie może on Was za to ukarać.
Wszelkie pozostałe wykroczenia, dotyczące bezpośrednio Kodeksu Drogowego kraju, w
którym zostały popełnione (prędkość, zakazy wyprzedzania itp) zagrożone są karą tylko
w kraju ich popełnienia. Oznacza to, że np niemiecki policjant nie ma prawa ukarania
Was za prędkość 92 kmh, odczytaną z tarczki (lub w wyniku odczytu cyfrowego
tachografu), a zapisaną na przykład na trasie pomiędzy Lyonem i Grenoble.
Mój cyfrowy tachograf liczy cały czas zamknięty już 2 - tygodniowy czas pracy
(90 godzin) i nie chce przeskoczyć na nowy okres mimo, że zakończyłem ten
okres pełną, 45 - godzinną przerwą weekendową. Tachograf kasuje poprzedni
okres dopiero o 2 w nocy z niedzieli na poniedziałek. Czy musze czekać z
ruszeniem w trasę do tego momentu?
Nie. Ten punkt przeskoku do nowego 2 - tygodniowego okresu pracy bazuje na błędnym
ustawieniu tachografu i powinien zostać skorygowany. Radzimy Wam jednak - aby
uniknąć jakichkolwiek kłopotów - dokonania wydruku i wpisania na jego odwrocie
rzeczywistego rozliczenia czasu pracy, poświadczonego własnoręcznym podpisem.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
RozporzadzenieV1 06 czas pracy kierowcy
Czas pracy kierowców
Rozporzadzenie EU561 2006 czas pracy kierowcy tacho
czas pracy kierowców cz 3
czas pracy kierowcy
Obr Czas pracy kierowców zasady
czas pracy kierowców
Rozporzadzenie820? czas pracy kierowcy
RozporzadzenieV1 06 czas pracy kierowcy
Czas pracy kierowców

więcej podobnych podstron