AUDIO AERO PRIMA INTEGRATED PRIMA CD


HI-END - Systemy, systemy...
Choć wzmacniacz Prima (niżej) wygląda
standardowo, to w istocie jest hybrydowÄ…
konstrukcjÄ… - przedwzmacniacz oparto na
lampie, końcówkę mocy zrealizowano na tranzy-
storach polowych. Natomiast A2 to solidna
konstrukcja oparta na zasadzie dual mono.
Obydwa urzÄ…dzenia majÄ… przednie
panele pokryte czarnym, błyszczącym la-
kierem. ZÅ‚ote elementy wzornicze w po-
staci przedniej płytki szuflady, gałek i na-
pisów z jednej strony wyglądają nieco
efekciarsko, z drugiej zaÅ› dobrze kompo-
nują się z błyszczącym frontem.
Audio Aero
PRIMA INTEGRATED
Wzmacniacz posiada pięć liniowych a jedna para terminali głośnikowych za-
wejść i wyjście na magnetofon nie przypi- pewnia swobodne stosowanie wszelkich
sane żadnemu z wejść. Ponieważ nie ma standardów podłączeń. Zasilacz urzą-
objaśnień w instrukcji dotyczących tego dzenia zbudowano wokół jednego trans-
wyjścia, a ja nie posiadam żadnego re- formatora toroidalnego i pojemności
jestratora, wiÄ™c nie wiem, jak ono dziaÅ‚a. 2x6800 µF. Wzmacniacz Prima jest kon-
Zdrowy rozsądek każe przypuszczać, że strukcją hybrydową - w przedwzmac-
znajduje się na nim sygnał aktualnie uru- niaczu znalazła się miniaturowa lampa
chomionego wejścia. Przełącznik wejść 6021W, podczas gdy końcówka mocy zo-
oznaczony jest nie symbolami urządzeń, stała wykonana na półprzewodnikach.
ale od Line 1 do Line 5. Sterownik wzmac- Zadanie hybrydowej konstrukcji jest pros-
niacza jest bardzo mały, ale dość rozbu- te - połączenie łagodności lampy z szyb-
dowany. Oprócz regulacji siły głosu po- kością i detalicznością tranzystorów.
siada przełączanie zródeł, wyciszanie
i włączanie monitora. Okazuje się jednak,
że jedyną opcją działającą na integrę Pri-
ma jest zmiana natężenia dzwięku, wcis-
Audio Aero PRIMA CD
kanie pozostałych przycisków nie robi na
urządzeniu żadnego wrażenia. Prawdo-
podobnie producent wykorzystuje ten O tym, że istnieje odtwarzacz Prima kilku czy kilkunastu minutach (być może
sterownik także do innych modeli, które dopasowany jakościowo i wzorniczo do czekałem zbyt krótko). Ulgę przynosi pi-
są w pełni zmechanizowane. Wszystkie wzmacniacza możemy przeczytać już w lot posiadający przycisk  stand by . Na
gniazda RCA są złocone, instrukcji obsługi modelu Integrated. CD sterowniku odkrywamy także inne bardzo
nie posiada przycisku sieciowego, więc interesujące możliwości. Załóżmy, że
po włączeniu do prądu należy po pros- programowanie, powtarzanie i odtwarza-
tu uruchomić potrzebną funkcję (na nie w losowej kolejności należą do umie-
przykład wysuwanie kieszeni) i urzą- jętności standardowych. Ale są tu jesz-
dzenie zostanie obudzone. Gorzej z cze: skanowanie krążka po utworach (po
wyłączeniem, bowiem instrukcja za- 10, 20 lub 30 sekund), wyciszanie na-
wzięcie milczy o tej operacji, a od- grań i przejście do pauzy oraz regulacja
twarzacz nie chce sam się uśpić po głośności (0-20). Pilot odtwarzacza ma
niewiele wspólnego z wyglądem sterow-
nika od wzmacniacza (za wyjÄ…tkiem
Burr-Brown 1739 Audio Aero
krągłości), trudno nie dostrzec więc pew-
kontra Burr-Brown 1704 z AVM.
nej przypadkowości w tej materii. Szkoda
W obydwu urzÄ…dzeniach staranne
też, że przy pomocy jednego sterownika
zasilanie (Audio Aero poniżej),
nie możemy obsługiwać całego systemu.
w odtwarzaczu AVM wyko- Prima CD posiada jedno analogowe wyj-
ście (o zmiennym poziomie jak już wia-
rzystano nawet dwa
domo) oraz jedno koaksjalne cyfrowe.
transformatory.
We wzmacniaczu Prima wykorzysta-
no lampową technikę, tworząc zeń urzą-
dzenie hybrydowe. Odtwarzacz nie od-
staje ideologicznie od integry - układy
wyjściowe zrealizowano na dwóch lam-
pach wzmacniających sygnał. Urządze-
nie zdaje się doskonałym przykładem
mariażu tradycyjnych metod z nowators-
kimi rozwiÄ…zaniami, bowiem obok lamp
wykorzystano nowy procesor 24bity/
192kHz Burr-Brown PCM1739. Do ro-
li napędu zaangażowano znany i lu-
biany model Philips CDM12.
UrzÄ…dzenie, w stylu znanym z
kilku innych konstrukcji fran-
cuskich, stoi na trzech nóżkach.
5/2001
60
Laboratorium
dobrze. Lampy na wyjściu doskonale tłumaczą niskopoziomowego sygnału nie jest porywająca,
PRIMA CD
przebieg zniekształceń harmonicznych z rys.2. odchyłka dla -80dBFS sięga już prawie 4dB,
Dominująca jest składowa druga o bardzo wyso- a sygnał -90dBFS odtwarzany jest z niemal 10-
Stopień analogowy to dwie miniaturowe lampy
kim poziomie, aż -55dB, trzecia leży już znacznie dB błędem. Audio Aero może natomiast pochwalić
Philipsa, w konstrukcji użyto też wzmacniaczy
niżej, w okolicach -90dB. Wskaznik THD+N to się doskonałym odstępem sygnału od szumu, aż
operacyjnych OP275 Analog Devices. Przetwor-
dość wysokie 0,192%. Liniowość odwzorowania 121dB!
nik to układ Burr-Brown PCM1739E. Wyrafinowa-
na kość pochodzi z serii SoundPlus i pracuje z
sygnałami 192kHz/24-bit. Układ używa modulacji
Delta-Sigma, charakteryzuje siÄ™ potencjalnie nis-
kimi zniekształceniami, ale zaleta ta nie może być
w pełni wykorzystana w połączeniu z zastosowa-
nym stopniem wyjściowym. Jakość montażu nie
jest wzorcowa, prowizorycznie wręcz zamontowa-
ne płytki drukowane  odchylają się od właściwe-
go położenia nawet po lekkim dotknięciu palcem.
Poziom na wyjściu wynosi standardowe
2,07V, obydwa kanały pracują bardzo równo, z
różnicą tylko 0,01V, wobec wyjściowego stopnia
opartego na lampach jest to wręcz doskonały wy-
Rys.1
nik. Rys.1
Rys.1 obrazuje dobrą liniowość charakterys-
Rys.1
Rys.1
tyki przetwarzania, przy 10Hz spadek wynosi -
0,3dB, z drugiej strony mamy podobny spadek już
dla 10kHz, a dla 20kHz -0,7dB, to wciąż bardzo
Poziom na wyjściu analogowym
Rys. 1. Pasmo przenoszenia Prima CD
(0dBFS, 100k&!, R/L [V] 2,07/2,06
Stosunek sygnał/szum 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 20000
0
(0dBFS/cisza cyfrowa, A-ważony) [dB] 121
-10
Impedancja wyjściowa [&!] 610
-20
Zniekształcenia THD+N (1kHz, 0dBFS) 0,192%
-30
Liniowość DAC (1kHz dla -60/-70/-80/-90)
-40
dBFS [dB] 0,1/0,5/3,7/-9
-50
Wymiary SxGxW [cm] 43,5x32x9,5 -60
Masa [&!]8 -70
Wyjście analogowe 1xRCA -80
Wyjścia cyfrowe 1xkoax -90
-100
Zdalne sterowanie tak
-110
-120
PRIMA INTEGRATED
-130
-140
Podobnie jak w odtwarzaczu, także tutaj od-
Cz ęstotliw ość w Hz
najdziemy miniaturowÄ… lampÄ™ w sekcji wzmocnie-
nia napięciowego. Sama końcówka mocy to już
Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne Prima CD
półprzewodniki, układy scalone Thomson SGS Mic-
roelectronics TDA7294, po jednym na kanał. Są to
praktycznie gotowe wzmacniacze z wbudowanymi
funkcjami wyciszania/czuwania (ograniczony po-
bór mocy). Producent sugeruje aplikacje w sprzę-
cie car-audio, a nawet telewizorach, nie są to więc
prawdę mówiąc najwyższej klasy komponenty dla
audiofilskiego produktu. RolÄ™ regulatora wzmoc-
nienia spełnia już bardzo dobry potencjometr Alps.
Ponownie ponarzekać trzeba na jakość montażu,
przykręcony zbyt mało masywną śrubą transfor-
mator nie trzyma się stabilnie podłoża.
Pomiary laboratoryjne wzmacniacza Audio
Aero są dość kontrowersyjne. Nic złego nie moż-
rys.1
na napisać o pasmie przenoszenia (rys.1
rys.1), widać
rys.1
rys.1
dobre zrównoważenie, lekki spadek rzędu kilku
dziesiÄ…tych decybela w okolicach 10Hz oraz
20kHz, punkt -3dB leży przy wysokich 100kHz.
Widać także (pokrywające się krzywe) bardzo
Rys. 1. Pasmo przenoszenia Prima Integrated
zbliżone współczynniki wzmocnienia napięciowe-
0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 20000
go dla 8&! i 4&!, co sugerowałoby, iż urządzenie
0
będzie radziło sobie jednakowo bez względu na
-10
typ obciążenia. Moc maksymalna, jaką możemy
-20
rys.3
odczytać z rys.3
rys.3 dla 8&!, wynosi 47W, na 4&! na-
rys.3
rys.3
-30
pięcie wyraznie spada, bowiem dostajemy tylko
-40
66W. Po wysterowaniu drugiego kanału ujawniają
-50
siÄ™ niedostatki zasilacza, otrzymujemy 2x54W.
-60
Poziom THD+N jest wysoki, minima przypa-
-70
dajÄ… na 0,2W (0,12%) dla 8&! i 0,7W (0.13%) dla
rys. 3
4&!, dalej zniekształcenia wyraznie rosną (rys. 3 -80
rys. 3)
rys. 3
rys. 3
Najmocniejsza jest druga harmoniczna na po- -90
ziomie aż -48dB, trzecia leży również wysoko, -100
przy -63dB, następne, choć widoczne, mieszczą -110
rys. 2
już się na szczęście poniżej -90dB (rys. 2
rys. 2). Od- -120
rys. 2
rys. 2
stęp S/N to umiarkowane 82dB, współczynnik tłu- -130
mienia równy 20 też specjalnie nie ucieszy.
-140
Cz ęstotliw ość w Hz
Moc znamionowa (1% THD+N, 1kHz) [W]
Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne przenoszenia Prima Integrated
Ob.[&!] Wysterowanie (K -kanały)
1
1 2
8 47 41
4 66 64
0,1
Czułość (dla maks. mocy) [V] 0,372
Stosunek sygnał/szum* [dB] 82
8ohm
Dynamika [dB] 98 4ohm
Zniekształcenia THD+N
0,01
(1W, 8&!, 1kHz) [%] 0,16
Współczynnik tłumienia
(w odniesieniu do 4&!)20
0,001
Wymiary (SxGxW)[cm] 43,5x32x95
0,1 1 10 100 1000
Masa [kg] 9
Moc w y jÅ› c iow a [W]
Wejścia/wyjścia 5/1
Rys. 3. Moc przenoszenia Prima Integrated
5/2001
61
Amplituda w dB
Pomiary przeprowadzono przy użyciu systemu NEUTRIK A2D
Amplituda w dB
THD+N [%
*(Filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W)
Czar wyświetlaczy AVM.
Obsługa urządzenia
odbywa siÄ™
komfortowo
właśnie dzięki ich
pomocy.
Audio Aero zagrał
bardzo ciepło i miękko,
podczas gdy AVM zde-
cydowanie, twardo i szy-
bko. Który ładniej? O upo-
dobaniach i gustach dysku-
tować podobno nie wypada.
Który wierniej? Zbadanie natu-
ralnej barwy dzwięków to pierwszy
element, na który zwróciłem uwagę.
Obydwa zestawy prezentują w tym daną konsekwencją jest nie dość dob-
aspekcie co najmniej dobry poziom, ra kontrola wydarzeń na samym krań-
jednak AVM jest po prostu rzetelniej- cu pasma.
szy. yródło jego sukcesu leży w odpo- AVM może uchodzić za system
wiedniej dosadności niektórych dzwię- grający bezkompromisowo dynamicz-
ków - momenty oddawane przez nie- nie, w którym pewne elementy (skró-
miecki zestaw bardzo bezpośrednio są cenie basu) podporządkowano całoś-
łagodzone przez zestaw Audio Aero. ciowej koncepcji. Trzeba także zwrócić
AVM potrafi lepiej potrafi zadbać o uwagę na duże umiejętności przeka-
przejrzystość muzycznej faktury w za- zywania efektów przestrzennych.
kresie średnich częstotliwości. Wyso- Diametralnie różny od AVM profil
kie tony są przez AVM eksponowane, Audio Aero robi wrażenie monumen-
co jeszcze bardziej ożywia muzykę; w talnością i ciężarem dzwięku, co przy
wydaniu AA oryginalnie najostrzejsze niektórych materiałach muzycznych
dzwięki traktowane są delikatniej. daje bardzo sugestywne rezultaty, ale
Dynamika basu wydobywającego kiedy indziej może również ograniczyć
się z AVM jest imponująca, nieco tempo i klarowność. Obydwa systemy
mniejsze wrażenie robi potęga i głę- mają silnie zaznaczone charaktery,
bia. W tej materii Audio Aero wydaje można twierdzić, że AA jest na swój
się mieć swoje atuty, dodając odpo- sposób  muzykalny , lecz założenia
wiednim fragmentom monumentalne- wysokiej wierności lepiej spełnia AVM.
go rozmachu, czego jednak niepożą-
AVM EVOLUTION AUDIO AERO PRIMA
A2+CD2 INTEGRATED + CD
Cena [zł] 3600/4150,- Cena [zł] 3600/4150,-
Dystrybutor: AUDIO KLAN Dystrybutor: AUDIO KLAN
WYKONANIE, KOMPONENTY WYKONANIE, KOMPONENTY
i FUNKCJONALNOŚĆ: w tym przypadku i FUNKCJONALNOŚĆ: w obydwóch urządzeniach
małżeństwo finezji z funkcjonalnością jest na połączenie techniki lampowej z szeroko
niesłychanie wysokim poziomie. Solidności stosowanymi rozwiązaniami - wrażenie robi
i staranności budowy można szukać ze świecą szczególnie metoda konwersji w CD. Przeciętna
w tym zakresie cenowym. Imponujące funkcjonalność, nieprzyjazne instrukcje obsługi,
wyposażenie w wejścia i wyjścia wzmacniacza dyskusyjne sterowniki.
i odtwarzacza. Drobny kłopot to pilot -
OCENA: dostateczna
zwyczajny, mało przyjazny i traktowany jako
opcja.
LABORATORIUM: wysokie zniekształcenia i ich
rozkład charakterystyczne dla udziału lamp,
OCENA: bardzo dobra
różne ułomności wzmacniacza, nieco lepsze
LABORATORIUM: dla obydwu urządzeń bardzo rezultaty w przypadku odtwarzacza.
dobre wynika niemal w każdym pomiarze,
OCENA: dostateczna+
jedyne niedociągnięcie to niski współczynnik S/
N wzmacniacza.
DyWIK: dość neutralny, ale stosunkowo ciepły.
Jednoznaczna potęga brzmienia, stonowana
OCENA: bardzo dobra
góra, kłopoty z kontrolą basu.
DyWIK: nocny, zdecydowany i niezwykle
OCENA: dostateczna
dynamiczny, kontrolowany przy każdej często-
tliwości. Bardzo dobre efekty przestrzenne. OCENA KOCCOWA:
Jedyny drobny mankament - zbyt mało
DOSTATECZNA
masywny bas.
OCENA: dobra +
OCENA KOCCOWA:
BARDZO DOBRA
5/2001
62


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
die?rzte uns gehts prima
Chemiczne prima aprilis
Saison 1 cwiczenia plyta CD audio Alcaraz Marion Escoufier Dorothee Gomy Camille
AQ DONNA PRIMA

więcej podobnych podstron