Arkusz obserwacji cech rozwojowch dziecka 5,6 letniego


Arkusz obserwacji cech rozwojowych dziecka 5-, 6-letniego
Imię i nazwisko dziecka...............................................................................................................................................................................................................................
Daty kolejnych obserwacji: obserwacja I (wrzesień) .............................................................................................................................................................................
obserwacja II (styczeń/luty) .......................................................................................................................................................................
obserwacja III (maj/czerwiec) ....................................................................................................................................................................
Prowadzący obserwację: ............................................................................................................................................................................................................................
Rodzaj prowadzonej obserwacji: jednostkowa, bezpośrednia, bierna, całościowa, ciągła.
Obserwacja I Obserwacja II Obserwacja III
wysoki przeciętny niski wysoki przeciętny niski wysoki przeciętny niski
Obserwowana cecha
pozom poziom poziom brak danej pozom poziom poziom brak danej pozom poziom poziom brak danej
rozwoju rozwoju rozwoju cechy rozwoju rozwoju rozwoju cechy rozwoju rozwoju rozwoju cechy
cechy cechy cechy cechy cechy cechy cechy cechy cechy
Rozwój fizyczny
Dziecko:
rozbiera i ubiera się samodzielnie
samodzielnie spożywa posiłki
chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
sprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe (np. rzut
piłką)
chętnie bawi się na świeżym powietrzu
prawidłowo trzyma narzędzia do rysowania
posługuje się jedną ręką podczas rysowania
z zaangażowaniem wykonuje prace plastyczne
prawidłowo koloruje, wycina nożyczkami
(wykonuje zadania wymagające koordynacji
wzrokowo  ruchowej)
rytmicznie porusza się przy muzyce
jest odporne na zachorowania (np.
przeziębienia)
sygnalizuje nauczycielowi złe samopoczucie
179
*
*
Rozwój umysłowy
Dziecko:
nazywa przedmioty z otoczenia i przedstawione
na obrazkach
dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach
z zainteresowaniem ogląda książeczki
słucha utworów literackich opowiadanych lub
czytanych przez nauczyciela
odpowiada na pytania
poprawnie formułuje pytania
poprawnie formułuje odpowiedzi
wypowiada się spontanicznie
zadaje pytania dotyczące wysłuchanego utworu
literackiego, danej sytuacji
rozwiązuje zagadki
określa, co zdarzyło się wcześniej, a co pózniej
dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
różnicuje głoski o podobnym brzmieniu
poprawnie artykułuje głoski
nazywa kolory
nazywa czynności
określa cechy przedmiotów (wielkość, kształt,
smak, zapach)
nazywa charakterystyczne zjawiska
atmosferyczne (np. opady deszczu, śniegu)
rozumie polecenia i pytania nauczyciela
powtarza z pamięci krótkie teksty
180
segreguje przedmioty według jednej lub więcej
cech (kolor, wielkość, kształt, przeznaczenie)
pokazuje i nazywa części ciała
określa położenie przedmiotów względem
siebie (przed, za, z boku)
poprawnie stosuje przyimki: na, pod, nad, za,
obok, w
prawidłowo określa kierunki
odtwarza podany rytm
rozumie znaczenie prostych znaków umownych
(np. znaczki rozpoznawcze, umowne gesty)
prawidłowo liczy przedmioty (w zakresie
określonym dla wieku)
wymienia kolejność ułożenia przedmiotów
rysuje po śladzie
układa w całość obrazki pocięte na części
układa proste historyjki
(w oparciu o treść 3  4 obrazków)
podaje swoje imię i nazwisko
podaje nazwę swojej miejscowości
podaje nazwę swojego kraju
rozpoznaje dzwięki dochodzące z otoczenia
wykonuje ćwiczenia ortofoniczne
(np. dmuchanie piórka, kląskanie& )
sylabizuje podczas zabaw (np. naśladowanie
mowy robota)
śpiewa piosenki
podejmuje role w zabawach parateatralnych
jest zainteresowane urządzeniami technicznymi
181
Rozwój społeczno-emocjonalny
*
Dziecko:
zgodnie bawi się z innymi dziećmi
grzecznie zwraca się do innych
zna imiona kolegów i koleżanek z grupy
przestrzega umów przyjętych w grupie
pomaga kolegom i koleżankom
wykonuje polecenia nauczyciela
mówi o swoich potrzebach
nazywa swoje emocje (radość, smutek)
kończy rozpoczętą pracę (np. plastyczną)
sprząta zabawki
nie bierze cudzych rzeczy
stara się być samodzielne
jest pogodne i ma dobre samopoczucie
orientuje się w tym, co jest dobre a co złe
nie ocenia innych na podstawie wyglądu
radzi sobie w sytuacjach konfliktowych
nawiązuje kontakt z nauczycielem
przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie
zabaw z rówieśnikami
*
*
* Inne osiągnięcia
182
Dodatkowe osiągnięcia dziecka ................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
Interpretacja wyników obserwacji
" Po przeprowadzeniu pierwszego pomiaru obserwacji nauczyciel ustala kierunek pracy z dzieckiem
w czasie roku szkolnego  tworzy roczny plan pracy indywidualnej dla każdego dziecka.
" Drugi pomiar obserwacji służy weryfikacji skuteczności pracy nauczyciela z dzieckiem (na tej podstawie
nauczyciel dokonuje korekty planu pracy indywidualnej z dzieckiem)
" Obserwacja dziecka dokonana w trzecim pomiarze ma służyć określeniu stanu rozwoju dziecka i jego
dynamiki.
 Stan rozwoju można określić zliczając wyniki z poszczególnych poziomów (tabela czytana w pio-
nie).
* Większość wyników uzyskanych z danego poziomu sugeruje ten właśnie poziom rozwoju dziecka.
(działania pedagogiczne polegać mają wówczas na dążeniu do podniesienia tego poziomu na wyż-
szy).
* Nierównomierne rozłożenie wyników z poszczególnych poziomów świadczy o dysharmonii rozwojowej
(intencjonalne działania podejmowane przez nauczyciela powinny wówczas dotyczyć intensyfikowania
rozwoju w zakresie zaburzonych funkcji, czynności, procesów).
 Dynamikę rozwoju określa się poprzez porównanie wyników z kolejnych pomiarów (tabela czytana
w poziomie). Pozwala to na dostrzeżenie:
* postępu rozwoju danej cechy (jeśli wyniki zmieniają się z niższego na wyższy poziom),
* stagnacji rozwoju danej cechy (jeśli wyniki utrzymują się na tym samym poziomie),
* regresu w rozwoju danej cechy (jeśli wyniki zmieniają się z wyższego na niższy).
Stwierdzenie stagnacji rozwoju dziecka stanowi podstawę do poszukiwania przyczyn tego zjawiska
oraz wyznacza potrzebę wzmożonego wysiłku całego środowiska społecznego na rzecz niesienia mu
pomocy.
Stwierdzenie regresu kwalifikuje dziecko do konsultacji ze specjalistami (lekarzem, psychologiem,
logopedą itp.).
Pamiętajmy, że dziecko jest w toku dynamicznego rozwoju, dlatego należy unikać kategorycznych stwier-
dzeń w jego ocenie. Wyniki obserwacji mają charakter orientacyjny i służą głównie ukierunkowaniu
działalności pedagogicznej nauczyciela (i rodziców) na wspomaganie dziecka w procesie nabywania
doświadczeń.
183


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Karta?dania rozwoju dziecka 6 letniego
Karta?dania rozwoju dziecka 3, 4 letniego
Karta rozwoju dziecka 5 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 6 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 3 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 4 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 5 letniego
Arkusz obserwacji dziecka
Karta obserwacji dziecka 6 letniego
Kwestionariusz  obserwacyjny rozwoju dziecka
Przedszkole274 Arkusz obserwacji adaptacji Dziecka do Przedszkola
kwestionariusz poziom zdrowia i rozwoju dziecka
Pomiar i ocena osiągnięć rozwojowych dziecka w odbieraniu i wyrażaniu mowy w pierwszym roku życia
arkusz obserwacyjny 4 5
Diagnoza arkusz obserwacji 1
arkusze obserwacji 4 latek

więcej podobnych podstron