Naprawa skrzyni biegów Na czym polega, ile kosztuje i jak jej uniknąc


Poradnik powstał przy współpracy Auto-Historia.pl i Ceramizer.pl
Copyrights: www.ceramizer.pl
Data: 2.01.2012 r.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
www.Auto-Historia.pl 1
SPIS TREÅšCI
Wstęp..........................................................................................................................................2
1.SKRZYNIE BIEGÓW - WPROWADZENIE.........................................................................3
2.PRZYCZYNY ZUŻYCIA SKRZYC BIEGÓW.....................................................................3
3.DIAGNOZA SKRZYNI BIEGÓW.........................................................................................5
4.NAPRAWA SKRZYNI BIEGÓW  NA CZYM POLEGA?.................................................9
6.KOSZTY NAPRAWY SKRZYNI BIEGÓW.......................................................................12
7.JAKIE S ALTERNATYWNE ROZWIZANIA?.............................................................14
1.Wymiana skrzyni na inną - używaną.....................................................................................14
2.Zastosowanie regenerujÄ…ce preparatu do oleju - Ceramizera................................................14
8.NA PRZYSZAOŚĆ  PROFILAKTYKA.............................................................................16
Wstęp
Zadbaj o komfort niniejszej lektury. Jeśli nie lubisz czytać z ekranu komputera,
wydrukuj poradnik i zapoznaj siÄ™ z nim w warunkach najbardziej sprzyjajÄ…cych.
Poradnik porusza tematykę zużycia manualnej skrzyni biegów. Celem poradnika nie jest
przedstawienie krok po kroku wszystkich czynności wykonywanych przy naprawie (to
opisuje dokładnie książka obsługi i naprawy twojego pojazdu). W poradniku w sposób
prosty i zrozumiały staramy się przedstawić najważniejsze aspekty związane z zużyciem
skrzyni biegów, a więc:
" przyczyny zużycia skrzyń biegów,
" sposoby diagnozy niesprawności skrzyni biegów,
" na czym polega naprawa skrzyni biegów,
" koszty napraw skrzyni biegów,
" alternatywne rozwiÄ…zania problemu,
" profilaktykÄ™.
www.Auto-Historia.pl 2
1. SKRZYNIE BIEGÓW - WPROWADZENIE
Jak działa skrzynia biegów?
Najprościej sposób działania skrzyni biegów można przyrównać do roweru
wyposażonego w przerzutki. Przy większym podjezdzie stosujemy bieg wymagający
mniej siły do pedałowania (większa zębatka na tylnym kole). Natomiast, gdy jedziemy z
coraz większą prędkością, by nie  połamać nóg z powodu konieczności szybkiego
pedałowania, stosujemy  cięższy a zarazem szybszy bieg, czyli mniejszą zębatkę.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku manualnej skrzyni biegów. Dzięki
odpowiedniemu ułożeniu kół zębatych, mamy do dyspozycji 5 lub 6 biegów do przodu
oraz jeden do tyłu, zwany wstecznym. Poza tym możemy wykorzystać położenie jałowe
tzw. luz, dzięki czemu pojazd nie porusza się mimo uruchomionego silnika.
Oczywiście same zębatki nie wystarczą do przeniesienia napędu na koła. Dlatego
skrzynia biegów od strony silnika, wyposażona jest w sprzęgło, które w uproszczeniu
umożliwia płynne rozłączanie silnika od skrzyni biegów na czas zmiany biegu. Z drugiej
zaś strony, skrzynia biegów połączona jest z kołami za pomocą półosi napędowych,
które napędzają koła pojazdu.
2. PRZYCZYNY ZUŻYCIA SKRZYC BIEGÓW
Dlaczego skrzynia biegów uległa zużyciu? Oto najczęstsze powody:
1. Zbyt szybka zmiana biegów.
2. Jazda z przepracowanym olejem lub z zbyt małą ilością oleju w skrzyni.
3. Jazda na nieodpowiednim biegu w stosunku do prędkości jazdy i obciążania
silnika.
Ad.1 Zbyt szybka zmiana biegów.
Jedną z najczęstszych przyczyn, która ma wpływ na zużycie mechanizmów skrzyni
biegów są próby zbyt szybkiego wrzucenia biegu, które powodują, że koła zębate
zamiast idealnie wpasować się jedno w drugie, uderzają w siebie z dużą siłą.
W największym stopniu cierpią na tym synchronizatory. Efektem tego jest również
przedwczesne wytarcie się zębów lub w skrajnych przypadkach ich wyłamanie.
www.Auto-Historia.pl 3
Zdj. 1. Zębatka biegu i jej synchronizator.
Ad. 2. Jazda z przepracowanym olejem lub z zbyt małą ilością oleju w
skrzyni.
Kolejnym błędem i jedną z podstawowych przyczyn zużycia skrzyni biegów jest
niewymienianie oleju w przekładni. Prawie każdy kierowca wie, że w silniku trzeba
wymienić olej, ale większość całkowicie zapomina o wymianie oleju w skrzyni biegów.
Olej w przekładni, który stracił swoje właściwości smarne powoduje, że ruchome
elementy rozgrzewają się i nadmiernie wycierają podczas pracy skrzyni biegów.
Zanieczyszczony lub o złej lepkości olej w pierwszej kolejności niszczy
synchronizatory. Często dzieje się to bez naszej wiedzy.
Zużyty olej cechuje siÄ™ utratÄ… odpornoÅ›ci na zmiany temperatury. Szczególnie wy­
razne staje siÄ™ to zimÄ…, gdy pierwsze ruchy lewarka zmiany biegów wymagajÄ… kilkakrot­
nie większej siły niż zwykle. Stary olej chętniej krzepnie w niskiej temperaturze i ulega
nadmiernemu "rozrzedzeniu", gdy temperatura wzrasta.
Jak często należy wymieniać olej w ręcznej skrzyni biegów? Olej w skrzyni trzeba
wymieniać, co najmniej tak często, jak zaleca producent. W niektórych autach jest to, np.
60 tys. km i wtedy sprawa jest prosta. Są jednak samochody, które mają teoretycznie
"wieczny" olej w przekładni i instrukcja nie wymaga wymiany. W praktyce w takim
kilkunastoletnim aucie warto jednak wymienić olej. Wymiana oleju nie jest droga, a
wydłużymy życie przekładni.
Niedobór oleju w skrzyni jest kolejną częstą przyczyną lawinowego zużycia
przekładni. Najczęściej przyczyna leży w wyciekach z przekładni. Skrzynia biegów ma
przeciętnie pojemność ~ 2 litrów oleju, i nawet niewielki wyciek, w przeciągu roku może
być przyczyną całkowitego ubytku oleju.
Czy pamiętasz, kiedy ostatnio sprawdzałeś poziom oleju w skrzyni biegów?
www.Auto-Historia.pl 4
Czy pamiętasz, kiedy wymieniany był olej w twojej przekładni?
Ad. 3. Jazda na nieodpowiednim biegu w stosunku do prędkości jazdy i
obciążania silnika.
Jazda na nieodpowiednim biegu, zarówno za wysokim, jak i i za niskim w stosunku do
prędkości jazdy, będzie skutkowała szybszym zużyciem łożysk skrzyni, gdyż pracują
one wtedy w ekstremalnych przeciążeniach.
Wytarciu ulegają metalowe kulki lub stożki łożyska, co powoduje nadmierne luzy na
wałkach skrzyni biegów i jednocześnie hałaśliwą pracę przekładni. Dłuższe użytkowanie
takiej skrzyni może doprowadzić nawet do nieprawidłowego zazębienia się trybów i
zniszczenia skrzyni biegów.
3. DIAGNOZA SKRZYNI BIEGÓW
Jazda samochodem sprawia przyjemność kierowcom pod warunkiem, że pojazd jest
sprawny. Najważniejsza jest prawidłowa diagnoza.
Niejednokrotnie, objawy będące co najwyżej niegroznymi usterkami wykryte zbyt pózno
lub zlekceważone, mogą być przyczyną poważnej awarii i doprowadzić do
unieruchomienia pojazdu. Objawy świadczące o tym, iż z naszą skrzynią zaczyna dziać
się coś niepokojącego bez trudu dostrzeżemy (lub usłyszymy) sami.
Podstawowe objawy, które mogą świadczyć o niesprawności skrzyni biegów to:
1. Wycieki oleju.
2. Głośna praca skrzyni biegów (szumy).
3. Zgrzyty w momencie zmiany biegów, opór przy zmianie biegów.
4. Wyskakiwanie biegów.
Ad.1 Wycieki oleju
Na początku diagnozy warto sprawdzić poziom znajdującego się w niej oleju. Dość
prozaiczny, ale długotrwały wyciek np.: z uszczelek obudowy przekładni, uszczelniaczy
półosi napędowych czy korka spustu oleju, może w końcu skutkować zużyciem skrzyni
biegów czy nawet unieruchomieniem pojazdu na trasie i kosztowną naprawą.
Sprawdzmy czy nie widać wycieku w okolicy łączenia naszej skrzyni z silnikiem, a
także w miejscu gdzie do skrzyni biegów wchodzą półosie napędowe.
We własnym zakresie należy obserwować, czy w miejscu parkowania samochodu nie
ma śladów wycieku oleju. Każdy wyciek pod samochodem powinien być lampką
ostrzegawczą i skłonić do wstawienia auta na kanał lub podnośnik, aby ocenić skąd
pochodzą wycieki, uszczelnić skrzynię i uzupełnić poziom oleju.
www.Auto-Historia.pl 5
Zdj. 2. Widoczny ślad wycieku oleju przekładniowego.
Ad.2 Głośna praca skrzyni biegów (szumy)
Jednym z podstawowych symptomów, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest
głośniejsza praca skrzyni biegów.
Najczęstszą przyczyną hałasowania skrzyni biegów (szumów) są zużyte łożyska
przekładni. W tym przypadku hałas powinien być słyszalny na wszystkich biegach.
Jeżeli niepokojące dzwięki przypominają bardziej  wycie niż szumy, i również występują
na każdym biegu, może to świadczyć o zużyciu mechanizmu różnicowego lub tylnego
mostu (w tylny most są wyposażone auta z napędem na tył oraz z napędem 4x4).
Jeżeli hałas występuje tylko na konkretnym biegu, przyczyny należy szukać raczej w
uszkodzonych zębach danego biegu, na którym podczas jazdy słychać hałas.
Jeżeli hałas pojawia się jedynie w trakcie wciśnięcia sprzęgła, prawdopodobną
przyczyną będzie zużycie łożyska wyciskowe sprzęgła. Aożysko to pracuje tylko po
wciśnięciu pedału sprzęgła, więc po puszczeniu sprzęgła przestaje szumieć.
Ad.3 Zgrzyty w momencie zmiany biegów, opór przy zmianie biegów
Zgrzyty w momencie zmiany biegów oraz opór przy zmianie, często świadczy o
zużytych synchronizatorach biegów. Synchronizatory odpowiadają za płynne
włączanie się kół zębatek odpowiedniego biegu do pracy.
Przy szybkim "wrzuceniu" biegu (szczególnie na wysokich obrotach), zużyty
synchronizator nie zdąży jeszcze zsynchronizować obrotów wałka z zębatką i słychać
nieprzyjemny zgrzyt.
www.Auto-Historia.pl 6
Każdy bieg ma swoje synchronizatory, więc usterka ta występuje najczęściej w
przypadku konkretnych biegów (np. zgrzyt przy zmianie z 1 biegu na 2, będzie
świadczył o uszkodzeniu synchronizatora 2 biegu).
Zdj. 3. Zużyty (wytarty) synchronizator skrzyni biegów, najczęstsza przyczyna zgrzytu
przy zmianie biegów.
Zastosowanie preparatu Ceramizer® w wielu przypadkach pozwala zregenerować
zużyte synchronizatory i tym samym pozbyć się nieprzyjemnego zgrzytu przy
zmianie biegów oraz ułatwić zmianę biegów.
Wraz z zgrzytem, często występującym objawem jest opór przy zmianie biegów.
Jeżeli problem występuje na wszystkich biegach i jedynie przy niskich
temperaturach (jak się rozgrzeje, to wszystko wraca do normy) przyczyną może
być nieodpowiedni olej zalany do skrzyni biegów. Czasem pomaga wymiana oleju na
nowy oryginalny olej zalecany przez producenta (najlepiej olej syntetyczny).
W przypadku skrzyni biegów podczas wymiany oleju nie ma znaczenia, jakiego typu olej
byÅ‚ wczeÅ›niej używany, jak ma to miejsce w przypadku silników. Można wiÄ™c, bez skut­
ków ubocznych, wymieniać olej mineralny na syntetyczny. Z jednym wyjątkiem: jeżeli
skrzynia jest wyraznie nieszczelna, olej syntetyczny może doprowadzić do dalszego roz­
szczelnienia jej.
Jednak w każdym innym przypadku - jeśli koszt nie gra roli (oleje syntetyczne są
droższe) - lepszym rozwiÄ…zaniam jest "syntetyk". Wprawdzie oleje mineralne w po­
czątkowej fazie eksploatacji nieznacznie tylko ustępują "syntetykom", jednak po pewnym
czasie ich właściwości wyraznie się pogarszają. Olej syntetyczny wolniej się starzeje i
traci swoje właściwości, ma znacznie lepsze parametry lepkościowe i lepiej znosi zmiany
temperatur, zimą skrzynia biegów stawia mniejsze opory i można zaoszczędzić nawet 1-
2 proc. paliwa.
www.Auto-Historia.pl 7
Jeżeli opór przy zmianie występuje na każdym biegu, przyczyną może być również
uszkodzony docisk sprzęgła. Zużycie docisku, to na ogół wytarcie dzwigienek
sprężyny talerzowej, co objawia się tym, że pedał sprzęgła rozłącza tarczę sprzęgłową
na samym końcu tuż przy podłodze lub nie rozłącza do końca.
Zdj. 4. Zużyty docisk sprzęgła może być przyczyną ciężko wchodzących biegów.
Ad.4 Wyskakiwanie biegów
W przypadku wyskakujących biegów warto zacząć od sprawdzenia czy przyczyna
wyskakujących biegów nie leży w uszkodzonych poduszkach pod silnikiem/
skrzynią biegów (w tym przypadku powinny występować również drgania przenoszone
na nadwozie) lub luzach na drążkach łączących lewarek zmiany biegów ze skrzynią.
Zdj. 5. Tzw.  wyskakiwanie biegów może być spowodowane przez uszkodzone
poduszki, która mocują silnik lub skrzynie biegów.
www.Auto-Historia.pl 8
Wypadanie załączonego biegu podczas jazdy może również świadczyć o dosyć
poważnym zużyciu lub uszkodzeniu (wyłamaniu) koła zębatego odpowiadającego
za wyskakujący bieg, lub zużyciu wodzika "zatrzasku" odpowiadającego za zapięcie
biegu. Jest to często konsekwencją zbyt niskiego poziomu oleju lub utratą jego
właściwości smarnych.
Zdj. 6. Zaznaczony obszar wskazuje na jedną z możliwych przyczyn wyskakującego
biegu  uszkodzenie koła zębatego 4 biegu.
4. NAPRAWA SKRZYNI BIEGÓW  NA CZYM POLEGA?
Naprawa skrzyni jest na tyle skomplikowanym procesem i na tyle różni się w przypadku
każdej skrzyni biegów (mnogość stosowanych przez producentów rozwiązań), że nie
będziemy się rozpisywać na ten temat (to opisuje dokładnie książka naprawcza twojego
pojazdu).
W głównej mierze, będą to czynności polegające na:
1. Wyznaczeniu na podstawie objawów pracy skrzyni biegów (jeszcze na założonej
skrzyni biegów) potencjalnych elementów odpowiadających za niesprawność
mechanizmu.
2. Wyjęciu skrzyni z pojazdu.
3. Rozłożeniu na elementy składowe (do stopnia niezbędnego do naprawy).
4. Określeniu stopnia zużycia poszczególnych podzespołów.
5. Wymianie uszkodzonych, nienaprawialnych części na nowe lub regenerację
podzespołów nadających się do ponownego użycia.
6. Złożenie wszystkiego w całość przy użyciu nowych uszczelek i uszczelniaczy.
www.Auto-Historia.pl 9
7. Zamontowanie skrzyni w pojezdzie i zalanie nowym olejem.
Zdj. 7. Zdemontowana z samochodu skrzynia biegów, zostanie poddana oględzinom i
rozłożeniu na elementy składowe.
Zasadniczo wszystkie zużyte elementy w skrzyni biegów wymienia się na nowe.
Najczęściej w zużytej przekładni do wymiany kwalifikują się synchronizatory oraz
łożyska. Przy dokonywaniu naprawy warto rozważyć wymianę wszystkich łożysk,
ponieważ koszt części niewiele podnosi całkowitą cenę naprawy (najbardziej kosztowne
są: demontaż, naprawa i założenie przekładni).
Rzadziej uszkodzeniu ulegają zębatki biegów, mechanizmy różnicowe, kadłuby skrzyń
biegów, widełki przesuwne, wałki (napędzany i napędzający).
Przy okazji wyjętej skrzyni biegów warto wymienić również elementy
uszczelniające skrzynie biegów takie jak uszczelniacze półosi czy uszczelniacz
wałka sprzęgłowego.
5. NAPRAWA SKRZYNI BIEGÓW  MECHANIK CZY
SAMEMU?
Każdemu kierowcy nasuwa się pytanie: oddać auto w ręce warsztatowych mechaników
czy próbować naprawić samemu?
Jeśli nie posiadamy odpowiednich umiejętności i wiedzy oraz dobrze wyposażonego
warsztatu odpowiedz wydaje się być oczywista. Mechanizmy skrzyni biegów oraz
elementy jej sterowania są na tyle precyzyjnie zsynchronizowane, że nieumiejętna
www.Auto-Historia.pl 10
ingerencja (np. pominięcie przy składaniu 1 drobnego elementu) może skończyć
się  spustoszeniem w przekładni.
Zdj. 8. Naprawa skrzyni biegów to skomplikowany proces, warto ją powierzyć
doświadczonemu mechanikowi.
Dlatego wszelkie naprawy i regulację proponuję wykonywać w wyspecjalizowanych
warsztatach.
Warto przy tym poświecić trochę czasu na znalezienie odpowiedniego mechanika,
gdyż nie każdy ma wprawę w naprawianiu skrzyń biegów. Pomocne będą tu z
pewnością fora internetowe oraz opinie znajomych. Warto wybrać warsztat, który w
takich skrzyniach się specjalizuje, w szczególności taki, w którym naprawia się
konstrukcje jednego typu lub konkretnej marki, np.: japońskie lub BMW.
Takie podejście do sprawy pozwoli nam upewnić się, iż ingerencja w naszą skrzynkę
będzie profesjonalna, a przy okazji unikniemy niepotrzebnych kosztów związanych z
brakiem doświadczenia warsztatu w naprawianiu danej skrzyni biegów. Poza tym,
wyspecjalizowane warsztaty mają na składzie potrzebne części, co dodatkowo skraca
czas oczekiwania na dostarczenie podzespołów, a w ostatecznym efekcie wpływa na
długość całej naprawy.
Nie oznacza to, że nie wolno nam nic zrobić samemu. Z całą pewnością
czynnością, którą możemy wykonać jest kontrola i uzupełnienie oleju w skrzyni.
Jeśli posiadamy dostęp do kanału możemy w przypadku skrzyni manualnej pokusić się
jeżeli istnieje taka konieczność, o samodzielną wymianę oleju. Czynność ta nie powinna
nastręczyć większych trudności nawet amatorowi, pod warunkiem, iż wykona ją
dokładnie i bez pośpiechu. Istotne też abyśmy uzupełnili naszą skrzynkę odpowiednim
olejem (nowym i najlepiej syntetycznym).
www.Auto-Historia.pl 11
6. KOSZTY NAPRAWY SKRZYNI BIEGÓW
Na ostateczną cenę wykonania remontu skrzyni biegów składać się będą
następujące czynniki:
1. Miejsce wykonania naprawy.
2. Zakup części i materiałów eksploatacyjnych.
3. Typ, model i wiek pojazdu.
4. Rozległość naprawy.
Najwyższe koszty uzyskamy naprawiając pojazd w autoryzowanym serwisie danej
marki. Związane jest to oczywiście z kosztem tzw. roboczogodziny, której wartość jest
bardzo często ustawiona na dość wysokim poziomie. Warto poszperać na forach
internetowych i poszukać polecanego nieautoryzowanego warsztatu, który specjalizuje
się w naprawie skrzyń biegów danej marki. Sama usługa warsztatu czyli wymontowanie,
naprawa, zamontowanie (bez cen części) kosztuje od ok. 350 zł do nawet 1500 zł - w
zależności od tego, ile pracy jest w danym przypadku i gdzie dokonywana jest naprawa.
Kwestie związane z zakupem części są istotnym czynnikiem wpływającym na
ogólny koszt remontu. Tu zazwyczaj opcje są 2 (tańsze i droższa) i mechanik będzie
chciał je z nami skonsultować. Jeśli już musimy naprawić skrzynię biegów, warto to
zrobić raz a dobrze. Ze względu na ogólny wysoki koszt naprawy skrzyni, zaleca
się montować oryginalne części zamienne, które są niestety najdroższe. Pozorne
oszczędności wynikające z zakupu części niewiadomego pochodzenia i jakości mogą
spowodować znaczne straty po awarii dopiero co, naprawionej skrzyni biegów.
Przeanalizujmy teraz koszty oraz opłacalność naprawy skrzyni biegów.
Logicznym będzie założenie, że tym bardziej rośnie sens naprawy naszej skrzyni
biegów im auto jest nowsze i o większej wartości.
Dla przykładu, jeśli zdecydujemy się na naprawę skrzyni biegów w 20 letniej Alfie
Romeo, z przebiegiem 350 tys. km, z całą pewnością koszt naprawy skrzyni biegów
wyniesie równowartość całego pojazdu, jeśli nawet nie przekroczy tej kwoty.
www.Auto-Historia.pl 12
Zdj. 9. Lista części, które trzeba kupić przy okazji naprawy skrzyni biegów może być
długa. Na zdjęciu między innymi synchronizatory, łożyska, widełki przesuwne zmiany
biegów.
Jaki jest więc koszt naprawy skrzyni biegów?
Na takie pytanie należy z pewnością odpowiedzieć:  to zależy . Zależy od konkretnego
modelu pojazdu, silnika, użytych części, jakości usług warsztatu naprawczego,
zaawansowania naprawy.
Jednak dla zobrazowania kosztu, podamy go w sposób bardzo orientacyjny na
przykładzie Hondy Civic z 2003 roku z przebiegiem około 180 tys. km.
Naprawa skrzyni biegów Honda Civic 2003 rok.
Wymontowanie, zamontowanie i naprawa skrzyni biegów  około 500 zł
(nieautoryzowany serwis), około 1000 zł (ASO)
Komplet łożysk skrzyni biegów oryginały (około 700 zł)
Synchronizatory zespół 2 biegów z przesuwkami (około 600 zł)
Olej, uszczelki, uszczelniacze półosi (około 250 zł)
Koszt naprawy skrzyni biegów rośnie znacząco w przypadku, gdy przekładnia
uległa awarii (w przypadku uszkodzeń wielu kół zębatych, uszkodzeń mechanizmu
różnicowego, pękniętej obudowy, uszkodzonej zębatki biegu). W tym przypadkach
koszt może być już bardzo wysoki i często z punktu widzenia ekonomicznego
nieopłacalny.
www.Auto-Historia.pl 13
7. JAKIE S ALTERNATYWNE ROZWIZANIA?
1. Wymiana skrzyni na inną - używaną
Ponieważ naprawa skrzyni biegów jest kosztowna, warto zainteresować się
alternatywnymi rozwiÄ…zaniami.
Tańszym rozwiązaniem może być zakup i wymiana naszej skrzyni biegów na inny,
używany egzemplarz. Rozwiązanie to, choć tańsze, ma jednak swoje minusy. O tym, czy
skrzynia działa poprawnie, przekonamy się najczęściej dopiero po jej zamontowaniu.
Tym niemniej, przed zakupem używanej skrzyni biegów, warto zlać nieco oleju
przekładniowego by przyjrzeć się jego barwie i gęstości. Jeśli zaobserwujemy w nim
opiłki metalu, lepiej zrezygnować z zakupu. Jeśli nie ma w ogóle oleju, lub jest go
niewiele, oznacza to, że elementy wewnętrzne były narażone na ryzyko korozji.
Możemy także zakupić tzw. regenerowany podzespół. Często przy tej opcji, sprzedawca
żąda oddania starej, zepsutej skrzyni, co zmniejsza koszty zakupu. Przykładowo:
regenerowana skrzynia biegów do VW Golfa 1.9 Sdi IV generacji to wydatek około 1500
zł. Do tego trzeba doliczyć koszt wymiany skrzyni wynoszący od 300 do nawet 1000 zł.
Warto zwrócić uwagę, aby kupowana skrzynia miała takie same oznaczenia jak ta
uszkodzona i wyjęta z naszego pojazdu. Zdarzyć się może sytuacja, iż skrzynia
potencjalnie ta sama, ale np. stosowana w różnych wersjach pojazdu (np. Seat Leon 1.9
TDI i Seat Leon 1.8 T) będą miały różnej długości przełożenia biegów. Warto także przed
zakupem, ustalić ze sprzedającym możliwość zwrotu towaru, jeśli po zamontowaniu,
przekładnia będzie zle pracować oraz dopytać o gwarancję (najlepiej minimum 3
miesiÄ…ce).
2. Zastosowanie regenerujÄ…ce preparatu do oleju - Ceramizera
W przypadku umiarkowanego zużycia skrzyni biegów, warto zastosować
preparat regenerujÄ…cy  Ceramizer®.
Preparat ten pozwala odbudować między innymi zużyte synchronizatory (które
najczęściej są przyczyną tzw. zgrzytania przy zmianie biegów oraz ciężko wchodzących
biegów). Dodanie Ceramizera® do skrzyni biegów, uÅ‚atwi zmianÄ™ biegów, wyciszy
uciążliwe hałasy i wydłuży trwałość mechanizmów nawet 5-cio krotnie.
Proces ten nie dzieje się od razu, wraz z upływem kilometrów (ponad 1500 km)
cząsteczki preparatu łączą się z cząsteczkami metalu (pływającymi w oleju) i pod
wpływem wysokiej temperatury występującej w miejscach tarcia odbudowują i wyrównują
zużyte powierzchnie silnika do wartości bliskich nominalnym.
www.Auto-Historia.pl 14
Zdj. 10. Ceramizer®  pomaga w przypadku zużytej skrzyni biegów (np. zużycia
synchronizatorów), regeneruje je i nawet 5-cio krotnie wydłuża żywotność przekładni.
Wytworzona warstwa ceramiczno-metalowa zabezpiecza przekładnię przed dalszym
zużyciem: jest twarda, trwała, posiada niski współczynnik tarcia, znakomicie odprowadza
ciepło i jest odporna na wysokie temperatury/obciążania mechaniczne.
Zdj. 11. Warstwa ceramiczna po dodaniu preparatu Ceramizer® nie tworzy siÄ™ od razu,
należy pokonać, co najmniej 1500 km po dodaniu preparatu.
Koszt preparatu w porównaniu do naprawy skrzyni biegów jest na tyle
maÅ‚y (kilkadziesiÄ…t razy mniejszy), że warto zastosować Ceramizer®,
na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc  potwierdzają to liczne opinie
użytkowników (ponad 140 stron  kliknij).
Trzeba jednak podkreÅ›lić, że Ceramizer® nie pomoże, gdy przyczynÄ… jest awaria
mechanizmu (np. pęknięty ząb trybu) lub gdy przekładnia jest nadmiernie zużyta. W tym
przypadku nieodzowny jest demontaż i naprawa mechanizmu.
www.Auto-Historia.pl 15
8. NA PRZYSZAOŚĆ  PROFILAKTYKA
Podsumowując, pamiętajmy że naprawa skrzyni biegów jest kosztowna i warto w
przyszłości jej uniknąć, stosując się do 9 ZASAD DAUGOWIECZNOŚCI SKRZYNI
BIEGÓW:
1. Koniecznie przestrzegaj terminu wymiany oleju, najlepiej wymieniaj olej w skrzyni
co 60 tys. km.
2. Nie zmieniaj biegów zbyt gwałtownie i szybko, gdyż synchronizator prosty może
nie zdążyć doprowadzić do jednakowych prędkości elementów skrzyni.
3. Podczas przełączania biegów sprzęgło powinno być całkowicie wyłączone, czyli
pedał wciskamy do końca.
4. Kierowca nie powinien trzymać podczas jazdy ręki na dzwigni zmiany biegów,
gdyż widełki przesuwające koła zębate mogą ocierać o wirujące elementy i nastąpi
ich szybsze zużycie.
5. Okresowo, co 5 tys. km. kontroluj czy nie ma wycieków oleju pod autem oraz
obserwuj skrzyniÄ™ czy nie jest zaolejona.
6. Po włączeniu biegu nacisk na pedał sprzęgła zwalniamy powoli i równomiernie
(szczególnie na biegu pierwszym i wstecznym) tak, by auto zarówno nie szarpało
jak i gwałtownie nie ruszało z miejsca.
7. Bieg wsteczny jak i pierwszy włączaj zawsze po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
8. Należy dostosować bieg do odpowiedniej prędkości obrotowej silnika. Warto w tym
celu korzystać ze wskazań obrotomierza oraz danych fabrycznych dotyczących
ekonomicznych prędkości naszego pojazdu (powinny być dostępne w instrukcji
obsługi lub w przypadku jej braku  u dilera marki).
9. Stosuj preparat, który profilaktycznie zabezpieczy skrzynie biegów -
Ceramizer®. Preparat dodany do oleju przekÅ‚adniowego uÅ‚atwia i eliminuje
zgrzyty podczas zmiany biegów, wycisza pracę, wielokrotnie wydłuża
trwałość mechanizmów, pozwala w większości przypadków uniknąć bardzo
kosztownych napraw skrzyń biegów, regeneruje i zabezpiecza powierzchnie
tarcia podczas eksploatacji.
www.Auto-Historia.pl 16


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
8 Na czym polegaja poglady finalizmu
Na czym polega rozumienie dialogu(1)
Na czym polega nowatorstwo kompozycji Lalki
38 Na czym polega strategia marketingowa
1 Na czym polega roznica miedzy metafizycznym i dialektycznym rozumieniem zjawisk
165 Omow na czym polega zmiana sygnalu mechanicznego na elektryczny w komorkach zmyslowych
155 Na czym polega hydrofobowosc i hydrofilnosc czasteczek
152 Wyjasnij na czym polega ropoznanie czasteczkowe
72 Omów na czym polega zmiana sygnału mechanicznego na elektryczny w komórkach zmysłowych
na czym polegał średniowieczny uniwersalizm (4)
4 Na czym polega „darwinizm społeczny, Czym rozni sie od ewolucjonizmu Darwina

więcej podobnych podstron