Maiso261 (2)





Jean Maisonneuve - Rytualy dawne i wspolczesne




1. Jak Europejczycy rozumieja religijnosc.

Wyniki ankiety europejskiej poswieconej wartosciom
wspolczesnym opracowanej przez J.Stoetzela dostarczaja wiele
danych na temat postaw religijnych - glownie w sferze wierzen oraz uprawianych
praktyk. Okazuje sie, ze ponad 60% ankietowanych osob w dziewieciu krajach
deklaruje wyznawanie jakiejs religii oraz
holdowanie wartosciom judeo-chrzescijanskim (bez wzgledu na to, czy uwazaja
sie za wierzace czy nie), nie zawsze majac swiadomosc tego swiatopogladu.
Z drugiej strony te liczby nie zgadzaja sie z deklaracjami dotyczacymi
okreslonych wierzen i praktyk religijnych, a te ostatnie takze zawieraja
sprzecznosci. Okolo 20% osob uznajacych sie za pobozne nie nalezy do zadnego
oficjalnego kosciola, ponad 1/3 zaniedbuje obrzedy, a 10% twierdzi, ze
tak do konca nie wierzy w Boga.

Jak wiec rozumie sie w Europie poboznosc? Przede wszystkim w swietle
wynikow ankiety, byc poboznym znaczy odczuwac
potrzebe Boga i to raczej Boga osobistego,
a takze spedzac czas na medytacji, kontemplacji
i modlitwie. Te postawy sa dosyc znamienne, zwlaszcza w porownaniu
z umiarkowanie pozytywnym postrzeganiem instytucji koscielnych (50%% opinii
pozytywnych). Podkreslic trzeba niejednoznaczanosc tego podzialu - z jednej
strony w nieodwolalnie laicyzujacej sie Europie koscioly ciesza sie sporym
zaufaniem , lecz z drugiej - polowa ludzi odrzuca ich autorytet (z powodu
negatywnej oceny lub zadania zmiany obrzedu na bardziej odpowiadajacy ich
potrzebom). Przyjrzyjmy sie roznym aspektom tych kontrastow i ich konsekwencjom.


This page hosted by
Get your own Free Home
Page





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Maiso23 (2)
Maiso241
Maiso253
Maiso21
Maiso264 (2)
Maiso2

więcej podobnych podstron