Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 1 Poziom podstawowy OCENIANIE ARKUSZA POZIOM PODSTAWOWY Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu Urodzeni pechowcy. Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy stosować punktację z modelu. Uwaga: Za pełną odpowiedz przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną wskazaną w rubryce punkty cząstkowe . Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak odpowiedzi lub odpowiedz błędną nie przyznaje się punktów. Maks. Nr Punkty Odpowiedzi liczba zad cząstkowe punktów Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego 1. 1 0 umysłu. Zapisany w umyśle przepis na własne życie. (Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy, 2. 1 0 do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe cele). 3. Nie dorastaj. Bądz doskonały. Pracuj ciężko. 1 0 np.: Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest 4. negatywny. 1 0 Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje niepowodzenia. podobieństwa: każda rodzina realizuje swój scenariusz życie poszczególnych członków rodziny zostaje rozpisane na role jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych i negatywnych 2 1 wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie (1pkt za (za co 5. odgrywane podobieństwa, najmniej 1pkt za cztery różnice: różnice) poprawne odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza wskazania) brak reżysera miejsce akcji rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna nie bierze się pod uwagę predyspozycji członka rodziny do odegrania danej roli pozytywny: np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna, negatywny: 6. 2 1 np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu wyznaczono negatywną rolę; niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli. 2 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego Poziom podstawowy Według Berne a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci, których spotkały traumatyczne zdarzenia 2 w dzieciństwie). (nie dzielimy 7. lub 0 punktów; punkty przyznajemy za Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role pełną odpowiedz) nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny charakter. np.: Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami wzmacniającymi siłę argumentacji. Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci. Zdania te ożywiają wypowiedz, wprowadzając 8. do tekstu popularnonaukowego elementy mowy 2 1 potocznej. Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej zrozumiały. Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec dzieci. np.: Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana 2 przez całe życie. 9. (nie dzielimy 0 Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć punktów) swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję w ciąg kłopotów i nieszczęść. np.: Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe. 1 Konflikty z ludzmi. (za 10. Osamotnienie. 2 wymienienie dwóch Poczucie bezsensu życia. konsekwencji) Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku do osiągniętych rezultatów. Przekonanie, że zródłem autodestrukcyjnych zachowań człowieka może być powtarzanie tych samych, niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających z posiadania negatywnego scenariusza. Przekonanie, że okresem ważnym dla tworzenia się tego scenariusza jest dzieciństwo. 11. Przekonanie, że istotny wpływ na treść tego 3 1,2 scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice). Przekonanie, że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy, w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty scenariusz. Zaprezentowane koncepcje łączy wspólny cel próba wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych. 12. D. popularnonaukowego 1 0 ACZNIE 20 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 3 Poziom podstawowy Temat 1. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury. I. ROZWINICIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów) Analiza fragmentu 1. Cechy osobowe bohatera, np.: 0 6 a. młody człowiek, b. żyje marzeniami (miłością), c. wykształcony i oczytany, d. refleksyjny, e. szukający sensu życia, f. pragnący życiowej harmonii, g. rozczarowany życiem, h. skłonny do egzaltacji, i. wypowiadający się w sposób emocjonalny. 2. Rola miłości, np.: 0 3 a. idealizuje świat, b. zapewnia szczęście, c. powoduje całkowite zatracenie się w emocjach, uczuciu, d. leczy z trosk, e. prowadzi do duchowego wyobcowania. 3. Rola literatury w kształtowaniu postawy życiowej, np.: 0 2 a. pobudza wyobraznię, b. dobór literatury odzwierciedleniem nastroju, c. zmiana lektury świadectwem przemiany ideowej bohatera, d. dzieła Homera odwołujące się do mitycznej przeszłości / symbol klasycyzmu, e. Pieśni Osjana pełne grozy, legendowy charakter / symbol nowych tendencji. 4. Stosunek do natury, np.: 0 4 a. wrażliwość na piękno przyrody, b. akceptacja prostoty, rodzimości, c. przeciwstawienie natury i cywilizacji [pojmowanie natury jako opozycji do cywilizacji (zródła zła, konwenansów)], d. postrzeganie przyrody jako dopełnienia literatury, e. przyroda jako tło dla rozmyślań [przeżywanie na łonie natury swoich wewnętrznych zmagań], f. przyroda jako inspiracja do rozważań filozoficznych, g. przyroda jako przestrzeń wolności. 5. Odwołanie do całości utworu, np.: 0 6 a. nadwrażliwość emocjonalna powodem życiowych niepowodzeń, b. upokorzenie towarzyskie zródłem ogromnych cierpień duchowych, c. ucieczka jako metoda rozwiązywania problemów / słabość psychiczna, d. nieumiejętność zdystansowania się do rzeczywistości, e. odczucie bólu istnienia , f. decyzja o samobójstwie, g. uwikłanie się w kolejne romanse (wspominany na początku, a potem z Lottą), h. niezważanie na konwenanse, i. przyjacielski stosunek do innych ludzi (poszukiwanie pokrewnej duszy, zrozumienia, akceptacji), j. czułość wobec dzieci, 4 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego Poziom podstawowy k. teatralizacja życia, l. malowanie - obraz wrażliwości duszy, m. dzielenie się swoimi przemyśleniami za pomocą listów, próby literackie, 6. Podsumowanie, np.: 0 4 - pełne podsumowanie (Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co pobudza wrażliwość, wzbogaca wnętrze człowieka, jednocześnie ułatwia i utrudnia kontakty z innymi ludzmi, powoduje odczucie bólu istnienia, jest przyczyną dramatycznych życiowych decyzji), 4 - częściowe podsumowanie (Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co jest przyczyną jego dramatycznych decyzji życiowych, nieszczęść, bólu), (2) - próba podsumowania (Werter jest nieszczęśliwy). (1) Temat 2. Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz z Kordiana. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów. I. ROZWINICIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów) Punktacja Lalka 1. Pozytywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-5 a. logika mimo pozornego chaosu, b. praca jako siła twórcza, c. zaspokojenie wszelkich potrzeb duchowych i fizycznych jako cel rozwoju cywilizacji, d. dążenie do szczęścia jako treść życia, e. pożyteczność, piękno, trwałość jako cechy wytworów cywilizacji, f. bogactwo i różnorodność dóbr i możliwości, g. cywilizacja jako wciąż rosnący dorobek wielu pokoleń, h. porównanie Warszawy i Paryża, i. postęp techniczny. 2. Negatywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-1 a. wolna wola człowieka jako złudzenie, b. prawo doboru naturalnego, zgodnie z którym słabi giną. 3. Znaczenie podróży do Paryża w życiu Wokulskiego, np.: 0-2 a. niezwykle intensywne nowe doświadczenia (lot balonem, wizyta u magnetyzera itp.), b. poznanie Geista i jego idei, c. zmiana w spojrzeniu na świat i siebie samego. 4. Związek obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.: 0-3 a. organicyzmem, b. racjonalizmem, c. utylitaryzmem, d. scjentyzmem, e. darwinizmem. 5. Funkcjonalne wykorzystanie treści Lalki. 0-1 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego 5 Poziom podstawowy Kordian 6. Funkcjonalne wykorzystanie wiedzy o bohaterze. 0-1 7. Obraz cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.: 0-4 a. angielska demokracja jako pozór (scena z Dozorcą), b. wszechwładza pieniądza (np. scena z Dozorcą, postać Wioletty), c. wielka sztuka jako rodzaj oszustwa (uwagi o Szekspirze), d. miłość jako towar (Wioletta), e. upadek najwyższego autorytetu: rachuba polityczna zamiast moralności (scena z Papieżem), f. przeciwstawienie światu cywilizacji świata natury (scena na Mont Blanc). 8. Znaczenie podróży po Europie w życiu Kordiana, np.: 0-2 a. podróż w poszukiwaniu wartości, b. przeżycie kryzysu wartości, głębokiego rozczarowania, c. znalezienie własnej idei (przemiana duchowa). 9. Konfrontacja obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.: 0-2 a. idealizmem, b. indywidualizmem, c. idealizacją natury, d. idealizacją miłości, e. potępieniem despotyzmu, f. patriotyzmem. 10. Podsumowanie 0-4 pełne podsumowanie (np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji Zachodu i ich związku z ideami pozytywizmu i romantyzmu), (4) niepełne podsumowanie (np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji Zachodu przez obu autorów), (2) próba podsumowania (np. lakoniczne stwierdzenie różnicy w ocenie cywilizacji Zachodu przez obu autorów). (1) II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów) Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu. podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym, 5 uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie głównych części, 3 wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna. 1 Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów. III. STYL (maksymalnie 5 punktów) jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka, 5 zgodny z zastosowana formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka, 3 na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. 1 Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów. IV. JZYK (maksymalnie 12 punktów) język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne: słownictwo, frazeologia, fleksja, 12 język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia i fleksja, 9 6 Próbny egzamin maturalny z języka polskiego Poziom podstawowy język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia, 6 język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, leksykalnych (słownictwo i frazeologia), fleksyjnych, 3 język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów składniowych, leksykalnych. 1 Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów. V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty) bezbłędna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne błędy), 3 poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia); na ogół poprawna interpunkcja, 2 poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia); interpunkcja niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów). 1 Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów. VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0-4