analiza strategiczna dla firmy profit spółka z o o shjssvxovlrazyznttkhtrlkhywsshone66ovwy SHJSSVXOVLRAZYZNTTKHTRLKHYWSSHONE66OVWY


Górnośląska Wyższa Szkoła
Przedsiębiorczości w Chorzowie
Ul. Racławicka 23

















ANALIZA STRATEGICZNA DLA FIRMY

"PROFIT" SPÓŁKA Z O.O.















Spis Treści




I. Opis przedsięwzięcia
II. Informacje dotyczące Firmy

III. Analiza makro i mikro otoczenia
IV. Misja Firmy
V. Cele Firmy
VI. Analiza rynku
VII. Analiza SWOT

VIII. Wnioski końcowe
IX. Literatura
















OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA



Analizowaną firmą jest "PROFIT" Spółka Z O.O., która świadczy usługi związane z obsługą administracyjno
prawną małych i
średnich przedsiębiorstw. Celem analizy będzie zbadanie opłacalności przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych trzech lat.
Wymieniona spółka powinna przyjąć strategię, która pozwoli zdobyć pozycję lidera w swojej branży na terenie województwa

Śląskiego.




























INFORMACJE DOTYCZĄCE FIRMY

Nazwa i siedziba firmy:

Firma Usługowa "PROFIT" Sp. Z O.O.
ul. Matejki 13 , 42-600 Tarnowskie Góry
Telefon: (032) 285 6269, (032)285 1234
Fax: (032)285 1234


Forma prawna:
Spółka prawa handlowego-Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Data rozpoczęcia działalności firmy:

Firma powstała w 1998 roku w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedmiot działalności firmy:
Firma "PROFIT" Sp. Z O.O. świadczy usługi w zakresie:

Prowadzenie księgowości (książki przychodów i rozchodów, pełna księgowość);
- Obsługa rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
Obsługa prawna (prawo handlowe, gospodarcze, pracownicze);
Prowadzenie kadr (ewidencja pracowników, płac, szkolenia z zakresu BHP) ,


Organy spółki

Władzami spółki są:
Zgromadzenie wspólników

Zarząd

Kapitał zakładowy
Kapitał zakładowy firmy "PROFIT" wynosi 60.000,00 zł podzielonych na 60 równych udziałów po 1.000,00 zł każdy. Udziały te są równe

i niepodzielne. Wpłaty na nie będą dokonywane w formie gotówkowej.

Struktura zatrudnienia
Atutem firmy jest wysoko wykwalifikowana kadra pracowników umysłowych z dużym doświadczeniem w branży. Składają się na nią

osoby posiadające wykształcenie wyższe .
Zatrudnienie całkowite w Firmie "PROFIT" Sp. Z o.o. . wynosi 25 osób i kształtuje się następująco:
księgowi - 10
specjaliści kadrowi - 3
specjaliści płacowi - 2

zarządzający i kierownicy
3
specjaliści BHP - 2
personel utrzymania czystości
2
prawnicy
2

lekarz medycyny pracy - 1

Składniki majątku


Firma "PROFIT" Sp. Z O.O. posiada następujące środki trwałe :


ŚRODKI TRWAŁE 1998 1999 2000

1. Środki transportu 25.000 25.000 45.000

2. Komputery i urządzenia peryferyjne 32.000 43.000 56.000
1. Licencje i oprogramowanie 10.000 12.000 15.000

4. Pozostałe środki trwałe 13.500 15.000 20.000
SUMA w PLN 80.500 95.000 136.000






Przedstawione powyżej zestawienie wskazuje na dużą dynamikę wzrostu środków trwałych. Wzrost ten był spowodowany zakupem
niezbędnych do wykonywanej działalności urządzeń i sprzętu takich jak: komputery, drukarki, telefony, faks, kserokopiarki, skaner.
W związku ze zwiększeniem w życiu codziennym roli Internetu przystosowano wszystkie stanowiska do możliwości bezpośredniego

kontaktu drogą elektroniczną z niektórymi kontrahentami, jak również z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Zakupiono również nowy
samochód w związku ze zwiększeniem liczby obsługiwanych podmiotów.
Wyposażono biura w wysokiej jakości meble biurowe.

Analiza wyniku finansowego


Lata 1998 1999 2000

Roczna wartość wykonanych usług 2.100.000 2.230.000 2.250.000
Koszty działalności 2.040.000 2.150.000 2.200.000

Wynik finansowy /zysk/ 60.000 80.000 50.000





Rozkład zysków w latach 1998
2000 ( w tyś. zł. )




Wyniki finansowe w latach 1998
2000

( w tyś. zł. )



Wzrost wartości w latach 1998-1999 można tłumaczyć rozwojem firmy i brakiem znaczącej konkurencji. Natomiast spadek w 2000

roku jest wynikiem wzrostu działalności konkurencyjnej i ogólną stagnacją na rynku 2000r. Firma nadal koncentruje się na swojej
podstawowej działalności, jednak w przyszłości zamierza w ramach swoich usług zając się prowadzeniem dużych przedsiębiorstw i
zakładów opieki zdrowotnej na terenie swojego powiatu.



Rynek spółki

Firma "PROFIT" Sp. Z o.o. jest otwarta na współpracę z małymi i średnimi przedsiębiorstwami dla których utrzymywanie własnego

zaplecza administracyjnego jest zbyt kosztowne i nieracjonalne. Obszarem działania firmy jest Górnośląski Okręg Przemysłowy. Firma
obsługuje przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe i usługowe.




ANALIZA MIKRO I MAKRO OTOCZENIA

Nabywcy usług
Nabywcami usług są podmioty gospodarcze (osoby fizyczne i prawne) prowadzące działalność gospodarczą. Spółka "PROFIT"

nastawia się na obsługę małych i średnich przedsiębiorstw. Większość nabywców ma swoje siedziby na terenie GOPu.
Do głównych oczekiwań naszych nabywców należą :
- likwidacja lub minimalizacja własnej części administracyjnej
fachowe doradztwo w dziedzinach: podatkowych, kadrowo-płacowych, prawnych itp.

profesjonalna obsługa rozrachunkowa
Podstawowi nabywcy :
sieć sklepów meblowych "Mekona"
sieć sklepów spożywczych "Żabka"
producent kostki brukowej

firma remontowo-produkcyjna w branży piecy piekarniczych
większą część naszych klientów stanowią hurtownicy i drobni sklepikarze oraz firmy jednoosobowe prowadzące różnego rodzaju
działalność.


Ogólna charakterystyka sektora

Usługi świadczone przez firmę "PROFIT" Sp. Z o.o. są gałęzią prężnie rozwijającą się na naszym rynku, ponieważ przedsiębiorstwa w

ramach ograniczeń kosztów własnych starają się zmniejszyć swoje zaplecza administracyjne. Powstaje dużo firm o podobnym
zakresie działalności, jednak często są to firmy nie posiadające odpowiednio wykwalifikowanej kadry specjalistów. Często zakres
świadczonych usług jest bardzo wąski i ogranicza się tylko do prowadzenia księgowości dla firm rozliczających się na ogólnych

zasadach (książki przychodów i rozchodów). Rzadko która konkurencyjna firma ma uprawnienia do prowadzenia pełnej księgowości
(księgi handlowe) i dysponuje dobrze wykwalifikowaną kadrą specjalistów.
Do zalet firmy należy zaliczyć:


- Kompleksowe świadczenie usług
Duże doświadczenie
Sprawną organizację



Prognozy i tendencje rozwojowe

Aktualnie wielu ludzi próbuje skorzystać z ostatniej szansy jaką w dobie wysokiego bezrobocia jest otwarcie własnej działalności
gospodarczej. Są to często ludzie mający ciekawe pomysły lecz zupełnie niezorientowani w sprawach formalnych związanych ze

zgłaszaniem i rozliczaniem firmy z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Istnienie podmiotu, który niedrogo i
profesjonalnie potrafi zając się księgowością jest dla wielu jedynym sposobem na ominięcie kłopotów w urzędach państwowych.
Również większe przedsiębiorstwa wolą aby sprawami księgowymi zajmowały się wyspecjalizowane firmy, które biorą na siebie ciężar
odpowiedzialności. karno-skarbowej.

















MISJA FIRMY

Misja
"PROFIT" SP. Z O.O. ukierunkowuje swą działalność na kompleksowe świadczenia usług administracyjnych na najwyższym poziomie

w oparciu o doświadczenie swoich wysoko wykwalifikowanych pracowników działających w tej branży od wielu lat.

Czynniki warunkujące powodzenie misji :

-redukcja kosztów własnych

-nieustanne szkolenie pracowników w celu zapewnienia im bieżącej wiedzy na temat zmieniających się przepisów prawnych
-akcja reklamowa promująca i ukazująca zalety minimalizacji własnej kadry administracyjnej i przekazanie jej obowiązków firmie
"PROFIT"





















CELE FIRMY


Cele strategiczne:

-uzyskanie pozycji lidera na rynku kompleksowych usług administracyjnych
-ukierunkowanie firmy na świadczenie usług dużym firmom zachodnim

-rozszerzenie działalności na województwo dolnośląskie i małopolskie


Cele taktyczne:


-wzrost udziału rynkowego do15% wciągu najbliższych 5 lat
-pozyskanie kontaktów z firmami tego typu istniejących w Niemczech w celu wymiany
doświadczeń
-zdobycie strategicznych kontraktów z przedsiębiorstwami o zatrudnieniu 500-2000 osób działających w sferze produkcyjnej i

usługowej(fabryki ,hipermarkety ,centra handlowo-usługowe)
-związane z tym zwiększenie zatrudnienia do 70 osób



Cele operacyjne:

-zrealizowanie planu kampanii reklamowej
-próba zwiększenia ilości małych kontrahentów poprzez ich pozyskiwanie w Wodzisławskim i Rybnickim "Małym Inkubatorze
Przedsiębiorczości"

-podpisanie kontraktów z firmami gliwickiej podstrefy ekonomicznej - Roca Polska, Plastic Omnium, Lear Polska






















ANALIZA RYNKU


W chwili obecnej rynek usług administracyjnych rozwija się
w województwie śląskim są zarejestrowane 24 firmy prowadzące obsługę
administracyjno-prawną. W 1995 roku istniały 3 takie firmy , a w 1999 było ich już 16. Większość tych firm ma charakter "regionalny" to
znaczy ograniczają swą działalność do miasta w którym funkcjonują i koncentrują się na 4
6 klientach którymi są z reguły małe firmy
o profilu handlowo-usługowym zatrudniające od 2 do 10 pracowników .Oferują one :
-sporządzanie list płac

-obsługę rozliczeń z ZUS
Na tym z reguły kończy się ich oferta. Żadna z firm nie proponuje tak kompleksowej obsługi klienta , tylko "PROFIT" ma w swojej
ofercie zarówno doradztwo prawne, obsługę księgowości ,zagadnienia socjalne jak i szkolenia BHP co powoduje , że aktualnie
jesteśmy alternatywą dla przedsiębiorców ,którzy chcą odpowiedzialność za ich sprawy socjalno-kadrowo-księgowe ponosiła jedna

firma .


























ANALIZA S W O T

SIŁY FIRMY

S1 wysoce wykształcony i doświadczony personel

S2 kompleksowo wyposażone pomieszczenia biurowe
S3 profesjonalna i kompleksowa obsługa klienta
S4 stabilna sytuacja finansowa
S5 wysoka rentowność sprzedaży usług



SŁABOŚCI FIRMY


W1 niedobory kadrowe w przypadku absencji niektórych specjalistów
W2 wysokie koszty związane z dokształcaniem kadry i aktualizacją programów komputerowych niezbędnych do obsługi
klienta
W3 niewielkie rozmiary firmy
W4 krótki okres istnienia na rynku



SZANSE FIRMY


O1 korzystne usytuowanie w pobliżu katowickiej strefy ekonomicznej i gliwickiej podstrefy ekonomicznej
O2 rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
O3 napływ kontrahentów z kapitałem zagranicznym na terenie stref ekonomicznych
O4 przekształcanie się w regionie wielkich zakładów pracy w małe i średnie spółki



ZAGROŻENIA FIRMY

T1 rosnąca liczba konkurencyjnych firm o podobnym profilu usług

T2 niestabilna sytuacja ustawodawcza w kraju
T3 trudności marketingowe , słabe możliwości rozreklamowania usług
T4 ogólna recesja na rynku




Ocena synergii pomiędzy czynnikami strategicznymi-macierz SWOT


Pytania dla macierzy SWOT
-czy siły pozwalają wykorzystać słabości?
-czy siły pozwolą sprostać zagrożeniom?
-czy słabości nie pozwalają wykorzystać szans?
-czy słabości spotęgują zagrożenia?


Skala ocen:
0-brak wzajemnego oddziaływania lub jego marginalny charakter
1-oddziaływanie umiarkowane danej pary czynników

2-silny wpływ danego czynnika na inny






Macierz SWOT

Objaśnienia:


S
siła
W
słabość
O
szansa

T
zagrożenie
E
suma



O1 O2 O3 O4 E T1 T2 T3 T4 E




S1 2 1 2 1 6 0 1 1 1 3

S2 1 1 2 1 5 1 0 0 0 1

S3 2 2 1 1 6 1 1 1 1 4

S4 1 1 2 0 4 1 1 0 0 2

S5 2 0 0 0 2 1 1 0 1 3



E 8 5 7 3 23 4 4 2 3 13




W1 1 0 1 0 2 1 1 1 0 3

W2 1 0 0 0 1 0 1 1 0 2

W3 0 1 1 1 3 0 0 1 1 2

W4 1 1 2 1 5 0 1 1 0 2




E 3 2 4 2 11 1 3 4 1 9
Wnioski

Ze sporządzonej powyżej macierzy SWOT i przeprowadzonej analizy można wnioskować iż najlepszym rodzajem strategii dla
firmy "PROFIT" Sp. Z O.O. będzie strategia agresywna. Przyjęcie powyższej strategii powinno ułatwić zdobycie pozycji lidera w swej

branży na terenie województwa śląskiego. Firma powinna wykorzystać szanse pozyskania nowych klientów spośród
przekształcających się wielkich przedsiębiorstw. Do priorytetowych celów firmy powinno należeć dalsze utrzymywanie wysokiej jakości
usług, świadczonych przez wykwalifikowany zespół pracowników.
















































Wnioski końcowe



Firma "PROFIT" Sp. Z O.O. jest stosunkowo młodą instytucją na rynku swej branży. Na podstawie przeprowadzonej analizy
strategicznej firmy można wnioskować, iż firma utrzyma swój wysoki poziom świadczonych usług i z biegiem czasu pozwoli jej to
wyeliminować konkurencję, która świadczy zazwyczaj mniej kompleksowe usługi. Do kolejnych atutów w/w firmy można zaliczyć

wysoce wykwalifikowaną kadrę specjalistów niezbędną do utrzymania wysokiego poziomu świadczonych usług w dobie szybko
zmieniających się przepisów i podstaw prawnych prowadzenia działalności gospodarczej








LITERATURA


Grzegorz Skroślak: Business plan w przykładach, Wydawnictwo, AMR
Katowice 1996

Zygmunt Penker: Statystyka. Warszawa 1989. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Marian Pietraszewski: Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw. Materiały i podręczniki Mariana Pietraszewskiego. Wydawnictwo
EMPI2.
Poznań, październik 1995

Marian Pietraszewski: "Ekonomika przedsiębiorstw" czyli jak prowadzić działalność gospodarczą. Materiały i podręczniki Mariana,
Pietraszewskiego. Wydawnictwo EMPI2. Poznań, czerwiec 1993.





























































Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
analiza strategiczna firmy maridor
ANALIZA STRATEGICZNA FIRMY SOLARIS I ANALIZA SWOT SOLARIS
analiza strategiczna firmy kot
Reklama partyzancka?ektywne strategie dla malej firmy reklpa
analiza strategiczna firmy
Analiza strategiczna firmy
wyklad z analizy matematycznej dla studentow na kierunku automatyka i robotyka agh
PODSTAWOWE METODY ANALIZY STRATEGICZNEJ
3 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
analiza strategiczna banku wbw s a 2cwxvkrn3vbidro5545e2mmt2bddvyi4zvz4j3i
Content marketing, część 1 Jak zbudować skuteczną strategię dla marketingu treści Social Press
analiza ryzyka dla kierujacych naukowymi
Przykład analizy projektowej dla budynku mieszkalnego

więcej podobnych podstron