plik


ÿþPrzemysBaw Oziemblewski f o t o g r a f i a dla ciekawych wersja 0.24 1. maja 2006 najnowsz znajdziesz na stronie www.galeria.com.pl © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Copyright © 2006 PrzemysBaw Oziemblewski. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrze|one. Niniejsza publikacja mo|e by kopiowana oraz dowolnie rozpowszechniana tylko i wyBcznie jako caBo[, w formie dostarczonej przez autora. Mo|esz j umie[ci na swojej stronie internetowej pod warunkiem udostpniania jej bezpBatnie oraz umieszczenia na swojej stronie linku bezpo[redniego do strony autora www.galeria.com.pl oraz przysBania mu informacji o tym fakcie. Na stronie autora bdzie dostpna lista serwisów Internetowych udostpniajcych publikacj, a ich wBa[ciciele bd informowani o nowych wydaniach. Zabrania si przeksztaBcania e-booka, publikowania we fragmentach oraz rozpowszechniania w innej ni| elektroniczna formie, bez pisemnej zgody autora. Mo|esz wydrukowa e-book tylko i wyBcznie dla wBasnych, prywatnych potrzeb. Wszelkie znaki wystpujce w tek[cie s zastrze|onymi znakami firmowymi bdz towarowymi ich wBa[cicieli. Autor doBo|yB wszelkich staraD, by zawarte w ksi|ce informacje byBy rzetelne. Nie bierze jednak |adnej odpowiedzialno[ci za ewentualne szkody wynikajce z ich wykorzystania. PrzemysBaw Oziemblewski tel. kom. 0503022856 po@galeria.com.pl www.galeria.com.pl f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 2 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Spis tre[ci Od autora............................................................................................................5 Sprzt fotograficzny...........................................................................................7 Aparat fotograficzny........................................................................................7 Akcesoria.........................................................................................................8 ZwiatBo.................................................................................................................9 Jak cieD ukazuje przestrzeD.............................................................................9 Kompozycja......................................................................................................12 Wielko[ obiektu...........................................................................................12 Kompozycja centralna...................................................................................13 ReguBa trójpodziaBu........................................................................................14 Obramowanie.................................................................................................16 Linie prowadzce...........................................................................................17 Zwiat tematów...................................................................................................18 Wschody i zachody sBoDca.............................................................................18 Zdjcia specjalne...........................................................................................22 Fotografia panoramiczna...............................................................................22 Zdjcia czarno-biaBe......................................................................................23 BBdy w fotografii.............................................................................................24 Czerwone oczy. Komu je dasz?.....................................................................24 SBowniki.............................................................................................................27 Literatura..........................................................................................................28 Dodatek A. Historia fotografii.........................................................................29 Dodatek B. BezpBatne, Internetowe kursy fotografowania...........................30 f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 3 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Je[li nasze zdjcie wywiera wra|enie, to jest ono wBa[nie dobre, choby byBo niespodziewane w swej oryginalno[ci. Andreas Feininger f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 4 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Od autora Ka|dy dzieD jest inny, ka|dy przynosi co[ nowego. Zdjcia s dla mnie czasem i miejscem zapisanym na "kartce papieru". Zdjcie mo|e wspomina rado[, smutek, mo|e wyra|a zachwyt, zBo[, mo|e te| dawa chwil zadumy nad tym wspaniaBym i zbyt rozpdzonym [wiatem. Dlatego lubi wyszukiwa i uwiecznia miejsca oraz momenty, które s ciekawe. Przez swoje Wschód sBoDca. Zdjcie to zrobiBem po drodze, jadc do pracy. U[wiadamia mi zawsze jedn zdjcia chc pokaza, |e warto si z podstawowych zasad fotografowania  miej zatrzyma i rozejrze dookoBa. zawsze gotowy do u|ycia aparat fotogra- Bdzie mi niezmiernie miBo, je[li ficzny. Kto[ kiedy[ powiedziaB, |e robienie zdj, to bycie w odpowiednim miejscu, o które[ ze zdj przykuje na dBu|ej odpowiednim czasie ze sprawnym aparatem. Twoj uwag. Fotografuj Podpisuj si pod tym obydwoma rkoma. przewa|nie krajobrazy, a szcze- gólnie wschody i zachody sBoDca, które cigle urzekaj mnie swoim urokiem. Oddaj w Twoje rce e-book napisany z my[l o tych, którzy lubi trzyma w rku aparat fotograficzny, lubi go u|ywa, chc si w tym doskonali i robi wicej udanych zdj - zdj które robi wra|enie. Umieszczam w nim zarówno wBasne materiaBy jak i odno[niki do ciekawych stron Internetowych, których zawarto[ jest zgodna z zamysBem tre[ci niniejszego opracowania. Dziki wBa[nie Internetowi i ludziom, którzy dziel si swoim do[wiadczeniem na jego stronach mo|liwe jest rozwijanie wBasnych zainteresowaD. Publikacja ta jest cigle rozwijana i poprawiana. By mo|e znajdziesz w niej jaki[ bBd. Wtedy napisz. Bd wdziczny za wszelkie opinie i uwagi dotyczce tre[ci oraz za propozycje zawarto[ci. Pisz na adres ebook@galeria.com.pl. Niestety, nie mog zagwarantowa, |e odpisz na wszystkie e-maile. Bd si jednak cieszyB z ich otrzymania. Je[li podoba Ci si e-book  napisz. Bd wtedy wiedziaB, |e warto po[wica czas na dalsz jego rozbudow i pisanie kolejnych dziaBów. Twoj f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 5 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl pozytywn opini umieszcz na stronie o e-booku. Bdzie to zachta dla innych, by te| czytali i czerpali z niego jak najwicej dla siebie. Je[li znasz ciekaw stron WWW z informacjami na temat fotografowania, to przy[lij mi jej adres. Z chci umieszcz do niej link w e-booku i na stronie www.galeria.com.pl. Mo|e jeste[ autorem artykuBów i chciaBby[ podzieli si swoimi do[wiadczeniem. Przy[lij swój artykuB. Niech inni skorzystaj z Twoich do[wiadczeD. {ycz twórczych natchnieD PrzemysBaw Oziemblewski f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 6 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Sprzt fotograficzny Technika jest tylko [rodkiem. Niestety, chcc co[ stworzy, trzeba najpierw opanowa [rodki. H. Windisch Aparat fotograficzny Je[li jeszcze nie masz aparatu, w co wtpi, to zapewne ju| niedBugo go kupisz. Je[li masz aparat, to za jaki[ czas poczujesz potrzeb wymiany go na bardziej zaawansowany model. W dobie techniki cyfrowej postp w rozwoju aparatów fotograficznych jest bardzo du|y. W zasadzie, co roku przed wakacjami mamy do czynienia z premier nowych modeli. Dochodz nowe funkcje, nowe mo|liwo[ci. Czasami producent usuwa kilka elementów by wypu[ci taDszy egzemplarz. Dlatego wybór odpowiedniego aparatu wcale nie jest taki prosty. Wcze[niej musimy rozpozna nasze potrzeby oraz dowiedzie si co tak naprawd istotne jest w aparacie. Na dobre zdjcie, abstrahujc od motywu, skBada si: fotograf, jego sprzt i umiejtno[ wykorzystania go przez fotografa. Dlatego to jakiego sprztu u|ywamy jest bardzo wa|ne. Oczywi[cie nawet najdoskonalszy sprzt nie zastpi fotografa, ale z drugiej strony na kiepskim sprzcie nie zrobisz zdjcia o odpowiednio dobrej jako[ci. Aatwo[ obsBugi aparatu te| jest bardzo istotna. Czsto nie ma czasu na wchodzenie w dodatkowe funkcje menu by zmodyfikowa ustawienia, trzeba robi zdjcia, bo czas pBynie i wszystko si zmienia. Podstawowe elementy aparatu fotograficznego to korpus z elementem [wiatBoczuBym, przesBon i migawk oraz obiektyw (pomijam tu kwesti aparatów otworkowych). Zobacz w Internecie: Budowa aparatu fotograficznego, gotowce.com PodziaB aparatów (z pominiciem cyfrowych), Fot@net f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 7 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Akcesoria Zobacz w Internecie: Akcesoria fotograficzne, Fot@net f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 8 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl ZwiatBo Poznawajcie czar [wiatBa - wy go nie znacie, nie podejrzewacie nawet jego istnienia. Fotografujecie wszystkie rzeczy takimi, jakimi one s na co dzieD, zamiast pokaza je tak, jak wygldaj w ozdobie [wiatBa i atmosfery. Sam motyw jest niczym - wszystkim jest o[wietlenie. Leonard Missonne Jak cieD ukazuje przestrzeD Istniej dwa skrajne przypadki o[wietlenia. W o[wietleniu naturalnym jest to dzieD przy caBkowicie zachmurzonym nieboskBonie lub ostre sBoDce przy braku chmur na niebie. W pierwszym przypadku uzyskujemy o[wietlenie bezcieniowe, bardzo mikkie, w drugim natomiast mamy ostre i mocne cienie. Ich wielko[ zale|y od wzajemnego poBo|enia sBoDca, obiektu i aparatu. Zdjcia muru przy ró|nym o[wietleniu. Od lewej: - [wiatBo z jednego kierunku padajce prostopadle do powierzchni; uzyskujemy minimalny cieD, nierówno[ci muru s sBabo widoczne, - [wiatBo pada na powierzchni stycznie; powstaj dBugie cienie wydobywajce faktur muru, - [wiatBo pada na powierzchni z ró|nych stron, tak jak przy caBkowicie zachmurzonym nieboskBonie; cienia nie ma i nierówno[ci muru s sBabo widoczne. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 9 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Wielko[ cienia zale|na jest od wzajemnego poBo|enia midzy sob: sBoDca, obiektu i aparatu. Na tym zdjciu zrobionym pod [wiatBo cieD rzucaj oszronione gaBzki ro[lin. Przy caBkowicie zachmurzonym nieboskBonie cieD nie wystpuje wic z punktu widzenia o[wietlenia nie ma znaczenia, z której strony jest fotografowany obiekt. Na tym zdjciu brak cienia spowodowany jest mgB. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 10 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Wskazówka: Je[li interesuj Ci zdjcia portretowe i chciaBby[ pozna sposób o[wietlenia modela w dowolnym ogldanym przez Ciebie zdjciu spójrz na dwie rzeczy. Po pierwsze jak i czy ukBadaj si cienie. Po drugie przypatrz si dokBadnie jego oczom. Oczy to nie tylko  zwierciadBa duszy ale i [wiatBa. W nich mo|na zobaczy odbicie lamp jakich u|yB fotograf. Wskazówka: Je[li w sBoneczny dzieD chcesz sfotografowa osob, musisz zwróci uwag jak ukBadaj si cienie na jej twarzy. Wikszo[ fotoamatorów ustawia si tak by mie sBoDce za plecami. Takie zdjcie jest poprawne pod wzgldem widoczno[ci fotografowanej osoby, ale jest nieciekawe je[li chodzi o [wiatBo. Twarz jest  pBaska . Lepszym rozwizaniem jest ustawienie si w taki sposób aby fotograf miaB sBoDce za sob pod ktem okoBo 45º. Wtedy twarz fotografowanej osoby posiada cienie i dostaje gBbi. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 11 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Kompozycja Za pomoc zdjcia chcemy pokaza Ka|de dobre zdjcie powinno innym co widzieli[my, to co nas w szczególny mie to szczególne miejsce, na którym mo|e zatrzyma sposób zainteresowaBo. Dlatego zanim si wzrok obserwatora. Je[li naci[niemy spust migawki warto zastanowi si tego miejsca niema, to wzrok chwil w jaki najlepszy sposób ten szczególny widza bBdzi po fotografii lub przeskakuje z jednego przedmiot obserwacji pokaza. elementu na drugi. Nie mo|na wtedy wskaza istoty zdjcia, Kompozycja obrazu rzdzi si swoimi tego co autor chciaB na nim prawami. Zostan opisane dalej. Tworzc zgodnie pokaza. z nimi uzyskamy dobre zdjcia. ReguBy te uBatwiaj osignicie poprawnych uj. Nie oznacza to, |e musimy sztywno si ich trzyma. Znajc je mo|na je Bama i eksperymentowa na ró|ne sposoby. Zachcam do tego gorco. Robic zdjcia zacznij [wiadomie stosowa poznane dalej zasady. Na zdjciu wszystko jest wa|ne, zarówno gBówny obiekt jak i tBo za nim. Dopiero wspóBgranie wszystkich elementów obrazu daje dobry efekt. Fotografujc obiekt nale|y zwróci uwag na takie elementy jak: jego wielko[ i poBo|enie w kadrze, punkt widzenia, [wiatBo i elementy tBa (scenerii). Poni|ej opisane s podstawowe techniki kompozycyjne obrazu. Zobacz w Internecie: Kadrowanie i kompozycja obrazu - przewodnik, fotopolis.pl Wielko[ obiektu Fotografowany obiekt powinien by na tyle du|y aby byBo od razu wiadomo, |e to on jest tym elementem, który chcemy pokaza. Jedn z podstawowych zasad to -  podejdz do obiektu . Mo|esz to uczyni w sposób dosBowny zbli|ajc si fizycznie do niego lub po przez zastosowanie teleobiektywu i optyczne powikszenie obiektu na elemencie [wiatBoczuBym. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 12 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Kompozycja centralna Chyba najbardziej intuicyjna kompozycja. Wynika ona z faktu, |e w centralnym polu widzenia aparatu fotograficznego ustawiana jest ostro[ (w zaawansowanych aparatach mo|na to ju| zmieni). Ustawiamy zatem nasz fotografowany obiekt po [rodku i robimy mu zdjcie. Nale|y jednak unika tego typu kompozycji. Sprawdza si ona tylko w niektórych sytuacjach. Zdecydowanie lepszy efekt wizualny uzyskamy umieszczajc nasz obiekt w miejscu zgodnym z opisan dalej reguB trójpodziaBu. Kompozycj centraln nale|y stosowa, gdy chcemy zaakcentowa symetri obrazu lub silnie dominujc pozycj obiektu w kadrze. Zdjcia z kompozycj centraln s  mocne i statyczne. Kompozycja centralna oraz pozbawienie szczegóBów w tle nadaje kwiatu silnie dominujc pozycj. Tak jakby kwiat chciaB powiedzie  ja jestem tu najwa|niejszy  patrzcie na mnie . f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 13 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl ReguBa trójpodziaBu Bardziej dynamiczne i ciekawe zdjcia uzyskamy umieszczajc gBówny motyw w tak zwanych mocnych punktach. Na ni|ej umieszczonych rysunkach pokazane s dwa sposoby ich wyznaczania. W jednym z nich dzielimy kadr czterema liniami (dwoma poziomymi i dwoma pionowymi) na dziewi równych cz[ci. Mocne punkty otrzymujemy w miejscach przecicia sie linii. W tak okre[lonych punktach mo|emy [miaBo umie[ci nasz obiekt lub np. lini horyzontu. Zasada ta sprawdza si zarówno w kadrowaniu poziomym jak i pionowym. Techniki zwizane z kompozycj obrazu zgodnie z reguB trójpodziaBu byBy wymy[lone i stosowane od dawna przez malarzy. Odwiedzajc muzea, czy galerie obrazów warto zwróci uwag jak oni to robili. Wyznaczanie mocnych punktów obrazu zgodnie z reguB trójpodziaBu. Obraz dzielimy liniami na dziewi równych kawaBków. Mocne punkty powstaj w miejscach przecicia si linii. ReguB t mo|na stosowa dla ró|nych proporcji boków oraz kadrowania zarówno poziomego jak i pionowego. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 14 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Druga metoda wyznaczania mocnych punktów. Warto zwróci uwag, |e dla kwadratowego kadru mocny punkt znajduje si w jego centrum, a dla zdj panoramicznych s one bardzo blisko krawdzi. Przy panoramach lepiej jednak jest skorzysta z pierwszej metody wyznaczania mocnych punktów - z reguBy trójpodziaBu. PrzykBad zdjcia skomponowanego zgodnie z reguB trójpodziaBu. Poniewa| kwiat  patrzy w lewo, to po jego lewej stronie zostaBa pozostawiona wiksza przestrzeD, a sam obiekt umieszczony w mocnych punktach po prawej stronie. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 15 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Obramowanie Zanim obraz zostanie powieszony na [cianie zostaje oprawiony w ram. Dziki temu podnosi si jego warto[. Jest bardziej okazaBy. Przy robieniu zdj mo|na wykorzysta ten pomysB. Mam tu na my[li, naturalne formy, które mog posBu|y jako  ramy . Fotografowany obiekt umieszczamy w [rodku takiego obramowania. Mo|e to by gaBz drzewa, brama wej[ciowa, filary budynku, otwarte okno lub ka|dy inny element, który mo|na do tego wykorzysta. Obramowanie nie musi by peBne. Mo|e ono zamyka 4, 3, 2 a nawet 1 bok kadru. W ten naturalny sposób zostaje ograniczone pole obserwacji i skupiana jest uwaga obserwatora na obiekcie. Obramowanie doskonale nadaje si do pokazania przestrzeni. Zazwyczaj stanowi ono pierwszy plan. Przez to, obiekt umieszczony jest w jego gBbi i powstaje zBudzenie przestrzeni. Nale|y te| pamita, |e obramowanie stanowi dopeBnienie zdjcia, a nie jego gBówny motyw (chyba, |e jest to [wiadomy wybór fotografa). Dlatego nale|y wywa|y odpowiedni proporcj pomidzy rozmiarem obramowania, a pozostaB cz[ci zdjcia. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 16 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Linie prowadzce Kolejny element kompozycji, to linie, które prowadz wzrok obserwatora. Oczy nie lubi chaosu, zatem i zdj, na których nie wiadomo gdzie patrze. Dlatego linie prowadzce sprawiaj, |e zdjcie jest uBo|one, harmonijne i przyjemne w odbiorze. Czsto wykorzystywanymi elementami w roli linii prowadzcych s drogi, rzeki, pomosty nad wod, rzdy drzew itp. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 17 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Zwiat tematów Wschody i zachody sBoDca SBoDce dla wielu ludów byBo obiektem kultu. Wiele osób jest nim zafascynowanych. Dla nas fotografów daje bardzo du|o tematów zdjciowych. Ka|dy wschód czy zachód sBoDca jest inny. Mo|na je robi w ró|nych miejscach, w ró|nym otoczeniu. Najlepiej jednak robi je nad wod, w której bd mogBy odbija si promienie sBoDca. Ze wschodami sBoDca jest ten problem, |e ich pora jest bardzo wczesna. Mniej dokuczliwa zim, ale za to latem maBo komu mo|e chcie si wstawa o 4 nad ranem. Na wschód sBoDca warto si jednak wybra wcze[niej i wygra odpowiednie miejsce. Musi ono posiada odpowiednio du|o przestrzeni oraz niski horyzont, który zapewni widok sBoDca tu| po wschodzi. SBoDce nie jest jeszcze wtedy zbyt intensywne. Mog to Zachód sBoDca nad BaBtykiem. Aby uatrakcyjni zdjcie warto do niego wprowadzi jaki[ element by np. rozlegBe Bki lub jeziora. na pierwszym planie. Co[ co dodatkowo zwróci uwag widza. Wbrew oczekiwaniom wschód sBoDca jest dynamicznym przedstawieniem. Czasami bywa, |e jeszcze przed [witem, z uwagi na ciekawy rozkBad chmur mo|na wykona zdjcia z niezwykBym ich o[wietleniem. Je[li widzimy dobre ujcie nale|y robi zdjcia. Za minut wiatr mo|e rozwia chmury, sBoDce [wieci mocniej pod innym kontem i nie bdzie ju| nic ciekawego. Sam wschód sBoDca to czas kilka minut. Wtedy odnosi si wra|eni, |e f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 18 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl pBynie on bardzo szybko. Je[li trafi nam si dzieD z interesujcym ukBadem chmur, to robimy zdjcia z niskim poBo|eniem horyzontu (okoBo 1/3 wysoko[ci od doBu). Natomiast je|eli trafi nam si bezchmurne niebo, to trzeba rozejrze si po otoczeniu. Na pewno znajdzie si co[ ciekawego, trzciny, drzewa pochylone nad wod, pomosty, Bódki, kamienie przy brzegu. Wtedy horyzont kadrujemy na wysoko[ci 2/3 od doBu. Wikszo[ ptastwa nad jeziorem jeszcze [pi i tu te| mo|na upolowa ciekawe ujcie. Fotografujc wschód czy zachód sBoDca warto tak skomponowa zdjcie, by oprócz samego sBoDca nad horyzontem i dalekiej perspektywy wypeBni zdjcie przednim planem. Zdjcie jest wtedy ciekawsze. Zawsze warto eksperymentowa i zrobi kilka zdj z jednego miejsca z ró|nym kadrowaniem. Wschód sBoDca. Pierwszy plan w postaci trzcin dopeBnia zdjcie i tworzy nie peBn, ale swojego rodzaju ram dla zdjcia. Zim czsto zdarzaj si poranki, kiedy wszystko dookoBa pokryte jest szronem. Nad wod szron jest szczególnie intensywny. O[wietlony porannymi promieniami sBoDca stwarza szczególnie malownicze krajobrazy. Warto wówczas skoncentrowa swoj uwag nie tylko na ogólnej przestrzeni lecz równie| na wybranych detalach. Oszronione trawy, ziemia, kBody drewna mog wyglda zupeBnie inaczej w lodowej szacie. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 19 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Jak na[wietla? Zdjcia pod [wiatBo wymagaj odmiennego na[wietlenia ni| te, które podpowiada [wiatBomierz. Im silniejsze [wiatBo w polu widzenia, tym bardziej wskazanie [wiatBomierza odbiega od wBa[ciwego. Zwizane jest to z u[rednianiem przez niego wyników pomiaru. W bardziej zaawansowanych aparatach pomiar jest wykonywany w kilku lub nawet kilkunastu obszarach (tzw. pomiar matrycowy). Dalej dane s analizowane i dobierana jest optymalna warto[ przysBony i czasu. Ale i wtedy nie zawsze mamy idealnie na[wietlone zdjcie. Z reguBy s one za jasne. W zale|no[ci od sytuacji nale|y je  przyciemni zmniejszajc ekspozycj od 1 do 3 stopni. Innym sposobem na wBa[ciwy pomiar jest skierowanie aparatu troch w bok, tak by bezpo[rednie sBoDce nie znajdowaBo si w kadrze i dokonanie pomiaru [wiatBa. A aparatach, które posiadaj przycisk pamici pomiaru wciskamy go, nastpnie wracamy do poprzedniego kadru i z zapamitanymi ustawieniami robimy zdjcie. W innych aparatach, bez pamici ekspozycji nale|y przej[ na tryb manualny. Poza matrycowym w aparatach zazwyczaj dostpny jest równie| pomiar skoncentrowany i punktowy. Ostatnie dwa lepiej nadaj si do ustawiania parametrów na[wietlania. Pole pomiarowe kierujemy na niebo, tak by sBoDce byBo poza nim i dokonujemy odczytu. Czasami trzeba jednak dodatkowo zmniejszy ekspozycj o póB lub 1 stopieD. Przy pomiarze punktowym skierowanym na najja[niejsz chmur mo|emy zrezygnowa z rcznego zmniejszania ekspozycji i zrobi zdjcie zgodnie z pomiarem. Co oznaczaj te informacje dla fotoamatorów, którzy nie maja aparatu z korekt ekspozycji, czy punktowym pomiarem [wiatBa? Po prostu przy zdjciach pod [wiatBo klatka zostanie prze[wietlona. Jedynie w przypadku, gdy sBoDce jest schowane za ciemnymi chmurami lub jest czerwone i maBo intensywne zdjcie zostanie poprawnie na[wietlone. Wtedy zwykBym  pstrykaczem te| mo|na zrobi Badne zdjcie wschodu, czy cz[ciej zachodu sBoDca. Nale|y te| pamita, |e nawet gdy klatka jest dobrze na[wietlona niemiB niespodziank mo|e zrobi nam punkt usBugowy. Je[li na[wietli odbitk z sposób standardowy, to nasze pracowicie wykonane zdjcie bdzie za jasne i wyglda bdzie jak gdyby byBo robione w dzieD. Nale|y wówczas reklamowa w laboratorium usBug. Przy robieniu odbitek z no[ników cyfrowych, w niektórych fotolabach jest mo|liwo[ zaznaczenia, czy maszyna ma wprowadza wBasne korekty, czy na[wietla tak jak jest. Wybieramy tak jak jest. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 20 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Sprzt Praktycznie ka|dym aparatem mo|na zrobi dobre zdjcia o [wicie, czy wieczorem. Przy zdjciach ze sBoDcem w kadrze przydatny jest punktowy pomiar [wiatBa i mo|liwo[ korekty ekspozycji. Ze wzgldu na stosunkowo krótkie czasy na[wietleD wikszo[ zdj mo|na robi z rki. Jedynie przy dBugich ogniskowych, czy zdjciach makro niezbdny bdzie statyw. Aparat z zoomem daje wiksze mo|liwo[ci kompozycji, ale nie jest on niezbdny. Przy zdjciach krajobrazowych na[wietlanych na niebo, to co jest poni|ej horyzontu jest zawsze niedo[wietlone i wychodzi ciemno lub wrcz jest czarno. Mo|e to by efekt zamierzony, ale je[li chcemy rozja[ni dóB i jednocze[nie mie dobrze na[wietlone niebo musimy zastosowa szary filtr poBówkowy. Ograniczy on [wiatBo od nieboskBonu i zmniejszy ró|nic na[wietleD wzgldem ziemi. Innym filtrem, który spowoduje przyciemnienie nieba jest filtr polaryzacyjny. StopieD przyciemnienia niebieskiego nieba jest zale|ny od kta wzgldem sBoDca, pod którym to niebo fotografujemy. Najwiksze wystpuje przy 90º. Wicej zdj wschodów i zachodów sBoDca mo|esz zobaczy na stronie Internetowej www.galeria.com.pl w sekcji Tapety  Wschody i zachody sBoDca. Zachód sBoDca nad BaBtykiem. Na zdjciu horyzont zostaB umieszczony nisko. Dziki temu wida niebo z chmurami, które stanowi gBówny motyw. Linia falochronów i zachodzce sBoDce wzmacniaj podziaB midzy niebem a  ziemi . f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 21 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Zdjcia specjalne PrzyszedB czas na nowe doznania. Standardowych zdj masz ju| pewnie zrobionych setki, tysice, a mo|e dziesitki tysicy. Zdjcia specjalne wymagaj troch innego podej[cia, poszerzaj twórcz palet fotografa i umo|liwiaj inne spojrzenie na ju| znane rzeczy. Fotografia panoramiczna W dobie fotografii cyfrowej zdjcia panoramiczne s coraz powszechniejsze. Dziki nowym technikom ich wykonanie staBo si du|o prostsze. Aparatem cyfrowym wykonujemy kilka zdj, po czym sklejamy je w panoram za pomoc odpowiedniego oprogramowania. Specjalne techniki umo|liwiaj nawet tworzenie panoram w kcie 360º. Takie zdjcie wy[wietlane jest pózniej na ekranie komputera, a obserwator sam decyduje, który fragment zdjcia i w jakim powikszeniu chce oglda (przykBadowe panoramy 360º  autorstwa Arkadiusza Adamskiego). Nocna panorama Chicago. Zdjcie zostaBo sklejone z kilku klatek filmu nakrconego kamer wideo. Dziki temu miaBem bogaty zestaw klatek do wyboru. Jedyny mankament tego typu rozwizania, to niska rozdzielczo[ uzyskanej panoramy, wystarczajca jednak do publikacji elektronicznych. Zobacz w Internecie: Piotr WdoBkowski, RacBawice bis Magazyn Internet, Panoramy na WWW  fragment artykuBu Arkadiusz Adamski, PrzykBadowe panoramy 360º Pobierz przykBadowy rozdziaB ksi|ki Fotografia cyfrowa, wydawnictwa Helion f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 22 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Zdjcia czarno-biaBe Co to za czasy, gdzie tak powszechna kiedy[ fotografia czarno-biaBa zawdrowaBa do sekcji zdj specjalnych. Tak ju| jednak jest, |e to co byBo powszechne zostaje wyparte i staje si specjalne. Zdjcia czarno-biaBe znalazBy swoj nisz np. w portrecie. Lepiej ni| kolor nadaj si do pokazania stanu emocjonalnego, klimatu, nastroju. Po lewej zdjcie zródBowe. Po prawej zdjcie przerobione programem graficznym na posta czarno-biaB. Dodatkowo zostaBo wykadrowane. W takiej postaci rado[ dziecka jest bardziej widoczna. Zobacz w Internecie: Pobierz przykBadowy rozdziaB ksi|ki Fotografia cyfrowa, wydawnictwa Helion f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 23 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl BBdy w fotografii Czerwone oczy. Komu je dasz? Zdjcia, na których osoby fotografowane maj czerwone oczy, nie spotykaj si z aprobat tych osób. Nie jest przecie| zamiarem fotografa robienie nieudanych zdj. Efekt ten jest niepo|dany. Warto zatem dowiedzie si dlaczego on powstaje, a przede wszystkim, jak go unikn. Niniejszy materiaB, ma na celu wyja[nienie tego zagadnienia. Skd to si bierze? ZwiatBo lampy bByskowej Czerwony dysk na zrenicy osoby przechodzi przez zrenic i odbija si od dna oka fotografowanej jest obrazem dna oka - ukrwionej wracajc w stron aparatu. siatkówki. ZwiatBo lampy bByskowej przechodzi przez Odbite [wiatBo jest zrenic, odbija si od siatkówki i pada przez obiektyw czerwone dziki ukrwieniu siatkówki. Tak powstaj na element [wiatBoczuBy.  czerwone oczy . Kiedy powstaje? Aby zachodziBo to zjawisko musz by speBnione dwa czynniki: " musi zaistnie odpowiednio maBy kt pomidzy [wiatBem lampy bByskowej, okiem, a obiektywem - w praktyce oznacza to, |e lampa bByskowa musi znajdowa si blisko obiektywu, " oko osoby fotografowanej musi by cz[ciowo zwrócone w stron aparatu, a jego zrenica rozszerzona tak, aby wystarczajco du|a ilo[ [wiatBa odbiBa si w siatkówce i wywoBaBa efekt na elemencie [wiatBoczuBym. Std ju| prosta droga do kilku wniosków. Efekt czerwonych oczu jest tym silniejszy: 1. im silniejsza jest zastosowana lampa bByskowa - bo wtedy wicej [wiatBa odbije si w oku, f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 24 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl 2. im wiksza odlegBo[ pomidzy aparatem, a osob fotografowan - zmniejsza si wówczas kt pomidzy lamp bByskow, okiem, a obiektywem, 3. im ciemniejsze jest otoczenie miejsca, w którym robione jest zdjcie - w ciemno[ci zrenica czBowieka si poszerza i wicej [wiatBa mo|e przepu[ci, 4. im lampa bByskowa jest bli|ej osi obiektywu. Jak redukowa? Teraz mo|na odwróci sytuacj i zastanowi si, jak zaradzi powstawaniu czerwonego dysku na zrenicy. Odnoszc si do wymienionych wcze[niej czterech punktów mówicych o czynnikach sprzyjajcych, mo|na napisa kilka zaleceD: 1. Stosowa sBabe lampy bByskowe - oczywi[cie ogranicza to swobod dziaBania, a raczej ka|dy chce mie[ silniejsz lamp bByskow ni| sBabsz, aby móc robi zdjcia nawet z wikszej odlegBo[ci przy marnym o[wietleniu zastanym. Zalecenie maBo praktyczne. 2. Robi zdjcia z bliska - bez sensu - Batwo wtedy o zdjcie twarzy, które rysami bdzie odbiegaBo od "rzeczywisto[ci", równie| fotograf nie powinien by tu ograniczany co do sposobu komponowania ujcia. Zalecenie maBo praktyczne. 3. Robi zdjcia w dzieD, kiedy jest jasne otoczenie - ale wtedy lampa bByskowa zazwyczaj jest niepotrzebna. U|ywa j si przecie| wBa[nie wtedy, gdy [wiatBa zastanego jest zbyt maBo. Je[li zatem mamy ciemno i zrenica jest rozszerzona, to trzeba j zwzi. Do tego celu aparaty fotograficzne wyposa|ane s w funkcje, mniej lub bardziej udane, redukcji czerwonych oczu. S one realizowane przez dodatkowe lampki lub przez jeden lub kilka przedbBysków gBównej lampy bByskowej. Wyniki tych zabiegów s ró|ne. Pomagaj one zmniejszy efekt np. zamiast czerwonych powstaj brzowe dyski. Czasami potrafi nawet zredukowa do poziomu, przy którym ju| nie zauwa|amy zjawiska. Im silniejsze [wiatBo przed zdjciem, tym lepsza redukcja. 4. Robi zdjcia z lampami bByskowymi odsunitymi od obiektywu. Jest to najlepsza metoda. W przewa|ajcej wikszo[ci przypadków wystarczy je[li powierzchnia [wiecca lampy bByskowej znajduje si o okoBo 10 cm od osi optycznej obiektywu. Oczywi[cie im ta odlegBo[ jest wiksza tym lepiej. f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 25 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl 5. I ostatnie rozwizanie - to korekta zjawiska na komputerze, za pomoc programu graficznego. Po przeniesieniu zdjcia na posta cyfrow mo|na wprowadza w nim szereg zmian, nie tylko dotyczcych oczu. PrzykBadowo, w zdjciu dziewczynki w powy|szym przykBadzie zostaBo rozmyte tBo. Na zakoDczenie jeszcze jedna sugestia. Prosz nie robi zdj z zaskoczenia. Dlaczego? Bo "strach ma wielkie oczy". W momentach zagro|enia zrenice si rozszerzaj. Zobacz w Internecie: Usuwanie efektu czerwonych oczu w GIMP-ie, maniooo.pl f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 26 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl SBowniki Zobacz w Internecie: ABC Fotografii, fotografia.idg.pl ABC Fotografii, www.fotoclassic.pl SBownik foto, Wilab f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 27 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Literatura Wybór ksi|ek zwizanych z fotografi oraz linki do ksigarni Internetowych. Inne propozycje znajdziesz w serwisie www.galeria.com.pl w sekcji literatura. Ksigarnia Internetowa Lideria: SzkoBa fotografowania National Geographic SzkoBa fotografowania National Geographic. Wakacje SzkoBa fotografowania National Geographic. Ludzie i portrety SzkoBa fotografowania National Geographic. Ptaki SzkoBa fotografowania National Geographic. Fotografia cyfrowa SzkoBa fotografowania National Geographic. Krajobraz Ksigarnia wydawnictwa Helion: Fotografia cyfrowa. Edycja zdj Fotografia cyfrowa. Zwiat w obiektywie ABC fotografii cyfrowej Ksigarnia Internetowa FotoSzop f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 28 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Dodatek A. Historia fotografii Zobacz w Internecie: Historia fotografii, GdaDskie Towarzystwo Fotograficzne Kolekcja starych aparatów, Fot@net f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 29 © PrzemysBaw Oziemblewski www.galeria.com.pl Dodatek B. BezpBatne, Internetowe kursy fotografowania Zobacz w Internecie: Kurs fotografii tradycyjnej (zapasowy link), Agfa Kurs fotografii cyfrowej, Agfa Fotografia cyfrowa: pierwsze kroki, Agfa Kurs podstaw kompozycji fotograficznej, GdaDskie Towarzystwo Fotograficzne Podstawowy kursu fotografii , GdaDskie Towarzystwo Fotograficzne Fotografujemy, fotoszop.pl Akademia fotografii cyfrowej hp, Hewlett-Packard ABC Dobrych Zdj, Polski Portal Edukacyjny f o t o g r a f i a dla ciekawych strona 30

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Fotografia dla ciekawych
P Oziemblewski Fotografia dla ciekawych

więcej podobnych podstron