WYKŁAD II
OTOCZENIE CZŁOWIEKA
Przedmiot psychologii (dziedzina jej badań)
Układ: człowiek otoczenie (społeczne, kulturowe, przyrodnicze itp.).
Relacje pomiędzy podmiotem (aktywnym człowiekiem) a otoczeniem okrelajš
mechanizm zachowania się, a więc determinujš dane zachowanie.
Osobowoci uczymy się na skutek socjalizacji, uwewnętrznienia (internalizacji)
norm społecznych.
Nasze spostrzeganie, uczucia i mylenie odnoszš się przede wszystkim do realnej
rzeczywistoci (ludzi i zjawisk otoczenia).
Człowiek otoczenie
Kierunek regulacji wzajemnych stosunków człowieka z otoczeniem zależy od obu
stron układu.
Standardy regulacji to pożšdane stany otoczenia, podmioty lub relacji pomiędzy
nimi.
CZŁOWIEK
OTOCZENIE
Potrzeby biologiczne (popędy); zależne od homeostatów organizmu częciowo
wyuczone.
Normy społeczne (etyczne, obyczajowe, prawne).
Potrzeby psychologiczne (wyuczone) zależne od psych. standardów regulacji.
Chwilowe (aktualne) naciski: potrzeby, oczekiwania innych ludzi, zmiany
przyrodnicze wymagajšce dostosowania.
Standardy regulacji
Zapisane kodem (językiem) biologicznym w orodkowym układzie nerwowym
(fizjologiczne stany organizmu rejestrowane np. w pniu mózgu); organizm poci
się po zarejestrowaniu zbyt wysokiej temperatury.
Zapisane w postaci odruchów i nawykowych sposobów działania (należš do tzw.
Pamięci proceduralnej); Adam stara się jedzić samochodem szybciej niż inni.
Zapisane w postaci sadów w naszym systemie poznawczym (sš częciš tzw. Pamięci
deklaratywnej); Ewa wie, że najlepsze dla niej sš kameralne spotkania
towarzyskie; w domu nie powinno być kotów.
Zewnętrzne standardy regulacji
ich ródłem jest otoczenie społeczne.
Znaczna ich częć przenika do podmiotu w procesie wychowania i przekształca się
w podmiotowe standardy regulacji; nie kradnij! nie wezmę obcego pióra,
chociaż go nie mam, nie zniósłbym wyrzutów sumienia.
Otoczenie kształtuje człowieka, ale i on zmienia kształt otoczenia. Trwałe
zmiany zachodzš przede wszystkim w zakresie rodowiska.
W psychologicznym sensie rodowisko zawsze ma wyróżniony podmiot (jest czyje).
rodowisko
rodowisko struktura elementów otoczenia człowieka tworzšca funkcjonalnš
całoć (system) np. szkoła, dzielnica, rodzina.
Rodzina:
Relacje:
Zależnociowe syn potrzebuje rady ojca jest od niego zależny.
Oddziaływania córka słucha muzyki, którš także słyszy jej brat muzyka
oddziałuje na jego gust i kształtuje go.
Rodzaj rodowiska okrelajš elementy otoczenia człowieka; ludzie, rodowisko
społeczne lub wiodšca aktywnoć grupy; nauka, szkoła.
rodowisko społeczne: najistotniejsze w rozwoju człowieka. Relacje w ich
zakresie zależš od sposobu komunikowania się. Rodzaje komunikacji:
werbalna Krzy pyta Adama: Która Godzina?. Adam odpowiada, że wpół do
komina! Ha, ha, ha!
Niewerbalna Adam wzrusza ramionami, spoglšda spod zmarszczonych brwi i
odwraca się od Krzysia. Jest to po prostu mowa ciała.
4) Sposób komunikacji w rodzinie jest podstawš rozwoju i zdrowia psychicznego;
terapia systemowa.
spójnoć komunikatów werbalnych i niewerbalnych (podwójnie zwišzane)
zakres komunikowanych treci; intymnoć, przestrzeganie granic przestrzeń
fizyczna i psychiczna.
Okrelone role w rodowisku społecznym
Komunikacja w rodzinie i innych rodowiskach społecznych okrelajš role
przyjęte przez poszczególne osoby.
rolę rodzica może pełnić w rodzinie dziecko (np. w rodzinie alkoholika).
Ludzie wywierajš nacisk na innych członków rodziny poprzez przyjmowanie ról
(biedny kotek : należy mi się pomoc; twardziel : słuchaj mnie, ze mnš nie
zginiesz).
Terapia: przez zmianę systemu (komunikacji, granic, pełnionych ról, etc.). Do
tego na ogół nie wystarcza praca z jednš osobš (klientem), choć zmiana jednego
elementu systemu zmienia cały system (uniezależnienie się uniemożliwia np. ojcu
pełnienie roli twardziela).
rodowisko szkolne
Tworzš je zarówno ludzie (dzieci, nauczyciele) jak i dobra kultury (pomoce
szkolne, architektura budynku, etc.). o jego wyróżnieniu decyduje wiodšca
aktywnoć nauczanie i uczenie się.
Klasa: podsystem szkoły
jej strukturę poznajemy m. in. drogš socjometrii czyli wzajemnych wyborów do
różnych dziedzin aktywnoci.
rozpatrywana jako ródło lęków (tzw. nerwic szkolnych) akcentuje system
relacji: nauczyciel uczniowie a także program nauczania.
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
WYKĹAD 1 Wprowadzenie do biotechnologii farmaceutycznejwprowadz w11MB w2Medycyna manualna Wprowadzenie do teorii, rozpoznawanie i leczenie00 Spis treĹci, WstÄp, Wprowadzeniezj w2wprowadzenieczwiczenie 2 wprowadzenie62 FOR ostrzega Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania moĹźe byÄ niezgodne z Konstytu01 Wprowadzenie do programowania w jezyku CwiÄcej podobnych podstron