Zapobieganie przemocy i molestowaniu w miejscu pracy


Zapobieganie przemocy i molestowaniu w miejscu pracy
1. Wprowadzenie i definicje
Przemoc w pracy stanowi jedno z ważniejszych zagrożeń współczesnych organizacji.
Wyróżnia się zwykle przemoc  wewnętrzną , a więc taką której zródłem są sami pracownicy
zatrudnieni w organizacji (przełożeni, koledzy, podwładni), oraz przemoc  zewnętrzną czyli
taką której zródłem są osoby z poza organizacji (np. klienci, pasażerowie, pacjenci).
Przemoc wewnętrzna określana jest także jako mobbing lub bullying. Oba te terminy
odnoszą się do tego samego zjawiska, lecz stosowane są w różnych regionach. Termin
bullying używają kraje anglojęzyczne, przede wszystkim Wlk.Brytania i USA, natomiast
określenie mobbing używane jest w pozostałych krajach europejskich (Hoel i in., 2001). W
Polsce przyjęło się stosować termin mobbing i takim też terminem będziemy posługiwać się
w niniejszym artykule.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy definiuje bullying (czyli w
naszej terminologii mobbing) jako  powtarzajÄ…ce siÄ™, nieracjonalne zachowanie wobec
pracownika lub grupy pracowników, które stwarza ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa
(Facts 23). Autorzy definicji wyjaśniają dodatkowo, że  zachowanie nieracjonalne - oznacza
takie zachowanie, które każda rozsądna osoba, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności,
uznałaby za krzywdzące, poniżające, zagrażające . Z kolei pojęcie  zachowanie obejmuje
działania jednostek lub grup. System pracy może być wykorzystany jako środek upokorzenia
i zagrożenia  (Facts 23).
Istotnym elementem mobbingu jest jego powtarzalny charakter. Akt przemocy, nawet
jeśli jest bardzo dotkliwy, nie może być traktowany jako mobbing, jeśli nie trwa przez pewien
dłuższy czas. Ta właściwość mobbingu pojawia się też w definicji zawartej w polskim
Kodeksie Pracy. Brzmi ona:  działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane
przeciw pracownikowi, polegające w szczególności na systematycznym i długotrwałym
nękaniu i zastraszaniu pracownika wywołującym u niego zaniżoną ocenę przydatności
zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika,
izolowanie go od współpracowników lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników (Dz.
IV, art. 94, ż 2).
Choć bywa, ze mobbing przybiera formy agresji fizycznej, to jednak najczęściej
sprowadza się do przemocy psychicznej. Niektórzy autorzy wyróżniają mobbing personalny,
np. krzyczenie, znieważanie, naśmiewanie się, zastraszanie, ignorowanie, nieprzyjemne
żarty oraz związany bezpośrednio z pracą, np. nierealistyczne terminy wykonania zadań,
zbyt dużo pracy do wykonania, praca poniżej kompetencji, ustawiczna kontrola, ukrywanie
istotnych informacji (Einarsen i in., 2003). Niektóre z tych zachowań mogą być bardzo
subtelne i niezauważalne dla innych pracowników.
Polski Kodeks Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek przeciwdziałania
mobbingowi w miejscu pracy (Dz. IV, art. 94, ż 1). Pracownik, u którego mobbing wywołał
niekorzystne skutki zdrowotne, ma prawo do występowania do pracodawcy o
zadośćuczynienie finansowe (Dział IV, rozdz.1a, ż 3), a także odszkodowanie, jeżeli w
wyniku mobbingu rozwiązał umowę o pracę (Dział IV, rozdz.1a, ż 4).
Przemoc  zewnętrzna , a więc pochodząca od osób spoza organizacji, podobnie jak i
mobbing, może mieć postać agresji fizycznej, bądz psychicznej. W materiałach Europejskiej
Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy wymienia się następujące trzy formy takiej
przemocy: (a) nieuprzejme zachowania - brak szacunku dla innych, (b) agresja fizyczna lub
werbalna - z intencjÄ… wyrzÄ…dzenia krzywdy, (c) atakiem - z intencjÄ… wyrzÄ…dzenia krzywdy
(Facts 24). Niektóre zawody są szczególnie narażone na przemoc zewnętrzną. Dotyczy to
przede wszystkim osób zatrudnionych w bankach, aptekach, przedsiębiorstwach komunikacji
miejskiej, usług publicznych, a także przedstawicieli służby zdrowia, jak pielęgniarki i
lekarze, a także nauczycieli czy pracowników restauracji i barów (Facts 24).
Przemoc z zewnątrz organizacji stanowi zagrożenie, które powinno być uwzględnione
podczas oceny ryzyka zawodowego w przedsiębiorstwie. Zgodnie z Kodeksem Pracy,
pracodawca ma obowiÄ…zek dokonania  oceny i dokumentacji ryzyka zawodowego
związanego z wykonywaną pracą oraz stosowania niezbędnych środków profilaktycznych
zmniejszających ryzyko , a także  informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które
wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami (Dział X,
rozdz. 6, art. 226).
Szczególną formą przemocy w miejscu pracy jest molestowanie seksualne. Dotyczy
ono takich zachowań związanych z seksualnością, które sprawiają, że osoba molestowana
czuje się zagrożona, upokorzona, dręczona i znieważona. Zachowania te wpływają
negatywnie na wykonywaną pracę, zmniejszają poczucie bezpieczeństwa, sprawiają, że
środowisko pracy staje się nieprzyjazne i krępujące. Zachowania związane z molestowaniem
seksualnym mogą być skierowane bezpośrednio do konkretnej osoby bądz całej płci, którą
reprezentuje ta osoba, np. poprzez wygłaszanie komentarzy o podtekście seksualnym na
temat wszystkich kobiet (Mandal, 2001). Przepisy określone w Kodeksie Pracy łączą
molestowanie seksualne z szerszym pojęciem dyskryminacji. Zgodnie z Art. 113 (Dział I,
rozdz. 2)  Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w
szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość,
przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie,
orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony
albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna. Natomiast
paragraf 6 (Dział I, rozdz. 2a) precyzuje, iż  dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także
każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci
pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo
upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub
pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne) .
yródeł przemocy w miejscu pracy można doszukiwać się we właściwościach samej
organizacji, a także w cechach osób, które są sprawcami aktów agresji oraz jej ofiarami.
Wśród właściwości organizacji wymienić należy przede wszystkim następujące: kultura
organizacyjna, która nie podkreśla znaczenia szacunku i tolerancji wobec innych osób,
trudne zmiany organizacyjne, niepewność zatrudnienia, wrogi klimat społeczny (nastawienie
na rywalizację, nie współpracę), ekstremalnie wysoki poziom wymagań w pracy, niski poziom
kontroli nad wykonywaną pracą czy konflikt roli (otrzymywanie sprzecznych wymagań)
(Facts 23). Badania wskazują, że występowaniu przemocy sprzyjać może również brak
umiejętności zarządzania personelem lub stosowanie autokratycznego stylu kierowania
(Leymann, 1996) oraz brak możliwości rozwoju pracowników (Einarsen i Raknes, 1997).
W badaniach potwierdzono również, że do pojawienia się mobbingu w miejscu pracy
przyczyniać się mogą pewne cechy osobowościowe  sprawcy (jak np. wysoki poziom
agresji, impulsywność) lub inne problemy osobiste (np. nadużywanie alkoholu lub
narkotyków). Natomiast cechy, które mogą stanowić czynnik ryzyka dla przyszłej  ofiary
mobbingu to m.in. niska samoocena, nierealistyczne oczekiwania, wysoki poziom lęku
(Warszewska - Makuch, 2005).
Konsekwencje przemocy w pracy (mobbingu, molestowania oraz przemocy z
zewnątrz) dotykają bezpośrednio pracownika oraz całą organizację. Ofiara przemocy
doświadcza silnego stresu, który z kolei - gdy utrzymuje się dłużej - może prowadzić do
obniżenia samopoczucia fizycznego i psychicznego oraz takich objawów jak m.in.
podwyższony poziom lęku, stany depresyjne, zmniejszona samoocena, obwinianie się, fobie,
problemy za snem, problemy żołądkowe czy dolegliwości mięśniowo-szkieletowe. Wystąpić
może również zaburzenie określane jako syndrom stresu pourazowego (PTSD),
obserwowane pierwotnie u rekonwalescentów wojennych, a także ofiar i świadków katastrof
lub fizycznych napaści, np. gwałtów. PTSD diagnozuje się u osoby, która w okresie dłuższym
niż miesiąc doświadcza takich symptomów jak natrętne nawracanie obrazów i przykrych
doznań związanych ze zdarzeniem, silna skłonność do unikania myśli, uczuć, miejsc,
przypominających zdarzenie oraz utrzymywanie się objawów zwiększonego pobudzenia,
których nie było przed traumą. Objawom tym często towarzyszy depresja, zaburzenia
lękowe, tendencje samobójcze i uzależnienia (Dudek, 2002).
Negatywne konsekwencje dla organizacji obejmują podwyższoną absencję i
fluktuację załogi, niską produktywność. W przypadku występowania przemocy zewnętrznej
organizacja może również doświadczać trudności w rekrutacji pracowników (Facts 23).
Organizacja, w której wystąpił mobbing jest ponadto narażona na utratę dobrego wizerunku
na rynku i ponoszenie strat z tym związanych (m.in. utratę zaufania klientów). Istotne są
również koszty związane z przeprowadzeniem dochodzenia w firmie oraz z procesem w
sądzie, a także z odszkodowaniem, które musi być wypłacone ofierze. Negatywne skutki
mobbingu ponosi również całe społeczeństwo. Są to koszty związane z leczeniem oraz
rehabilitacją osób poszkodowanych, a także wypłatą rent lub wcześniejszych emerytur dla
tych osób (Warszewska - Makuch, 2005).
2. Zakres i formy przemocy w polskich środowiskach pracy. Wyniki badań.
Pierwsze badania, na podstawie których można próbować szacować skalę mobbingu
w Polsce, zostały przeprowadzone przez CBOS w 2002 r. Zrealizowano je na próbie
reprezentatywnej dorosłej ludności Polski (N=1047), jednakże pytania o szykanowanie w
pracy (w ankiecie nie stosowano słowa mobbing) odnosiły się tylko do części respondentów,
tych mianowicie którzy byli zatrudnieni jako pracownicy najemni, na podstawie umowy o
pracę (N=369). Wśród tych osób, 17% twierdziło, że w ciągu ostatnich 5 lat byli szykanowani
przez przełożonego, przy czym 12% uznawało, że zdarzało się to rzadko, a 5% - że często
(Rysunek 1). Mniej respondentów, bo jedynie 6%, twierdziło, że w ciągu ostatnich 5 lat byli
szykanowani przez kolegów. W tym, 4% miało poczucie, że działo się to rzadko, a 2% - że
często. Jeśli przyjąć definicję mobbingu obowiązującą w Kodeksie Pracy, w której podkreśla
się, że termin ten odnosi się do działań  uporczywych i  długotrwałych , to za osoby
mobbingowane można uznać, te jedynie, które mówią, że były często szykanowane. Wynika
stąd, że w Polsce do mobbingu pochodzącego od zwierzchnika przyznaje się 5% osób, a
pochodzącego od kolegów - 2% osób. Jak wynika z sondażu warunków pracy w krajach UE,
przeprowadzanego przez Europejską Fundację Poprawy Warunków Życia i Pracy w 2000
(Paoli and Merllie, 2001), są to liczby podobne do tych, jakie uzyskiwano w niektórych innych
krajach Europejskich, takich jak Hiszpania (5%), Grecja (5%), WÅ‚ochy (4%) czy Portugalia
(4%), ale niższe niż w większości krajów Europy Północnej (np. Holandia  14%) (Paoli &
Merllié 2001).
Rysunek 1
Badania CBOS (2002). Rozkład odpowiedzi na pytanie o przypadki szykanowania ze strony
KIEROWNIKA, w ciÄ…gu ostatnich 5 lat.
Tak, często
1%
1% Trudno powiedzieć
Tak, ale rzadko
5%
lub tylko raz
12%
1
2%%
Tak, ale rzadko
82%
Nie, nigdy
Rysunek 2
Badania CBOS (2002). Rozkład odpowiedzi na pytanie o przypadki szykanowania ze strony
KOLEGÓW w ciągu ostatnich 5 lat.
2% Tak, często
Tak, ale rzadko lub
4%
tylko raz
94%
Nie, nigdy
Sondaż CBOS pozwala też zorientować się na czym szykany te zwykle polegają.
Otóż najczęściej polegały one na zmuszaniu pracowników do zostawania po godzinach,
mimo że nie było to konieczne, lub też na niepłaceniu za tę dodatkową pracę (24%
odpowiedzi), odmawianiu urlopu lub zwolnień (16%), szantażowaniu zwolnieniem z pracy
(14%), złośliwych uwagach, niewybrednych żartach (14%). Inne jeszcze formy szykanowania
oraz ich względna częstość zestawione są w Tabeli 1.
Ogólnopolskie badania nad mobbingiem przeprowadzała też na przełomie 2003/2004
Dalikowska (2005). Kwestionariusz wywiadu przesyłany był Internetem, Analizowana
zbiorowość objęła osoby powyżej 18 lat. Byli to zarówno pracodawcy, pracobiorcy, jak i
osoby aktualnie bezrobotne. Uznano, ze osoba mobbingowana to taka, która doświadcza
przynajmniej jednego działania mobbingowego raz w tygodniu lub częściej, a działania te
trwają dłużej niż 6 miesięcy. Zdaniem autorki, 1047 osób które odpowiedziały na ankietę,
spełniło te kryteria, co stanowiło 39,5 populacji. Wniosek autorki, że tak duzy procent osób
podlega w Polsce mobbingowi wydaje się zbyt pochopny. Można bowiem przypuszczać, że
na ankietę rozesłana Internetem zareagowali ci przede wszystkim, którzy mieli w tej
dziedzinie przykre doświadczenia. Stąd procent ten jest zapewne zawyżony. Za bardziej
miarodajne należałoby uznać wcześniej omawiane szacunki dokonane w oparciu o badania
CBOS. Tym niemniej badania Dalikowskiej warte są uwagi, ze względu na bardzo dużą
grupÄ™ badanÄ….
Tabela 1
Najczęstsze formy szykanowania pracowników
(badania CBOS, 2003)
Szykany, których doświadczył pracownik w ciągu Procent odpowiedzi (N = 371)
ostatnich 5 lat
Tak, ale rzadko
Tak, często lub tylko raz
Zmuszano do zostawania po godzinach, mimo że nie 11 13
było to konieczne, lub nie zapłacono za tę pracę
Odmawiano urlopu, nie pozwalano na zwolnienia  6 10
choć inni nie mieli takich kłopotów
Straszono lub szantażowano zwolnieniem z pracy 7 7
Złośliwe uwagi, docinki, niewybredne żarty ze strony 4 10
szefa
Bez powodu pozbawianie nagród lub premii 6 7
Powierzanie zdań, do których pracownik jest nie 3 7
przygotowany, a następnie krytykowanie ich
wykonania
Ukaranie bez wysłuchania wyjaśnień pracownika 2 6
Wyznaczanie nierealnie krótkich terminów wykonania 2 6
zadań i karanie za nie wywiązywanie się z nich
Publiczne krytykowanie, poniżanie, ośmieszanie 3 4
Zmuszanie  w imię lojalności wobec firmy  do 1 3
donoszenia na kolegów
Mówienie, ze pracownik jest osobą konfliktową, o 1 3
trudnym charakterze
Karanie za to, ze ktoś dochodził swych praw 1 2
Niewłaściwe zachowania, żarty lub propozycje o 0 2
charakterze seksualnym
Z badań Dalikowskiej wynika, że mobbing jest często procesem długotrwałym: około
20% respondentów doÅ›wiadczaÅ‚o go do ½ roku, jednak aż 17% - powyżej 2 lat. Jest też
charakterystyczne, że działania mobbingowe nie zawsze są jawne, zauważalne dla
otoczenia. W około 40% przypadków mają charakter ukryty. Opisując mobbing Dalikowska
skorzystała z klasyfikacji zaproponowanej przez Leymana (2000), który wyróżnił 5 klas
zachowań mobbingowych podanych w Tabeli 2. W badanej grupie, do najczęstszych
należały działania z kategorii  utrudnianie komunikowania się , a w szczególności  krytyka
wykonywanej pracy , a także działania z kategorii  wpływających na jakość sytuacji
życiowej , w tym w szczególności  obgadywanie za plecami . Szczegółowy wykaz zachowań
mobbingowych oraz ich częstości podane są w Tabeli 2.
Tabela 2
Częstość zachowań mobbingowych wyróżnionych wg klasyfikacji Leymana
Wyniki badań Dalikowskiej (2005)
Kategoria/ zachowania mobbingowe Procent odpowiedzi
1. Działania utrudniające komunikowanie się
- ograniczenie możliwości wypowiadania się 39%
- krytyka wykonywanej pracy 48
- brak możliwości zabrania głosu 35
- stosowanie różnego rodzaju aluzji 32
2. Działania utrudniające stosunki z ludzmi
- traktowanie  jak powietrze 28
- odizolowanie stanowiska pracy od innych pracowników 19
3. Działania psujące wizerunek osoby w oczach innych
- obgadywanie za plecami 41
- nieobiektywna ocena zaangażowania w pracy 34
- kwestionowanie podjmowanych decyzji 34
4. Działania wpływające na jakość sytuacji życiowej
- przydzielanie nadmiernej liczby prac 46
- zlecanie bezsensownych prac 38
5. działania mające szkodliwy wpływ na zdrowie
- znęcanie psychiczne 31
W tych samych badaniach stwierdzono, że mobbing najczęściej występuje w sektorze
prywatnym (59% odpowiedzi), rzadziej w państwowym (33%), a najrzadziej  w
samorządowym (8%). Gdy chodzi o sektory gospodarcze (Rysunek 3), to szczególnie często
spotykany jest w usługach (27% respondentów) oraz w handlu (21%).
Rysunek 3
Sektor gospodarczy a występowanie mobbingu
Badania Dalikowskiej (2005)
14% służba zdrowia
Przemysł 14%
10% oświata
Handel 21%
13% Administracja
publiczna
Usługi
27%
Wśród czynników odpowiedzialnych za mobbing respondenci najczęściej wymieniali
sytuację na rynku pracy, a konkretnie wzrost bezrobocia (66% odpowiedzi). Zaś wśród
czynników sprawczych związanych ze strukturą organizacyjną i kulturą najczęściej
wymieniano: brak zwiÄ…zku oceny pracownika z jego wynagrodzeniem (52% odpowiedzi),
stosowanie niejasnych kryteriów oceny (51%), wynagrodzenia niezależne od wyników pracy
(50%). Duże znaczenie przypisywano też do bezkarności mobbera (55%), która sprzyja
kontynuowaniu przez niego działań mobbingowych.
W Instytucie Medycyny Pracy przeprowadzono badania nad mobbingiem w dwóch
grupach zawodowych: na próbie reprezentatywnej 1163 pielęgniarek z województwa
mazowieckiego oraz 391 pracownikach sektora usług (poczta i transport publiczny (Merecz i
in. 2005). Zgodnie z przyjętą przez badaczy definicją mobbingu ( przemoc psychiczna w
postaci dręczenia, zastraszania, pogróżek, obrażania słownego, prezentowanych wobec
pracownika przez przełożonych, kolegów i/lub podwładnych, w ciągu ostatniego roku pracy,
pojawiających się w tym okresie co najmniej trzy razy w miesiącu ) 5,6% pielęgniarek
doświadczyło mobbingu, w tym 4,1% - ze strony przełożonych, 1,1%  ze strony kolegów,
1,6%  ze strony podwładnych (liczby nie sumują się, bo respondent mógł doświadczyć
mobbingu z dwóch zródeł). Natomiast wśród pracowników usług zachowania mobbingowe
relacjonowało 7,8% respondentów, w tym u 5,1% - pochodziły one od przełożonych, u 4,7% -
od podwładnych, a u 2,9% - od kolegów. Jak widać z przytoczonych tu badań IMP wynikają
podobne szacunki skali mobbingu w Polsce, jak z szacunków dokonanych w oparciu o
sondaż CBOS. Z drugiej strony potwierdzają one też wynik uzyskany przez Delikowską
(2005) wskazujący na stosunkowo wysoki poziom mobbingu w sektorze usług.
Statystyki relacjonowane do tej pory skupiały się na mobbingu, a więc tej formie
przemocy, której zródła tkwią wewnątrz organizacji. Dane dotyczące przemocy pochodzącej
z zewnątrz, a więc ze strony klientów czy pacjentów, są ograniczone. Instytut Medycyny
Pracy przeprowadzał tego typu analizy skupiając się na dwóch grupach zawodowych
sygnalizowanych wcześniej (pielęgniarkach i pracownikach sektora usług), a ponadto na
pracownikach socjalnych, inspektorach Państwowej Inspekcji Pracy i kontrolerach Urzędów
Skarbowych. Uzyskane wyniki zestawione sÄ… w Tabeli 3.
Tabela 3
Procent osób, które doświadczyły przemocy ze strony osób z poza organizacji.
Wynik badań IMP (Merecz i in. 2005)
Przemoc Przemoc
psychiczna
Rok Grupa zawodowa fizyczna
(obrażanie słowne,
pogróżki, szantaż
2000 Pracownicy socjalni, inspektorzy PIP, 42-67% 4%
kontrolerzy Urzędów Skarbowych (N=248)
2002 Pielęgniarki (N=1163) 34-57% 14%
2004 Pracownicy transportu miejskiego (N = 90) 51-73% 30%
2004 Pracownicy transportu kolejowego (N = 75) 49-80% 12%
2004 Pracownicy poczt (N=226) 24-50% 2%
Jak widać z powyższego zestawienia, na przemoc fizyczną narażeni są przede
wszystkim pracownicy transportu miejskiego. Ta sama grupa, a także pracownicy transportu
kolejowego narażona jest często na przemoc psychiczną Generalnie, jakieś formy przemocy
psychicznej wydają się być codziennością osób wykonujących zawody związane z pracą z
innymi ludzmi  doświadcza jej zdecydowana większość pracowników transportu, dwóch na
trzech pracowników socjalnych, inspektorów i urzędników skarbowych, a także co drugi
pracownik poczty.
3. Zapobieganie przemocy w pracy
3.1. Co powinien zrobić pracownik, gdy czuje się mobbowany?
Ofiara przemocy lub dyskryminacji powinna reagować jak tylko można najszybciej,
najlepiej na piśmie, zanim zostanie wciągnięta w sytuację, z której nie będzie innego wyjścia
jak tylko zwolnienie z pracy. Warto dokumentować wszelkie formy inkryminowanych
zachowań oraz sporządzać kserokopie dokumentów świadczących o stosowaniu mobbingu
lub dyskryminacji, szczególnie gdy zachowania te nasilają się i poszkodowany zamierza
dochodzić swoich praw przed Sądem. W sytuacji kiedy planowane jest złożenie pozwu
sądowego trzeba też pamiętać o zapewnieniu sobie świadków. W zależności od charakteru
naruszenia prawa przez osobę mobbingującą lub dopuszczającą się aktów dyskryminacji, jej
ofiara może bronić swoich praw w procesie cywilnym, karnym lub przed Sądem Pracy.
Osoba zagrożona może szukać pomocy i wsparcia moralnego zarówno na terenie
firmy jak i na zewnątrz. Należy zwrócić się o pomoc do działu odpowiedzialnego za sprawy
pracownicze lub do związków zawodowych, jeśli takie są na terenie firmy. Próbować na
drodze rozmów i negocjacji rozwiązać problem. Z drugiej strony warto również poszukać
pomocy w stowarzyszeniu antymobbingowym, gdzie można zasięgnąć porady prawnej,
spotkać się z psychologiem lub wziąć udział w spotkaniach grupy wsparcia. Pomoc
psychologiczna, uzyskana poprzez konsultację z psychiatrą lub psychoterapeutą, pomoże
odzyskać dobrą formę psychiczną potrzebną do dalszej obrony (Bechowska-Gebhardt i
Stalewski, 2004).
3.2. Co powinna zrobić organizacja?
Zważywszy na to jak poważne zagrożenia niesie za sobą przemoc i dyskryminacja w
pracy, organizacje powinny podejmować wszelkie możliwe wysiłki aby zapobiegać ich
występowaniu. Aby działania zapobiegawcze były maksymalnie efektywne, w pierwszej
kolejności pracodawca powinien przedstawić swoje oficjalne stanowisko dotyczące
przemocy i dyskryminacji w regulaminie pracy. Taka oficjalna deklaracja, z którą powinien
zapoznać się każdy pracownik, jest niezwykle ważna, gdyż stwierdza explicite jakie
zachowania będą uważane przez pracodawcę za naganne. Ponadto powinna ona zawierać
wskazania promujące  pozytywne wartości, pokazujące w jakim duchu i w jakiej atmosferze,
zdaniem pracodawcy, powinna przebiegać wzajemna komunikacja w miejscu pracy
(wzajemne zrozumienie, wsparcie, poszanowanie godności drugiej osoby itd.). Jako przykład
można wskazać oryginalne rozwiązania zastosowane w koncernie Volkswagena. W firmie tej
od 1996 roku zakazano blokowania dostępu do informacji i rozsiewania plotek. Liczba skarg i
donosów na współpracowników znacznie spadła, zmniejszyła się ilość zwolnień lekarskich a
oszczędności spowodowane podjęciem tych kroków wyniosły 50 milionów dolarów w ciągu
jednego roku. Z zapisów regulaminu musi jednoznacznie wynikać, że organizacja zamierza
prowadzić politykę  zero tolerancji dla przemocy i dyskryminacji .
Powyższe działania należy wesprzeć akcją uświadamiającą czym jest przemoc i
dyskryminacja (np. poprzez rozpowszechnianie ulotek lub broszur). Pracownicy powinni
znać definicje tych pojęć oraz zapoznać się z konkretnymi przykładami ilustrującymi istotę
obu zjawisk. Ponadto pracodawca z własnej inicjatywy powinien zapoznać pracowników z
podstawowymi aktami prawnymi, które w polskim prawodawstwie regulują stosunek do
przemocy fizycznej i przejawów dyskryminacji. Należą do nich odpowiednie artykuły
Konstytucji RP, Kodeksu Karnego oraz Kodeksu Pracy.
Odrębną kwestią są działania prewencyjne mające zapobiegać tzw. przemocy
zewnętrznej (ze strony osób spoza organizacji). Ogólnie rzecz biorąc mogą być one
prowadzone na trzech poziomach: bezpieczeństwa środowiska pracy, organizacji pracy oraz
działań szkoleniowo-informacyjnych dla pracowników. Na pierwszym poziomie chodzi przede
wszystkim o poprawienie fizycznego bezpieczeństwa pracowników (np. systemy alarmowe,
telewizja przemysłowa, odpowiednie oświetlenie, kodowane wejścia do pomieszczeń); wśród
przykładowych działań na drugim poziomie można wymienić: ograniczanie kolejek,
zapewnienie wystarczajÄ…cej liczby personelu, dostosowywanie godzin otwarcia do potrzeb
klientów itd.; natomiast celem szkoleniowo-informacyjnych form prewencji powinno być
szkolenie personelu w zakresie rozpoznawania i reagowanie na nieakceptowane
zachowania i przejawy agresji.
Wymienione powyżej kroki można uznać za swego rodzaju minimum koniecznych
działań. Organizacje starające się zapobiegać przemocy i dyskryminacji w swoich
strukturach, powinny jednak iść znacznie dalej. Bardziej kompleksowa polityka musi
zmierzać do aktywnego kreowania i implementacji określonych form prewencji. Powinna się
ona opierać na usprawnieniu i polepszeniu takich elementów środowiska pracy, jak: styl
zarzÄ…dzania, klimat pracy, wymagania fizyczne oraz komunikacja (Grabowska, 2003).
W ramach takiej kompleksowej polityki organizacja musi kierować się jasnymi i
czytelnymi regułami przyznawania nagród i awansów. Powinien też istnieć odpowiedni
system okresowej ewaluacji pracowników, oparty na zrozumiałych, obiektywnych i
powszechnie akceptowanych zasadach. Można oczekiwać, że będzie to skutecznie
zapobiegało takim sytuacjom, w których osoby liczące na nagrody lub starające się o wyższą
pozycję w strukturze organizacji, nie widzą innych lub lepszych sposobów realizacji swoich
celów, jak agresywna rywalizacja, dyskredytowanie i poniżanie innych.
W akcję prewencyjną powinny zostać włączone związki zawodowe  organizacje,
których statutowym celem jest obrona godności i praw pracowniczych. Wydaje się, że
wsparcie ze strony związków zawodowych może być tym bardziej cenne, że w wielu
przypadkach pomoc z ich strony może być spostrzegana jako bardziej wiarygodna niż
pomoc przedstawicieli pracodawców. Aktywne uczestnictwo związków zawodowych w
działaniach antymobbingowych, może polegać na włączaniu się we wspomniane powyżej
działania informacyjne, ale także na tworzeniu specjalnych komórek i wyznaczaniu swoich
przedstawicieli, do których osoby zagrożone mobbingiem lub dyskryminowane mogłyby
zgłosić się po pomoc. W zakres zadań związków zawodowych można również włączyć
prowadzenie systematycznych ankiet wśród pracowników. Takie okresowe, poufne badania,
w których ludzie mogą sygnalizować zagrożenie mobbingiem i dyskryminacją (własnej osoby
lub współpracowników) wydają się jednym z najbardziej skutecznych narzędzi polityki
prewencyjnej.
Zapobieganie i eliminowanie wszelkich przejawów przemocy i dyskryminacji powinno
należeć do obowiązków bezpośrednich przełożonych. Oznacza to, że dla osób takich, aby
wywiązywały się kompetentnie ze swoich zadań, powinno się organizować odpowiednie
kursy i szkolenia, na których nabywać będą wiedzę o naturze, przyczynach i
konsekwencjach tych zjawisk oraz o metodach ich eliminowania. Ponadto, skutecznej walce
z przemocą i dyskryminacją z pewnością sprzyjają wszystkie te umiejętności, którymi
powinni odznaczać się sprawni menedżerowie. A więc, efektywne zarządzanie, gruntowna
wiedza na temat efektywnej komunikacji w organizacji, umiejętność budowania zespołu oraz
wysokie walory etyczne.
W organizacjach, które pragną dbać o swój publiczny wizerunek, działalność
szkoleniowa nie powinna się ograniczać jedynie do kadry zarządzającej, lecz powinna
również obejmować pracowników niższego szczebla. Wskazane są wszelkie oddziaływania
edukacyjne mające na celu rozwijanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania
problemów, efektywnej komunikacji, asertywnego zachowania oraz pracy zespołowej.
Program walki z mobbingiem i dyskryminacją powinien także zawierać klarowne,
jednolite dla wszystkich procedury postępowania w sytuacjach, w których pomimo działań
prewencyjnych akty tego rodzaju jednak wystąpiły. Procedury takie powinny dokładnie
wskazywać jaka jest formalna droga składania skarg, oraz kto powinien być ich adresatem.
Przełożeni odpowiedzialni za takie sprawy mają obowiązek szybkiej reakcji Na przykład,
znane są rozwiązania regulaminowe, w których pracodawca zobowiązuje się w ciągu trzech
dni od złożenia skargi powołać Komisję Antymobbingową, której zadaniem jest wyjaśnienie,
czy skarga jest zasadna. W skład takiej komisji wchodzi przedstawiciel pracodawcy,
przedstawiciel pracowników oraz osoba wskazana wspólnie przez pracodawcę i
reprezentanta pracowników. Postępowanie przed komisją ma charakter poufny.
Wysłuchawszy wyjaśnień poszkodowanego i domniemanego sprawcy, oraz po
przeprowadzeniu postępowania dowodowego, członkowie komisji decydują większością
głosów o zasadności skargi. W przypadku jej stwierdzenia pracodawca może zastosować
karę porządkową (upomnienie, nagana), pozbawić niektórych uprawnień wynikających z
przepisów prawa pracy lub zmienić stosunek pracy. W rażących przypadkach może też
rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia (Chakowski, 2005).
Dodajmy, że stwierdzenie przypadku mobbingu lub dyskryminacji i wyciągnięcie
odpowiednich konsekwencji wobec sprawcy zazwyczaj nie jest równoznaczne z
zakończeniem sprawy. Po pierwsze, bardzo często ofiara przez pewien czas potrzebuje
 specjalnego traktowania , które - w zależności od specyfiki przypadku - może wymagać
dużej dozy zrozumienia i wyrozumiałości w trudnym okresie dochodzenia do równowagi
psychicznej, niekiedy specjalistycznej rehabilitacji i pomocy psychologicznej, a jeszcze innym
razem ochrony przed rewanżem ze strony sprawcy. Po drugie, w niektórych przypadkach -
oprócz zastosowania kar porządkowych  warto rozważyć poddanie sprawcy odpowiednim
zabiegom socjalizacyjnym, nakierowanym na przestrzeganie podstawowych norm
społecznych i akceptowanych form zachowania.
Kończąc tę część, w której skupiliśmy się na sposobach reagowania na mobbing lub
dyskryminację, oraz na polityce prewencyjnej, warto dodać, że stosowanie opisanych reguł
postępowania i zaleceń stanowi istotny argument na korzyść pracodawcy w przypadku
złożenia przez pracownika pozwu sądowego. To pracodawca jest zobowiązany
przeciwdziałać występowaniu tego rodzaju zjawisk w zakładzie pracy i, pomimo że
sprawcami mogą być osoby spoza kierownictwa, to on będzie odpowiedzialny za
występowanie mobbingu lub dyskryminacji, gdyż takie domniemanie zawierają przepisy
Kodeksu Pracy. Można więc mówić o zmniejszeniu odpowiedzialności (albo w pewnych
przypadkach także o jej braku), jeżeli pracodawca będzie mógł się wykazać działaniami
skierowanymi na zapobieganie tym zjawiskom, bądz natychmiastową reakcją na zaistniały
już problem.
4. Literatura
Bechowska-Gebhardt, A., Stalewski, T. (2004). Mobbing: patologia zarzÄ…dzania
personelem. Centrum Doradztwa i Informacji, Warszawa.
Centrum Badania Opinii Społecznej (2002). Szykany w miejscu pracy. Komunikat z badań,
http://www.cbos.pl
Chakowski, M. (2005). Mobbing  aspekty prawne. Branta, Warszawa.
Dalikowska, K. (2005). Mobbing w Polsce  raport z badań. W: E. Wichrowska-Janikowska
(red). Konferencje naukowe: Samozatrudnienie  uwarunkowanie i konsekwencje w
sferze praw pracowniczych. Mobbing. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. Warszawa.
Dudek, B. (2002). Stres traumatyczny zwiÄ…zany z pracÄ…  skutki, czynniki ryzyka,
zapobieganie. Bezpieczeństwo Pracy, 11, 2-4.
Einarsen S., Hoel H., Zapf D., Cooper C. L. (2003). The concept of bullying at work. In:
Bullying and emotional abuse in the workplace (ed. Einarsen S., Hoel H., Zapf D., Cooper
C. L.), Taylor & Francis, London.
Einarsen, S., Raknes, B. I. (1997). Harrasment at work and the victimization of men.
Violence and Victims, 12, 247-263.
Facts 22. Work-related stress. European Agency for Safety and Heath At Work.
http://agency.osha.eu.int/publications/factsheets/22/en/FACTSHEETSN22_EN.PDF
Facts 23. Bullying at work. European Agency for Safety and Heath At Work.
http://agency.osha.eu.int/publications/factsheets/23/en/FACTSHEETSN23_EN.PDF
Facts 24. Violence at work. European Agency for Safety and Heath At Work.
http://agency.osha.eu.int/publications/factsheets/24/en/FACTSHEETSN24_EN.PDF
Grabowska, B. (2003). Psychoterror w pracy. Jak zapobiegać i jak sobie radzić z
mobbingiem.  Wielbłąd , Gdańsk.
Hoel, H., Rayner, Ch., Cooper, C.L. (2001). Workplace bullying. In: C.L. Cooper, I.Robertson
(eds). Well-being in organisations. Wiley, Chichester, pp.55-90.
Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing At work. European Journal of
Work and Organizational Psychology, 5, 165-184.
Leymann, H (2000). The mobbing Encyklopedia. http://www.leymann.se/English/frame.html
Mandal, E. (2001). Molestowanie seksualne w miejscu pracy.
http://www.adwokatura.org.pl/aktualnosci_molestowanie_1202.htm
Merecz, D., Mościcka A., Drabek M. (2005). Mobbing w środowisku pracy. Charakterystyka
zjawiska, jego konsekwencje, aspekty prawne i sposoby przeciwdziałania. Instytut
Medycyny Pracy im prof.J.Nofera. Maszynopis niepublikowany.
Paoli, P. and Merllié, D.(2001). Third European survey on working conditions 2000.
European Foundation for Improvement of Living and Working Conditions, Dublin.
Warszewska - Makuch, M. (2005). Mobbing w pracy  przyczyny i konsekwencje.
Bezpieczeństwo Pracy, 3, 5-7.
Preparation:
Maria Widerszal-Bazyl
Małgorzata Milczarek
Piotr Radkiewicz


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Molestowanie seksualne w miejscu pracy Szewiec
Molestowanie seksualne w miejscu pracy wątpliwa przyjemność Paszek
Konflikty w miejscu pracy
9 07 ZDROWE I PRZYJAZNE MIEJSCE PRACY
Uczymy się zapobiegac chorobom krążenia karta pracy
prawo pracy mobbing w miejscu pracy
Identyfikacja zagrożeń w miejscu pracy
Strategie zaradcze stosowane przez ofiary mobbingu w miejscu pracy
Miejsca pracy
Oświetlenie w miejscu pracy
HSE Stres w miejscu pracy Poradnik
Miejsce pracy na miarę oczekiwań
minimalna temperatura w miejscu pracy
stres w miejscu pracy

więcej podobnych podstron