Kobiety przejmuja ster 99 sposobow na sukces zawodowy i osobisty koster


Kobiety przejmują ster:
99 sposobów na sukces
zawodowy i osobisty
Autor: Lois P. Frankel
Tłumaczenie: Anna Szuster
ISBN: 978-83-246-1145-4
Tytuł oryginału: See Jane Lead: 99 Ways for Women
to Take Charge at Work and in Life
Format: A5, stron: 240
Na szerokich wodach przywództwa
" Jak być asertywną, zamiast okazywać agresję
" Jak stać się mentorką, zamiast narzucać swoje zdanie
" Jak podejmować ryzyko i nie bać się porażki
Szanowna kobieto wierząca w solidarnoSć płci, a także Ty  niezrzeszona. Ty, która
pełnisz funkcje kierownicze lub dopiero się do tej roli przygotowujesz. Tkwi w Tobie
naturalny instynkt przywódcy. JeSli jeszcze go w sobie nie obudziłaS, najwyższy czas,
by to wreszcie zrobić! Masz do dyspozycji 99 skutecznych strategii. To, jak je
wykorzystasz, zależy wyłącznie od Twojej fantazji i inteligencji.
Masz jeszcze wątpliwoSci? Spójrz, z jaką wprawą kobiety łączą pracę zawodową
z domowymi obowiązkami. Jak bezbłędnie radzą sobie zarówno na spotkaniach
biznesowych, jak i podczas prywatnych imprez. Fakt, że nie rozpychają się łokciami
i nie domagają na każdym kroku, by dopieszczano ich wybujałe  ego , Swiadczy o tym,
że są pewne swojej wartoSci i pozbawione kompleksów. JeSli ktokolwiek jeszcze
wierzy, że to tylko feministyczne banialuki, niech rozejrzy się wokół siebie i dostrzeże
wreszcie wszystkie te ambitne, Swietnie wykształcone kobiety gotowe na sukces.
" Droga od intuicji do ryzyka skalkulowanego.
" Lobbowanie i inne metody wywierania wpływu.
" Zdrowe relacje z podwładnymi  inspiracja i efektywnoSć.
" Zarządzanie na własny rachunek.
" Wykształcanie u córek cech przywódczych.
Kobieta pracująca żadnych wyzwań się nie boi
Spis treści
Wstęp .......................................................................................................... 9
Rozdział 1. Feminizacja przywództwa 17
Dlaczego grzeczne dziewczynki nie są liderami? ............................... 22
Dlaczego kobiety i dlaczego teraz? ....................................................... 25
Czego podwładni oczekują od liderów? .............................................. 32
Kobiety i samoocena umiejętności przywódczych .............................35
Rozdział 2. Jeśli potrafisz prowadzić dom,
umiesz działać strategicznie 39
Od wielkiej wizji do dobrych strategii ..................................................41
Równowaga między strategią a taktyką  przywództwo
a zarządzanie ........................................................................................ 45
Wizja, strategia, taktyka  jak to połączyć ........................................ 49
Jak znalezć równowagę między strategią a taktyką?  wskazówki ...............51
Rozdział 3. Podejmowanie ryzyka
 koniec z grzeczną dziewczynką 59
Kobiety jako ryzykantki .........................................................................61
Od intuicji do ryzyka skalkulowanego ............................................... 63
Odwaga, by powiedzieć to, o czym inni tylko myślą ........................ 66
Poznawanie opinii i zdobywanie poparcia innych ........................... 68
Zmiana w karierze  specyficzna forma podejmowania ryzyka .... 70
A kiedy ci się nie uda... ........................................................................... 74
Jak podejmować ryzyko?  wskazówki ...................................................... 77
6 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Rozdział 4. Wywieranie wpływu z autorytetem władzy
(lub bez) 81
Przechodzenie do meritum ................................................................... 85
Wpływ asertywny .................................................................................... 88
Wywieranie wpływu bez formalnej władzy ..........................................91
Dopasowanie stylu wywierania wpływu do potrzeb innych ............ 93
Dopasowanie stylu wywierania wpływu do sytuacji .......................... 98
Wywieranie wpływu  wskazówki ...........................................................101
Rozdział 5. Od cheerleaderki do trenerki
 jak motywować ludzi, żeby dali z siebie
wszystko? 105
Coaching z kobiecej perspektywy ....................................................... 111
Budowanie relacji z podwładnymi ......................................................114
Jakie masz oczekiwania? .......................................................................117
Reguła 7:1 ............................................................................................... 120
Coaching: powrót na boisko .............................................................. 122
Kiedy coaching nie odnosi skutku? ................................................... 129
Efektywność coachingu  kwestionariusz .......................................133
Coaching  wskazówki ............................................................................135
Rozdział 6. Prowadzenie zespołu
 od komitetu rodzicielskiego do korporacji 139
Inspirowanie do pracy zespołowej ..................................................... 142
Zarządzanie zebraniem ........................................................................145
Zespoły z kryzysem zaufania .............................................................. 148
Efektywność zespołu  ankieta ..........................................................152
Zachęcanie do pracy zespołowej i jej nagradzanie ............................154
Tworzenie efektywnego zespołu  wskazówki .............................................157
Rozdział 7. Sekretna broń kobieca
 sympatyczność i inteligencja emocjonalna 161
Samoświadomość i samozarządzanie
 spojrzenie do wewnątrz ................................................................165
Świadomość społeczna i zarządzanie relacjami
 spojrzenie na zewnątrz .................................................................169
LQ  sympatyczność .......................................................................... 172
Zmysł polityczny  specyficzna forma inteligencji
emocjonalnej .......................................................................................175
Podnoszenie LQ i EQ  wskazówki ......................................................... 179
SPI S TREŚ CI 7
Rozdział 8. Kobiety jako przedsiębiorcy
 prowadzenie własnej firmy 183
Samoocena przedsiębiorczości ........................................................... 184
I znowu wizja ..........................................................................................186
Wykorzystanie dobrej okazji .............................................................. 189
Od pracownika do pracodawcy .......................................................... 192
Przedsiębiorca afiliowany ....................................................................195
Czego nauczyło mnie 20 lat w konsultingu? .................................... 197
Wskazówki dla kobiet przedsiębiorców ....................................................... 210
Rozdział 9. Jak wychować nasze córki na przywódców? 215
Najlepsze praktyki w wychowywaniu dzieci ..................................... 217
Zalecenia AAUW dla szkół, rodziców i uczniów ............................ 227
Jeszcze kilka rad od fajnych mam ......................................................229
Jak wychować nasze córki na liderki?  wskazówki ................................. 230
Polecana literatura ...................................................................................... 233
O autorce ..................................................................................................... 237
1
Feminizacja
przywództwa
Przyjdzie dzień, gdy mężczyzna spojrzy na kobietę jak na człowieka
równego sobie, nie tylko w zaciszu domowego ogniska, ale i w kwestii
przywództwa narodu. Dopiero wtedy nastąpi doskonałe partnerstwo,
idealny związek płci, dzięki któremu rasa ludzka osiągnie najwyższy
stopień rozwoju.
1
 SUSAN B. ANTHONY
Ludzie często pytają mnie, w jaki sposób dobieram tematy swoich książek.
Odpowiadam wtedy, że powstają one z palącej potrzeby podzielenia się
czymś z innymi. Gdybym tego nie zrobiła, miałabym uczucie niespeł-
nienia swojej życiowej misji. Właśnie dlatego napisałam tę książkę. Myślę,
że żyjemy w czasach, w których kobiece przywództwo i wpływy są już nie
tylko potrzebne, ale wręcz konieczne. Co więcej, wiem, że kobiety mają
zdolności, siłę, odwagę i serce, by kierować społecznościami, firmami,
organizacjami non profit oraz grupami ruchu obywatelskiego i popro-
wadzić je we właściwym kierunku. Robią to od wieków. Może Ci się
wydawać, że masz niewiele wspólnego z obecną prezes firmy Avon, Andreą
Jung, czy też z byłą szefową Czerwonego Krzyża, Elizabeth Dole. Ta książka
przekona Cię jednak, że jest coś, co Was łączy, i że jeśli kiedykolwiek Twoje
przywództwo było potrzebne, to właśnie teraz.
1
Susan B. Anthony (1820  1906)  amerykańska sufrażystka, odegrała ważną
rolę w ruchu na rzecz równouprawnienia kobiet w Stanach Zjednoczonych
w XIX wieku.  przyp. tłum.
18 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Może nie aspirujesz do stanowiska dyrektora generalnego, wiceprezesa
czy szefa firmy. Są jednak spore szanse na to, że znajdziesz się w sytuacji,
w której będziesz musiała wpływać na innych. A to właśnie przywództwo.
Może jesteś odpowiedzialna za niewielki komitet PTA2. To jest przy-
wództwo. A może dzięki Twoim pomysłom powstają zmiany w organi-
zacji, której jesteś członkiem. To również jest przywództwo. Kobiety cały
czas pełnią rolę liderów  tylko tak tego nie nazywają. Uważają, że to, co
robią, to realizowanie wspólnego celu, osiąganie wyników poprzez ludzi
lub po prostu robienie tego, co trzeba. A przecież na tym właśnie polega
przywództwo i kierowanie.
Kobiecy sposób kierowania nie zawsze był doceniany, ale teraz następu-
je w społeczeństwie pewna zmiana, o której niechętnie się mówi. Nazy-
wam ją feminizacją przywództwa. Otwarta dyskusja na ten temat oznaczałaby
zakwestionowanie naszego tradycyjnego sposobu postrzegania przywódz-
twa  i naśladownictwa. Wymagałaby także przyjęcia koncepcji, którą wielu
ludzi uważa za grozną: że kierowanie autorytarne, odgórne dyrygowanie,
już się nie sprawdza. Kiedy zwierzchnik powie:  Skacz , pracownicy, dzieci
i wolontariusze nie odpowiedzą już:  Jak wysoko? . Faktem jest, że
w pierwszej dekadzie XXI wieku podwładni oczekują od liderów  i być
może także będą oczekiwać w przyszłości  zachowań i cech, do jakich
przejawiania tradycyjnie przystosowywano w społeczeństwie kobiety. Na
przestrzeni dziejów, dysponując formalną władzą tylko w nikłym stopniu
lub zgoła wcale, kobiety wpływały na kierunki działań, zmiany i wyniki 
nigdy dotąd nie byłyśmy po prostu na tyle śmiałe, by nazwać to przy-
wództwem!
Nie oznacza to, że mężczyzni nie wykazują powyższych cech. Chodzi
raczej o to, że kobietom przychodzi to ze znacznie większą łatwością,
pewnością siebie i swobodą, dopóki nie nazwą tego słowem na literę
 p  przywództwem. Jego zmieniające się oblicze stanowi zagrożenie dla
mężczyzn, ponieważ wymaga myślenia o problemie w sposób sprzeczny
z ich własnym przystosowaniem społecznym, a czasami także z wykształ-
ceniem. Podobnie kobiety mogą się czuć zagrożone, ponieważ wymaga
się od nich przyjęcia odpowiedzialności, jakiej do tej pory nie znały, i zwraca
się uwagę na umiejętności, które do tej pory radzono im ukrywać.
2
Parent-Teacher Association  organizacja charytatywna, której celem jest
połączenie sił rodziców i nauczycieli w wychowywaniu dzieci.
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 19
 Grzecznym dziewczynkom szczególnie trudno jest przyjmować role
liderów i efektywnie je realizować. Kiedy to robią, często usiłują uszczę-
śliwiać wszystkich (co, jak wiesz, jest niemożliwe), opózniają podejmo-
wanie decyzji, próbując uzyskać poparcie wszystkich, wahają się w kwestii
podjęcia koniecznego ryzyka ze strachu przed narażeniem się  górze
i porozumiewają się w sposób, który podważa ich pewność siebie i wiary-
godność. Paradoksalnie, każde z tych zachowań mogłoby zadziałać na
korzyść kobiet  gdyby tylko zrównoważyły je nowymi zachowaniami
podnoszącymi efektywność przywództwa. Innymi słowy, wystarczyłoby,
aby kobiety odstąpiły całkowicie od cech grzecznych dziewczynek naby-
tych w dzieciństwie i weszły w pełni w dorosłość, a stałyby się fenomenal-
nymi liderami na miarę naszych czasów. Oczywiście to wielki, poważny
krok.
Społeczeństwo wyrządziło i mężczyznom, i kobietom niedzwiedzią przy-
sługę, zrzucając cały ciężar przywódczej odpowiedzialności na barki męż-
czyzn. Powoduje to, że niechętnie przyznają się oni do tego, że czują się
niezdolni do kierowania lub że zarządzają nieefektywnie. Z kolei kobiety
niechętnie mówią otwarcie, że mogłyby to zrobić lepiej. Mimo to znajdu-
jemy się w punkcie zwrotnym, kiedy to obie płcie będą musiały przy-
zwyczaić się do przyjmowania ról, które tradycyjnie odrzucały. Do tego
przełomowego punktu doprowadziły nas zmieniające się postawy i war-
tości pracowników, na które najlepiej są w stanie odpowiedzieć kobiety.
Tak jak wcześniej kobiety musiały się uczyć od mężczyzn, jak podołać
stosowaniu stylów, które nie były dla nich czymś oczywistym i natural-
nym, tak teraz mężczyzni będą musieli nauczyć się od kobiet sposobów
na wydobycie z dzisiejszych pracowników tego, co najlepsze.
Mimo że produktywność w Stanach Zjednoczonych stale spada, większo-
ścią dużych korporacji nadal kierują niemal wyłącznie biali mężczyzni.
Z badań przeprowadzonych ostatnio przez Catalyst, główną amerykańską
organizację badawczą zajmującą się kobietami na rynku pracy, wynika,
że choć kobiety stanowią 46,4 procent siły roboczej, to tylko w siedmiu
firmach z listy  Fortune 500 zajmują one stanowisko dyrektora general-
nego. Kobiety stanowią tylko 5,2 procent najlepiej zarabiających i zale-
dwie 7,9 procent osób na najwyższych stanowiskach w tych firmach.
Jeśli natomiast chodzi o politykę, w styczniu 2006 roku tylko 15 procent
wszystkich osób wybranych do Kongresu Stanów Zjednoczonych stano-
wiły kobiety. Spośród nich 24 procent to kobiety z mniejszości etnicz-
nych, ale wszystkie one zasiadają w Izbie Reprezentantów, w Senacie zaś
20 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Piramida Catalyst:
Kobiety w amerykańskim biznesie
yródło: Current Population Survey, Annual Averages 2004,
Catalyst, 2003 Catalyst Census of Women Board Directors,
Catalyst, 2002 Catalyst Census of Women Corporate Officers and Top Earners.
nie ma żadnych kolorowych kobiet. Odpowiada to mniej więcej średniej ogólno-
światowej: przeciętnie 16 procent miejsc w parlamentach zajmują kobiety.
Wśród ponad 180 krajów świata tylko w 11 głową państwa jest kobieta.
Na najwyższych stanowiskach brakuje nie tylko kobiecej perspektywy, lecz
także szerokiej różnorodności opinii i umiejętności.
Paradoksalnie, kiedy okoliczności zagrażają tym, do których należy władza
i kontrola, mają oni skłonność do jeszcze bardziej kurczowego trzymania
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 21
się swojej pozycji. Kiedy wskutek tego zostaje utrzymane status quo, tracą
na tym organizacje i społeczności. Wraz z różnorodnością przychodzi
jednak obietnica pozytywnej zmiany, jak pokazują inne badania, prze-
prowadzone przez Catalyst. Wynika z nich, że firmy o najwyższym
odsetku kobiet na wysokich stanowiskach kierowniczych mają o 35 procent
wyższą rentowność kapitału własnego oraz o 34 procent wyższy zysk dla udziałowców.
Także kancelaria prawna Dickstein Shapiro w 1994 roku, kiedy wśród
213 zatrudnionych prawników były 63 kobiety, odnotowała zysk na jed-
nego wspólnika w wysokości 364 tysięcy dolarów rocznie, a w 2004 roku,
kiedy liczba kobiet w firmie wzrosła do 122 wśród 363 prawników, zysk
na jednego wspólnika wynosił już 815 tysięcy dolarów. Linda Kornfeld
i Robin Cohen, prawniczki z Dickstein Shapiro, uważają, iż kobiece kie-
rownictwo znacznie przyczynia się do rozwoju firmy, a to z następujących
powodów:
f& Kobiety na kierowniczym stanowisku chętniej konsultują się z innymi
 ekspertami, pracownikami i innymi przedsiębiorcami  podczas
opracowywania strategii.
f& Kobiety na kierowniczym stanowisku wykazują większą naturalną
tendencję i zdolności do prowadzenia wielu spraw jednocześnie.
f& Kobiety na kierowniczym stanowisku mają mniejsze tendencje
do rywalizacji i często poszukują bardziej kooperacyjnych metod
działania.
f& Kobiety na kierowniczym stanowisku starają się skupiać na szerszej
perspektywie przy podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych
czy opracowywaniu strategii.
f& Kobiety na kierowniczym stanowisku kładą nacisk na budowanie
relacji, jak również na zbieranie informacji.
f& Kobiety na kierowniczym stanowisku częściej omawiają z innymi
metody działania i biorą pod uwagę ich pomysły przed podjęciem
ostatecznej decyzji.
Te i inne czynniki przekonują mnie, że kobiety mają nie tylko zdolność
zostania świetnymi liderami na miarę naszych czasów, ale wręcz taki obo-
wiązek. Tak jak kobietom powierza się odpowiedzialne zadanie wydania
na świat i wychowania kolejnego pokolenia, mają podobny obowiązek spra-
wić, by systemy i instytucje, na których to nowe pokolenie będzie polegać,
były silne i zdrowe. Kobiety muszą przestać być w zmowie z tymi, którzy
bądz to podświadomie, bądz z zasady odmawiają im współuczestnictwa.
22 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Eleanor Roosvelt powiedziała kiedyś:  Nikt nie może sprawić bez twojej
zgody, byś czuła się gorsza . Kiedy pozwalasz innym to robić, jesteś z nimi
w zmowie, pomagasz im w pozostawieniu Cię na słabszej pozycji. Kobiety
muszą zrozumieć, jak maksymalnie wykorzystać swoje naturalne talenty
w ramach systemu, który próbuje zaprzeczyć ich wartości i potrzebie. Nie-
łatwe zadanie, ale z pewnością nie za trudne dla grupy, która od wieków
polega na swej inteligencji i wewnętrznej sile w walce z dyskryminacją
i opresją.
Dlaczego grzeczne dziewczynki
nie są liderami?
Większość warsztatów, które prowadzę, obejmuje część dotyczącą zespo-
łowego rozwiązywania problemów. Jest to nagrywane na wideo i ponow-
nie odtwarzane tak, aby uczestnicy mogli zobaczyć siebie w sposób, w jaki
widzą ich inni ludzie. Zgodnie z wcześniej podanymi instrukcjami uczest-
nicy mają czekać do chwili, gdy kamera zostanie włączona, zanim zaczną
pracę nad problemem. W ciągu dwudziestu lat moich doświadczeń
w prowadzeniu szkoleń tylko dwa razy się zdarzyło, by pierwszą osobą,
która się odezwie po włączeniu kamery, nie był mężczyzna. Bez względu
na zajmowane stanowisko czy stopień znajomości tematu kobiety są bar-
dzo powściągliwe, jeśli chodzi o przejmowanie inicjatywy. Powody takiego
zachowania są tak różne, jak różne są kobiety. Kiedy przejawiają zacho-
wania przywódcze (szczególnie zanim się je o to poprosi), napotykają na
szeroką gamę bardziej lub mniej subtelnych reakcji  zarówno ze strony
mężczyzn, jak i kobiet. Są zmuszone zmierzyć się miedzy innymi z nastę-
pującymi reakcjami:
f& Obrzucanie epitetami (zwykle za ich plecami) atakującymi ich
kobiecość.
f& Gniew wyrażony otwarcie bądz w sposób pasywno-agresywny.
f& Otwarte kwestionowanie ich pomysłów zamiast ich rozwijania.
f& Pomijanie ich pomysłów, a następnie powtarzanie ich przez
mężczyzn w grupie jako własnych.
f& Wyłączenie z kolejnych spotkań.
f& Zatajanie przed nimi informacji uniemożliwiających właściwą ocenę
sytuacji.
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 23
f& Kwestionowanie ich  prawa do kierowania (np.:  Co ona sobie
wyobraża, za kogo ona się ma? ).
f& Przydzielanie im następnie niewdzięcznych, pomniejszych zadań,
które mają pokazać im, gdzie ich miejsce.
f& Uspokajanie.
f& Otwarte wyśmianie.
Trudno się dziwić, że w obliczu takich negatywnych reakcji kobiety nie
garną się do kierowania! Dlatego tak istotne jest, by miały świadomość,
że te reakcje to naturalna obrona systemu przed zmianą status quo i nie
poddawały się tej presji.
W wydanej w 1977 roku klasycznej już książce Games Mother Never Taught
You: Corporate Gamesmanship for Women Betty Lehan Harragan użyła męskich
metafor i definicji, by pomóc kobietom lepiej zrozumieć, jak zwyciężyć
w biznesowych rozgrywkach. Choć przełomowa jak na tamte lata, książka
ta przygotowała pole walki dla kobiet przy założeniu, że z natury brak im
wiedzy i umiejętności, by stanąć do rywalizacji w biznesie. Za tym przy-
kładem poszły kolejne książki i wkrótce sama esencja kobiecego przy-
wództwa zagubiła się w treningach asertywności, garniturach na miarę
(czasami z muszką) i sportowym żargonie. W rezultacie kobiety zdecy-
dowały się ukryć swoje naturalne zdolności i próbowały naśladować wyżej
cenione zachowania kojarzone z męskim stylem przywództwa.
Poczułam się zaszczycona, kiedy dr Judy Rosener, honorowy profesor
Uniwersytetu Kalifornijskiego  Irvine s Paul Merage School of Business,
była tak miła, że zgodziła się porozmawiać ze mną na ten temat. W 1990
roku dr Rosener napisała artykuł dla  Harvard Business Review zatytu-
łowany Ways Women Lead. Choć od tamtej pory napisała wiele innych
artykułów i książek, to właśnie w tym zawarła przełomowe koncepcje na
temat kobiet i przywództwa. Wyprzedziła i nadal wyprzedza współczesną
myśl. Ten artykuł jako pierwszy sugerował, że kobiety mają inny styl zarzą-
dzania niż mężczyzni  ale równie skuteczny. Dr Rosener zmieniła spo-
sób myślenia wielu z nas; z założenia mówiącego: Żeby osiągnąć sukces na polu
kierowania, muszę się upodobnić do mężczyzny przeszłyśmy do przekonania,
że umiejętności, które wnoszę do miejsca pracy, nabyte czy wrodzone, mają prawdziwą
wartość. Judy napisała:  Sukces kobiet pokazuje, że nietradycyjny styl kiero-
wania świetnie odpowiada warunkom w niektórych środowiskach pracy
i może zwiększyć szanse organizacji na przetrwanie w pełnym niepewności
świecie .
24 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Kiedy miałam okazję przeprowadzić z nią wywiad 16 lat po publikacji
artykułu, byłam ciekawa jej przemyśleń na temat zmian, jakie nastąpiły
w ciągu tego czasu. Oto, co usłyszałam:
Największa różnica polega na tym, że dzisiaj kobiety nie uważają już, że bycie
liderem oznacza bycie mężczyzną. Dzięki mojemu artykułowi kobiety uwierzyły,
że w szybko zmieniającym się zglobalizowanym środowisku charakteryzującym
się wysokim postępem technologicznym istnieją pewne szczególnie efektywne cechy,
które one akurat przejawiają. Kobiety czują się znacznie lepiej, wykorzystując
w pracy swe naturalne zdolności, a gorzej, kiedy szkoli się je, aby myślały i dzia-
łały po męsku. Dlatego kobiety odchodzą z korporacji i zakładają własne firmy.
Elastyczność, współpraca i wielozadaniowość to rzeczy, które kobietom wychodzą
dobrze, czy to ze względu na przystosowanie społeczne, czy też z natury. Współ-
czesne kobiety przerzuciły się z modelu  dopasuj się (by odnieść sukces, muszą się
dopasować do otoczenia) na  dopasowanie organizacyjne , które znaczy tyle, co:
Dołączę do firmy, w której to, co robię, jest doceniane i nagradzane.
Może jest to działanie podświadome, ale kobiety, z którymi rozmawiam, stale
zmieniają miejsce pracy. Nie chcą się zmieniać, by odnieść sukces. Kobiety muszą
znać i rozumieć otoczenie, w którym pracują, ale nie mogą myśleć, że ich zdolno-
ści przywódcze stanowią problem, bo tak nie jest.
Zgadzam się całkowicie. W przeszłości kobietom, które nie chciały nagiąć
się do obowiązujących norm i odrzucić swoich naturalnych zdolności,
pozostawały trzy możliwości: 1) siedzieć cicho, na stanowisku niekierow-
nicznym, 2) opuścić firmę i założyć własny interes, 3) całkowicie zrezy-
gnować ze świata biznesu  odejść na emeryturę, poświęcić się wycho-
wywaniu dzieci, zostać nauczycielką itd. Choć firmy powoli (i dość
niechętnie) zaczynają przyjmować koncepcję tego innego, ale równorzęd-
nego stylu przywództwa, w rezultacie nadal trwa emigracja kobiet liderów
ze świata biznesu, właśnie w momencie, gdy ich umiejętności są konieczne,
by zrozumieć, jak można podnieść wydajność i morale. Druga możliwość,
założenie własnego biznesu, jest stosowana coraz częściej: liczba amery-
kańskich firm, których właścicielami są kobiety, rosła w latach 1997  2002
dwa razy szybciej niż liczba wszystkich firm ogółem. Wnoszą one wkład
w wysokości 2,8 biliona dolarów w przychodach do gospodarki USA
i zatrudniają ponad 9,2 miliona ludzi.
Kobiety potrafią, i muszą, łączyć swoje przystosowanie społeczne z natu-
ralnym instynktem, aby zapewnić ten rodzaj przywództwa, dzięki któremu
w dzisiejszych firmach będzie mogło się objawić znacznie więcej talentów
indywidualnych i zespołowych. To tylko kwestia odpowiedniego wyko-
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 25
rzystania ich talentów, wstawienia ich w pewne ramy, tak aby można było
lepiej je zaprezentować, oraz dodania do nich uzupełniających zachowań,
aby stworzyć całościowe (i bardzo potrzebne) podejście do przywództwa.
Dlaczego kobiety i dlaczego teraz?
Liderzy mogą odnieść sukces tylko wtedy, kiedy będą adekwatnie i traf-
nie spełniać bieżące potrzeby swoich naśladowców. Innymi słowy, musisz
być liderem na miarę swoich czasów. Mówi się, że generał George S. Patton nie
mógłby zastąpić Normana Schwarzkopfa i odwrotnie: potrzeby wojska
radykalnie się zmieniły w ciągu ponad 40 lat dzielących II wojną świa-
tową od wojny w Zatoce Perskiej. Podczas gdy autorytatywny styl dowo-
dzenia generała Pattona najprawdopodobniej spotkałby się z oporem pod-
czas wojny w Zatoce, to skłonność generała Schwarzkopfa do uważnego
wsłuchiwania się w sugestie i potrzeby innych przed podjęciem decyzji
mogłaby być postrzegana jako niezdecydowanie lub słabość przez żołnie-
rzy II wojny światowej.
W dziedzinie biznesu, gdy pominiemy kwestie technologiczne, jest wysoce
wątpliwe, czy dziś Tom Watson Senior mógłby z powodzeniem zbudować
giganta znanego pod nazwą IBM lub czy Henry Ford mógłby być pio-
nierem w produkcji samochodów. Obaj zrealizowali swoje wizje tylko
dzięki temu, że rozumieli potrzeby swoich naśladowców w tamtym czasie.
Polityka pełnego zatrudnienia Watsona miała być odpowiedzią na lęki
pracowników w czasie Wielkiego Kryzysu. Wiedział, że jeśli zamiast
zwalniać ludzi, pozwoli każdemu pracować (chociaż w zmniejszonym
wymiarze godzin), zapewni sobie ich lojalność w lepszych czasach. Auto-
matyzacja procesu produkcji przeprowadzona przez Henry ego Forda gwa-
rantowała pewną stabilizację finansową w ramach hierarchicznej struktury
pożądanej przez pracowników w tamtych czasach. Obydwaj ci mężczyzni
trafnie zinterpretowali klimat panujący na rynku zatrudnienia i obrócili
go na własną korzyść. Podobnie, szczerze wątpię w to, że Ronald Reagan
mógłby zostać wybrany na prezydenta w miejsce Franklina Delano Roos-
evelta, czy też że Mary Kay Ash mogłaby z powodzeniem wprowadzić
swoje produkty na rynek na przełomie XX wieku. Oboje odnieśli sukces,
ponieważ zrozumieli atmosferę społeczną i potrzeby swoich naśladowców
w danym czasie.
26 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
To samo dotyczy dzisiejszego społeczeństwa. Wydobywanie z ludzi tego,
co najlepsze, jest dziś zupełnie inną grą, niż to było nawet 10 lat temu.
Powody zmian, które nastąpiły w oczekiwaniach pracowników, są zróż-
nicowane i złożone. Składają się na nie efekty spadku redukcji etatów
w ostatnim dziesięcioleciu, postęp technologiczny, zmiany w demogra-
ficzne siły roboczej, zmiany w modelach społecznych, takie jak rosnąca
liczba rozwodów i rodziny z jednym rodzicem, oraz globalizacja. Zebrane,
tworzą scenariusz, w którym wiara w tradycyjny paradygmat  zlecaj i kon-
troluj , przedkładanie zarządzania ponad kierowanie i działanie z pozycji
siły się nie sprawdzają.
Zmierzch przywództwa autorytarnego
Czasy autorytarnych metod kierowania, opartych na odgórnych rozka-
zach i kontroli, już dawno minęły. Ten styl przywództwa charakteryzo-
wał się ślepym posłuszeństwem wobec surowych reguł, ściśle określona
hierarchiczna droga służbowa oraz nacisk na zwycięstwo za wszelką cenę.
Pracownicy spełniali wymagania i polecenia kierownictwa po prostu
dlatego, że uważali, iż zwierzchnikom (zwykle mężczyznom) należy się
szacunek. To przekonanie zrodziło się z męskiego modelu militarnego, który
zakładał, że ci, którzy nie posiadają formalnej władzy, nie mają żadnego
innego realnego celu niż spełnienie dyrektyw kierownictwa.
Chociaż takie autorytarne przywództwo było preferowanym stylem kie-
rowania w minionym wieku, jego użyteczność wyczerpała się już dawno.
Nawet w takich organizacjach paramilitarnych, jak straż pożarna, policja
i inne służby ratownicze, autorytarny styl kierowania ma ograniczone
zastosowanie. Nadal się sprawdza w ekstremalnych, kryzysowych sytu-
acjach. Jeśli właściwie funkcjonuje, zapewnia model działania, w którym
każdy może realizować swoje działania z maksymalną efektywnością. Jeśli
jednak nie działa prawidłowo, powstaje sytuacja podobna do tej, której
byliśmy świadkami podczas huraganu Katrina: chaos, brak prawdziwego
przywództwa, niejasna hierarchia służbowa i wskazywanie palcem winnych
zamiast rozwiązywania problemów. A jeśli nawet autorytarny styl przy-
wództwa działa, to tylko chwilowo. Nie podnosi morale ani wydajności
w sytuacjach niekryzysowych, co jest ważną kwestią, której zmuszone są
przyjrzeć się dokładniej organizacje paramilitarne, kiedy zastanawiają
się, jak motywować swoich coraz bardziej różnorodnych pracowników.
Model autorytarny sprawdzał się dotąd z kilku powodów:
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 27
f& Siła robocza, składająca się głównie z białych mężczyzn, rozumiała
i szanowała hierarchię.
f& Przemysł wytwórczy, siła napędowa krajowej gospodarki, korzystała
z tego modelu kierowania.
f& Lata wojny i zagrożenia jej wybuchem ułatwiły mężczyznom
i kobietom zrozumienie zasad tego systemu kierowania.
f& Stosunkowo niewykształcona siła robocza przyjęła założenie,
że zwierzchnicy wiedzą lepiej.
f& Kobiety i mniejszości etniczne bały się zakwestionować ten model
ze strachu przed utratą z trudem wywalczonych korzyści.
W obecnych czasach, kiedy pracownicy są wysoko wykwalifikowani i wy-
kształceni, korzystamy z mnóstwa technologii informacyjnych i teleko-
munikacyjnych, a wiele organizacji nie ma sztywnej hierarchii, autorytarny
model przywództwa po prostu się nie sprawdza. Pracownicy nie chcą, by
mówiono im, co mają robić, kiedy i jak. Nie tylko tego nie chcą, ale także
do tego nie dopuszczą. Menedżerowie, którzy polegają nadal na tym mode-
lu (a jest ich znacznie więcej, niż można by przypuszczać), spotykają się
z wywrotowym posłuszeństwem: pracownicy dokładnie wypełniają polecenia,
stosując jednocześnie niewerbalne metody sabotowania całego procesu
działania. Spójrzmy na następujące przykłady:
f& Janusz, kierownik księgowości, każe Joannie, księgowej, przygotować
raport w określony sposób. Joanna próbuje mu powiedzieć, że takie
wykonanie tego zadania nie uwzględnia kilku czynników. Jednak
ponieważ Janusz prezentuje autorytarny styl kierowania, nie słucha
jej sugestii. Joanna posłusznie przygotowuje raport, tak jak jej kazano.
Bardzo dobrze wie, że podczas prezentacji dla kadry zarządzającej
Janusz nie będzie w stanie odpowiedzieć na pewne pytania bez
dodatkowych danych, których wykorzystanie sugerowała. Zamiast
przedyskutować sprawę ponownie, Joanna myśli:  Jeśli właśnie tego
chcesz, to to dostaniesz i pozwala, by Janusz był nieprzygotowany
i najadł się wstydu przed swoimi przełożonymi.
f& Tomek jest nowym sprzedawcą komputerów w lokalnym sklepie
z elektroniką. Podczas szkolenia grzecznie sugeruje dodanie kilku
usług, wykraczających poza to, co sklep oferuje obecnie, by zapewnić
satysfakcję klientom. Krystyna, jego autorytarna kierowniczka,
kategorycznie stwierdza, że albo będzie pracował tak, jak ona mu
każe, albo nie przejdzie okresu próbnego. Kilka tygodni pózniej,
28 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
kiedy klient pyta o usługi, które sugerował, lecz Krystyna je odrzuciła,
Tomek kieruje go do konkurencji oferującej takie właśnie usługi.
f& Barbara jest kierowniczką administracji w prestiżowej firmie
prawniczej. Wielokrotnie próbowała przekonać Bogdana, wspólnika
zarządzającego, by zmienił przestarzałą politykę wynagrodzeń
i świadczeń dla personelu administracyjnego. Autorytarny Bogdan
pozostaje nieugięty, uważa bowiem, że już sama praca w tej firmie
jest przywilejem. Kiedy członkowie personelu zaczynają szukać innej
pracy, Barbara chętnie wystawia im świetne referencje, by mogli przejść
na lukratywne stanowiska, a firma traci w ten sposób cennych
pracowników.
Jak widzisz,  wywrotowe posłuszeństwo spowodowane przestarzałymi,
autorytarnymi metodami kierowania może oznaczać dla firmy niepo-
trzebne koszty w postaci rotacji pracowników, błędów, utraty klientów
i obniżonej produktywności. Stosowane tradycyjnie przez kobiety me-
tody pracy i kierowania tworzą nowy model, z którego menedżerowie
obojga płci mogą się wiele nauczyć.
Zarządzanie a przywództwo
Zmierzch modelu autorytarnego rzucił światło na różnice między zarzą-
dzaniem a przywództwem. Ostatnio wiele napisano na ten temat, ale naj-
lepiej można tę różnicę podsumować jednym prostym zdaniem: Zarządza
się funkcjami, a ludzi się prowadzi. Na przykład możesz zarządzać budżetem,
procesami zatrudnienia, wymiernymi wynikami czy systemami informa-
cyjnymi, ale nie możesz zarządzać ludzmi. Autorytarny styl przywództwa
był próbą zarządzania ludzmi, ale jak już wspomniałam, w końcu okazał
się nieefektywny, gdyż zmieniły się postawy pracowników. Ludzie nie
chcą, by nimi zarządzano  chcą być prowadzeni i to przez ludzkich,
troskliwych liderów. Pod tym względem zarządzanie bardziej odpowiada
męskiemu stylowi kierowania, a przywództwo  mocnym stronom kobiet.
Moim zdaniem kobiety są stworzone zarówno do zarządzania, jak i przy-
wództwa. Dlaczego? Spójrz na to w ten sposób: jeśli jesteś w stanie tak
zaplanować wizytę u fryzjera, żeby pogodzić ją z odebraniem rzeczy z pralni
chemicznej, a wcześniej oddać psa pod opiekę, abyś mogła wyruszyć
w podróż służbową, to zarządzanie harmonogramem, budżetem czy pro-
jektem przyjdzie Ci z łatwością. Jeśli natomiast jesteś odpowiedzialna za
zabranie całej rodziny na spotkanie z teściami w ten sam weekend, kiedy
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 29
wszyscy chcieli oglądać ważny finałowy mecz w telewizji, poprowadzenie
niechętnego personelu ku zmianom to dla Ciebie pestka. Prowadząc dom,
organizując spotkania komitetu rodzicielskiego i kościelne akcje chary-
tatywne, miałaś okazję rozwinąć umiejętności potrzebne do kierowania
ludzmi oraz zarządzania.
Jak ważne jest rozróżnienie między przywództwem a zarządzaniem poka-
zała moja prezentacja na pewnej konferencji branżowej, która odbyła się
kilka lat temu. Uczestnikami byli ludzie z branży hotelarskiej: organiza-
torzy konferencji, przedstawiciele biur podróży, reprezentanci hoteli itd.
Pewien mężczyzna nie zgodził się z przedstawionym przeze mnie rozróż-
nieniem między przywództwem a zarządzaniem, a kobieta, która kiero-
wała personelem sprzątającym w znanej sieci hoteli, podjęła z nim dyskusję.
Całkowicie zgodziła się ze mną, że nie można zarządzać ludzmi i dodała,
że jeśli ktokolwiek w to wątpi, niech spróbuje zarządzać pracownikami,
którzy mają tylko sprzątać pokoje hotelowe. Aatwo i prosto można oce-
nić, czy pokoje zostały dobrze posprzątane, ale skłonienie pracowników
do rzetelnego wykonania tego zadania to zupełnie co innego. Sukces na
tym polu jest efektem odpowiedniego przywództwa, a nie zarządzania.
Nie da się po prostu zarządzać ludzmi, czy są to sprzątaczki, pracownicy
zoo, czy barmani. Wszelkie próby w tym kierunku przypominają uczenie
świni śpiewu: i Ty się frustrujesz, i świnia się denerwuje. Sposób, w jaki
kobiety bez formalnej kontroli, władzy czy tytułów zdobyły poparcie
podwładnych poprzez wykazanie się zdolnościami przywódczymi, a nie
umiejętnością zarządzania, jest kluczem do efektywnego kierowania
w nowym tysiącleciu.
Nowa definicja władzy i przywództwa
Podczas mojej prezentacji dla przedstawicieli organizacji świadczących
usługi medyczne na temat współczesnych technik motywacyjnych powie-
działam, że nowe pokolenie pracowników już nie staje na baczność przed
zwierzchnikami. W tylnych rzędach dostrzegłam potakujące głowy, dało
się także słyszeć stłumiony śmiech. Siedzieli tam mężczyzni i kobiety
w mundurach, w średnim wieku. Postanowiłam skorzystać z ich pomocy
w podkreśleniu mojej myśli. Wskazując na ostatni rząd, powiedziałam:
 Wydaje mi się, że mogliby nam Państwo wiele powiedzieć na temat stają-
cych na baczność pracowników . Ci uczestnicy z sektora wojskowego chęt-
nie i szczegółowo opisali zmiany, jakie zaszły w ostatnim dwudziestoleciu:
personel nie wypełnia już poleceń, tylko dlatego, że tak im kazał ktoś na
30 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
kierowniczym stanowisku. Wyjaśnili również, że spowodowało to trud-
ności ze starszymi rangą pracownikami o większym stażu pracy, którzy
nie mogli się przestawić na nowy, bardziej odpowiedni w obecnych czasach
styl kierowania.
W miejscu pracy  i to nie tylko w wojsku  liderzy zwykle polegali na
władzy wynikającej z ich pozycji. Jest to siła i autorytet, które zwykle towarzy-
szyły takim tytułom, jak kierownik, dyrektor, wiceprezes, sierżant, porucznik, generał.
Liderzy polegali na autorytecie swojego stanowiska, ponieważ nieodłącz-
nym jego elementem była grozba kary w przypadku niewypełnienia ich
dyrektyw.  Albo będzie tak, jak mówię, albo do widzenia to nieodłączne
motto tej formy rozkazodawstwa. Jednak pracownicy nowej generacji nie
mają już respektu przed tym rodzajem zwierzchnictwa. Widzieli już przy-
wódców politycznych, których autorytet został nadszarpnięty z powodu
osobistych wyskoków, przyglądali się, jak ci z pozycji siły bezceremonial-
nie usuwali lojalnych założycieli i doświadczonych doradców, a także na
własnej skórze doświadczyli osłabienia szacunku dla pozycji siły w rodzinie.
Takie podejście nie motywuje ich ani nie peszy.
Ponieważ kobiety nie były głównymi beneficjentami siły wynikającej
z zajmowanej pozycji, nie nauczyły się na niej polegać. W zasadzie kobiety
nie lubią nawet używać takich słów, jak siła czy władza, kiedy mówią o sobie.
Zaczęłam interesować się związkiem między kobietami i władzą w póznych
latach 80., kiedy prowadziłam prywatną praktykę psychoterapeutyczną
dla kobiet robiących karierę zawodową. Często mówiłam klientkom,
które zajmowały wysokie stanowiska w firmach, że widzę pewną sprzecz-
ność w tym, że osoba tak silna, mająca taką władzę, pozwala innym trak-
tować się w ten czy inny sposób. W odpowiedzi zawsze słyszałam: Ja? Silna?
Nie jestem silna. W moim nagraniu audio Women and Power: Understanding Your
Fear/Relasing Your Potential ( Kobiety i siła. Rozumienie strachu/uwolnij
swój potencjał ), wyjaśniam powody takiej reakcji:
f& Z komunikatów społecznych zasłyszanych w dzieciństwie można
wywnioskować, że władza i siła tłumi kobiecość.
f& Ponieważ to mężczyzni tradycyjnie sprawowali władzę, dla kobiety
bycie u władzy oznacza, że musi ją odebrać ważnym męskim
postaciom w jej życiu  ojcu, bratu, dziadkowi, nauczycielom itp.
f& Silne kobiety są często wytykane palcami i obrzucane pejoratywnymi
epitetami.
f& Do niedawna praktycznie nie istniały wzorce dla silnych kobiety
u władzy.
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 31
Odkąd dostrzegłam tę reakcję moich pacjentek, każdą swoją prezentację
dotyczącą władzy w miejscu pracy zaczynam od wskazania na jedną
z kobiet i stwierdzenia:  Wygląda mi pani na bardzo silną osobę . Z kil-
koma wyjątkami kobieta ta niepewnie porusza się na krześle i, mamrocząc
pod nosem, zaczyna zaprzeczać. Następnie kieruję tę samą uwagę do
jednego z mężczyzn siedzących wśród słuchaczy. Jego odpowiedz lub reak-
cja wyrażona mową ciała w przeważającej większości przypadków potwier-
dzają moje obserwacje. Wywiązująca się dyskusja na temat władzy i jej
znaczenia pokazuje różnice w jej pojmowaniu i definiowaniu pomię-
dzy kobietami i mężczyznami. Mężczyzni definiują posiadanie władzy
jako zdolność do skłonienia kogoś innego do zrobienia tego, czego oni chcą
lub jako przejęcie kontroli nad innymi. Dla kobiet natomiast oznacza
to robienie tego, czego one chcą i przejęcie kontroli nad sobą.
Oczywiście nie oznacza to, że kobiety nie mają żadnej władzy ani siły 
to nieprawda. Chodzi raczej o to, że kobiety sprawują władzę inaczej niż
mężczyzni, w sposób lepiej odpowiadający oczekiwaniom współczesnych
podwładnych. Z konieczności muszą polegać na różnych technikach, by
spełnić potrzeby swoje oraz osób od siebie zależnych. Dlatego kobiety
dysponują szerszą gamą umiejętności wywierania wpływu i w mniejszym
stopniu zależy im na władzy wynikającej ze stanowiska, rzadziej też są
liderami autorytarnymi. Kobieca siła rodzi się często ze zdobywania
zaufania i lojalności dzięki zrozumieniu potrzeb innych. Kobiety mają
do tego celu nie tylko lepsze predyspozycje, wynikające z ich socjalizacji,
ale także mają za sobą lata praktyki w tej dziedzinie.
Podobny motyw przewija się w wywiadach, które przeprowadziłam na
potrzeby tej książki. Prawie każda kobieta zapytana o swoją filozofię przy-
wództwa w odpowiedzi wspomina o kierowaniu opartym na wartościach.
Wartości stanowiły podstawę codziennych zachowań kierowniczych kobiet.
Od stworzenia wizji do zbudowania efektywnego zespołu i podejmowania
ryzyka kobiety raz po raz odwoływały się do swoich wartości, aby spraw-
dzić  słuszność obranego kierunku. Pokazuje to jeszcze jeden aspekt
wyjątkowej kobiecej perspektywy, dzięki której powstaje model przywódz-
twa tak istotny w obecnych czasach.
32 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Kobiecy model przywództwa
Czego podwładni oczekują od liderów?
Nie brak książek, które opisują najistotniejsze cechy skutecznego lidera.
Od takich guru jak Warren Bennis, Peter Drucker, John Kotter czy Max De
Pree słyszymy, że efektywne przywództwo wiąże się ze zdolnością do:
f& Stworzenia wizji, przekonania do niej ludzi i opracowania planu
jej realizacji.
f& Komunikowania się z innymi w sposób, który budzi zaufanie
i potwierdza wiarygodność lidera.
f& Motywowania podwładnych do ciągłych wysiłków koniecznych
do osiągnięcia celów organizacji.
f& Budowania zespołów, które rozumieją i doceniają znaczenie
wzajemnych zależności oraz synergii.
f& Przejawiania inteligencji emocjonalnej.
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 33
f& Podejmowania ryzyka, które przyniesie korzyść firmie.
f& Budowania między pracownikami trwałej sieci kontaktów i silnej
więzi, które przyczynią się do osiągania celów i sukcesu zawodowego.
Gdy przyjrzymy się bliżej powyższej liście, łatwo możemy dojść do wnio-
sku, że są to dokładnie takie zachowania, jakie często przejawiają kobiety
ze względu na swoje społeczne przystosowanie do roli żywicielki, pomoc-
nicy i opiekunki. Właśnie dlatego uważam, że przywództwo to kobieca sztuka.
Przetrwanie kobiet zawsze zależało od tych zachowań, które są tak po-
trzebne we współczesnym społeczeństwie. Jednocześnie większość zacho-
wań zamieszczonych na powyższej liście określa się pejoratywnie mianem
 miękkich umiejętności . Ponieważ nie mają one nic wspólnego z auto-
rytarnym modelem przywództwa, zwyczajowo przypisywano im mniejsze
znaczenie i niewielu liderów uważało je za istotne czynniki w osiągnięciu
sukcesu.
Czy chodzi o podbudowywanie słabnącego zaufania podwładnego, ucze-
nie ludzi, jak tworzyć zespół, czy też po prostu budowanie takich relacji,
które stanowią wsparcie zarówno dla lidera, jak i dla naśladowcy, kobiety
zdecydowanie potrafią wczuć się w rolę. W wioskach plemiennych, rodzi-
nach, komitetach rodzicielskich, szkołach, szpitalach  wszędzie, gdzie
liczy się dbanie o najbardziej podstawowe, choć często niedostrzegane,
potrzeby  kobiety zawsze są w centrum wydarzeń. Czy to z natury,
czy dlatego, że zostały tak wychowane, kobiety zawsze skupiały się na tro-
sce o dobro innych, jednocześnie realizując cele związane ze swoimi rolami
w wiosce, rodzinie czy miejscu pracy. Nie można nie doceniać zdolności
kobiet do rozumienia potrzeb innych i tworzenia sposobów zbliżania
organizacji do odpowiadania na te potrzeby. Co więcej, kobiet nie ogra-
niczają stare paradygmaty, które tylko utrwalają status quo. Ponieważ
kierownicze stanowiska zajmują od niedawna, mamy dokładnie to, czego
potrzeba do zmiany wypróbowanych, lecz nieaktualnych już sposobów
działania na nowe metody realizacji celów biznesowych.
Aby przybliżyć uczestnikom moich warsztatów kluczowe koncepcje do-
tyczące przywództwa, proszę ich o zastanowienie się, jacy liderzy w ich
życiu sprawili, że ujawniły się ich najlepsze cechy. Mają wymienić ludzi,
którzy znacząco wpłynęli na ich życie  nauczycieli, rodziców, trene-
rów, duchownych, współmałżonków, szefów i przyjaciół  a następnie
wyjaśnić, dlaczego dana osoba była tak skuteczna w swoich działaniach.
Bez względu na pochodzenie, wielkość firmy, rodzaj branży, którą
34 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
reprezentowali uczestnicy szkolenia, niemal zawsze wymieniali te same
zachowania liderów:
f& Traktował mnie jak człowieka, a nie tylko jak pracownika.
f& Wierzył we mnie, nawet kiedy ja w siebie wątpiłem.
f& Ufał mi.
f& Interesowało go nie tylko dobro firmy, ale także mój komfort.
f& Wstawiał się za mną.
f& Dotrzymywał słowa
f& Mobilizował mnie, stawiając mi wysokie wymagania i jednocześnie
dawał mi narzędzia umożliwiające ich spełnienie.
f& Pytał mnie o zdanie i słuchał moich odpowiedzi.
f& Dawał dobry przykład.
f& Był uczciwy  przyznawał się do błędów.
f& Zawsze informował mnie o wszystkim.
f& Nie karał za błędy, lecz dzielił się ze mną pomocnymi uwagami
dotyczącymi moich działań  pozytywnymi i negatywnymi.
f& Wykazywał entuzjazm w stosunku do swojej pracy.
f& Był stanowczy, ale sprawiedliwy.
Jeśli lider wykazuje te cechy, ludzie będą traktować go z niezwykłym odda-
niem. Nie chodzi tutaj o jakąś szczególną technikę czy niezwykłe umie-
jętności, ale raczej o to, jak przełożeni traktują podwładnych, oraz w jakim
stopniu odnoszą się do nich przede wszystkim jak do ludzi. Większość
pozycji na liście to zachowania, które kobiety przejawiają w sposób natu-
ralny. Otwarte dzielenie się informacjami, zachęcanie, zaufanie i tym
podobne są kluczowymi składnikami partnerskiego stylu sprawowania
władzy oraz interaktywnego stylu kierowania.
Chociaż wielu kobietom trudno przyjąć to do wiadomości, przywódz-
two nie jest i nigdy nie było wyłączną domeną mężczyzn. Kobiecy sposób
kierowania jest inny, ale nie mniej wartościowy  jak im wmawiano.
Próbując utrzymać swoją kontrolę i dominację, ci, którzy tradycyjnie spra-
wowali władzę, minimalizowali znaczenie naszego wkładu w przywództwo;
z kolei kobiety minimalizowały swój potencjał liderów. Wracając do przed-
stawionej wcześniej koncepcji mówiącej, że musisz być liderem na miarę swoich
czasów, dodam jeszcze, że teraz nadeszły czasy dla kobiet przywódców. Jeśli kie-
dykolwiek istniała potrzeba wydobywania z ludzi tego, co najlepsze, two-
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 35
rzenia grup opartych na wzajemnej współpracy i dopingowania pracow-
ników do przezwyciężenia mierności stanowiącej plagę w produktach
i usługach, to chwila ta nadeszła właśnie teraz  i to kobiety mają klucz
do sukcesu, bo wiedzą, jak robić to skutecznie, sprawnie i z empatią.
Kobiety i samoocena
umiejętności przywódczych
Nieodłącznym składnikiem sukcesu w zakresie przywództwa jest zdolność
oceny własnych mocnych stron oraz dziedzin, które jeszcze wymagają
dopracowania, a następnie dokonania koniecznych zmian w sposobie
działania. Dzięki temu będziesz mogła wskazać właściwą drogę swoim
podwładnym. Kobiety są w tym szczególnie dobre  to dlatego czytają
rubryki w rodzaju  Napisz do Kasi i kupują większość poradników na
rynku. Wypełnij poniższy kwestionariusz, żeby się przekonać, jakie są Twoje
mocne strony w zakresie przywództwa i nad czym możesz jeszcze popra-
cować. Dzięki temu będziesz mogła zrobić dobry użytek z tej książki.
Odpowiedz na pytania zgodnie z podaną skalą. Nie zastanawiaj się zbyt
długo nad odpowiedzią  idz za swoim instynktem. Staraj się odpowia-
dać jak najszczerzej. Nie pisz, jak powinnaś postąpić, tylko jak rzeczywiście
postępujesz. Jeśli obecnie nie zajmujesz stanowiska kierowniczego, pomyśl
o sytuacji, w której musiałabyś się tak zachować lub miałabyś możliwość
podjęcia takich działań, i co zrobiłabyś w takim wypadku. Przede wszyst-
kim bądz szczera. Jeśli będziesz starała się wypaść dobrze za wszelką cenę,
ten test na nic Ci się nie przyda. Nie bądz też nadmiernie krytyczna wobec
siebie. W obu tych przypadkach po prostu oszukujesz sama siebie.
4 = odnosi się do mnie prawie zawsze
3 = zwykle odnosi się do mnie
2 = czasami odnosi się do mnie
1 = rzadko odnosi się do mnie
______ 1. Mam jasną wizję tego, dokąd prowadzę ludzi, firmę czy też
działalność, którą kieruję.
______ 2. Wiem, jak oszacować dopuszczalne ryzyko.
36 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
______ 3. Szukam możliwości przemawiania przed grupami ludzi.
______ 4. Odkrywam i staram się dobrze wykorzystać talenty osób, które mnie
otaczają.
______ 5. Cały czas podkreślam znaczenie potrzeby płynnej pracy zespołowej.
______ 6. Mogę wymienić moje mocne strony oraz te dziedziny, które
wymagają dopracowania.
______ 7. Odnoszenie sukcesów w pracy zawodowej jest dla mnie szalenie
ważne.
______ 8. Moje wartości odgrywają ważną rolę w wizji i strategiach, które tworzę.
______ 9. Podejmuję ryzyko, którego korzyści inni nie od razu dostrzegają.
______ 10. Inni często proszą mnie o opinię.
______ 11. Mój entuzjazm jest zarazliwy.
______ 12. Pokazuję członkom zespołu możliwości współpracy.
______ 13. Odnajduję się z łatwością w sytuacjach towarzyskich.
______ 14. Mam niezwykle wysoki poziom energii i wytrzymałości.
______ 15. Świadomie decyduję się zarządzać projektami, a ludzi prowadzić.
______ 16. Nie dotyka mnie paraliż analityczny, który może przeszkadzać
w działaniu.
______ 17. Jako jedna z pierwszych zabieram głos na zebraniach, kiedy liderzy
pytają o pomysły i opinie.
______ 18. Potrafię pomóc ludziom dostrzec korzyści z wykonywania zadań,
do których mogą początkowo odnosić się niechętnie.
______ 19. Zebrania zespołu planuję z wyprzedzeniem, tak aby lepiej
wykorzystać czas każdego z członków grupy.
______ 20. Jestem w stanie odczytać i właściwie zinterpretować niewerbalne
komunikaty innych ludzi.
______ 21. Emanuję pewnością siebie.
______ 22. Potrafię przekształcić abstrakcyjne pomysły w konkretne plany
na przyszłość.
______ 23. Konsultuję się z innymi przed podjęciem ryzyka, ale nie polegam
nadmiernie na tych opiniach.
______ 24. Mój sposób porozumiewania się i przekazywania informacji
przyciąga uwagę grupy.
______ 25. Regularnie dzielę się z podwładnymi uwagami na temat ich pracy
 pozytywnymi i negatywnymi.
______ 26. Świadomie angażuję ludzi w wizję, misję i cele zespołu.
FEMI NI ZACJA PRZYWÓDZTWA 37
______ 27. Wykazuję optymizm i pozytywne nastawienie, nawet w trudnych
chwilach.
______ 28. Doskonale się czuję, stosując innowacyjne rozwiązania.
______ 29. Analizuję dane i sytuacje przed podjęciem działań.
______ 30. Mówię to, o czym inni myślą, ale boją się powiedzieć głośno.
______ 31. Swoje propozycje popieram danymi, faktami i liczbami.
______ 32. Wierzę, że większość ludzi dąży do osiągania znakomitych wyników.
______ 33. Upewniam się, czy zadania i role są jasne dla każdego członka
zespołu.
______ 34. Kontroluję swoje nastroje i zachowania.
______ 35. Jestem bardzo wytrwała.
______ 36. Kwestionuję sprawdzone i  jedynie słuszne metody działania.
______ 37. Wolałabym zaryzykować i się pomylić, niż nie podjąć ryzyka.
______ 38. Jasno i stanowczo wyrażam swoje zdanie.
______ 39. Mobilizuję siebie i innych do osiągania rzeczy, które dotąd uważali
za niemożliwe.
______ 40. Koordynuję pracę zespołową, rozpoznaję przeszkody i toruję
zespołowi drogę do sukcesu.
______ 41. Orientuję się w meandrach polityki firmy i potrafię dobrze się
po nich poruszać.
______ 42. Lubię podejmować niezależne decyzje.
______ 43. Razem z podwładnymi jasno określam nadrzędne cele i kroki
potrzebne do ich realizacji.
______ 44. Ufam swojej intuicji i nie potrzebuję zawsze faktów i liczb na jej
poparcie.
______ 45. Podkreślam wspólne części różnych pomysłów.
______ 46. Wierzę w paradoks dotyczący kontroli: im więcej jej mam, tym więcej
jej oddaję.
______ 47. Pociągam pracowników do odpowiedzialności i nagradzam
ich za osiągnięcie zarówno celów zespołowych, jak i własnych.
______ 48. Przyciągam ludzi do siebie.
______ 49. Szybko pokonuję niespodziewane przeszkody i momenty zwątpienia.
38 KOBI ETY PRZEJMUJ STER
Wpisz swoje odpowiedzi do tabelki zbiorczej, która znajduje się na następ-
nej stronie. Zsumuj punkty w każdej kolumnie, a następnie dodaj otrzymane
wyniki w dolnym rzędzie, aby otrzymać wynik ogólny. W przeciwieństwie do
innych kwestionariuszy tego typu, nie powiem Ci, co jest  dobrym , a co
 złym wynikiem. Rezultatem  idealnym byłoby zebranie 28 punktów
w każdej kolumnie, co tworzyłoby sumę końcową 196 punktów. Jeśli
Twój wynik jest niższy od idealnego (a wierz mi, nie znam ani jednej osoby,
która byłaby doskonała), masz nad czym popracować. Wróć do kategorii,
w której zebrałaś najmniej punktów, i dokładnie ją przeanalizuj. Powin-
naś od razu poświęcić temu obszarowi jak najwięcej uwagi. W której kate-
gorii osiągnęłaś najwyższy wynik? W tej dziedzinie przywództwa jesteś
najmocniejsza.
Kolejne rozdziały tej książki odpowiadają poszczególnym kategoriom
z tabeli wyników. Proponuję, żebyś zaczęła od rozdziału, który dotyczy
Twojej najsłabszej strefy, i popracowała nad opisanymi tam zachowaniami,
korzystając z przedstawionych rad i wskazówek. Następnie możesz przejść
do pozostałych rozdziałów w takiej kolejności, jaka odpowiada Twoim
potrzebom. Pamiętaj, że nawet jeśli jesteś w czymś dobra, nie znaczy to,
że nie możesz skorzystać z rad zawartych w każdym rozdziale.
ROZDZIAA 2.
Strategia a taktyka
1 8 15 22 29 36 43 Razem
ROZDZIAA 3.
Podejmowanie ryzyka
2 9 16 23 30 37 44 Razem
ROZDZIAA 4.
Wywieranie wpływu
3 10 17 24 31 38 45 Razem
ROZDZIAA 5.
Pomoc w rozwiązywaniu
problemów
4 11 18 25 32 39 46 Razem
ROZDZIAA 6.
Budowanie zespołu
5 12 19 26 33 40 47 Razem
ROZDZIAA 7.
Inteligencja emocjonalna
i wzbudzanie sympatii
6 13 20 27 34 41 48 Razem
ROZDZIAA 8.
Dla przedsiębiorcy
7 14 21 28 35 42 49 Razem


Wyszukiwarka