7 Sp kom J pol kl 4 podst


Kazimiera Gorczyca
Anna Sławińska
język polski
sprawdziany kompetencji
dla klasy 4
zreformowanej szkoły podstawowej
Aódz 2000
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
Redakcja:
Małgorzata Zawilska
Projekt okładki:
Jacek Wilk
Opracowanie graficzne i skład:
Michał Koliński
© Copyright by PiÄ…tek Trzynastego, Aódz 1999
Wszelkie prawa autorskie i wydawnicze zastrzeżone. Wszelkiego rodzaju
reprodukowanie, powielanie (Å‚Ä…cznie z kserokopiowaniem), przenoszenie na
inne nośniki bez pisemnej zgody Wydawcy jest traktowane jako naruszenie
praw autorskich, Å‚Ä…cznie z konsekwencjami przewidzianymi w Ustawie o pra-
wie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24 z 23. 02. 1994 r., poz. 83).
ISBN 83-87735-50-7
PITEK TRZYNASTEGO Wydawnictwo
Michał Koliński i Michał Wiercioch
90-009 Aódz, ul. Henryka Sienkiewicza 61
tel./fax (0-42) 632 78 61, tel. 0-602 34 98 02(06);
http://www.piatek13.com.pl;
e-mail: kot@piatek13.com.pl
Aódz 2000. Wydanie I.
Rzut nr (ostatnia cyfra) 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Druk i oprawa:
PITEK TRZYNASTEGO Drukarnia
93-345 Aódz, ul. Paradna 3
tel. 0-602 34 98 02(06);
Printed in Poland.
2
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
S
PIS TREÅšCI
SPIS TREÅšCI 3
WSTP 4
1. TEKSTY SAOWNE 5
I. Komunikacja językowa - nadawca, odbiorca, monolog, dialog 5
II. Komunikowanie siÄ™ z otoczeniem 12
III. Opisujemy świat 15
IV. Opowiadamy 22
Literatura 27
Test 1   O krasnoludkach i sierotce Marysi 27
Test 2   Baśnie Andersena 30
Test 3   Pinokio 34
Test 4   Akademia pana Kleksa 37
Test 5   Tajemniczy ogród 40
Test 6   Opowiadania z Doliny Muminków 43
Test 7   Czerwony Kapturek 46
Test 8   Kopciuszek 47
Analiza Wierszy 48
Test 1   Cuda i dziwy 48
Test 2   Obiecanki cacanki 51
2. TEKSTY KULTURY 54
Test 1 54
Test 2 58
3. PISANIE, KSZTAACENIE JZYKOWE 61
Test 1  Części mowy 61
Test 2  Fonetyka 64
Test 3  Pisownia nie 67
Test 4  Ortografia 70
Test 5  Części mowy, odmiana wyrazów 73
Test 6  Budowa zdania 76
3
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
W STP
 Sprawdziany kompetencji  to zestaw różnorodnych zadań z ję-
zyka polskiego dla ucznia klasy czwartej zreformowanej szkoły pod-
stawowej. Zgodnie z podstawą programową i większością zatwierdzo-
nych przez MEN programów, które wymieniono poniżej, wyróżnione
zostały trzy płaszczyzny kształcenia:
- czytanie tekstów słownych
- odczytywanie różnych tekstów kultury
- pisanie, kształcenie językowe
Programy nauczania prezentują indywidualne ujęcia zakresu ma-
teriału, różnorodny dobór lektur szkolnych lub też pozostawiają w tej
kwestii całkowitą dowolność. Proponowany tu zestaw testów i ćwiczeń
przede wszystkim uwzględnia tę sugestię i pozwala sprawdzić okre-
ślone umiejętności ucznia na dowolnie wybranym materiale literac-
kim. Nauczyciel wybierając program, wybierze również z niniejszego
zestawu potrzebne ćwiczenia.
Pozwalają one sprawdzić:
- stopień opanowania poszczególnych sprawności językowych,
- umiejętność doboru różnych tekstów literackich,
- samodzielność w odczytywaniu słownych i pozasłownych tekstów
kultury,
- orientacjÄ™ w kulturze informacyjnej.
Dobór ćwiczeń i testów pozwala na wielokrotne odwoływanie się do
nabytych już umiejętności językowych i ortograficznych oraz propo-
nowanej wiedzy, co daje większe szanse na sukces.
Autorki
Sprawdziany oparto na programach:
- DKW- 4014-151/99 M. Kasprzyk, A. Zalewska, ARKA
- DKW- 4014-45/99 J. Kowalikowa, M. Madejowa, B. Maj, T. Chabińska, NOWA ERA
- DKW- 4014-34/ 99 T. Bugajska, M. Gudro, E. Małachowska, WSiP
- DKW- 4014- 52/99 J. Bochenek, J. Zawadzka, INNOWACJE
4
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
TEKSTY SAOWNE
1.
I. KOMUNIKACJA JZYKOWA
NADAWCA, ODBIORCA, MONOLOG, DIALOG
1. Wracając z wakacji, zdecydowaliście się z tatą wysłać
mamie do domu część bagażu pocztą. Uzupełnij blankie-
ty wpisujÄ…c informacje o nadawcy i odbiorcy, zachowaj
właściwą pisownię i kolejność zapisu imienia i nazwiska:
Nadawca:
.....................................................................................................
(imiÄ™ i nazwisko)
.....................................................................................................
(ulica, nr domu, mieszkania)
.....................................................................................................
(kod pocztowy, nazwa miejscowości)
Odbiorca:
.....................................................................................................
(imiÄ™ i nazwisko)
.....................................................................................................
(ulica, nr domu, mieszkania)
.....................................................................................................
(kod pocztowy, nazwa miejscowości)
5
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
2. Przeczytaj uważnie zamieszczoną poniżej wypowiedz
i ustal, kto jest jej nadawcÄ…, a kto odbiorcÄ…:
 Siostro, proszę zrobić pacjentowi zastrzyk znieczulający!
 Dobrze, panie doktorze.
Nadawca informacji .........................................................
Odbiorca .........................................................
3. Przyjrzyj siÄ™ rysunkowi, przeanalizuj sytuacjÄ™ nadawcy
i odbiorcy i wpisz  w chmurki ich wypowiedzi:
6
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
4. Przeczytaj zapis fragmentu rozmowy telefonicznej.
 To co, przyjdziesz czy nie?
 Już mówiłam, że nie mogę, mama mnie nie puści, mam tempe-
raturÄ™...
 Tylko 37 i 8 kresek, co to za temperatura...Wyrwij się jakoś, już
ci mówiłem i powtarzam jeszcze raz, będzie ekstra. Przygotowa-
liśmy wszystkie rowery, ustaliliśmy trasę, nawet przetestowali-
śmy pompki, gdybyśmy złapali gumę...
 No nie wiem, zobaczę... ale to gardło...
Kim są rozmówcy?
..........................................................................................................
Co o nich wiesz?
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
5. Ustal, kim jest nadawca zamieszczonej poniżej informa-
cji, do kogo mówi:
 Nie mogę, niestety, uwzględnić tej reklamacji  na każdym wo-
reczku mleka jest data ważności i, widzi pani, jest aktualna,
więc nie sprzedałem pani złego towaru... A poza tym otworzyła
pani mleko i oboje stwierdzamy, że nie jest kwaśne, więc jeśli
tylko chodzi o to, że nie smakuje kotu, to ja już na to nic nie po-
radzÄ™...
Kim jest nadawca ?
..........................................................................................................
Do kogo mówi ?
..........................................................................................................
7
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
6. Zastanów się nad sytuacją przedstawioną w ćw. nr 5 i wyko-
rzystując własną wyobraznię, opisz rozmówców lub ich na-
rysuj:
7. Obiecałeś koledze, że pożyczysz mu grę komputerową,
ale twój brat na to nie pozwala. Zapisz swoją rozmowę
z bratem, kiedy to udaje ci się uzyskać jego zgodę na jej
pożyczenie, dzięki temu kolega zadowolony odchodzi
z  Neverhoodem :
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
.........................................................................................................
8
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
8. Ponumeruj podane zdania tak, by uzyskać logiczny, sen-
sowny dialog:
...........  No jasne, że byłem.
...........  Rzeczywiście widziałem.
...........  Czy byłeś kiedyś w zoo?
...........  To przecież musiałeś widzieć wywieszki, że nie wolno
karmić zwierząt?
...........  O twojÄ… mamÄ™?
...........  Bo to nie zoo, tylko ulica, a poza tym muszÄ™ siÄ™ trosz-
czyć o moją mamę...
.........  Tak, o mamę, żeby mniej kanapek wymiatała zza rega-
łu, bo ostatnio mówiła, że dłużej tego nie wytrzyma...
...........  Jak widziałeś, to dlaczego dajesz temu psu swoją ka-
napkÄ™?
9. Popatrz na zamieszczone obrazki i napisz instrukcjÄ™ -
jak należy postępować z saszetką herbaty, by nie kapało
z niej na serwetÄ™:
Aby zaparzyć herbatę, należy najpierw ..........................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
.........................................................................................................
9
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
10. Napisz ciąg dalszy przepisu (możesz uwzględnić inne
danie, które potrafisz przygotować):
Aby usmażyć jajecznicę, należy.........................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
11. Na podstawie zamieszczonego dialogu napisz, co siÄ™
wydarzyło:
 Było mi jej bardzo żal, leżała na szosie taka dziwna i tylko po
futerku mogłam poznać, że to wiewiórka...
 Ale dlaczego? Co się stało?
 Sama nie wiem... Tata mówi, że chyba nieostrożnie przebie-
gała z jednej strony lasu na drugą i jakiś samochód nie zdążył się
zatrzymać...
 Jak ja bym jechała z moim tatą, to zatrzymalibyśmy się...
 Myśmy się też zatrzymali, zaniosłam ją do lasu, położyłam na
mchu, a teraz nie mogę przestać myśleć o tym, jak mogła być ta-
ka nieostrożna...
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
10
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
12. Uzupełnij swoimi wypowiedziami tekst rozmowy tele-
fonicznej z kolegÄ…:
Kolega: No i wiesz, ja mu mówię, że nie będę więcej pomagał mu
w matmie, bo on i tak nic z tego nie rozumie. Co ty na to?
Ty: ......................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
Kolega: Mielibyśmy więcej czasu na komputer!
Ty: ......................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
Kolega: Nie wiem jeszcze, może masz rację, muszę to przemyśleć,
może rzeczywiście, jak mu razem pomożemy, wreszcie to zro-
zumie?
13. Rozmawiając przez telefon, twoja koleżanka ma zwy-
czaj długo mówić. Co robisz, żeby nie myślała, że cię nie
ma lub że jej nie słuchasz? Wypisz słowa, które wtrącasz,
by podtrzymać kontakt:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
.........................................................................................................
14. Monolog to:
a) rozmowa dwóch osób
b) rozmowa trzech osób
c) dyskusja wieloosobowa
d) sytuacja rozmowy z samym sobÄ…
15. Spokojna rozmowa dwóch lub więcej osób to:
a) dialog
b) monolog
c) traktat
d) kłótnia
11
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
II. KOMUNIKOWANIE SI Z OTOCZENIEM
1. Do wszystkich wypowiedzi dopisz to samo słowo:
a) ............................, która godzina?
b) ............................, wysiadam tutaj.
c) ............................, zaraz wracam.
d) ............................, nie gniewaj siÄ™!
2. Jakiego zwrotu powinieneś użyć w rozmowie z kolegą,
gdy jesteś przekonany, że on nie ma racji?
a) Chyba cię pogięło!
b) Na mózg ci padło!
c) Coś ci się pokręciło...
d) Zgłupiałeś chyba całkiem!
3. Jakiego zwrotu możesz użyć, gdy chcesz odmówić kole-
dze pożyczenia czegoś?
a) Jeszcze czego!
b) Odczep siÄ™!
c) Przykro mi, nie mogÄ™...
d) Mowy nie ma!
4. Jakiego zwrotu najlepiej użyć w dyskusji na lekcji, gdy
kolega, twoim zdaniem, nie ma racji?
a) GÅ‚upi jesteÅ›?
b) Jestem innego zdania.
c) Co ty pleciesz?
d) On nie wie, co mówi!
5. Który zwrot jest najmniej odpowiedni, jeśli chcesz prosić
kogoÅ› o zachowanie czegoÅ› w tajemnicy?
a) Proszę cię, nie mów nikomu.
b) Myślę, że można powierzyć ci tę tajemnicę.
c) Tylko ani mru-mru.
d) Gęba na kłódkę.
12
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
6. Wypożyczasz lekturę ze szkolnej biblioteki. Który sposób
zwracania siÄ™ uznajesz za najmniej odpowiedni?
a) Chciałem wypożyczyć książkę przygodową.
b) Proszę o ciekawą książkę fantastyczno-naukową.
c) Mam se wypożyczyć książkę, pani od polskiego kazała. Niech
pani da jakÄ…Å›.
d) Chciałbym przeczytać coś ciekawego, proszę mi coś doradzić...
7. Zostałeś wysłany przez panią do sekretariatu szkoły po
papier kancelaryjny. Jak zwrócisz się do pani sekretarki?
a) Papier kancelaryjny!
b) Dzień dobry... Poproszę papier kancelaryjny...
c) Niech pani da papier!
d) Gdzie ten papier, co go pani kazała zabrać?
8. Które z zadanych pytań jest zbyt wścibskie i niegrzeczne?
a) Gdzie mieszkasz?
b) Czy masz rower?
c) Gdzie wyjeżdżasz na wakacje?
d) Dlaczego twoja siostra jest taka brzydka?
9. Stłukłeś szybę w regale, jak zwrócisz się do babci, prze-
praszając za to, co zrobiłeś?
a) No dobra, przepraszam....
b) Przepraszam, babciu, nie chciałem..
c) No i co się stało...
d) Zaraz pozbieram szkło i po krzyku!
10. Napisz ogłoszenie o sprzedaży chomika:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
13
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
11. Na tablicy ogłoszeniowej przypięto kartkę z następującą
prośbą:
Zgubiłam niebieski piórnik, w którym były wszystkie najpo-
trzebniejsze przybory szkolne. Uczciwego znalazcÄ™ proszÄ™ o od-
danie za wynagrodzeniem.
Jakiej informacji zabrakło w tym ogłoszeniu ? Dopisz ją:
.............................................................................................................
12. Przewróciłeś się na korytarzu szkolnym, jesteś u leka-
rza. Jak odpowiesz na pytanie, co ci jest?
a) GÅ‚owa mnie boli.
b) Odczepcie się, nic mi się nie stało.
c) Czego pani chce?!
d) We łbie mi coś tłucze.
13. Twój pies czasami udaje się na samotne wycieczki, dłuż-
szy czas nie wraca do domu, pod obrożą ma jednak kar-
teczkę z informacją. Co tam powinno być napisane?
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
14. Chcesz zatrzymać nauczycielkę idącą szkolnym koryta-
rzem. Co robisz?
a) Wołasz głośno: pani Kowalska, niech pani zaczeka!
b) Wołasz: proszę zaczekać!
c) Biegniesz i chwytasz panią za rękaw.
d) Podbiegasz i prosisz, by pani chwilę z tobą porozmawiała.
15. Napisz  trzy magiczne słowa , których należy używać
jak najczęściej:
a) ........................................
b) .........................................
c) ..........................................
14
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
III. OPISUJEMY ÅšWIAT
1. Napisz, co przedstawia poniższy fragment książki A. Halika
 Z kamerÄ… i strzelbÄ… przez Mato Groso :
 Na wysokich gałęziach bawiły się małpki obserwujące naszą
karawanę, a na tej samej wysokości zwisały z pni, rozsiewając
delikatną woń, cudowne gatunki storczyków...
Ponad nimi radowały się ptaki, a jeszcze wyżej fruwały niezli-
czone ilości motyli wielkich jak dłoń i olśniewających barwami
tęczy. Wzlatywały do słońca, wydawały się osiągać je, by potem
spaść z opalonymi skrzydełkami na wilgotne i ciemne podłoże,
gdzie przygotowały im pogrzeb czarne chrząszcze.
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
2. Z tekstu ćw. nr 1 wypisz rzeczowniki wraz z przymiotni-
kami, które je określają:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
15
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
3. Poniższy opis przedstawia  potwora z Nilu  zgadnij, co
to? Wypisz z tekstu słowa, które dokładnie mówią, jaki
on jest:
 Wygląda jak grozny smok. W całej okazałości można go zoba-
czyć, gdy wygrzewa się na piasku lub wśród przybrzeżnych za-
rośli. Co jakiś czas podnosi wielki, spłaszczony łeb i dla ochłody
otwiera ogromną paszczę, jakby ziewał. Błyskają w niej wielkie,
stożkowate zęby.
Patrzy uważnie bystrymi, zielonozłotymi oczami o pionowych
zrenicach. Grzbiet zielonego lub brÄ…zowego cielska pokryty jest
rzędami grubych, rogowych tarcz jak mocnym pancerzem.
Długi, spłaszczony po bokach ogon jest też zębaty, a silne, krót-
kie Å‚apy uzbrojone sÄ… w ostre pazury.
 Zwierzaki
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
4. Wybierz jeden z wymienionych tematów i sporządz opis:
a) Ulubiona zabawka
b) Widok z okna
c) Twój rower
d) Ulubione danie
e) Roślina  np. kwiat, który lubisz
16
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
5. W opisie pokoju Jacka pojawiły się nieścisłości, błędy
i skróty myślowe. Przeczytaj uważnie ten tekst i pod-
kreśl wyraznie miejsca niejasne lub sformułowane błęd-
nie:
Mój pokój nie jest niezbyt duży, ale mieści się w nim sporo
mebli: biurko, kanapa z komputerem i szafa, z której czasem
wyłazi sprężyna. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy się na niej
gwałtownie siada. Jest tak od czasu, gdy zamiast pościeli za-
mknąłem w kanapie brata, a on próbował się uwolnić. Jasne
ściany łączą podłogę z sufitem, gdzie mam (na szczęście) ciemny
dywan i nie znać na nim plamy z atramentu, którą zrobiłem
malujÄ…c burzowe niebo.
W drzwiach miałem szybę, która teraz jest w koszu, a w
drzwiach mam plakat z wielkim samolotem. Kosz też mam, ale
tylko połowa rzutów piłką jest trafiona, muszę bardzo uważać,
bo szkoda mi plakatu.
17
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
6. Przeczytaj uważnie następujące określenia: sprawny,
wysoki, chudy, kolorowy, ciężarowy, grozny, rozkwitnię-
ty, wytresowany, zwiędły, gruby, nowoczesny, zły. Do-
pisz po trzy odpowiednio dobrane określenia do poda-
nych słów:
a) człowiek ......................... ......................... .........................
b) samochód ......................... .......................... .........................
c) pies ......................... ......................... .........................
d) kwiat ......................... ......................... .........................
7. Podkreśl poprawne zestawy wyrazów określanych i okreś-
lajÄ…cych:
a) obszerna sukienka  obszerna grupa ludzi
b) gęsta śmietana  gęste milczenie
c) smutna mina  smutny samochód
d) obfity posiłek  obfita świeca
8. Do podanych wyrazów dopisz po dwa przymiotniki:
a) oczy ............................. .............................
b) uszy ............................. .............................
c) zęby ............................. .............................
d) nos ............................ .............................
9. Przeanalizuj króciutkie opisy i napisz, jakie to drzewa.
a) Ma białą korę i drobne jasnozielone listki  ...............................
b) Jest królem drzew, ma piękne liście i żołędzie  .........................
c) Wiotkie gałązki zwiesza bardzo nisko, można mówić, że jest
 płacząca  ...........................
d) Zielony przez cały rok, może być choinką  .................................
18
Język polski  Sprawdziany kompetencji  kl. 4
10. Opisz, jak wygląda jesienią drzewo, które codziennie
widzisz, idąc do szkoły:
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
11. Odgadnij, co miał kupić Jacek, który zgubił kartkę z za-
pisem zakupów:
a) kakaowe, słodkie, do smarowania chleba  ...............................
b) wkręca się ją do żyrandola, żeby świeciła  ..............................
c) pachnÄ…ce, pieniÄ…ce siÄ™, do mycia rÄ…k  ......................................
d) zimne, słodkie, do lizania  .........................................................
12. Podkreśl słowa, które powtarzają się w tekście zbyt często:
Moje akwarium wyglÄ…da wspaniale. Jest w nim wszystko, czego
moje rybki potrzebują: grzałka, termometr, filtr, przewietrzacz.
Na dnie mojego akwarium leży żwir i piasek, w który wetknąłem
rośliny wodne. W moim akwarium kamyki są tak ułożone, że
przytrzymują rośliny w piasku i jednocześnie mogą być doskona-
łym schronieniem dla rybek, których w moim akwarium jest bar-
dzo dużo.
13. Napisz jakich użyłbyś kolorów, malując:
a) las jesieniÄ…  ..................................................................................
b) motyla  .........................................................................................
c) zachmurzone niebo  .....................................................................
d) tęczę  .......... ................................................................................
19
Kazimiera Gorczyca " Anna Sławińska
14. Odgadnij hasła i wpisz je do diagramu, odczytaj rozwią-
zanie i wpisz je poniżej:
1. pasie siÄ™ na hali
2. mieszka w chlewie
3. dziecko krowy,
4. mały kot
5. zaopiekowała się  brzydkim kaczątkiem
6. daje mleko
7. zwalczane przez koty
8. kiedyś ciągnął pług
9. pilnujÄ… gospodarstwa
10. duże, gulgoczące, z koralami na szyi
11. najważniejszy w stadzie gęsi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
20


Wyszukiwarka