technik rolnik 321[05] z3 02 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Ewa Marciniak-Kulka
Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej
321[05].Z3.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr in\. Janina Kłap
mgr in\. Barbara Sternal
Opracowanie redakcyjne:
mgr in\. Ewa Marciniak-Kulka
Konsultacja:
mgr Rafał Rzepkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 321[05].Z3.02,
 Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej , zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik rolnik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 12
5.1. Materiał hodowlany i praca hodowlana 12
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Rozród zwierząt gospodarskich i reprodukcja stada 14
5.2.1. Ćwiczenia 14
5.3. Sposoby i techniki \ywienia 16
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4. Utrzymanie i identyfikacja zwierząt 19
5.4.1. Ćwiczenia 19
5.5. U\ytkowanie zwierząt gospodarskich 21
5.5.1. Ćwiczenia 21
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 23
7. Literatura 36
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela,  Organizowanie i prowadzenie
produkcji zwierzęcej  321[05].Z3.02, który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć
dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik rolnik 321[05].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć lub samokształcenia,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają ukształtować umiejętności samokształcenia oraz
umiejętności praktyczne,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas opanowywania wiedzy, czy
kształtowania umiejętności.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone ró\nymi metodami ze szczególnym
uwzględnieniem:
- samokształcenia kierowanego,
- tekstu przewodniego,
- metody projektów,
- ćwiczeń praktycznych,
- mapy mentalnej,
- analizy SWOT,
- metod decyzyjnych,
- mapy pamięci,
- metod dyskusji,
- gier dydaktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zró\nicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel
mo\e posłu\yć się zamieszczonymi w rozdziale 6 zestawami zadań testowych.
W tym rozdziale zamieszczono równie\:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań i uczenia się,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
321[05].Z3
Produkcja zwierzęca
321[05].Z3.01
Organizowanie i wykonywanie prac
związanych
z \ywieniem zwierząt
321[05].Z3.02
Organizowanie i prowadzenie
produkcji zwierzęcej
321[05].Z3.03
Organizowanie produkcji zwierzęcej
metodami ekologicznymi
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- korzystać z ró\nych zródeł informacji,
- posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi i siecią Internet,
- wykorzystywać wiedzę i umiejętności zawarte w jednostkach modułowych
zrealizowanych wcześniej,
- wykorzystywać kontekstowo wiedzę biologiczną,
- posługiwać się podstawowymi metodami planowania i analizy,
- zachowywać zasady bhp, ppo\.,
- oceniać przestrzeganie zasad ochrony środowiska,
- prezentować swoje prace i osiągnięcia,
- oceniać skutki błędnych decyzji technologicznych,
- podejmować decyzje,
- wykorzystywać wiedzę i umiejętności dotyczące oceny rozwiązań technologicznych
w rolnictwie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- zaplanować i zorganizować produkcję zwierzęcą w gospodarstwie rolnym,
- wyjaśnić termin: u\ytkowanie mleczne oraz określić warunki specjalizacji gospodarstw
rolnych w produkcji mleka krów i owiec,
- określić rodzaje u\ytkowania mięsnego poszczególnych gatunków zwierząt
gospodarskich,
- określić inne rodzaje u\ytkowania zwierząt gospodarskich oraz uzasadnić celowość ich
utrzymania,
- dobrać \ywienie zwierząt w zale\ności od rodzaju ich u\ytkowania,
- dobrać rodzaje uprzę\y do sposobu u\ytkowania koni, ze szczególnym uwzględnieniem
działalności rekreacyjno-sportowej,
- zaplanować sposoby utrzymania i pielęgnacji ró\nych gatunków zwierząt gospodarskich,
- scharakteryzować oraz określić wymagania dotyczące pomieszczeń dla ró\nych
gatunków zwierząt gospodarskich,
- zadać pasze za pomocą odpowiednich urządzeń technicznych,
- usunąć odchody z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,
- przechować odchody zwierząt zgodnie z wymaganiami Zwykłej Dobrej Praktyki
Rolniczej,
- dobrać gatunki, typy u\ytkowe i rasy zwierząt hodowlanych odpowiednio do potrzeb
regionalnych oraz mo\liwości zbytu produktów pochodzenia zwierzęcego,
- zorganizować produkcję wybranych gatunków zwierząt odpowiednio do kierunku
u\ytkowania,
- określić przyczyny, objawy i sposoby zapobiegania chorobom zwierząt,
- ocenić u\ytkowe i hodowlane cechy zwierząt, dokonać selekcji oraz doboru par do
krzy\owania,
- oznakować zwierzęta gospodarskie,
- określić sposoby prowadzenia dokumentacji hodowlanej,
- zastosować programy komputerowe do wspomagania procesów produkcji zwierzęcej,
- zastosować przepisy o ochronie zwierząt oraz przepisy o zwalczaniu chorób zakaznych
zwierząt, badaniu zwierząt rzeznych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej,
- przechować produkty zwierzęce z zachowaniem norm jakości i bezpieczeństwa
zdrowotnego \ywności,
- sprzedać produkty pochodzenia zwierzęcego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Technik rolnik 321[05]
Moduł: Produkcja zwierzęca 321[05].Z3.
Jednostka modułowa: Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej
321[05].Z3.02
Temat: Jak pielęgnować konia?
Cel ogólny: określenie zasad i technik wykonywania prac pielęgnacyjnych u koni.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- określić potrzeby konia w zakresie pielęgnacji,
- wskazać mo\liwości ich zaspokojenia,
- opisać i zilustrować sposoby wykonania prac pielęgnacyjnych koni.
Metody nauczania uczenia się:
- metoda tekstu przewodniego.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- praca w zespołach zadaniowych, zespoły zadaniowe do wykonania ćwiczenia i do oceny
wykonania ćwiczenia innych grup.
Czas: 4 godziny dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- literatura z informacjami i ilustracjami dotyczącymi pielęgnacji koni,
Przebieg zajęć:
Czynności wstępne:
1) przywitanie uczestników zajęć i czynności wstępne,
2) zainicjowanie zajęć określenie obszaru tematycznego i celów zajęć,
3) wyjaśnienie dotyczące warunków pracy i obowiązków związanych z wykonaniem
ćwiczenia.
Część zasadnicza zajęć:
Tekst przewodni do wykonania ćwiczenia
Temat ćwiczenia: Wykonanie instrukcji do przeprowadzenia prac pielęgnacyjnych koni.
Miejsce: pracownia z dostępem do komputerów i mo\liwością korzystania z sieci Internet.
Czas wykonania ćwiczenia (w godz. lekcyjnych)  4 godziny.
Zespół w składzie:
1) .....................................................................
2) .....................................................................
3) .......................................................................
Faza 1. Informacje
Polecenia prowadzące (dla uczniów)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
- przypomnijcie sobie, jakie potrzeby w zakresie pielęgnacji mają konie,
- określcie, jakie prace nale\y wykonać aby te potrzeby zaspokoić,
- uzasadnijcie, dlaczego nale\y wykonywać wcześniej określone prace,
- wska\cie, jakiego sprzętu i narzędzi nale\y u\ywać do wykonania poszczególnych prac
pielęgnacyjnych,
- opiszcie krok po kroku, jakie czynności nale\y wykonywać prowadząc prace
pielęgnacyjne koni,
- wska\cie przy wykonywaniu, jakich czynności nale\y szczególnie uwa\ać,
- zaproponujcie u\ycie sprzętu zapewniającego bezpieczeństwo przy wykonywaniu prac
pielęgnacyjnych u koni.
Faza 2. Planowanie
1. Zaplanujcie formę graficzną i rzeczową Waszego opracowania.
2. Dokładnie przeanalizujcie, do jakich zabiegów pielęgnacyjnych nale\y przygotować
instrukcje.
Faza 3. Ustalenia
1. Zaplanujcie, jakie kryteria wezmiecie pod uwagę w dokonywaniu wyboru zabiegów
pielęgnacyjnych.
2. Przygotujcie listę kontrolną z tymi kryteriami.
Faza 4. Realizacja
Nale\y zwrócić uwagę na zło\oność uwarunkowań dotyczących prac pielęgnacyjnych koni.
Na ka\dym etapie opracowywania instrukcji nale\y pamiętać o wskazaniu zasad
bezpieczeństwa pracy.
1. Dokonajcie oceny zaplanowanych wcześniej czynności pielęgnacyjnych zastosowanych
przy wykonywaniu kolejnych zabiegów pielęgnacyjnych.
2. Zweryfikujcie własną ocenę konsultując własne propozycje list czynności z hodowca koni
lub nauczycielem.
3. Po dokonaniu oceny nadajcie opracowaniu wcześniej ustaloną formę graficzną.
4. Pamiętajcie, \e aby instrukcja była u\yteczna nale\y umieścić w niej równie\ odpowiedni
materiał ilustracyjny.
Faza 5. Sprawdzanie
1. Przedstawcie w mo\liwie najbardziej wizualnej formie swoje opracowanie.
2. W przygotowanej prezentacji pamiętajcie o uzasadnieniu konieczności wykonywania
poszczególnych czynności.
Faza 6. Analiza
Odpowiedzcie na pytania:
1. Czy udało się wam wykonać ćwiczenie zgodnie z zało\eniami?
2. Jakich wiadomości zabrakło Wam do opracowania ćwiczenia?
Zakończenie zajęć
Czynności kończące zajęcia związane są z dokonaniem oceny i podsumowania. Ocenianie
będzie się odbywało w dwóch wymiarach:
- ocenianie procesu  dokonuje nauczyciel
- ocenianie efektów  dokonują zespoły oceniające prezentację i po obliczeniu średniej
zespołów, ocena ostateczna jest notowana w dokumentacji.
Praca domowa
Wykorzystując doświadczenie zdobyte podczas realizacji zajęć opracuj instrukcję wykonania
czyszczenia skóry u bydła.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
Uczniowie wychodząc z zajęć wrzucają do wcześniej przygotowanej skrzyneczki karteczki
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
z zanotowanymi odpowiedziami na pytania otwarte:
1. Co świadczy o tym, \e czuję się przygotowany/a bądz nieprzygotowany/a do wykonania
zabiegów pielęgnacyjnych u konia?
2. Jakie niebezpieczeństwa towarzyszą wykonywaniu prac pielęgnacyjnych u koni?
3. W jakich sytuacjach praktycznych widzę zastosowanie wiedzy i umiejętności
opanowanych na tych zajęciach?
4. Jakiej pomocy z mojej (nauczyciela) strony zabrakło Ci, a jaką szczególnie pozytywnie
oceniasz?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Technik rolnik 321[05]
Moduł: Produkcja zwierzęca 321[05].Z3.
Jednostka modułowa: Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej
321[05].Z3.02
Temat: Paleta barw, czyli jaka to maść?
Cel ogólny: zidentyfikowanie cech charakterystycznych i rozpoznanie maści koni.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- określić i zinterpretować pojecie maści
- nazwać cechy, na podstawie których decyduje się o maści konia,
- określić pojęcia oznaki i odmiany,
- nazwać ró\ne oznaki i odmiany,
- rozpoznać maść konia na podstawie fotografii, obrazu lub \ywego zwierzęcia.
Metody nauczania uczenia się:
- mapa mentalna lub asocjogram.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- praca w grupach, grupy wykonują to samo zadanie.
Czas: 3 godziny dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- arkusze szarego papieru i pisaki.
- fotografie, obrazy lub inny materiał ilustracyjny z ró\nymi maściami, odmianami
i oznakami u koni.
Przebieg zajęć:
Czynności wstępne:
Czynności organizacyjne skoncentrowane są na kontroli obecności na zajęciach,
wprowadzeniu w obszar tematyczny i wyjaśnieniu zasad pracy podczas zajęć.
Część zasadnicza:
Podział na grupy.
Rozdanie grupom materiałów i wyznaczenie miejsca pracy.
Monitorowanie organizacji pracy poszczególnych grup.
Konsultacja problemów zgłaszanych przez uczestników zajęć podczas pracy.
Po opracowaniu plakatów i przygotowaniu informacji odbywa się prezentacja. Ka\da z grup
prezentuje swoje opracowanie dotyczące podziału maści koni, odmian i oznak.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Zakończenie zajęć
Po zakończonej prezentacji, ka\demu uczniowi zostaną wskazane do rozpoznania trzy obrazy,
z ró\nymi maściami, oznakami i odmianami koni. Na tej podstawie nauczyciel zorientuje się
w poziomie opanowania umiejętności rozpoznawania przez uczniów. Po zakończeniu rundy
rozpoznawania nauczyciel przeka\e uczniom informację zwrotną o tym, kto powinien
uzupełnić swoje umiejętności. Określi termin uzupełnienia i powtórnej weryfikacji ich
umiejętności. Opisowo zostaną ocenione mapy mentalne porządkujące informacje wspierające
rozpoznawanie ras koni.
Praca domowa
Polecenie: Odszukaj w literaturze informacji czy istnieją zale\ności pomiędzy maściami
i rasami koni?
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- Po zakończonych zajęciach nauczyciel inicjuje krótka dyskusję na temat oceny zajęć
przez uczniów, orientuje się, które momenty zajęć były dla uczniów najtrudniejsze,
a które najbardziej atrakcyjne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
5. ĆWICZENIA
5.1. Materiał hodowlany i praca hodowlana
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj wyboru najodpowiedniejszych ras bydła w typie u\ytkowym mięsnym
do warunków regionu geograficznego, w którym znajduje się Twoja szkoła.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, wskazać zródła uzyskania informacji, które pomogą dokonać
odpowiedniej analizy. Określić ramy czasowe i warunki oceny wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować wymagania poszczególnych ras bydła mięsnego w odniesieniu do
środowiska naturalnego, warunków klimatycznych i paszowych,
2) przeanalizować warunki ekonomiczne i rynki zbytu dla określonych kategorii \ywca
wołowego,
3) przeanalizować lokalne tradycje i kulturę rolną związaną z prowadzeniem tego typu
produkcji,
4) wskazać przynajmniej 4 przykłady korzystnych mo\liwości jakie stwarza prowadzenie
chowu bydła mięsnego i tyle samo zagro\eń.,
5) dokonać wyboru przynajmniej dwóch najodpowiedniejszych dla tego regionu ras bydła
mięsnego.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- analiza SWOT.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- charakterystyki ras bydła mięsnego
Ćwiczenie 2
Na podstawie ró\nych opisów i charakterystyk ras zwierząt gospodarskich
zamieszczonych w tekście tego rozdziału, uporządkuj przynale\ność poszczególnych ras do
określonych typów u\ytkowych oraz określ najwa\niejsze ich cechy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić zasady jego ocenienia i praktyczną przydatność
umiejętności kształtowanych przy pomocy tego ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować opisy poszczególnych ras,
2) określić przynale\ność rasy do danego typu u\ytkowego,
3) zaprojektować i sporządzić tabelę zawierającą efekty wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- praca z tekstem,
- ćwiczenie praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- charakterystyki ras poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.2. Rozród zwierząt gospodarskich i reprodukcja stada
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Sporządz plan pokryć i wycieleń dla stada 20 krów zakładając, \e wszystkie będą kryte
w okresie od marca do maja i pokrycia w tym czasie rozło\ą się dość równomiernie.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić zasady jego ocenienia i praktyczną przydatność
umiejętności kształtowanych przy pomocy tego ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) ustalić czas trwania cią\y u krowy,
2) wskazać rozkład dat krycia poszczególnych krów,
3) zaprojektować graficzną formę planu pokryć i wcieleń dla wskazanego stada,
4) umieścić na zaprojektowanej grafice dane dla stada uwzględniając daty krycia, wycielenia
i dane identyfikacyjne krowy,
5) opracować dla zaprojektowanego systemu równie\ formę zaznaczania czy kryta
i wycielana jest jałówka, czy kryta i wycielana jest krowa przeznaczona do
wybrakowania, czy jest to pierwsze krycie po porodzie, czy krycie powtarzane.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- w przypadku pracy bez komputera szary papier lub karton, ró\nokolorowe pinezki,
przylepki lub inne materiały do znakowania, a tak\e linijki, pisaki i ołówki,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Sporządz plan stanówki i wykotów dla stada 200 owiec uwzględniając sezonowość
u\ytkowania rozpłodowego owiec.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić zasady jego ocenienia i praktyczną przydatność
umiejętności kształtowanych przy pomocy tego ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) ustalić czas trwania cią\y u maciorki,
2) ustalić sezonowość występowania rui u maciorek,
3) zaplanować model organizacji krycia,
4) obliczyć potrzebną ilość tryków-rozpłodników,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
5) zaprojektować graficzną formę planu stanówki i wykotów dla wskazanego stada,
6) umieścić na zaprojektowanej grafice dane dla stada,
7) określić zasady selekcjonowania maciorek niepokrytych i tworzenia z nich grup
powtórnego krycia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie z elementami projektu technologicznego.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- w przypadku pracy bez komputera szary papier lub karton, a tak\e linijki, pisaki i ołówki,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Sposoby i techniki \ywienia
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Opracuj preliminarz paszowy dla stada 50 krów mlecznych na okres jednego roku
u\ytkowania.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, zasady jego oceny i czas na wykonanie. Nale\y tak\e
podkreślić znaczenie obliczania preliminarza paszowego.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać pasze dla krów mlecznych,
2) opracować i zbilansować dawkę \ywieniową dla przeciętnej reprezentantki twojego stada
na okres letni i zimowy,
3) obliczyć, ile pasz zu\ywa jedna krowa w poszczególnych okresach \ywieniowych,
4) obliczy, ile poszczególnych pasz potrzebują wszystkie krowy w ciągu roku,
5) określić niezbędną rezerwę paszową,
6) wykonać zestawienie tabelaryczne wykonanych obliczeń.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- lub kalkulator,
- Normy śywienia Zwierząt,
- tekst poradnika jednostki modułowej  Organizowanie i wykonywanie prac związanych
z \ywieniem zwierząt 321[05].Z3.01.
Ćwiczenie 2
Oblicz zu\ycie białka ogólnego strawnego i energii na produkcje 1 kg mleka, 1 kg
przyrostu tucznika, 1 kg wełny.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i zasady oceny.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) ustalić na podstawie przykładowych dawek \ywieniowych, ile białka i energii zu\ywa
krowa w paszach pobieranych w ciągu roku, tucznik w ciągu okresu tuczu, owca w ciągu
okresu od strzy\y do strzy\y,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
2) ustalić, jaka była wielkość produkcji, czyli:
- ile mleka wyprodukowała krowa w ciągu roku,
- ile kg przyrósł tucznik w ciągu okresu tuczu,
- ile kg wełny wyprodukowała owca w ciągu okresu od strzy\y do strzy\y,
3) podzielić wielkość produkcji przez ilość zu\ytych składników pokarmowych,
4) zestawić i porównać wyniki obliczeń,
5) ocenić, który kierunek produkcji pozwala najefektywniej wykorzystać białko i energię
zawartą w paszy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie obliczeniowe.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- Normy śywienia Zwierząt,
- tekst poradnika jednostki modułowej  Organizowanie i wykonywanie prac związanych
z \ywieniem zwierząt 321[05].Z3.01.
Ćwiczenie 3
Zaplanuj prace związane z zadawaniem pasz dla stada 50 klaczy utrzymywanych
pojedynczo w boksach, do których trzeba dostarczyć pasze z korytarza pomiędzy dwoma
rzędami boksów. Przez korytarz mo\e przejechać ciągnik z przyczepą. Gospodarstwo
dysponuje równie\ taczkami śłób jest umieszczony w ka\dym boksie przy ścianie graniczącej
z korytarzem. Przy tej ścianie znajduje się równie\ kosz na pasze objętościowe. Klacze
w dziennej dawce otrzymują siano, marchew i owies.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) ustalić ilość dziennych odpasów dla klaczy,
2) określić, z jakich pasz zło\one są poszczególne odpasy,
3) ustalić, jakiego sprzętu u\yjesz do zadawania pasz klaczom,
4) wskazać o jakich porach pasze będą zadawane i w jakiej kolejności,
5) oszacować czas potrzebny na wykonanie tych czynności,
6) opracować tabelę i umieścić w niej harmonogram zadawania pasz klaczom.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie praktyczne z elementami projektowania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- tekst tej jednostki modułowej,
- tekst poradnika jednostki modułowej  Organizowanie i wykonywanie prac związanych
z \ywieniem zwierząt 321[05].Z3.01.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
5.4. Utrzymanie i identyfikacja zwierząt
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Opracuj projekt usuwania obornika z obory dla 60 krów utrzymywanych na głębokiej
ściółce. Zaprojektuj wielkość płyty gnojowej i zbiornika na gnojówkę z zastosowaniem zasad
Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obliczyć, ile obornika wyprodukują w ciągu roku krowy w tej oborze,
2) dobrać maszyny i urządzenia do usuwania tego obornika,
3) opracować harmonogram prac przy usuwaniu obornika,
4) obliczyć wielkość płyty gnojowej,
5) obliczyć wielkość zbiornika na gnojówkę.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- tekst Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej,
- normatywy zawierające zalecenia do określania wielkości płyt obornikowych
i zbiorników na gnojówkę.
Ćwiczenie 2
Opracuj instrukcję wykonawczą prac pielęgnacyjnych dla konia ze szczególnym
uwzględnieniem czyszczenia skóry.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić wszystkie prace pielęgnacyjne jakie mo\na wykonywać u koni,
2) dobrać sprzęt i urządzenia do wykonania tych prac,
3) opisać wykonane czynności przy wykonywaniu tych prac,
4) zwróć, w ka\dym opisie, szczególną uwagę na zachowanie zasad bezpiecznej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- metoda tekstu przewodniego.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet.
Ćwiczenie 3
Rozpoznaj choroby najczęściej występujące u zwierząt gospodarskich
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować informacje dotyczące najczęściej występujących u zwierząt
gospodarskich chorób i przygotować listę chorób dla ka\dego gatunku,
2) określić objawy poszczególnych chorób,
3) opracować sposób reagowania rolnika w przypadku podejrzenia o wystąpienie danej
choroby,
4) umieścić uzyskane informacje w tabeli zgodnie z podanym ni\ej wzorem.
Gatunek Nazwa choroby Objawy choroby, symptomy do Postępowanie producenta
zwierząt rozpoznania w przypadku podejrzenia tej
choroby
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- tekst z poradnika do jednostki modułowej 321[05].O2.03 Kształtowanie środowiska
uprawy roślin i chowu zwierząt gospodarskich,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
5.5. U\ytkowanie zwierząt gospodarskich
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Zaprojektuj rozwiązanie problemu zorganizowania doju krów w gospodarstwie
utrzymującym 120 krów mlecznych z uwzględnieniem systemu, narzędzi i sprzętu oraz
codziennego harmonogramu prac zakładając dwukrotny dój.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obliczyć szacunkową wielkość produkcji mleka w tym stadzie,
2) przeanalizować mo\liwości technologiczne poszczególnych systemów doju,
3) dobrać maszyny i urządzenia dla wskazanych parametrów gospodarstwa uwzględniając
ich ilość,
4) zaplanować wykonanie codziennych prac związanych z wykonaniem doju
i przechowywaniem mleka uwzględniając pory i czas,
5) wskazać sytuacje, w których szczególnie nale\y uwa\ać na bezpieczeństwo pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- metoda tekstu przewodniego.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- prospekty i literatura prezentujące sprzęt i rozwiązania związane z pozyskiwaniem mleka.
Ćwiczenie 2
Na podstawie przedstawionej kolekcji obrazów lub fotografii określ rasę oraz maść konia.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić na podstawie przedstawionego obrazu barwę sierści, barwę skóry, barwę grzywy
i ogona,
2) określić maść konia,
3) zaklasyfikować tę maść do właściwej grupy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- zestaw fotografii lub obrazów z końmi ró\nych maści,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Sporządz kalkulację opłacalności produkcji \ywca wieprzowego zakładając, \e
sprzedajesz 150 tuczników o średniej masie 100 kg, a okres tuczu trwał 5 miesięcy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia, określić czas na jego wykonanie i warunki oceniania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować informacje dotyczące opłacalności, kategorii kosztów i dochodów
w produkcji \ywca wieprzowego,
2) obliczyć koszty analizowanej produkcji,
3) ustalić cenę za 1 kg \ywca wieprzowego,
4) obliczyć wartość sprzeda\y \ywca wieprzowego,
5) obliczyć wysokość nadwy\ki bezpośredniej.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenie obliczeniowe.
Środki dydaktyczne:
- komputer z dostępem do sieci Internet,
- normatywy produkcji rolniczej dotyczące opłacalności produkcji \ywca wieprzowego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
TEST 1
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Organizowanie
i prowadzenie produkcji zwierzęcej
Test składa się z 20 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 są z poziomu podstawowego,
- zadania 3, 5, 6, 11, 12, 13 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 7 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. b, 2. c, 3. d, 4. d, 5. a, 6. b, 7. c, 8. b, 9. d, 10. c, 11. b,
12. b, 13. a, 14. c, 15. c, 16. d, 17. c, 18. a, 19. a, 20. b.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Określić znaczenie gospodarcze produkcji
1. B P b
mięsa
2. Określić cel selekcji zwierząt B P c
3. Ocenić warunki reprodukcji i rozrodu D PP d
4. Określić warunki rozrodu B P d
Dobrać urządzenia techniczne do chowu
5. D PP a
prosiąt
Zaplanować sposoby utrzymania gatunków
6. C PP b
zwierząt gospodarskich
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Zaklasyfikować rasę do określonego typu
7. B P c
u\ytkowego
8. Określić zasady doboru par do krzy\owania B P b
Określić warunki utrzymania ró\nych
9. B P d
gatunków zwierząt gospodarskich
Dobrać sprzęt do pielęgnacji zwierząt
10. C P c
gospodarskich
Zaplanować sposób utrzymania zwierząt
11. C PP b
gospodarskich
Dobrać sposób znakowania zwierząt
12. C PP b
gospodarskich
Określić parametry utrzymania zwierząt
13. D PP a
gospodarskich
Scharakteryzować systemy utrzymania
14. C P c
zwierząt gospodarskich
15. Rozpoznać maść konia A P c
16. Dobrać rodzaj uprzę\y lub rzędu końskiego C P d
Określić zasady przechowania produktów
zwierzęcych z zachowaniem norm jakości
17. B P c
zdrowotnego bezpieczeństwa zdrowotnego
\ywności
Określić zasady prowadzenia dokumentacji
18. B P a
zwierząt
19. Dobrać materiał hodowlany C P a
Określać warunki rozrodu i reprodukcji
20. C P b
zwierząt
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej
jednotygodniowym.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przygotuj odpowiednią liczbę testów.
5. Zapewnij samodzielność podczas rozwiązywania zadań.
6. Przed rozpoczęciem testu przeczytaj uczniom instrukcję dla ucznia.
7. Zapytaj, czy uczniowie wszystko zrozumieli. Wszelkie wątpliwości wyjaśnij.
8. Nie przekraczaj czasu przeznaczonego na test.
9. Kilka minut przed zakończeniem testu przypomnij uczniom o zbli\ającym się czasie
zakończenia udzielania odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwe odpowiedzi. Tylko
jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Zadania wymagają prostych obliczeń, które powinieneś wykonać przed wskazaniem
poprawnego wyniku. Tylko wskazanie odpowiedzi nawet poprawnej bez uzasadnienia,
nie będzie uznane.
7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
8. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
9. Na rozwiązanie testu masz 35 min.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Najwięcej mięsa na polski rynek dostarcza
a) chów bydła mięsnego.
b) chów trzody chlewnej.
c) produkcja brojlerów.
d) chów owiec ras mięsnych.
2. Selekcja zwierząt ma na celu
a) wyeliminowanie z produkcji zwierząt nie spełniających wymagań.
b) wyeliminowanie z produkcji zwierząt chorych.
c) wybranie najlepszych zwierząt do dalszej hodowli.
d) wybranie zwierząt o odpowiedniej masie ciała.
3. W przypadku zastosowania krycia haremowego zwierząt
a) wiadomo kiedy nastąpiło pokrycie i przez jakiego samca.
b) nie widomo kiedy nastąpiło pokrycie i nie widomo który samiec pokrył która samicę.
c) wiadomo kiedy nastąpiło pokrycie ale nie wiadomo przez jakiego samca.
d) wiadomo jaki samiec pokrył ale nie wiadomo kiedy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
4. W wyniku jednej cią\y krowa zazwyczaj rodzi
a) 4 cielęta.
b) 3 cielęta.
c) 2 cielęta.
d) 1 cielę.
5. W chowie prosiąt najlepiej zastosować
a) poidła smoczkowe.
b) poidła kropelkowe.
c) poidła miskowe.
d) poidła pływakowe.
6. Kojce duńskie stosuje się w chowie
a) jagniąt.
b) tuczników.
c) młodego bydła rzeznego.
d) brojlerów kurzych.
7. Rasa wielka biała polska reprezentuje typ u\ytkowy
a) plenny.
b) mleczny.
c) mięsny.
d) ogólnou\ytkowy.
8. Dobór niejednorodny dotyczy
a) kojarzenia w pokrewieństwie.
b) łączenia ró\nych ras.
c) kojarzenia w obrębie tej samej rasy.
d) łączenia zwierząt tych samych rozmiarów.
9. Obsada kur w kurniku przy bezklatkowym systemie utrzymania powinna wynosić
a) 12 kur/m2 podłogi.
b) 6 kur/m2 podłogi.
c) 3 kury/m2 podłogi.
d) 9 kur/m2 podłogi.
10. Do czyszczenia skóry zwierząt u\ywa się
a) zgrzebła.
b) odkurzacza.
c) szczotki.
d) kopystki.
11. Do wykonywania odpowiednich wygrodzeń w owczarni stosuje się
a) murki betonowe.
b) drewniane płotki zwane lasami.
c) metalowe kratki.
d) płotki z rur.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
12. Kolczyki dla bydła zakłada się
a) na jednym uchu.
b) na obydwu uszach.
c) na prawym uchu.
d) na lewym uchu.
13. śłób dla krów powinien być usytuowany na wysokości
a) 10 cm od podło\a.
b) 20 cm od podło\a.
c) 25 cm od podło\a.
d) 30 cm od podło\a.
14. W szałasach utrzymywane mogą być
a) cielęta.
b) owce.
c) świnie.
d) kurczęta.
15. Konie, które mają brązową sierść, pigmentowaną skórę, brązowe grzywę i ogon oraz
nadpęcia jest maści
a) karej.
b) gniadej.
c) kasztanowatej.
d) srokatej.
16. Tybinka to część
a) uprzę\y szorowej.
b) ogłowia.
c) uprzę\y chomątowej.
d) siodła.
17. Mleko nale\y przechowywać w temperaturze nie wy\szej ni\
a) 0oC.
b) 4oC.
c) 8oC.
d) 12oC.
18. Księgę rejestracji zwierząt prowadzi
a) właściciel.
b) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
c) gmina.
d) sołtys.
19. Rodzina zwierząt hodowlanych pochodzi od
a) samicy.
b) samca.
c) rasy.
d) typu u\ytkowego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
20. Skuteczne pokrycie samicy zwierząt gospodarskich mo\liwe jest
a) w czasie trwania cią\y.
b) w okresie rui.
c) przed osiągnięciem dojrzałości płciowej.
d) bezpośrednio po porodzie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Organizowanie
i prowadzenie produkcji zwierzęcej
Test składa się z 20 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20 są z poziomu podstawowego,
- zadania 8, 9, 12, 16, 19, są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 7 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. a, 3. c, 4. d, 5. a, 6. b, 7. d, 8. c, 9. c, 10. c, 11. c,
12. c, 13. d, 14. a, 15. c, 16. d, 17. b, 18. a, 19. b, 20. a.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Określić znaczenie gospodarcze produkcji
1. B P c
zwierzęcej
2. Określić zasady doboru par do krzy\owania B P a
3. Określić zasady rozrodu zwierząt gospodarskich B P c
4. Określić parametry rozrodu B P d
5. Określić elementy uprzę\y B P a
Rozró\nić sposoby pielęgnacji ró\nych gatunków
6. A P b
zwierząt gospodarskich
Określić sposoby znakowania zwierząt
7. B P d
gospodarskich
8. Dobrać maszyny do zadawania pasz D PP c
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Dobrać urządzenia techniczne stosowane do
9. D PP c
kierunku produkcji zwierzęcej
Scharakteryzować warunki u\ytkowania
10. C PP c
mlecznego
11. Określić parametry u\ytkowania nieśnego kur B P c
Dobrać sposób \ywienia zwierząt w zale\ności od
12. D P c
rodzaju ich u\ytkowania
13. Zdefiniować pojęcie runa A P d
14. Określić parametry produkcji nieśnej kur B P
a
15. Określić poziom produkcji mleka wybranej rasy B P c
16. Zidentyfikować wyręby w półtuszy wieprzowej C PP d
Definiować pojęcia związane z u\ytkowaniem
17. A P b
mlecznym
Określić zasady reprodukcji stada podstawowego
18. B P a
zwierząt gospodarskich
Dobrać gatunki i rasy zwierząt do kierunku
19. D PP b
produkcji zwierzęcej
20. Zdefiniować pojęcie materiału hodowlanego A P a
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej
jednotygodniowym.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przygotuj odpowiednią liczbę testów.
5. Zapewnij samodzielność podczas rozwiązywania zadań.
6. Przed rozpoczęciem testu przeczytaj uczniom instrukcję dla ucznia.
7. Zapytaj, czy uczniowie wszystko zrozumieli. Wszelkie wątpliwości wyjaśnij.
8. Nie przekraczaj czasu przeznaczonego na test.
9. Kilka minut przed zakończeniem testu przypomnij uczniom o zbli\ającym się czasie
zakończenia udzielania odpowiedzi.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwe odpowiedzi. Tylko
jedna jest prawidłowa.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Zadania wymagają prostych obliczeń, które powinieneś wykonać przed wskazaniem
poprawnego wyniku. Tylko wskazanie odpowiedzi nawet poprawnej bez uzasadnienia, nie
będzie uznane.
7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
8. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
9. Na rozwiązanie testu masz 35 min.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Skóry dla przemysłu skórzanego i futrzarstwa mo\na pozyskiwać od
a) świń, bydła i gęsi.
b) koni bydła i owiec.
c) owiec, bydła i świń.
d) bydła, owiec i kaczek.
2. Dobór jednorodny dotyczy
a) łączenia zwierząt tej samej rasy.
b) łączenia zwierząt tego samego rodzaju.
c) łączenia zwierząt ró\nych ras.
d) łączenie zwierząt ró\nych gatunków.
3. Dojrzałość rozpłodową zwierzęta gospodarskie uzyskują
a) po uzyskaniu określonej masy ciała.
b) kiedy rozpoczną pełnienie funkcji gruczoły rozrodcze.
c) po osiągnięciu określonej masy ciała i wieku.
d) po osiągnięciu określonego wieku.
4. Okres cią\y u klaczy trwa
a) 286 dni.
b) 3 miesiące, 3 tygodnie i 3 dni.
c) 150 dni.
d) 333 dni.
5. Puślisko jest elementem
a) siodła.
b) uprzę\y szorowej.
c) uprzę\y chomątowej.
d) ogłowia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
6. Korekcję racic wykonuje się u
a) koni.
b) krów.
c) kurcząt.
d) tuczników.
7. Kolczyk do znakowania świń ma kształt
a) prostokąta.
b) kwadratu.
c) półkola.
d) koła.
8. Paszowe automaty dozujące sterowane elektronicznie słu\ą do zadawania
a) siana.
b) sieczki słomianej.
c) pasz treściwych.
d) kiszonki.
9. Poideł kropelkowych u\ywa się do pojenia
a) cieląt.
b) jagniąt.
c) piskląt.
d) zrebiąt.
10. W czasie laktacji wraz z obni\aniem się ilości oddawanego mleka
a) wydłu\a się jej okres.
b) skraca się jej okres.
c) nieznacznie wzrasta zawartość białka i tłuszczu.
d) znacznie wzrasta zawartość białka i tłuszczu.
11. Przeciętna masa jaja kurzego wynosi
a) 110 g.
b) 90 g.
c) 55 g.
d) 35 g.
12. Pastwisko jest podstawą \ywienia
a) kaczek.
b) prosiąt.
c) bydła.
d) kurcząt.
13. Runo jest to
a) okrywa włosowa krowy.
b) roślinność rosnąca na pastwisku.
c) grzywa końska.
d) okrywa włosowa owiec.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
14. Kury rozpoczynają nieśność w wieku
a) 20 tygodni.
b) 16 tygodni.
c) 14 tygodni.
d) 12 tygodni.
15. Mleczność krów rasy holsztyńsko fryzyjskiej kształtuje się na średnim poziomie
a) 12000 kg rocznie.
b) 10000 kg rocznie.
c) 6000 kg rocznie.
d) 3000 kg rocznie.
16. Golonka jest wyrębem pochodzącym z
a) środkowej części półtuszy wieprzowej.
b) okolic \eber.
c) łopatki.
d) kończyny.
17. Laktacją nazywamy okres
a) od pokrycia do porodu,
b) od wycielenia do zasuszenia,
c) od zasuszenia do porodu,
d) od początku rui do czasu pokrycia.
18. Z reprodukcja prostą mamy do czynienia
a) w przypadku utrzymania stada podstawowego na stałym poziomie.
b) w przypadku zawę\ania stada podstawowego.
c) w przypadku wymiany stada podstawowego.
d) w przypadku rozszerzania stada podstawowego.
19. Do produkcji brojlerów kurzych najczęściej wykorzystuje się rasy
a) zielononó\kę i white rock.
b) white rock i dominant white cornisch.
c) new hempshire i leghorn.
d) leghorn i sussex.
20. Materiał hodowlany oznacza
a) zwierzęta przeznaczone do rozrodu.
b) zwierzęta przeznaczone do brakowania.
c) zwierzęta przeznaczone na rzez.
d) zwierzęta przeznaczone do produkcji mleka.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
7. LITERATURA
1. Charon K. M.: Genetyka zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
2. Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE  produkcja bydła mięsnego
i \ywca wołowego. Wyd. KCDRRiOW Oddział w Poznaniu, Poznań 2004
3. Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE  produkcja drobiu i jaj. Wyd.
KCDRRiOW/O w Poznaniu, Poznań 2004
4. Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE  produkcja mleka. Wyd.
KCDRRiOW Oddział w Poznaniu, Poznań 2004
5. Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE  produkcja trzody chlewnej.
Wyd. KCDRRiOW Oddział w Poznaniu, Poznań 2004
6. Grodzki H.: Hodowla i u\ytkowanie bydła. Wydawnictwo: SGGW, Warszawa 2002
7. Hodowla zwierząt tom 1 i 2 PWRiL, Warszawa 1996
8. Lewandowski S. (red.): Podstawy produkcji zwierzęcej. Hortpress, Warszawa 1997
9. Minksztym W.: Podstawy produkcji zwierzęcej. Zeszyt 2. śywienie zwierząt. Hortpress,
wyd. 1. 1995
10. Minksztym W.: Technologie produkcji zwierzęcej. Zeszyt 1. Bydło. Hortpress 1996
11. Nałęcz T. (red.): Technologie produkcji zwierzęcej. Hortpress, Warszawa. 1996
12. Podstawy produkcji zwierzęcej. WSiP, Warszawa 1997
13. Rolnictwo i gospodarka \ywnościowa w Polsce. MRiRW. 2006
14. Systemy utrzymania bydła  poradnik. Instytut Budownictwa, Mechanizacji
i Elektryfikacji Rolnictwa, Warszawa 2004
15. Systemy utrzymania drobiu  poradnik. Instytut Budownictwa, Mechanizacji
i Elektryfikacji Rolnictwa, Warszawa 2004
16. Systemy utrzymania koni  poradnik. Instytut Budownictwa, Mechanizacji
i Elektryfikacji Rolnictwa, Warszawa 2004
17. Systemy utrzymania owiec  poradnik. Instytut Budownictwa, Mechanizacji
i Elektryfikacji Rolnictwa, Warszawa 2004
18. Systemy utrzymania świń  poradnik. Instytut Budownictwa, Mechanizacji
i Elektryfikacji Rolnictwa, Warszawa 2004
19. System Identyfikacji i Rejestracji zwierząt, ARiMR, Warszawa 2006.
20. Zimny L.: Encyklopedia ekologiczno-rolnicza AR, Wrocław 2003
21. Zwykła Dobra Praktyka Rolnicza. FAPA, Warszawa 2003
22. Poradnik PROW
23. www.mchirz.pl
24. www.ksabak.republika.pl
Literatura metodyczna
1. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia. WSiP, Warszawa 1999
2. Ornatowski T., Figurski J.: Praktyczna nauka zawodu. ITeE, Radom 2000
3. Plewka Cz.: Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Cz. 1 i 2.
ITeE, Radom 1999
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
technik rolnik21[05] o1 02 n
technik rolnik21[05] z3 03 n
technik rolnik21[05] z4 02 u
technik rolnik21[05] z4 02 n
technik rolnik21[05] z2 02 n
technik rolnik21[05] o1 02 u
technik rolnik21[05] z3 01 n
technik rolnik21[05] z1 02 n
technik rolnik21[05] o2 04 n
technik rolnik21[05] z2 01 n
technik dentystyczny22[09] z3 02 u
technik rolnik21[05] z4 01 u
technik rolnik21[05] z4 03 u
technik rolnik21[05] z2 03 n
technik rolnik21[05] z1 03 n
technik rolnik21[05] o1 03 n
technik rolnik21[05] z4 03 n
technik rolnik21[05] o1 03 u

więcej podobnych podstron