plik


ÿþ1001 sposobów na nagradzanie pracowników Autorzy: Ken Blanchard, Bob Nelson, Stephen Schudlich T³umaczenie: Micha³ Dadan, Micha³ Szolc ISBN: 83-246-0097-3 Tytu³ orygina³u: 1001 Ways to Reward Employees Format: A5, stron: 266 Dlaczego prze³o¿eni tak rzadko nagradzaj¹ podw³adnych? Otó¿ brakuje im czasu, a niekiedy te¿ pomys³owoSci. I trudno siê dziwiæ: s¹ zagonieni i sami nie dostaj¹ nagród tak czêsto, jak by chcieli. Prze³o¿eni nie nagradzaj¹, bo nie rozumiej¹, jaka si³a drzemie w pochwa³ach. Tymczasem ka¿dy lubi byæ doceniany, ka¿dy ma ambicjê i chce mieæ motywuj¹c¹ pracê, w której widzia³by sens. Zapewnij to swoim pracownikom, a otrzymasz od nich wspania³¹ nagrodê. Nie zaczynaj od podwy¿szania pensji  przemySlane, osobiste i szczere wyrazy uznania motywuj¹ bardziej ni¿ pieni¹dze. Autor omawia wiele sprawdzonych metod nagradzania pracowników: od prostych spontanicznych gestów do formalnych programów motywacyjnych, podwy¿ek i awansów. Radzi, jak dostosowywaæ nagrody do rzeczywistych osi¹gniêæ i systemu wartoSci w firmie. Uczy, jak utrwalaæ po¿¹dane zachowania pracowników. WyjaSnia, jak stosowaæ nastêpuj¹ce rodzaje nagród: " wiele pomys³ów, jak powiedzieæ  dziêkujê ; " nagrody rzeczowe; " publiczne wyrazy uznania; " premie za wydajnoSæ; " nagrody za szczególne osi¹gniêcia; " nagrody za zg³aszanie dobrych pomys³ów; " nagrody zespo³owe; " programy punktowej oceny pracy; " motywuj¹ce imprezy integracyjne. Przeczytaj tê ksi¹¿kê i stwórz dobry system nagradzania pracowników w swojej organizacji. Mów  dziêkujê na wiele ró¿nych sposobów. Daj pracownikom to, czego chc¹, i oczekuj od nich tego samego. SPIS TRE[CI WPROWADZENIE 13 CZ[ I: NAGRODY NIEFORMALNE 19 Wyrazy uznania  skuteczne darmowe rozwizania 21 PomysBy na niedrogie nagrody 27 Publiczne wyrazy uznania 43 Dzielenie si wiadomo[ciami 48 Czas wolny 60 Gotówka i bony towarowe 65 Nagrody rzeczowe, w tym jedzenie i odzie| 76 Puchary, tabliczki i inne pamitki 85 Rozrywki i imprezy firmowe 91 Studium przypadku: wyrazy uznania 102 CZ[ II: NAGRODY ZA SZCZEGÓLNE OSIGNICIA 105 Nagrody dla wybitnych pracowników 107 Nagrody za wydajno[, jako[ lub dobre wyniki pracy 115 Nagrody za sugestie zgBaszane przez pracowników 122 Nagrody za wzorow obsBug klienta 131 Nagrody za zrealizowanie planu sprzeda|y 145 Nagrody grupowe i zespoBowe 160 Nagrody za frekwencj i bezwypadkowo[ 170 CZ[ III: NAGRODY FORMALNE 177 Programy wielopoziomowe, systemy punktowe 179 Konkursy 190 Wycieczki, imprezy okoliczno[ciowe, podró|e 197 Edukacja, rozwój, samodoskonalenie 206 Postp, odpowiedzialno[, wyró|nienie 212 Akcje, wspóBwBasno[ 214 Jubileusze pracownika i firmy 219 Dodatki, zdrowie, rekreacja 224 DziaBalno[ charytatywna, odpowiedzialno[ spoBeczna 233 DODATKI 237 Dodatek I 239 Dodatek II 240 Dodatek III 241 Dodatek IV 242 SKOROWIDZ 261 O Bobie Nelsonie 265 C Z  Z  I NAGRODY NIEFORMALNE tej cz[ci ksi|ki przedstawiam szereg nieformalnych, spontanicz- nych sposobów nagradzania pracowników i wyra|ania uznania dla Wich pracy. Mo|e je stosowa dosBownie ka|dy mened|er przy mini- malnym nakBadzie czasu. Wyniki ostatnich badaD przeprowadzonych przez doktora Geralda H. Grahama, wykBadowc z dziedziny zarzdzania na Wichita State Univers- ity, na grupie 1500 osób wykazaBy, |e najlepsz motywacj jest [wiadomo[, |e kierownictwo docenia osobisty wkBad poszczególnych pracowników. Gra- ham dodaje, i|  Mened|erowie odkryli, |e ju| samo poproszenie pracowni- ka o wiksze zaanga|owanie dziaBa bardzo motywujco . W jednym z badaD przeprowadzanych przez tego uczonego ankietowa- ni stwierdzili, |e w ich firmach bardzo rzadko zdarza si, |eby kto[ otrzymaB nagrod za zasBugi bezpo[rednio od swoje- go przeBo|onego. Zamiast tego w wikszo[ci firm nagrody przyznawane s przez kierow- nictwo najwy|szego szczebla i to wszystkim pracownikom, niezale|nie od ich zasBug. Aby je otrzyma, w zasadzie wystarczy by zatrudnionym w danej firmie. Jest to o tyle zaskakujce, |e nagrody nale|ce do pierw- szej kategorii s najskuteczniejsze, a te drugie maj znacznie mniejsz moc oddziaBywania. 20 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W Na podstawie wyników badaD Grahama mo|na wyró|ni pi najlepszych technik motywacyjnych: 1. SkBadanie przez mened|era osobistych gratulacji pracownikom, którzy dobrze si spisali. 2. Pisanie przez mened|era krótkich notatek, które s skierowane do kon- kretnej osoby i wyra|aj uznanie dla jej pracy. 3. Polityka kadrowa, w której pracownicy awansowani s przede wszystkim za wyniki. 4. Chwalenie dobrze spisujcych si pracowników w obecno[ci innych osób. 5. Organizowanie przez mened|era spotkaD motywacyjnych, na których [witowane s sukcesy zespoBu. Tylko 42% respondentów stwierdziBo, |e w ich firmach mened|erowie stosuj skuteczn technik, jak jest osobiste skBadanie podzikowaD za do- bre wyniki w pracy. PozostaBe spo[ród piciu wymienionych przeze mnie rozwizaD byBy stosowane w mniej ni| 25% badanych firm. Nagrody nieformalne s nie tylko taDsze, ale i bardziej skuteczne. Zgod- nie z wynikami badania  Ludzie, wydajno[ i pBace przeprowadzonego w 1987 roku przez American Productivity Center z Houston oraz Ameri- can Compensation Association, zazwyczaj, aby zmotywowa pracownika do kontynuowania po|danych zachowaD, trzeba przyzna mu premi wyno- szc od 5 do 8% jego podstawowego wynagrodzenia. Jednak takie same re- zultaty mo|na uzyska, stosujc nagrody niepieni|ne o warto[ci 4% podsta- wowego wynagrodzenia. Wszystkie rozwizania opisywane przeze mnie w tej i w pozostaBych cz[- ciach ksi|ki sprawdzaj si najlepiej, gdy s dostosowywane do cech charak- teru i zainteresowaD osób, które chcemy nagrodzi. Dlatego warto zacz od zapytania pracowników wprost, jak najlepiej mo|emy wyrazi im wdzicz- no[ za dobrze wykonan prac. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 21 Wyrazy uznania  skuteczne darmowe rozwizania [ród najskuteczniejszych sposobów wyra|ania uznania dla pracow- ników znajduj si i takie, które nic nie kosztuj. Szczere podziko- Wwania wygBoszone przez wBa[ciw osob we wBa[ciwym czasie mog znaczy dla pracownika wicej ni| podwy|ka, oficjalna nagroda czy tuzin tabliczek pamitkowych i certyfikatów. Skuteczno[ takich sBownych nagród bierze si po cz[ci std, |e s one przejawem tego, |e kto[ z kierownictwa za- daB sobie trud i po[wiciB swój czas, aby dostrzec i przeanalizowa osigni- cia zespoBu, sprawdzi, czyj wkBad jest najwikszy, i osobi[cie przekaza tej osobie wyrazy uznania. Badania doktora Geralda Grahama prowadzone w Stanach Zjednoczo- nych dowiodBy, |e wikszo[ pracowników marzy wBa[nie o takiej nagrodzie  pochwale wyra|onej przez bezpo[redniego zwierzchnika tu| po dobrym wykonaniu zadania. W niedawno przeprowadzanej ankiecie 63% amerykaD- skich robotników wyraziBo zdanie, |e zwykBe  klepnicie przez kierownika po plecach jest dla nich motywacj. Wiele innych badaD dowiodBo, |e najwikszy wpByw na to, czy pracownik odczuwa satysfakcj ze swojej pracy, czy nie, ma zwierzchnik. Jednocze[nie okazaBo si, |e dosBownie ka|dy mened|er ma wszystko, czego potrzeba, aby jego podwBadni byli zadowoleni, a tym samym pracowali naprawd wydajnie. oe Floren z firmy Tektronix, Inc., producenta oscylo- Jskopów i innych urzdzeD elektronicznych, lubi opo- wiada histori nagrody  Dobrze Si SpisaBe[ . Wiele lat temu Floren pracowaB jako mened|er ds. Bczno[ci. Kiedy[ musiaB odby rozmow ze swoim szefem, wi- ceprezesem firmy. Szef |aliB si, |e stoi przed du|ym 22 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W problemem, który pojawiB si na skutek gwaBtow- Að Wezwij pracownika do nego rozwoju firmy. MusiaB on opracowa oficjalny swojego biura tylko po to, |eby mu podzikowa. Nie program nagradzania pracowników. Po przeczyta- omawiaj przy tym |adnych niu kilku ksi|ek na ten temat doszedB do wniosku, |e innych spraw. zmodyfikuje nieco dotychczas stosowane rozwizanie, Að Przyklej notatk z po- które polegaBo na tym, |e za dBugi sta| pracy w firmie dzikowaniami na drzwiach biura pracownika. wrczano pracownikowi zBoty zegarek. Wszystkie pro- pozycje szefa wydaBy si Florenowi [mieszne. Wice- Að Zaproponuj, |e przez je- den dzieD bdziesz wyko- prezes poprosiB go wic o wymy[lenie czego[ lepsze- nywaB za nagradzanego go. Floren zasugerowaB narysowanie na kartoniku tak pracownika jego najmniej zwanej nagrody  Dobrze Si SpisaBe[ ; ka|dy pracow- ulubione zajcie. nik mógBby przekazywa j innym, którzy jego zda- Að Przez jeden dzieD odbie- niem zasBu|yli na wyró|nienie. raj za wybranego pracowni- ka telefony. Ku zaskoczeniu Florena szef si zgodziB. Flo- ren wydrukowaB wic kilka takich nagród i zaczB Að Popro[ prezesa firmy lub szefa Twojego przeBo|one- je rozdawa. PomysB szybko chwyciB, a tego rodza- go, |eby zadzwoniB do wy- ju nieformalne wyró|nienia staBy si cz[ci trady- branego pracownika i po- cji firmy. Jak mawia Floren,  Nawet gdy kto[ mówi dzikowaB mu za dobrze wykonan prac lub osobi- nam miBe rzeczy, to nie to samo, co dosta je na pi[- [cie odwiedziB go w tym celu mie i zobaczy na papierze swoje imi. Pracownicy w jego biurze. obdarowani takimi listami zazwyczaj umieszczaj je Að Podczas przerwy na w widocznym miejscu na swoich biurkach . lunch umyj na parkin- gu samochód wybranego pracownika. eggy Noonan (autorka przemówieD prezydenta PReagana) pisze w swojej ksi|ce What I Saw at the Revolution o uwadze, jak otrzymaBa bezpo[red- nio od prezydenta. PracowaBa wówczas dla niego od ponad 4 miesicy i jeszcze nie miaBa okazji go spotka. Pewnego dnia zauwa|yBa, |e na próbnej wersji jedne- go z przemówieD prezydent umie[ciB adnotacj  Bar- dzo dobrze . Peggy z pocztku nie mogBa oderwa od niej wzroku, a potem wziBa no|yczki, wyciBa ten fragment papieru i przymocowaBa go sobie szpilk do bluzki niczym medal. Przez caBy dzieD pozostali pra- cownicy BiaBego Domu zwracali na ni uwag, a ona dumnie odpowiadaBa na ich spojrzenia. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 23 ak poinformowali mnie pracownicy dziaBu orga- PochwaBy kosztujce Jnizacji, rozwoju i szkoleD firmy Busch Gardens- zaledwie minut Tampa, maj oni w zwyczaju przyznawa wyró|- niajcym si w pracy osobom nagrody  Poklepania üð Z góry zapowiedz lu- po plecach . Dodatkowo umieszczaj informacj dziom, |e bdziesz in- o przyznaniu takiego wyró|nienia w aktach nagro- formowaB ich, jak Twoim zdaniem sobie radz. dzonego pracownika. üð Chwal natychmiast wszystkich, którzy na to ohn Plunkett, dyrektor dziaBu rekrutacji i szko- zasBuguj. Jlenia w firmie Cobb Electric Membership Cor- üð Mów ludziom, co zro- poration, mówi:  Ludzie uwielbiaj zbiera wizy- bili dobrze. Bdz pre- tówki. Po prostu no[ ze sob kilka wBasnych i gdy cyzyjny. tylko zauwa|ysz kogo[, kto dobrze si spisuje, na- üð Informuj pracowników, jak wielk przyjemno[ pisz natychmiast na odwrocie:  Dziki! Dobrze si sprawili Ci, dobrze wy- spisujesz. Tak trzymaj! . Napisz te| w dwóch albo konujc swoje zada- trzech sBowach, co dokBadnie zasBu|yBo wedBug Cie- nia, i jak bardzo poma- bie na uznanie. Nie zapomnij umie[ci na wizytów- gaj w ten sposób caBej firmie i ludziom, którzy ce imienia osoby, któr chcesz wyró|ni, i wBasne- w niej pracuj. go podpisu . üð Zachcaj pracowników do robienia tego same- szyscy pracownicy firmy Apple Computer, go w przyszBo[ci. Wktórzy pracowali nad pierwszym kompute- Kenneth Blanchard i Spencer Johnson, rem z serii Macintosh, mogli umie[ci w jego wn- rady zaczerpnite z ksi|ki trzu swoje podpisy. The One Minute Manager w nieco zmienionej postaci Metro Motors nazwisko Pracownika Miesi- Wca umieszczane jest na elektronicznej tablicy ogBoszeniowej zamontowanej nad salonem sprze- da|y. W podobny sposób wBadze Filadelfii wyraziBy uznanie dla szefowej lokalnego wydziaBu edukacji, umieszczajc jej nazwisko na tablicach ogBoszenio- wych okalajcych ze wszystkich stron szczyt jedne- go z drapaczy chmur. Napis gBosiB:  Filadelfia gratu- luje Dr Constance Clayton z okazji 10-lecia pracy . 24 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W ederal Express, gdy kupuje nowy samolot, na NAJMILSZY DzWIK DLA Fjego dziobie umieszcza imi dziecka jednego ze UCHA& NASZE swoich pracowników. Firma organizuje w tym celu WBASNE IMI specjaln loteri, a rodzin zwyciskiego pracow- nika transportuje na swój koszt do zakBadów lotni- Að Dobrym sposobem na podniesienie skuteczno- czych na oficjalny chrzest samolotu. [ci ka|dego motywatora jest uwzgldnienie w nim ziaB firmy Bell Atlantic odpowiedzialny za te- imienia nagradzanej oso- by. Napisz na przykBad krót- Dlefony komórkowe nadaje stawianym przez k notatk stwierdzajc, |e siebie masztom nazwy na cze[ pracowników. zachowanie czy osigni- cia danej osoby s dla Cie- bie wa|ne. am Colin, zaBo|yciel firmy dozorujcej obiekty Að Gdy przechodzisz obok SColin Service Systems, miaB w zwyczaju odwie- biurek swoich pracowni- dza pracowników i wrcza im dropsy Life Savers. ków lub mijasz ich na ko- Ten zwyczaj, sigajcy pocztków firmy, przerodziB rytarzach, witaj si z nimi, wplatajc w powitania ich si w trwajc po dzi[ dzieD strategi nagradzania imiona. pracowników. Obecnie firma przyznaje nagrody ta- Að Gdy omawiasz z ko- kie jak Najbardziej Pomocny Pracownik czy Najmil- legami lub kierownikami szy Pracownik. Osoby zatrudnione w firmie same wy|szego szczebla pomy- gBosuj na swoich kolegów, a zwycizcy s chwaleni sBy zgBoszone przez Two- ich pracowników, nie zapo- przez kierowników. mnij powiedzie, kto jest ich autorem. irma Xerox Corporation przyznaje Nagrody Að Dzikuj poszczególnym FDzwoneczka  gdy kadra kierownicza dostrze- pracownikom za ich osig- |e wysiBki którego[ z pracowników, na korytarzu za- nicia, umieszczajc ich na- zwiska w przygotowywa- czyna rozbrzmiewa specjalny dzwoneczek. Pacific nych przez siebie raportach. Gas & Electric dzwoni dzwonem okrtowym, gdy Að Nazwij nagrod przy- która[ z zatrudnionych osób zasBu|y na pochwaB. znawan za wyjtkowe osignicia imieniem szcze- gólnie wyró|niajcego si pracownika. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 25 KARTY  BRAWO!  Pracuj w zawodzie ju| ponad 20 lat. Odby- Bam rozmowy z tysicami anis Allen, konsultantka ds. zarzdzania wydaj- pracowników w setkach ró|nych firm. Gdybym Jno[ci pracy, opowiedziaBa mi histori, jaka przy- miaBa wybra jedn, jedyn darzyBa jej si podczas pracy z grup oficerów Armii rzecz, która od razu nasuwa USA. ZwBaszcza jeden z nich, w stopniu puBkowni- mi si na my[l po przeana- lizowaniu tych wszystkich ka, byB wyjtkowo niechtny do stosowania wszel- wywiadów, powiedziaBa- kiego rodzaju motywatorów. Mniej wicej tydzieD bym, |e to zadziwiajce, po zakoDczeniu seminarium szef puBkownika, ge- jak niewiele firm docenia zaanga|owanie swoich neraB, postanowiB nagrodzi go za wzorowe prze- pracowników. To pierwsza prowadzenie pewnej prezentacji. Poniewa| miaB rzecz, na któr skar| si pod rk kawaBek eleganckiej, |óBtej tektury, zBo|yB pracownicy. Im nie chodzi ju| nawet o pienidze, tylko j w póB i napisaB z przodu  Brawo! , w [rodku za[ o to, |eby szef powiedziaB umie[ciB swoje uwagi, które miaBy zachci puBkow- im  Dzikuj , |eby dostrzegB nika do podobnych zachowaD w przyszBo[ci. to, |e istniej. Jedna z an- kietowanych przeze mnie GeneraB zawoBaB puBkownika do siebie, pochwa- osób powiedziaBa:  Jedyne liB go i wrczyB mu kart. Jak opowiedziaBa mi Al- komentarze na temat mojej len,  PuBkownik wziB j, przeczytaB, a gdy skoDczyB, pracy padaj wówczas, gdy co[ mi nie wyjdzie. Nikt nie podniósB nawet wzroku, tylko szybko wstaB, od- nigdy nie chwali mnie za wróciB si i wyszedB z biura generaBa . Ten pomy[laB dobr robot . Pamitaj- sobie:  Kurcz, musiaBem zrobi co[ nie tak . Przy- my wic, |e w programie nagradzania pracowników szBo mu do gBowy, |e mo|e obraziB w ten sposób bardzo wa|ne miejsce po- puBkownika. winno zajmowa dawanie Gdy wyszedB, |eby sprawdzi, jak si sprawy wyrazów uznania za dobrze  wykonywan prac maj, zobaczyB, |e puBkownik zatrzymuje si przy ka|dych drzwiach na korytarzu i pokazuje wszyst- Catherine Meek Prezes kim swoj nagrod. ByB u[miechnity, a wszyscy Meek and Associates skBadali mu gratulacje. Wkrótce potem puBkownik kazaB wydruko- wa swoje wBasne karty uznania z napisem  Wspa- niale! , które zaczB wrcza swoim podwBadnym. W ten sposób przekonaB si do zasadno[ci stosowa- nia motywatorów. 26 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W firmie General Mills ka|dy nowy pracow- Wnik mo|e sobie wybra z du|ej firmowej ko- lekcji dowolne dzieBo sztuki, które chce umie[ci na swoim stanowisku pracy. Na podobnej zasadzie pracownicy firmy Mary Kay Cosmetics, którzy maj wBasne biura, mog zamówi sobie dowolne meb- le i ozdoby. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 27 PomysBy na niedrogie nagrody ak przekonaBe[ si, czytajc poprzedni podrozdziaB, wiele wysoce sku- tecznych motywatorów tak naprawd nic nie kosztuje. Gdy jednak zwik- Jszysz przeznaczony na ten cel bud|et z zera do jakiej[ niewielkiej kwoty (powiedzmy 20 dolarów), liczba potencjalnych prezentów bardzo si wydBu- |y. Za[ gdy zdecydujesz si wyda do 50 dolarów, bdziesz miaB ju| naprawd bardzo du|y wybór. Po[wicajc rozsdn ilo[ czasu i energii na przemy[le- nia, ka|dy mened|er jest w stanie wymy[li unikatowe i zapadajce w pa- mi nagrody. ewnego razu jeden z in|ynierów firmy Hewlett-  S tylko dwie rzeczy, PPackard wpadB do biura swojego szefa i oznajmiB których ludzie pragn bar- mu tryumfalnie, |e rozwizaB problem, nad którym dziej od seksu i pienidzy& caBy zespóB gBowiB si przez kilka tygodni. Kierow- wyrazy uznania i nagrody . nik rozejrzaB si szybko po swoim biurku w poszu- Mary Kay Ash kiwaniu czego[, co nadawaBoby si na natychmia- zaBo|ycielka Mary Kay Cosmetics stow nagrod, chwyciB banana, który wchodziB w skBad jego drugiego [niadania, a nastpnie wr- czyB go pracownikowi, oznajmiajc:  Gratuluj! Do- bra robota! . Pocztkowo in|ynier byB nieco zmie- szany, ale z czasem Nagroda ZBotego Banana staBa si jednym z najwikszych zaszczytów, jakich krea- tywni pracownicy mog dostpi w tej firmie. odczas Tygodnia Sekretarek w firmie Mary PKay Cosmetics wszystkie sekretarki otrzymu- j kwiaty. 28 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W om Tate, mened|er w dziale szkolenia perso-  Naszym zdaniem Tnelu w Federalnym Biurze Zarzdzania Per- wydanie 1 dolara na co[ sonelem w Waszyngtonie, opowiedziaB mi histori przemy[lanego i nietypo- Nagrody Obiegowej. Jest to piknie grawerowana wego jest znacznie lepszym rozwizaniem ni| wydanie tabliczka, któr po raz pierwszy wrczono wyró|- 50 dolarów na zakup niajcemu si pracownikowi dziaBu. Nastpnie ta czego[ banalnego, o czym  osoba przekazaBa j innej, która jej zdaniem równie| ka|dy szybko zapomni w peBni na ni zasBugiwaBa. Od tamtej pory nagro- Richard File d t zaczto bardzo ceni, poniewa| jest przyzna- wspólnik w firmie Amrigon wana bezpo[rednio przez kolegów, którzy doceniaj trud swoich wspóBpracowników. Obdarowana oso- ba mo|e zatrzyma j tak dBugo, jak zechce, do cza- su a| sama nie odkryje jakiego[  wyró|niajcego si pracownika . Gdy planowane jest przekazanie tab- liczki nowej osobie, w firmie organizowana jest spe- cjalna ceremonia i uroczysty obiad. firmie Claire s Boutiques szefowie poszcze- Wgólnych okrgów nagradzaj kierowników sklepów w ten sposób, |e przez jedn sobot wy- rczaj ich w pracy. Z kolei kierownicy regionalni maj przechodni puchar, który wypeBniaj cennymi nagrodami i przekazuj wybranemu kierownikowi okrgowemu. oreen Wahl, mened|er w dziale zasobów ludz- Nkich w firmie Sherpa Corporation zajmujcej si oprogramowaniem, podkre[la, |e chodzi nie tyle o sam nagrod, co o fakt dostrze|enia wysiBków da- nej osoby.  Kupili[my do firmy stary puchar z kr- gielni, który peBni u nas rol przechodniej nagrody za szczególne osignicia. Jest du|y, brzydki i nie- co odpustowy, a mimo to ka|dy pracownik, które- go nim obdarowujemy, z dum umieszcza go w wi- docznym miejscu . N AG R O DY N I E F O R M A L N E 29 hris Giangrasso, prezes zarzdu w filadelfijskiej UCHWY CHWIL Cfirmie ARA Services zajmujcej si caterin- Að Zawie[ na wybranej [cia- giem, animowaniem czasu wolnego i wypo|ycza- nie Tablic SBaw, na której bdziesz umieszczaB zdjcia niem ubraD, sugeruje, |e dobrym pomysBem jest or- najlepszych pracowników. ganizowanie Dnia Uznania ZasBug wybranej osoby. Að Zrób zdjcie nagra- Firma ARA ogBasza na przykBad, |e dzisiejszy dzieD dzanemu pracownikowi bdzie Dniem Boba Jonesa, i rozsyBa wszystkim pra- w chwili, gdy jego szef skBa- da mu gratulacje. Nastp- cownikom pisemn informacj na temat wkBadu tej nie opraw je w ramk i po- osoby w rozwój firmy. Dla laureatów nagrody fir- wie[ w holu, obok zdj ma przygotowaBa ró|nego rodzaju atrakcje, takie jak innych dobrze spisujcych si pracowników. darmowe obiady czy specjalnie przygotowane kom- puterowe pozdrowienia. Að Stwórz kola| ukazujcy poszczególne stadia pracy nad jakim[ wa|nym projek- tem, od pomysBu do za- koDczenia, oraz wszystkich pracowników, którzy brali STUDIUM PRZYPADKU: NIEFORMALNE w nim udziaB. WYRAZY UZNANIA Að Stwórz ksig pamitko- w, w której umie[cisz zdj- cia wszystkich pracowników lsie Tamayo wyja[nia, w jaki sposób udaBo si wraz z informacjami na te- mat ich najwikszych osig- Ejej podnie[ morale, poczucie dumy i wydaj- ni. Przechowuj j w miej- no[ pracowników dziaBu szkoleD, któremu prze- scu, w którym ka|dy bdzie wodziBa w Wydziale Spraw Socjalnych Urzdu Mia- miaB do niej dostp. sta San Diego. Að Wydziel specjalne miej- sce, w którym bd umiesz- Gdy Tamayo doBczyBa do zespoBu, jego morale czane informacje, plaka- byBo niskie, podobnie zreszt jak poczucie to|samo- ty, zdjcia i inne materiaBy [ci. Tamayo spotkaBa si ze wszystkimi trzynastoma [wiadczce o zbli|aniu si pracownikami i zapytaBa ich, jak chcieliby by po- zespoBu do wyznaczonych celów, a tak|e podzikowa- strzegani w ramach caBego urzdu. CzBonkowie gru- nia dla pracowników za ich py okrzyknli wówczas swój zespóB mianem Cen- pomoc przy poszczególnych projektach. trum SzkoleD i Rozwoju, zaprojektowali sobie logo i umie[cili je na zewntrz, a tak|e w poczekalni swo- jego budynku. Po raz pierwszy ka|dy otrzymaB wi- zytówk, na której widniaBo logo jego wydziaBu. Tamayo ogBosiBa te|, |e co miesic czBonkowie grupy po[wic cztery godziny w ramach  Dnia Nagród i Wyrazów Uznania na zajcia, w których 30 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W chcieliby wspólnie uczestniczy. Wybrali si ju| po-  Zdecydowanie zbyt cigiem do muzeum w Los Angeles, pojechali na rzadko dostrzega si zna- zakupy do Tijuany i odwiedzili zoo. Nie byBo tego czenie staBego, wspierajce- w planach bud|etowych urzdu, wic ka|dy pBaciB go dialogu z pracownikami, jaki powinien prowadzi za siebie. ka|dy kierownik, mened|er Na ka|dym zebraniu Tamayo prosiBa wybrane- i dyrektor. To naprawd bar-  go pracownika o wymy[lenie zabawnego sposobu dzo motywuje zaBog! nagradzania pozostaBych czBonków zespoBu. Gdy Jim Moultrup który[ z nich dostawaB awans, grupa organizowaBa konsultant w Management parad, która przechodziBa przez caBy budynek. Je- Perspectives Group den z pracowników otrzymaB od kolegów króliczka firmy Energizer, poniewa| cigle  dziaBaB i dziaBaB, Að Nastpnym razem, gdy i dziaBaB , pomagajc innym. Tamayo rozpoczynaBa bdziesz wrczaB pracowni- ka|de zebranie od czytania listów zawierajcych po- kowi wynagrodzenie, napisz chwaBy WydziaBu lub jego pracowników. Przez caBy na kopercie par zdaD na te- mat tego, |e doceniasz jego czas dostarczaBa te| pracownikom wyczerpujcych wkBad w rozwój firmy. informacji na temat spraw, jakimi w danym mo- Að Popro[ pi osób ze swo- mencie zajmowaB si urzd. jej firmy lub dziaBu, |eby po- Tamayo postanowiBa wyra|a uznanie dla osig- szBy w cigu dnia do wy- ni zespoBu poprzez liczby. ZledziBa liczb osób, któ- branego pracownika i powiedziaBy  (Twoje imi) re jej zespóB szkoliB ka|dego miesica, a tak|e pieni- prosiB mnie, |ebym podzi- dze zaoszczdzone dziki zgBoszonym pomysBom. kowaB Ci za (osignicie). Wyniki jej wydziaBu byBy nastpnie obwieszczane Dobra robota! . w caBym urzdzie. CzBonkowie zespoBu otrzymywa- Að Wez pi lub wicej |óB- li wykresy, na których zaznaczone byBy ich postpy tych, przyklejanych karte- czek i napisz na nich po- w d|eniu do wyznaczonego celu, a trenerzy i kie- dzikowania za dobrze rownicy majcy na swoim koncie ponad 1000 go- wykonan prac. Nastpnie dzin szkoleD otrzymywali  dyplomy mistrzów . ukryj je w[ród papierów za- legajcych na biurku pra- Tamayo zorganizowaBa te| wspóBprac z innymi cownika, którego chcesz o[rodkami szkoleniowymi, w których jej trenerzy nagrodzi. mogli wykBada w czasie wolnym od zaj w urz- dzie. Ponadto zorganizowaBa prywatn bibliotek z ksi|kami na temat rozwoju osobowego, którymi nagradzaBa swoich podwBadnych. Czsto wrczaBa nagrody caBkowicie spontanicz- nie. ByBy to rcznie napisane podzikowania w ro- dzaju  Wczoraj naprawd dobrze poprowadziBe[ to N AG R O DY N I E F O R M A L N E 31 spotkanie , zawierajce dodatkowe wskazówki na  Ludzie lubi czu, |e to, temat tego, dlaczego to byBo tak wa|ne. Tamayo co robi, ma du|e znacze- wieszaBa je na drzwiach do biura nagradzanego pra-  nie cownika. Czsto pozwalaBa te| pracownikom spóz- Frances Hesselbein nia si do pracy, je|eli poprzedniego dnia bardzo prezes dBugo prowadzili szkolenia. Fundacji Druckera Raz w tygodniu ka|dy czBonek jej zespoBu spo- tykaB si z ni, |eby porozmawia przez godzi- Að Wprowadz nagrody n o wszystkim, co le|aBo mu na sercu. Pocztko- w postaci fundowanych wo wikszo[ takich spotkaD trwaBa zaledwie kilka obiadów. Szczególne prze- jawy zaanga|owania, takie minut, ale w miar upBywu czasu przerodziBy si jak przychodzenie do pra- w dBu|sze, godzinne pogawdki. Ka|dy mógB omó- cy podczas dni wolnych czy wi z szefow wyniki ostatnich sesji szkoleniowych, praca w czasie przerw, na- gradzaj, wykupujc pra- pomysBy na usprawnienie swojej pracy, problemy cownikowi obiad dla dwóch z innymi pracownikami oraz potencjalne mo|liwo- osób. [ci dalszego rozwoju zawodowego. Að Wprowadz nagrod Za- Tamayo urzdzaBa te| maratony fantazji, pod- kulisowych Bohaterów wr- czan osobom, których czas których najciekawsze pomysBy nagradzane byBy dziaBania pozostaj zazwy- koszulkami, starymi pBytami gramofonowymi i ro- czaj niewidoczne. bionymi na zamówienie, specjalnymi kurtkami. Að Nazwij wybrane miejsce Wszystkie te innowacje udaBo si wprowadzi na cze[ zasBu|onego pra- bardzo maBym kosztem i bez skracania czasu pra- cownika i umie[ w nim sto- sown tabliczk (na przy- cy. Ka|dy czBonek zespoBu wiedziaB, |e musi zrobi kBad Korytarz Suzy Jones). swoje. Ju| po paru miesicach morale zespoBu oraz Að Dzikuj swoim szefom, poczucie dumy i zasoby energii poszczególnych jego kolegom i pracownikom za czBonków bardzo wzrosBy, a wydziaB Tamayo zaczB ka|dym razem, gdy zrobi by bardzo powa|any w caBym urzdzie. co[ dobrze lub gdy Ci w jaki[ sposób pomog. firmie Busch Gardens Tampa pracownicy, Wktórzy oferuj klientom wyjtkowo wysoki poziom obsBugi, otrzymuj specjalne zdrapki. Me- ned|erowie wrczaj je, gdy tylko zauwa|, |e któ- ry[ z pracowników robi co[ godnego nagrodzenia. Pod zdrapkami kryj si bardzo ró|ne nagrody, któ- re mo|na odbiera w centrali firmy. 32 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W obin Horder Koop, mened|er ds. programów CHODzMY NA Ri usBug w firmie Amway Corporation, która OBIAD zajmuje si dystrybucj [rodków czysto[ci i higieny Að Kup pracownikowi lunch. Niech to bdzie rodzaj po- osobistej, docenia wkBad swoich dwustu podwBad- dzikowania lub sposób nych w nastpujcy, niedrogi sposób: na upamitnienie jakiego[ Að W dni, w których jej podwBadni nie maj zbyt szczególnego wydarzenia. Sekretarka z pewnej firmy wiele do zrobienia, pomagaj pracownikom in- ubezpieczeniowej powie- nych dziaBów  gdy przepracuj w ten sposób dziaBa mi, |e jej szef zabie- osiem godzin, otrzymuj od Horder-Koop list ra j na obiad zawsze wte- dy, kiedy dostaje awans. z podzikowaniami, a gdy nadal pomagaj kole- W ten sposób chce jej po- gom, s zapraszani na uroczysty lunch z szefami dzikowa za pomoc, ja- firmy do ich wBasnej jadalni. kiej mu udzielaBa. Innym dobrym pomysBem jest opBa- Að Ka|dy pracownik ma swoje pi minut. Co mie- canie sekretarce lunchu lub sic na specjalnej tablicy ogBoszeD pojawiaj si wybranych przez ni zaj fotografie pracowników wraz z opiniami na ich doszkalajcych. temat wyra|anymi przez ich kolegów. Að Upowa|nij mened|erów Að Gdy który[ z pracowników spisze si napraw- w swojej firmie do noszenia kuponów na obiad, które d dobrze, Horder-Koop wysyBa list z podziko- bd mogli wrcza wyró|- waniami do jego domu. Gdy kto[ bierze bardzo niajcym si pracownikom. du|o nadgodzin lub odbywa wiele podró|y sBu|- Að OpBa obiad wybranemu bowych, szefowa dzikuje jego rodzinie za wy- pracownikowi oraz trzem in- rozumiaBo[. nym osobom z jego dziaBu, które sam wybierze. Að Na spotkaniach firmowych pracownicy graj w takie gry, jak  21 pytaD czy  Ile to kosztuje? , Að Umów pracownika na obiad z prezesem firmy. zadajc sobie pytania na temat produktów firmy. Zwycizcy otrzymuj nagrody w postaci toreb Að Zostaw pracownikowi kupon obiadowy, który b- na zakupy i koszulek. dzie mógB zrealizowa w do- Do innych niedrogich rozwizaD stosowanych wolnym, wybranym przez siebie dniu. przez Horder Koop mo|na zaliczy wrczanie kwiatów Að Przez caBy tydzieD przy- pracownikom, których klienci chwal w nadsyBanych no[ pracownikowi obiad przez siebie listach, czy na przykBad odprowadzanie do biura. przez szefów samochodów swoich podwBadnych na Að Wybierz si na kaw lub parking. W ramach nagrody firma pozwala te| cza- obiad z jednym lub kilkoma sem wybranym pracownikom przychodzi pózniej do pracownikami, z którymi pracy lub ubiera si bardziej na luzie. zwykle si nie spotykasz. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 33 r Jo Anne Pitera, dyrektor dziaBu rozwoju Di szkoleD w firmie Florida Power and Light, su- geruje, |e dobrym rozwizaniem jest umieszczenie przy drzwiach do windy specjalnej tablicy, na któ- rej pracownicy bd mogli umieszcza podziko- wania dla swoich kolegów i opisy swoich sukcesów. Pitera zaleca te|, aby czBonkowie ka|dego zespo- Bu nominowali swoich kolegów do nagród pieni|- Að Wykonaj wBasnorcznie kartk z podzikowaniami. nych i rzeczowych za wyjtkowy wysiBek wkBadany w prac. Lista wyBonionych w ten sposób kandyda- Að Udekoruj biurko pracow- nika balonikami. tów powinna by nastpnie ogBaszana publicznie na zebraniach personelu. Að Dowiedz si, jakie jest hobby danego pracowni- ka, i wrcz mu odpowied- ni prezent. WYRAZY UZNANIA I NAGRODY Að Kup pracownikowi za- WRCZANE Z INICJATYWY MENED|ERÓW bawk dla jego dziecka. oni|sza lista nagród zostaBa opracowana przez Pmened|erów ds. sprzeda|y z firmy przewozo- wej American President Lines i przekazana mi przez Lairda D. Matthewsa, dyrektora ds. szkoleD z zakre- su sprzeda|y. Wikszo[ pozycji znajdujcych si na tej li[cie kosztuje poni|ej 100 dolarów, a za ich przy- znawanie w caBo[ci odpowiadaj mened|erowie po- szczególnych zespoBów, dziki czemu zarzd firmy nie musi w ogóle interesowa si t kwesti. Niektó- re nagrody maj wyraznie na celu rozbawienie ob- darowywanej osoby. Inne proponowane nagrody: Að list od mened|era, dyrektora, wiceprezesa, lub prezesa; Að telefon od dyrektora, wiceprezesa lub prezesa; Að specjalne miejsce parkingowe dla Przedstawicie- la Handlowego Miesica; Að wolny dzieD, póB dnia lub pitek; 34 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W CO[ SBODKIEGO Að prenumerata czasopisma; Að certyfikat sprzedawcy miesica z grawerowan Að Upiecz dla wybranego pracownika caB blach cze- tabliczk z nazwiskiem laureata; koladowych ciasteczek. Að obiad z innym pracownikiem, wiceprezesem lub Að Przygotuj i przynie[ prezesem; pracownikowi kosz peBen Að e-mail z podzikowaniami; owoców. Að upominek promocyjny, wyjtkowa pamitka; Að Podejdz do stenotypist- Að kartka urodzinowa, tort lub prezent urodzi- ki w trakcie dyktowania dBu- nowy; giego raportu, poBó| przed ni batonik i powiedz  PoBo- Að honorowa przypinka; wa ju| za nami! . Að obiad dla caBego zespoBu lub zafundowanie jego czBonkom wspólnego wyj[cia; Að udziaB w nagrywanych przez firm filmach szko- leniowych; Að nagroda Przedstawiciela Handlowego Miesica, KwartaBu lub Roku; Að prawo do zajcia na jaki[ czas stanowiska szefa sprzeda|y; Að opBacenie uczestnictwa w wybranej konferencji; Að bilety na ró|ne imprezy; Að butelka szampana lub wina; Að nagroda za uczestniczenie w szkoleniu lub jego poprowadzenie; Að opBacona podró| po wszystkich oddziaBach fir- my w kraju w celu zaprezentowania si jako  pracownik roku ; Að wycieczka po nadmorskich miejscowo[ciach; Að wyjazd na wycieczk z przedstawicielem dziaBu ksigowo[ci; Að wycieczka na weekend; Að pochwaBa wygBoszona przy innych; Að list z wyrazami uznania; Að nagrody w postaci towarów sprzedawanych przez firm; Að zaproszenie na obiad w ramach uznania zasBug. Að Inne proponowane nagrody: Að artykuB wyra|ajcy uznanie; N AG R O DY N I E F O R M A L N E 35 Að tytuB Lidera Miesica (przyznawany na przykBad  Wyra|anie pracowni- podczas spotkaD); kom uznania jest tak Batwe Að przydziaB [liwek; i kosztuje tak niewiele, |e Að dyspozycja przelewania wynagrodzenia pracow- nie ma naprawd |adnego powodu, |eby tego nie nika na oprocentowany rachunek bankowy;  robi Að wiksza przestrzeD do pracy; Rosabeth Moss Kanter Að opBacony miesic czyszczenia butów; autorka ksi|ek Að wpBata na rzecz ulubionej organizacji charyta- i konsultantka do spraw tywnej pracownika; zarzdzania Að notatka na tablicy ogBoszeD; Að baloniki, kwiatek lub caBy bukiet; Að Kup pracownikowi naj- Að miesiczny karnet do wybranego klubu; nowszy bestseller ksi|ko- Að mo|liwo[ reprezentowania firmy podczas wy- wy z dziedziny biznesu lub zarzdzania lub wykup mu branej imprezy targowej; prenumerat czasopisma Að obiad na mie[cie z maB|onkiem/maB|onk; o tej tematyce. Að szkolenie realizowane w wybranym o[rodku; Að Zafunduj pracowniko- Að szkolenie zagraniczne; wi egzemplarz swojej ulu- bionej ksi|ki i umie[ w niej Að sportowy |akiet lub marynarka; dedykacj. Að wymiana monitora na nowszy model; Að podzikowania na spotkaniu handlowców; Að lunch dla wszystkich podwBadnych wybranego pracownika; Að dzieD wolny od pracy dla caBego zespoBu; Að masa|, wizyta u kosmetyczki lub manikiur, Að partyjka golfa; Að komputer, który pracownik mo|e zabra do domu; Að drukarka, któr pracownik mo|e zabra do domu. 36 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W Inne proponowane nagrody:  Uposa|enie to Að obiad z dyrektorem; pienidze, które dajesz Að lot balonem; ludziom za to, |e wykonuj Að przeja|d|ka limuzyn; czynno[ci, do jakich zostali zatrudnieni. Za[ nagrody Að przyznanie lepszego samochodu sBu|bowego; i wyrazy uznania to co[, Að rejs statkiem; czym dzikujesz im za Að tatua| z logo firmy; dodatkowy wysiBek, jaki podjli z wBasnej inicjaty- Að bon towarowy;  wy Að magnetofon samochodowy; Z opracowania How to Profit Að wBasne biuro; from Merchandise Incentives Að biuro w lepszej lokalizacji; firmy Incentive Að drugie [niadanie z szampanem; Að 50 dolarów w gotówce; Að zgrzewka piwa; Að zabawki dla dzieci; Að przedstawienie laureata przedstawicielom zarz- du wizytujcym dziaB; Að zaproszenie pracownika do domu; Að artykuB na temat pracownika w firmowym biule- tynie rozsyBanym do wszystkich dziaBów; Að przedstawienie pracownika gBównym dyrekto- rom firmy; Að wyrczenie pracownika w uci|liwych zajciach takich jak mycie samochodu czy strzy|enie traw- nika przed domem. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 37 DziaBania wyra|ajce uznanie iele skutecznych form wyra|ania pracownikom uznania ma charak- ter jednorazowy. Najcz[ciej s to dziaBania, które maj uczci jakie[ Wznaczce osignicie. Musz one by starannie zaplanowane i prze- my[lane, tak aby byBy dostosowane zarówno do sytuacji, jak i do upodobaD osoby, któr chcemy pochwali. Niedawne badania przeprowadzone przez Departament Surowców Mi- neralnych Stanu Minnesota dowiodBy, |e tego rodzaju dziaBania znaczco przyczyniaj si do usatysfakcjonowania prac. Wikszo[ respondentów odpowiedziaBa, |e bardzo ceni sobie codzienne wyrazy uznania dawane im przez kolegów i zwierzchników. Poni|ej zamieszczam inne wnioski pBynce z tych samych badaD: " 68% respondentów twierdziBo, |e ma dla nich du|e znaczenie to, czy inni doceniaj ich prac. " 63% byBo zdania, |e wikszo[ pracowników pragnBaby by cz[ciej doceniana. " 67% badanych wyraziBo opini, |e wikszo[ci pracowników potrzebne s sBowa uznania. " Tylko 8% respondentów stwierdziBo, |e ludzie nie powinni pracowa dla pochwaB. Nancy Branton, mened|er nadzorujcy przeprowadzanie tej ankiety, po- wiedziaBa w rozmowie ze mn:  Docenianie wkBadu pracowników jest teraz znacznie wa|niejsze ni| w przeszBo[ci. Coraz wicej z nich hoBduje bowiem pogldowi, |e na satysfakcj z pracy skBadaj si nie tylko odpowiednio wy- sokie zarobki, ale i pochwaBy za wBo|ony trud. Odnosi si to zwBaszcza do osób, które naprawd interesuj si dan dziedzin i czerpi satysfakcj ze swoich osigni na tym polu . 38 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W unter Simpson, prezes firmy Physio-Control  Gdy kierownictwo daje HCorp. zajmujcej si wytwarzaniem aparatu- wyraz temu, |e ceni danego ry medycznej, stawia sobie za punkt honoru, |eby pracownika, nie tylko sBo- spdzi z ka|dym nowym pracownikiem, niezale|- wami, ale te| czynami, gdy pokazuje, |e jego wkBad jest nie od zajmowanego przez niego stanowiska, co naj- bardzo cenny, niezale|nie mniej jedn godzin. od tego, jakie stanowisko zajmuje, to dziaBa to bardzo  motywujco firmie Viking Freight System ka|dy nowy WzespóB pracowników odbywa godzinne spot- Aaron Melick szef promocji i marketingu kanie z prezesem lub innym wysoko postawionym Playboy Enterprises dyrektorem podczas caBodniowej sesji wprowadza- jcej. Ka|dy, kto doBcza do zespoBu Mary Kay Cos- metics, równie| musi si spotka z zaBo|ycielk fir- my  Mary Kay Ash. ak twierdzi Cheryle Jaggers, koordynator szko- JleD w firmie szkoleniowo-konsultingowej Mana- gement 21, wyró|niajcy si pracownicy otrzymuj u nich specjaln kart VIP, która pozwala im przez pewien czas (miesic lub kwartaB) cieszy si okre- [lonymi przywilejami. Mog liczy na przykBad na darmowe posiBki w firmowej restauracji, darmowy wstp do siBowni czy miejsce na parkingu. oan Cawley, dyrektor dziaBu zasobów ludzkich Jw firmie Advanta Corporation zajmujcej si [wiadczeniem usBug finansowych, wyra|a uzna- nie w nastpujcy sposób: robi pracownikom we- wntrznych dziaBów usBugowych (takich jak ksi- gowo[ czy recepcja) prezenty w postaci cukierków i pczków; w okresach szczególnie wyt|onej pra- cy funduje wszystkim zatrudnionym kobietom bez- pBatny manikiur w przerwie na lunch; kupuje ze- stawy Wojowniczych {óBwi Ninja pracownikom, którzy s zbyt zajci, aby samodzielnie rozejrze si za prezentem urodzinowym dla swojego dziecka. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 39 racownikom awansowanym na kierownicze  Zarówno m|czyzni, Pstanowiska daje w prezencie pBócienn teczk jak i kobiety chc dobrze z monogramem. Zaskakuje pracowników wybra- wykonywa swoj prac nego dziaBu, zabierajc ich do pobliskiego parku i podchodzi do niej w spo- sób twórczy. Trzeba im na piknik z szampanem i upieczonym przez siebie tylko zapewni wBa[ciwe, ciastem truskawkowym zamiast na cotygodniowe sprzyjajce temu warun- spotkanie personelu.  ki Bill Hewlett rcza Nagrody Life Saver  tuzin opakowaD wspóBzaBo|yciel firmy Hewlett-Packard Wcukierków Life Saver plus bon towarowy do lokalnego supermarketu w ramach podzikowaD za wzmo|on prac w okresie przej[ciowym. atherine Meek z firmy Meek and Associates Cpomagajca w uzyskiwaniu odszkodowaD opo- wiedziaBa mi o pewnym szpitalu, z którym kiedy[ wspóBpracowaBa.  Przez caBy czas funkcjonowaBo u nich ponad 12 ró|nych programów doceniania wy- siBków pracowników. Wszystkie zostaBy wymy[lone przez nich samych. Dozorcy i sprztaczki zapropo- nowali Nagrod ZBotej MiotBy. Nosili przy sobie kar- teczki z narysowan maB zBot miotB i wrczali je wszystkim pracownikom innych dziaBów, których przyuwa|yli na sprztaniu [mieci. Z chwil gdy któ- ry[ z nich otrzymaB dziesi takich karteczek, mógB wymieni je na wybrany przez siebie prezent. Nie byBo to nic szczególnego ani drogiego, ale dawaBo wyrazny sygnaB, |e sprztanie popBaca. Drugi program nazywaB si Programem Gwa- rantowanej Satysfakcji. Je|eli pacjent nie byB w peB- ni zadowolony z obsBugi (z wyjtkiem operacji chi- rurgicznych), szpital zwracaB mu pobran od niego opBat. Co roku na ten cel byBa przewidziana okre[lo- na pula pienidzy w bud|ecie. Jedna czwarta wszyst- kich niewykorzystanych [rodków byBa rozdzielana midzy pracowników. W ten sposób motywowa- no ich do maksymalnej dbaBo[ci o klienta. Ka|dy 40 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W wiedziaB, |e im lepiej bdzie wypeBniaB swoje zada-  Najwa|niejszym nia, tym wicej pienidzy trafi do jego kieszeni. czynnikiem jest wyra|a- Jeszcze inny program nazywa si PrzyBapany na nie uznania konkretnym Dobrym Uczynku. Je|eli dowolny pracownik za- osobom. Ma to znacznie lepszy wpByw na morale uwa|yB, |e kto[ robi co[ z serca dla pacjenta, dawaB pracowników ni| pod- mu maB karteczk z napisem  PrzyBapano mnie na wy|ki, premie czy awanse. dobrym uczynku . Po zebraniu okre[lonej liczby ta- Wikszo[ ludzi, niezale|nie od tego, czy s in|ynierami, kich karteczek mo|na byBo wymieni je na ró|ne mened|erami czy opera- nagrody, w tym na sprzt elektroniczny. torami urzdzeD, chce by kreatywna, chce identyfiko- Meek powiedziaBa nam:  Prowadzenie tych wa si z sukcesem swojej wszystkich programów nie zabiera wcale tak du|o firmy i czyni j miejscem czasu, jak by si mogBo wydawa. Poza tym szpital bardziej przyjaznym, nie my[li o tym w takich kategoriach. To po prostu zdrowszym i inspirujcym. Najwiksz nagrod jest jego sposób na prowadzenie interesów . dla nich potwierdzenie, |e zrobili dla firmy co[  South Carolina Federal Financial Services wa|nego Wprezes i inni mened|erowie najwy|szego Paul M. Cook szczebla dzikuj pracownikom za dobrze wykona- zaBo|yciel i dyrektor generalny Raychem ne zadanie, zabierajc ich na lunch. Corporation irma produkcyjna Tennant Company powo- FBaBa u siebie Komitet Optymistycznego Podej- [cia, który sponsoruje co roku DzieD Optymistycz- nego Podej[cia. Ka|dy pracownik otrzymuje wtedy specjalne notesy, baloniki, plakietki i dBugopisy, na których jest napisane  Tylko dobre wiadomo[ci . W okresie urlopowym komitet zachca wszystkich pracowników do odwiedzania jego siedziby w wy- znaczonych porach, kiedy to serwuje darmowy ja- bBecznik i ciastka. N AG R O DY N I E F O R M A L N E 41 ank Rezerw Federalnych wymy[liB TydzieD Dziesi najlepszych BUznania dla Kasjerów, podczas którego s oni sposobów zasypywani bukietami kwiatów, bombonierkami nagradzania i cukierkami. Dostaj te| specjalne koszulki i certy- pracowników fikaty uznania, a firma organizuje [niadania i przy- jcia na ich cze[. Nagroda nr 1: Pienidze atricia L. Keeley, mened|er ds. szkoleD w firmie Nagroda nr 2: PSpectrum Emergency Care z St. Louis, zaleca, Wyrazy uznania aby przez jeden miesic w roku zawozi i odbiera Nagroda nr 3: za pracownika pranie z pralni albo przez tydzieD Czas wolny zamawia mu obiady do biura w wybranej firmie cateringowej. Nagroda nr 4: UdziaBy w zyskach ord Motor Company i AT & T wykorzystuj Nagroda nr 5: Fw spotach reklamowych swoich pracowników. PrzydziaB do ulubionych zaj arla Levy, specjalistka ds. szkoleD w firmie In- Nagroda nr 6: Cdianapolis Power and Light Company, zaleca, Awans aby przez jeden miesic w roku opBaca pracowni- Nagroda nr 7: kom parking. Przyznanie wikszej swobody cDonald s stosuje ró|ne techniki motywacyj- Nagroda nr 8: Mne skierowane do ró|nych grup pracowników, Umo|liwienie rozwoju na przykBad nastolatki zachcane s do wydajnej osobistego pracy inaczej ni| ludzie starsi. Jak mówi Dan Gil- Nagroda nr 9: len, dyrektor personalny,  Trzydzie[ci lat temu, aby Zapewnienie rozrywki zadowoli pracowników, wystarczyBo zorganizowa Nagroda nr 10: zakBadowe rozgrywki softballa. Dzi[ musimy dobie- Nagrody rzeczowe ra imprezy do profilów naszych pracowników . Cytat z ksi|ki The Greatest Firma organizuje na przykBad dla seniorów dan- Management Principle in the cingi pozwalajce im lepiej si pozna i spdzi ze World Michaela LeBoeufa sob troch czasu po pracy, a tak|e specjalne pocz- stunki w restauracji lub w domu kierownika, na któ- rych wszyscy dziel si tym, co sami przynie[li. Z my[l o swoich najmBodszych pracownikach firma zmodyfikowaBa sw polityk planowania czasu 42 1001 S P O S O B Ó W N A N AG R A D Z A N I E P R ACO W N I KÓ W pracy tak, aby mogli oni uczszcza na szkolne zaj-  Pochlebne my[li, cia i egzaminy. Gillen wspomina, |e gdy byB kapita- których nie wypowiadamy, nem dru|yny piBkarskiej i jednocze[nie godziB prac nie maj |adnego znacze-  w firmie z nauk w liceum, w szczycie sezonu piB- nia karskiego pozwolono mu wzi miesic wolnego. Kenneth Blanchard Gdy który[ z pracowników chce i[ na bal matural- autor ksi|ek i konsultant z zakresu zarzdzania ny, zastpuje go starszy kolega z innego regionu. arren F. Doane, starszy wiceprezes firmy Fo- Að Wypo|ycz pracowni- Wunders Title Company, zaleca stosowanie kowi na tydzieD sportowy samochód. zró|nicowanych nagród wyra|ajcych uznanie: od przeja|d|ek limuzynami, przez zabieranie pracow- Að Wykup miejsce na bil- lboardzie i umie[ na nim ników na obiad a| po opBacanie im miejsc hotelo- podzikowania dla pra- wych. Sugeruje te| fundowanie podwBadnym wy- cownika  nie zapomnij cieczek nad morze, rejsów jachtami, wspólnych zamie[ci jego zdjcia i nazwiska. wypadów na rozgrywki sportowe, a nawet serwo- wanie im posiBków. Að Stwórz na wewntrzne potrzeby firmy ksi|eczk zatytuBowan  Dobre pró- by . Bdziesz w niej zamiesz- czaB informacje o dziaBa- niach pracowników, które s warto[ciowe, cho nie od- niosBy takiego sukcesu, jak si spodziewano. Pamitaj, |eby napisa, czego wszyscy si dziki nim nauczyli[cie. Að Zabierz pracownika w [rodku dnia do kina. Að Zapro[ pracownika na partyjk golfa.

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1001 sposobow na zwiekszenie wydajnosci pracownikow
1001 sposobow na przejmowanie inicjatywy w pracy01in
Sposób na przewagę czyli budowanie zaangażowania pracowników
CzasR sposoby na to by zaczal pracowac dla Ciebie czas52
04 dział czwarty obowiązki pracownika i pracodawcy
Instrukcja bhp na stanowisku pracownika obsługującego maszynę szwalniczą

więcej podobnych podstron