Zadanie pomoc publiczna


2015-05-27
Pomoc publiczna
 podstawy prawne i kryteria kwalifikacji
Pomoc publiczna w JST
Zgodnie z art.107 ust.1 Traktatu o funkcjonowaniu UE (TFUE)
wsparcie władz publicznych jest uznawane za pomoc publiczną o ile
spełnione są następujące warunki:
szkolenie do przeprowadzenia
wð beneficjentem pomocy jest przedsiÄ™biorstwo,
zadania audytowego
wð jest przyznawane przez wÅ‚adze publiczne lub pochodzi ze Å›rodków
publicznych,
wð udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,
wð ma charakter selektywny (uprzywilejowuje okreÅ›lone przedsiÄ™biorstwo
lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),
Dane do zadania audytowego
wð grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencjÄ™ oraz wpÅ‚ywa na wymianÄ™
handlową między Państwami Członkowskimi UE.
Indywidualne gwarancje w krajach UE
Nie jest pomocÄ… publicznÄ…
w rozumieniu przepisów UE
jako instrument pomocy publicznej
Do instrumentów pomocy publicznej zalicza się:
wðplanowane operacje budżetu (paÅ„stwa, samorzÄ…du)
wð dotacje
wðpomoc o charakterze socjalnym (np. zasiÅ‚ki) wð subsydia podatkowe
(np. zwolnienia, umorzenia)
wðWsparcie o charakterze systemowym (np. publiczne
wð subsydia kapitaÅ‚owo-inwestycyjne
gwarancje systemowe)
(np. wniesienia kapitału, konwersja wierzytelności na akcje)
wð  miÄ™kkie kredytowanie ,
wðpomoc majÄ…ca na celu naprawienie szkód
(pożyczki , kredyty preferencyjne, dopłaty do oprocentowania)
spowodowanych klęskami żywiołowymi (pod
wð odroczenia pÅ‚atnoÅ›ci
warunkiem ogłoszenia przez władze klęski żywiołowej)
(podatkowych, zaległości podatkowych, rat płatności)
wðinnymi zdarzeniami nadzwyczajnymi (np. pomoc wð gwarancje paÅ„stwowe
finansowa na ratowanie instytucji finansowych w czasie
kryzysu)
Notyfikacja pomocy publicznej na poziomie
Zwrot pomocy publicznej
UE
żð ObowiÄ…zek zwrotu pomocy  niezależnie od tego, czy winÄ™
wðZgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o
ponosi podmiot udzielajÄ…cy pomocy (np. zaniedbanie), czy jej
Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)
beneficjent (np. celowe wprowadzenie podmiotu udzielajÄ…cego
pomocy w błąd).
Komisja Europejska musi zostać
żð WyjÄ…tki od obowiÄ…zku zwrotu m.in.:
poinformowana o wszelkich planach
przedawnienie
przyznania lub zmiany pomocy publicznej.
 absolutna niemożliwość wykonania decyzji (np.
Państwo członkowskie nie może
likwidacja przedsiębiorstwa przed decyzją KE)
wprowadzać w życie projektowanych
żð Termin przedawnienia kompetencji KE do windykacji pomocy
środków dopóki Komisja nie wyda decyzji
(10 lat od dnia udzielenia pomocy)
końcowej (2 miesiące).
1
2015-05-27
Pomoc publiczna  a prawo polskie
Zwrot pomocy publicznej
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawach dotyczÄ…cych pomocy
1. Beneficjent pomocy jest zobowiÄ…zany do zwrotu kwoty
stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co
publicznej (Dz. U. 2004, Nr 123 poz. 1291)
do której Komisja wydała decyzję o obowiązku zwrotu
akty wykonawcze, w tym m.in.:
pomocy (& ).
wðRozporzÄ…dzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie
2. Obowiązek zwrotu, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również
szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w
różnych formach
odsetki (& ).
wðRozporzÄ…dzenie Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2013 r. zmieniajÄ…ce
3. Do czasu wykonania przez beneficjenta pomocy obowiÄ…zku, o
rozporzÄ…dzenie w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. poz.1540)
wðRozporzÄ…dzenie Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie sprawozdaÅ„ o
którym mowa w ust. 1, żadna pomoc publiczna nie może
udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz
zostać udzielona, a w przypadku jej wcześniejszego
sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na
rzecz sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 952)
udzielenia  wypłacona temu beneficjentowi.
Pomoc publiczna w JST 
Przykład pomocy publicznej
informacja i sprawozdawczość
wð Zgodnie z art. 6 ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej z dnia 06
września 2001 roku ( Dz.U. z 2001 r., Nr 112, poz. 1198, z pózn. zm.)
wðUdzielenie przez Departament Gwarancji i
podmioty wykonujÄ…ce zadania publiczne, w tym jednostki samorzÄ…du
terytorialnego, mają obowiązek udostępniania informacji publicznej w
Poręczeń Ministerstwa Finansów poręczenia
zakresie majÄ…tku publicznego, w tym o udzielonej przez jednostkÄ™
samorzÄ…du terytorialnego pomocy publicznej.
kredytowego dla Autostrady Wielkopolskie
wð Wszystkie podmioty udzielajÄ…ce pomocy publicznej, w tym JST,
zobowiązane są do przekazywania Prezesowi Urzędu Ochrony
S.A. na budowÄ™ odcinka autostrady A2.
Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy lub
informacji o nieudzielaniu pomocy (tzw. sprawozdania zerowe).
Informacje te sÄ… gromadzone w bazie danych SHRIMP  Systemie
Harmonogramowania, Raportowania i Monitorowania Pomocy.
Zadanie cz.1
Zadanie cz.2
Audyt pomocy publicznej
Audyt pomocy publicznej
1. Sformułować zadanie audytowe
2. Sformułować sprawozdanie z realizacji zadania
Nazwa zadania
audytowego
Cel zadania
Zakres podmiotowy zadania
wðDokonane ustalenia i wnioski z ustalenia stanu
Zakres przedmiotowy zadania
faktycznego
Analiza ryzyka
Metodyka zadania
wðAnaliza przyczyn i skutków
Przyjęta skala oceny
wðRekomendacje (zalecenia)
Założenia organizacyjne:
wðOcena (wg przyjÄ™tej skali)
Osoby realizujÄ…ce zadanie
Termin przeprowadzenia zadania
AÄ…czna liczba przyznanego czasu realizacji zadania
wðPodpisy audytorów
Harmonogram czasowy zadania (na osobÄ™)
2


Wyszukiwarka