polityka bezpieczeństwa informacji


Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
na przykładzie Instytutu Aączności 
Państwowego Instytutu Badawczego
Marian Kowalewski
Anna Ołtarzewska
Zwrócono uwagę na potrzebę opracowania oraz stosowania w instytucjach polityki bezpieczeństwa informa-
cji (PBI), koniecznej do ochrony gromadzonej, przetwarzanej i przesyłanej informacji. Wyjaśniono pojęcia
i zakres polityki bezpieczeństwa informacji w instytucji. Określono podstawy prawne jej tworzenia. Na przy-
kładzie Instytutu Aączności  Państwowego Instytutu Badawczego zaprezentowano układ dokumentu PBI,
uwzględniający dokumenty normatywne i praktykę badawczą wraz z jej głównym składnikiem  strategią.
ochrona informacji, polityka bezpieczeństwa instytucji
Wprowadzenie
O skuteczności działania i rozwoju instytucji (organizacji) świadczy stopień osiągania zamierzonego
celu. W procesie tym jest bardzo ważne stosowanie współczesnych technik i technologii, narzędzi
i systemów informatycznych oraz przetwarzania i zarządzania informacją .
Informacja jest jednym z ważniejszych zasobów instytucji, na ogół decydującym o jej sukcesach.
Dlatego powinna być chroniona zarówno przez kierownictwo, jak i pozostałych pracowników. Instytucje
rygorystycznie przestrzegające tego nakazu na ogół bezkolizyjnie funkcjonują w swoim środowisku
i dynamicznie się rozwijają.
Ważne jest, aby zapewnić ochronę informacji na pożądanym poziomie, a tym samym spełnić wymagany
poziom bezpieczeństwa systemów informacyjnych. W tym celu należy odpowiednio zorganizować
zasoby instytucji i skutecznie nimi zarządzać, czyli mieć właściwie opracowaną i bezwzględnie
przestrzeganą politykę bezpieczeństwa informacji (PBI) instytucji. Jest to jeden z warunków osiągania
sukcesów.
Istota polityki bezpieczeństwa informacji instytucji
W każdej instytucji (organizacji) znajdują się różnorodne informacje, które z reguły powinny być
chronione; część ze względu na interes instytucji (np. szczegółowe informacje związane ze strategicz-
nymi planami, informacje finansowe i inwestycyjne, patenty itp.), część zaś z mocy prawa (np. zbiory
danych osobowych, informacje niejawne). Zasadniczy zbiór informacji instytucji jest jawny i dotyczy
całości problemów związanych z jej funkcjonowaniem. Nie oznacza to, że nie powinien być chro-
niony, wręcz przeciwnie, każda bowiem informacja jest podatna na zagrożenia (np. zniszczenie czy
zafałszowanie) lub  szerzej mówiąc  niepożądane modyfikowanie.

Przez informację rozumie się treści wszelkiego rodzaju, przechowywane na dowolnym nośniku informacji, wyrażone za pomocą
mowy, pisma, obrazu, rysunku, znaku, kodu, dzwięku lub w jakikolwiek inny sposób.
3
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
Celem działań w zakresie ochrony i zapewnienia bezpieczeństwa informacji w instytucji jest osiąg-
nięcie takiego poziomu organizacyjnego i technicznego, który:
 zagwarantuje zachowanie poufności informacji chronionych;
 zapewni integralność informacji chronionych i jawnych oraz dostępność do nich;
 zagwarantuje wymagany poziom bezpieczeństwa przetwarzanych informacji;
 maksymalnie ograniczy występowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji;
 zapewni poprawne i bezpieczne funkcjonowanie systemów przetwarzania informacji;
 zapewni gotowość do podejmowania działań w sytuacjach kryzysowych.
Najogólniej ujmując, PBI jest zbiorem dokumentów, określających metody i zasady ochrony oraz
zapewnienia bezpieczeństwa informacji w instytucji. Mówiąc szerzej, PBI jest zbiorem spójnych,
precyzyjnych i zgodnych z obowiązującym prawem przepisów, reguł i procedur, według których
dana instytucja (organizacja) buduje, zarządza i udostępnia zasoby oraz systemy informacyjne
i informatyczne. W szczególności w PBI zdefiniowano zasoby, które powinny być chronione i sposoby
(metody) tej ochrony.
W PBI określono zasady ochrony grup informacji, dotyczące sposobów ich przetwarzania i prze-
chowywania, z uwzględnieniem nie tylko zagadnień bezpieczeństwa i komunikacji przetwarzanych
informacji, sprzętu i oprogramowania, za pomocą których są przetwarzane informacje, lecz również
ludzi, którzy te informacje przetwarzają. Punktem wyjścia do tworzenia PBI jest wyznaczenie grup
informacji, które powinny podlegać ochronie.
Polityka bezpieczeństwa informacji stanowi podłoże do tworzenia dokumentów, zawierających
specyficzne wymagania dla konkretnych grup informacji, a także określających warunki, jakie muszą
spełniać systemy informatyczne i papierowe je przetwarzające, z uwzględnieniem aspektów prawnych
ochrony informacji i systemów informatycznych.
W praktyce są różne metody tworzenia PBI instytucji. Jednak, bez względu na to, jakiego są to typu
rozwiązania, jest ważne, aby opracowana PBI odpowiadała potrzebom danej instytucji, w zakresie
skutecznej ochrony gromadzonych i przetwarzanych w niej informacji. Dla przykładu, jeśli PBI tworzy
się wg metodyki TISM (Total Information Security Management) [20], wówczas ma ona strukturę
modułową, zawiera odrębne zasady bezpieczeństwa dla poszczególnych grup informacji i systemów
ich przetwarzania oraz zestawy instrukcji, regulaminów i procedur.
Podstawy opracowania polityki bezpieczeństwa instytucji
Przy opracowywaniu PBI jest niezwykle ważne zdefiniowanie pojęcia bezpieczeństwa informacji.
Znawcy tego tematu uważają, że bezpieczeństwo informacji jest to zachowanie poufności, integralności
i dostępności informacji. Przy czym przez poufność informacji należy rozumieć zapewnienie, że dostęp
do informacji mają tylko osoby upoważnione, a przez dostępność informacji, że osoby upoważnione
mają dostęp do informacji i związanych z nią aktywów wtedy, gdy istnieje taka potrzeba, natomiast
przez integralność informacji należy rozumieć zapewnienie dokładności i kompletności informacji
oraz metod jej przetwarzania [15].
Jak już wspomniano, PBI instytucji powinna ujmować ogólne zasady wytwarzania, przetwarzania,
przesyłania i przechowywania informacji w aspekcie zapewnienia jej bezpieczeństwa oraz organizację
i zasady sprawnego zarządzania tym procesem. Wymóg ten jest niezwykle istotny, ponieważ zawiera
4
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
podstawowe treści związane z budową PBI instytucji, szczególnie jej strategii w tym zakresie.
PBI powinna uwzględniać też normy oraz zalecenia międzynarodowe i krajowe [5, 10, 11, 12, 15].
Podstawą prawną opracowania PBI w instytucji są obowiązujące ustawy oraz rozporządzenia
(dokumenty wyższego rzędu) dotyczące m.in. ochrony informacji niejawnych, podstawowych wymagań
bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych, ochrony danych osobowych i ochrony praw
autorskich .
Opracowanie PBI instytucji wymaga uwzględnienia wielu czynników, funkcjonujących w danej
organizacji, np. takich jak: charakter, specyfika funkcjonowania, struktura organizacyjna oraz procesy
zachodzące w tej instytucji.
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji powinna stanowić podstawę działań dotyczących jej
wdrożenia oraz obejmować wszystkich pracowników i współpracowników danej instytucji, czy też
organizacji. Jest oczywiste, że nie może być dokumentem zamkniętym, powinna być bowiem ciągle
uaktualniana, modyfikowana i dostosowywana do potrzeb danej instytucji.
Struktura dokumentu PBI
W dokumentach normatywnych związanych z zagadnieniem polityki bezpieczeństwa informacji nie
wskazano konkretnego układu, czy też treści PBI organizacji. W obowiązującej normie krajowej [15]
przedstawiono jedynie minimum zawartości dokumentu PBI; podano, że PBI musi zawierać:
 definicję bezpieczeństwa informacji, jego cele i zakres oraz znaczenie bezpieczeństwa informacji
jako mechanizmu współużytkowania informacji;
 oświadczenie o intencji kierownictwa instytucji, potwierdzające cele i zasady bezpieczeństwa
informacji w instytucji;
 krótkie wyjaśnieni PBI, zasad, standardów i wymagań dotyczących zgodności, mających szczególne
znaczenie dla instytucji;
 definicje ogólnych i szczegółowych obowiązków w zakresie zarządzania bezpieczeństwem
informacji, w tym zgłaszania przypadków naruszenia bezpieczeństwa;
 odsyłacze do dokumentacji, stanowiące uzupełnienie PBI.
Ponadto podkreślono, że PBI powinna zostać udostępniona użytkownikom w całej instytucji, w formie
właściwej, dostępnej i zrozumiałej dla czytelników, do których jest adresowana.
W praktyce spotyka się różne układy i zróżnicowane co do stopnia szczegółowości treści w opra-
cowywanych PBI organizacji. Jedną z metod jest TISM [20], interesująca, szczególnie w zakresie
układu i zawartości merytorycznej, rzeczowego i kompleksowego ujęcia problemów bezpieczeństwa
informacji. Jest ona oraz możliwa do zastosowania w różnego rodzaju instytucjach i organizacjach,
w tym w środowisku naukowym.
Autorzy tej metody uważają, że w każdej opracowanej PBI instytucji, niezależnie od przyjętego jej
układu, ważne powinno być to, aby powyżej wskazane minimalne treści polityki, jakie wynikają
z przytaczanej i obowiązującej normy [15], były uwzględnione i nie kolidowały z obowiązującymi
w kraju dokumentami prawnymi. Ponadto powinny zostać wzięte pod uwagę potrzeby danej instytucji,
jej zasoby i specyfika funkcjonowania.

Ze względu na znaczny zbiór tego typu dokumentów prawnych w niniejszym artykule jest on tylko zasygnalizowany.
5
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
Prowadzone prace w obszarze polityk bezpieczeństwa informacji oraz bezpieczeństwa systemów infor-
matycznych, a także analiza obowiązujących przepisów i norm dotyczących tej istotnej problematyki
świadczą, że PBI instytucji, dla przykładu polityka bezpieczeństwa informacji Instytutu Aączności 
Państwowego Instytutu Badawczego (IA  PIB), może mieć następującą strukturę organizacyjną .
POZIOM I
1. Polityka bezpieczeństwa informacji:
 część I: zwarte ujęcie PBI instytucji (podstawy prawne opracowanego dokumentu, podstawowe
definicje bezpieczeństwa informacji, ogólne zasady i strategia bezpieczeństwa informacji,
podstawowe wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa informacji, identyfikacja
informacji wytwarzanej, przetwarzanej i przechowywanej w instytucji);
 część II: zasady zarządzania bezpieczeństwem informacji w instytucji (cel, zakres i ogólne
zasady zarządzania bezpieczeństwem informacji; podział, obieg i dostęp do informacji
podlegającej ochronie; wymagania i specyfikacja systemów przetwarzania informacji oraz
metody ochrony informacji; zasady reagowania w sytuacjach kryzysowych, organizacja
i zasoby osobowe zarządzania bezpieczeństwem informacji).
2. Polityka bezpieczeństwa systemu informatycznego  regulamin sieci komputerowej (sposoby
korzystania z sieci komputerowej, tryb dostępu do sieci, zasady pracy w sieci, zasady i spo-
soby tworzenia kopii zapasowych, zasady działania w sytuacjach kryzysowych, osoba (osoby)
odpowiedzialna za administrowanie sieci).
POZIOM II
Polityki bezpieczeństwa grup informacji chronionych (cel i zakres polityki bezpieczeństwa danej
grupy informacji, dostęp do informacji i zasady zarządzania nią, wykaz systemów przetwarzania wraz
z wymaganiami, zasady archiwizacji informacji i postępowania w sytuacjach kryzysowych, wykaz
procedur i instrukcji określających zarządzanie grupą informacji).
POZIOM III
Polityki bezpieczeństwa systemów przetwarzania informacji chronionych  wypełnienie założeń
dokumentów z poziomu I i II (cel i zakres systemu oraz jego schemat, kryteria bezpieczeństwa
systemu i zasady zarządzania nim, zasady reagowania w sytuacjach kryzysowych i przeprowadzania
audytów bezpieczeństwa).
Wskazane polityki mogą być prezentowane w postaci:
 regulaminów: dokumenty opisujące zasady ochrony informacji, prawa i obowiązki pracowników
oraz zasady korzystania z poszczególnych środków technicznych przetwarzających informacje;
 instrukcji: zestaw szczegółowych dokumentów związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem
informacji, które wynikają z dokumentu PBI;
 procedur: opisujące szczegółowo postępowanie w określonych przypadkach zarówno w normal-
nym toku działania instytucji, jak i w sytuacjach kryzysowych związanych z incydentem bez-
pieczeństwa.

Układ ten jest na ogół zgodny z metodyką TISM, którą uznano jako reprezentatywną dla instytucji w środowisku naukowym,
np. jednostek badawczo-rozwojowych (jbr).
6
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
Dokumenty poziomu II (jako uszczegółowienia wymagań) i poziomu III PBI (jako spełnienie
wymagań bezpieczeństwa) powinny być ściśle ze sobą powiązane, nawzajem się uzupełniać i wynikać
z dokumentów poziomu I PBI, które te wymagania określają. Ich forma może być różna i dostosowana
do potrzeb i wymogów danej instytucji.
Zaprezentowany układ jest dostosowany do potrzeb IA-PIB, odpowiada zadaniom i celom działania
oraz zasobom Instytutu, jego otoczeniu i funkcjonowaniu w warunkach konkurencyjności oraz
gospodarki rynkowej.
Oczywiście nie jest to pełen zbiór problemów, należy bowiem pamiętać o tym, że może on być inny
dla każdej instytucji, ale zawsze powinien odpowiadać jej potrzebom.
Strategia jako główny składnik PBI instytucji
Opracowywane PBI większości instytucji zawierają strategie ochrony i bezpieczeństwa informacji
danej organizacji. Jest to stanowisko słuszne i dlatego  dla przejrzystości funkcjonowania PBI danej
organizacji  powinno być powszechnie stosowane.
Strategia ochrony i bezpieczeństwa informacji powinna ujmować swoisty zamiar zarządu organizacji,
wyrażający się poglądem i stanowiskiem w przedmiotowym problemie. Uważa się, że strategia jako
główny składnik PBI powinna prezentować podstawę osiągnięcia spójnej ochrony informacji oraz
sposoby osiągnięcia celów w zakresie ochrony informacji instytucji.
Podstawą osiągnięcia spójnej ochrony informacji może być m.in. rozpoznanie grup informacji,
systemów oraz obszarów ich przetwarzania, które będą podlegać ochronie. Natomiast w zakresie
wyznaczonych celów ochrony informacji, na przykładzie IA-PIB, strategia powinna wskazywać
sposoby ich osiągania przez:
 wprowadzenie podziału na informacje jawne i chronione;
 określenie informacji, stanowiących tajemnicę instytucji jako podlegających ochronie ze względu
na ich dobro, interes i pozycję na rynku;
 określenie informacji chronionych ze względu na wymogi prawne;
 możliwość nadawania każdej informacji chronionej odpowiedniej klauzuli tajności;
 wprowadzenie podziału informacji chronionych na grupy i zarządzanie nimi;
 określenie organizacyjnych i technicznych wymogów bezpieczeństwa przetwarzania grup informacji
chronionych;
 utworzenie struktur organizacyjnych odpowiedzialnych za zarządzanie bezpieczeństwem i prze-
twarzaniem informacji;
 zarządzanie ciągłością przetwarzania informacji;
 standaryzację procedur postępowania oraz opracowanie niezbędnej dokumentacji, tj. zasad
zarządzania bezpieczeństwem grup informacji i systemów ich przetwarzania;
 wdrożenie rozwiązań technicznych, zapewniających wymagany poziom bezpieczeństwa przetwa-
rzanych informacji  inwestycje w infrastrukturę sieci i systemów informatycznych oraz fizyczne
zabezpieczenie obszarów przetwarzania informacji chronionych;
7
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
 efektywne propagowanie zasad bezpieczeństwa informacji wśród kierownictwa i pracowników
instytucji;
 cykliczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji.
W celu dostosowania do zmian prawnych, potrzeb instytucji, postępu w zakresie rozwoju techno-
logii i usług teleinformatycznych, strategia ochrony informacji instytucji powinna być na bieżąco
aktualizowana.
Podsumowanie
Polityka bezpieczeństwa informacji prezentuje swoisty zbiór metod i zasad ochrony oraz zapewnienia
bezpieczeństwa informacji, jako głównego zasobu w instytucji. Umożliwia ona zorganizowane i bez-
pieczne gromadzenie, przetwarzanie, przesyłanie i przechowywanie informacji, sprawne i kontrolowane
jej zarządzanie, a także ochronę i bezpieczeństwo. Jest ona zbiorem dokumentów i stosownie do
potrzeb instytucji powinna być ciągle odnawiana (aktualizowana). Przede wszystkim jednak PBI
powinna być dokumentem czytelnym i zrozumiałym dla wszystkich pracowników instytucji. Powinien
też nią szczególnie interesować się zarząd instytucji.
Bibliografia
[1] Barczak A., Sydoruk T.: Bezpieczeństwo systemów informatycznych zarządzania. Warszawa,
BELLONA, 2003
[2] Białas A.: Podstawy bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych. Gliwice, Wydawnictwo:
Pracownia komputerowa Jacka Skalmierskiego, 2002
[3] Cole E., Krutz R. L., Conley J.: Bezpieczeństwo sieci. Biblia. Warszawa, Helion, 2005
[4] Filar W., Roman W., Kopoński J.: Założenia polityki bezpieczeństwa systemów i sieci teleinfor-
matycznych. W: Materiały z konferencji: Bezpieczeństwo Systemów i Sieci Teleinformatycznych
NetSec 99, Katowice, 1999
[5] ISO/IEC TR 13335-3:1998 Technika informatyczna  Wytyczne do zarządzania bezpieczeń-
stwem systemów informatycznych  Część 3: Techniki zarządzania bezpieczeństwem systemów
informatycznych
[6] Kaeo M.: Tworzenie bezpiecznych sieci. Warszawa, Mikom, 2000
[7] Kifner T.: Polityka bezpieczeństwa i ochrony informacji. Gliwice, Helion, 1999
[8] Kowalewski M. i in.: Aspekty bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych. Warszawa, Instytut
Aączności, 2005
[9] Molski M., Opala S.: Elementarz bezpieczeństwa systemów informatycznych. Warszawa, Mikom,
2002
[10] PN-EN ISO 9001:2001 System zarządzania jakością. Wymagania
[11] PN-EN ISO 14001:2005 Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania
[12] PN-I-13335-1:1999 Technika informatyczna  Wytyczne do zarządzania bezpieczeństwem
systemów informatycznych. Pojęcia i modele bezpieczeństwa systemów informatycznych
[13] PN-ISO/IEC 15408-1:2002 Technika informatyczna  Techniki zabezpieczeń  Kryteria oceny
zabezpieczeń informatycznych  Część 1: Wprowadzenie i model ogólny
8
Polityka bezpieczeństwa informacji instytucji
Marian Kowalewski
na przykładzie IA  PIB
Anna Ołtarzewska
[14] PN-ISO/IEC 15408-3:2002 Technika informatyczna  Techniki zabezpieczeń  Kryteria oceny
zabezpieczeń informatycznych  Część 3: Wymagania uzasadnienia zaufania do zabezpieczeń
[15] PN-ISO/IEC 17799:2007 Technika informatyczna  Techniki bezpieczeństwa  Praktyczne zasady
zarządzania bezpieczeństwem informacji
[16] PN-ISO/IEC 27001:2007 Technika informatyczna  Techniki bezpieczeństwa  Systemy zarządza-
nia bezpieczeństwem informacji  Wymagania
[17] Stokłosa J., Bilski T., Dankowski T.: Bezpieczeństwo danych w systemach informatycznych.
Warszawa-Poznań, PWN, 2001
[18] Strebe M.: Podstawy bezpieczeństwa sieci. Warszawa, Mikom, 2005
[19] Szamański B.: Integracja systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z BS 7799
(ISO/IEC 17799) ze zintegrowanymi systemami zarządzania (ISO 9001, ISO 14001, PN 18001).
W: Materiały z konferencji: Enigma 2001, Warszawa, 2001
[20] TISM  Total Information Security Management. Dokumentacja ver. 1.4 RC 1. Materiały firmy
ENSI
Marian Kowalewski
Doc. dr hab. inż. Marian Kowalewski (1951)  absolwent WSOWA (1975);
nauczyciel akademicki, pracownik naukowy i prorektor ds. dydaktyczno-
naukowych w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Aączności (1975 1997);
pracownik naukowy Instytutu Aączności w Warszawie (od 1997), zastępca
dyrektora ds. naukowych i ogólnych IA (1997 2004), kierownik projektu
TETRA w IA (od 2002); organizator oraz współorganizator wielu seminariów
i konferencji naukowych; autor wielu podręczników i skryptów akademickich,
artykułów, prac naukowo-badawczych dotyczących problematyki telekomu-
nikacyjnej; zainteresowania naukowe: planowanie i projektowanie oraz
efektywność systemów telekomunikacyjnych.
e-mail: M.Kowalewski@itl.waw.pl
Anna Ołtarzewska
Mgr Anna Ołtarzewska (1955)  absolwentka Wydziału Rewalidacji
i Resocjalizacji Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (2002);
absolwentka Wydziału Strategiczno-Obronnego Akademii Obrony Naro-
dowej w Warszawie (2003); długoletni pracownik Instytutu Aączności
w Warszawie (od 1978); zainteresowania naukowe: techniki przetwarzania
informacji, sztuka i technika negocjacji, wspomaganie decyzji, polityka
bezpieczeństwa, bezpieczeństwo teleinformatyczne i ochrona danych,
rynek telekomunikacyjny.
e-mail: A.Oltarzewska@itl.waw.pl
9


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zagrożenia bezpieczeństa informacji
Normy i standardy z zakresu bezpieczenstwa informacyjnego i teleinformatycznego
2014 vol 09 UE i FR PORÓWNANIE SKUTECZNOŚCI PROWADZENIA POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA ENERGETYCZNEGO [NA
Wpływ systemów wykrywania włamań na bezpieczeństwo informatyczne instytucji
4 Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji
Audyt bezpieczeństwa informacji w praktyce
wyzwania i zagrożenia dla globalnego bezpieczeństwa informacyjnego Jemioło
ISO 27001 zapewnij bezpieczeństwo informacji ebook demo
2006 06 Analiza Naruszeń i Egzekwowanie Polityki Bezpieczeństwa
bezpieczenstwo informacji
RAPORT2013 zarządzanie bezpieczeństwem informacji

więcej podobnych podstron