K Leszczyńska Skład i organizacja Rady Ministrów w swietle konstytucji z 1997 r


A N N A L E S
UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKAODOWSKA
LUBLIN - POLONIA
VOL. XIII SECTIO K 2006
Wydział Politologii UMCS
KRYSTYNA LESZCZYCSKA
Skład i organizacja wewnętrzna Rady Ministrów
w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
z 2 kwietnia 1997 roku
The Composition, Internal Organization of the Council of Ministers
in the Light of the Republic of Poland Constitution of April 2, 1997
Skład, organizacja oraz tryb działania Rządu mają bardzo istotne znaczenie
dla rzeczywistej roli Rady Ministrów w mechanizmie sprawowania władzy,
ponieważ mogą tę rolę ograniczać (jeśli nie jest przyjęta właściwa struktura
i skład); umożliwiają realizację przyznanych Rządowi kompetencji. Regulacje
konstytucyjne obok regulacji niższego rzędu stanowią kanwę, na której powstają
i działają Rządy. Należy podkreślić, że jakość i sprawność organizowania prac
Rady Ministrów zależy w znacznej mierze także od pozaprawnych czynników,
np. wiedzy i doświadczenia decydentów.
SKAAD RADY MINISTRÓW
Artykuł 147 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. określa kategorie osób, które
wchodzą w skład Rady Ministrów. Przepis Ustawy zasadniczej nie precyzuje
liczby członków Rządu, tylko stanowi, jakie kategorie osób muszą wejść, a jakie
mogą wchodzić do gabinetu rządowego. Z powyższego wynika, że ustawodawca
konstytucyjny w obrębie Rady Ministrów umożliwił utworzenie niejako dwóch
jej składów: obligatoryjnego lub obligatoryjnego i fakultatywnego łącznie.
Wyżej przedstawione rozwiązanie świadczy o elastyczności przepisu Ustawy
zasadniczej i w związku z tym ułatwia tworzenie Rządu w różnych sytuacjach
74 KRYSTYNA LESZCZYCSKA
politycznych. Artykuł 147 ust. 1 Konstytucji z 1997 r. stanowi, że Rada
Ministrów składa się z prezesa Rady Ministrów oraz ministrów. Te dwie
kategorie członków Rządu, tj. prezes Rady Ministrów i ministrowie stanowią
jego obligatoryjny skład. Bez premiera i ministrów Rząd nie może powstać
i funkcjonować. Jest to minimalny i zarazem podstawowy skład Rady Minist-
rów. Ten obligatoryjny skład w zależności od różnych czynników może być
rozszerzony o inne kategorie członków, którzy już nie muszą, tylko mogą być
powołani w skład Rady Ministrów. Zatem do Rządu mogą być powołani:
wiceprezesi Rady Ministrów oraz przewodniczący określonych w ustawach
komitetów. Czy tylko te dwie kategorie członków Rządu stanowią jego
fakultatywny skład?
Artykuł 147 Konstytucji z 1997 r. nie przewiduje innych kategorii członków
Rady Ministrów. Jednak art. 149 ust. 1 Ustawy zasadniczej wyróżnia dwie
kategorie ministrów: 1) ministrów, którzy kierują określonymi działami ad-
ministracji rządowej, a ich zakres działania określają ustawy - ministrów
resortowych oraz 2) ministrów, którzy wypełniają zadania wyznaczone im
przez prezesa Rady Ministrów - ministrów bez teki. Skład fakultatywny
Rady Ministrów mogą zatem tworzyć: wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie
bez teki i przewodniczący określonych w ustawach komitetów. O włączeniu
w skład Rady Ministrów jej fakultatywnych członków decyduje premier
i Sejm. Od decyzji prezesa Rady Ministrów, która jest uwarunkowana czyn-
nikami politycznymi, zależy wejście do Rządu wicepremierów i ministrów
bez teki. Natomiast jeśli Sejm w drodze ustawy powoła komitet i umieści
w niej zapis, że jego przewodniczący wchodzi w skład gabinetu rządowego,
to musi on zostać powołany do Rady Ministrów. W takiej sytuacji prezes
Rady Ministrów jest zobowiązany zgłosić odpowiedni wniosek głowie państwa.
Poza wymienionymi powyżej pięcioma kategoriami członków Rządu (premier,
wicepremierzy, ministrowie resortowi, ministrowie nieresortowi, przewodni-
czący komitetów) przepisy konstytucyjne nie dają możliwości włączenia do
Rady Ministrów innych osób np. sekretarzy stanu.1 Konstytucja z 2 kwietnia
1997 r., o czym była już mowa, nie określa składu liczbowego Rady Ministrów.
W systemach parlamentarno-gabinetowych liczba członków Rządu, poza Iz-
raelem, nie jest konstytucyjnie określona. Ustawa zasadnicza o Rządzie
Izraela z 1992 r. stanowi, że liczba członków Rządu nie może być większa
od osiemnastu ani mniejsza od ośmiu.2
Warto zaznaczyć, że na gruncie europejskim tylko konstytucja Szwajcarii
ściśle określa liczbę członków Rządu: -  Rada Federalna składa się z siedmiu
1
R. Mojak, Status ustrojowy Rady Ministrów w nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
(zagadnienia wybrane), [w:] Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej w nowej Konstytucji
z 2 kwietnia 1997 roku, red. W. Skrzydło i R. Mojak, Lublin 1998, s. 61-62.
2
Zob. art. 33 pkt. a Ustawy zasadniczej o Rządzie ustanowionej w 1992 r., [w:] Konstytucja
Państwa Izrael, Warszawa 2001.
SKAAD I ORGANIZACJA WEWNTRZNA RADY MINISTRÓW... 75
członków".3 Jednak należy podkreślić, że w Szwajcarii istnieje parlamentarno--
komitetowy system rządów polegających na tym, że parlament powołuje głowę
państwa (która jest członkiem Rządu) i Rząd będący komitetem wykonawczym
parlamentu.
Chociaż Ustawa zasadnicza z 1997 r. nie określa liczby członków Rady
Ministrów, to na liczebność tę zachowuje pewien wpływ.4 Konstytucja imiennie
wskazuje prezesa Rady Ministrów i niektórych ministrów: ministra obrony
narodowej,5 ministra właściwego w zakresie polityki zagranicznej6 oraz ministra
sprawiedliwości.7 Osoby, którym premier zaproponuje objęcie wyżej wymienio-
nych stanowisk ministerialnych muszą bezwarunkowo do Rządu wejść. Poza
tym na powołanie dodatkowych ministrów w skład Rządu wpływ ma sam art.
146 obecnie obowiązującej Konstytucji. Przepis ten poprzez określenie zakresu
zadań Rady Ministrów sugeruje niejako, że do Rady Ministrów muszą wejść
osoby, które zadania te będą wykonywać, np. chronić interesy skarbu państwa,
zapewniać bezpieczeństwo wewnętrzne.
Przepisy konstytucyjne pozwalają w sposób elastyczny kształtować liczbę
członków Rządu. Zgodnie z art. 147 ust. 3 Konstytucji, prezes i wiceprezesi Rady
Ministrów mogą łączyć swoje stanowiska z funkcją ministra. Należy jednak
wziąć pod uwagę, że powyższe rozwiązanie, w odniesieniu do premiera, może
w praktyce politycznej nie mieć zastosowania. Po pierwsze, piastowanie obu
stanowisk przez jedną osobę wiąże się z przejęciem niezwykle szerokiego zakresu
obowiązków. Minister to nie tylko członek organu władzy wykonawczej, ale
również szef złożonej struktury - resortu, którym kieruje. Po drugie, szef Rządu
będący jednocześnie ministrem bez teki, musiałby wypełniać zadania określone
przez premiera, czyli przez siebie. Możliwość połączenia obu funkcji, tj.
premiera i ministra, którą daje art. 147 ust. 3 Konstytucji z pewnością ma na
celu zracjonalizowanie składu Rządu, tzn. uchronienie Rządu przed nadmierną
liczebnością, np. w sytuacji, gdy koalicję rządową będzie tworzyć kilka partii
politycznych. Dopuszczalność łączenia funkcji prezesa Rady Ministrów i minist-
ra mogłaby się przełożyć na liczebność członków Rządu. Jednak w praktyce,
chociażby ze względu na podniesione argumenty, nie znajduje uzasadnienia.
Wydaje się, że prezes Rady Ministrów może tylko przez określony czas pełnić
obowiązki ministra resortowego, a nie łączyć swojej funkcji ze stanowiskiem
szefa resortu.
3
Zob. art. 175 ust. 1 Konstytucji Federalnej Konfederacji Szwajcarskiej zdnia 18 kwietnia 1999
r., Warszawa 2000.
4
Zob. P. Sarnecki, Uwagi do art. 147, [w:] Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
red. L. Garlicki, Warszawa 1999, s. 1-2.
s
Zob. art. 134 ust. 2 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 1997.
6
Zob. art. 133 ust. 3 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 1997.
7
Zob art. 187 ust. 1 pkt 1 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 1997.
76 KRYSTYNA LESZCZYCSKA
Powołanie wiceprezesów Rady Ministrów, jak już podkreślano, nie jest
obowiązkowe. Konstytucja nie określa, ilu wiceprezesów może być w Rządzie.
W art. 147 ust. 2 Konstytucji zastosowano liczbę mnogą. Jednak nie oznacza to,
że zastępców premiera musi być co najmniej dwóch. W ustępie trzecim
przytoczonego wyżej art. 147 Konstytucji zastosowano liczbę pojedynczą.
Należy zatem przyjąć, że wiceprezes może być jeden, dwóch lub kilku.8 Ustawa
zasadnicza nie stawia przeszkód, aby  zastępca" lub  zastępcy premiera" byli
jednocześnie ministrami resortowymi lub ministrami zadaniowymi.9 Aczkol-
wiek łączenie funkcji wiceprezesa Rządu i ministra bez teki wywołuje takie skutki
prawne, że osoba pełniąca dwie funkcje w Rządzie nie może wydawać
rozporządzeń. W przypadku połączenia funkcji wiceprezesa z funkcją ministra
powołanie tego pierwszego nie będzie miało wpływu na liczebność Rady
Ministrów.
Najliczniejszą kategorię w Rządzie stanowią ministrowie. Ustawa zasadnicza
przewiduje, co już podkreślano, istnienie dwóch kategorii ministrów (resor-
towych i nieresortowych). Autor niniejszego artykułu przyjmuje stanowisko
prof. Pawła Sarneckiego, że art. 149 ust. 1 Konstytucji pozwala wyodrębnić trzy
kategorie ministrów. Kategorię pierwszą stanowią ministrowie, którzy kierują
działem administracji rządowej. Do drugiej kategorii zalicza się ministrów
wypełniających zadania wyznaczone im przez premiera. Obydwie kategorie
ministrów zostały w przytoczonym przepisie konstytucyjnym połączone spój-
nikiem  lub", co pozwala na wyodrębnienie trzeciej kategorii ministrów, którzy
kierują działem administracji rządowej i wypełniają zadania wyznaczone przez
premiera.10 Jednak zdaniem autora na ministra resortowego nie mogą zostać
nałożone zadania, które zwiększają zakres jego obowiązków do tego stopnia, że
uniemożliwiają ich sprawne i terminowe wykonanie.
Powołanie ministrów kierujących działami administracji rządowej jest obli-
gatoryjne. Artykuł 149 ust. 1 Konstytucji stanowi, że zakres działania takiego
ministra określają ustawy. Oznacza to, że ministrów kierujących resortem jest
tylu, ile ustaw stanowiących o zakresie ich działania.11 Ze względu na to, że
Konstytucja imiennie określiła trzech ministrów, należy przyjąć, że w skład
Rządu przynajmniej ci trzej muszą zostać włączeni.12
8
W. Skrzydło, Rada Ministrów i administracja rządowa, [w:] Prawo konstytucyjne, red.
W. Skrzydło, Lublin 1998, s. 341.
9
P. Winczorek, Uwagido art. 147, [w:J P. Winczorek, Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z 1997 r., Warszawa 2000, s. 194-195.
10
P. Sarnecki, Prezes Rady Ministrów w ewolucji przepisów ustrojowych III Rzeczypospolitej,
[w:] W kręgu zagadnień konstytucyjnych, Profesorowi Eugeniuszowi Zwierzchowskiemu w darze, red.
M. Kudej, Katowice 1999, s. 185-186.
11
Zob. Z. Witkowski, Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Prawo konstytucyjne, red. Z.
Witkowski, Toruń 2001, s. 352; Por. R. Mojak, Status ustrojowy Rady Ministrów..., s. 63. 12
Zob. P. Sarnecki, Uwagi do art. 64, [w:] Komentarz..., s. 2.
SKAAD I ORGANIZACJA WEWNTRZNA RADY MINISTRÓW... 77
Powołanie ministrów zadaniowych jest fakultatywne, a to oznacza, że mogą,
ale nie muszą być powołani w skład Rządu. Konstytucja nie określa ich liczby,
ale w odniesieniu do nich stosuje liczbę mnogą.
Powołanie w skład Rządu przewodniczących określonych w ustawie komite-
tów jest fakultatywne. W odniesieniu do tej kategorii członków Rady Ministrów
Konstytucja także stosuje liczbą mnogą. Nie ma sensu rozpatrywać, czy jest to
skrót stylistyczny, ponieważ liczbę przewodniczących określają ustawy. Żaden
przepis konstytucyjny nie wyklucza łączenia funkcji przewodniczącego komitetu
z funkcją ministra, wicepremiera, a nawet samego premiera. W stosunku do
premiera Ustawa zasadnicza przewiduje, że może łączyć on swoje stanowisko
z funkcją ministra, ale żaden przepis konstytucyjny nie wyklucza, że szef Rządu
nie może być również przewodniczącym określonego w ustawie komitetu.
ORGANIZACJA WEWNTRZNA RADY MINISTRÓW
Rząd jest, jak już wcześniej wskazano, organem wieloosobowym. Nie ulega
wątpliwości, że wieloosobowość Rady Ministrów oddziałuje na jej skład
i organizację wewnętrzną. Regulacje konstytucyjne dotyczące składu i struktury
Rządu muszą zapewniać takiemu organowi dogodne warunki do sprawnego
działania w różnych układach politycznych. Niejako naturalnym więc jest, że
przepisy Ustawy zasadniczej powinny być sformułowane precyzyjnie, a zarazem
bardzo elastycznie.13 Pożądany jest taki stan, w którym w zależności od
czynników politycznych, ekonomicznych i społecznych strukturę Rządu można
rozbudowywać lub ograniczyć do najprostszej.
Przytaczany już w tym rozdziale art. 147 Konstytucji z 1997 r. określa
następującą strukturę Rady Ministrów: 1) Rada Ministrów składa się z prezesa
Rady Ministrów i ministrów, 2) w skład Rady Ministrów mogą być powoływani
wiceprezesi Rady Ministrów, 3) prezes i wiceprezesi Rady Ministrów mogą
pełnić także funkcję ministra, 4) w skład Rady Ministrów mogą być ponadto
powoływani przewodniczący określonych w ustawach komitetów.
Rada Ministrów zbudowana została według układu piętrowego (szczeb-
lowego) i jest wewnętrznie bardzo zróżnicowana. Premier, który obok parlamen-
tu, bierze udział w kształtowaniu struktury Rządu, może ją dodatkowo
rozbudowywać i wewnętrznie hierarchizować. Taką możliwość daje szefowi
Rządu powoływanie wiceprezesów Rady Ministrów oraz ministrów bez teki.
Dodatkowo sprzyja temu możliwość łączenia funkcji w Radzie Ministrów.
Konstytucja daje w tym przypadku bardzo szerokie możliwości. Należy wziąć
także pod uwagę, że Rada Ministrów jako organ zhierarchizowany nie składa się
z równouprawnionych członków, tylko z hierarchii osób wchodzących w jego
13
Zob. W. Sokolewicz, Rząd w przyszłej konstytucji,  Państwo i Prawo" 1990, nr 7, s. 18.
78 KRYSTYNA LESZCZYCSKA
skład.14 Status członków Rządu względem siebie jest zróżnicowany i zależy nie
tylko od zajmowanego stanowiska w strukturze Rady Ministrów, ale też od
politycznej i osobistej pozycji każdego z nich. Jednak wydaje się, że na rangę
ministrów resortowych największy wpływ mają rodzaj i znaczenie resortu,15
którym członek gabinetu rządowego kieruje. Jeśli minister bez teki pozostający
w dyspozycji premiera wykonuje zadanie będące w określonym czasie prioryte-
towym działaniem Rządu, to również jego ranga wzrasta.
W strukturze Rady Ministrów szczególną pozycję zajmuje prezes Rady
Ministrów. Potocznie szef Rządu zwany jest premierem, ale przepisy kon-
stytucyjne wskazują, że nie jest on tylko primus inter pares - czyli pierwszym
wśród równych, a jego rola nie sprowadza się wyłącznie do koordynowania prac
Rządu. Obecnie obowiązująca Konstytucja czyni prezesa Rady Ministrów
w pełni samodzielnym organem administracji rządowej o znacznie rozbudowa-
nych kompetencjach w organizowaniu jej działalności. Według prof. Piotra
Winczorka -  Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. wynosi premiera ponad
pozostałych członków Rady Ministrów".16
Premier kieruje pracami Rządu i reprezentuje go na zewnątrz. Szef Rządu nie
tylko zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów, ale określa sposoby jej
realizacji. Momentem prezentacji programu politycznego Rządu jest wygłosze-
nie przez premiera w Sejmie expose, czyli planu działania Rady Ministrów,
w oparciu o które ubiega się o wotum zaufania.17 Z kolei, aby realizować
program zaprezentowany w Sejmie, prezes Rady Ministrów musi inspirować,
a także - o czym stanowi art. 148 ust. 5 Konstytucji z 1997 r. - koordynować
i kontrolować pracę Rządu, za którą wspólnie z całym Rządem ponosi solidarną
odpowiedzialność. Inspirować działalność Rady Ministrów może również
w ramach swoich konstytucyjnych uprawnień także Prezydent RP podczas
posiedzeń Rady Gabinetowej.18
Premier jest nie tylko zwierzchnikiem w stosunku do członków Rządu, ale
także zgodnie z art. 148 ust. 7 Konstytucji jest zwierzchnikiem służbowym
pracowników administracji rządowej i jak stanowi art. 153 ust. 2 Konstytucji
zwierzchnikiem korpusu służby cywilnej. W ten sposób ustawodawca kon-
stytucyjny uczynił z premiera gwaranta zapewniającego wykonywanie polityki
Rady Ministrów nie tylko przez Rząd, ale też na wszystkich szczeblach
administracji państwowej. Aby gwarantować realizację spójnej polityki rządo-
wej, nie wystarczy być tylko zwierzchnikiem, ale trzeba również dysponować
14
L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2000, s. 298.
15
J. Stembrowicz, Rząd w systemie parlamentarnym, Warszawa 1982, s. 296.
16
P. Winczorek, Uwagi do art. 148, [w:] Komentarz..., s.195.
1
7
Udzielając lub odmawiając udzielenia wotum zaufania, Sejm nie tylko kieruje się programem
prac Rządu i sposobami jego realizacji, ale także składem osobowym Rady Ministrów, na który
niewątpliwie znaczny wpływ ma prezes Rady Ministrów.
18
Zob. art. 141 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 1997.
SKAAD I ORGANIZACJA WEWNTRZNA RADY MINISTRÓW... 79
odpowiednimi instrumentami zapewniającymi wypełnianie przyznanych kom-
petencji. Zgodnie z art. 149. ust. 2 Konstytucji Rada Ministrów na wniosek
premiera może uchylić rozporządzenie lub zarządzenie ministra. Żaden przepis
Ustawy zasadniczej nie przewiduje natomiast, że rozporządzenie, które premier
wydaje na podstawie art. 148 ust. 3 Konstytucji może być uchylone przez Rząd.
To niewątpliwie wzmacnia pozycję premiera.19
Należy wziąć pod uwagę, że działalność ministrów nie sprowadza się tylko do
uczestniczenia w pracach Rady Ministrów, kierowania resortem lub wypełniania
zadań powierzonych przez szefa Rządu, czy wydawania odpowiednich aktów
prawnych. Minister podczas wypełniania swojej publicznej funkcji wykonuje
cały szereg różnorakich zadań z nią związanych; podejmuje indywidualne
decyzje, za które w myśl art. 157 ust. 2 Konstytucji ponosi także indywidualną
odpowiedzialność przed Sejmem.
Za swoją działalność lub zaniechanie określonego działania minister ponosi
również odpowiedzialność przed prezesem Rady Ministrów. Żaden artykuł
Konstytucji z 1997 r. nie określa, że minister ponosi odpowiedzialność przed
premierem. Jednak art. 161 Konstytucji stanowi, że  Prezydent Rzeczypos-
politej Polskiej, na wniosek prezesa Rady Ministrów, dokonuje zmian w składzie
Rady Ministrów". Pojęcie  zmiany w składzie Rady Ministrów" ma bardzo
szerokie znaczenie, ale głównie odnosi się do sytuacji, w której praktycznie
z każdej przyczyny uznanej za uzasadnioną przez występującego z wnioskiem
premiera, dochodzi do odwołania ministra.20 Uprawnienie do dysponowania
stanowiskami w Rządzie ma niewątpliwie duże znaczenie dla prezesa Rady
Ministrów jako organizatora jego prac. Ponadto art. 160 Konstytucji daje
premierowi możliwość zwrócenia się do Sejmu o wyrażenie Radzie Ministrów
wotum zaufania. Przepis Ustawy zasadniczej nie określa sytuacji, w których szef
Rządu powinien o takie poparcie do Sejmu wystąpić. Nie budzi wątpliwości, że
wotum zaufania przewidziane jest dla Rządu, który już przynajmniej raz je
otrzymał. Do premiera należy decyzja o wystąpieniu z takim wnioskiem do
Sejmu.21 Gdy Sejm nie podejmie uchwały wyrażającej wotum zaufania, Rząd
zgodnie z art. 162 ust. 2 pkt. 2 składa dymisję.
Konstytucja z 2 kwietnia 1997 r. przewiduje możliwość powołania w skład
Rady Ministrów wiceprezesów Rady Ministrów. Przepisy tej regulacji nie
określają kompetencji wiceprezesów, którzy zastępują prezesa Rady Ministrów.
Konstytucja nie określa, w jakich przypadkach i w jakim zakresie to zastępstwo
powinno się odbywać i czego dotyczyć.
19
Zob. R. Mojak, Status ustrojowy..., s. 63-64; W. Orłowski, Doświadczenia i perspektywy
polskiej reformy konstytucyjnej, [w:] Problemy reform konstytucyjnych we Włoszech i w Polsce, red.
M. Volpi i W. Orłowski, Zamość 2001, s. 37; Z. Witkowski, Rada Ministrów, [w:] Prawo..., s. 352-353.
20
W. Sokolewicz, Uwagi do art. 161, [w:] Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
red. L. Garlicki, Warszawa 1999, s. 1-2.
21
Ibid., s. 1-6.
80 KRYSTYNA LESZCZYCSKA
Art. 147 ust. 4 Konstytucji stanowi, że w skład Rady Ministrów mogą być
powoływani przewodniczący określonych w ustawach komitetów. Liczebność,
skład i sposób desygnowania członków komitetów określają te same ustawy,
które kwalifikują ich przewodniczących do składu Rządu. Komitety te są
organami administracji rządowej. Wynika to z umieszczenia ich w rozdziale VI
Konstytucji z 1997 r., który dotyczy Rady Ministrów i administracji rządowej.22
Zgodnie z art. 148 pkt. 7 Konstytucji zwierzchnikiem służbowym pracowników
administracji rządowej jest premier. W związku z tym szef Rządu jako organ
odpowiedzialny za realizację określonej linii politycznej Rady Ministrów
ukierunkowuje działalność komitetów.
Zgodnie z postanowieniami Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. do Rady
Ministrów, której skład liczbowy nie jest w Ustawie zasadniczej określony,
obligatoryjnie wchodzi premier i ministrowie. Ten podstawowy skład Rady
Ministrów może być rozszerzony o tzw. fakultatywnych członków Rządu tj.,
wicepremierów, ministrów bez teki oraz przewodniczących określonych w usta-
wach komitetów.
Określona w Konstytucji struktura wewnętrzna Rady Ministrów jest bardzo
rozbudowana i zróżnicowana. Ustawa zasadnicza szczególną pozycję przyznaje
prezesowi Rady Ministrów, który jest w pełni samodzielnym organem administ-
racji rządowej o znacznie rozbudowanych kompetencjach. Premier nie tylko
reprezentuje Rząd na zewnątrz i kieruje jego pracami, ale także zapewnia
wykonywanie polityki Rady Ministrów, której sposoby realizacji przedstawia
w expose prezes Rady Ministrów koordynuje i kontroluje pracę Rządu, za którą
wspólnie z całym gabinetem ponosi instytucjonalną odpowiedzialność przed
Sejmem. Ponadto jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji
rządowej oraz korpusu służby cywilnej. Należy podkreślić, że członkowie Rady
Ministrów ponoszą odpowiedzialność także przed szefem Rządu, który prak-
tycznie z każdej przyczyny może wystąpić z wnioskiem do Prezydenta o dokona-
nie zmian w składzie gabinetu. Zakres ministrów kierujących działem administ-
racji rządowej regulują ustawy. Kompetencje fakultatywnych członków Rządu
nie zostały określone przez przepisy Konstytucji.
22 P. Sarnecki, Uwagi do art. 147, [w:] Komentarz..., s. 2-3.
SKAAD I ORGANIZACJA WEWNTRZNA RADY MINISTRÓW... 81
SUMMARY
The scope of activity of ministers in charge of government administration is regulated by statutes.
The competence of optional Government ministers has not been specified by the provisions of the
Constitution.
According to the provisions of the Constitution of 1997 it is the competence of the Government
to specify the organization and manner of work of the Council of Ministers. It should be emphasized
that the Constitution currently in force largely restricts the principle of collegia! rule by the Council of
Ministers. The restriction of the principle of collective activities of the Council of Ministers takes
place as a result of the strengthening of the Prime Minister's position and granting the departmental
ministers greater competence than to ministers without portfolio.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 r ebook demo
Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 r(1)
Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997
Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji prze
rozporządzenie rady ministrów
215 Rozporz dzenie Rady Ministr w w sprawie sposobu i trybu zawarcia

więcej podobnych podstron