Transport – drugie 25 pytan


1. Podaj najlepszą twoim zdaniem definicję transportu.
Transport jest procesem produkcyjnym, poprzez który ludzie - w warunkach ograniczoności zasobów - dokonują przemieszczania osób, rzeczy i energii w przestrzeni po to aby zaspokoić swoje różnorodne potrzeby i pragnienia. W efekcie procesu wytwórczego jakim jest transport powstaje produkt - usługa transportowa.
2. W jaki sposób transport obsługuje układ produkcyjny?
Lokalizacja produkcji oddziałuje na rozmieszczenie sieci dróg transportowych. Jest ona ukształtowana pod wpływem rozmieszczenia działalności wytwórczej człowieka zależnej od:

rodzaju podejmowanej produkcji;

rozmieszczenia zasobów naturalnych;

rozmieszczeni zasobów siły roboczej - czyli pośredni od lokalizacji osadnictwa;

szczegółowych czynników lokalizacyjnych.
Te czynniki lokalizacyjne wpływają na rozmieszczenie się w konkretnych zakładów wytwórczych , pośrednio wpływają też na kształtowanie się przestrzennego obrazu sieci dróg transportowych obsługujących te sfery działalności gospodarczej. Drogi transportowe powstające pod wpływem czynnika lokalizacji produkcji , charakteryzują się nie tylko nieregularnością ich przestrzennego przebiegu czy swoistą przypadkowością.
3. W jaki sposób transport obsługuje układ osadniczy?
Układ osadniczy jest to przestrzenne rozmieszczenie osadnictwa. Rozmieszczenie ludzi w przestrzeni jest pierwotne w stosunku do rozmieszczania się produkcji. Układ osadniczy jest to przestrzenne rozmieszczenie osadnictwa. Rozmieszczenie ludzi w przestrzeni jest pierwotne w stosunku do rozmieszczania się produkcji. Układy osadnicze w przestrzeni podporządkowane są zasadzie centralności, hierarchiczna struktura układów osadniczych, których podstawę stanowi ośrodek centralny wraz z otaczającym go obszarem. Ponadto układ osadniczy w przestrzeni rozmieszcza się w sposób ciągły i regularny. Źródłem powstawania potrzeb transportowych w obrębie układów osadniczych jest konieczność komunikowania się ludzi między sobą, w tym wymienianie informacji i idei oraz niezbędnych do życia dóbr. Są to więc potrzeby przewozowe, które powstają z koniecznego pokonania przestrzenia będącego rezultatem rozmieszczenia osadnictwa.
4. Na czym polega wtórny charakter popytu na usługę transportową?
Wtórny charakter zapotrzebowania na usługę transportową jest najbardziej istotną z ekonomicznego punktu widzenia cechą transportu. Oznacza to, że popyt na usługę transportową jest zawsze wywoływany poprzedzającym go popytem pierwotnym. W przewozach towarowych powstaje najpierw popyt na określone dobro, które aby mogło zaspokoić określoną, konkretną ludzką potrzebę w określonym miejscu i czasie musi zostać najpierw przetransportowane. W transporcie pasażerskim powstaje najpierw u pasażera potrzeba bądź chęć znalezienia się w określonym miejscu przestrzeni. To one, dopiero wtórnie, wywołują zapotrzebowanie na przewóz na określonej trasie, konkretnym środkiem transportu.
5. Co to jest rynek? Co to jest rynek usług transportowych?
Rynek jest to ekonomiczne miejsce wymiany dóbr i usług lub proces poprzez który kupujący i sprzedający określają co pragną kupić i sprzedać i na jakich warunkach. Innymi słowy jest to określają co pragną sprzedać i kupić w jakiej ilości i po jakich cenach. Tym co uruchamia działanie mechanizmu rynkowego jest potrzeba wymiany. W wymianie tej uczestniczy kilku konsumentów i sprzedawców. Uczestnikami rynku usług transportowych są: załadowcy, pośrednicy, przewoźnicy.
6. Wymień uczestników rynku transportowego.
Uczestnikami rynku transportowego są: załadowcy, pośrednicy i przewoźnicy.
7. Wymień pośredników działających na rynku transportowym.
Pośrednicy - jest to zróżnicowana pod względem funkcji i zadań grupa przedsiębiorstw. Występujących na międzynarodowym rynku transportowym pośredników można podzielić na:
a) reprezentujących interesy właścicieli ładunku - załadowców; przedstawicielami tej grupy są spedytorzy;
b) reprezentujących interesy obu stron rynku - których głównym zadaniem jest doprowadzenie do zetknięcia się stron podaży z popytem wyrażonym przez właściciela dobra, które ma być przewożone.
c) Będących przedstawicielami bądź działających w imieniu jednej ze stron rynku. Głównym zadaniem tej grupy jest wykonanie określonej czynności z jednoczesnym reprezentowaniem na rynku transportowym interesów swojego zleceniodawcy.
8. Kto to są załadowcy?
Załadowcy - reprezentują stronę popytu, kupują usługę przemieszczania. Na międzynarodowym rynku transportowym mogą być nimi producenci różnych dóbr (zarówno surowców jak i towarów wysoko-przetworzonych oraz przedsiębiorstwa handlowe zawodowo trudniące się kupnem i sprzedażą towarów. Załadowcy zajmują na rynku bardzo silną pozycję, co wynika z dwóch poziomów. Po pierwsze w sytuacji dużej i zróżnicowanej jakościowo i ilościowo podaży usług transportowych mogą dyktować i najczęściej dyktują przewoźnikowi swoje warunki wykonania usługi przewozowej. Po drugie silną i ugruntowaną pozycję załadowców wzmacnia dodatkowo to, że są one przedsiębiorstwami handlowo - produkcyjnymi oferujące w sposób stały duże partie towaru o znacznej wartości. Załadowcy chcąc wzmocnić swoją pozycję wobec przewoźników występują w sposób zorganizowany - zrzeszeni w różnego rodzaju radach o zasięgu krajowym, regionalnym lub międzynarodowym.
9. Na czym polega konkurencja doskonała na rynku usług transportowych?
Konkurencja doskonała jest strukturą, która w praktyce nie występuje.
Konkurencja doskonała jest to struktura rynku transportowego, na którym:

oferowane i nabywane są jednorodne usługi transportowe;

na rynku występuje wielu przewoźników oferujących te jednorodne usługi oraz również wielu załadowców zgłaszających do przewozu jednorodne ładunki; oznacza to, że każdy załadowca i każdy przewoźnik dysponuje takim samym potencjałem, iż sam nie wywiera wpływu ani na cenę ani na ilość oferowanych usług;

przepływ informacji o warunkach kupna i sprzedaży nie jest niczym ograniczony, co oznacza, że wiedza każdego przewoźnika i każdego załadowcy o cenach i ilości oferowanych usług na rynku jest doskonała;

dostęp do rynku zarówno załadowców jak i przewoźników nie jest niczym ograniczony;

nie ma zmowy (porozumienia) między uczestnikami rynku usług transportowych.
10. Na czym polega monopol na rynku usług transportowych?
Jest to struktura rynku transportowego, w której brak jest faktycznego i rzeczywistego stanu konkurencji. Struktura ta charakteryzuje się:

występuje jeden producent i dostawca usług transportowych, co oznacza, że przedsiębiorstwo nie ma i nie odczuwa konkurencji innych przewoźników , chociaż po drugiej stornie występuje bardzo wielu załadowców o zróżnicowanych jakościowo i ilościowo zapotrzebowaniach;

świadczone usługi przewozowe są najczęściej jednorodne, nie ma bliskich substytutów ani w ramach poszczególnych gałęzi transportu;

dostęp do rynku innych przewoźników jest praktycznie zablokowany metodami administracyjnymi lub rozwiązaniami ekonomicznymi wspartą odpowiednimi metodami technicznymi i technologicznymi; monopole transportowe powstały w wyniku rozwinięcia przez przewoźników lub ich grupę skali przewozów, która uniemożliwia wejście nań innych przewoźników oraz wykonywanie opłacalnych przewozów;

załadowcy i przewoźnicy dysponują pełną informacją o warunkach rynkowych.
Można wyróżnić dwa typy monopolu:
a) monopol naturalny - tworzą go przedsiębiorstwa transportowe, które osiągają takie oszczędności wewnętrzne, że mogą oferować usługi po stawkach najniższych lub niższych od pozostałych, którzy chcieliby wejść na rynek;
b) drugi rodzaj monopolu tworzą przedsiębiorstwa transportowe, którym udaje się podporządkować pewne sfery przewozów i obszary rynku, w rezultacie czego osiągają w tym zakresie faktyczną wyłączność świadczenia usług transportowych.
11. Na czy polega konkurencja niedoskonała na rynku usług transportowych?
Jest rozwiązaniem dość powszechnym na rynku usług transportowych. W przypadku tej struktury:

na rynku występuje wielu przewoźników, którzy oferują różniące się między sobą usługi transportowe. Usługi te mogą być dla siebie substytutami;

na rynku występuje wielu załadowców, którzy poszukują dla swoich ładunków odpowiadających im usług transportowych;

dostęp do rynku - załadowców i przewoźników - nie jest niczym ograniczany, a przepływ informacji o warunkach rynkowych pełny;

nie istnieje na rynku zmowa (porozumienie) uczestników rynku ani po stronie popytu ani po stronie podaży;
Na takim rynku transportowym każdy przewoźnik jest w stanie sprzedać więcej swoich usług przewozowych wtedy gdy wyższy jest popyt na usługi transportowe i jednocześnie cena u konkurencji również jest wyższa.
12. Na czym polega oligopol?
Jest to struktura, która najczęściej występuje na rynku usług transportowych. W oligpolu:

występuje ograniczona liczba producentów usług transportowych, którzy dysponują dużymi zdolnościami przewozowymi;

popyt na usługi transportowe jest przedstawiany przez niewielką liczbę załadowców;

oferowane i poszukiwane na rynku usługi mogą być zróżnicowane lub jednorodne;

decyzja każdego uczestnika rynku zmusza pozostałych do zmiany swoich decyzji dotyczących warunków rynkowych np. ceny;

istnieje zmowa (porozumienie) uczestników rynku w celu prowadzenia uzgodnionej i wspólnej polityki kształtowania warunków rynkowych;

dostęp do informacji nie jest zablokowany ani ograniczony;

wejście na rynek nie jest zablokowane ani ograniczone.
13. Podaj rodzaj konkurencji niedoskonałej?
Przykładami konkurencji niedoskonałej są:

oligopol;

konkurencja monopolistyczna.
14. Co to jest popyt?
Popyt na usługę transportową stanowi relację między ceną tej usługi a jej ilością, którą załadowca chce i może w danym czasie nabyć. Popyt rynkowy jest to łączna wielkość zapotrzebowania na przewozy, którą przy określonej cenie wyrażają wszyscy załadowcy występujący na danym rynku transportowym w danym czasie.
15. Wymień cechy popytu na usługi transportowe?
Głównymi cechami popytu na usługi transportowe są:
a) wtórny i komplementarny jego charakter w stosunku do popytu na dobra przewożone. Popyt wtórny - dany produkt i chęć jego wykorzystania jest pierwotnym popytem w stosunku do popytu na usługę transportową. Aby dany produkt mógł zaspokoić konkretną potrzebę musi być przemieszczony do miejsca gdzie potrzeba ta istnieje i gdzie ma być zaspokojona. Popyt komplementarny - wiązany - jest to taki popyt przy którym jeśli zmienia się (maleje lub rośnie) zapotrzebowanie na dane dobro przewożone to w tym samym kierunku zmienia się (maleje lub rośnie) zapotrzebowanie na usługę przewozową;
b) zróżnicowanie w czasie;
c) zróżnicowanie przestrzenne - niektóre dobra występują tylko w jednych rejonach świata natomiast zapotrzebowanie na nie występuje na całym świecie. Tym co zróżnicowanie przestrzenne ogranicza i porządkuje jest racjonalne działanie załadowców i przewoźników polegające na dążeniu do poniesienia możliwie najniższych kosztów oraz maksymalnych zysków. Powoduje to, że podejmują oni działania zmierzające do:

nieustannym łączeniu w większe partie pojedynczych przesyłek, które mają być przewiezione w tych samych relacjach;

dążenie do racjonalizacji (najtańszych i najszybszych) dróg przewozu oraz do specjalizacji środków transportowych.
Przestrzenne zróżnicowanie popytu na przewozy ujęte zostaje w proces gromadzenia - koncentrowania przewozów w sposób trwały na określonych, stałych kierunkach.
d) zróżnicowanie wynikające z podatności transportowej ładunków;
e) sposób przejawiania się popytu na usługę transportową. Można wyróżnić elastyczność cenową i dochodową.
16. Co to jest i jaki są rodzaje podatności transportowej ładunków?
Podatność transportowa ładunków jest to stopień odporności ładunku na warunki i skutki transportu. Wyróżnia się podatność:

naturalną - która wynika z cech fizycznych, chemicznych i biologicznych ładunku;

techniczną - wynika z tych cech ładunku, które wpływają na sposób jego transportowania. Są to: kształt, wymiary zewnętrzne poszczególnych sztuk ładunków, przestrzenność, stan skupienia, ciężar;

ekonomiczną - która jest funkcją wartości przewożonych ładunków (ładunki o niskiej podatności są bardziej podatne na transport).
17. Scharakteryzuj zróżnicowanie popytu na usługi transportowe w czasie?
Zróżnicowanie w czasie - przewóz powinien odbyć się w czasie wymaganym przez załadowcę - dostawa ładunku do miejsca przeznaczenia powinna nastąpić w terminie wyznaczonym przez załadowcę. Ponadto zróżnicowanie w czasie jest uzależnione od sezonowości wynikającej z:

przechodzeniem gospodarki w kolejne fazy cyklu koniunkturalnego;

sezonowym występowaniem określonych dóbr np. produktów rolnych;
okresowym (dobowym, tygodniowym) zapotrzebowaniem na dobro, wywołanym np. sposobem realizacji zaopatrzenia sieci detalicznej sprzedaży na wyroby gotowe



18. Co to jest elastyczność cenowa popytu?
Elastyczność cenowa popytu jest to intensywność reakcji załadowcy - konsumenta usługi transportowej na zmianę ceny tej usługi. Elastyczność cenowa popytu jest to procentowa zmiana popytu do procentowej zmiany ceny. W przewozach towarowych cenowa elastyczność popytu na usługi transportowe zależy od tego czy mamy do czynienia z popytem komplementarnym czy substytucyjnym. Popyt komplementarny jest to taki popyt w przypadku którego jeśli rośnie zapotrzebowanie na dane dobro to jednocześnie rośnie popyt na usługi przewozowe. W tym przypadku elastyczność cenowa popytu na usługi przewozowe jest zależnością wprost- proporcjonalną do popytu na dobra przewożone. Natomiast popyt substytucyjny to taki popyt gdy jedno dobro można zastąpić innym o podobnych lub zbliżonych właściwościach zaspokajających nasze potrzeby. W tym wypadku wzrost popytu na dobro będące substytutem powoduje spadek popytu na dobro substytuowane. Elastyczność cenowa popytu substytucyjnego zależy od: liczby substytutów, liczby konkurentów po obu stronach rynku, czasu jaki potrzebny jest załadowcom na zmianę decyzji dotyczących wyboru innej gałęzi i środka transportu do przewozu określonego dobra.
19. Co to jest elastyczność dochodowa popytu?
Elastyczność dochodowa popytu jest intensywność reakcji załadowcy - konsumenta usługi transportowej na zmianę jego zasobów pieniężnych
20. Co jest kosztem użytkownika transportu?
Kosztem użytkownika transportu - zlecającego ładunek do przewozu - kosztem jest cena jaką on płaci za wykonaną usługę transportową. Każdy zleceniodawca jest zainteresowany tym aby cena ta była możliwie najniższa i jednocześnie obejmowała najszerszy zakres usług w jej ramach wykonywany przez przewoźnika.
21. Podaj sposoby ustalania cen w transporcie.
Na rynku usług transportowych wykształciły się dwa podstawowe sposoby ustalania cen: umowny system ustalania cen i taryfowy
22. Na czym polega umowny sposób ustalania cen.
Umowny system ustalania cen polega na tym, że każdorazowo załadowcy i przewoźnicy poprzez zawieraną umowę o przewóz i w jej ramach ustalają wysokość ceny (stawki) za przemieszczenie konkretnej partii ładunku z określonego punktu nadania do również konkretnie wyznaczonego miejsca odbioru.
23. Na czym polega taryfowy sposób ustalania cen.
Taryfowy sposób ustalanie cen polega na tym, że przewoźnicy danej gałęzi transportu , indywidualnie lub wspólnie , albo w ich imieniu zrzeszenia przewoźników, którego są członkami, ogłaszają publicznie pewien zestaw cen za usługi przewozowe. Zestaw ten jest ich ofertą przedstawianą do wiadomości wszystkim potencjalnym załadowcom. Zestaw czy zbiór takich cen za przewóz ładunków nazywany jest taryfą. Ceny zapisuje się w taryfach zawsze jako ceny jednostkowe. Oznaczają one tym samym cenę za przewóz określonej jednostki ładunku na podaną w taryfie odległość. Ceny te nazywamy stawkami taryfowymi lub po prostu stawkami.
24. Na czym polega wartościowy system ustalania cen w transporcie.
Wartościowy system ustalania cen za usługi transportowe opiera się na założeniu, że przewożone ładunki powinny być obciążone stawkami (cenami) zależnymi od ich wartości. Wartość przewożonych dóbr wyznaczać ma tu zarówno poziom cen za usługi jak i ich strukturę.
Transport - drugie 25 pytań






www.wkuwanko.pl


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/wkuwanko/domains/wkuwanko.pl/public_html/tpl/plik.php:122) in /home/wkuwanko/domains/wkuwanko.pl/public_html/tpl/plik.php on line 124


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Transport pierwsze 25 pytan
25 pytan z budownictwa z odpowiedziami
25 Transport wody przez błonę
AGH Sed 4 sed transport & deposition EN ver2 HANDOUT
Fs 1 (tusługa za transport)
Egzamin 08 zbior zadan i pytan
52 (25)

więcej podobnych podstron