Jak wspierac rozwoj mowy dziecka w wieku 0 6 lat


Jak wspierać rozwój mowy dzieci
w wieku 0 6 lat?
Informator dla rodziców
Publikacja bezpłatna przygotowana w ramach projektu  Nasza
Poradnia: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla zwiększenia
szans edukacyjnych dzieci z powiatu limanowskiego i okolic ,
współfinansowanego przez budżet państwa i Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego
(nr umowy UDA.POKL.09.05.00-12-082/07-00)
© 2008 Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna  Asto
34-730 Mszana Dolna, ul. Piłsudskiego 11, tel. (018) 540-42-42
www.asto.org.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
DRODZY RODZICE!
PRZECZYTAJCIE I POMÓŻCIE SWOJEMU DZIECKU
PRAWIDAOWO SI ROZWIJAĆ
Rozwój języka rozpoczyna się już z chwilą narodzin, a nawet wcześniej,
jeżeli wezmiemy pod uwagę pierwsze doświadczenia słuchowe i czuciowe płodu.
Od pierwszych prób ssania i pierwszego wydanego (najczęściej w postaci krzyku)
dzwięku rozpoczyna się dla dziecka długa droga prowadząca do zdobywania
narzędzia pozwalającego poznawać rzeczywistość.
Od chwili narodzin dziecko prawidłowo rozwijające się wydaje dzwięki
i komunikuje głosem swoje potrzeby. W pierwszych miesiącach życia to płacz,
krzyk stanowi ważny etap rozwoju zdolności komunikowania się.
O prawidłowym kształtowaniu się języka decydują różnorakie czynniki.
Aby mowa pojawiła się w sposób naturalny, zmysły dziecka  zwłaszcza słuch
 muszą prawidłowo funkcjonować. Również zaburzenia motoryczne (gdy np.
dziecko nie może prawidłowo wypowiadać dzwięków mowy lub nie jest w stanie
poruszać się w przestrzeni i nie może na podstawie własnych doświadczeń
stworzyć wielu pojęć dotyczących odległości, położenia, relacji przestrzennych)
powoduje nieprawidłowości w kształtowaniu się języka.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Rozwój mowy w pierwszym roku życia
Wiek
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w miesiÄ…cach
 wokalizacje pierwszych samogłosek
2
 wydawanie dzwięków, które nie przypominają ludzkiej mowy
 doskonalenie repertuaru samogłosek
4
 pojawienie się pierwszych prymarnych spółgłosek  p ,  b ,  m
 powtarzanie (naśladowanie) sylab charakterystycznych dla języka
6 narodowego
 gaworzenie naśladowcze
 naśladowanie, powtarzanie oraz samodzielna wokalizacja sylab
 rozumienie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym. Muszą to być
8 komunikaty proste i krótkie, na przykład nu, nu, brawo. Połączone
z gestem oraz mimikÄ… stajÄ… siÄ™ dla dziecka czytelnym przekazem
językowym
 pojawienie siÄ™ gestu wskazywania palcem
9  początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienia intencji
komunikacyjnych
 pierwsze słowa składające się z sylab otwartych (zakończone na
10 samogłoskę)
 rozumienie pierwszych słów (najczęściej rzeczowniki w mianowniku)
 rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób, przedmiotów
i czynności
12
 samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów
 powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego
Ćwiczenia dla dzieci w pierwszym roku życia
Należy podkreślić, ze stymulacja rozwoju mowy powinna odbywać się już od pierwszych
dni życia dziecka i obejmować: czynności artykulacyjne, zdolności naśladowania i rozumienia
oraz zachowania warunkujące pojawienie się języka. W związku z tym zadaniem rodziców jest:
lð czÄ™ste mówienie do dziecka, w stanach ożywienia dziecko powinno sÅ‚yszeć gÅ‚os
opiekunów,
lð nazywanie otaczajÄ…cych dziecko przedmiotów, wykonywanych wÅ‚aÅ›nie czynnoÅ›ci czy
odczuwanych emocji  wówczas rodzice dostarczają poprawnych wzorców językowych,
lð wzmacnianie wokalizacji dziecka poprzez naÅ›ladowanie wydawanych przez nie
dzwięków,
lð od czwartego miesiÄ…ca życia zachÄ™canie dziecka do naÅ›ladowania wymawianych
samogłosek i sylab  dorosły wypowiada dzwięk, a dziecko powtarza,
lð od szóstego miesiÄ…ca życia, kiedy dziecko zaczyna częściej przyjmować pozycjÄ™ siedzÄ…cÄ…,
opiekuni powinni starać się nazywać te fragmenty rzeczywistości, na które dziecko
patrzy. Chwile, kiedy interesuje się ono czymś w swoim otoczeniu, ułatwiają mu
zapamiętywanie słyszanych nazw,
lð ciÄ…gÅ‚e nazywanie rzeczywistoÅ›ci podczas spacerów, zabaw i innych form spÄ™dzania
wolnego czasu,
lð w dziesiÄ…tym miesiÄ…cu życia, gdy dziecko zaczyna dzielić uwagÄ™ z dorosÅ‚ymi i sygnalizować,
na przykład wskazywać palcem, rodzice nie powinni tego ignorować, lecz opisywać
wskazywanÄ… przez dziecko rzecz,
lð dbanie o zapewnienie dziecku bodzców werbalnych możliwych do powtórzenia.
Najłatwiejsze do powtórzenia są  przed ukończeniem pierwszego roku życia  wyrazy
dzwiękonaśladowcze, np: MU, HAU, MIAU, BE, KWA, ME, KU-KU, IHA, II,SY, które jako
nazwy zwierząt szybko pojawią się w mowie prawidłowo rozwijającego się dziecka,
lð Å›piewanie dziecku koÅ‚ysanek lub czytanie bajek szeptem  raz do jednego, raz do
drugiego ucha.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Rozwój mowy w drugim roku życia
Drugi rok życia to czas szybkich zmian w systemie językowym dziecka. Do końca tego
okresu w mowie dziecka pojawiają się już wszystkie samogłoski ustne oraz duża część spółgłosek.
W związku ze słabą jeszcze pionizacją języka, w artykulacji brakuje głosek dziąsłowych sz, ż,
cz, dż (u niektórych dzieci pojawiają się one dopiero około czwartego roku życia). Większość
wypowiadanych spółgłosek jest w charakterystyczny sposób zmiękczana, co spowodowane jest
typowym w tym wieku unoszeniem masy języka ku górze. Ten nawyk z czasem mija. Niekiedy
trudności sprawiają dzieciom spółgłoski wargowo-zębowe ( w ,  f ). Najpózniej jednak do
trzeciego roku życia powinny znalezć się w fonetycznym repertuarze dziecka.
W mowie dwulatka dochodzi do wielu zjawisk językowych wynikających z trudności
w wykonywaniu na przykład ruchów artykulacyjnych. W związku z tym obserwujemy liczne
uproszczenia grup spółgłoskowych, upodobnienia lub odpodobnienia, metatezy (przestawki liter,
sylab), epentezy (wstawki liter, sylab) i substytucje (zastępstwa). Zjawiska te samoczynnie
ustępują wraz ze zwiększeniem się możliwości artykulacyjnych, wzbogaceniem słownictwa oraz
wzrostem liczby wykonywanych prób nazywania.
Wiek
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w miesiÄ…cach
 posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów i kilku czynności
13 16
 wyrazy zbudowane z zreduplikowanych (powtarzajÄ…cych siÄ™) sylab
 dalszy rozwój słownictwa, wypowiedzi w większości jednowyrazowe,
18 rzadziej dwuwyrazowe bez odmiany
 rozwój rozumienia prostych zdań (głównie poleceń i zakazów)
 stały wzrost słownictwa
 pojawienie siÄ™ wypowiedzi dwuwyrazowych i poczÄ…tki odmiany  jako
24 pierwsza pojawia siÄ™ odmiana przez przypadki
 w odmianie czasownika najczęściej używana jest 3 osoba liczby
pojedynczej, także w znaczeniu 1 osoby trybu rozkazującego
Ćwiczenia dla dzieci w drugim roku życia
Aby dziecko właściwie budowało system znaczeń dziecięcego języka oraz wzmacniało
językowe zachowania, potrzebne są wypowiedzi rodziców, opiekunów. Tylko wtedy, gdy
wielokrotnie usłyszy ono, po wypowiedzianych przez siebie słowach, na przykład po ka, ka, ka,
 to kaczka robi (mówi) kwa, kwa , ma możliwość utrwalenia nowego pojęcia. Takie postępowanie
znacznie przyśpiesza proces nabywania słownictwa przez dzieci w drugim roku życia. Uczenie się
słów powoduje, że pod koniec drugiego roku życia pojawia się często umiejętność budowania
wypowiedzi dwuwyrazowych, choć nie zawsze mają one postać zestawiania rzeczownika
z czasownikiem.
Rodzice mogą również wspomagać rozwój dziecka dwuletniego poprzez następujące
ćwiczenia:
lð rodzic wskazuje przedmioty i wypowiada ich nazwÄ™. Musi uchwycić moment, kiedy
wzrok dziecka skupiony jest na nazywanej rzeczy. Na początku drugiego roku życia
powinny przeważać onomatopeje, np. hau, miau, kwa, mu, me, ii ( świnka ), fu-fu
( pociÄ…g ), tik-tak
lð rodzic zachÄ™ca dziecko do powtarzania sekwencji samogÅ‚osek, poczÄ…tkowo dwóch,
następnie trzech itd. (A, O, U, A, AOE),
lð podaje dziecku nazwy samogÅ‚osek wraz z obrazem graficznym  każda samogÅ‚oska
powinna zostać zapisana drukowanym pismem, bez ozdobników, na osobnym kartoniku
(5 x 5 cm),
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
lð zwraca uwagÄ™ na tempo mówienia do dziecka, zwÅ‚aszcza wtedy, gdy wprowadza
nowe słowa (tempo powinno być wolniejsze od spontanicznej mowy opiekunów),
lð pamiÄ™ta o tym, że wypowiadanym do dziecka zdaniom musi towarzyszyć wyrazista
mimika oraz  w niektórych wypadkach  czytelny gest (np. wyciąganie ręki podczas
wypowiadania daj lub charakterystyczne rozłożenie rąk przy mówieniu nie ma),
lð wspomaganie rozwoju jÄ™zyka poprzez wspólne czytanie bajek. To czytanie
tekstów drukowanych powinno być wspierane opowiadaniem treści ilustracji językiem
dostosowanym do możliwości dziecka. Podczas oglądania obrazków rodzic wskazuje
palcem dziecka wybrane fragmenty przedstawionej rzeczywistości i wypowiada nazwy.
Zachęca dziecko do powtarzania. Kieruje do niego także pytania: Kto to? lub Gdzie jest
kot? Pokaż. Zasłaniając ręką niektóre przedmioty lub postacie, podaje formy dopełniacza,
mówi na przykład: To auto. O, nie ma auta. To miś. Nie ma misia.
Zasób słownictwa dziecka dwuletniego jest ściśle związany z jego indywidualnymi
doświadczeniami. Zależne są one na przykład od tego, w jakiej rodzinie się wychowuje (jak
licznej, o jakiej strukturze pokoleniowej), gdzie mieszka (w mieście czy na wsi), jak rozwinięte
jest motorycznie, na jakim jest poziomie samoobsługi, jakie są jego preferencje pokarmowe.
Słowo, aby utrwalić się w mowie dziecka, musi być wielokrotnie w jego otoczeniu powtarzane,
a dla niego samego musi mieć moc sprawczą. W związku z tym dziecko, które widuje swoją
babcię tylko od czasu do czasu, nie utrwali nazywającego ją słowa w pierwszym okresie rozwoju
mowy  inaczej niż maluch, którym na co dzień opiekuje się babcia. Podobnie jest z nazwami
pokarmów  niejadek nie będzie używał ich w ogóle, inaczej niż dziecko o dużym apetycie, które
zdaje sobie sprawę, że użycie słowa nazywającego jedzenie przyśpiesza otrzymanie go.
Rozwój mowy w trzecim roku życia
Przełom drugiego i trzeciego roku życia to okres stałego, szybkiego pojawiania się w mowie
dziecka poszczególnych kategorii językowych. Jako pierwsza pojawia się odmiana rzeczownika,
a w niej najczęściej używane przypadki: mianownik, miejscownik i celownik. Pojawienie się
wołacza silnie uzależnione jest od wzorców, które dziecko naśladuje.
Trzeci rok przynosi również zmiany w długości wypowiedzianych zdań. Dziecko potrafi
zakomunikować swoje potrzeby, odpowiedzieć na stawiane mu pytania, zapytać o interesujący
je fragment rzeczywistości. Prawidłowy rozwój językowy daje dziecku poczucie bezpieczeństwa
 dzięki językowi można bowiem porządkować otaczający świat, nauczyć zasad obowiązujących
w społeczeństwie.
Wiek
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w latach
 stały wzrost słownictwa
 stopniowe ustępowanie charakterystycznej miękkości spółgłosek
 szybki rozwój konstrukcji składniowej (budowanie wszystkich typów zdań
3
złożonych podrzędnie i współrzędnie)
 wzrost sprawności komunikacyjnej
 brak jedynie głosek dziąsłowych
Ćwiczenia dla dzieci w trzecim roku życia
Rodzic:
lð pokazuje dziecku obrazek przedmiotu (na obrazku powinny być przedstawione rzeczy,
z którymi dziecko często się styka, które widuje w swoim otoczeniu), prosi o podanie
nazwy, a następnie odwraca obrazek lub zasłania go ręką i pyta: czego nie ma?, ćwicząc
z dzieckiem poprawną formę dopełniacza,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
lð czytajÄ…c z dzieckiem książeczki, wskazuje na znajdujÄ…ce siÄ™ na ilustracjach
przedmioty i podaje ich nazwy. Tak samo nazywa czynności oraz cechy przedmiotów,
zwłaszcza takie jak wielkość, kolor i cechy osób (np. wesoły, smutny, zły),
lð prosi dziecko o podanie nazw przedmiotów, osób, czynnoÅ›ci przedstawionych na obrazkach
w książeczkach. Pytania powinny być stopniowo coraz bardziej skomplikowane, od pytania
kto? lub co to jest? co stoi na stoliku?, co trzyma w rÄ…czkach Kasia?
lð podczas czytania książeczek prosi dziecko o nadawanie imion postaciom i posÅ‚ugiwanie
się konsekwentnie tymi imionami. Jest to doskonałe ćwiczenie pamięci oraz zdolności
oznaczania i kategoryzowania,
lð proponuje dziecku gry jÄ™zykowe. MogÄ… one mieć formÄ™ zagadek. Ponieważ jednak
zagadki rymowane są dla dzieci trudne, początkowo należy układać proste zagadki
nierymowane, np. Co to jest? Ma cztery koła i trąbi na ulicy (tata jezdzi nim do pracy);
Ma jedno uszko lub dwa, pijesz w nim soczek lub herbatkę? (Początkowo dla ułatwienia
rozwiązania dziecko jako odpowiedz może wybrać jeden z trzech obrazków).
Ukończone trzy lata to optymalny wiek na rozpoczęcie wczesnej nauki czytania
metodą sylabową. Najpierw dziecko poznaje samogłoski, następnie kolejne sylaby. Wczesna
nauka czytania pozwala na szybszy rozwój poznawczy, pozwala korygować wady wymowy oraz
zapobiega rozwojowi dysleksji. Chcąc zwiększyć motywację dziecka do nauki czytania, rodzic
powinien nauczyć je odczytywania kilku wyrazów globalnie (np. nazw osób, pokarmów i napojów).
Posługując się kilkoma wyrazami oraz zwiększającą się liczbą sylab, można szybko budować
pasjonujące dla małego czytelnika teksty dotyczące najbliższego otoczenia. Mogą one dotyczyć
chwil utrwalonych na zdjęciach, niedawnych zdarzeń czy ulubionych czynności.
Rozwój mowy w wieku przedszkolnym
Okres przedszkolny jest czasem ostatecznego formowania siÄ™ systemu fonetyczno-
fonologicznego oraz pojawiania się wszystkich kategorii gramatycznych oraz schematów
składniowych. Zwiększa się zasób słownictwa, pojawiają się nazwy abstrakcyjne, przestrzenne,
relacje przyczynowo-skutkowe. Na początku wieku przedszkolnego dzieci potrafią udzielać
odpowiedzi na proste pytania (zwykle o pojedynczą informację) dotyczące niedawnej przeszłości,
wspominać odleglejsze wydarzenia, zazwyczaj łączące się z silniejszymi emocjami (np.
emocjonujące zdarzenia z wakacji), rozumieć zdania odnoszące się do bliskiej przyszłości (np.
po kolacji pójdziemy do cioci). Koniec wieku przedszkolnego przynosi rozwój zdolności narracji,
dziecko potrafi odpowiedzieć kilkoma zdaniami, co stało się w przedszkolu lub wydarzyło na
wycieczce.
Rozwój języka w czwartym roku życia
W czwartym roku życia w mowie dziecka pojawiają się głoski dziąsłowe. Najczęściej jako
pierwsze wymawia ono  sz ,  ż , następnie  cz ,  dż . W tym wieku nie musi jeszcze wymawiać
głoski  r , która w mowie dziecka zazwyczaj pojawia się ostatnia. Niekiedy dochodzi jednak do
takiej sytuacji, że dziecko realizuje  r przed pozostałymi dzwiękami dziąsłowymi. Bez względu
jednak na kolejność pojawiania się, czterolatek powinien poprawnie wymawiać już
wszystkie dzwięki mowy, z wyjątkiem  r .
Podczas wymawiania dzwięków powinno zniknąć charakterystyczne zmiękczanie spółgłosek
charakterystyczne dla wcześniejszego okresu. Dziecko realizuje już głoski zgodnie z ortofonicznymi
normami języka polskiego. Brak poprawnej wymowy lub brak głosek (oprócz  r ) po
ukończeniu czterech lat jest wskazaniem do rozpoczęcia zajęć logopedycznych.
Jakiekolwiek trudności w prawidłowej artykulacji lub opóznienie rozwoju mowy wskazują na
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
konieczność przeprowadzenia diagnozy sprawności umysłowych i językowych czterolatka.
Współistnienie problemów z mową i rozwojowych wskazuje na zagrożenie dysleksją. Rozpoczęcie
terapii w tym wielu przynosi dobre efekty, daje logopedzie dużo czasu na przygotowanie dziecka
do nauki w szkole, pozwala skorygować wadę, zanim dziecko uświadomi sobie jej istnienie. Jest
to niezwykle ważne ze względu na rozwój poznawczy i emocjonalny.
Wiek
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w latach
 stałe wzbogacanie słownictwa, budowanie zdań rozwiniętych i złożonych
 pojawianie się kolejnych głosek dziąsłowych, oprócz  r
 częste używanie wyrazów nazywających cechy  wzrost liczby
przymiotników i przysłówków
4  spadek liczby neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych
 wiek pytań  lawinowo wzrastająca liczba pytań, pojawienie się pytania
dlaczego?
 swobodne nazywanie relacji przestrzennych wyrażeniami przyimkowymi,
na przykład: przez las, z domu, po szkole, z papieru
Ćwiczenia dla dzieci w czwartym roku życia
Rodzic/ terapeuta:
lð w czasie czytania książeczek (oglÄ…dania obrazków) czÄ™sto zadaje dziecku pytanie:
dlaczego? Wskazuje na widoczne związki między sytuacjami, zdarzeniami i emocjami lub
zachowaniami bohaterów. Nazywa te związki, a następnie sprawdza rozumienie poprzez
stawianie pytania: dlaczego? czy z jakiego powodu?
lð ukÅ‚ada z dzieckiem historyjki obrazkowe zadajÄ…c pytania do każdego obrazka
ukazujÄ…c przyczynÄ™ i skutek,
lð aranżuje zabawÄ™ tematycznÄ…, w czasie której wyznacza dziecku różne role, na przykÅ‚ad
kupującego i sprzedającego, lekarza i pacjenta, nauczyciela i ucznia. Należy zwrócić
uwagę na to, aby zadaniem dziecka było nie tylko odpowiadanie na pytania, ale
również zadawanie ich. Takie zabawy mogą odbywać się za pomocą różnych figurek,
pacynek.
lð stara siÄ™ wyczerpujÄ…co odpowiadać na pytania dziecka. Zwraca szczególnÄ… uwagÄ™
na pytanie dlaczego?, wyjaśniając dziecku relacje miedzy zdarzeniami, zjawiskami itp.
Odpowiedzi udzielane przez dorosłego muszą być dostosowane do poziomu poznawczego
i językowego dziecka. Ważenie żeby pytania, które zadaje dziecko, zadać również jemu,
lð w czasie czytania bajek i opowiadaÅ„ dorosÅ‚y musi  zadajÄ…c pytania  stale
sprawdzać poziom rozumienia tekstu. Należy pytać o bohaterów i o związane z nimi
wydarzenia, np. co robi Magda? Kto rozbił szklankę?, co Filip kupił?, co potem robił Kacper?,
oraz sprawdzenie związków przyczynowo-skutkowych, np. dlaczego Marta poszła do pana
doktora?, dlaczego Adaś nie mógł grać w piłkę?
lð stawia przed dzieckiem trzy przedmioty, daje dziecku piÅ‚eczkÄ™ i mówi piÅ‚eczka jest na szafie,
piłeczka jest pod stołem. Zadaniem dziecka jest umieścić zabawkę we wskazanym przez
rodzica miejscu. Następnie umieszczając piłeczkę (lub inną rzecz) kolejno na wybranym
przedmiocie lub pod nim pyta: gdzie jest piłeczka? (stosując zasadę odwrócenia ról),
zachęcamy dziecko, aby to ono umieszczało piłeczkę w wybranym przez siebie miejscu
i zadało pytanie gdzie jest.
lð stopniowo wprowadza kolejne przyimki na, do, z (ze), dla, pod, w dalszej kolejnoÅ›ci: o,
od, przed, za, nad, oraz czasowy po.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Rozwój mowy w piątym i szóstym roku życia
Piąty i szósty rok życia to czas ostatecznego kształtowania się systemu językowego.
Dziecko wymawia już większość dzwięków polszczyzny, łącznie z nosówkami. Jedynym
brakującym dzwiękiem może być głoska  r , choć zdarza się również, że pojawia się ona jeszcze
przed pozostałymi głoskami dziąsłowymi z wyjątkiem  l . Jeżeli jednak dziecko realizuje wszystkie
głoski poprawnie, a nie realizuje głoski  r , piaty rok życia jest właściwym momentem na
pojawienie się tego dzwięku. Należy bowiem pamiętać, że dziecko musi wymawiać poprawnie
wszystkie dzwięki języka ojczystego przed rozpoczęciem nauki w szkole, aby uniknąć
 spowodowanych błędną mową  trudności w pisaniu i czytaniu.
Piąty rok życia to nadal wiek pytań. Ich liczba nie jest tak duża, jak w czwartym roku, ale
dziecko często stawia dorosłych przed koniecznością wyjaśniania zjawisk niewyjaśnialnych lub
wręcz przeciwnie  oczywistych. Każde pytanie jednak jest dla dziecka niezwykle ważne, więc
pozostawione bez odpowiedzi, negatywnie wpłynie na motywację dziecka do szukania rozwiązań
problemów oraz na jakość relacji z rodzicami.
W wypowiedziach sześciolatków pojawiają się środki stylistyczne, m.in. porównania
i coraz liczniejsze określenia. Dzieci bawią się słowami, zaczynają rymować, dostrzegać różnego
rodzaju niuanse językowe, zauważać wieloznaczność wyrazów oraz fakt, że istnieją języki obce.
Odchodzą też od prostego, dosłownego rozumienia słów i wyrażeń.
Sześciolatek ma już do dyspozycji wszystkie części mowy. W wieku pięciu i sześciu lat
dostrzegamy duże różnice indywidualne w poziomie językowym dzieci. Różnice te dotyczą
zarówno bogactwa słownictwa, jak i poprawności oraz stopnia złożoności budowanych wypowiedzi.
Wpływ na to ma poziom inteligencji dziecka i związany z tym poziom ogólnej wiedzy o świecie,
wzorce językowe, wśród których dziecko wychowuje, oraz ilość i jakość bodzców językowych
dostarczanych przez opiekunów od pierwszych miesięcy.
Wiek
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w latach
 w pełni ukształtowany system językowy
 wzrost zdolności narracji
5 6  znaczny wzrost kompetencji komunikacyjnej
 swobodne operowanie elementami słownikowymi i gramatycznymi
systemu językowego
Ćwiczenia dla dzieci w piątym i szóstym roku życia
Rodzic:
lð rozkÅ‚ada przed dzieckiem historyjkÄ™ obrazkowÄ… (poczÄ…tkowo trójelementowÄ…, nastÄ™pie
zwiększa poziom trudności). Prosi dziecko o ułożenie obrazków (z zachowaniem
kierunku od lewej do prawej) oraz o stworzenie opowiadania na podstawie obrazków.
Ważne jest, aby dziecko starało się uchwycić oraz językowo wyrazić związki przyczynowo-
skutkowe oraz czasowe, a nie jedynie treść poszczególnych obrazków,
lð zachÄ™ca dziecko do bawienia siÄ™ rymami. Aby uchwycić zabawÄ™, można rymować
pseudowyrazy (układać wierszyki w  języku biedronek , pszczółek, pluszowych zabawek
itp.),
lð organizuje zabawÄ™ tematycznÄ…, w czasie której dziecko używa konwencjonalnych
formuł językowych. Ważne jest, aby aranżować sytuacje społeczne  na przykład
spotkanie z rówieśnikiem, panią w przedszkolu, siostrą zakonną. Za każdym razem
dziecko powinno użyć właściwych dla sytuacji i rozmówcy zwrotów, na przykład przy
witaniu się i pożegnaniu,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
lð kontynuuje naukÄ™ czytania  dziecko piÄ™cioletnie, które zaczęło naukÄ™ czytania sylabami
w wieku lat trzech, czyta już proste teksty, zna wszystkie wzory otwartych i zamkniętych
sylab. W tym wieku dzieci ciÄ…gle jeszcze  zamiast bajek lub czytanek drukowanych
w książkach  wolą teksty o sobie. Zadaniem prowadzącego ćwiczenia jest zatem
przygotowywanie takich tekstów, dbanie o ich właściwy poziom językowy i graficzny
(duże, drukowane litery, czcionka bez ozdobników  na przykład Arial, odpowiednie
odstępy między linijkami),
lð wykonane wczeÅ›niej ćwiczenia myÅ›lenia przez analogiÄ™ oraz kategoryzacji pomagajÄ…
dzieciom odczytywać wszystkie rodzaje druku. Ćwiczenia rozpoznawania małych,
dużych, pisanych, drukowanych liter można rozpocząć dopiero ze sprawnie czytającym
dzieckiem.
Powyższa notatka pozwala zrozumieć, jak ważne jest wczesne wspomaganie
rozwoju. Przeoczenie określonych granic czasowych w rozwoju dziecka nieodwracalnie
odbiera mu szanse na prawidłowe funkcjonowanie zarówno motoryczne, jak
i poznawcze. Kilka pierwszych lat życia jest zwykle najcenniejszym czasem terapii,
kiedy to w wielu przypadkach udaje się przesunąć granice możliwości dziecka.
Stworzone przez pierwsze dwa do trzech lat podstawy rozwoju warunkujÄ… sukces
zabiegów terapeutycznych. Miara tego sukcesu jest jednak inna dla każdego dziecka
 w zależności od rodzaju jego problemów i stopnia zaburzenia.
Drodzy Rodzice!
Jeśli coś zaniepokoiło Was w rozwoju Waszego dziecka, jeśli dostrzegacie nieprawidłowości
w sferze językowej, umysłowej, motorycznej, pamięci lub innej, jeśli coś budzi wasze obawy
 skontaktujcie się z najbliższą poradnią psychologiczno-pedagogiczną, gdzie zasięgniecie opinii
psychologa, pedagoga i logopedy. Pamiętajcie o tym, że im wcześniej zauważycie problem
i poprosicie o pomoc, tym większe są szanse na zwiększenie prawidłowego funkcjonowania
Waszych dzieci.
Magdalena Mila  logopeda
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna  Asto
Bibliografia
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja logopedyczna, Kraków 2007.
Zarębina M., Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego.
Rozwój semantyczny języka dziecka, Kraków 1980.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0 3 lat
Rozwój mowy dziecka wg Montessori
Prawidłowy przebieg rozwoju mowy dziecka
Rola słuchu fonematycznego w rozwoju mowy dziecka część I
Rola słuchu fonematycznego w rozwoju mowy dziecka część I
6 latek w szkole jak wspierać rozwój motoryczny
Rola słuchu fonematycznego w rozwoju mowy dziecka
Warunki prawidłowego rozwoju mowy dziecka
Rozwój mowy dziecka minimum logopedyczne
Etapy rozwoju mowy dziecka
Usprawnienie mowy dziecka w wieku przedszkolnym

więcej podobnych podstron